تفاوت یو پی اس آنلاین و آفلاین

گزارش بازرگانی، 208804،   4020703012

یو پی اس آنلاین و آفلاین دو نوع تکنولوژی مهم از منبع تغذیه محسوب می­شود که در صورت قطع برق، می‌توانند جریان مورد نیاز برای دستگاه‌های متصل را تامین کنند اما شباهت بین این دو وسیله به همین مورد ختم می‌شود.

این محصولات درواقع به‌عنوان واسطی میان منبع تامین برق اولیه و سیستم‌های مصرف‌کننده عمل می‌کنند که تفاوت‌های فنی با هم دارند که در ادامه مطلب به آن‌ها می­پردازیم.

یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد؟

یو پی اس به‌عنوان منبع تغذیه اضطراری، برق پشتیبان را فراهم کرده و از تجهیزات الکترونیکی در برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از قطع برق شبکه محافظت می‌کند. دستگاه یو پی اس از اجزای مختلفی تشکیل شده است که موجب تفاوت دو نوع یو پی اس فوق­الذکر می­شوند.

سیستم‌های یو پی اس از نظر طراحی و عملکرد به‌طور قابل توجهی متفاوت هستند که این موارد می‌تواند بر مدت‌زمان برق‌رسانی به تجهیزات، توانایی آن‌ها در بهبود کیفیت برق و هزینه تاثیرگذار باشد. از این تجهیزات برای محافظت از دستگاه در زمان بروز اختلال و نویز نیز استفاده می‌شود.

به‌طور کلی یو پی اس برای شرایطی که ابزارهای الکتریکی ممکن است به اتلاف برق یا سایر مسائل مربوط به کیفیت توان حساس باشند، مناسب است. در همین راستا سرورهای داده، سیستم‌های کامپیوتری، تنظیمات صنعتی و آزمایشگاه‌ها معمولا ازدستگاه یو پی اس استفاده می‌کنند.

انواع یو پی اس

درحال‌حاضر مدل‌های مختلفی از یو پی اس مورد استفاده قرار می‌گیرد که هرکدام از نظر قیمت، کارایی و تجهیزات مورد استفاده برای طراحی و ساخت آن‌ها، با یکدیگر تفاوت دارند.

به‌طور کلی انواع UPS یک راه­حل جامع و مناسب برای محافظت از تجهیزات حساس، در مقابل مشکلات قطعی برق هستند و بسته به مسائل مربوط به کیفیت برق، از 3 نوع مختلف این محصول استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • تبدیل دوبل یا یو پی اس آنلاین
  • مدل آماده به کار یا آفلاین
  • اینتراکتیو

تفاوت یو پی اس آنلاین و آفلاین

یو پی اس آنلاین و آفلاین به‌عنوان دو مدل کاربردی شناخته می‌شوند و از جنبه‌های مختلفی می‌توان به بررسی تفاوت بین آن‌ها پرداخت که مهم‌ترین موارد به شرح زیر است:

  • مدل آنلاین برق را از شبکه شهری و از طریق ترکیب یک سو کننده و اینورتر برای دستگاه تامین می‌کند؛ اما نمونه‌های آفلاین برق منبع اولیه را به‌صورت مستقیم به مصرف‌کننده می‌رسانند.
  • یو پی اس آنلاین به‌طور کلی از باتری جریان دریافت کرده، درحالی‌که مدل آفلاین تنها در صورت قطعی برق از انرژی ذخیره شده در باتری استفاده می‌کند.
  • در مدل آنلاین به یک مدار شارژر باتری بزرگ نیاز است زیرا کل جریان بار را حمل می‌کند اما در مورد آفلاین به تجهیزات کوچک‌تری برای شارژ نیاز است.
  • اتلاف گرما و دمای عملیاتی در یو پی اس آنلاین بیشتر از مدل آفلاین است.
  • زمان مورد نیاز برای تغییر مسیر در هنگام قطع برق به‌عنوان مدت انتقال نامیده می‌شود و ازآنجایی­که سوئیچ انتقال در مدل آنلاین همیشه روشن بوده، بنابراین این مدت صفر خواهد بود اما برای UPS آفلاین حدود 5 میلی ثانیه طول می‌کشد.
  • UPS آنلاین در برابر اعوجاجهای خارجی مانند نوسانات، جهشها و قطع برق مصون است اما مدل آفلاین اینطور نیست.
  • از نظر اجزای به‌کار رفته در ساخت آن‌ها نیز مدل‌های آنلاین دارای قطعات بیشتری هستند.
  • اینورتر دستگاه‌های آنلاین به‌صورت مداوم روشن است اما در رابطه با یو پی اس آفلاین تنها در زمان قطعی برق فعال می‌شود.
  • مدل‌های آفلاین با توجه به این‌که به‌صورت مداوم روشن نیستند، قابلیت اطمینان بیشتری در مقایسه با نمونه‌های آنلاین دارند.
  • اگر بخواهیم مدل‌های آنلاین و آفلاین را از نقطه نظر قیمت با یکدیگر مقایسه کنیم، باید این را بدانید که نمونه‌های آفلاین هزینه کمتری را برای خریدار به‌دنبال دارند.

به‌طور کلی برای اینکه بدانید کدام یک از این محصولات برای شما مناسبتر است باید معیارهایی مختلفی که باعث تفاوت انواع یو پی اس می‌شود را مد نظر قرار داد.

در همین راستا اگر به هزینه کمتر برای دستگاه منبع تغذیه اهمیت می‌دهید، بدون شک مدل آفلاین برای شما مناسب‌تر است اما اگر عملکرد طولانی‌مدت مدنظر باشد مدل آنلاین کارایی لازم را ارئه می‌دهد.

با در نظر گرفتن تمامی تفاوت‌هایی که بین این 2 مدل وجود دارد، از هرکدام در موارد مختلفی استفاده می‌شود اما در صورتی که نمونه‌های بی­کیفیت در بازار را خریداری کنید، کارایی لازم را نخواهد داشت از همین رو با خرید یو پی اس از هژیر صنعت می‌توانید از مرغوبیت و کیفیت محصول اطمینان حاصل کنید.

کاربرد یو پی اس آنلاین

مدل آنلاین یو پی اس این توانایی را دارد که بعد از قطع برق بدون هیچ‌گونه تاخیری شارژ باتری را متوقف کند و جریان مورد نیاز را در اختیار دستگاه‌های متصل‌شده قرار دهد.

درواقع نامگذاری این مدل از یو پی اس به نام آنلاین به این دلیل است که تاخیر زمانی در حد صفر بوده و همیشه روشن است از همین رو برای مکان‌هایی مانند بیمارستان و بانک که برق باید به‌صورت مداوم وصل باشد بسیار کاربردی خواهد بود.

با توجه به اهمیت ذخیره داده و برقرای ارتباط موثر، در بسیاری از دستگاه‌هایی که در کاخانه‌جات، بانک‌ها، ادارات، مراکز کامپیوتر و واحدهای درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ و درصورت قطعی می‌تواند خسارات و آسیب‌های جدی به‌دنبال داشته باشد، به‌کار بردن مدل آنلاین بهتر است.

کاربرد یو پی اس آفلاین

زمان انتقال در مدل آفلاین چیزی در حدود 5 میلی‌ثانیه است و این مسئله می‌تواند در تعیین محل استفاده و موارد کاربرد این دستگاه تاثیرگذار باشد، از طرفی ساخت این تجهیزات تنها در توان­های پایین­تر از مدل آنلاین صورت می­گیرد.

با توجه به این موارد می‌توان گفت که استفاده از مدل آفلاین برای بارهای غیر حساس و در مقیاس­های کوچکتر مناسب است و می‌تواند از تجهیزات الکترونیکی در برابر افت ناگهانی ولتاژ به‌خوبی محافظت کند.

به‌طور کلی استفاده از این تجهیزات به­منظور محافظت از دستگاه‌هایی که پایانه­های زیر 1 کیلوآمپر دارند مناسب خواهد بود، از همین رو می‌تواند در محافظت از اطلاعات و داده­های کامپیوتر خانگی به‌خوبی عمل کند.

جمع بندی

یو پی اس آنلاین و آفلاین تجهیزاتی هستند که جریان مورد نیاز مدارهای مختلف را در صورت قطع برق، تامین می‌کنند و جدا از شباهت اصلی در رابطه با نوع کاربرد، از نظر جنبه‌های گوناگونی با یکدیگر تفاوت دارند.

انتقال جریان به‌صورت مستقیم یا عبور از باتری، مهم‌ترین تفاوت میان دو دستگاه است اما از نظر قیمت، تجهیزات، دمای عملکرد و برخی موارد دیگر نیز می‌توان برای آن‌ها تفاوت‌هایی را قائل شد. اگر به‌دنبال خرید یو پی سی باکیفیت هستید، شرکت هژیر صنعت بهترین مدل‌ها را به شما ارائه می‌دهد.

تلگرامفیس‌بوکتوییترلینکدیننسخه‌ی متنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  4. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  5. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  6. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  7. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  8. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  9. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  10. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  11. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  12. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  13. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  14. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  15. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  18. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  25. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

آخرین عناوین