بررسی تحریم دامنه‌های ir توسط الکسا و مهاجرت سایت‌های ir به سایر دامنه‌ها؛ آیا رتبه‌بندی سایت‌های ایرانی در الکسا معتبر است؟

گروه فناوری الف،   3971024223 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

لزوم تدبیر برای مقابله‌ٔ با سرویس کد الکسا و برنامه‌ریزی جهت تولید سرویس ایرانی به عنوان متولی رده‌بندی وب‌سایت‌ها جهت جلوگیری از خروج دیتا از کشور، استقبال صاحبان سرویس‌ها به دامنه‌های ir و نیز جلوگیری از ایجاد فضای ناسالم رقابتی و فرصت‌طلبی افراد سودجو ضروری به نظر می‌رسد.

آیا رتبه‌بندی سایت‌های ایرانی در الکسا معتبر است؟

سایت الکسا که به عنوان مرجع رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در ایران شناخته می‌شود سازوکاری را در اختیار وب‌سایت‌ها قرار داده است که به بهانه‌ٔ تحلیل دقیق تر داده‌ها، کاربران با ارسال حجم زیادی از اطلاعات برای این سایت، بتوانند رتبه‌ٔ بهتری را در آمار الکسا به دست آورند و این امر موجب مشکلات جدی در اکوسیستم وب ایران به شرح زیر شده است:

  1. این خدمات به علت تحریم، صرفا به دامنه‌های غیر ir داده می‌شود و به همین دلیل سایت‌ها در حال کوچ از دامنه‌های ir به دامنه‌های دیگر برای بالا بردن رنک در الکسا هستند و هر روز دامنه‌های ir در حال افت بیشتر می‌باشند.
  2. ارز قابل توجهی به این سایت صرفا برای بالا بردن فیک (تقلبی) رتبه پرداخت می‌گردد. (هر سایت حداقل ۱۵۰ دلار ماهانه و اعداد بسیار بالاتر برای سایت‌های پرترافیک).
  3. حجم قابل توجهی از اطلاعات کاربران ایرانی در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. الکسا در قوانین استفاده از این کد آورده است که حتی فرم‌های پر شده توسط کاربران و تمامی اطلاعات شخصی قابل دسترس مانند آدرس، شماره تلفن، ایمیل و تمامی رفتارها و فعالیت های دیگر کاربران توسط الکسا و شرکت‌های همکارش مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
  4. جابه‌جایی فاحش در رتبه‌ٔ الکسا در سایت‌هایی که از این کد استفاده کرده‌اند منجر به ضرر و زیان سایت‌هایی بسیاری در جذب تبلیغات شده است.
  5. تبلیغ‌دهندگان و معامله‌کنندگان بسیاری به علت اطمینان به رتبه‌ٔ سایت‌ها اقدام به ارایه‌ٔ تبلیغ و یا دریافت خدمات می‌کنند که نهایتا متضرر می‌شوند.
  6. به راحتی امکان قرار دادن این کد دستکاری شده در جایی غیر از سایت موردنظر و ارسال ترافیک غیر واقعی بیشتر به منظور تقلب و بالا بردن دوچندان رتبه در الکسا فراهم شده است.
  7. جهش رتبه‌ٔ الکسا قبل و بعد از استفاده از این کد به حدی است که اکوسیستم وب ایران دچار مشکل جدی در ارزیابی رتبه شده است.

با وضعیت کنونی، لزوم تدبیر برای مقابله‌ٔ مناسب با سرویس کد الکسا و برنامه‌ریزی جهت تولید سرویس ایرانی به عنوان متولی رده‌بندی وبسایت‌های اینترنتی جهت جلوگیری از خروج دیتا از کشور، استقبال صاحبان سرویس‌ها به دامنه‌های ir و نیز جلوگیری از ایجاد فضای ناسالم رقابتی و فرصت‌طلبی افراد سودجو ضروری به نظر می‌رسد.

تصویر زیر مربوط به قرار گرفتن کد الکسا در سایت‌ها است:

تصاویر زیر میزان چشم‌گیر تغییرات رتبه سرویس‌ها قبل و بعد از پرداخت هزینه ماهیانه به الکسا نشان می‌دهند.

تصویر زیر تحریم دامنه‌های IR را نشان می‌دهد.

تصاویر زیر مربوط به نحوه جمع‌آوری دیتای کاربران توسط سایت الکسا و اختیار قراردادن آن به شرکت‌های دیگر است.

منبع: سیتنا

دیدگاه کاربران

الکسا۷۲۲۸۶۱۲۳:۵۳:۳۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
این کدی که میگین هیچ ربطی به جهش رنک الکسا نداره خواستین دهها سایت براتون میارم که جهش داشتن تو یک ماه اما این کد هم نداشتن هر نوع منبع ایرانی هم که جای الکسا بذارین اخرش مبنای رتبه بندی همون تعداد بازدید روزانه هست که الکسا هم کارش همینه یک سایت می‌تونه با خرید بازدید یک جهش پیدا کنه که نه تو الکسا مشخص می‌کنه و نه هر منبع ایرانی دیگه برای رتبه بندی
یک برنامه‌نویس ساده۷۲۲۹۰۸۰۱:۲۴:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
حرف شما درسته اما مشکل اینجاست که اگر شما سایتی با دامنه ir داشته باشید نمی‌تونید از این سرویس الکسا استفاده کنید. اما در شرایط یکسان سایتی مشابه با دامنه com می‌تونه از این سرویس استفاده کنه و از یک سایت هم‌تراز خودش خیلی جلوتر بیفته و این باعث می‌شه نتونیم مقایسه درستی داشته باشیم. می‌توان گفت باید سایت‌های ir رو جدا از سایت‌های com مقایسه کرد در غیر اینصورت داده‌ها الزما معتبر نخواهند بود. در ضمن ابزارهای دیگه‌ای به غیر از الکسا برای رتبه‌بندی سایت‌ها وجود دارند. نظیر Moz یا SimilarWeb که به نظر من قابل اعتمادتر هستند. و در تایید حرف شما باید عرض کنم که همیشه ترافیک و بازدید غیرواقعی وجود داشته و بعضی از سایت‌ها از این روش‌های غیر حرفه‌ای استفاده می‌کنند.
ناشناس۷۲۲۹۳۲۰۲:۱۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
خواهشا اطلاعات خودتون رو در مورد سرویس‌های اینترنتی قبل از نوشتن مقاله بالا ببرید. این کد ربطی به افزایش رتبه نداره. ترافیک فیک می‌گفتید باز میشد روش صحبت کرد. مسئله دوم از اختراع مجدد چرخ بپرهیزید! موتور جستجو یوز و سروش نمونه!
ناشناس۷۲۲۹۳۳۰۲:۱۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
ببخشید شما که اطلاعات کافی دارید، میشه بفرمائید چی میشه که وقتی از این کد استفاده می‌شه، رتبه سایت افزایش ناگهانی پیدا می‌کنه؟
محمد۷۲۲۹۷۷۰۷:۱۴:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
الکسا بر اساس اطلاعاتی که بدست میاره مثل اطلاعاتی که از toolbarهای نصب شده بدست میاد، آمار سایتها رو بصورت تقریبی محاسبه می‌کنه و بر این اساس بهتون امتیاز یا رنک میده، زمانی که کد الکسا در سایت قرار می‌گیره این اطلاعات بصورت دقیق محاسبه میشه و از حالت تقریبی خارج میشه، این موضوع باعث میشه که جهش رنک رو مشاهده کنید. در مورد دامنه‌های ir هم امکانش هست.
علی۷۲۲۹۸۴۰۷:۲۶:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
سرگذشت تلگرام: اینم میشه مثل بقیه کارهای بیهوده موازی که میلیاردها تومان خرج می کنید به موازات الکسا یک سایت درست می کنید که هیچکس ازش استفاده نمی‌کنه جز خودتون.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. تنوری که هنوز سرد است...

  18. ایثارگران را بدنام نکنید !

  19. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  22. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  23. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. نگرانی شبکه اماراتی از دیپلماسی پهپادی ایران/ اختیار چهار پایتخت عربی، در دست تهران است!

آخرین عناوین