چرا برخی پایان «هیولا» را دوست نداشتند؟

گروه فرهنگی الف،   3980629117 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک فیلمنامه‌نویس درباره نقدهایی که به پایان برخی سریال‌ها از جمله «هیولا» می‌شود، چنین می‌گوید: «اصولا جمع‌بندی کردن یک کار سخت‌تر از شروع کردن آن است؛ زمانی که شما به عنوان مخاطب یک سریال را بدون توقع شروع به دیدن می‌کنید مشکلی ایجاد نمی‌شود اما زمانی که به سریال دلبستگی پیدا کرده باشید دوست دارید سریال طوری تمام شود که شما دلتان می‌خواهد و اگر این طور نباشد فکر می‌کنید که کار پایان خوبی نداشته است.»

چرا برخی پایان «هیولا» را دوست نداشتند؟
علی خودسیانی که نگارش سریال‌هایی چون «فصل زرد» (مجید زهتابی)، «نیمکت» (به کارگردانی محمد رحمانیان، «خواستگاران» (کارگردان گلاب آدینه)، «همچون سرو» (بیژن بیرنگ)، «هیئت مدیره» (مازیار میری)‌ و «مرز خوشبختی» (حسین سهیلی‌زاده) را بر عهده داشته است، درباره‌ی کاهش سریال‌های کمدی هم به ایسنا گفت: تولید کار کمدی و نوشتن فیلمنامه‌ای که بتواند مخاطب را با خود همسو کند و در عین حال ارزش هنری خودش را از دست ندهد، بسیار سخت است.

او درخصوص کمبود نیروی متخصص در ژانر کمدی چنین بیان کرد: ما تا دلتان بخواهد نویسنده ملودرام داریم که یا قصه‌ای را با هم‌فکری هم می‌سازند یا از داستان‌های واقعی که در جامعه اتفاق می‌افتد قصه‌شان را می‌نویسند اما نویسندگان کارهای کمدی معمولا کم هستند؛ چون قصه‌سازی در این ژانر ساده نیست.

کارگردان مجموعه نمایشی «بازخوانی یک پرونده» ادامه داد: در ژانر ملودرام چون می‌توانند به موضوعات بیشتری بپردازند، هر کسی که کمی علم نوشتن داشته باشد می‌تواند کار کند؛ یعنی احتیاج به خلاقیت زیاد ندارد اما نوشتن کار طنز تخصصی است و به تبع آن، دستمزدی که یک نویسنده طنز می‌گیرد بیشتر از نویسنده کار ملودرام است. وقتی قدیمی‌های این حرفه در حال حاضر کار نمی‌کنند به دلایل مختلف مثل این که فیلمنامه‌ای را نوشته‌اند اما خریداری نشده یا پولش را ندادند یا این که فیلم اصلا اکران نشده نمی‌توانیم از نیروهای جوان توقع حضور در این عرصه را داشته باشیم. من خودم دو سال است که نصف دستمزد سریالم را طلبکارم؛ آن وقت یک هنرجو با چه انگیزه‌ای بخواهد وارد این عرصه شود!

او یکی از نکاتی که می‌تواند کارهای کمدی را افزایش دهد تربیت نیروهای متخصص دانست و تحقق این امر را مستلزم حضور نیروهای قبلی در این عرصه خواند تا بتوانند نیروهای جدید را پرورش دهند. خودسیانی ادامه داد: کسانی که کمدی می‌نویسند به طور مثال پنج نفر هستند آن‌ها هم هر کدام حدود ۲۰ سال سابقه کار دارند. آدم جدیدی وارد این حوزه نشده است. این افراد هم اگر به کارنامه کاری‌شان نگاه کنید چندین سال آیتم‌نویس بودند بعد پرورش پیدا کردند تا وارد حیطه سریال‌سازی شدند.

این نویسنده در رابطه با افزایش سریال‌های شبکه نمایش خانگی و محدودیت قصه‌گویی در تلویزیون گفت: تماشاگر تلویزیون مردم عام هستند و مخاطب میلیونی دارد اما در شبکه نمایش خانگی این حجم از مخاطب وجود ندارد، در نتیجه برای قصه‌پردازی دست عوامل بازتر است. اما در تلویزیون این‌طور نیست و یک محدودیت‌هایی خود سازمان صداو سیما دارد؛ البته این موضوع فقط در حوزه سریال‌های طنز نیست؛ مثلا «گاندو» ازشبکه سه سیما پخش شد اما نقدهای بسیاری به آن شد این سریال اگر در نمایش خانگی پخش می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد. کلا در تلویزیون هر نقدی اتفاق بیفتد صداوسیما مسوول است پس اجازه قصه‌سازی را محدودتر می‌کند.

خودسیانی درباره نقدهایی که به سریال «هیولا» وارد شد، گفت: این موضوع که می‌گویند این سریال پایان خوبی نداشته فقط دامن‌گیر سریال‌های ایرانی نیست. شما در نمونه‌های خارجی هم که نگاه کنید مخاطب چند فصل از یک سریال را دنبال کرده اما قسمت آخرش را دوست نداشته است. اصولا جمع‌بندی کردن یک کار سخت‌تر از شروع کردن آن است. زمانی که شما به عنوان مخاطب یک سریال را بدون توقع شروع به دیدن می‌کنید مشکلی ایجاد نمی‌شود اما زمانی که به سریال دلبستگی پیدا کرده باشید دوست دارید سریال طوری تمام شود که شما دلتان می‌خواهد و اگر این طور نباشد فکر می‌کنید که کار پایان خوبی نداشته است.

او ادامه داد: اما این که چرا پایان یک سریال مطابق میل برخی مخاطبان ساخته نشده است، می‌تواند به عوامل بیرونی و درونی ارتباط داشته باشد. ممکن است علاقه عوامل سازنده متفاوت با این عده از مردم باشد یا این که ممکن است در پایان‌بندی گروه‌های سازنده نگران افکار عمومی باشند یا عوامل سازنده تحت فشار قرار بگیرند که اگر می‌خواهید دوباره کار کنید پایان داستان باید به این شکل باشد.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۰۱۴۰۷۰۸:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۳۰
باید عوامل سازنده تحت فشار قرار بگیرند که اگر می‌خواهید دوباره کار کنید پایان داستان باید به این شکل باشد اینو خیلی خوب اومدی . کلا معنی آزادی رو .. را خلاصه کرد. &quot..
ناشناس۱۱۰۱۵۹۴۱۱:۰۱:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۳۰
هیولا به وضوح بدون فیلمنامه بود به خصوص در قسمتهای آخر که با آوردن شخصیت داوود و پر رنگ کردنش و ادا اطفارش سعی در سرگرم کردن مخاطب داشت. طبق معمول یه پولی دادیم و پشیمون شدیم.
س.علی۱۱۰۱۶۷۵۱۱:۴۴:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۳۰
چون باشرافت زندگی کردن توی این زمونه مرده
ناشناس۱۱۰۱۷۲۳۱۲:۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۶/۳۰
علت اينكه پايان هيولا باورپذير نيست، اين هست كه تا وقتي بستر فساد وجود داشته باشه، وجدان آدم بيدار نميشه آدم شروع مي كنه خودش رو توجيه مي كنه و از مزاياي فساد نهايت استفاده رو ميبره، همونطوري كه هوشنگ شرافت در تمام قسمت ها اين كار رو انجام داد.
م۱۱۰۲۱۳۲۱۵:۵۲:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۳۰
پایان نیافته مهران مدیری داره محک میزنه کشش مخاطب برای دیدن چقدره اگر تیغش ببره فصل بعدی را شروع کنه .. بفروشه خیلی زرنگه

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. آقای روحانی! لطفا از این دوگانه ها فراتر بروید

    2. نامه خلاف عرف ترامپ به اردوغان: احمق نباش!+تصویر نامه

    3. نظر سنجی منابع غربی: اکثر ایرانیان دیگر حامی توافق هسته ای نیستند/ ۵۹ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی خواستار خروج از برجام اند

    4. حملات شیمیایی ترکیه به رأس العین

    5. زن جوان، شوهر خیانتکارش را نقره داغ کرد!

    6. رئیسی در پیاده‌روی اربعین

    7. روایت فیگارو از چگونگی بازداشت زم

    8. هزینه خانواده ۴ نفره در تهران چقدر است؟

    9. مرکل و مکرون در مورد برجام بیانیه مشترک صادر کردند

    10. بال‌گشایی هواپیمای جت آموزشی پیشرفته یاسین

    11. این فیلم را دیدم و از خودم خجالت کشیدم!

    12. ترامپ: ایران به دردسر افتاده است

    13. فارین پالیسی: گروه های نیابتی ایران قوی تر از هر زمان دیگر

    14. همتی: عرضه ارز در سامانه نیما بر تقاضا پیشی گرفته است

    15. شوخی با علی دایی مجاز است یا خیر؟

    16. فیلم مراحل ساخت و پرواز جت ایرانی «یاسین»

    17. شورای حل اختلاف؛ راه‌حل یا دردسر؟

    18. هدیه پوتین به ولیعهد ابوظبی

    19. هشدار جدی به مارک ویلموتس

    20. آرین غلامی مقابل حریف رژیم صهیونیستی حاضر نشد

    21. میدل‌ایست‌آی: اردوغان و پنس بر سر آتش‌بس‌ موقت در سوریه موافقت کردند

    پربحث‌های هفته

    1. شکار بزرگ سپاه/ روح الله زم سرشبکه آمدنیوز دستگیر شد

    2. دفاع از یک اشتباه؛‌ چرا؟!

    3. انتقاد از مجازات خفیف دختر پورشه سواری که گفت: کشتم که کشتم، دیه‌اش را می‌دهم

    4. تصویری از کانال "آمدنیوز" پس از دستگیری روح‌الله زم

    5. یک عکس؛‌ یک شرح | آفریدگار کماندار و تیرهایی رو به آینده! ...

    6. شوخی کاربران فضای مجازی با پراید

    7. خط ویژه ژن های خوب برای ورود به دانشگاه

    8. پیشنهاد لاریجانی به رئیسی و روحانی برای محرمانه ماندن اطلاعات مالی مسئولان

    9. قوانین نباید مردم را مجرم کند

    10. درس‌هایی که باید از ماجرای روح الله زم گرفت

    11. پایان بلندپروازی های یک آقازاده...

    12. جزئیات حمله موشکی به نفتکش ایرانی در نزدیکی بندر جده عربستان

    13. دادستان کشور‌: در برخورد با فساد با هیچ‌کس تعارف نداریم/ روز گذشته ۵ قاضی فاسد اخراج شدند

    14. تهدید رئیس موساد به ترور حسن نصرالله و سردار سلیمانی؛ فرمانده سپاه قدس تهدیدی بزرگ برای اسرائیل است

    15. طلسم منامه باز هم نشکست؛ شکست تلخ ایران مقابل بحرین در اولین آزمون جدی ویلموتس

    16. انفجار در نفتکش ایرانی در دریای سرخ/ اطلاعیه شرکت ملی نفتکش/ هیچ حریقی رخ نداده و خدمه همگی سالم‌اند

    17. فقط ۱۵۰۰ روانپزشک برای ۸۰ میلیون ایرانی/ وزارت بهداشت برنامه ندارد ؛ هیچکس هم مشکل روانی ندارد!

    18. تصویری از نمای ویلای شبنم نعمت‌زاده

    19. آقای روحانی! لطفا از این دوگانه ها فراتر بروید

    20. سخنی با رئیس‌جمهور حقوقدان

    21. دیوار انحصار وکالت ترک برداشت

    22. درگیری فیزیکی رئیس هیئت مدیره مترو با کارمند معترض

    23. پاسخ مدیرعامل سابق فارس به ادعاهای خلاف واقع وزیر خارجه: جز خسارت محض چه چیزی به ارمغان آوردید؟/ طنز تلخ است که نگرانی دیروز ما، امروز از زبان شما غلیظ تر جاری می‌شود

    24. نماینده اسبق و مدیر فعلی با حقوق ۸۵ میلیون در یکی از وزارتخانه ها/ به رغم ممنوع الخروج بودن این فرد وی به خارج رفت

    25. پیشنهاد روحانی برای برگزاری رفراندوم/ درخواست حسین فریدون از قوه قضائیه/تحلیل عباس عبدی از آمدنیوز

    آخرین عناوین