زمین همچنان می‌تازد!

زینب خدایی، گروه اقتصادی الف،   4020807080 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت هر مترمربع مسکن در تهران در حالی ۷۷ میلیون تومان اعلام شده است که بنا به گفته سازندگان، هزینه ساخت هر مترمربع مسکن عددی حدود ۱۷ الی ۱۸ میلیون تومان است و این اختلافِ قیمتی فاحش، به سهم قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن بازمی‌گردد.

زمین همچنان می‌تازد!

به گزارش الف به تازگی، مرکز آمار ایران، با انتشار گزارش «شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران»، پس از یک توقف۸ ماهه، اعلام کرد که میانگین حسابی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در شهریور امسال به 77 میلیون تومان و میانگین وزنی آن به ۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. این رقم نشان می‌دهد که جهش قیمتی مسکن، تنها در بازه زمانی یک ساله ( شهریور سال گذشته) با افزایش ۷۹ درصدی مواجه شده است. اما افزایش قابل‌توجه «قیمت تمام‌ شده» هر مترمربع مسکن در تهران به ۷۷ میلیون تومان، در حالی اتفاق افتاده است که طبق بررسی‌ها و اظهارات سازندگان، «قیمت ساخت» هر مترمربع آپارتمان در تهران تنها عددی حدود 17 الی 18 میلیون تومان برآورد شده است. در چنین وضعیتی، سوال مطرح شده این است که اختلاف قیمتی فاحش موجود بین «هزینه ساخت» یک مترمربع مسکن و «هزینه تمام شده» آن در بازار، ناشی از چیست؟

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با الف در توضیح فاصله قیمتی موجود بین هزینه ساخت و هزینه نهایی مسکن در بازار می‌گوید: «قیمت مفید ساخت هر متر آپارتمان در تهران بالای ۱۵ میلیون تومان است. البته بنای کلی را ۸ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان مطرح می‌کنند و هزینه‌هایی مثل هزینه آسانسور، کابینت، نقاشی و... را متقاضی باید بعدتر حساب کند که با احتساب این موارد، هزینه حدودا ۱۲ میلیون تومان می‌شود‌. از طرفی یک متر ساختمان، برابر با یک متر مربع خانه قابل استفاده نیست؛ در ساخت یک واحد ۱۰۰ متری، خروجی کار حدود ۷۵ متر مسکن قابل استفاده است. یعنی اگر هزینه ساخت را متری ۱۲ میلیون تومان حساب کنیم، از یک واحد ۱۰۰ متری که ۱ میلیارد و ۲۰۰ تومان هزینه بردار است، ۷۵ متر خانه قابل استفاده در اختیار متقاضی قرار می گیرد که اگر ۱ میلیارد و ۲۰۰ را تقسیم بر ۷۵ کنیم، هزینه ساخت یک مترمربع حدود ۱۷، ۱۸ میلیون تومان می‌شود. اما قیمت تمام شده یک متر مربع در بازار، به علت قیمت زمین و پروانه و هزینه های خدماتی، در تهران ۶۵ میلیون تومان و در سطح کشور بالای ۳۵ میلیون تومان است. بخش عمده این قیمت به علت سهم بالای زمین از قیمت نهایی مسکن، به زمین بازمی‌گردد.»

آهنگ تند گرانی زمین در تهران

بررسی آمار و ارقام منتشرشده از سمت مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک مترمربع زمین مسکونی در شهر تهران طی بازه زمانی۳۰ ساله (از ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۰ ) ۱۱۰۰ برابر شده است. این درحالی است که افزایش قیمت زمین در دیگر شهرهای کشور با نسبت معناداری کمتر بوده است. در یک نمونه متوسط قیمت هر مترمربع زمین در پایتخت در سال ۱۴۰۰، ۴۹ میلیون تومان بوده -که نشان‌دهنده رشد ۳۴/۲ درصدی میانگین قیمت زمین در این سال نسبت به متوسط قیمت زمین در سال ۱۳۹۹ است- در حالی که متوسط قیمت یک مترمربع زمین در کل ‌کشور در همین سال، ۱۱ میلیون و ۶۷۱ هزار تومان بوده است.  

البته این به آن معنا نیست که زمین در دیگر شهرهای کشور دچار افزایش قیمت نشده است؛ برای نمونه در سال ۱۳۹۶ قیمت یک مترمربع زمین در کل کشور حدود یک میلیون و ۱۷۲ هزار تومان بود و تنها در ‌مدت ۴ سال -بهای زمین که بیشترین سهم از هزینه نهایی مسکن را به خود اختصاص می‌دهد- حدوداً ۱۰ برابر شد. اما شواهد نشان می‌دهد که آهنگ سیر صعودی افزایش قیمت زمین در تهران به مراتب بیشتر از سایر شهرهای کشور است. اما چرا؟

۱۵ درصد مساحت قابل سکونت کشور در سایه غفلت

بر اساس داده‌های آمایش سرزمین سازمان برنامه بودجه، از کل مساحت کشور ایران ۱۵ درصد در اولویت سکونت قرار دارد که این میزان ۲۴۷۲۲۹ کیلومتر مربع را شامل می‌شود. اما با وجود ظرفیت ۱۵ درصدی اولویت‌دار سکونت از کل مساحت ایران، تعیین سرانه‌های شهری توسط شورای عالی شهرسازی و معماری در تمام این سال ها به نحوی انجام شده است که تنها حدود ۰.۵ درصد از مساحت کل کشور برای سکونت جمعیت ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. بگونه‌ای که طبق سرانه‌های تعیین شده توسط شورای عالی شهرسازی و معماری برای کاربری مسکونی در شهرهای بزرگ بیش از یک میلیون نفر، تنها ۲۵ متر مربع به ازای هر نفر در نظر گرفته شده است و  تراکم جمعیتی این شهرها عددی بین ۱۰۸ الی ۱۲۹ نفر در هکتار برآورد می‌شود که تقریبا ۱/۵ الی ۲ برابر تراکم استاندارد (۶۰ نفر بر هکتار) است. 

همین مسئله نشان می‌دهد که آمار و ارقام افزایش سرسام‌آور و سیری‌ناپذیر قیمت زمین چندان بی ارتباط با محدودیت الحاق و عرضه گسترده زمین به تناسب تقاضای موجود در بازار، نیست. به عبارتی برای توجیه سیر صعودی گرانی زمین باید به وضعیت عرضه زمین توجه کرد. وضعیت قیمت زمین و مسکن طی سالیان اخیر نشان می‌دهد که با تعیین محدوده های شهری عرضه زمین با محدودیت مواجه شده و همین مسئله زمین‌های درون خط محدوده فرضی شهر را روز به روز ارزشمندتر کرده و در چنین وضعیتی تقاضای سرمایه‌ای زمین و مسکن نیز به مراتب بیشتر شده است.  حال در شرایطی که ۶۰ و بعضا ۷۰ درصد سهم قیمت مسکن در کلانشهرهایی مانند تهران به زمین اختصاص دارد و وقتی قیمت افسارگسیخته زمین همچنان می‌تازد چطور می‌توان انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت ؟

 

 

 

دیدگاه کاربران

حامد۳۲۸۳۶۸۸۰۹:۵۵:۲۰ ۱۴۰۲/۸/۱۴
تراکم فروشی در نهایت منجر به افزایش قیمت زمین میشه و وقتی حتی در یک محدوده تراکم فروشی میشه تاثیرش رو تو کل شهر میزاره متاسفانه سیاست تراکم فروشی جز ضرر و زیان عایدی برای شهر نداره
ناشناس۳۲۸۳۶۸۹۰۹:۵۶:۵۵ ۱۴۰۲/۸/۱۴
تنها راهش ملی اعلام کردند زمین است.
ناشناس۳۲۸۳۶۹۵۰۹:۵۹:۲۹ ۱۴۰۲/۸/۱۴
زمین قابل حرکت نیست چه رسد به تاخت و تاز ، این نهایت بی برنامگی مدیران است که در اغلب موارد در حال تاختن است .
حسن حسنی۳۲۸۳۷۲۳۱۰:۱۷:۴۱ ۱۴۰۲/۸/۱۴
تنها راه حل مالکیت خصوصی زمین را باطل و کل زمین ها را حکومت اسلامی تملک کند و بعد این زمینها را به شرکت های ساخت مسکن واگذار و خود دولت مساکن ساخته شده را به مردم واگذار کند
ناشناس۳۲۸۳۷۲۸۱۰:۲۴:۲۵ ۱۴۰۲/۸/۱۴
تا دلالی کاذب آزاد هست گرانی مسکن هست که تورم کلی اقتصاد هم درست می کند
ناشناس۳۲۸۳۷۳۶۱۰:۳۷:۲۱ ۱۴۰۲/۸/۱۴
اگه بپذیریم مسکن جزء نیازهای اساسی و به تبع کالای اساسی محسوب میشه باید احتکارش مثل سایر کالاهای اسلسی(مواد غذایی و دارو و...) ممنوع بشه وهر خانوار مجاز به مالکیت فقط یک الی دو واحد مسکونی باشه والسلام.
ناشناس۳۲۸۳۸۱۵۱۱:۴۸:۵۲ ۱۴۰۲/۸/۱۴
اثر عکس میذاره و کسی وارد ساخت و ساز نمیشه
ناشناس۳۲۸۳۷۴۹۱۰:۵۰:۱۳ ۱۴۰۲/۸/۱۴
باید دولت زودتر مسکن ملی را تحویل دهد تا قیمت سریع بیاد پایین الان سال سوم دولت آقای رئیسی است قول 4 میلیون مسکن را داده بود نمیدانم چند میلیون مسکن تا حالا تحویل داده شده آماری ندیدم
ناشناس۳۲۸۳۸۷۲۱۲:۲۸:۵۳ ۱۴۰۲/۸/۱۴
اولین عامل گرانی افسار گسیخته مسکن ،دولت و شهرداری ها هستن که این همه عوارض و پروانه ساختمان را گران کردن و فقط تو این یکسال ۳۰۰ درصد اضاف کردند!!!!!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  6. دور باطلی که تمامی ندارد!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  9. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  10. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  11. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  16. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  17. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  18. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  19. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  20. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین