مشتری جت های شخصی در ایران چه کسانی هستند؟/ ۲۵۰ هواپیمای شخصی در ایران!

  4030203046

خریدوفروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شد. اعلام این خبر کافی بود تا حسابی بحث‌های فضای مجازی درباره این مسئله بالا بگیرد؛ از چانه‌زنی‌ها درباره قیمت این هواپیماهای لاکچری تا ضرورت آزادسازی‌ خریدوفروش آن.

مشتری جت های شخصی در ایران چه کسانی هستند؟/ ۲۵۰ هواپیمای شخصی در ایران!

همشهری‌آنلاین نوشت: سیاری از افراد خرده گرفته‌اند که ایرانی‌ها اصلا از جت شخصی استفاده نمی‌کنند و ضرورتی نداشت این امر؛ اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور می‌گوید: «درست است که به‌تازگی خریدوفروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شده و حالا هر که توان خریدش را داشته باشد می‌تواند صاحب یکی از این جت‌های ٧نفره جمع‌وجور بشود اما به این معنی نیست که ایرانی‌ها تا حالا جت‌سواری نمی‌کردند چراکه تا پیش‌ازاین هم طرفداران جت‌های شخصی در ایران قابل توجه بودند؛ از تاجران و فعالان اقتصادی گرفته تا برخی از مسئولان و تیم‌های ورزشی.»

عده‌ای هم معتقدند وقتی هواپیماهای فوق سبک بود چه نیاز به جت شخصی داشتیم؟ اما جالب است بدانید در حال حاضر ٢۵٠فروند هواپیمای فوق سبک در ایران فعالیت دارند اما از این هواپیماها صرفا برای پروازهای تفریحی و آموزشی استفاده شود و برای مسیرهای سفری کاربردی ندارند؛ اما هواپیماهای بیزنس جت ٦ و ٧نفره هواپیماهایی هستند که قابلیت پروازهایی در اندازه سفر و جابه‌جایی‌ها در مسافت دور را هم دارند. البته استفاده از این جت‌ها شرط و شروطی هم دارد. اپراتور این جت‌ها صرفا بعد از اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی، تعمیر، نگهداری، عملیاتی و امنیتی می‌توانند مجوز پرواز کردن با آن را داشته باشد.

با وجود همه این توضیحات طی ٢ روز گذشته شوخی‌های کاربران در فضای مجازی درباره این خبر حسابی داغ است و حتی هشتگ‌هایی هم در این زمینه راه انداخته‌اند. برخی‌ها به شوخی و جدی گفته‌اند: «پس بریم پرایدهای عهد بوقمان را بفروشیم و جت شخصی بخریم». کاربر دیگری هم به شوخی گفته است: «حالا کجا پارکش کنم؟ گرفتارشده‌ایم»

معامله جت شخصی برای عموم آزاد شد

نمای سایت پرواز به تصویری کارت‌پستالی شباهت دارد که آسمانی پر از ابرهای کوچک و بزرگ در پس‌زمینه آن قرارگرفته است. در مرکز این تصویر رویایی هواپیماهای آماده پرواز جا خوش کرده‌اند که سرنشینان و مسافران زیادی ندارند. اینجا فرودگاه بین‌المللی پیام، یکی از آشیانه‌های مجاز نشست و برخاست هواپیماهای شخصی است و این هواپیماهای تیزپرواز متعلق به افرادی هستند که وسعشان به تهیه و خرید هواپیمای شخصی می‌رسد و می‌توانند از آن برای تفریح، گشت وگذار یا مسافرت‌های تجاری و اقتصادی خود استفاده کنند.
این هواپیماها جزو ٢۵٠ فروند هواپیمای شخصی هستند که در ٢۵سال اخیر و پس از رواج معاملات غیررسمی هواپیمای شخصی در آشیانه‌ها و سایت‌های پرواز کشور در رفت‌وآمدند، اما حتما پس از این و به موازات انتشار خبر آزاد شدن خریدوفروش هواپیماهای جت، شاهد افزایش شمار این نوع هواپیمای شخصی در سایت‌های پرواز کشور خواهیم بود.

چراغ سبز قانون

سال١٣٧٩ برای نخستین بار هواپیماهای شخصی پرواز در آسمان ایران را تجربه کردند؛ البته آزاد شدن خریدوفروش این پرنده‌های آهنی به ‌طور رسمی اعلام نشده بود و متمولانی که از چراغ سبز قانون برای معامله این وسیله نقلیه خاص باخبر شده بودند، فقط برای آموزش و پروازهای محدود در مسافت و مسیری مشخص می‌توانستند این مرکب غیررایج را مورد استفاده قرار دهند. شمار بالای مشتریان این نوع هواپیماها سبب شد ٣سال بعد وزارت راه وقت، به فکر تدوین لایحه‌ای برای آزادسازی معاملات هواپیمای شخصی بیفتد که اگر چه این لایحه به فرجام نرسید، اما باعث شد شرط و شروط مالکیت و بهره‌برداری هواپیماهای شخصی در قالب صدور آیین‌نامه‌ای رسمی، تعیین و معاملات هواپیماهای شخصی قانونمندتر از گذشته شود. در این آیین‌نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت کشور مجاز است با رعایت قوانین و مقررات، برای خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام کند. براساس آمار رسمی پس از صدور این آیین‌نامه معاملات این وسایل نقلیه لاکچری به میزان ۵٠درصد افزایش پیدا کرده و اکنون شمار آنها در ٢٣آشیانه مجاز کشور به ٢۵٠فروند رسیده است.

مالکان خاص و متمول

اگر چه خریدوفروش جت شخصی از دیروز برای عموم آزاد شده، به‌نظر می‌رسد هزینه کلان خرید و نگهداری این پرنده‌های آهنی اجازه ندهد معامله آنها هم بیش از گذشته عمومیت پیدا کند. قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازارهای جهانی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است و در ایران بین ۵ تا ۷. ۵میلیارد تومان فروخته می‌شود. البته خرید هواپیمای شخصی علاوه بر پول کلان به مقدمات قانونی نیاز دارد و خریداران در نخستین قدم باید هواپیمای شخصی خود را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و مجوزهایی مانند لایسنس پرواز با هواپیمای شخصی و صلاحیت پرواز را کسب کنند. صدور مجوز اولیه ٦ ماه زمان می‌برد و هر بار پرواز هواپیما به اخذ مجوز نیاز دارد. محل نگهداری هم فرودگاه است. اجازه پرواز هواپیمای شخصی پس از تایید قابلیت‌های فنی و صلاحیت عوامل پرواز توسط سازمان هواپیمایی کشور صادر می‌شود. تعمیر، نگهداری و تامین قطعات هواپیمای شخصی هم باید زیرنظر سازمان هواپیمایی انجام شود. تعداد همسفران خلبانان هواپیماهای شخصی به شمار انگشتان ٢ دست هم نمی‌رسد و حداکثر ٦ نفر می‌توانند آنها را در پروازهایشان همراهی کنند.

yektanetتریبون

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. سخنان کوچک‌زاده در مجلس

    2. هشدار «کسینجر» درباره کدخدا!

    3. فرمانِ امام علی(ع) برای تنبیه و تشهیرِ کارگزارِ خائن

    4. پاسخ قالیباف به فریاد و ناسزای یک نماینده؛ روی مواضع اصولی خود ایستاده‌ایم

    5. «فلاکت مسکن» را پایانی هست؟

    6. افزایش امضاهای استیضاح همتی

    7. نامه ۱۲۰ نماینده مجلس به آملی‌لاریجانی: FATF هیچ فایده‌ای نداشته و راه‌های دورزدن تحریم را می‌بندد

    8. جزئیات بزرگ‌ترین سرقت سوخت در جنوب کشور

    9. جاه‌طلبی هسته‌ای عربستانی‌ها: اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنیم/ زنگ خطر برای ایران به صدا درآمد؟

    10. افشاگری کرباسچی از رای آیت‌الله هاشمی در دوم خرداد

    11. جزئیات موافقت‌نامه جامع بلندمدت ایران و روسیه

    12. اظهارات عجیب معاون پزشکیان، فضای مجازی را به هم ریخت!

    13. رئیس هلال‌احمر: آمریکا تنها خواستار کمک مالی است/ این درخواست، ضعف و خفت آن‌ها را نشان می‌دهد

    14. پاسخ محسن هاشمی به سوال همیشگی مردم:‌ ثروت خاندان هاشمی چقدر است؟

    15. شما نظر بدهید/ چه میزان افزایش حداقل دستمزد در سال آینده شرایط را بهبود می‌دهد؟

    16. اف ای تی اف؛ بد فهمی یا بهانه؟! / انتقال پايتخت از تهران؛ غلط و غيرمعقول/ پایان دیپلماسی یکسویه با روسیه

    پربحث‌های هفته

    1. آتشی که به جان حکمرانان آمریکایی افتاد

    2. تمرین کشت بادمجان !

    3. هشدار جمهوری اسلامی درباره تهدیدهای جدی در مرزهای کشور: مسئولین هوشیار باشید!

    4. بیانیه دفتر «عبدالحمید» درباره اهانت اخیر یک مداح

    5. لایحه عفاف و حجاب در مجلس حاشیه ساز شد

    6. سخنان کوچک‌زاده در مجلس

    7. بن‌بست ترامپ در پرونده اتمی ایران

    8. تلاش برای ترمیم زخمی که دولت احمدی‌نژاد بر جای گذاشت

    9. هشدار «کسینجر» درباره کدخدا!

    10. وقتی حجاب از میان برود، سایر مرزهای اخلاقی فرو خواهد ریخت

    11. راه حل‌های طلایی برای ناترازی برق

    12. توصیه به ترامپ برای توافق با ایران / مکران؟ شوخی می‌کنید آقای عارف؟!/ یک مشت بنجل خارجی گرانقیمت!

    13. راه نجات

    14. نظرات برگزیده مخاطبان «الف»: باید به سلاح هسته‌ای و موشک قاره پیما مجهز شویم/ استیضاح وزرای دولت، سیاسی نیست

    15. پادگان شهری به نام اسرائیل

    16. کجا با این عجله؟!

    17. واکنش رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس به سخنان علم‌الهدی/ پیام مهم سپاه به دوستان و دشمنان/ سلبریتی‌نماهایی که بویی از فرهنگ نبرده‌اند

    18. رهبر معظم انقلاب: آمریکایی ها درباره ایران غالبا دچار خطای محاسباتی شدند

    19. فرمانِ امام علی(ع) برای تنبیه و تشهیرِ کارگزارِ خائن

    20. همتی: عده‌ای نمی‌خواهند قیمت ارز پایین آید/ فرزین: نرخ ارز کانال‌ها غیرواقعی است

    21. با ترامپ و ترامپیست ها چه کنیم؟

    22. پاسخ قالیباف به فریاد و ناسزای یک نماینده؛ روی مواضع اصولی خود ایستاده‌ایم

    23. اظهارات عجیب محسن هاشمی درباره فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تمامی ندارد

    24. یمن: ناوهواپیمابر آمریکا و تل‌آویو را هدف قرار دادیم

    25. ۵۰ ورزشگاهی که بعد از انقلاب اسلامی ساخته شد

    آخرین عناوین