هشدار پلیس فتا به کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می کنند

گروه فناوری الف،   3980622033 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

کاربران هنگام استفاده از درگاه‌های الکترونیکی بانکی و سایت‌های داخلی مثل سایت یارانه، کنکور و دانشگاهها که اطلاعات حساسی دارند، باید فیلترشکن خود را خاموش کنند تا از سایت‌هایی که به دلیل فیشینگ فیلتر شده‌اند، آگاهی پیدا کرده و همچنین از ارسال نام کاربری و رمز خود به سرورهای وی‌پی‌ان که رمزگذاری نشده و احتمال سرقت از آن‌ها وجود دارد، پرهیز کنند.

هشدار پلیس فتا به کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می کنند

به گزارش ایسنا، اگرچه استفاده از فیلترشکن در طول ۱۰ سال گذشته به دلیل مسدود شدن برخی از وب‌سایت‌ها در بین برخی کاربران اینترنت وجود داشت، اما در یک سال اخیر و با فیلتر شدن پیام‌رسان خارجی تلگرام، افرادی که تا پیش از آن از فیلترشکن استفاده نمی‌کردند، هم به این گروه پیوستند، تا جایی که این موضوع نگرانی‌ها را از بابت تهدیدات ناشی از استفاده از فیلترشکن افزایش داد.

فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها در حالی سد فیلترینگ را قابل نفوذ می‌کنند که در مقابل، مسائل امنیتی فراگیر شدن این اپلیکیشن‌ها مطرح می‌شود. کاربران برای استفاده از وب‌سایت‌های فیلترشده، بدون آگاهی اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن‌هایی می‌کنند که بیش‌تر از این‌که فیلترشکن باشند، با هدف سوءاستفاده و دسترسی به اطلاعات و واردن کردن انواع بدافزار به گوشی افراد طراحی شده‌اند.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در این باره تاکید کرده بود «نمی‌توان اجازه توسعه‌ این بدافزارها و فیلترشکن‌ها را داد و اگرچه دولت هم با فیلترینگ موافق نیست، اما استفاده و فراگیر شدن فیلترشکن‌ها هم اثرات مخرب امنیتی زیادی دارد.» البته کارشناسان امنیتی در دنیا معتقدند عمده استفاده وی‌پی‌ان در دنیا برای حفظ امنیت است، مثلا اگر یک کاربر یا مسئولی به خارج از کشور رفته باشد و بخواهد از آنجا با حفظ امنیت، به اینترنت بانکش و یا سرویسی داخل ایران وارد شود، اگر به شبکه‌ی آن کشور اطمینان نداشته باشد، از وی‌پی‌ان استفاده می‌کند.

از طرفی باید توجه داشت وجود تصاویر لوگو، آرم بانک‌ها و موسسات دولتی و اپلیکیشن‌های معتبر در درگاه‌های جعلی دلیلی بر امن بودن خدمات آن درگاه یا اپلیکیشن نیست، یعنی در واقع از تصاویر برای کلاهبرداری سوءاستفاده شده است. کلاهبرداران برای این‌که بتوانند اعتماد شهروندان را جلب کنند، در طراحی درگاه‌های جعلی پرداخت به جهت سرقت اطلاعات بانکی افراد از لوگو، آرم بانک‌ها و نشان اپلیکیشن‌هایی معتبر بانکی سوءاستفاده می‌کنند.

یکی از اقدامات کلاهبرداران این است که با راه‌اندازی سایت‌های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود.

به همین دلیل پلیس فتا نیز درباره‌ی استفاده از فیلترشکن‌ها هنگام استفاده از درگاه‌های الکترونیکی بانکی هشدار داده است: هنگام استفاده از درگاه‌های الکترونیکی بانکی در فضای مجازی به هشدارهای پلیس فتا توجه کنید و حتما شاخصه‌های امنیتی درگاه‌های الکترونیکی پرداخت را به دقت کنترل کنید؛ همچنین هنگام استفاده از درگاه‌های الکترونیکی به هیچ وجه از فیلترشکن استفاده نکنید که اگر نشانی درگاه قبلا فیلتر شده باشد، مشخص شود.

در این باره میلاد نوری  - کارشناس فناوری اطلاعات - نیز درباره نحوه سوءاستفاده هنگام استفاده از وی‌پی‌ان توضیح داده بود: وقتی وی‌پی‌ان شما وصل است و وارد یک درگاه پرداخت می‌شوید و شماره کارت و رمز خود را وارد می کنید، در واقع اسم کاربری و رمز خود را به سرور وی‌پی‌ان می‌فرستید و سرور وی‌پی‌ان، آن را به بانک می‌فرستد. اگر طرف مقابل بخواهد سوء‌استفاده کند و وی‌پی‌ان رمزنگاری نباشد، می‌تواند این کار را به راحتی انجام دهد؛ به همین دلیل توصیه شده حتما اگر نیاز به استفاده از وی‌پی‌ان وجود دارد، زمان پرداختن و رفتن به سایت‌های داخلی مثل سایت یارانه، کنکور و دانشگاه که اطلاعات حساسی دارند، وی‌پی‌ان را قطع کنید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۹۰۲۹۲۱۰:۴۰:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲۲
.. بهتر بود به جای هشدار کاری میکردید که مردم نیازی به استفاده از فیلترشکن نداشته باشند تا دچار عوارض آن هم نشوند، به نظر من خطر استفاده از فیلترشکن از خطر باز بودن شبکه های اجتماعی بیشتر است.
ناشناس۱۰۹۰۳۱۳۱۱:۰۳:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۲۲
من به سایت های سیاسی و اجتماعی فرانسه زبان زیاد مراجعه دارم بسیاری از این سایت ها فیلتر هستند واقعا هیچ دلیلی نمیتوان برایش پیدا کرد .
ناشناس۱۰۹۰۳۷۶۱۱:۴۸:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۲۲
ما عاشق استفاده از فیلترشکن نیستیم. مجبوریم. مجبور. این وضعیت رو هم خودتون درست کردید
ناشناس۱۰۹۰۳۸۱۱۱:۵۰:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۲
خود شما با فیلتر کردن باعث .. هستید چرا فیلتر میکنید خوب؟؟؟
عبدالله۱۰۹۰۴۳۹۱۳:۰۶:۳۸ ۱۳۹۸/۶/۲۲
خوب به جای این حرفها فیلترها را بردارید تا ملت مجبور نشوند کلی هزینه کنند و فیلترشکن استفاده کنند تا برایشان هم مشکل ایجاد نشود.
حامد۱۰۹۰۴۵۶۱۳:۳۸:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲۲
چرا الکی تعیین تکلیف میکنی؟
ناشناس۱۰۹۰۴۶۳۱۳:۵۰:۲۳ ۱۳۹۸/۶/۲۲
لطفا پليس فتا ابتدا جلوی بالايی ها که آزادانه توئيت ميکنند را بگيرد. مگر اينکه قانون فقط مال پايينی ها باشد.
ناشناس۱۰۹۰۵۲۲۱۵:۰۰:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۲۲
ماشاء الله هزار ماشاء الله تمام وزراء و مسئولین ، بدون فیلترشکن 24 ساعته در توئیتر تشریف دارند !
ناشناس۱۰۹۰۵۲۴۱۵:۰۲:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲۲
خوب بجای هشدار شبکه های اجتماعی مفید و درآمدزا را فیلتر نکنید !!!
ناشناس۱۰۹۰۶۳۳۱۷:۲۲:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲۲
خوب جناب وزیر تو بگو چه کار کنیم؟ چطور از تلگرام استفاده کنیم .یا فیس بوک یا یوتیوب. ؟ من از یوتیوب فیلم های مناسبی میبینم . همه این فیلم ها که بد نیستن .
ناشناس۱۰۹۰۶۹۲۱۸:۲۸:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲۲
خب سرعت اینترنت را بالاببریدفیلترهاراخاموش کنیدتامردم مجبور نشوندفیلترشکن بخرند،البته ترفند دولت اینه که مردم برای اینترنت هزینه زیادی بکنند.
محسن۱۰۹۱۰۹۸۰۶:۰۵:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۲۳
اگه شما واقعا نگرانید.!!! دستتون رو از دکمه ی فیلترینگ بردارید!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین