«نه جنگ نه صلح»؛ چرا آمریکا دست از سر یمن برنمی‌دارد؟

گروه جهان الف،   4020622058

تحرکات مشکوک اخیر آمریکا در یمن، از تقویت حضور نظامی در این کشور تا تشدید محاصره و تهدید دولت صنعا به عقب نشینی از منابع نفتی و گازی، نشان می‌دهد که واشنگتن قصد رها کردن یمن را ندارد و می‌خواهد این کشور را در وضعیت «نه جنگ و نه صلح» نگه دارد.

«نه جنگ نه صلح»؛ چرا آمریکا دست از سر یمن برنمی‌دارد؟

یه گزارش الف، با وجود اینکه از یک سال و نیم گذشته عرصه یمن شاهد تنش‌زدایی قابل توجهی بوده و حتی مذاکرات میان طرف سعودی و یمنی به جایی رسیده بود که بسیاری درباره صلح قریب‌الوقوع و پایان رسمی جنگ یمن صحبت می‌کردند، اما تحرکات مشکوک واشنگتن در این کشور طی ماه‌های گذشته، مهمترین تحول جنگ یمن محسوب می‌شود.

در چند ماه گذشته آمریکا تعداد نیروهای خود را در منطقه بیشتر کرده و علاوه بر ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور که در بحرین مستقر است، نیروهای بیشتری به دریای سرخ و خلیج عدن فرستاده است. منابع نظامی آمریکا در این زمینه گزارش دادند که ایالات متحده با چالش‌های آشکاری در یمن مواجه است. 

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا چند روز قبل در کاخ سفید در پاسخ به خبرنگاران درباره علت حضور این کشور در دریای سرخ گفت: من به آنها (یمنی‌ها) هشدار داده بودم اما آنها جدی نگرفتند و به حرف من گوش نکردند. من در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی واکنش اعراب به ورود نیروهای آمریکایی به دریای سرخ را دیدم.

بایدن در پاسخ به سوال دیگری درباره ورود نیروهای ایالات متحده به یمن و تمرکز آنها در باب‌المندب و مرزهای یمن نیز گفت: ما هرکاری بخواهیم انجام می‌دهیم.

این تحرکات آمریکا در یمن و کارشکنی در روند پایان دادن به جنگ ویرانگر در این کشور حاکی از اهمیت بالای پرونده یمن برای واشنگتن است. «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در یمن بعد از بازگشت به واشنگتن پس از سفر اخیر منطقه‌ای خود اعلام کرد: «یمن در اولویت سیاست خارجی ایالات متحده و دولت بایدن قرار دارد». 

در دوره اخیر نگرانی آمریکا از رقابت قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در یمن که یکی از مناطق حساس و راهبردی جهان به ویژه در حوزه حمل و نقل دریایی محسوب می‌شود، به شدت افزایش یافته است. تجهیز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سلاح‌های مدرن دریایی و مانورهایی که یمنی‌ها اخیرا در این زمینه برگزار کرده‌اند، آنها را قادر ساخته تا یک تهدید بزرگ علیه حضور بیگانگان در آب‌های منطقه‌ای این کشور باشند؛ مسئله‌ای که به شدت موجب نگرانی ایالات متحده شده است.

به همین دلیل آمریکایی‌ها بر این اساس عمل می‌کنند که در حال حاضر هیچ چشم‌انداز سیاسی برای پایان جنگ یمن وجود ندارد و تقویت حضور نظامی آمریکا در یمن نیز می‌توان به معنای وجود قصدی جهت ازسرگیری تنش‌ها در این کشور از جانب واشنگتن باشد. به ویژه اینکه رسانه‌های حوزه خلیج فارس گزارش می‌دهند که نیروهای آمریکایی تدابیر نظامی و اطلاعاتی خود را در سواحل یمن و سلطان‌نشین عمان تقویت کرده‌اند و طرح نظامی جدید آمریکا در یمن صرفا محدود به دریا نیست؛ بلکه شامل همکاری زمینی بین مرزبانان عمان و آمریکایی‌ها نیز می‌شود.

بر اساس این گزارش‌ها، آمریکا تجهیزات لازم را برای مرزبانان عمانی فراهم کرده تا بر جاده‌ها و گذرگاه‌های زمینی با یمن نظارت داشته باشند و اطلاعات لازم را به آمریکایی‌ها مخابره کنند.

با این تفاسیر می‌توان گفت که آمریکا حتی در ایستگاه پایانی جنگ ویرانگر یمن که با چراغ سبز واشنگتن آغاز شد و با حمایت‌ها و سلاح‌های آن ادامه یافت، قصد ندارد از صحنه این کشور کنار برود و برای تحکیم پایه‌های نفوذ خود بر منابع ثروت یمن، خطوط دریایی و جزایر استراتژیک این کشور همچنان تلاش می‌کند.

درواقع پروژه‌ای که آمریکا به این منظور برای یمن طراحی کرده و مقامات دولت صنعا بارها آن را محکوم کرده‌اند، ماندن یمن در وضعیت بلاتکلیفی و به عبارت دیگر «نه جنگ و نه صلح» است. درواقع ایالات متحده در سایه درگیری در بحران اوکراین و رقابت با چین و روسیه و نیز طرح تروریستی تازه‌ای که برای سوریه و احیای داعش در این کشور تهیه کرده، مجال زیادی برای تنظیم یک استراتژی ثابت و حساب شده در یمن ندارد. به همین دلیل آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند فعلا پرونده یمن را در حالت بلاتکیلفی نگه دارند و دست کم مانع پایان رسمی جنگ در این کشور شوند.

واشنگتن خط قرمزهای زیادی در یمن دارد که در تلاش است درگیری را در این خطوط حفظ کند و اجازه آرام شدن اوضاع را ندهد. درواقع آمریکا در عین حال که مدعی حمایت از راهکار سیاسی برای حل بحران یمن است، از به نتیجه رسیدن هرگونه روند سیاسی جهت پایان جنگ در این کشور جلوگیری می‌کند.  حتی در اسنادی که از پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) فاش شده بود، آمده است که از نظر سعودی‌ها جنگ یمن یک جنگ فرسایشی بوده و آنها آماده بیرون کشیدن نیروهای وابسته به خود از این کشور هستند اما آمریکا به سرعت دیپلمات‌های خود را به منطقه فرستاد تا طرف‌های مربوطه را برای تضعیف روند مذاکرات صلح یمن، تحت فشار قرار دهد.

واشنگتن همچنین در میان خطوط قرمز خود، ممانعت از دستیابی جنبش انصارالله به منابع نفت و گاز یمن را نیز  در نظر گرفته  و این مسئله را از طریق میانجی‌ها به دولت صنعا اطلاع داد؛ به ویژه بعد از اینکه نیروهای انصارالله پیشروی‌های جدیدی در استان راهبردی مأرب داشته‌اند و بر بخش‌های زیادی از آن مسلط شده‌اند. واشنگتن مستقیما صنعا را تهدید و اعلام کرده که یمنی‌ها حق ورود به مأرب را ندارند. منظور آمریکا درواقع منطقه «الوادی» است که منابع عظیمی از نفت و گاز در آن وجود دارد.

هم‌زمان با آن ایالات متحده در پی تشدید محاصره و فشارهای اقتصادی علیه دولت نجات ملی یمن بوده و قصد دارد از این طریق مردم یمن را علیه این دولت تحریک کند. کاهش کمک‌های برنامه جهانی غذا به مردم یمن بخشی از همین پروژه آمریکاست.

شماری از سناتورهای آمریکایی همچون  رو خانا، وراند بول، وكريس مورفي، وتيد ليو، وبيرني ساندرز در کنگره اعلام کردند، آمریکا شریک جنگ یمن است و این جنگ بدون واشنگتن ادامه پیدا نمی‌کرد. این آمریکاست که تعیین می‌کند هواپیماهای ائتلاف عربی کجا و چه چیزی را در یمن بمباران کند و افسران آمریکایی، عملیات‌های نظامی علیه یمن را از یک اتاق عملیات در ریاض مدیریت می‌کردند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین