آیا به‌ راستی راز موفقیت صنایع دفاعی در صرف هزینه بالا نهفته است؟

احمدرضا هدایتی*،   3971206038 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا به‌ راستی راز موفقیت صنایع دفاعی در صرف هزینه بالا نهفته است؟

تا چندی پیش کلاً مُنکر دستاوردهای مختلف انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف از جمله؛ علمی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی بودند و می‌گفتند؛ تمام تبلیغات صورت گرفته در این رابطه، کذب محض است و همه چیز وارداتی و یا حداکثر مونتاژ‌کاری است و ایران قادر به ساختن و تولید این تجهیزات و امکانات نیست.

اما حالا با حرف‌های جدیدشان اگرچه در واقع به نوعی به توانمندی دانشمندان و متخصصین داخلی (حداقل در بخش نظامی) اعتراف کرده‌اند، اما بار دیگر لجوجانه تلاش می‌کنند تا این موفقیت‌ها را تنها به بخش نظامی محدود نموده و راز موفقیت صنایع دفاعی را نیز، در صرف هزینه‌های هنگفت اعلام نمایند.

آنها در اثبات ادعای خود؛ به دستاوردهای عظیم صنایع دفاعی شوروی سابق در رقابت با آمریکا (در جریان جنگ سرد یا جنگ ستارگان) اشاره نموده و مدعی هستند، با این‌که ارتش این کشور در آن ایام توانسته است، به یُمن دستیابی به بودجه‌های کلان، در ساخت انواع تجهیزات نظامی پیشرفته، موفقیت‌های چشمگیری کسب نموده و حتی در تولید تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک، از رقبای غربی خود پیشی بگیرد، اما همان زمان، از تولید کیفی و مطلوب سایر تجهیزات صنعتی موردنیاز خود عاجز بوده است.

این گروه در ادامه بدون اشاره به چگونگی تامین سایر نیازهای صنعتی و فن‌آورانه شوروی سابق، ادعا می‌کنند؛ چون ساختار حکومتی این کشور کاملاً بر اساس دکترین نظامی بنا شده بود، لذا خودبه‌خود تامین نیازهای نظامی در اولویت کارهایشان قرار گرفته و بخش عمده بودجه کشور، بی‌پروا صرف تولیدات دفاعی می‌شد و همین دست و دل بازی، باعث موفقیت نیروهای مسلح شوروی سابق شده است.

صرف‌نظر از صحت یا عدم صحت این نظریه، بدیهی است که طرح این نوع مطالب هدفمند و مغرضانه از سوی جاهلان و دشمنان و قیاس آن با شرایط جمهوری اسلامی ایران جای تعجب ندارد، اما وقتی ادعاها در این زمینه از سوی کسانی صورت بگیرد که مدعی پیشرفت کشور از طریق اصلاحات موردنظر خودشان هستند، جای شک باقی نمی‌ماند که این افراد با دشمنان نظام اسلامی، پیوندهای استراتژیکی دارند.

در واقع این گروه عامدانه و با نگاه خوشبینانه بر اثر جهل و بیسوادی و نیز عدم برخورداری از نعمت ایمان و توکل لازم، یا به‌شدت مجذوب و شیفته ظواهر دنیای رویایی خود در غرب شده‌اند که به کلی قدرت خودباوری خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هموطنان خود را باور نمایند و یا چنان مرعوب و خودباخته قدرت پوشالی بیگانه هستند که واقعاً رخدادهای پیرامون خود را نمی‌بینند.

البته جامعه کنونی ما به طور جدی نیازمند اصلاحات در بخش‌های مختلف است، اما قطعاً با این رویکرد و طرز تفکر، هر نوع اصلاحات بدون توجه با اصول و ارزش‌های اسلامی، به معنای ورود به بیراهه‌ای است که در نهایت منجر به وابستگی مجدد کشور و بازگشت به شرایط دوران قبل از انقلاب اسلامی می‌شود.

این رویکرد و نگاه غلط و این نظریه‌پردازی‌های هدفمند، در شرایطی مطرح می‌شود که تفکر لیبرالیسم سالهاست که شکست را تجربه کرده و تجربه چندین ساله انقلاب اسلامی ثابت کرده که جامعه امروز ما، برای سرعت بخشیدن به پیشرفت‌های خود، حقیقتاً نیاز به سرعت بخشیدن به اصلاحات عملی، مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی و روحیه جهادیِ متکی به مدیریت انقلابی دارد.

بنابراین؛ در پاسخ به این توهمات باید گفت؛ ادعای صَرف هزینه‌های هنگفت در صنایع دفاعی ایران و محدود دانستن دستاوردها به بخش نظامی، در حالی از سوی این افراد مطرح می‌شود که، آنها نکات ذیل را نادیده انگاشته و هیچ‌گاه به سوالات مطرح در این زمینه، از جمله سوالات و نکات ذیل پاسخ نمی‌دهند.

مهمترین نکات و سوالات کدامند؟

اولاً؛ همین‌که سرانجام این افراد پذیرفته‌اند، که صنایع دفاعی توانسته است، فن‌آوری‌ها و تجهیزات موردنیاز خود را تولید و به خودکفایی برسد، یک گام رو به جلو و بیانگر این واقعیت است که «خواستن توانستن است» و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های لازم برای خودکفایی در سایر بخش‌ها و عرصه‌ها نیز برخوردار است.

ثانیاً؛ قیاس انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها و حکومت‌های جهان، به لحاظ ماهیت و محتوای آن، قیاس مع‌الفارق است، چرا که اهداف آن بسیار فراتر از اهداف صرفاً مادی و نگاه بدبینانه و تنگ‌نظرانه دشمنان داخلی و خارجی است و رهنمودهای مستمر و مکرر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) مبنی بر ضرورت رشد و تعالی همه‌جانبه کشور در ابعاد مختلف مادی و معنوی، موید این نکته است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در سایر علوم و عرصه‌ها نیز نشان می‌دهد، که طی عمر شکوهمند انقلاب اسلامی، موفقیت‌های کشور فقط محدود به صنایع دفاعی نبوده و موضوعات متنوع و متعدد دیگری مانند؛ نانو، سلول‌های بنیادی، شبیه‌سازی، دارو و صنایع پزشکی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع غذایی، صنایع لوازم خانگی، صنایع و محصولات کشاورزی و صنایع فولاد و سیمان و سایر موضوعات را نیز شامل می‌شود.

به عبارت دیگر؛ اگرچه ممکن است دستیابی به تجهیزات و فن‌آوری‌های نوین، هزینه‌بر باشد، اما رشد جهشی و چشمگیر دستاوردهای غیرنظامی، نشان می‌دهد که هرگاه مردم و مسئولین بخواهند و اراده کنند، قادرند در هر بخشی با اعتماد به جوانان و اتکاء به نیروهای درونزا و استفاده بهینه از منابع داخلی، شگفتی‌ساز و افتخار‌آفرین باشند و این همان نکته‌ای است که شاید این گروه در آینده به آن نیز اعتراف نمایند.

نکته قابل تامل دیگر این است که؛ آنها در حالی مدعی هستند که موفقیت صنایع دفاعی ناشی از صَرف هزینه‌های سنگین است که به‌رغم کثرت و تنوع ماموریت‌ها و نیز تمام گستردگی یگان‌های دفاعی و نظامی فعال در کشور(ناشی از وسعت مرزها و تهدیدات و توطئه مستمر دشمنان، طی سال 97 فقط حدود ۳.۲ درصد کل بودجه کشور به نیروهای مسلح اختصاص یافته است و طبق روال سنوات قبل، بخش قابل توجهی از همین مقدار نیز محقق نشده است.

با این‌حال؛ بر اساس لایحه پیشنهادی جدید دولت تدبیر و امید، همین مقدار نیز، در لایحه بودجه سال ۹۸، از مبلغ ۶۸،۵۹۱،۶۳۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال در سال 97، به ۳۵،۹۷۱،۷۰۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال در سال آینده کاهش پیدا کرده است که در صورت تصویب مجلس، بودجه دفاعی کشور در سال ۹۸، با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که ضمن توجه به وسعت سرزمینی و گستردگی طول مرزها کشور و حجم تهدیدات و توطئه مستمر دشمنان علیه ایران اسلامی، بدانیم سهم بودجه ارتش، در کشوری مانند؛ آمریکا ۸.۸ % (نسبت به درآمد، بیش از روسیه است)، کویت ۱۱.۳ % و روسیه ۱۲ % کل بودجه کشور آنهاست.

به گزارش فوربس، آمریکا هرسال با تخصیص بیش از 610 میلیارد دلار بودجه نظامی، حدود 36 درصد کل بودجه نظامی جهان را صرف ماموریت‌های مداخله جویانه و آتش‌افروزانه خود در نقاط مختلف دنیا می‌کند و چین، عربستان و روسیه نیز در جایگاه‌های بعدی کشورها، با بیشترین بودجه نظامی در جهان قرار دارند.

بنابراین؛ جای بسی شگفتی است که چرا این آقایان فکر می‌کنند که غربی‌ها با بیشترین بودجه دفاعی، کمترین هزینه را صرف امنیت و گسترش صنایع دفاعی خود می‌کنند، اما جمهوری اسلامی ایران با این بودجه اندک، تمام یا بخش عمده درآمد خود را صرف صنایع دفاعی کرده است.

‌علاوه براین؛ آنها قبلاً همه فن‌آوری‌ها و تجهیزات مورداستفاده در کشور را وارداتی می‌دانستند، با این حال هیچ‌گاه توضیح نداده و نمی‌دهند، که غرب چگونه آخرین فن‌آوری‌های روز یا حتی تجهیزات پیچیده و جدیدش (به‌خصوص در بخش نظامی) را در اختیار کشوری قرار داده و می‌دهد که همواره با آن دشمنی ورزیده و هدف گسترده‌ترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ معاصر قرار گرفته است.

البته این نکته حتی در مورد کشور مورداشاره آنها یعنی شوروی سابق که در زمان خود مهمترین و اصلی‌ترین رقیب غرب به‌شمار می‌رفت نیز مصداق دارد، زیرا همان‌گونه که قبلاً اشاره شد، آنها به این پرسش پاسخ نمی‌دهند که کشوری با شرایط مورد اشاره آنها، چگونه توانسته است سالیان متمادی، با غول به‌ظاهر پیشرفته غرب در سایر عرصه‌ها رقابت و نیازهای خود در بخش‌های مختلف را تامین نماید.

با این حساب این پرسش مطرح است که؛ راز موفقیت روزافزون و توفیقات بیشتر صنایع دفاعی نسبت به سایر صنایع کشور در چیست؟

راز موفقیت صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران:

طرفداران این نظریه مضحک، نباید فراموش کنند که اگر پول می‌توانست به تنهایی مشکل پیشرفت در صنایع کشور را حل نماید، اکنون می‌بایست صنایع خودروسازی کشور که تاکنون میلیاردها تومان هزینه مازاد، به کشور تحمیل کرده‌اند، بازارهای اروپا و آسیا را با محصولات برتر خود تسخیر می‌کردند.

این اتفاق رخ نداده و مشکل کُندی سرعت پیشرفت و عدم خلاقیت و نوآوری در این صنعت و برخی از صنایع مشابه آن حل نشده است، چون مشکل فقط کمبود منابع مالی نیست، لذا همزمان با اندیشیدن به نحوه تامین منابع مالی، باید راز موفقیت را در عوامل دیگری مانند آنچه در ذیل مورداشاره قرار گرفته است، جستجو نمود.

 ۱- نقش رهبری در فرماندهی نیروهای مسلح و توجه ویژه و عمل دقیق این نیروها به رهنمودها و راهبردهای تعیین شده از سوی ولایت در مسیر رشد و تعالی همه‌جانبه.

 ۲- کار فی‌سبیل‌الله با توکل به خدا و اتکاء به عنایت الهی، همراه با خلوص نیت و صداقت در رفتار و گفتار، در راستای دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و تامین نیازهای نیروهای مسلح.

 3- تلاش بی‌وقفه و جدیت نیروهای مسلح برای تبدیل تهدیدها از جمله؛ جنگ تحمیلی و تحریم، به فرصتی برای تربیت نیروی متخصص و تامین و ساخت تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز یگان‌های رزم.

 4- باور به شعار «ما می‌توانیم» و «خواستن توانستن است» و در واقع خودباوری و اعتماد به جوانان و متخصصین داخلی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های فکری و علمی آنها.

5- نیاز جبهه‌های نبرد در دوران جنگ تحمیلی و ضرورت توجه به اصل بازدارندگی پس از پایان جنگ تحمیلی، به‌منظور جلوگیری از تهدیدات جدید.

 6- توجه ویژه به اصل هم‌افزایی با بهره‌گیری اصولی و منطقی از توان داخلی، در سایه حمایت مردم و یکدلی و هماهنگی و اتفاق نظر مسئولین برای پیروزی در جریان جنگ تحمیلی.

 7- تکیه و تاکید بر استفاده از نیروهای درونزا شامل؛ استفاده بهینه از سرمایه انسانی، ابزار و امکانات و منابع طبیعی و مواد اولیه و سایر ظرفیت‌های موجود و قابل دسترس.

 8- استفاده از قدرت خلاقیت و نوآوری دانشمندان و متخصصین ایرانی با رعایت اصول علمی و تجربی از طریق تحقیق و پژوهش و ارتباط موثر صنعت با دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی.

 9- استفاده بهینه و بهره‌برداری مطلوب از تجربات دفاع مقدس در حین جنگ تحمیلی و به‌خصوص پس از فراغت از فعالیت‌های دوران دفاع مقدس.

 10 - کار جهادی و رویکرد نهادیِ توام با روحیه و مدیریت انقلابی و توجه به اصل انعطاف‌پذیری، متناسب با شرایط ونیازهای کشور.

 11- رعایت سایر اصول مدیریتی مانند؛ ریسک‌پذیری، برنامه‌ریزی و سازماندهی همه منابع و امکانات در بخش‌ها و سطوح مختلف.

جان کلام این‌که؛ راز موفقیت صنایع دفاعی را باید در توجه بیشتر و دقیق‌تر این صنعت، به رهنمودها و راهبردهای رهبری جستجوکرد.

 

*کارشناس ارشد مدیریت

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۹۲۳۶۷۰۹:۲۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱۲/۶
والله من با اینکه کارشناس نظامی نیستم ولی قیافه این موشکها شبیه موشکهای جنگ جهانی دومه !!!!
خان عمو۷۹۲۶۸۵۱۱:۵۷:۵۵ ۱۳۹۷/۱۲/۶
شکل چرخ دوچرخه ها و ماشینهای امروزی هم شبیه به چند صد سال پیش است. چه نتیجه ای میخوای بگیری؟ با این کامنت میخوای القا کنی که تکنولوژی تولید موشکهای ما متعلق به 70 سال پیشه و فاقد کارایی؟ یادت رفته مقر داعش در سوریه و کردستان عراق را با همین موشکهای خیلی خیلی نقطه زن به باد فنا دادیم؟ به رفیق آفتابه سازت هم سلام گرم برسون
ناشناس۷۹۲۶۹۹۱۲:۰۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۶
نیازی نیست کارشناس نظامی باشد، کافی هست نظر کارشناسان غربی در مورد پیشرفت نظامی ایران را گوش کنید تا حقیقت برای شما روشن شود
ناشناس۷۹۲۸۳۸۱۲:۵۳:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۶
شما هم باور کنید انها حقیقت را می گویند! انها از ایران دیو 8 سر می کشند تا اسلحه به اعراب بفروشند!
ناشناس۷۹۲۹۲۹۱۳:۲۱:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
ایران هراسی
ناشناس۷۹۳۰۱۱۱۳:۵۱:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اونها فقط میخوان شیر گاو سعودی را بدوشند
ناشناس۷۹۲۷۶۸۱۲:۲۸:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
آخی جنگ جهانی دومی کی بودی تو
ناشناس۷۹۳۱۴۴۱۴:۵۳:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۶
عربرستان با سرمایه گذاری از طریق اوکراین در حال ساخت بمب افکن و موشکهای بالستیک دور برد است
ناشناس۷۹۳۵۵۳۱۸:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۱۲/۶
پس چرا اینقدر فشار به ایران می اورند تا برجام موشکی هم نوشته شود ؟ یعنی کسانی که در پنتاگون و امریکا و اروپا هستند دچار توهم شدند ؟ یعنی انها نمی دانند ولی شما می دانید؟
ناشناس۷۹۳۸۷۲۲۲:۴۵:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۶
واقعا آدم جلوی اون داعشی هایی که با این موشکها رفتن هوا خجالت میکشه. اصلا به فکر آبروی مردم نیستن با این موشکهاشون!!!
ناشناس۷۹۲۳۷۶۰۹:۳۳:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۶
خدا را شکر جمعیت زیادی از مردان ما سربازی رفته اند و کیفیت سلاحهایی که تولید انبوه میشوند دیده اند. پس بهتر است از اسب شعار پیاده شویم و کمی بر مرکب واقعیت بنشنیم. هرگاه این تسلیحات تولید انبوه به مفهوم دیگر صنایع داشت و هر روز توسط مردم تست و کنترل کیفیت شد میتوان در مورد آنها قضاوت کرد. نمونه خودروهای ساخت صنایع دفاع ایا میتوانند از معاینه فنی عبور کنند آیا مصرف سوخت آنها بهینه است و .... . پاسخ این سوالات در دست مردم عادی نیست که بتوانند قضاوت کنند.
ناشناس۷۹۲۶۴۱۱۱:۳۱:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۶
والا منم سربازی رفتم ولی تو هیچ جای دنیا به سرباز موشک و پهپاد نمیدن.پس اگه میخوای نظر بدی یه کم بدون غرض نظر بده.ممنون از سایت الف
ناشناس۷۹۲۹۷۴۱۳:۳۸:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۶
چرا سلاح سازمانی ارتش و سپاه ژ 3 و کلاش است؟ خخ
ناشناس۷۹۳۰۰۶۱۳:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اگر تفنگی که بهت دادند درست کار کرد اونوقت نظر بده
ناشناس۷۹۲۳۸۲۰۹:۳۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۶
یاد شوروی سابق می افتم اوج قدرت نظامی
ناشناس۷۹۲۶۳۰۱۱:۲۵:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۶
بله ولی وضعیت اسفناک اقتصادی
ناشناس۷۹۲۷۲۱۱۲:۰۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اینها قصه ست . سود دلالها و وزارت صنعت در اینه که ماشین سی سال پیش رو به چند برابر قیمت به مردم قالب کنن . الان هم از ترس اینکه صنایع دفاعی بتونن خودرویی بهتر با قیمتی پایینتر تولید کنن و بازار اینها رو به هم بریزن دارن از این توجیهات عامیانه میارن . اصولا شوروی احتیاجی به ساخت ماشین نداشت چون یکی از بزرگترین بازارهای جهانی خودرو محسوب میشه و نیازی به اینکه مستقیما در این صنعت سرمایه گذاری کنه نداشت . مقایسه شوروی با ایران ، سفسطه دلالها و دولتی هاست تا سودخودرو از دستشون نره .
ناشناس۷۹۲۹۴۹۱۳:۲۹:۱۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
چرا هر وقت اسم موشک می اید یاد شوروی می افتید ولی اسم خودروی بی کیفیت و مافیا خودرو و رانت و حقوق نجومی و... می اید یاد شوروی نمی افتید ؟
ناشناس۷۹۲۴۰۷۰۹:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۱۲/۶
صد در صد شک نکن.
ناشناس۷۹۲۴۴۳۱۰:۱۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۶
بازم به پول و هزینه برمیگرده در هر صنعتی شما پول بزاری و هزینه کنی و کارشناس درست بزاری و ازمون و خطا کنی کارشناس تلاش میکنه فکر کن شما الان بخواهی یک چیزی تولید کنی پول ازمون و خطا نداشته باشی خوب پیشرفت نمیکنه
ناشناس۷۹۳۰۷۵۱۴:۱۳:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۶
همه چیز پول نیست. سرمایه انسانی و مدیریت و ایمان به توانایی حرف اول را می زند.
ناشناس۷۹۲۴۶۹۱۰:۲۱:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۶
لطفا هزینه هایی که برای ساخت موشک شده را بفرمایید تا ما قضاوت کنیم. البته جدا از هزینه های سیاسی نوشتن جمله اسراییل باید حذف شود روی موشک و نمایش اون دو روز بعد از برجام.
ناشناس۷۹۲۴۷۸۱۰:۲۴:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اولا بنده بعید می دانم دوما اگر هرجایی موفقیتی هست انضباط و کار سخت لازمه انست و البته تخصص وتخصص که ما در تمام میهن دقیقا این کارها را هدفمند انجام نمی دهیم
ناشناس۷۹۲۴۹۴۱۰:۲۹:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۶
رازش در همکاری بسیار گران کره شمالی و روسیه و اکراین است
ناشناس۷۹۲۸۹۵۱۳:۱۱:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۶
خوب الان صنعت خودرو هم با فرانسه و کره جنوبی همکاری داره چرا پس خودرو سازی وضعش اینقدر خرابه ؟ مافیای خودرو و گرانی و بی کیفیتی خودرو
ناشناس۷۹۳۱۵۷۱۵:۰۲:۵۳ ۱۳۹۷/۱۲/۶
چون تحریم عمو جان
ناشناس۷۹۳۳۸۴۱۶:۳۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۶
واقعا خودرو سازی ما با کره همکاری میکنه؟
ناشناس۷۹۳۴۸۰۱۷:۳۵:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
می گوید بودجه ۳ درصد ی را می گیرد ، اما ایشون می فرمایند گران است اگر قرار بود که از خارج می امد که از عربستان هم بیشتر می بایست خرج کنی اگر یک کمی تفکر کنی کسی نمی گوید عقب مانده ای
ناشناس۷۹۲۵۰۳۱۰:۳۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
ذاتا تجهیزات نظامی هزینشون بیشتره ولی اگر صرفا مسله هزینه بود الان همه کشورها صنعت موشکی داشتن ... مقایسه هزینه موشک و ماشین اشتباهه اینکه ایران می‌تونه تو صنعت موشکی پیشرفت کنه میتونه نشون بده که پتانسیل پیشرفت توی زمینه های دیگه رو هم داره
ناشناس۷۹۲۵۱۹۱۰:۳۴:۵۸ ۱۳۹۷/۱۲/۶
پول اگر روی سنگ بزاری سنگ برایت میرقصد موشک که جای خود دارد
ناشناس۷۹۲۹۵۶۱۳:۳۱:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۶
توی صنعت خودرو صدبرابر موشک پول و رانت وجود داره پس چرا وضع صنعت خودرو اینقدر خرابه ؟ بانک ها و موسسه ها هم پول زیادی دارند چرا وضع بانک ها هم خرابه ؟
ناشناس۷۹۲۵۲۷۱۰:۳۸:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
صرف هزینه بالا و خرید تکنولوژی دست چندم به چند برابر قیمت از کشور هایی مانند کره شمالی
ناشناس۷۹۳۳۸۶۱۶:۳۸:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۶
کاملاً درست می گوئید
ناشناس۷۹۲۵۴۲۱۰:۴۳:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۶
مونتاژ است
ناشناس۷۹۳۴۸۲۱۷:۳۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اولش که می گفتید ماکت است خخخخه
ناشناس۷۹۲۵۶۰۱۰:۴۹:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
بزرگنمائی چیزی را توجیه نمی کند ! اولا در میدان عمل مشخص می شود که این همه سرمایه گذاری سود بخش و توانمند است یا خیر . ثانیا گفته می شود بسیاری از این تجهیزات عملا مهندسی معکوس نمونه های خارجی است !
ناشناس۷۹۲۵۸۲۱۰:۵۶:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اثبات این ادعا خیلی ساده است 1 صادرات که تا به حال متاسفانه، هیچ وقت رسما اعلام نشده است.
ناشناس۷۹۲۶۵۱۱۱:۳۷:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۶
همش مونتاژ چین و کره است
ناشناس۷۹۳۵۲۰۱۷:۵۶:۵۹ ۱۳۹۷/۱۲/۶
مغز شما هم مونتاژه آمریکا و انگلیسه
ناشناس۷۹۲۹۳۲۱۳:۲۳:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۶
اگر موشک عامل پیشرفت بود الان کره شمالی ناخدایی دنیا بود !
ناشناس۷۹۳۸۵۷۲۲:۳۴:۳۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
موشک عامل پیشرفت نیست بلکه پیشرفت عامل ساخت موشکه. ضمنا اگر یه نفر نتونسته پوشک درست کنه چرا رفتی یقه اونی که موشک درست کرده رو گرفتی؟
ناشناس۷۹۲۹۷۹۱۳:۴۱:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۶
جالبه برخی به اسم هم وطن مخالف پیشرفت نظامی هم هستندو اصلا نمی تونند اینها راببیننند امان از لیبرالیزم و نفاق
مهران۷۹۲۹۹۸۱۳:۴۸:۴۱ ۱۳۹۷/۱۲/۶
کشور ما دارای دو تفکر کاملا متفاوت و مخالف است تفکری که میگه میشه و باید انجام دهیم و تفکر دوم تفکری است که میگه نمیشه و باید وارد کنیم الان نتیجه این دو نوع تفکر رو دقیقا در بخش های مختلف میبینیم از ساخت تجهیزات نظامی تا پالایشگاه و نیروگاه و هسته ای و هوافضا و نانو و سلول های بنیادی و در طرف مقابل صنعت خودرو و پوشک و مایحتاج اولیه زندگی از گوشت تا لبنیات
ناشناس۷۹۳۰۵۲۱۴:۰۴:۴۳ ۱۳۹۷/۱۲/۶
چه اصراری هست که برای یک مشت مزدور در عرصه سیاست و رسانه این همه توضیح داده بشه، ملت باید قدر بدونند که می دونن (حماسه 22 بهمن ) و نظر سنجی های موسسات خارجی از جمله دانشگاه مریلند.
ناشناس۷۹۳۲۹۱۱۵:۵۶:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۶
آفرین؛ خوب گفتی
ناشناس۷۹۳۵۱۳۱۷:۵۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۶
به نظرسنجی های دانشگاه مریلند زیاد توجه نکن جامعه آماریش هزار نفر هست. چندان معتبر حساب نمیشه
ناشناس۷۹۳۳۸۳۱۶:۳۶:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۶
هزینه نظامی یعنی دور ریختن پول مملکت، یعنی پایین آوردن توان اقتصادی کشور. هیچ کشوری با موشک به قدرت جهانی نرسیده است و نخواهد رسید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین