فرصت جدید جلب احترام جهاني برای نیروی دریایی ايران

ميرزاسعدين داورپناه، گروه تعاملی الف،   3980522001 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
فرصت جدید جلب احترام جهاني برای نیروی دریایی ايران

تاريخ گواهي مي‌دهد كه كيفيت استفاده از قوای بحری، سرنوشت ساز است. ايران هم از دهه هشتاد خورشيدی با درك ارزش «سواحل مكران»، به تقويت قوای بحري خود مشغول شده است. سواحل طولانی ايران، چشم انداز برتری قوای بحری ايران در منطقه را روشن مي‌نماياند. هر بازيگری در مقام انتخاب ترجيح می دهد به ميداني وارد شود كه در آن امكان موفقيت دارد، امريكا نيز به طراحي ميادينی علاقه‌مند است كه در آن می درخشد.

ده سال پيش وقتي واشنگتن تصميم به تقويت حضور دريايی در سواحل شاخ افريقا گرفت، صدور قطعنامه‌اي در شورای امنيت را ميسر كرد. ناگهان رسانه‌ها همچون اتاق پژواك، بر تهديد دزدان دريايي سومالی متمركز شدند، گويي كه تهديد پر سابقه دزدان دريايي سومالي، در آن ايام كشف شد! حتي چند ماه پس از فيلم سياسي آرگو، «كاپيتان فيليپس» (با موضوع دزدان دريايي سومالي) بر پرده سينما رفت؛ به عبارتي امريكايي‌ها از هيچ ابزار تبليغاتی و توجيهی جهت جلب توجهات به صحنه نمايش برتری خود غفلت نكردند. به هر حال آنچه امروز در خليج عدن و تنگه باب المندب مي گذرد، توضيح آن معركه پر رمز و راز را آسان تر كرده است.

اما در تنگه هرمز و خليج فارس خبري از دزدان دريايي نيست و بهانه‌هاي پيشين براي خودنمايي كارآيي چنداني ندارند. ترويج بدبيني به نيات ايران، بهانه جديد است. اما «خليج فارس» از اين رو به اين نام خوانده مي شود كه طي قرن ها ايرانيان پيشين در رونق و امنيت دريايی و آباداني سواحل آن نقش اساسي ايفا كردند و آنها بودند كه اين نام را ترجيح مي‌دادند. از منظر تاريخي، هرگاه حاكميت ايرانی بر خليج فارس و تنگه هرمز تضعيف شد، رونق رخت بر بست يا نا امنی رخ نماياند. طي حوادث دهه اول انقلاب اسلامي از جمله سال ١٣٦٦، ياداوري شد كه هنوز امنيت كشتيراني در اين شاخاب، وابسته به اراده ايرانيان است.

البته خليج فارس و تنگه هرمز نيز در دوراني گرفتار دزدان دريايی بودند. در آستانه قرن نوزدهم ميلادي با ظهور اوليه وهابيت، جنبشي مذهبي و سياسي در شبه جزيره عربستان رخ نمود و توفيق يافت كه بسياري قبايل متفرق جنوب خليج فارس را متحد كند. ايران درگير مسائلي بود و قبيله جواسم هم به اتكاي شراكت در جنبش وهابيه، راه تسلط بر سواحل شمالي خليج فارس و تنگه هرمز را جستجو مي كرد. بندرعباس و قشم و هرمز در معرض تعرضات ايشان قرار داشتند و ده ها سال تحت تاثير طمع مسقط خوارجي و جواسم وهابي، حاكميت ايران بر اين مناطق معلق ماند.

اين دوران جولان دزدان دريايي، تا زمان ناصرالدين شاه قاجار ادامه يافت و احيا حاكميت ايران بر بندرعباس و قشم و هرمز، نقطه پاياني بر آخرين دوره دريازني در تنگه هرمز و خليج فارس محسوب مي‌شود. آنچنان كه به گواهي تاريخ، انگليسي‌ها با شاه عباس صفوي براي اخراج پرتغالي ها همكاري كردند، نمي‌توان ياري ايشان جهت برقراري امنيت خليج فارس و تنگه هرمز در دوران ناصري را نيز انكار كرد.

انگليسي‌ها به اتكاي قواي بحري برتر خود در آن روزگار، پايگاه هاي نظامي در جزاير ايراني ساختند و بارها براي فشار بر ايران و ديگران، از همين برتري بهره برداشتند. همين حضور پر رنگ قواي بحري اجنبي، به اشغال آسان و ويراني ايرانِ بي طرف طي دو جنگ جهاني انجاميد. سرانجام پس از تصميم لندن به خروج قواي بريتانيا از خليج فارس، بستر تثبيت حاكميت ايران بر تنگه هرمز فراهم شد. اين مهم به قيمت صرف نظر كردن از ادعاي حاكميت بر سرزمين بحرين حاصل آمد؛ سرزميني كه از مدتها پيشتر، با ظهور اوليه وهابيت، در معرض تجاوز قرار داشت و از تيررس حاكميت ايران دور شده بود.

اگر چه انگليسي‌ها با كمك به سركوب راهزنان وهابي، در پايان دادن به آخرين دوران دريازني مشاركت كردند اما امروز مدعي حفاظت از خليج فارس براي كمك به وهابي‌ها هستند! ائتلاف فرامنطقه اي در آب‌هاي خليج فارس و درياي عمان، پيرو فراموشي تاريخ و اشتباه محاسباتي درباره توانش ايرانيان است. ايران به نوبه خود با توقيف نفتكش بريتانيايي در سواحلي كه پس از قرن‌ها بر آن تسلط كامل دارد، توانايي مستقل خود را ياداوري كرد. ارائه پيشنهاد امنيت جمعي منطقه‌اي از جانب مسكو نيز نشان مي‌دهد كه موضع سياسي ايران در مخالفت با حضور قواي فرامنطقه اي، از پشتيباني برخوردار است. (البته مشغوليت امريكا و متحدانش در جبهه‌هاي پراكنده، خوشايند چين و روسيه است و حتما ايشان به فرسايش و افزايش هزينه امريكا و متحدانش هم راضي هستند)

علي رغم تبليغات و هزينه‌ها، امريكا در بازي شاخ آفريقا نيز نتوانست تك ستاره باشد. به عنوان نمونه تركيه و چين اولين پايگاه‌هاي خارجي خود را بر اساس همان طرح توجيهي مقابله با دزدان دريايي سومالي، در شاخ افريقا احداث كردند. حتي نيروي دريايي ايران نيز قطعنامه شوراي امنيت را غنيمت شمرد و با اعلام حفاظت از آزادي كشتيراني، برنامه حضور اقيانوسي خود را آغاز كرد.

خليج فارس خانه ماست، هر ديگری مهمان ناخوانده ای است كه بايد هزينه گزافي برای تامين امنيت اقامتگاه خود بپردازد. حتما ايران هم به زحمت خواهد افتاد اما فرصت ناكامي محتوم سناريوي تهديد آميز امريكايی مي‌تواند بسترساز تقويت جايگاه ايران در معادلات قواي بحری جهان باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۶۹۰۵۰۷:۰۸:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
مسائل تاریخی که در باب تامین امنیت خلیج فارس مطرح شده حرفهای جدید و جالبی بود.
ناشناس۱۰۴۷۱۱۱۰۹:۱۵:۴۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
احترام به قوانین بین المللی است که احترام به دنبال می آورد.
ناشناس۱۰۴۷۲۴۳۱۰:۲۴:۱۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
اشغال، تخریب و آتش زدن سفارتخانه احترام به قوانین بین المللی است!
ناشناس۱۰۴۷۸۲۴۱۵:۴۶:۴۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
واقعا عجب آدم هایی هستن این غربگراها و اصلاحاتی ها که ریختن بدون اجازه امام سفارت آمریکا رو تسخیر کردن
ناشناس۱۰۴۷۲۷۱۱۰:۴۰:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
قوانین بین المللی که بوسیله قدرتمندان مکررا زیر پاگذاشته شده اند قابل احترام نیستند!
ناشناس۱۰۴۷۸۲۸۱۵:۴۹:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
این قدرت عجیب نیروهایی که توسط مردم انتخاب نمی شوند رو وقتی میبینم پی میبرم که چقدر مردم شب انتخابات ناتوان هستند از این که صلاح و مصلحت خودشون رو تشخیص بدن بابا بیچارمون کردید با این انتخاب هاتون
ناشناس۱۰۴۷۳۷۸۱۱:۳۷:۱۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
در دنیای امروز قدرت احترام میآورد!
ناشناس۱۰۴۷۴۷۴۱۲:۲۵:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
نیروی دریایی رژیم صهیونیستی طعمه چرب و شیرینی برای سپاه خواهد بود.
ناشناس۱۰۴۷۱۱۴۰۹:۱۶:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
تنها در یک جنگ واقعی است که ادعاها در مورد قدرت و برتری اثبات می شود.
محمد۱۲۳۱۰۴۷۴۷۵۱۲:۲۵:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
الان هم جنگه دیگه مثلا جنگ واقعی چجوریه این قدرته که اجازه تیر در کردنو نمیده چرا باور نمی کنید
ناشناس۱۰۴۷۷۰۲۱۴:۲۰:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
محمد جان الان جنگ است یا جنگ ندیدی یا معنی جنگ نمیدانی جنگ واقعی روزی که ما ناو ها امریکایی به قعر دریا بفرسیم و انگلستان از روی نقشه جهان برداریم و صهیونست ها از فلسطین بیرون کنیم وعده اللهی الیس الصبح بقریب
ناشناس۱۰۴۸۲۰۵۲۰:۵۴:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
الان مسئله ما حاکمیت بر خلیج فارس نیست چون اینها مهمان ناخوانده به دعوت پومپئو هستند و دیر یا زود می روند چون هزینه های مالی برایشان بالاست. فعلا باید توجه ما به بازسازی اقتصادی و صنعت باشد.
ناشناس۱۰۴۷۳۷۴۱۱:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
من نگران اتفاقات سوم شهریور 1320 و حادثه ناو پلنگ هستم. مرحوم پدرم سرباز نیروی دریایی بود وآن حادثه را برایمان تعریف کرد.
کسری معتضدی۱۰۴۸۱۳۷۱۹:۴۴:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
به پدر سلام من را برسانید. عرض می شود که اولا؛ حادثه ناو پلنگ در بحبوحه جنگ جهانی اتفاق افتاد که همه دنیا چشم شان جای دیگری بود. دوما، ناو پلنگ بدون اخطار قبلی توسط ناو انگلیسی که بصورت دوستانه به بندرگاه آبادان وارد شد بود مورد تهاجم غافلگیرانه واقع شد. سوما؛ نیروی دریائی ما مانند یک نوجوان 15 ساله رزم نادیده بود . چهارما؛ رضا شاه یک نظامی مقتدر اما نادان در عرصه سیاست و نا آگاه از معادلات قدرت در جهان بود و انگلیس را دشمن خود نمیدانست. او چندین کار جسورانه دیگر هم در دوران سلطنتش انجام داده بود که هم روس وهم انگلیس را سخت با خود دشمن کرده بود. خلع احمد شاه به رغم قراری که با انگلیس گذاشته بود، کشتن و دستگیری دست نشاندگان انگلیس در ایران از جمله دستگیری لورنس جاسوس انگلیس در ارومیه و همینطور زندانی نمودن تمام اعضای حزب کمونیست ایران به رهبری تقی ارانی و ملی کردن شیلات شمال که در دست روسها بود. این مسائل امروز دیگر موضوعیت ندارد و ما دشمنان خود را به خوبی می شناسیم.
ناشناس۱۰۴۷۶۶۲۱۳:۵۴:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
برای من یک نکته بسیار جالبه چرا هر چیزی که به تعریف ایران و ایرانی می پردازد سریعاً رو به تخریب توسط همین کامنت ها می شود. از منفی دهندگان می پرسم مشکل شما چیست؟ یک بار با جسارت بگویید.
ناشناس۱۰۴۷۸۷۵۱۶:۱۹:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
نکته ای که در نظر گرفته نشده، محاسبه واقعی و (نه رسانه‌ای) توانایی‌های ایران در عرصه‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی، در مقایسه با توانایی‌های آمریکا در همان عرصه‌هاست.
ناشناس۱۰۴۶۹۱۱۰۷:۱۶:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
قوای بحری دیگه یعنی چی؟ فارسیه یا اصلا به چه زبانی، این سایت فارسی زبانه؟!
امیر۱۰۴۷۲۳۰۱۰:۱۳:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
کاملا موافقم هیچ نیازی نیست که در هنگام نگارش کلماتی که معادل فارسی دارند از کلمات انگلیسی یا عربی یا هر زبان دیگری استفاده کرد ؛ مگر این که..
ناشناس۱۰۴۶۹۱۷۰۷:۲۷:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
نمیدونم چرا اکثر مطالب منتشره میرزا سعدین برام غیر قابل هضمه
ناشناس۱۰۴۷۱۱۵۰۹:۱۷:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
می دانی چرا .. زیرا ایشان برای خودش می نویسد. کاری به خوانندگان ندارد که بفهمند یا نفهمند..
ناشناس۱۰۴۷۱۲۶۰۹:۲۱:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
مخاطب ایشان شما نیستید!!!!
ناشناس۱۰۴۷۲۹۸۱۰:۵۱:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
چون یک مزدوری
ناشناس۱۰۴۶۹۳۲۰۷:۴۲:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
میرزا جان یعنی الان دنیا باید به خط شن و به قوای بحری ما احترام بذارن ؟!
ناشناس۱۰۴۷۲۹۱۱۰:۴۸:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
بله - مشکلی داری ..؟
ناشناس۱۰۴۶۹۶۲۰۷:۵۸:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
من به عنوان یک ایرانی قایق تندرو را قدرت نمی انم
ناشناس۱۰۴۷۱۴۸۰۹:۳۰:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
قدرت در مغز است نه در توپ و تانک و ...
ناشناس۱۰۴۷۱۵۰۰۹:۳۱:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۲۲
قوی تر غالب است.
ناشناس۱۰۴۷۲۹۴۱۰:۴۹:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ما مزدوران و جیره خوارن و عمله های منافق را به عنوان ایرانی به رسمیت نمی شناسیم
ناشناس۱۰۴۷۳۹۰۱۱:۴۱:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
نظر شما مهم نیست نظر اونی که میخواد جلوی قایق تندرو بایسته مهمه!
ناشناس۱۰۴۸۱۱۸۱۹:۳۰:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
- باید متخصص نظر بده که نظر دادن و خود غربی ها هم روی همین موضوع مجبور به سرمایه گذاری شدیدی بنظر کردن اما فعلا که بنظر شکست خوردن. - کسی درباره مثلا فلان داروی پزشکی میتونه بگه "من بعنوان یک ایرانی این دارو را قبول ندارم"؟
ناشناس۱۰۴۶۹۶۹۰۸:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
به جای قوای بحری بگویید نیروی دریایی ، چه اصراری است عربی بگویید.
ناشناس۱۰۴۶۹۷۸۰۸:۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
آیا توان اقتصادی برای جلب احترام نسبت به ملت ایران لازم نیست ،ایا سلامت اقتصادی و مجازات شدید مفسدان خودی نظیر حسین فریدون و مهدی جهانگیری چطور وو...
ناشناس۱۰۴۶۹۷۹۰۸:۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۲۲
خيلي سخته بگين نيروي دريايي ؟
ناشناس۱۰۴۶۹۹۱۰۸:۱۵:۰۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
تنها احترام به دیگران احترام می آورد. با قلدری و شاخ و شونه کشیدن تنها هزینه ها بالا می رود.
ناشناس۱۰۴۷۳۸۲۱۱:۳۹:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۲۲
دنیا به قدرت احترام می گذارد اقتدار ایران در خلیج همیشه فارس احترام برانگیز است .
ناشناس۱۰۴۷۳۹۶۱۱:۴۶:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
این دقیقا همون جمله ایه که ما هنگام خروج ترامپ از برجام بهش گفتیم! گفتیم بی احترامی به ایران و شاخ و شونه کشیدن هزینه های شما رو بالا میبره, مثلا اگر از برجام خارج نشده بود الان آمریکا یه پهپاد بیشتر داشت!
ناشناس۱۰۴۶۹۹۵۰۸:۱۷:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۲۲
خلیج فارس یک پهنه آبی بین المللی است و متعلق به هیچ کس نیست.
ناشناس۱۰۴۷۲۷۶۱۰:۴۳:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۲
مزدورها به تکاپو افتادن
ناشناس۱۰۴۷۴۰۸۱۱:۵۲:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
جلوی در خونه ما کسی حق نداره سر و صدا کنه وگرنه توپ شون رو پاره میکنیم. فقط میتونن بی سر و صدا بیان و برن وگرنه برن محله خودشون بازی کنن.
ناشناس۱۰۴۹۰۶۴۱۲:۴۸:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۲۳
از درب خونت به داخل مال تو هستش. جلوی در عمومیه برادر
عدالت۱۰۴۷۶۸۲۱۴:۱۰:۴۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
خلیج فارس فقط مربوط به ایران است این آبراه بین المللی نیست. اگه بحرین از ایران جدا نمیشد .
ناشناس۱۰۴۷۰۱۷۰۸:۲۸:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
احترام به قوای بحری نون و آب نمی شه برای مردم. مردمی که اجاره خونه نمی تونن بدن. پول دارو و درمان ندارن. پول خرید غذا و لباس ندارن احترام بحری به چه دردشون می خوره؟ احترام به ارزش پول یک کشوره
ناشناس۱۰۴۷۴۰۲۱۱:۵۰:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۲۲
آخه باید نفت بفروشیم و مقداری از همون لباس و غذا که داخل تولید نمیشه رو وارد کنیم که همش از طریق همون بحر انجام میشه و لازمه اون داشتن قوای بحریه! یعنی فهمش اینقدر سخته!
ناشناس۱۰۴۷۶۳۳۱۳:۳۹:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۲۲
شما چی؟ می تونی بفهمی برای امنیت داشتن و فروش نفت نیاز به درگیر شدن با کل دنیا ندارید؟ الان امارات و قطر و عمان واسه فروش نفتشون این همه بدبختی دارن؟
ناشناس۱۰۴۷۴۲۰۱۱:۵۷:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۲۲
مطلب چه ربطی به نون و آب داره که مثل قحطی زده ها فقط به فکر نون و آب هستید
ناشناس۱۰۴۷۸۱۷۱۵:۴۵:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
قوای بحری رو شما انتخاب نمیکنید به همین خاطر اینهمه قوی هستیم اما مسئول نون و آب رو شما انتخاب می کنید به همین خاطر بدبختیم به همین خاطر ناتوانیم به همین خاطر هر روز یه اختلاس گر رو میگیرن
ناشناس۱۰۴۷۱۰۵۰۹:۱۱:۱۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
حتی معنی احترام هم عوض کردند ؟می خواهند علیه ما ائتلاف جهانی دریایی درست کنند؟ میگن برای احترامه؟در کجای جهان دشمنی با یک کشور نامش احترام است؟
ناشناس۱۰۴۷۲۰۳۰۹:۵۶:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
شما اول یاد بگیر کلمه ای که معادل درحال استفاده تو خود فارسی داره را درست بنویسی بعد مقاله بده نیروی دریای، آقای داورپناه نیروی دریای، نیروی دریای .. ما اینو داریم و همه روزه استفاده می شه کلمات عربی و بیجا بکار نبر
ناشناس۱۰۴۷۲۹۰۱۰:۴۸:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۲۲
البته در جریان هستید نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران(I.R..I.Navy)فقط نداجاست نه دیگر ارگان ها
ناشناس۱۰۴۷۵۳۲۱۲:۵۱:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۲۲
ببخشید که به نیروی دریایی مملکتتون توهین کردیم. ما سرمون نمیشه به متجاوزین احترام بذاریم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین