صحنه‌ای از یک آشپزخانه که شاهکار هنری شد!

  4030120065

از بین بسیاری از نقاشی‌هایی که صحنه‌هایی از فضای خانه خانواده‌های طبقه متوسط ​​هلندی را به تصویر می‌کشند، یک نقاشی است که همواره مخاطبان را تحت تأثیر قراره داده است: «زن شیردوش» اثر «یوهانس ورمیر».

به گزارش ایسنا، تابلو نقاشی «زن شیردوش» اثر «ورمیر»،‌ نقاش نامدار هلندی آرامشی را به بیننده القا می‌کند که گویی مخاطب را تشویق می‌کند وارد فضای نقاشی شود و حتی در انجام کارهای روزمره مشارکت کند.

وقتی صحبت از ویژگی‌های شاخص نقاشی‌های هلندی قرن هفدهم در میان باشد،‌ دو ویژگی بارز نمایان می‌شود: فضاهای داخلی نورانی و صمیمی و سبک خاص و خیره‌کننده‌ که به واسطه آن پارچه‌ها و اشیاء مختلف به تصویر کشیده می‌شوند. «ورمیر» مخاطب را ناامید نمی‌کند و نقاشی «زن شیردوش» او نمونه خیره‌کننده‌ای از این دو ویژگی است.

ترکیب‌بندی این نقاشی رنگ روغن ساده است. اشیاء بسیار کمی در این اثر هنری وجود دارد. شیردوش و اتاقی تقریباً خالی که اشیاء‌ آن در یک هرم جمع و به تصویر کشیده شده‌اند.

«ورمیر»، شیر و همچنین جزئیات پارچه‌ها و مواد غذایی را به طرز فوق العاده‌ای به تصویر کشیده است. اشیاء مختلف اتاق با توجه به جنس آن‌ها، نور طبیعی که از شیشه‌های پنجره وارد اتاق شده است را منعکس یا جذب می‌کنند. جزئیات زیادی در این نقاشی وجود دارد که توجه مخاطب را جلب می‌کند. به عنوان مثال، تک تک شیشه‌های پنجره با رویکرد رئالیسم نقاشی شده‌اند؛ یکی شکسته، یکی به سمت بیرون رانده شده و یکی ترک خورده است.

علاوه بر این «ورمیر» چند میخ را روی دیوار پشت سر زن و حتی چند حفره که پس از بیرون کشیدن میخ‌ها روی گچ باقی مانده را نیز نقاشی کرده است. مخاطب باید برای تماشای این نقاشی زمان بیشتری صرف کند، همچون بازی که در آن شرکت‌کننده‌ای که صبورتر باشد برنده می‌شود.

«زن شیردوش» به ژانری از نقاشی کردن تعلق دارد که برای نمایش ثروت خانواده‌های هلندی آن دوره از تاریخ استفاده می‌شد. برای مثال، در اختیار داشتن خدمتکارانی برای ژست گرفتن در یک نقاشی، به خودی خود گویای وضعیت خانواده‌ها بود.

در سپتامبر سال ۲۰۲۲ بود که «موزه ملی آمستردام»‌ جزئیات جدیدی را در این نقاشی آشکار کرد. متخصصان مرمت در این موزه چندین شیء از جمله طاقچه‌ای در دیوار پشت سر زن و یک آتشدان را کشف کردند.

مونالیزای شمال کیست؟
«یوهانس ورمیر» را اغلب برای خلق تابلوهای نقاشی با موضوعات زندگی روزمره طبقه متوسط جامعه می‌شناسیم. او در سال ۱۶۳۲ میلادی متولد و در سال ۱۶۷۵ میلادی درگذشت و کارنامه کوچکی از خود به جای گذاشت. «ورمیر»‌ مرموزترین هنرمند در بین نقاشان چیره‌دست هلندی است؛ چراکه با وجود نقاشی‌های مشهورش،‌ هیچ اطلاعات شخصی از او وجود ندارد،‌ نه پرتره‌ای، نه نامه‌ای،‌ نه دست‌نوشته یا خاطراتی.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. من عجله ندارم!

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین