به جای کوکب خانم و پترس فداکار و چوپان دروغگو، بیرانوند را قصه کتابهای درسی کنید

گروه ورزشی الف،   3971102054 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از مشکلات اساسی سیستم آموزشی در ایران، مربوط به کم‌وکاستی‌های قهرمانان کتاب‌های درسی است.

به جای کوکب خانم و پترس فداکار و چوپان دروغگو، بیرانوند را قصه کتابهای درسی کنید

الگوهای مکتوبی که چندین نسل از کودکان و نوجوانان ما با آن بزرگ شدند، عمدتا شامل شخصیت‌های بسیار معمولی و ناتوان بوده است که ارزش «ستاره» بودن را نداشته‌اند.

از کوکب خانم که اوج هنرش خانه‌داری و فراهم کردن ماست و نیمرو برای میهمانان سرزده بود تا دختری به نام کبری که در یک روز بارانی تصمیم گرفت دیگر کتابش را گم نکند و البته هیچ نفهمیدیم سر قولش ماند یا نه. از پترس که اسطوره وارداتی بود و انگشتش را در سوراخ سد فرو کرد تا آقای هاشمی که چون نامه انتقالی به دستش رسیده بود، دست زن و بچه‌اش را گرفت و از شهری به شهر دیگر رفت، بی‌آنکه بدانیم این مثلا چگونه کار شاقی بوده است!

شاید وقتش رسیده باشد با کنار گذاشتن آنها، داستان علیرضا بیرانوندها را در کتاب‌های درسی بچه‌های‌مان بگنجانیم و به آنها یادآوری کنیم در جهان خلقت «غیرممکن» معنی ندارد. هزاران بیرانوند نشکفته که در شهرها و روستاهای دورافتاده و محروم به دنیا آمده‌اند، باید به این الگوهای ملموس و واقعی نگاه کنند و بفهمند که با عنصر اراده می‌توان از همه محالات عبور کرد. ۱۰ هزار بیت شعر حماسی در باب خواستن و توانستن هم شاید برای بچه‌ها به اثرگذاری مرور زندگی یکی مثل بیرانوند نباشد. بچه محصل‌های ما به الگوهای مرئی و حقیقی نیاز دارند تا بفهمند با استعداد، تمرین، تحصیل، هنر، نبوغ، کارآفرینی یا امثال آن هر مرزی کمرنگ خواهد شد و سقف هر طبقه‌ای در هم خواهد شکست.

باید به آنها بفهمانیم راهی نیست بین سنگ پراندن در روستاهای لرستان تا پرتاب‌های ۷۵ متری روی چمن مخملین ابوظبی، از دویدن با کفش‌های پاره تا به چارمیخ کشیدن رونالدو و از گمنامی و حسرت پشت یک نیمکت رنگ و رو رفته تا جایی که عشق و امید یک ملت باشی و با افتخار از تو یاد کنند. چوپان دروغگو را حذفش کنید و قصه بیرانوندها را بنویسید، شاید یاد گرفتیم جغرافیای تلاش وسیع‌ترین بلاد دنیاست.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۳۴۳۷۱۰۸:۴۸:۵۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲
افراط و تفریط
ناشناس۷۳۴۴۳۹۰۹:۲۶:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲
...احساساتی نشوید
معلم بازنشسته۷۳۴۷۶۵۱۱:۵۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲
افراط و تفریط نیست به بازی گرفتن امر مقدس آموزش است
کریم۷۳۵۰۳۵۱۳:۵۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲
انقدر از اینگونه احساسات الکی بدم میاد .آخه این چه حرفیه چرا با این حرفها اون بنده خدا رو هم در چشم و نظر مردم سیاه می کنید ؟ اون بعنوان یک ورزشکار داره سعی و تلاشش رو برای تیم و کشورش میکنه و پاداش تلاشش رو هم میگیره که مبلغ کمی هم نیست .چرا نمی روید واز افراد فقیری که برای شرافتشان هزاران رنج رو تحمل میکنند ولی تن به ذلت و بزه کاری نمی دهند، از اونها قهرمان نمی سازید .اگر قرار به الگو سازی و قهرمان سازی باشد، هیچکس مستحق تر از افرادی که شرافتمندانه حداقل ها را در زندگی بدست می آورند نخواهد بود .
ناشناس۷۳۴۳۸۳۰۸:۵۲:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲
بی خیال
ناشناس۷۳۵۲۰۵۱۴:۴۹:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲
.... ، ولی دیگه نه تا این حد ! این واقعا یک مقاله توی یک سایته ؟
نخعی۷۳۴۳۹۰۰۹:۰۰:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲
یکی از مشکلات و مظلومیتهای نظام آموزشی کشور همین است که هر کسی به خود اجازه می دهد در جایگاه کارشناس همه چیزدان(!!) قرار گیرد و برای کتاب درسی قهرمان بسازد و نسخه بپیچد! بعضیها فکر می کنند کتاب درسی تابلو اعلانات شهرداری است که در سر کوچه نصب می کنند تا افراد اطلاعیه های خود را به آن بچسپانند! نویسنده دو شب پای تلوبزیون نشسته فوتبال تماشا کرده امروز قهرمان جدید کشف کرده است!
ناشناس۷۳۵۱۹۹۱۴:۴۷:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲
این مقاله واقعا بی معنیه . ناصر حجازی به عنوان دروازه بان قرن آسیا کجا میره ، بقیه دروازه بانها که صد درجه از این بهتر بودن کجا میرن ، طباطبایی که سر بازی با دانمارک بیست تا توپ کشید از رو خط بیرون چی ، اونوقت یک نفر با گرفتن یک پنالتی بشه دهقان فداکار ؟؟؟ درسته شماها پرسپولیسی هستین ، وزیر هم دوست شماست ، صداوسیما هم مال شماست ، ولی بد نیست اول یک کم فکر کنین بعد حرف بزنین !!!
ناشناس۷۳۴۴۰۴۰۹:۰۶:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲
اگر بیرانوند وارد کتب درسی شود مشکل این خواهد بود که چنانچه بعدا ایشون موضعی در نقد برخی آقایون بگیره، حذفش سخت میشه. شما الان ببین حذف هاشمی رفسنجانی چقدر سخته.
ناشناس۷۳۴۵۱۰۱۰:۱۲:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲
وقتی توو جامعه شجاعت و آزادگی بمیرد. باید هم امثال بیرانوند بشن اسطوره
نبی اله۷۳۴۴۵۱۰۹:۳۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲
اساسا مشکل نویسنده این متن اینه که فکر میکنه یک فوتبالیست میتونه الگوی باشه و باید به همه معرفی شه. در بهترین حالت، یک فوتبالیست انسانی است که یک مهارت فردی داره همین و نه بیشتر. اگر قراره کسی الگو باشه باید بخاطر علم و تلاش و خدماتش باشه نه فوتبال. پول مفت دولتی رو گرفتن که دلیل نمیشه شخصی الگو بشه. اگر قرار به فقیر بودن باشه که 90 درصد فوتبالیستهای مطرح برزیلی در کودکی فقیر بوده اند.
ناشناس۷۳۴۴۵۲۰۹:۳۶:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲
به حال ملتی که اسطوره قهرمانیش بخاطر گرفتن پنالتی باشد ونه پهلوانی تختی باید گریست برادر من هیجانی ننویس
ناشناس۷۳۴۴۵۸۰۹:۴۰:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲
پرت و پلا ننویسید.
اکبر۷۳۴۴۶۰۰۹:۴۱:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲
خیلی دیدگاه خوبیه. داستان جعلی پتروس و قدیمی دهقان فداکار برای نسل امروزی جذابیت و الگوگیری نداره. از بچه‌های نسل امروزی که با مشقت و سختی از یک زندگی روستایی با رنج به جایگاه تیم ملی میرسن و افتخار شهر و دیار و کشورشون میشن باید یاد کرد. امثال بیرانوند و خواهران منصوریان و خیلیهای دیگه را باید گفت تا برای فرزندان امروزی حکایت "نابرده رنج گنج میسر نمیشود" نمود عینی پیدا کنه.
ناشناس۷۳۵۰۰۱۱۳:۴۴:۲۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲
برادر جدی نگیر توپ گرده یک طرفی می غلته! یا توی دست بازیکن یا یک کم اون طرفتر ! در هردوصورت نتیجه یکی است هیچ اتفاق خاصی نمی افتد
ناشناس۷۳۴۴۶۷۰۹:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲
ورزش خوبه اما به نظر من بهتره درس خانم میرزاخانی هم تدریس بشه. یا درس شخصیت های فرهنگی و سیاسی.بعید میدونم توی آلمان که چند بار قهرمان جام جهانی شده تو درس بچه هاشون از سختی هایی که بازیکنانشون توی زندگی داشتن چیزی باشه. بهتره به دانش آموزان اموزش بدن که دروغ، دزدی ، خیانت و سکوت در برابر ظلم برای آینده یک کشور و ملت فاجعه باره. اگه قرار باشه از شخصیت هایی بگن که با سختی و مشقت به جایی رسیدن و برای جامعه مفید بودن افراد خیلی بیشتری بالای لیست قرار می گیرن.
ناشناس۷۳۴۴۷۶۰۹:۵۲:۴۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲
اتفاقا اشتباه شما این است که به دنبال کارهای خارق العاده و قهرمانانه هستید.زندگی کردن معمولی اما درست باید سرلوحه کودکان و جوانان باشد.
ناشناس۷۳۵۱۴۸۱۴:۲۶:۰۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲
عالی بود
ناشناس۷۳۴۵۳۶۱۰:۲۷:۱۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲
همه رو که حذف کردین بقیه نوستالژی هارو هم حذف کنید
ناشناس۷۳۴۵۶۷۱۰:۴۲:۴۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲
لطفا از افراد بت نسازید. افرادی که از روسای جمهور فعلی و قبلی بت ساختند الان دارند چوب همین اشتباه خود را می خورند.
ناشناس۷۳۴۵۸۶۱۰:۴۹:۳۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲
با کوکب خانم موافقم لامصب اونجاییش که میگفت تخم مرغ نیمرو میکرد بدجور در کلاس گشنم میشد
ناشناس۷۳۴۶۷۲۱۱:۲۳:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲
یعنی ایرانی رو جو بگیره دیگه کوتاه نمیاد. ول کنید بابا دیگه. یعنی اگه اونطرفی شیرجه میزد دیگه پیشنهاد تو کتاب اومدن رو نمیدادی؟!
ناشناس۷۳۴۷۴۹۱۱:۴۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲
متاسفم برای آموزش کشور که هرکسی خود را کارشناس می پندارد!
سروش۷۳۴۷۵۴۱۱:۵۰:۳۹ ۱۳۹۷/۱۱/۲
راست میگه اونوقت همه الگوشون میشه بیرانوند نهایتا تا ابتدایی می خونن می رن دنبال فوتبال آمار بیکاری هم پایین میاد دیگه لیسانس و فوق لیسانس بیکارم نداریم...
هادی۷۳۴۷۵۹۱۱:۵۲:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲
هزارا نفر غیر از بیرانوند توی این مملکت کارهای خیلی مهم تر از گرفتن پنالتی انجام داده اند. هزاران نفر جانشان را در راه این کشور از دست داده اند. هزاران نفر دل از زن و بچه شان کنده اند و سینه جلوی دشمن سپر کرده اند تا امثال بیرانوندها توی این کشور رشد کنند. قصه اونا رو باید در کتابهای درسی نوشت....
محمد امین۷۳۴۷۶۱۱۱:۵۳:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲
من .... تعجب می کنم هر مطلبی را که نباید منتشر کرد! از یک سایت شناخته شده انتظار می رود در انتشار مطالب بیشتر دقت کند تا خدای نکرده باعث ریشخند ... نشود!
ناشناس۷۳۵۰۰۷۱۳:۴۵:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲
فرارو دو کوچه اونورتره ببم جان اینجا الف است
محسن۷۳۴۷۸۷۱۲:۰۷:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۲
اگر تو کتابهای درسی مقداری هم دوراندیشی و عدم جو زدگی را به کودکان بیاموزند انشاء الله در آینده شاهد چنین اظهار نظرهایی نخواهیم بود. لابد بعد از چند سال اگر احیانا مطابق میل ما عمل نکرد، از کتاب درسی حذفش می کنیم، می ریم سراغ همان تصمیم کبری!
ناشناس۷۳۴۸۰۴۱۲:۱۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲
چقدر دنیای نسل اینده کوچک است که سنگ پرانی هم الگو می توان قرار داد.
اصفهانی۷۳۴۸۴۵۱۲:۳۰:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲
گروه ورزشی الف لطفا احساساتی نشوید چراباید بیرانوند کتب درسی دبستان شود؟مگر قراربود دربازی گل بخورد؟ ایشان درامدی ازفوتبال دارند انهم درامد نجومی باید هم از دروازه تیم ملی جانانه دفاع کند مگر چه کار خاصی صورت داد تا ایشان را بعنوان الگوی دبستانی ها درکتب درسی بگنجانیم؟ لطفا کمی عقلی ومنطقی به محتوای درسی دبستان نگاه کنید هرکسی تا یک کاری کرده کشورما مسئولان ما رسانه های ما ذوق زده ان را نمادمیکنند ما اینقدر افرادی داریم باید نماد شوند که نشده اند بنظرشما ناجی مهندس پرواز بوئینگ نهاجا که کارگر ساختمانی بود وجان خودرا بخطرانداخت تا افراد داخل هواپیمارا نجات بدهد این کارش مهم بود یا بیرانوند که میلیاردی دستمزد میگیرد؟
ناشناس۷۳۴۸۴۹۱۲:۳۲:۵۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲
کوکب خانم که اوج هنرش خانه‌داری و فراهم کردن ماست و نیمرو برای میهمانان سرزده بود... آیا خانه داری و پذیرایی از مهمان هنر نیست؟! چرا فکر می کنید این کارها بی ارزشه. خونه خالی از مادرتان رو تصور کنید تا بفهمید خانه دار هنرمنده یا بیرانوند.
لل۷۳۴۹۱۸۱۳:۱۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲
اونوقت توی این مقاله جای بیراوند نمی شه از شهدای مداف حرم-دفاع مقدس-این همه نخبه ووو الگو سازی کرد؟؟؟؟ سید مهدی رحمتی برای 2 سال قرارد 1.8 میلیاردی تومانی امضا کرده که اگه این اقا هیچ کاری نکنه وپولش رابذاره بانک وسود بگیره حداقل ماهی 30 میلون تومان سود پولش فقط است این هاواقعا اسطوره اند؟؟؟؟ نویسنده مثل اینکه ...
مهدی۷۳۴۹۲۹۱۳:۱۹:۲۰ ۱۳۹۷/۱۱/۲
یارو دو تا پنالتی بگیره بره تو کتاب درسی؟ خسته نباشی عزیزم..
ناشناس۷۳۴۹۷۱۱۳:۳۳:۰۱ ۱۳۹۷/۱۱/۲
چه ربطی داره این مقایسه بگو اقا لطفا داستان بیرانوند رو هم بیارید تو کتب درسی اصلا استدلال بدون مقایسه وزیراب زنی بلد نیستیم
معلم ورزش۷۳۵۰۲۵۱۳:۴۹:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲
نمی دانم این پیشنهادعجیب شوخی بوده یا جدی هرچه باشد اهمیتی ندارد آنچه اهمیت دارد ضعف کتابهای درسی در حدی است که افراد به خود اجازه چنین پیشنهادهایی می دهند دریغ از فروزانفر ....اساتیدی که..! که هرگز جای خالیشان پرنشد.
کریم۷۳۵۰۵۲۱۳:۵۸:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۲
افرادی که این پیشنهادات بی اساس رو میدهند، همان هایی هستند که اگر در بازی های بعد ایشان گل بخورد، هزاران حرف زشت وناخوشایند را در پیج شخصی و در سایت ها نثارش می کنند. اگر قرار به قهرمانان ورزشی باشد که علاوه بر دروازه بانانی همچون ناصر حجازی و عابد زاده که خیلی نزد مردم عزیزتر و محبوبتر بودند، قهرمانان بزرگی در کشتی و بسیاری از ورزش های دیگرنیز هستند که خیلی جایگاه بالاتری دارند.لطفا دیگر از این تز ها ندهید.با تشکر
ناشناس۷۳۵۱۰۰۱۴:۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲
متن فوق العاده است همین امروز داشتم به این موضوع فکر میکردم خود من زمانی که فهمیدم دهقان فداکار واقعیست موضوع برام ملموس و قابل فهم شد البته که مسائل این چنین باید مابه ازای بیرونی ملموس داشته باشه تا کاملا اثر بخش باشه هرچند این ایده و مشابه اون قطعا در ایران اجرائی نخواهد شد چراکه اصولا سرمایه اجتماعی در ایران تعریف نشده در حالیکه سرمایه اجتماعی را باید ساخت میتوانستیم امثال علی دائی ،بیرانوند ،مریم میرزاخانی و دهها نفر دیگه رو بعنوان سرمایه اجتماعی مطرح کنیم اگر جهان سومی نبودیم(پیشنهاد میکنم مقالات دکتر رنانی در خصوص سرمایه اجتماعی را مطالعه کنید)
ناشناس۷۳۵۳۰۱۱۵:۳۳:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۲
ما اصلا در دادن الگو به کودکان دچار افراط و تفریط هستیم ژاپنی ها کارتون ای کی یوسان را درست میکنند تا به کودکان بیاموزند چگونه میتوان مشکل را حل کرد صدا و سیمای ما هم شخصی را به نام مبصر چهار ساله کلاس اول به کودکان معرفی میکند که اوج هنرش شمارش اعداد است که در جمع اعداد آنهم یکی اضافه میاورد
ناشناس۷۳۵۳۸۴۱۶:۱۲:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۲
اگر چه همه افراد در اظهار نظر و نوشتن مقالات آزادند ولی برخی مقالات و نوشته‎ها باعث می‎شود که شخص نویسنده فردی بیسواد و جوگیر شناخته شود. البته همان بهتر که نام نویسنده مقاله مشخص نیست.
ناشناس۷۳۵۴۰۲۱۶:۲۵:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۲
از بیراندوند نهایت تشکر را داریم ولی نباید زود جوگیر شویم.هزاران نفر در همین ایران در فوتبال کارهای خارق العاده ای انجام داده اند ، دلیلی ندارد با دو پنالتی گرفتن قهرمان داستانها شود.در ضمن تا قینال جام باید صبر کنیم.
ناشناس۷۳۵۴۶۹۱۶:۵۹:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۲
چوپان دروغگو واقعا بده چون آدم رو به یاد دولتمردان خودمون میندازه
رصا۷۳۵۵۳۰۱۷:۵۲:۲۸ ۱۳۹۷/۱۱/۲
خدا عقلت بده آخه بیراوند چه جانفشانی کرده مفت هفت میلیارد پاداشی که بعد بازی عراق برای فوتبالیست ها فرستادن .درکتاب درسی باید زندگی شهدا بخصوص شهدای هسته ای . آتش نشانان فداکار و سربازانی که در بلوچستان سر بریده شدند . نخبه های علمی که به بشریت خدمت می کنند گنجانیده شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین