متفاوت‌ترین مدرسه ایران به نام امام زمان(عج)، شیعه‌هایی که انگلیسی بلدند اما انگلیسی نیستند

گروه اجتماعی الف،   3970212002

اینجا همه باید انگلیسی بلد باشند. هم شاگردها، هم معلمان و هم مدیران مدرسه. اینجا تنها مدرسه تک‌زبانه ایران است که هیچکس در آن نمی‌تواند به زبان فارسی صحبت کند. دلیلش هم جالب است.

فارس نوشت: ساعت چهارِ عصر است و من در راهرو منتظرِ هستم، باد زرورق‌هایی که به سقف آویزان شده‌اند را به بازی گرفته، روی دیوار‌ها به انگلیسی نوشته‌اند:«YA MAHDI»، گوش که تیز می‌کنم از کلاس‌ها صدای بچه‌ها به گوش می‌رسد و صدای معلم‌ها. اما همه انگلیسی حرف می زنند، پسرکی با چشم‌های درشت از کلاس بیرون می‌زند و جلوی در دفتر می‌ایستد و می‌شنوم که می‌گوید:« Please give me a marker» اینجا همه به زبانی دیگر حرف می‌زنند، حتی دفترِ حضور و غیاب دانش آموزان و اساتید هم به زبان انگلیسی است. ناگهان صدای صلوات از کلاسی بلند می‌شود و تعجبم را صدچندان می‌کند، شاید گمان می‌کنید من در راهروی یک آموزشگاه زبانِ خارجه نشسته‌ام، اما حقیقت این است که من در شهر قم، در اولین مدرسه بین‌المللی این شهر که تمامِ دانش‌آموزانش شیعه هستند حضور دارم، آمده‌ام تا با آقای «علی قنواتی(علویان)» مدیر «مدرسه بین‌المللی منجی» گپ بزنم و با برنامه‌ها، روش‌ها و دانش‌آموزان این مدرسه آشنا شوم.

 

مدرسه‌ای برای شیعیان غیرایرانی

مدرسه منجی در سال 2014 به عنوانِ اولین مدرسه‌ی بین المللی شهر قم فعالیت خود را آغاز کرده است و تا به امروز 200 دانش‌آموز دارد، پسران و دخترانی با ملیت‌های مختلف با فرهنگ و سنت‌های متفاوت، با چهره‌ها و باورهایی که شاید زمین تا آسمان فاصله داشته باشد، دانش‌آموزانی که هر کدام از کشوری به ایران آمده‌اند اما همه‌ی یک ویژگی مشترک دارند و آن شیعه بودن است. آن‌ها مسلمانانی هستند که با وجودِ مذهب و دین مشترک دیگر با تفاوت یکدیگر کاری ندارند. آقای قنواتی می‌گوید:«بعضی از دانش آموزان ما در ایران متولد شده‌اند و بعضی دیگر نه، والدینِ بعضی برای تحصیل علوم دینی به ایران آمده‌اند و بعضی دیگر هم مهاجرهستند، نیمی از والدینِ دانش‌آموزان مدرسه مستبصر هستند، یعنی از دینی دیگر به تشیع روی آورده‌اند»

 

مدرسه‌ی سه زبانه؛ انگلیسی، فارسی و عربی

وقتی از برنامه و مواد آموزشی بچه‌های مدرسه می‌پرسم متوجه‌ می‌شوم که آموزش و پرورش ایران مانند سایرکشور‌ها یک نظامِ آموزشی ملی دارد که باید طبق قانون در آن آموزش به زبانِ فارسی صورت بگیرد، اما در کنار مدارسِ ملی، برای افرادی که قصد مهاجرت دارند یا به کشورِ دیگری مهاجرت می‌کنند مدارسِ بین‌المللی ایجاد شده که برنامه آموزشی‌شان طبق استاندارد‌های جهانی و مشترک است و زبانِ اولی که آموزش می‌دهند انگلیسی است.

آقای قنواتی دراین باره می‌گوید:« در کنارِ زبان اول زبانِ دومی نیز با انتخاب مدرسه و دانش‌آموز آموزش داده می‌شود، زبانِ دوم مدرسه ما زبانِ فارسی است و علاوه بر آن زبان عربی نیز تدریس می‌شود که زبانِ دین ماست. یعنی دانش‌آموزی که از مدرسه ما فارغ‌التحصیل می‌شود توانایی دارد که به سه زبانِ انگلیسی، فارسی و عربی صحبت کند و در نگارش هم مشکلی نداشته باشد.»

دانش‌آموزان این مدرسه کتبِ تالیف شده‌ای که در تمام مدارس بین‌المللی تدریس می‌شود می‌خوانند اما در کنارِ درس‌هایی مانند ریاضی، علوم، شیمی، ادبیات و... دروسی یاد می‌گیرند که آن‌ها را از دیگرِ دانش‌آموزانِ بین المللی متمایز می‌کند، تدریس آموزه‌های دینی به دانش‌آموزان از اهدافِ مهم مدرسه منجی است، آقای قنواتی توضیح می‌دهد که:« ما روی آموزه‌های دینی بیشتر کار کرده‌ایم، ما چند کتاب نگارش کردیم و دوستانِ مترجم قوی که در آمریکا و انگلیس هستند کتب را ترجمه کردند، در حال حاضر تا پایه 5ام بچه‌ها جزء سی قرآن را حفظ می‌کنند با یادگیری مفاهیم تمامِ سوره‌های این جزء، چون ما از 4 سالگی پذیرش داریم، در این دو سال قبل از ورود به آموزش رسمی ارتباط‌ها با معلم شکل می‌گیرد و امر آموزش هم راحت تر انجام می‌شود» مدرسه منجی یک مجتمع آموزشی است و دوره‌ها پیش دبستانی؛ ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم در آن اجرا می‌شود، معلم‌های ایرانی و خارجی مدرسه علاوه بر تخصص به زبان انگلیسی تسلط دارند و علاوه بر دروس مختلف «هنرِ‌زندگی» نیز به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود، هنر زندگی یک واحد درسی‌ست که شاملِ سبک زندگی، مباحث اخلاقی، مسائل روز است.

 

 

امیدمان به یاری رهبر است

هدف اصلی مدرسه منجی هدفی بسیار والاست، هدفی که سال‌ها قبل موجب شده تا این مدرسه شکل بگیرد، هدفی که تا به امروز محقق نشده و در جاده پر پیچ و خم قوانین همچنان سرگردان مانده است. آقای قنواتی دراین باره می‌گوید:« هدف ما تاسیس یک شعبه جدید نبود، ما با بررسی‌ها به این نکته رسیدم که در سطح بین الملل، مدارس بین الملل اسلامی جایگاهی ندارند، ما با کمک دوستان طرحی نوشتیم و برای دوره پیش دبستانی تا سوم ابتدایی کتاب تالیف کردیم، کتاب‌هایی که با مبنا و پایه اسلامی بود، سعی کردیم مباحث فیزیک و شیمی و زیست و... را با رویکرد توحیدی مطرح کنیم، در این کتابِ‌ها سعی داشتیم کلیه مباحث درسی  را به وجود خالق پیوند بزنیم، در این نظام ایده آل مذکور قرار است کلیه دروس رویکردی توحیدی به خود گرفته و مانند علومی بی سر و ته ارائه نشوند. منشا و مبدا علوم به صورت کاربردی در جهان بینی دانش آموزان نهادینه می شوند.مثلا در علوم اجتماعی بحث تنوع زبان داریم ما می‌خواستیم با آیات قرآن [1]چرایی این تنوع را بیان کنیم، چون نمی توان علم را بی ارتباط با خالق آن دید ، ما کتاب‌های تالیف شده را ارائه دادیم و مورد بررسی قرار شورای نظارت کتب درسی قرار گرفت و تایید شد اما در پیچ و خم ادارات و وزارت طرح به مرحله اجرا نرسید. در حالی که رهبری بارها بر اسلامی شدن آموزش تاکید دارند اما هیچ متولی برای اجرا طرح خود نداریم، امیدواریم که فضل الهی شامل این مجموعه شده و روزی رهبر انقلاب از این طرح آگاه شوند و به اجرایی شدن آن کمک کنند چون شنیده ایم که ایشان هم دغدغه های مشابه داشته اند» ایده اسلامی کردن دورس بسیار فراتر از باور ماست، چون اگر این ایده اجرا شود و به مدارسِ بین‌المللی اسلامی در سایر کشورها که اسلامِ در آن فقط به فراگیری قرآن و اسماء الله خلاصه شده راه پیدا کند جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و شاید بتوان از آن به عنوانِ کارخانه‌ی مسلمان سازی یاد کرد، مدارسی که بر پایه منطق، علم و استدلال دانش‌آموزان را با تشیع آشنا می‌کند.

 

 

از نیمه شعبان تا روز معلم

تفاوت ملیت‌ها در این مدرسه بسیار جالب توجه‌ است. وقتی درباره وجود اختلاف در بین بچه‌ها به خاطر تفاوت‌های میلتی می‌پرسم متوجه می‌شوم که از نظر بچه‌ها همه شبیه هم هستند و خبری از مقایسه‌‌ها و اختلافات دنیایی بزرگ‌ترها نیست. در مدرسه منجی تلاش و فعالیت معلم‌ها و کادر صدچندان است، چون آن‌ها علاوه بر آموزش دروس مختلف باید مباحث دینی، فرهنگی و سنت‌های رایج در ایران را هم برای دانش‌آموزان توضیح دهند.آقای قنواتی می‌گوید:« ما در مدرسه هم مراسم دینی برگزار می‌کنیم هم جشن‌های ملی. مثلا در دهه فجر برنامه‌های مختلفی داشتیم.از طلاب و افرادی که به زبان انگلیسی تسلط کامل داشتند و با ارزش‌های ما آشنایی داشتند دعوت کردیم تا ماجرای انقلاب و دفاع مقدس و... را برای بچه‌ها توضیح دهند، یا چند روز آینده جشن نیمه‌شعبان در مدرسه برگزار می‌شود. بچه‌ها در سال اول ورود به ایران خالی ذهن هستند اما به مرور با مسائل آشنا می‌شوند. مثلا امسال نزدیک چهارشنبه سوری بچه‌های قدیمی به دانش‌آموزان جدید گفته بودند که مراسمی در شهر اجرا خواهد شد که در آن آتش روشن می‌شود و فشفه بازی دارد، دانش‌آموزان جدید نیز مشتقانه از ما در مورد این مراسم می‌پرسیدند. یا دانش آموزانی که چندسالیست در ایران هستند برای روز معلم کادو تهیه می‌کنند و پیشنهاد تهیه شربت به روش ما ایرانی‌ها را برای پذیرایی نیمه شعبان داده‌‌اند، حتی در مدرسه جشن کریسمس را هم با رویکرد معرفی حضرت مسیح برگزار کردیم. از طرفی ما در مدسه 20 فرزند شهید مدافع حرم (زینبیون و فاطمیون) داریم و هر کلاس به نام پدر یکی از فرزندان شهدا نامگذاری شده است»

 

 

از سند 2030 به منجی پناه می‌آورند

در لا به لای صحبت‌ها وقتی که از تجربه‌ها و خاطراتی که از ابتدا تا به امروز وجود داشته می‌پرسم موضوعی مطرح می‌شود که بسیار جالب است و جای تامل دارد. آقای قنواتی از اشتیاق مادران و پدران امریکایی، استرالیایی و ... می‌گوید که مشتاقند تا فرزندشان در مدرسه منجی و در فضای اسلامی و فرهنگی ایران تربیت شود.« همین چند روز پیش پدر و مادری از لندن برای صحبت با ما آمده بودند، پدر می‌گفت که نماینده بیست خانواده‌‌ی دیگر است و چون از وضعیت فرهنگی و آموزشی غرب به ستوه آمده‌‌اند قصد مهاجرت به ایران دارند. پدر می‌گفت وضعیت آموزشی در غرب بسیار نابسامان است تا جایی که در مدارس شیوه‌های همجنس‌بازی به کودکان آموزش داده می‌شود و بسیاری از خانواده‌های مقید ترجیح می‌دهند تا آموزش در خانه داشته باشند و کودک خود را به مدرسه نفرستند.» بررسی‌های آقای قنواتی نشان می‌داد که اجرای سند 2030 در مدارس غرب موجب این سیر قهقرایی شده و والدین را نگران کرده است. از طرفی بسیاری از والدین مشتاقند تا کودک خود را در دوران ابتدایی به ایران بفرستند تا در فضای اسلامی درس بخواند.

 

پذیرش دانش آموزان بین المللی برای کشور مفید است

با اینکه پذیرش کودکان بدون حضور والدین دشوار است قرار بر این شده که مدرسه منجی از سال تحصیلی آینده در پایه دهم تا دوازدهم از دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در این مدرسه را دارند بدون حضور والدین در کشور پذیرش کند و برایشان خوابگاه و محل اقامت تدارک ببیند. این طرح علاوه بر آموزش مبانی اسلامی به نوجوانان و کنترل آن‌ها از خطرات فرهنگی فواید دیگری نیز برای کشور دارد.آقای قنواتی در این باره می‌گوید:« پذیرش دانش آموزان بین المللی در گام‌های نخست با موانع عدیده ای از جانب ارگان‌های مختلف روبرو بود و کماکان هم هست اما ان طرح علاوه بر بعد فرهنگی و آموزشی امتیازاتی دارد برای مثال ارز آوری، چون با پذیرش دانش آموز و دانشجوی غیر بومی و توریست های علمی در بسیاری از کشورها به صنعتی ارز آور تبدیل شده که ما تاکنون در هر و زمینه توفیق چندانی نداشتیم. یا توسعه گردشگری، اگر بتوانیم ظرفیت خود را برای پذیرش و تربیت 1000 دانش آموز ارتقا دهیم حداقل 2000 نفر والدین آنها برای لااقل یک بار به ایران سفر خواهند کرد که خود رقم چشمگیری خواهد بود.از همه مهمتر ایران و خاصه شهر قم به عنوان یک قطب بین المللی علمی مدرسه ای در سطح بین المللی مطرح خواهد شد و از این جهت برای کشف و پرورش استعدادهای بین المللی با رویکردی دینی توفیقات چشمگیری خواهد داشت.»

 درحالی که والدین در ایران با خاطری جمع کودک خود را به مدارس می‌سپارند و دغدغه‌ی برای انحراف او ندارند بسیاری از والدین در سراسر دنیا حاضرند دوری فرزندان خود را بپذیرند و آن‌ها را فقط به خاطر حضور در جو سالم به کشوری دیگر بفرستند.

 

 

اجرای طرح مدارس بین الملل اسلامی و توحیدی آرزوی ماست

‌مدرسه منجی تاکنون در اصلاح رفتار بسیاری از دانش‌آموزان که تحت تاثیر فرهنگ کشورهای غربی دچار بی‌بند و باری، دخانیات و انحرافات دیگر بوده‌اند موفق عمل کرده است. با وجود امکانات کم بچه‌‌های این مدرسه میلی به بازگشت به کشور خود ندارند. وقتی از درخواست آقای قنواتی از مسئولین می‌پرسم می‌گوید:« درخواست اول من تامین امکانات و فضای آموزشی مناسب است.من در این مدرسه دانش‌آموزانی دارم که در مدارس 8هزار متری درس خوانده‌اند، در مدرسه زمین ورزش، آزمایشگاه مجهز و کارگاه‌های مختلف داشته اند اما الان در یک ساختمان کوچک درس می‌خوانند. با تهیه یک مکان بهتر بسیاری از مشکلات ما رفع خواهد شد. اما خواسته اصلی ما این است که اجرای طرح مدارس بین الملل اسلامی و توحیدی با حمایت رو به رو شود، تا ما بعد از پایان دوره تحصیل جوانی داشته باشیم که بتواند از اعتقادات اولیه دین خود دفاع کند نه اینکه در مواجهه با سایر دین‌ها و خط فکری‌ها خود را فراموش کند.»

مدرسه منجی با اینکه یک مدرسه غیرانتفاعی است اما شهریه چشمگیری دریافت نمی‌کند، شهریه دریافتی این مدرسه بسیار پایین تر از طرح مصوب آموزش و پرورش است، هدف اصلی آقای قنواتی و همکارانش  پرورش انسان هایی والاست تا بتوانند به بشریت خدمت کنند و زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت باشند، آقای قنواتی و معلمان این مدرسه با عشق به تربیت و آموزش دانش‌آموزان مشغولند چون یقین دارند که معلمی شغل انبیاست.

 

 

[1] وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ وَ اخْتِلافُ اَلْسِنَتِکُمْ وَ اَلْوانِکُمْ اِنَّ فی

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین