ایران خودرو بر سر دوراهی فروپاشی یا تولید ناب

دکتر مجید هاشم‌زاده،‌ گروه تعاملی الف،   3980530088 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

 امروز ایران خودرو بر سر یک دو راهی ایستاده است که یا باید مسیری که پیشگامان تولید ناب طی کردند را انتخاب کند و یا باید در مسیری قدم بگذارد که به یک فروپاشی ناب منتهی می‌شود.

ایران خودرو بر سر دوراهی فروپاشی یا تولید ناب

در اوایل دهه هفتاد شمسی، وقتی اساتید دانشگاه می‌خواستند از شرکتهای موفق در صنعت مخصوصا صنعت خودرو مثالی بیاورند، شرکت تویوتا اولین مثالی بود که آورده می‌شد و کلی راجع به نوع مدیریت و شیوه تولید خودرو در آن شرکت صحبت می‌کردند و در بین صحبت‌هایشان مرتباً از یک واژه استفاده می‌شد و آن تولید ناب بود که ترجمه Lean Production  است. در اینجا نمی‌خواهم به طور تخصصی به مقوله تولید ناب بپردازم ولی برای اینکه بتوانم منظورم از طرح این مقاله را برسانم لازم می‌دانم که به طور خیلی خلاصه در چند خط تولید ناب را توضیح دهم.

شرکت تویوتا برای اینکه بتواند به عرصه رقابت جهانی با غولهای خودروسازی آمریکا و اروپا ورود پیدا کند مجبور بود که اصولی را طراحی و پیاده‌سازی کند که با اعمال کمترین سرمایه‌گذاری، بالاترین بازدهی در تولید را ایجاد نماید. این نیاز سبب شد که آنها به اصولی در تولید دست یابند که از آن به بعد به اصول تولید ناب معروف شد و با این اصول آنها توانستند به یکی از پنج خودروساز اول دنیا تبدیل شوند. بعدها محققین بسیاری از دانشگاههای معتبر اروپا و آمریکا بر روی این روش ژاپنی‌ها تحقیق کردند و از آن زمان این روش به عنوان یک علم و به صورت چند واحد درسی در بسیاری از دانشگاههای دنیا تدریس شد و امروزه در شرکتها و صنایع مختلف این اصول به کار گرفته می‌شود.

اما در مورد شرکت ایران خودرو انگار وضع به گونه‌ای دیگر دارد رقم می‌خورد. ایران خودرو به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی ما، خودروسازی است که به هر دلیل هیچگاه نخواسته و یا لازم ندیده که در عرصه رقابت جهانی حضور پیدا کند. همین تعداد از مشتریان با همین خودروهای مونتاژی بی کیفیت برایش کافی بوده است. مدیران دولتی هم هر کدام آمدند و سنوات‌شان را پر کردند و رفتند و آب از آب تکان نخورد و البته این برای آن مدیر دولتی یک امتیاز محسوب می‌شود. هر مدیری که آمد، شرکت را با زیان انباشته فراوانی تحویل گرفت و با زیان انباشته فراوان تری تحویل داد و رفت. بنابراین و به طور کلی، مقایسه شرکت ایران خودرو با شرکت تویوتا یک مقایسه کاملا اشتباه است.

امروز ایران خودرو بر سر یک دو راهی ایستاده است که یا باید مسیری که پیشگامان تولید ناب طی کردند را انتخاب کند و یا باید در مسیری قدم بگذارد که به یک فروپاشی ناب (Lean Collapse) منتهی می‌شود. اینکه چرا در این مقاله از فروپاشی ناب صحبت می‌شود این است که اگر ایران خودرو با همین وضع به فعالیت خود ادامه دهد ممکن است در آینده تبدیل به یک مثال ناب برای اساتید دانشگاهها شود. مثالی از یک شرکت خودروسازی بزرگ با منابع عظیم مالی، تجهیزاتی و پرسنلی که منتهی به فروپاشی شد. اینکه چرا در این مقاله از واژه فروپاشی به جای ورشکستگی استفاده شده این است که اصولا یک شرکت می‌تواند سالها با حالتی از ورشکستگی به کار خود ادامه دهد اما اگر فروپاشید دیگر چیزی برای ادامه وجود ندارد.

راه برون رفت ایران خودرو از وضعیت کنونی برای کوتاه مدت، استفاده از مدیری است که واقعا خودروساز باشد. به منظور حمایت از تولید ملی و فارق از جناح بندی سیاسی و اقتصادی و فارق از اینکه این شرکت دولتی باشد یا خصوصی، باید یک مدیر لایق برای ایران خودرو انتخاب کرد. شگفت انگیز است وقتی می بینیم که مسئولین کشور برای تیم ملی (فوتبال، والیبال و ...) یک مربی مطرح خارجی می‌آورند تا با آن مربی فقط دل مردم برای چند دقیقه شاد شده و جایگاه ورزشی ایران در دنیا حفظ شود ولی برای این شرکت که حداقل بیش از بیست هزار خانواده از آن ارتزاق می‌کنند، یک مدیر مطرح و خودروساز انتخاب نمی‌کنند.

دو راه کار بلند مدت برای نجات ایران خودرو از یک فروپاشی ناب پیشنهاد می‌شود:

1-   با نگاهی فراجناحی، سیاسی و حتی فراملی، ایران خودرو به یک بخش خصوصی واقعی با هدف ورود به عرصه رقابت جهانی واگذار شده و دست مدیران دولتی به معنای واقعی از این شرکت کوتاه شود. سرمایه گذاران بخش خصوصی خودشان بهتر از دولتی‌ها می‌دانند که چگونه شرکت را در مسیر درست هدایت کنند و چگونه از مدیرانشان حساب‌کشی کنند.

2-  بدنه شرکت باید کوچک شود. متاسفانه، تاسیس شرکتها و دفاتر جانبی، استخدامهای بی حساب و کتاب، افزایش مدیرانی با حقوقهای نجومی، ورود نادرست شرکت به مقوله قطعه‌سازی، هزینه‌های نادرست آشکار و پنهان، ناهمخوانی تجهیزات بروز و مدرن در این شرکت با محصولات قدیمی و کم کیفیت و نیز افزایش سالن‌ها و تجهیزات مونتاژ بدون انجام مطالعات اقتصادی بر روی آنها همگی در این سالهای اخیر موجب فربه و ناکارآمد شدن این شرکت شده است. اگر این شرکت به بخش خصوصی واگذار شود اولین اتفاقی که قطعا رخ می‌دهد تعدیل نیروها در مقیاس وسیع است و دولت باید از همین الان برای آن تدبیر درستی اتخاذ کند.

بر همگان روشن است که صنعت خودروسازی، خمره رنگرزی نیست که در یک لحظه بتوان با ترکیب چند رنگ، یک رنگ جدید بدست آورد. در صنعت خودروسازی، برای تولید یک محصول جدید باید برنامه ریزی بلند مدت کرد. گاهی لازم می‌شود که تولید یک یا چند محصول به طور کامل متوقف شود. با ایجاد رفرم در ایران خودرو، ممکن است محصولاتی از این شرکت دیگر هرگز تولید نشوند و ممکن است قیمت این نوع خودروها در بازار برای چند ماهی افزایش ناگهانی داشته باشد و مردم عزیز باید صبور باشند و بدانند که بخش خصوصی با نگاه فراملی و با هدف حضور در عرصه جهانی، هرگز برای خوش رقصی دلالان در بازار، خودرو تولید نمی‌کند.

امید است مسئولین کشور قبل از اینکه نفسهای ایران خودرو به شماره بیافتد و این شرکت از هم فرو بپاشد، نسبت به نجات آن (به عنوان یکی از سرمایه‌های ملی) اقدام نمایند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۸۷۴۴۱۴:۰۵:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
باید قبول کنیم که ما نمیتوانیم خودرو مناسب و در رقابت با خودروسازهای مطرح جهان تولید کنیم. در شرایط تحریمی فعلی چاره ای جز تولید این محصولات قدیمی نداریم. در زمانی که تحریم نباشیم، باید خط تولید خودروهای فعلی را در اختیار شرکت های مطرح جهان قرار دهیم. مردم ما لایق سوار شدن آخرین مدلای تویاتا، ب، ام، و ، ولوو و...... هستند.
ناشناس۱۰۵۸۸۵۲۱۵:۰۷:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
می شود ساخت و حتی در سطح جهانی. امروزه وزارت دفاع با کمک بخش های مهندسی ارتش و سپاه بروزترین خودروه های زرهی در تراز دنیا را ساخته است. آیا غیر از این است که قلب یک خودرو موتور آن است. خودروهای زرهی تولیدی نیروهای مسلح دارای کیفیت عالی بوده امتحان خودش رو هم در جنگ های سوریه و عراق پس داده است. مطمئن باشید اگر صنعت خودرو از این دو گروه سایپا و ایران خودرو گرفته شود و فقط برای یک زمان محدود به نیروهای مسلح سپرده شود شک نکنید مردم ایران هم خودرو داخلی با کیفیت روز دنیا سوار خواهند شد. ولی کو گوش شنوا و کو اراده ای که این جرات را داشته باشد برای این کار.
ناشناس۱۰۵۹۱۲۱۱۷:۴۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
وضعیت کشور اتحاد جماهیر شوروی در اواسط دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ را بررسی بفرمایید. این کشور همزمان یکی از بهترین سازندگان جنگ افزار و بدترین سازنده خودرو در جهان بود. صرف پیشرفت در جنبه نظامی دلیلی بر موفقیت در سایر جنبه ها نیست.
ناشناس۱۰۵۹۴۳۸۲۳:۴۶:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
موضوع شوروی به نوع نگاه کمونیست برمیگرده... در ایران نگاه کلام اسلامی است و بن بستی ندارد و نمونه آن صنعت دفاعی است منتها خودرو سازی نمونه یک سیستم دولتی خصوصی فاسد است
ناشناس۱۰۵۸۸۸۵۱۵:۲۶:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو را ببینید پر از ایراد و اشکال طراحی و کد نویسی است. بنابراین انتظار ساخت خودروهای بی اشکال با این شیوه مدیریتی ایران خودرو بیهوده است. برای ثبت نام دو شیوه گذاشته اند 1: ابتدا با گزینه ورودف وارد سایت شده و از طریق میزکار گزینه خرید خودرو را زده و در صورت موفق شدن در انتخاب خودرو مجددا از کاربر درخواست اطلاعات شخصی میشود پس از ورود دوباره اطلاعات صحیح و زدن دکمه برای ثبت پیام خطا در کپچا داده میشود. 2: از گزینه های خرید یکی را انتخاب و در صورت موفق شدن در انتخاب خودرو از کاربر درخواست اطلاعات شخصی میشود پس از ورود اطلاعات و زدن دکمه برای ثبت پیام خطا 104 داده میشود. جالب است در این فرم انتخاب استان و شهرستان محل سکونت ممکن نیست. به نظر میرسد این سایت تنها برای گول زدن عامه مردم است و تنها شرکای سودجوی ایران خودرو میتوانند خودرو ثبت نام و دریافت کنند
1۱۰۵۸۸۸۹۱۵:۳۰:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
تنها راه نجات صنعت، وضع مالیات های سنگین و کمرشکن بروی مشاغل دلالی و واسطه ای است . این مشاغل با سود ها و منافع بدون حساب و کتاب، باب مفت خواری و ... را در مملکت باز کرده اند و یک جورایی همه را بد عادت کرده اند . این عادت که باید پول مفت و هنگفت را یک شبه بدست بیاوریم همه را بد راه کرده است . یک نمونه... همین پروژه پدیده شاندیز ،خودروسازان با کلی تکنولوژی و مهندس و تکنسین و طراح و کلی بگیر و ببند ، آنوقت یک ... می آید و با راه انداختن یک نمایش (پدیده) در چند ماه به اندازه ی سال ها زحمت خودروسازان پول در می آورد . در کشور ما پدیده ها بیشمار مشغول مفت خواری هستند. چرا خودروسازان دنبال پول یامفت نباشند؟!
ناشناس۱۰۵۹۴۹۳۰۲:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۳۱
آفرین. مشکل اصلی کشور ما همینه
ناشناس۱۰۵۹۷۷۳۱۰:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۳۱
با گرفتن مالیات درست از دلالی و واسطه گری سرمایه های سرگردان صرف خود را در تولید خواهند دید !
ناشناس۱۰۵۸۹۷۹۱۶:۳۰:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
چرا نتونیم ؟ ولی با این مدیریت که فقط به فکر خالی کردن جیب مردم و پر کردن جیب خودش هست شدنی نیست. من پیشنهاد میکنم که ایران خودرو و سایپا درصدی از سودشون رو صرف تحقیقات و طراحی کنن و میتونن برای اینکار از دانشجو ها و فارغ التحصیل های دانشگاه های برتر کشور استفاده کنن. از رشته های مختلف، مکانیک، برق، کامپیوتر و... هم از فرار مغز ها جلوگیری میشه هم بعد یه مدت میتونن با صادرات خودرو های درست حسابی به سود بیشتری هم برسن. فقط کافیه بخوان.
مصطفي۱۰۵۹۲۹۱۲۰:۳۳:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
يك مدير واقعي و خلاق از دل سختي ها ، موفقيت ايجاد ميكنه براستي اسم كسانيكه از دل صنعت بي رقيب خودرو كشور و با اينهمه رانت و حمايت و.... و با موقعيت فوق العاده ايي كه براي خودرو سازان ايجاد شده ، كه منجر به مجبور كردن ملت بيجاره به استفاده از همين توليدات افتضاح و گران قيمت ميشوند انوقت اين مديران ضعيف و از دل اينهمه موقعيت هاي استثنايي ، اين وضعيت رو بوجود مياورند واقعا بايد گريست
ناشناس۱۰۵۹۶۲۷۰۸:۵۷:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۳۱
عمق فاجعه و خیانت به مردم اینجاست که خودروسازهای بزرگ و مطرح دنیا در به در به دنبال مشتری هستند و با انواع شرایط و حسب توان خریدار خودرو صفر با 15 هزار کیلومتر گارانتی از دم قسط بدون بهره به مردم می دهند ولی ما ..................... باید حضور مقامات دولتی و مجلسی در هیات مدیره شرکت های دولتی ممنوع و هرگونه دریافت از این محل به اسم و به ریک از اعضاء خانواده انها منع و تحت پی گرد رار گیرد تا این دکان های فاسد بسته شوند به حول قوه الهی ...........
ناشناس۱۰۵۹۶۹۳۰۹:۵۶:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۳۱
ما بنز و بی ام و نمی خواهیم یه ماشین متوسط و خوب با قیمت مناسب مگه صنایع موشکی و هسته ای و ... تحریم نبودن که اینقدر پیشرفت کردند
ناشناس۱۰۵۸۷۵۲۱۴:۰۹:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
مسئوولان کشور و برنامه!!!!
ناشناس۱۰۵۸۸۲۸۱۴:۵۲:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
انشاالله که فرو میپاشد این کارخانه مونتاژ ارابه های مرگ و لگن های سیار علی برکت الله
ناشناس۱۰۵۹۳۱۲۲۰:۴۸:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
سلام. این علی برکت الله دیگه چه صیغه ای است. یعنی چه؟ چه ربطی داره به موضوع؟
ناشناس۱۰۵۹۳۷۰۲۱:۵۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
لازم است ایران خودرو و سایپا ادغام شوند. شرکت ادغامی یک پلتفرم در شراکت با یکی از خودروسازان مطرح جهان خریداری یا طراحی نماید. با این پلتفرم دو نوع سدان سایز کوچک و متوسط پرفروش تولید شود. سایر کلاسهای خودرویی هم فقط وارد شود. شبیه رویاست ولی یک مدیر در کلاس جهانی مثل آقای پیتر شرایر آلمانی نیز مدیر شرکت ادغامی شود.
ناشناس۱۰۵۸۷۵۸۱۴:۱۲:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
تا وقتی واردات خودرو بدون تعرفه ازاد نشه، رقابت شکل نمیگیره
مهدی۱۰۵۸۷۸۱۱۴:۲۵:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
بنام خدا- چندی پیش هم نظرم را نوشتم. برای ایران خودرو و سایپا می شود سناریوی زیر را در نظر گرفت: حرکت به سوی ورشکستگی و بحرانی تر شدن وضعیت مالی شرکتها، عرضه سهامداران خرد دربورس و خرید سهام توسط سهامداران خاص ( غیر دولتی)، واگذاری کل سهام به مردم (خصوصی سازی از نوع مخصوص خودش)، فشار افکار عمومی برای آلودگی هوا و تلفات جاده ای و... برای آماده سازی افکار عمومی برای تعطیلی کارخانجات خودرو سازی، اعلام ورشکستگی و تعطیلی، تبدیل کارخانجات مجاور شهرهای بزرگ مثل تهران و کرج به مجتمع ها ی مسکونی .... .. بله کمی شبیه فیلم های سینمایی است.... مثل خیلی دیگر از واقعیت ها!!
سرباز۱۰۵۸۷۹۲۱۴:۳۱:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
فارغ از جناح بندی های سیاسی و اقتصادی؟؟؟ خخخخ.... جوک گفتی الان؟
حسن۱۰۵۸۸۰۹۱۴:۳۷:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
مگه همه دنیا خودشان خودرو میسازند بابا منافع یک عده ای توتو اینه که خودمان خودرو بسازیو دو گروه شدن یک دسته دلال حالا تو بازار خودمان ... یکگروهشان هم وارد میکنند باسودهای....
ناشناس۱۰۵۸۸۳۵۱۴:۵۸:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
یارب نظر تو برنگردد ...
حميد۱۰۵۸۸۳۸۱۴:۵۹:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
لطفا يك نمونه موفق در كشور پس از واگذاري كه منتج به توليد محصولات با امكان رقابت در بازار جهاني را داشته باشدمعرفي نماييد. به نظر قدم اول ميبايستي توليد محصولات نزديك به خودرو هاي روز براي مصرف داخلي باشد،در اين مورد تا مشكل سرمايه گذاري در حوزه مهندسي و مبارزه با فساد حل نشود اميدي به موفقيت نخواهد بود.
ناشناس۱۰۵۸۸۴۲۱۵:۰۲:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
امیدوارم این دو شرکت فروبپاشد تا مردم ایران نفسی بکشند
وارد کننده خودرو۱۰۵۸۹۱۰۱۵:۴۳:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
احسنت !
ناشناس۱۰۶۰۰۸۰۱۴:۲۳:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۳۱
الهی آمین
دلارام۱۰۵۸۸۹۰۱۵:۳۱:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
میتونستیم از تولیدات ریز وجزیی مثل سوزن خیاطی وهزاران وسیله دیگه مثلا لوازم برقی خانگی ......شروع کنیم تولید وخودکفایی پیشرفت را وسالها بعد خودرو تولید میکردیم نه اینکه سردار سازندگی خدابیامرز یهو هوس تولید خودرو ملی کرد .ونتیجه اش نارضایتی عمومی وسالی بیست وهفت هزار کشته ومجروح ومعلول .....همه جی پله پله . وقتی تولید تدریجی پیشرفت نکنه میشه مثل الان پاتو میذاری پله اخر وسقووووووط
ناشناس۱۰۵۸۹۱۷۱۵:۴۶:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
راه حل ساده است فقط همت , قدرت , ابتکار , اراده رشد و اصالت دید میخواهد , که البته در حال حاضر در صنعت خودرو کشور نیست. رفاقت را بجای رقابت قرار داده ایم و انتظار همتراز شدن با سازندگان اروپایی را داریم. ابتکار را له کرده وفقط بفکر کلک زدن به هموطنانمان هستیم. قدرت تغییر را در کشاندن افکار بسمت منافع قلیلی منفعت طلب هدایت کرده ایم و متوقع جا گرفتن درصف اولین تولید کنندگان خودرو جهانیم. نه تنها اراده ای برای ترقی و ترفیع در جایگاههای سازندگان برتر نداریم , با تمام قوا هم تلاش در ایجاد شکاف در دل افراد و دوستداران پیشرفت صنعت خودرو کشور مینماییم. و در آخر معلوم نیست که چرا برای مدیریت ها چه در سطح کلان و چه خرد از افراد دانا و توانا و از دورخارج شدگان ( با ... ) و متخصصان باتجربه و دانش در کلیه مناسب استفاده نمیکنیم. بهتر است یک فراخوان برای جذب اینگونه افراد بدون هیچ پیش شرطی داد و با جایگزین کردن آنها بجای این دوستان و آشنایان این وآن به یک دگرگونی بلند و نتیجه بخش در کوتاه ترین زمان ممکن دست یافت در همه چیز و همه جا .
ناشناس۱۰۵۸۹۲۳۱۵:۴۹:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
به مدیر ربطی نداره حلال و حروم رو قبول داری؟ مال مردم و بدون سند و مدرک صاحب شدن آخرش میشه این !!! تازه خون و مال هزاران انسان بیگناه رو هم باید جواب بدن، ساختمان پلاسکو ، ایران ناسیونال ، هتل شایانها و .....
ناشناس۱۰۵۸۹۵۳۱۶:۰۸:۰۹ ۱۳۹۸/۵/۳۰
هیچ‌ دو راهی برای ایران خودرو وجود ندارد فقط یک راه است ادامه تولید همین محصولات و حمایت دولتی و ممنوعیت واردات و سرکیسه کردن مردم و دوباره زیان شرکت و کمک دولت و همین چرخه
ناشناس۱۰۵۸۹۵۷۱۶:۱۱:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۳۰
با حقوق همین مدیران میشه چند متخصص خوب از کمپانیهای بزرگ دنیا استخدام کنن تا حداقل بشه جون خیلی از ادمها رو نجات داد چرا هیچ اتفاقی نمی افته چرا بودجه خودرو سازها مشخص نیست چه کسی به دخل و خرجشون نظارت میکنه هرجا کم اوردن با گرون کردن جیب ملت بیچاره بدونه حق انتخاب رو خالی میکنن یا به اخرت اعتقاد ندارین فقط برای مردم عادیه یا سران مملکت سود کلان میبرن هیچ تغییری ایجاد نمیشه
ناشناس۱۰۵۸۹۷۲۱۶:۲۶:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
چند اشکال مهم: کارکشیدن از کارگر ایرانی بسیار دشوار است. دقت کارگر ایرانی ، کم است و باری به هر جهت، کار میکند. قوانین ما مناسب بخش خصوصی نیست. بخش خصوصی ای که واقعا قصد تولید داشته باشد، ایران خودرو را نمیخرد زیرا از روز نخست باید لباس رزم بپوشد و با ادارات متعدد دولتی، نبرد کند.
ناشناس۱۰۵۹۰۴۹۱۶:۵۶:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
به نظر بنده اولین چیزی که باید تغییر کندنگرش و فرهنگ تولید درلایه های اجتماع خود مردمند مثال شرکت تویوتا زده شد درست و الحق به جا م هست اما باید در نظر داشت ایا مردم و تو لید کنندگان میتوانند مانند مردم و سرمایه گذاران ژاپن باشند هگامی کع در ژاپن آن بمب کذایی زده شد آن کشور کن فیکن شد مردم وسرمداران نشسند چه کار کردنددنبال مقصر بودند یا شکاشن را گردن این و آن می انداخند یا میخواستند یک نفر سومی از بیرن بیاید و کشورو صنعت آنها را اباد کند نه این طور نبود انها به نیروهای خودشان اعتماد کردند و پشتیبان هم شدند و در سریعترین زمان به یک کشور پیشرفته صنتی تبدیل شدنداین پیشرفت اول بخاطر نگرششن به تولید و پیشرفت بود درهمه سطوح کشور از پادشاه تا پایین ترین قشر جامعه انها ،اما متاسفنه این فرهنگ و نگرش در جاعه ما وجود ندارد چه در بالا دستیها و چه در پایین دستیها الن جاعه ما به سمتی رفته که همه دلالا شده اند اصلاکیفیت برای آنها مهم نیس فقط به دنبال سود بیشتر هستن و قتی مدیران ارشد ما لذت واردات را بهترا تو لید میدانند دیگر همین میشود پس گام اول نغییرنگرش عمومی است در همه سطوح نظام و مدیران میباشد و سپس تغییر سیستم ما در صنایع دیگر کشورمان پیشرفت کردیم که قابل رقابت با کشورهای اول دنیا میباشم چون گرش مدیران ان صنایع درست بوده ما تا وقتی نشسته ایم دولتمردن ما ماری انجام دهند و دولتمردن ما نشسند که یک نفری از بیرون بیاید و کاری انجام دهد همین است اگر مدرنرین دستگاهارا هم بیاورم پس از مدتی دچار همین وضعیت میشویم در همین کشور داشجوهایی هستن که میتوانند بهترین طراحی برای خودرو انجام میدهند بهترین طراحی موتور که با سوختهای غیر فسیلی کار میکنند پس این همه نیروویی که در این دانشگاهها هزینه تربیت و پرورش میشوند کجامیخاهیم استفاده کنیم علت بر سر دوراهی قرار گرفتن صنعت خودرو دلالیسم است که از بالا تا پایین جمعه مارا فرا گرفته است امیدوارم این معضل نیز با درایت ومدیریت دست اندرکران و خود مردم ریشه کن شود به امید روزی که ما بتوانیم به ژاپن و کره خودرو صادر کنیم
ناشناس۱۰۵۹۰۶۵۱۷:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ما بيشتر اميد واور به فروپاشي خودروسازان هستيم تا بل اخره يك خودروساز واقعي وبدور از از مديران فعلي شكل بگيرد وواقعا خودرو بسازد نه اينكه مونتاژ كار قطعات چيني باشد متاسفانه قطعه سازان هم با سفارش دادن به چين بنام توليد داخل وارد كنننده قطعه هستند نه توليد كننده اين زنجيره فعلي نه قطعه ساز خواهد شد ونه خودروساز
باهر۱۰۵۹۰۷۷۱۷:۱۵:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
فقط در صنعت خودرو احتیاج به شایسته سالاری نیست، شایسته سالاری نیاز مبرم کلیه وزارتخانه و سازمانهای ایران است ولی تارانت خواری و همه چیز خواری توسط عده ای خواص که با ایل و تبار خود چهل سال است که مملکت را غارت می کنند، این باند قوی در قدرت و ثروت اجازه چنین کارهایی را نخواهد داد!!!
ناشناس۱۰۵۹۱۰۴۱۷:۳۳:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
ایران خودرو باید در کنار دیگر مسائل کلان اقتصاد اصلاح شود. رابطه نفت و بودجه دولت، مداخلات دولتی در همه چیز الا مالیات بر سفته بازی غیر مولد و احتکار ثروت، عدم استقلال بانک مرکزی، شرکتداری و بنگاههای خصولتی و غیره بدون آن فقط با انتخاب یک مدیر راه به جای زیادی نخواهد برد.
ناشناس۱۰۵۹۱۱۷۱۷:۴۰:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
تولید ناب توهمی بیش نیست فروپاشی هم که منطقی نیست تعطیلی مدیریت شده تا منابع و نیروها از بین نرود
ناشناس۱۰۵۹۱۱۹۱۷:۴۱:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
مدیریت صحیح باشه چرا نتوانیم خودرو خوب تولید کنیم ولی مدیریت درست نتیجه درست را می اورد چیزی که در گذشته بوده توجه به سود و بی تفاوتی به کیفیت بوده است
ناشناس۱۰۵۹۱۲۴۱۷:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۳۰
دوست عزیز هزینه بالا سری تولید در ایران زیاد است وگرنه تولید پراید یا پژو نباید بیش از دو و یا چهار میلیون تومان باشد اما از آنجاییکه طمع مدیران و خودخواهی مسئولان تمامی ندارد خودروها با هزینه گزافی تولید می شوند و برای جور کردن دخل و خرج با قیمت چندین برابر قیمت واقعی فروخته می شود البته دلالان خودرو هم در این گرانی بی حساب کتاب بی تقصیر نیستند.
ناشناس۱۰۵۹۱۶۲۱۸:۱۸:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۳۰
مدیران دولتی دلشان برای ایران خودرو نمی سوزد و نخواهد سوخت چون حتی از زیر مجموعه ایران خودرو هم انتخاب نمی شوند بلکه از یک جای دیگر آورده می شوند و حقوقشان هم از دولت است و خزانه ملت و صد البته پول نفت.بنابراین با تویوتا یا هوندا یا هیوندا و نیسان نباید مقایسه کرد. ایران خودرو یک پیشگام در عرصه صنعت و تکنولوژی در هیچ زمینه ایی نیست. بیشتر یک موجود مصرف کننده با کالای مونتاژی بی کیفیت است.
هادی۱۰۵۹۱۶۵۱۸:۱۸:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۳۰
راه حل های مسولین مشکلات ماست
ناشناس۱۰۵۹۱۷۹۱۸:۲۵:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۳۰
دو شرکت ایران خودرو و سایپا باید برچیده شوند تا ملت نفس راحتی از دست محصولات آشغال این دو شرکت بکشند
ناشناس۱۰۵۹۱۸۷۱۸:۲۹:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۳۰
این شرکت غصبی است و تا به صاحب اصلی خود یعنی خانواده خیامی برنگردد روی خوش نخواهد دید.
ناشناس۱۰۵۹۲۲۸۱۹:۲۰:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
به خاطر فساد و بی تدبیری و رانت، شرکت ایران خودرو زیان آور میشه! یعنی هم کالای بی کیفیت تولید میکنه هم زیان آور میشه و دولت دوباره بهش پول میده!
فرهنگ۱۰۵۹۲۵۷۱۹:۵۹:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۳۰
......حالا باید در چاه ریخت همه آن گواهینامه های ایزو.. میزو...کیفیت ووو.....تندیسهای الکی که تندیس فروشان برگزار کننده انواع سمینارنهارها به مدیران این دو تولید کننده مخوف میدادند علی برکتالله
ناشناس۱۰۵۹۲۶۰۲۰:۰۰:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
تنها راه تعطیلی خودروسازها است اینها جواب نمیدن میلیاردها دلار از پول ملت هم صرفشون شده دیگه کافی است
ناشناس۱۰۵۹۳۵۶۲۱:۴۱:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۳۰
فعلا پرایدم آرزوست!!!
عباس۱۰۵۹۳۹۲۲۲:۲۴:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۳۰
به عنوان جزئی از خانواده ایرانخودرو عرض میکنم ایرانخودرو مهمترین مشکلی که دارد این استکه صاحب ندارد حیات خلوت دولتها و ارگانهای مختلف است دائم مجبور است برای پیشبرد کارها اقدام به باج دادن به جاهای مختلف کند و این باجها در قالب استخدام افراد معرفی شده از طرف مناصب قدرت و یا دریافت خودرو و یا ارائه خدمات قطعه سازی و خدماتی به شرکت میباشد مهمترین مشکل جوابگو نبودن مدیران در مقابل کم کاری و قصوراتشان است که تا کنون هیچ کدام از مدیران بابت هدر دادن منابع و نامدیریتی بازخواست نشده اند به جرات میتوان گفت کارگران خطوط تولید ایرانخودرو زحمتکشترین کارکنان کشور هستند که به شدت نیز با کمبود نیرو مواجه میباشند و برعکس در قسمتهای اداری و کارشناسی با نیروی کار بیکار و هرز قابل توجهی مواجه است که چون هر کدام از این بیکاران به یکی از باندهای قدرت و یا مدیران داخلی وابسته هستند هیچ کس جرات جابجایی و انتقال آنها به قسمت تولید را ندارد کسی دنبال پیشرفت کار ایرانخودرو نیست و فعلا به عنوان گاو شیردهی است که فعلا قابلیت دوشیدن دارد
ناشناس۱۰۵۹۵۳۳۰۳:۲۷:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۳۱
اکثر فعالیتها در ایران با نوعی ورشکستگی همراه هستند و برای اینکه به فروپاشی منجر نشود پیشنهاد میکنم اداره انها به شرکتهای بین المللی واگذار گردند. برای مثال ایرانخودرو را به تویوتا واگذار کنید
ناشناس۱۰۵۹۹۲۵۱۲:۱۷:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۳۱
صاحبان اولیه ایران خودرو بانظارت دقیق دولت میتوانند این شرکت را نجات دهند غیر ازاین به هرکسی واگذار شود محکوم به فنا است .
ناشناس۱۰۶۰۰۸۶۱۴:۲۸:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۳۱
من خودم شاهدم تو سایپا برا اینکه بتوانند برن ماموریت سایت کاشان و در بین راه بتونند تو رستوران مهتاب صبحانه یا ناهار بخورند رسما سایر همکارانو میفروشند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. من عجله ندارم!

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  6. دور باطلی که تمامی ندارد!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  9. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  10. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  11. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  16. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  17. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  18. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  19. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  20. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین