این سبزی مانع ابتلا به سرطان می‌شود

  4030120093

خواص کلم بروکلی می‌تواند اثر مثبتی بر کاهش ابتلا به انواع سرطان داشته باشد. بسیاری از افراد کلم بروکلی را به خاطر خواص متعدد آن می‌شناسند اما شاید ندانند کلم بروکلی قاتل سرطان است.

این سبزی مانع ابتلا به سرطان می‌شود

کلم بروکلی به دلیل ترکیبات خاص خود، یکی از سبزی‌های ضد سرطان معرفی شده است. مصرف کلم بروکلی مانع از گسترش سلول‌های سرطانی به ویژه در قفسه سینه می‌شود. از خواص کلم بروکلی این است که اعصاب را تقویت کرده، دید چشم را بهبود می بخشد و پوست را زیبا می‌کند. پس بروکلی را بیشتر بشناسید و آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

خواص کلم بروکلی شامل خواص سم زدایی، خواص ضد سرطانی؛ خواص ضد التهابی و البته مبارزه با بیماری‌های پوست و درمان چاقی است. البته افرادی که تیروئید کم کار دارند باید در مصرف این سبزی احتیاط کنند اما به طور کلی کلم بروکلی سرشار از خواصی است که می‌تواند از معده و روده تا قلب و ریه را تحت تأثیر قرار دهد.

اغلب افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود از کلم بروکلی استفاده می‌کنند، بدنی سالم‌تر، پوستی شاداب‌تر و تناسب اندامی بهتر دارند. بروکلی حاوی سولفورافان است. سولفورافان یک ترکیب گیاهی است که در سبزیجات کلمی وجود دارد و می‌تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد.

خواص کلم بروکلی و سرطان‌ها:

  • تحقیقی نشان داده سولفوروفان، سایز و تعداد سلول‌های سرطان سینه را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد.
  • همچنین یک مطالعه حیوانی دریافت درمان موش‌ها با سولفوروفان به نابودی سلول‌های سرطان پروستات کمک می‌کند و حجم تومور را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
  • طبق یافته‌ها، مصرف بیشتر سبزیجات کلمی مثل بروکلی می‌تواند بر ریسک سرطان کولورکتال اثر بگذارد.
  • مروری بر ۳۵ مطالعه نشان داد خوردن بیشتر سبزیجات کلمی با کاهش ریسک سرطان کولون و کولورکتال مرتبط است.

در هفته چند وعده کلم‌بروکلی همراه غذای خود بخورید.

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی برای کلیه

کلم بروکلی به سم‌زدایی از بدن کمک بسیاری می‌کند و می‌تواند اسید اوریک و اوره را از بدن دفع کرده و در درمان جوش، خارش، نقرس، روماتیسم، اگزما و اسکلرودرمی موثر باشد‌. همچنین با دفع مواد سمی از بدن از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل کلم بروکلی برای کلیه بسیار مفید است.

خواص کلم بروکلی برای دستگاه گوارش

کلم بروکلی فیبر بسیار زیادی دارد و به‌همین دلیل از خواص آن می‌توان به پیشگیری از یبوست و همچنین کمک به رفع اختلالات معده اشاره کرد. وجود منیزیم و سایر ویتامین‌ها نیز سبب کاهش التهابات انواع بافت‌ها و همچنین معده می‌شود که به کم شدن اسید معده، تسهیل گوارش و جذب مواد غذایی کمک می‌نماید.

خواص کلم بروکلی در کاهش کلسترول و سلامت قلب

کلم بروکلی به‌خصوص در صورتی‌که بخارپز شود، می‌تواند به کاهش کلسترول و دفع صفرا کمک کند. همچنین به‌دلیل ویتامین‌های موجود در کلم بروکلی همچون امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین خاصیت آن در کاهش کلسترول، به سلامت قلب کمک می‌کند و با اتساع عروق در پیشگیری از سکته قلبی و گردش خون بهتر تاثیر می‌گذارد.

خواص کلم بروکلی برای چشم

کلم بروکلی حاوی ویتامین A است که به‌همراه بتاکاروتن و سایر ویتامین‌های موجود در آن، سبب افزایش سلامت چشم و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها، به‌خصوص آب مروارید می‌شود.

خواص کلم بروکلی برای پوست و سرطان

کلم بروکلی حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان است که در کنار سایر مواد موجود در آن، به پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها کمک می‌کند و جالب است در روند درمان سرطان نیز می‌تواند یاری‌دهنده باشد، همچون سرطان سینه، سرطان پروستات، رحم و... .

خواص آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی مانع از تاثیر مخرب رادیکال‌های آزاد بر بدن و سلول‌ها می‌شود و درنتیجه نه‌تنها تاثیرات مخرب اشعه فرابنفش را از بین می‌برد، بلکه از پیری سلول‌های پوست پیشگیری می‌کند و تخریب و آسیب آن‌ها را به تعویق می‌اندازد.

خواص کلم بروکلی برای تنظیم فشار خون و کم‌خونی

علاوه‌بر خواص کلم بروکلی برای قلب، این سبزی مقوی، به درمان کم‌خونی کمک می‌کند که به دلیل وجود آهن و همچنین آمینو‌اسید در کلم بروکلی است. علاوه‌بر کنترل کلسترول خون و کمک به کاهش کلسترول بد، کلم بروکلی به‌دلیل وجود کروم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم نه‌تنها در تنظیم میزان قند خون و همچنین عملکرد صحیح انسولین در بدن کمک می‌کند، بلکه به تنظیم جریان خون و درنتیجه فشار خون کمک می‌کند، که نه‌تنها برای سلامت قلب اهمیت دارد؛ بلکه سلامت همه اندام‌های بدن را با خونرسانی صحیح تضمین می‌کند.

خواص کلم بروکلی برای سیستم ایمنی

ویتامین C، بتاکاروتن، کولین، مس، سلنیوم و سایر ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و مصرف آن را به‌خصوص برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ همچون افراد مسن و کودکان، واجب می‌گرداند.

خواص کلم بروکلی برای رحم

  • کاهش خطر بروز سرطان رحم: کلم بروکلی حاوی موادی است که می‌توانند فعالیت‌های سلول‌های سرطانی را کاهش دهند و به کاهش خطر بروز سرطان رحم کمک کنند.
  • بهبود عملکرد رحم: مصرف کلم بروکلی می‌تواند به بهبود عملکرد رحم کمک کند و درمان بیماری‌های رحمی مانند التهاب رحم و عفونت‌های رحمی مفید باشد.
  • پیشگیری از افزایش وزن در دوران پریود: کلم بروکلی دارای کم‌کالری و خیلی کم‌چرب است که مصرف آن در دوران پریود می‌تواند به پیشگیری از افزایش وزن کمک کند.
  • بهبود عملکرد هورمونی: کلم بروکلی دارای موادی است که می‌توانند به تعادل هورمون‌های زنان کمک کنند و درمان علائم پیش‌پریودی و پست‌پریودی مانند درد شدید، افسردگی و تنگی نفس مفید باشد.

طریقه مصرف کلم بروکلی

همانطور که پیشتر گفتیم، کلم بروکلی را می‌توان به‌صورت خام در سالاد، بخارپز و یا تفت داده شده در روغن مصرف کرد. در واقع کلم بروکلی می‌تواند به صورت خام یا پخته مصرف شود و در طی فرآیند پخت، می‌تواند از خواص بیشتری برخوردار شود.

در کشورهای اروپایی که کلم بروکلی را به شکل طبیعی و غیرگلخانه‌ای کشت می‌کنند، لازم است پیش از مصرف کلم بروکلی آن را مدتی در محلول آب و نمک بگذارند تا حشرات ریزی که مخصوص به این گیاه هستند از بین رفته و از آن خارج شوند. با این وجود، در کلم بروکلی گلخانه‌ای این مورد کمتر دیده می‌شود، با این‌حال بهتر است پیش از مصرف کمی آن را در آب نمک بخیسانید یا در آب جوش، بجوشانید تا حشره‌ای در آن وجود نداشته باشد. در ادامه به برخی از روش‌های پخت و مصرف کلم بروکلی می‌پردازیم:

  • بخارپز: این روش یکی از بهترین روش‌های پخت کلم بروکلی است زیرا باعث حفظ مواد مغذی و طعم سبزی می‌شود. برای بخارپز کردن کلم، می‌توانید حدود ۵ دقیقه آن را روی بخار آب قرار دهید تا خوب مغزپخت شود.
  • سرخ کردن: در این روش، کلم بروکلی را در کمی روغن داغ سرخ می‌کنیم تا بافت و طعم مناسبی بگیرد. برای سرخ کردن کلم بروکلی، آن را با یک لایه روغن درون تابه می‌ریزیم و سپس در حرارت متوسط به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سرخ می‌کنیم.
  • پخت در آب: در این روش، کلم بروکلی را در آب جوشانده و سپس برای ۳ تا ۵ دقیقه در حرارت متوسط می‌پزیم تا کمی نرم شود. پس از پخت، می‌توانید کلم بروکلی را در کنار غذای دیگر یا به عنوان غذای کامل مصرف کنید.
  • سالاد: کلم بروکلی را می‌توان به صورت سالاد مصرف کرد. در این روش، کلم بروکلی را خرد کرده و با سبزیجات دیگر، مانند ریحان، جعفری، فلفل دلمه‌ای و آلوچه، ترکیب کرده و با سس مورد علاقه‌تان سرو کنید.
  • پوره: می‌توانید کلم بروکلی را به صورت پوره مصرف کنید. برای این کار، کلم بروکلی را پخته و سپس آن را با کمی شیر و کمی پنیر ترکیب کرده و به صورت پوره سرو کنید. همچنین، می‌توانید به پوره کلم بروکلی برنج یا حبوباتی مانند نخودفرنگی یا لوبیا نیز اضافه کنید تا طعم و مزه آن را بهبود بخشید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. من عجله ندارم!

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین