اقتصاد جهانی منهای آمریکا

حسین کنعانی مقدم،   3970924083 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
اقتصاد جهانی منهای آمریکا

از زمانی که آمریکا از تعرفه‌های تجاری به عنوان سلاحی به منظور بهبود اقتصاد ورشکسته خود سوء استفاده کرده است، کشورهای دیگر نیز به فکر مقابله به‌مثل و جبران خسارت‌های وارده از رهگذر این سیاست تهاجمی افتاده و ایجاد معاهدات تجاری چندجانبه و منهای آمریکا را در دستور کار خود قرار داده‌اند. توافق تجاری آزاد میان ژاپن و اروپا یکی از این دست توافقات بین‌المللی است که هفته گذشته به امضا رسید و قرار است از ماه دوم سال آینده میلادی در فاز اجرا قرار گیرد. به نوشته راشا تودی، «این توافق یک سوم کل تولید ناخالص جهان و 40 درصد کل تجارت بین‌الملل را شامل خواهد شد. امضای این توافق با هدف حذف تعرفه گمرکی بر واردات کالاهای اروپایی به ژاپن که معادل سالانه 1138 میلیارد دلار می‌شود، صورت گرفته است.» ژاپن بناست تعرفه ۹۴ درصد از کالاهای اروپایی را حذف کند که شامل ۸۴ درصد از محصولات کشاورزی و شیلات می‌شود و از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز پذیرفته است که تعرفه واردات ۹۹ درصد از کالاهای ژاپنی را نادیده بگیرد. ژاپن در سال گذشته نیز ششمین شریک تجاری اتحادیه اروپا بود و مبلغ کل تجارت طرفین 129 میلیارد و 400 میلیون یورو گزارش شده است.

در حال حاضر نوادگان سامورایی‌ها با وجود تنش‌هایی با کاخ سفید، ترجیح می‌دهند که به صورت رو در رو در مقابل واشنگتن نایستند و با یارگیری، پاسخ اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه رئیس‌جمهور آمریکا را بدهند. پس از ورود ترامپ به اتاق بیضی کاخ سفید، این کشور با اولویت‌بخشی به اقتصاد آمریکا و تحقق بخشیدن به شعار «اول آمریکا»، با تجارت آزاد، توافقنامه‌ها و روابط چند جانبه تجاری مخالفت کرد و پس از خروج از توافقنامه TPP (پیمان تجاری اقیانوس آرام یا شراکت ترانس پاسیفیک)، روابط اقتصادی ژاپن با آمریکا که در دوران دولت اوباما شکل گرفته بود را از بین برد. ترامپ پس از امضای این دستور اجرایی تصریح کرد: «مدت زمان زیادی راجع این مسئله گفتگو کردیم. خروج از این پیمان ۱۲ کشوری، به سود کارگران آمریکایی خواهد بود.» گفتنی است که بر اساس توافق انجام شده در قالب تی پی پی، عوارض گمرکی حدود ۱۸ هزار قلم کالا برداشته خواهد شد و به عنوان مثال تقریباً کلیه محصولات مربوط به بخش کشاورزی آمریکا بدون هیچ‌گونه عوارض گمرکی وارد دیگر کشورهای عضو پیمان می‌شود.

علیرغم اینکه ژاپنی‌ها از خروج آمریکا از این پیمان ابراز نارضایتی و حتی اظهار کردند که این پیمان بدون حضور واشنگتن «لطفی ندارد»! اما بلافاصله دست بکار شدند و به دنبال یافتن شریک برای ادامه همکاری‌های تجاری رفتند. ویتنام اولین کشوری بود که به استقبال سیاست تجارت منطقه‌ای منهای آمریکا آمد و در جلسه‌ای بین سران ویتنامی و ژاپنی، رسماً اعلام شد که کشورهای عضو پیمان تجاری ترانس پاسیفیک بر سر ادامه کار این معاهده بدون حضور آمریکا به توافق رسیده‌اند. توکیو اما برای جبران خسارات خروج یک‌جانبه آمریکا از این پیمان، فقط به دنبال متحدین منطقه‌ای نرفت و پس از ویتنام، گفتگو با اروپایی‌ها را آغاز کرد. می‌توان گفت که ژاپن درصدد است از طریق این توافق‌نامه با اروپا توان سیاسی و اقتصادی خود را تقویت کند که در حقیقت، گامی مهم برای به حاشیه راندن تدریجی آمریکا از سوی ژاپن به شمار می‌رود. به بیان دیگر، توکیو در مقابل فشارهای تعرفه‌های اقتصادی و بازرگانی آمریکا، به دنبال گسترش فضای بازارهای خارجی و تقویت پایه‌های روابط اقتصاد بین‌المللی خود است.

به تعبیر روزنامه «واشنگتن‌پست»، ژاپن «یک توافقنامه تجاری شکست‌خورده با ایالات متحده را کنار زد و پیمان تاریخی تازه‌ای با اتحادیه اروپا شکل داد.» این روزنامه همچنین توافق ژاپن و اتحادیه اروپا را «ضربه‌ای سنگین» به تولیدکنندگان آمریکایی دانسته و نوشته است که با کاهش تعرفه تجاری میان طرفین، کالاهای آمریکایی چه در اروپا و چه در ژاپن، در مقایسه با کالاهایی اروپایی و ژاپنی گران‌تر بوده و خرید آن‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود. از این رو، این پیمان جدید از سه منظر، اقتصاد آمریکا را با خطر مواجه می‌کند.

1. هدف عمده ترامپ از خروج از پیمان ترانس پاسیفیک، کمک به کارگران و کارخانه‌های آمریکایی بود در حالی که توافق اخیر اروپا و ژاپن به شکل مستقیم می‌تواند کارخانه‌ها و به تبع آن، کارگران و صنعتگران آمریکایی را متضرر کند. به این ترتیب که اروپا بناست تعرفه واردات خودروهای ژاپنی را حذف کند و ژاپن هم توافق کرده استاندارد خودروهای اروپایی را آسان‌تر بگیرد. این اتفاق می‌تواند خودروسازان آمریکایی را که محصولات خود را با تعرفه ۱۰ درصدی به اتحادیه اروپا صادرات می‌کنند دچار مشکل کند و در بازار ژاپن نیز رقابت سختی در پیش داشته باشند، چراکه برندهای معروف اروپایی به خصوص آلمانی در ژاپن از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند و متقابلاً اروپایی‌ها هم شیفته کیفیت و فناوری بکار رفته در خودروهای ژاپنی هستند و تنها آمریکاست که سرش از این تجارت پرسود بی‌کلاه می‌ماند!

2. آمریکا کلاً عادت دارد از هر توافقنامه‌ای بیرون بیاید که معاهده اقلیمی پاریس یکی از آن‌هاست! اروپا و ژاپن به توافق رسیده‌اند که بر اساس معاهده پاریس، قوانین جدیدی را وضع کنند و هر کشوری که مطابق استانداردهای محیط زیستی عمل نکند را طرف قرارداد خود قرار ندهند. بنابراین، آمریکا خود به خود از تجارت با اروپا و ژاپن کنار گذاشته می‌شود و شرکت‌های تجاری کشورهای دیگر، به جای آمریکا جایگزین خواهند شد.

3. ترامپ علاوه بر خروج یک‌جانبه از توافق ترانس پاسیفیک، پیمان نفتا را منقضی و اعلام کرد که ترجیح می‌دهد با کشورها به صورت مستقل و دو جانبه معامله کند. به گفته «جفری گرتز»، کارشناس برجسته موسسه بروکینگز، «علاقه ترامپ به مذاکرات دوجانبه، ناشی از درک صفر او از اقتصاد جهانی است.» این در حالی است که اتحادیه اروپا، مذاکرات و همکاری‌های تجاری با ژاپن را به عنوان یک امتیاز رقابتی بکار گرفته است. اینکه اتحادیه اروپا توانسته با ژاپن معاملاتی انجام دهد - بعد از یک قرارداد مشابه با کانادا نشان می‌دهد این نوع همکاری‌ها به شدت تاثیرگذار هستند و می‌توانند از قدرت آمریکا در عرصه اقتصاد جهانی بکاهند.

هرچند آمریکا توانسته است که با قلدری و وضع تعرفه‌های تجاری بر کالاهای چینی و اروپایی و تحت‌فشار قرار دادن دیگر کشورها به خرید تولیدات آمریکایی، اقتصاد ورشکسته خود را تا حدی بهبود بخشد و از طریق «برون‌سپاری مشکلات» التیامی بر زخم‌های عمیق کاپیتالیسم باشد، اما این سیاست دیگر کارآمد نیست و می‌توان گفت که به شکست منتهی شده است. به عبارت ساده‌تر، آمریکا هیمنه خود را از دست داده و جهان چند قطبی، اقتصاد نظام سلطه را با چالش‌هایی مواجه کرده است و می‌رود تا با کشیده شدن این ستون از خیمه هژمونی کاخ سفید، اقتصاد جهانی منهای آمریکا شکل بگیرد.

منبع:حمایت

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۷۶۵۱۲۱۱:۵۸:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۲۴
تنها راه نجات جهان از شر آمریکا فروپاشی این کشور مثله شورویه
ناشناس۶۷۶۸۳۰۱۴:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۲۴
دوره تفکراتت کمونیستی تمام شده و فروپاشی امریکا یا هند یا چین یا گامبیا مشکلات ما روحل نمیکنه
ناشناس۶۷۶۵۲۹۱۲:۰۵:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۲۴
واقعا اقتصاد آمریکا ورشکسته هستش؟ 24 درصد اقتصاد دنیا در اختیار آمریکا هستش بعد ورشکسته هست این اقتصاد؟
ناشناس۶۷۷۲۰۷۱۸:۱۷:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۲۴
جسارتا 25/3 درصد صحیح است
ناشناس۶۷۷۲۱۴۱۸:۲۱:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۲۴
فقط ارزش سه شرکت تکنولوژی و دانش بنیان آن برابر با فروش نفت ایران است
ناشناس۶۷۶۵۳۱۱۲:۰۶:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۲۴
همه چیز را بهم بافته که بگه امریکا در اقتصاد دنیا تنها و کاره ای نیست نمیدانم چرا دست بر نمیدارند از این مقالات تکراری
ناشناس۶۷۶۵۳۵۱۲:۰۹:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۲۴
کسی که این را نوشته بدون شک هیچ درکی از اقتصاد جهانی ندارد ...
سینا۶۷۶۶۷۲۱۳:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۲۴
حمایت از کجاست و چیه !؟
ناشناس۶۷۶۷۷۵۱۴:۰۹:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۲۴
آقای کنعانی ما که هیچ! خودت این حرفها را باور داری؟
ناشناس۶۷۶۸۹۳۱۵:۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲۴
با این فضلا، هنوز مردم ! از رونق ملک نا امیدند...
ناشناس۶۷۶۹۰۶۱۵:۲۲:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲۴
ایا میدانید بیشترین سرمایه امریکا است در امریکا نیست دست کشورها جهان است اگر دولت ها جهان متحد و همه دارایی امریکا در آن واحد مصادره کنند امریکا نابود میشه تنها راه اتحاد اتحاد علیه شیطان جهان خوار
ناشناس۶۷۶۹۷۴۱۵:۵۹:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۲۴
حالا فرض کن آمریکا نابود شد آیا ما با این فساد و اقتصاد بیمار میتونیم پیشرفت کنیم؟!
ناشناس۶۷۷۰۵۹۱۶:۴۲:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲۴
امریکا نابود بشه قیمت نفت میشه 5 دلار و پرداخت حقوق کارمند هم ناممکن میشه چون دیگه درامدی نداریم
ناشناس۶۷۷۲۱۱۱۸:۱۹:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۲۴
نویسنده این مقاله یا در مسکو زندگی می کند و یا از مسکو دستور می گیرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین