نظرات برگزیده مخاطبان الف: برجام باعث تحریم بیشتر ایران شد/ مردم از رئیسی انتظار دارند به وعده‌هایش عمل کند

  4020520003 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبان الف: برجام باعث تحریم بیشتر ایران شد/ مردم از رئیسی انتظار دارند به وعده‌هایش عمل کند

مطلبی با عنوان «آماده تشییع‌جنازه برجام شوید!» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*اگر دولت با تمام ابعاد خود یعنی بدنه کارشناسی خود این را درک کند که غرب سالها است که با ما بازی میکند مشکل کشور حل خواهد شد ، ما باید به طور واقعی نشان دهیم که به غرب احتیاجی نداریم و نه اینکه شعارش را بدهیم و بعد برای رفتن به اروپا و آمریکا سر و دست بشکنیم و یا برای خرید کالای غربی تو صف بیاستیم .

*وقت آن رسیده که متوجه شوید مردم از اصول گرا و اصلاح طلب و معتدله و این بازیهای بچه گانه عبور کرده اند و واقعیت جنگ سیاسی و اقتصادی که مردم و کشور را به سمت نابودی سوق میدهد را به چشم میبینند 

*دوستانی که میگن نوشتن شعار باعث خروج آمریکا از برجام شد انصاف داشته باشید آخه مگه در برجام ما تعهد کرده بودیم شعار مرگ بر اسراییل ندیم!؟ این چه خصلتیه که بعضیا دوست دارن همیشه خودشونو مقصر بدونن؟

*برای خروج از برجام ابتدا اقتصاد داخل کشور را درست و قوی کنید تا با یک سخن مسئولان آمریکا قیمت دلار بالا نرود بعد از مقاوم سازی اقتصاد و کم اثر کردن افزایش قیمت دلار به فکر خاتمه برجام باشید وگرنه ضرر و گرانی ناشی از خروج ایران از برجام بیشتر به دوش مردم فقیر و محروم خواهد افتاد اول به فکر درست کردن معیشت مردم طبقه پایین که حامیان اصلی انقلاب هستند باشید بعد کارهای مغرورانه بکنید

*هر گونه اعلام رسمی خروج ایران از مذاکرات در عرض کمتر از یک ماه قیمت دلار را به بالای 70 هزار تومان می رساند و یک فاجعه اقتصادی - اجتماعی و سیاسی اتفاق می افتد.

*برجام یک تله بود،. و هست،. 6 کشور اول نظامی و اقتصادی دنیا،. خودشان را یک دهه معطل نکردند که به ما خیر برسونن، دولت روحانی با حسن ظن، آنچه باید را، انجام داد، ولی دید که غربی ها با چه فریبی آن را نابود کردند، بهتر است به جای متهم کردن دولت روحانی و رئیسی،. واقع بین و دشمن شناس باشید

*جالب است که سعی دارید تمام کاسه کوزه ها را سر دولت روحانی خراب کنید . برجام در زمان خود که بر اثر دسته گلهای پی درپی آقای جلیلی و دوستان و گافهای عجیب احمدی نژاد 7 تحریم سازمان ملل و ذیل بند هفت رفتن کشور نصیبمان شده بود خیلی هم خوب بود . شما میگویید از برجام خارج شویم ولی نمی گویید خب بعدش چی ؟

*نمیشه هم استراتژی هماهنگ با شرق و غیر متعهد و ضد منافع امنیتی غرب داشت و هم با غرب توافق اقتصادی داشت. همانطور که روسیه هم توافقاتش با غرب هوا رفت و به زودی چین هم به همان سرنوشت دچارخواهد شد. بنابر این بحث منافع ملی است و تشخیص اینکه طرف درست تاریخ کدام است.

*آیا فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی غربی‌ها به همین راحتی است؟! با توجه به شکایت ایران بابت نقض عهد آمریکا در کمیسیون برجام و طی روند قانونی مربوطه و منطبق بودنِ تعلیق تعهدات ایران با بندهای برجام، به نظر می‌رسد که اروپا راه سختی برای فعال نمودن مکانیسم ماشه داشته باشد. البته ما طلبکار هستیم و باید غرب رو مواخذه کنیم ولی نباید در خروج از برجام عجله کنیم. مهلت فعال‌سازی مکانیسم ماشه هم به زودی تمام می‌شود.

*ایران باید صبر کند تا موعود محدودیت موشکی که دربرجام آمده تمام شود.اگر کشورهای غربی باز بهانه تراشی ومحدودیت ایجاد کردند ان موقع باید بلافاصله مانند آمریکا برجام را ترک کند.بلاتکلیفی هیچ دردی را درمان نمیکند واز طرفی کشورهای غربی دست ایران را خوانده میداند ایران دنبال سلاح اتمی نیست. هر روز فشارشان بیشتر میشود ایران باید یک بار برای همیشه تکلیفش را با کشورهای غربی مشخص نماید.

*بیش از دو سال از استقرار دولت فعلی می گذره لطفا اعلام کنید در این دو سال دست آورد دولت چی بوده؟ چرا سفره ما کوچکتر شده ؟ چرا نرخ دلار جهش کرده؟ چرا تورم رو عرضه ندارید کنترل کنید ؟ چرا بورس مدام در حال ریزشه ؟ چرا وضعیت اقتصادی بدتر شده ؟ چرا قشر متوسط باید حتی دغدغه قیمت مرغ داشته باشه؟

*خروج از برجام دقیقا چه دستاوردی خواهد داشت؟ بازگشت به قطعنامه ها و تشدید تحریم و تهدید نظامی

*(پاسخ به کامنت بالا)الان که تحریم هستید و تحریم سازمان ملل هم زیاد اثر ندارد برخلاف تحریم آمریکا و اروپا

*برجام فرصت نبود بلکه تهدید بود رابرت مالی اخیرا به این موضوع اشاره کرد.

*برجام باعث تحریم بیشتر ایران شد

*ظریف باید پاسخگو باشد چرا اجازه داد مکانیسم ماشه بصورت یکطرفه و به ضرر ایران در برجام گنجانده شود ؟!

*ایران بدون بمب اتم هم قدرت دفاعی خوبی دارد. باید به فکر تعامل بود. باید دید هدف طرفین چیست و تعامل سودمند کدام است. اینکه شعار بدیم آمریکا و اروپا بد و ما خوب تنها یک شعار است. در یک مقاله اهداف و منافع طرفین و امکانات هر یک را بررسی کنید. ما برای رفع تحریم نیاز به تعامل داریم.

*(پاسخ به کامنت بالا)درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.

*یک توافق بین المللی که با یک شعار بخواهد از بین برود همان بهتر که برود. مردم را چی فرض کردید؟

***

مخاطبین الف درباره مطلب «تعداد نظامیان آمریکا در نزدیکی ایران چقدر است؟» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*آمریکا اگه جنگاور بود امنیت ۱۰۰%رو تو افغانستان بوجود میآورد و از دست طالبان فرار نمی کرد.

*آمریکا در خلیج فارس هیچ غلطی نمی تواند بکند.. ایران در خشکی سواحل دریایی از قوت بسیار بالایی جهت حدف گرفتن ناوهای و نیروهای آمریکایی و دوستانش را دارد.. از طرفی خدا با ماست چون ایران که به کشور آمریکا حمله نکرده ......آمریکاست که از آنطرف کره زمین آمده تا منطقه را ناامن کنند 

*امریکا تو سالهای گذشته اگر ب خاطر داشته باشید زیاد از این کارای تبلیغاتی کرده، بعید میدونم امریکا خودش رو درگیر جنگ کنه اونم در خلیج فارس، فعلا باید امادگی کامل داشت و منتظر بود، احتمال زیاد دوباره میخواد عربستان رو بدوشه

*... جنگ غیرازلطمه زدن به ملتها نیست صلح بهترین در دنیاست

*یک جنگ تمام مشکلاتمونو حل میکنه پر از برکته

*این نیروها اهداف خوبی برای ایران هستند. چند تا پایگاه کجا می توانند در برابر یک کشور مقاومت کنند؟

*آمریکا کشوری نیست بتونه با ۴۰۰۰ کشته حکومت کنه این هم بدون یک موشک به ناو هواپیمابر بخوره ۵۰۰۰ نیرو کشته شده بس آمریکا با ایران جنک نمیکنه

*..... اگر مردم پشت حکومت باشند دشمن هرگز توان مقابله را نخواهد داشت مثال روشن در مقابل مان است. همین عراق که صدام فکر می کرد واقعا 99 درصد به او رای دادند بدلیل نفرت مردمش از او ظرف یک هفته متلاشی شد.

*لطفا ارزوی جنگ نکنید ،،هرچند امریکا عددی نیست ولی کلا جنگهای امروز جنگهای دیروز نیستند وامریکا هم منافقین نیست ..... جنگ اونموقعه یک گردان را میشد در تاریکی شب به پشت خط دشمن برد ایا امروز هم میشود؟؟دیروز حتی با کلاش هم میشد هواپیما زد امروز هم میشه؟؟

***

یادداشت «تمسخر ممنوع!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*بی خوابی رئیسی می ارزه به صدتا دولت بنفش فشل که حتی توانایی فراهم کردن واکسن واسه ملت رو نداشت و روزی 700 تا کشته میدادیم. گره زدن آب خوردن مردم به کدخدا هم دردی را دوا نکرد و فروش نفت با وجود برجام به روزی 200 هزار بشکه رسیده بود. الان بدون برجام تا 2 میلیون بشکه فروش می رود و چرخ زندگی ایرانیان با وجود تحریم می چرخد. 

*(پاسخ به کامنت بالا)یادمان باشد که سکوت مجلسیان در گستاخی و کج روی دولت اثر مستقیم داشت. بدانیم که نهادهای بالادستی باید یقه دولت وقت را می گرفتند که نگرفتند. انروز بازی سیاسی بود که یک جناح را حذف کنند وگرنه هم می توانستند سوال کنند و هم می توانستند استیضاح و عزل کنند تا کشور به درد امروز دچار نشود.

*نتیجه ی مدیریت به شیوه ی هیاتی همین است که فکر میکنند پر کاری لزوما نتیجه میدهد. ایشان تدبیر به خرج بدهند و از نخبگان استفاده کنند، عوضش ۱۲ ساعت بخوابند ما راضی تر هستیم.

*هیچ کس قصد تمسخر را نداشت اما واکنش هایی که ایجاد شد موید این مساله است که این حرف با واقعیت ملموس اقتصادی توسط مردم بسیار فاصله دارد و سخن سخنگوی دولت مورد پذیرش اذهان عمومی نیست. برداشت مردم ناتوانی دولت در انجام وعده های انتخاباتی است . 2 سال از تنفیذ حکم ریاست جمهوری ایشان گذشته و مردم انتظار عمل دارند. دوران حرف های زیبا تمام شده است

*اگر  رئیس جمهور براساس تخصص وزیر واستاندار ومعاون منصوب کند هم به کشوروهم به معیشت مردم کمک کرده است وهم وقت کافی برای استراحت شبانه دارد

*یک جنبه این تمسخرها به نارضایتی و عصبانیت مردم از کارگزاران امور برمی گردد زیرا درست یا نادرست آنها را مسئول اوضاع نابسامان می دانند. در این حالت هست که ممکن است یک منکر اخلاقی مانند تمسخر نیز بستری برای ابراز این نارضایتی ها واقع شود. برای قضاوت در مورد بروز و ظهور یک پدیده اخلاقی باید جنبه های مختلف آن، مخصوصا از منظر ظرف زمانی و مکانی آن دقت شود تا این قضاوت به عدالت نزدیکتر شود.

*یک مقام مسول مورد نقد قرار می‌‌گیرد و خیلی مواقع این نقد با چاشنی طنز همراه می‌شود و این به معنای تمسخر نیست. ارائه یک چارچوب اخلاقی خیلی مواقع کار ساده‌‌ای نیست اما اگر یک معیار وجود داشته باشد به نظرم جمله‌ای است که از امیرالمومنین شنیده‌ایم: آن‌چه را برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند.. دولتمردان جناح غیرهمسو با شما مورد تمسخر(با معنایی که نویسنده محترم در نظر دارد) قرار نمی‌گرفتند؟ چرا آن موقع کسی واکنش نشان نمی‌داد.

*عزیزم دولتمردان با آدم عادی فرق دارند! بنده اگه در زندگیم اشتباه کنم به خودم ضرر میرسانم و شاید نهایتا به تعداد معدودی از نزدیکانم که قطعا برای من عزیزترینند .. ولی ضرری به شخص شما نمیرسونم! اما یک مسئول باید بداند که زندگی 85 میلیون ایرانی به تصمیماتش وابسته است!!!!

*بیش از دو سال از ریاست جمهوری آقای رییس جمهور میگذره و نه تنها اوضاع اقتصادی مردم بهتر نشده بلکه بدتر شده.

*اهل تقوا در حکومت، کسانی هستند که به وسع و ظرفیت خود، تکلیف قبول می‌کنند.

 

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۳۱۸۳۴۷۷۱۶:۴۰:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۰
ما از دولت جناب رییسی می خواهیم قانون حجاب و عفاف را بطور کامل در جامعه اجرایی کنند .
ناشناس۳۱۸۴۰۹۴۰۹:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۱
کدام قانون؟ قانونی که در حال تصویب است و نهایی نشده است ؟ شما که اینقدر برایتان حجاب مهم است آیا برای سایر احکام اسلامی هم حساس هستید ؟
ناشناس۳۱۸۴۱۸۳۱۱:۱۳:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۱
بله هستیم، بیشتر از حجاب! مقایسه تعداد قوانین کشور برای مبارزه با فساد و تعداد قوانین حجاب پاسخ سوال شما را می‌دهد
ناشناس۳۱۸۴۱۹۲۱۱:۲۰:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۱
اینقدر نیایید این را بگویید کدام قانون، قانون ان چند دهه هست وجود دارد
محمد قاسمی۳۱۸۳۴۸۵۱۶:۴۴:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۲۰
سوال؟ اگر‌ برجامی که تمامی مسئولین تاییدش کردند نبود ترامپ ایران را تحریم نمیکرد؟ سوال؟ چرا پس از روی کار اومدن ترامپ روسیه از محور سیاست خارجه امریکا خارج و ایران با تمام همکاری هایش به اولویت ان کشور تبدیل شد؟ معادله چی میگه
ناشناس۳۱۸۴۲۶۲۱۲:۵۷:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
ترامپ از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد تا به برجام های موشکی و منطقه ای برسد گویا برجام هسته ای زیر زبون شون مزه کرده بود.
ناشناس۳۱۸۳۵۰۳۱۶:۵۷:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۲۰
مقامات آمریکا توان 1000 یا 2000 تومان بالا و پایین کردن را ندارند این دلال بازی هست که موج بازی می کند و در میان مدت آن هم خنثی می شود آن چیزی در اصل بالا و پایین می کند در اقتصاد ایرلن پول سرگردان و آزاد بودن دلالی و همین طوری سرکوب ارزی هست
ناشناس۳۱۸۳۵۱۳۱۷:۰۷:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۲۰
از دولت انقلابی می خواهیم هر چه سریعتر عوامل اصلی و مزدور اشاعه فرهنگ بی حجابی و برهنگی و هرزگی را شناسایی و برخورد نمایند هر چه در این زمینه کوتاهی شود جمع کردن افتضاح بی حجابی مشکل تر و هزینه های زیادی خواهد داشت
ناشناس۳۱۸۳۵۲۶۱۷:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۲۰
تنها راه بقا و ادامه حیات یک موجود زنده ارتباط با محیط است.دولت هم به مثابه یک موجود زنده ناگزیر از ارتباط با دنیاست.متاسفانه جوی راه افتاده است که تا حرف از ارتباط با غرب می شود می گویند غربگدا و تا ارتباط با شرق می شود می گویند کمونیست و ...،،باید بپذیریم که ملت ایران هم مثل سایر ملل با تمام کشورها رابط محترمانه و متوازن برقرار کند.هر تفکری با هر ایدئولوژی فارغ از هر دین و مسلکی که در این خصوص ممانعت یا اخلال ایجاد کند ضد ایرانی و ضد مردمی است.
ناشناس۳۱۸۴۱۱۲۱۰:۱۵:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۲۱
غربگدا به کسی می‌گویند که اعتقاد دارد دنیا یعنی ۴ پنج کشور غربی که بدون ارتباط با آنها خواهیم مرد!
ناشناس۳۱۸۴۲۵۷۱۲:۵۱:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۲۱
مسئله این هست که این چهارتا کشور بر اقتصاد جهان حکمرانی میکنن. شما بدون ارز این کشورها نمیتونی معامله بکنی چون تمام بانکها و بیمه های بزرگ جهان پیرو سیاستهای این چهارتا کشور هستند
ناشناس۳۱۸۴۲۸۴۱۳:۱۸:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۲۱
دلار به ابزار سلطه امریکا تبدیل شده حذف دلار از مبادلات تجاری کشور بهترین راهکار مقابله با تحریمهاست.
ناشناس۳۱۸۴۲۶۳۱۲:۵۸:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۲۱
شرق گرا هم‌به همین روش فکر میکند منطق حکم میکند. رابطه متوازن با دنیا داشته باشیم
ناشناس۳۱۸۴۱۱۷۱۰:۱۸:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
جمله شما یه اصلاح کوچک نیاز داره: تنها راه بقا و ادامه حیات یک موجود زنده ارتباط صحیح با محیط است. علاوه بر ارتباط درست بودن ارتباط هم مهمه! طبیعتا یک آهو هیچوقت با یک گرگ گرسنه ارتباط برقرار نمی‌کنه!
ناشناس۳۱۸۴۲۷۷۱۳:۰۸:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
در دولت قبل از طرف امریکا و اروپا تحریم بودیم حتی با عربستان و امارات هم رابطه نداشتیم و منزوی بودیم حالا با عضویت در شانگهای و اوراسیا و بریکس و تعامل با کشورهای همسایه از انزوا خارج شدیم.
الاحقر شیخ حسنعلی سبد سبد گل یاس۳۱۸۳۵۳۰۱۷:۲۶:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
قابل توجه‌شورای محترم نگهبان و دستگاه های نظارتی کشور و مدعی العموم تعدادی از نمایندگان مجلس فعلی و بعضی از کسانی که قصد کاندید شدن برای مجلس را دارند به انواع حیل می خواهند از آب گل آلود بوجود آمده در زمینه عفاف و حجاب برای بدست آوردن رای اقدام کنند و اینکار را با رفتارها و صحبت های خود نشان داده اند لذا باید این افراد در هر مرحله ای از انتخابات که اصول اجتناب ناپذیر جمهوری اسلامی ایران است عدول کردند در هر مقطعی که باشد باید جلوی ورود و نفوذ آنها گزفته شود و مطابق قانون به محاکمه برسند
کارشناس ارشد اجتماعی۳۱۸۳۵۳۳۱۷:۳۱:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۲۰
با توجه به ارتش چند ده میلیونی مردمی بسیج باید از این ظرفیت عظیم اجتماعی و بدون هزینه به عنوان آمر و ضابط قضایی در جهت کمک به تمامی دستگاه های متولی امر عفاف و حجاب استفاده قانونمند و ضابطه مند نمود با اتحاد کامل و تمام قد بسیج و نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها طومار مروجین بی حجابی و برهنگی و بی بند و باری براحتی در هم پیچیده خواهد شد
ناشناس۳۱۸۳۵۷۴۱۸:۱۴:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۲۰
با توجه به اینکه با شبیخون و هجمه فرهنگی روبرو هستیم کوتاهی و مماشات بیش از این باعث میشود این افتضاح و هجمه فرهنگی با هزینه های بیشتری جمع شود
ناشناس۳۱۸۳۵۷۷۱۸:۱۹:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۲۰
نظرات برگزیده را بر اساس آراء مردم انتخاب کنید
ناشناس۳۱۸۳۶۰۹۱۹:۱۰:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
اگر رییسی روابط ایران و آمریکا را بهبود دهد شک نکنید که بازهم بارای بالاتر رییس جمهور ایران خواهدشد.
ناشناس۳۱۸۴۱۲۱۱۰:۲۰:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۲۱
وظیفه رئیس جمهور بهبود شرایط کشوره نه ارتباط با آمریکا!
ناشناس۳۱۸۴۱۲۲۱۰:۲۲:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۲۱
متاسفانه رئیس‌جمهور و وزیر خارجه قبلی ۸ سال جوری در ذهن مردم القا کردن که بدون آمریکا نمی‌شه زندگی کرد که بعضی‌ها حاضرن حتی اگر اوضاع بدتر بشه با آمریکا رابطه داشته باشن!!
ناشناس۳۱۸۳۶۵۸۲۰:۱۵:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۲۰
از آقای رئیس جمهور توقع داریم فقط به وعده های داده شده عمل کند. توقع معجزه نداریم.
ناشناس۳۱۸۳۶۹۸۲۱:۰۷:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
برجام باعث تحریم بیشتر شد ، یک جنبه ی توافق بود وجنبه ی دیگرش تعجب دشمنان ایران اسلامی به شدت انفعال مذاکره کنندگان و غربگرایان دولت تدبیر بود .
ناشناس۳۱۸۳۷۶۷۲۲:۱۷:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۰
برجام به هدف رفع تحریم ها درست بود ترامپ روی دشمنی با اوباما از آن خارج شد اگر راهی هم باشد باز برگشت به برجام است توجه داشته باشیم آمریکا با فشار افکار عمومی ضد حکومت ایران بخصوص در یکسال اخیر مواجه است . انتخابات آمریکا سایه روی سیاست هایشان می‌اندازد نمی‌توانند آنرا نادیده بگیرند
ناشناس۳۱۸۴۲۷۱۱۳:۰۳:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۲۱
رابرت مالی افشاء کرد هدف امریکا از برجام تحریم و اعمال فشار بیشتر بر ایران است.
ناشناس۳۱۸۳۷۸۶۲۲:۳۷:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۲۰
از دولتمردان فعلی بپرسید اگر برجام نبود می شد از قطعنامه های شورای امنیت شانه خالی کرد یا خیر . اگر هنوز تحت قطعنامه شورای امنیت بودیم می شد به شانگهای پیوست یا نه . از دولتمردان بپرسید اگر برجام بد است ، اگر امریکا هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد چرا برای گرفتن طلب بر حقمان از کره جنوبی دست به دامن معامله با امریکا شدیم . آنهم به این صورت که پول خودمان را در قطر بلوکه کنند و نتوانیم آزادانه آن را مصرف کنیم. ظاهرا همان استفاده بشردوستانه از این پول هم به لطف برجام است . از دولتمردان بپرسید دو سال است که می گویند کشور را به برجام گره نمی زنند پس چرا حتی گرفتن طلبمان هم باید ذیل برجام باشد .
ناشناس۳۱۸۴۰۹۷۰۹:۵۹:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
در همان زمان برجام چرا عضو شانگهاي نمی شدید؟!!!
ناشناس۳۱۸۴۱۲۵۱۰:۲۵:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۲۱
از شما می‌پرسم: اگر بدون برجام می‌توانیم پول‌های بلوکه شده را بگیریم پس برجام به چه درد می‌خورد!؟
ناشناس۳۱۸۴۱۲۶۱۰:۲۷:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
گره نزدن کشور به برجام یعنی بدون برجام هم می‌شود واکسن وارد کرد، بالای یک میلیون بشکه نفت فروخت، بیش از ۵۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشت ...
سیدرضا۳۱۸۴۲۲۹۱۲:۱۹:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۲۱
بله دوست گرامی، بدون برجام هم میشود کشور را اداره کرد اما : منتها: بجای 4میلیون بشکه نفت 1میلیون نفت میفروشید.بجای دریافت پول نفت باید کالا بگیرید آنهم جنس بنجول چینی-هیچ سرمایه گذارخارجی در کشور سرمایه گذاری نمی کندوبدنبال آن وضعیت اشتغال هر روز بدتر میشود-ارزش پول ملی سریعتر درحال افت است-پروژه های عمرانی بدلیل نبود اعتبارات لازم درحال تعطیلی است و هر روز شاهد بیکاری قشر بیشتری از کارگران هستیم--امکان سرمایه گذاری در صنعت نفت وگاز بدلیل تحریم نداریم-امکان تبادلات پولی با سایر کشورها نداریم-امکان واردات خودرو نو و لوازم خانگی نداریم ودرنتیجه قیمت این اجناس به چند برابر قیمت واقعی آن به ملت مظلوم فروخته میشود.و....
ناشناس۳۱۸۴۲۹۱۱۳:۲۲:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۲۱
اکنون صادرات نفت به میزان قبل از تحریمها یعنی 2 میلیون بشکه روزانه رسیده است و رکورد صادرات غیرنفتی در سال گذشته با رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار شکسته شد و ارز حاصله به کشور اومد و تراز تجاری کشور 50 میلیارد دلار مثبت شد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۱۸۴۲۹۵۱۳:۲۵:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۲۱
در دولت قبل چرا با وجود برجام بیش از 5000 کارخانه تعطیل و نرخ بیکاری افزایش یافت و پروژه های عمرانی متوقف شدند ؟!
ناشناس۳۱۸۴۱۲۸۱۰:۳۰:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۱
دوست عزیز چرا مساله رو برعکس تعریف می‌کنی!؟ اتفاقا این پول‌های بلوکه شده که مربوط به مبادلاتی هست که در زمان اجرای برجام انجام شده!! بعد از خروج آمریکا از برجام که ما چیزی به کره و ژاپن ندادیم!! ضمن اینکه سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم، الان پول اونا هم بلوکه می‌شه!؟!؟!؟
ناشناس۳۱۸۴۱۳۲۱۰:۳۲:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۱
برجام بد بود و بد هست چون آمریکا هر وقت بخواهد بدون هیچ هزینه‌ای از آن خارج می‌شود!! اگر در مذاکرات هم تضمین کافی گرفته نشود برجام بد خواهد بود! تمام!
ناشناس۳۱۸۴۲۶۹۱۳:۰۲:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
در دولت قبل میگفتن بدون FATF نمی توانیم عضو شانگهای بشویم !!! حالا مشخص شد که این گفته درست نبود عضویت شانگهای هیچ ربطی به برجام ندارد اکنون که برجام در حالت اغماء قرار دارد عضو شانگهای شدیم.
ناشناس۳۱۸۳۸۲۲۲۳:۴۰:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۲۰
استراتژی ایران بایستی داشتن ارتباط با تمام کشورها شرق و غرب و استفاده از متوازن سازی آن در جهت منافع ملی و البته هوشمندی باشد پیامبر اسلام در صدر اسلام همواره با معارضان خود مذاکره داشتندنه قطع ارتباط ،در ارتباط همواره خطوط قرمز قابل یادآوری است
ناشناس۳۱۸۳۸۲۸۲۳:۴۹:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
برجام باعث تحریم بیشتر ایران شد واقعا برآیند نظرات این بود!!
ناشناس۳۱۸۴۲۷۳۱۳:۰۶:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۱
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۳۱۸۳۸۳۰۲۳:۵۰:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
خدا را شکر که بالاخره متوجه شدیم راه درست تعامل است تنها نکته اشکال در سیاست خارجی آن است که در دنیای امروز روابط سیاسی اقتصادی و...باید متوازن با غرب و شرق همه بلوکهای جدید در دنیای دیپلماسی باید باشد افراط در روابط با یک بلوک منتهی به امتیاز گیری ناشی از عدم روابط با سایرین خواهد شد
ناشناس۳۱۸۴۱۵۰۱۰:۴۹:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۲۱
خدا را شکر که بالاخره متوجه شدیم راه درست رابطه متوازن با همه دنیاست و دنیا فقط چند کشور غربی نیستند!
ناشناس۳۱۸۴۲۶۵۱۳:۰۰:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۲۱
و البته ارتباط فقط رابطه با شرق نیست
ناشناس۳۱۸۳۹۲۶۰۶:۱۹:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۲۱
واقعیت بدتر شدن زندگی ملت است. چه زمان روحانی، چه زمان رئیسی.
ناشناس۳۱۸۳۹۴۱۰۷:۰۲:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
چرا همیشه مثالتان بعد از برجام است! چرا نمی گویی در زمان قرارداد برجام وضعیت کشور چه بود ؟ الان که برجام امضا شده دقیقا چه کاری می توانستیم بکنیم که بخاطر برجام قابل انجام نیست؟ یا دتان رفته بعد از امضای برجام چقدر شماها به دولت حمله کردید؟ یادتان رفته وقتی هواپیماهای برجامی وارد کشور می شد اعلام کردید ما هواپیماسازی غربی ها را از ورشکستگی خارج کردیم ؟ البته انتخاب یک دیوانه ای به اسم ترامپ هم به شما کمک کرد
ناشناس۳۱۸۴۱۶۳۱۰:۵۸:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۱
شما به همین سوال جواب بده من دیگه حرفی نمی‌زنم: مگه بندهای برجام رفتار متقابل ایران و غرب رو برای ۲۵ سال تعیین نکرده!؟ پس چرا ۲ سال بیشتر کار نکرد!؟
ناشناس۳۱۸۴۱۶۷۱۱:۰۱:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۲۱
یادتان رفته وقتی برجام امضا شد گفتین دلار می‌شه ۱۰۰۰ تومن, یادتان رفته وقتی برجام امضا شد می‌گفتین همه مشکلات حل می‌شه، یادتان رفته وقتی برجام امضا شد می‌گفتین سرمایه‌گذاری توی ایران زیاد می‌شه, یادتان رفته ... !؟ پس کو!؟
ناشناس۳۱۸۳۹۷۹۰۷:۴۳:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
روحانی با شعار به نتیجه رساندن برجام مورد اقبال مردم قرار گرفت، رییس جمهور شد و آنرا به نتیجه رساند خودتان میدانید عده ای دشمن داخلی با همکاری ترامپ تمام کوشش خود را کردند تا برجام بهم خورد و الان تمام تقصیر ها را به گردن برجام می اندازند و همزمان تمام قدرت خود را به کار گرفته اند تا قسمت کوچکی از همان برجام را احیا کنند و سپس فریاد قهرمانی سر دهند !!
ناشناس۳۱۸۴۰۹۸۱۰:۰۱:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۲۱
اولا برجام یک سند خیانتی هست که منافع ملی را واگذار کرد دوم هم تا یک سال بعد خروج آمریکا از برجام حتی توازن هم ایجاد نمی کردن و تعهدات را کامل اجرا می کردن با اینکه تحریم ها هم برگشته بود آن وقت امدی برای ما داستان تعریف می کنی؟
ناشناس۳۱۸۴۱۵۷۱۰:۵۴:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۲۱
البته بهتره اینطور بگی: الان دارن تمام تلاششون رو می‌کنن تا به توافقی برسند که برجام قسمت کوچکی از آن است!
ناشناس۳۱۸۴۱۷۱۱۱:۰۵:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۱
کاش برجام در زمان روحانی به نتیجه نمی‌رسید و قیمت دلار همان ۳۰۰۰ تومن باقی می‌موند!
ناشناس۳۱۸۳۹۸۷۰۷:۵۴:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۱
بیش از دو سال از استقرار دولت فعلی می گذره لطفا اعلام کنید در این دو سال دست آورد دولت چی بوده؟ چرا سفره ما کوچکتر شده ؟ چرا نرخ دلار جهش کرده؟ چرا تورم رو نتوانستید کنترل کنید ؟ چرا بورس مدام در حال ریزشه ؟ چرا وضعیت اقتصادی بدتر شده ؟ چرا قشر متوسط باید حتی دغدغه قیمت مرغ داشته باشه؟
ناشناس۳۱۸۴۱۵۹۱۰:۵۵:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۲۱
البته که بازگویی دستاوردهای دو ساله دولت فایده‌ای نداره چون بارها گفته شده و شما دوباره اینجا سوال خودت رو تکرار می‌کنی!!
ناشناس۳۱۸۴۱۷۳۱۱:۰۷:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۲۱
ببین دوست عزیز: شما درست می‌گی، رئیسی از روز اولی که اومده مقصر وضع موجوده اما تمام مشکلات زمان روحانی تقصیر احمدی‌نژاد بود، حتی خروج ترامپ از برجام!
حسین۳۱۸۴۰۳۱۰۸:۵۵:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۲۱
چرا میگیم شعار به ضرر ماست یانه یک بار هم بیایید فواید شعارها رو نام ببریم
ناشناس۳۱۸۴۱۵۳۱۰:۵۱:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۲۱
شعار باعث فراموش نکردن اهداف اصلی یک ملت می‌شه، یعنی هر روز اونا رو تکرار می‌کنه تا یه عده به بهانه‌های مختلف اهداف اصلی مردم رو به سمت منافع خودشون منحرف نکنن! شما یکی از ضررهای شعار رو بگو!
ایرانی۳۱۸۴۰۵۴۰۹:۲۱:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۱
فقر بزرگترین دشمن هر کشوری هست
ناشناس۳۱۸۴۱۰۹۱۰:۱۲:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۲۱
دولت رئیسی فقط دولت کمرشکن قشر کارمند، کارگر و بازنشسته بوده است تا اینجا. و این واقعیت محض است و این دولت متاسفانه تا اینجا دیگر هیچ دستاوردی نداشته است.
ناشناس۳۱۸۴۲۹۷۱۳:۲۶:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
تورم کنونی نتیجه بدهی های انباشته دولت روحانی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  19. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  20. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین