آماده تشییع‌جنازه برجام شوید!

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4020516079 ۲۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
 آماده تشییع‌جنازه برجام شوید!

1- مکرراً از سوی متولیان دستگاه دیپلماسی کشور عنوان شده که راهبرد ایران، معطل‌نکردن کشور برای به‌ثمر نشستن مذاکرات برجامی و اتخاذ سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها در کنار ترک نکردن میز مذاکره است؛ راهبردی که در مقطعی برای اثبات حسن‌نیت ایران و رسیدن به نقطه مشترک، قابل‌دفاع و منطقی به‌‌نظر می‌رسید اما اینکه پس از دو سال‌ونیم مذاکره دولت‌های رئیسی و روحانی با اروپا و دولت دموکرات جو بایدن، هیچ پیشرفتی حاصل نشده و غرب هم در پی استفاده از ایران به عنوان کارت بازی خود در معادلات بین‌المللی و همچنین بهره‌برداری از اهرم‌های فشار موجود در برجام است، صحبت از ترک‌نکردن میز مذاکرات محلی از اعراب ندارد.

2- برجام که قرار بود گره‌گشای روابط ایران و غرب باشد و با درهم شکستن تحریم‌ها اقتصاد کشور را به جایگاه حقیقی خود بازگرداند، نه‌تنها خیر و منفعتش نصیب ایران نشده بلکه در حال نمایاندن شر خود در همه ابعاد است. هم تحریم‌ها سفت‌وسخت‌تر و گسترده‌تر از دوران ماقبل توافق 2015 وضع شده، هم صنعت‌ هسته‌ای کشور عقب‌گردی واضح را تجربه کرده و هم از لحاظ امنیتی ایران زیر چتر تهدیدهای غرب با استفاده از اهرم‌های موجود در برجام رفته است؛ به‌گونه‌ای که امروز هر اقدامی از سوی ایران با تهدید اروپایی‌ها برای کلیدزدن مکانیزم ماشه و بازگشتن خودکار تحریم‌های شورای‌امنیت سازمان‌ملل مواجه می‌شود! این تله‌ای است که برجام برای ایران ساخته و در این وضعیتی که گرفتار شده‌ایم، صحبت از مذاکره و ترک‌نکردن آن در هر شرایطی خطاست.

3- غرب با آگاهی از تمایل ایران به احیای برجام در حال بازی موش‌وگربه است؛ آمریکا حاضر نیست به این توافق برگردد یا حتی اروپا برای احیایش کوچک‌ترین اقدامی انجام دهد. آنان خواهان دریافت امتیازات گسترده و آغاز مذاکرات موشکی و منطقه‌ای هستند و حتی در پی نقض بندهای همان توافقی‌اند که در 2015 آن را پذیرفته بودند. در آستانه کلید‌خوردن دومین بند غروب برجام در مهرماه امسال که مربوط به رفع محدودیت‌های موشکی و پهپادی در قطعنامه 2231 شورای‌امنیت است، زمزمه‌هایی از تصمیم اروپا برای حفظ تحریم‌های موشکی ایران به‌گوش می‌رسد؛ اقدامی که نقض صریح این توافق از سوی کشورهایی است که از انجام کوچک‌ترین تعهدات خود سر باز زدند و حالا با وقاحت تمام و البته با توجه‌ به آگاهی از تمایل ایران به احیای این توافق، هر روز ابعاد جدیدی از راهبرد خود را رونمایی می‌کنند. 

4- این واقعیتی تلخ و غیرقابل انکار است که برای اروپا و آمریکا، اقدامات ایران قابل‌محاسبه شده و اگر قرار است تغییری در شرایط موجود به‌وقوع بپیوندد، باید طرحی نو درانداخت. ایران پیش‌بینی پذیر و تحدید حدود شده، همان چیزی است که غرب به آن تمایل دارد. از زمان خروج آمریکا از برجام و سر باز زدن اروپایی‌ها از انجام تعهدات خود، تمامی اقدامات ایران در چهارچوب برجام صورت‌گرفته و تمامی این واکنش‌ها برای وادار کردن طرف‌های مقابل در جهت بازگشت به این توافق بوده که موثر واقع نشده؛ در صورتی که نیاز بود این پیام به طرف‌های غربی مخابره شود که تهدید منافع ایران و یک‌طرفه بودن این توافق، مساوی است با نابودی برجام و اقداماتی که پیش‌بینی آن‌ها برای طرف‌های غربی بسیار سخت خواهد بود.

5- وقتی از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور، دائماً پیام‌هایی درباره ترک‌نکردن میز مذاکره مخابره می‌شود، یعنی راهبرد اشتباه گذشته همچنان تداوم دارد و نباید انتظار داشت که گشایشی پیرامون برجام صورت پذیرد. غرب باید درک کند که ادامه شرایط کنونی مساوی است با ترک‌کردن میز مذاکره از سوی ایران و حرکت به‌سمت تشییع‌جنازه برجام؛ برجام نافرجامی که ممات قریب‌الوقوعش از آغاز دوره حیاتش، قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۷۹۰۶۹۰۹:۰۹:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
شما هنوز به برجام فکر می کنید؟!
ناشناس۳۱۷۹۱۵۸۱۰:۲۵:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برجام کلاه گشادی بود که امریکا و اروپا سر روحانی و ظریف گذاشتن دولتی که با وعده رفع تحریم ها سرکار اومد کشور را با 700 عنوان تحریم تحویل گرفت و با 1500 عنوان تحریم تحویل داد.
ناشناس۳۱۷۹۱۹۵۱۰:۵۷:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دولت روحانی دو ماه بعد از برجام روی موشک ها شعار نابودی اسرائیل رو نوشت؟
ناشناس۳۱۷۹۲۳۷۱۱:۲۱:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
موشک هیچ ربطی به برجام نداشت الان هم مذاکره می کنیم هم موشک هایپر سونیک فوق پیشرفته رونمایی و ازمایش کردیم هم بخشی از پولهای بلوکه شده ازاد شدند.
ناشناس۳۱۷۹۹۲۹۲۰:۳۰:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بخشی از پول‌های بلوکه شده هی داره آزاد می‌شود همه چیز هم داره همین‌طور گرون می‌شه
ناشناس۳۱۷۹۲۴۰۱۱:۲۱:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
یک توافق بین المللی که با یک شعار بخواهد از بین برود همان بهتر که برود. مردم را چی فرض کردید؟
ناشناس۳۱۷۹۳۱۱۱۱:۵۶:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
منطق اینا این هست که چون امام صدام را تحریک کرد با حرفایش (امام آن حرف را زد در حالی که برای اینها نمی گویند که قبل حرف امام صدام چه کارهایی کرد در عراق و دم مرز) صدام حمله کرد به ایران، یعنی فکر می کنند به خاطر حرف کشورها حمله می کنند یا توافقات را برهم می زنند حال بماند که برجام 3 سال طول کشید چرا بعد موشک و شعار خارج نشدن؟!!!!
ناشناس۳۱۷۹۴۴۵۱۳:۳۰:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
آن پیروزی که تنها سوار بر شعار می خواهد بماند، همان نماند بهتر!
ناشناس۳۱۸۰۸۶۶۱۲:۰۴:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
دوستان یادشون رفته زمان برجام هر روز اوباما و کری و غیره سخنرانی میکردن که هیچ امتیازی به ایران نمیدن و کلا هسته ای ایران رو تعطیل میکنن و تحریمها رو برنمیدارن با برجام، ظریف و روحانی هم میگفتن اینها مصرف داخلی داره (بماند که همش عملی شده)
ناشناس۳۱۷۹۲۴۷۱۱:۲۶:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اون کسانی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! سبب نابودی برجام شدند برجام یک تکه کاغذ پاره بی ارزش بود که ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۳۱۷۹۲۵۲۱۱:۲۹:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۳۱۸۰۱۱۸۲۳:۰۰:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
حالا یه سوال با اینکه نسخه فارسی داشت چطور چنین کلاه گشادی سر اقایون رفت ؟ پس داشتن نسخه فارسی و یا انگلیسی و روسی ملاک خوب بودن یه قرار داد نیست .
ناشناس۳۱۷۹۲۶۴۱۱:۳۴:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
پس هر روز مقامات برای برقراری مذاکره این در و اون در میزنن برای چیه ؟
ناشناس۳۱۷۹۳۲۱۱۲:۰۳:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
روحانی و ظریف امتیازات نقد دادند و وعده نسیه گرفتن مذاکرات برای نقد کردن چک برگشتی برجام است.
ناشناس۳۱۷۹۲۷۸۱۱:۴۲:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
چه ربطی به توافق برجام داشت شعار و موشک؟ حالا خوب هست بگوییم یک روز از امضا برجام خشک نشده بود اوباما یکی دو مورد تحریم کرد ایران را؟
ناشناس۳۱۷۹۲۹۲۱۱:۴۸:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دولت روحانی شعار نوشت ؟!! مگه اختیار موشکها دست روحانی بود که روشون شعار بنویسه ؟! روحانی خودش از منتقدای این شعار نویسی بود !!
ناشناس۳۱۷۹۳۶۲۱۲:۳۰:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
روحانی پاسخگو باشد چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۳۱۷۹۳۹۶۱۲:۵۶:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
یعنی اونا بخاطر دوتا شعار دو سال و نیم مذاکره رو بی خیال شدن!؟!؟
ناشناس۳۱۷۹۴۸۱۱۳:۵۲:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دکتر ظریف علنا اعلام کرد که همه تحریم‌ها لغو شده و امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه!
ناشناس۳۱۷۹۴۸۷۱۳:۵۵:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
کی گفته اقداماتی از این دست کار دولتهاست؟!
ناشناس۳۱۸۲۶۲۶۲۱:۴۵:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اوه عجب نکته ای گفتی.... خب مثلا نوشته باشن.... چه ربطی به توافق رفع تحریم هسته ای داره مگه طرف مقابل که گفت تحریم بر می داره برداشت مگه طرف مقابل از سیاست دخالت در منطقه دست کشید مگه قانون ایسی و کاتسا که مادر تحریم ها بود لحظه ای تعلیق شد؟! چرا نقاط قوت خودتو ضعف می دونی!!!!؟
ناشناس۳۱۷۹۴۵۹۱۳:۳۴:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
نظرات رو که می‌خونی، مدافعان برجام یه سری حرف‌های تکراری دارن که سال‌هاست تکرار می‌کنن، من نمی‌دونم اینا نتایج برجام رو ندیدن یا حداقل یکبار جواب دیگران به حرف‌هاشون رو نخوندن، خب عزیز دل حرفی که ده‌ها بار جواب گرفتی چرا دوباره می‌زنی وقت کشور رو می‌گیری!؟ مگه نگفتین با برجام دلار می‌شه ۱۰۰۰ تومن!؟ مگه نگفتین برجام همه تحریم‌ها رو لغو می‌کنه!؟ مگه نگفتین اگر ایران زیر تعداتش نزنه آمریکا پای حرفش هست!؟ مگه نگفتین امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه!؟ مگه نگفتین ... خب این اتفاق‌ها افتاد!؟ چرا برای اینکه اشتباهات خودتون رو قبول نکنین حاضرین ده‌ها اشتباه دیگه انجام بدین که از اول خودتون می‌دونین اشتباهه!؟
امیر حسین سلطان/تهران۳۱۷۹۸۶۸۱۹:۵۰:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اگر توجه می کردید اصلا چرا ایران به برجام رضایت داد کل نوشته تان را از دیدگان عموم پنهان نگه می داشتید! طوری مدافعان برجام را به تعبیر خودتان ملامت و سرزنش نموده اید که گویی شما و همفکران و هم عقیده ایهای تان در این کشور نبوده اند و برجام متعلق به مدافعان برجام(اصطلاح به کار برده شده توسط شما) بوده است و بس! آری متاسفانه گویی از ابتدا هم چنین بوده است که هیچوقت قدر برحام آن طور که بایسته و شایسته بود توسط همان هم عقیده ای های تان دانسته نشد اما در فقدان برجام ثابت شده است متاسفانه حیات و ممات ملت تان ارزش چندانی نداشته است که اگر داشت اینقدر بسان همین نویسنده محترم مطلب به پر و پای برجام و برجامیان نمی پیچیدید تا جایی که متاسفانه از تشییع جنازه برجام داد سخن سرداده اند! اگر برجام برای طیف شما(مخالفان برجام) هیچ ارزشی نداشته است این را مطمئن باشند کاملا برعکس برای طیف مقابل تان(پای بندان و متعهدان به برجام) برجام فوق العاده ارزشمند بوده، هست و خواهد هم بود و اگر نبود چوب لای چرخ گذاشتن های داخلی و خارجی تا به حال برجام به نتیجه رسیده بود اما وقتی گروه ها و افرادی همچون آقای دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا و همه آنانی که منافع خودشان را در تضاد با برجام تشخیص می دادند(چه در خارج و چه متاسفانه در داخل کشور) انتظار داشتید چه شود؟! اما این را یقین بدانید که در فقدان برجام و عدم توافق در سال 2015 خیلی زودتر از این سالها به سرنوشت و وضعیتی به مراتب سخت تر و غمبارتر از سالهای اخیر دچار می شدیم که معلوم نبود واقعا الان در چه حالی می بودیم! اما اکنون با همه اوضاع و احوال بسیار نابسامان مان خدا را شکر زنده هستیم و می توانیم حتی روی آمادگی مان برای تشییع جنازه برجام(به تعبیر نویسنده محترم) دستکم با هم کلنجار برویم!!! والله اعلم.
ناشناس۳۱۸۰۷۷۳۱۰:۵۷:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۸
برجام ضمانت اجرایی نداشت توافق بدون تضمین 2 ریال هم ارزش ندارد.
ناشناس۳۱۷۹۴۶۰۱۳:۳۵:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
نويسنده محترم جناب ونكي واقعا هدف شما از اين نوشته هاي بي سر و ته چيست ؟‌سركار گذاشتن مردم و به هم زدن روحيه مردم خوب اگه برجام جنازه است كه 2 سال اين دولت ان را ادامه نمي داد بس كنيد اين قصه را !!!! قطعا برجام در زمان خودش خوب بوده و بهره برداري هم شده منتها اين دو قطبي در كشور نمي گذارد واقعيت را مردم بفهمند
ناشناس۳۱۷۹۴۷۹۱۳:۵۰:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
کلاه گشاد، زمانی بر سر این ملت رفت که افرادی با تحلیل‌هایی شبیه به جنابعالی اختیار این کشور را بدست گرفتند.
ناشناس۳۱۷۹۵۷۲۱۴:۵۳:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
منظورت زمان خاتمی هست یا زمان روحانی!؟
ناشناس۳۱۸۰۷۴۵۱۰:۳۷:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
کلاه گشاد زمانی سرمون رفت که امثال جنابعالی به روحانی رای دادید.
ناشناس۳۱۷۹۴۸۶۱۳:۵۵:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
ظریف ساده لوح آدم رو یاد ابو موسی اشعری می اندازه
ناشناس۳۱۷۹۷۱۲۱۶:۵۰:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
سلام اگه کلاه گشاده چرا دنبال احیا اون هستید .
جعفری۳۱۸۰۱۳۰۲۳:۰۸:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اگر این چنین است که می گویید پس چرا تا اخرین لحظه اصرار دستگاه دیپلماسی برای بازگشت به مذاکرات قطع نمی شود یک کم واقع بین تر باشید . انها به تمام اهداف شان برای عقب نگهداشتن ما از قافله اقتصاد و تکنولوژی رسیدند چرا کاسبان تحریم ها برجام را رها نمی کنند ؟
ناشناس۳۱۷۹۲۳۶۱۱:۲۱:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
آقای ونکی، راه حل شما چیست؟ آیا آنها به ما احتیاجی دارند و یا از ما ترسی دارند؟ ایران بدون بمب اتم هم قدرت دفاعی خوبی دارد. باید به فکر تعامل بود. باید دید هدف طرفین چیست و تعامل سودمند کدام است. اینکه شعار بدیم آمریکا و اروپا بد و ما خوب تنها یک شعار است. در یک مقاله اهداف و منافع طرفین و امکانات هر یک را بررسی کنید. ما برای رفع تحریم نیاز به تعامل داریم.
ناشناس۳۱۷۹۳۰۳۱۱:۵۴:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۳۱۸۳۱۱۴۱۰:۰۳:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
ماکره کردن توانمندی خودش را لازم دارد که با مقاله خواندن متفائت است. در مذاکره باید دستاوردی داشته باشید و در مقابل هزینه کنید.
ناشناس۳۱۷۹۴۰۳۱۳:۰۰:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اینکه شما می‌فرمایید راه حل شما چیست یعنی راه حل برجام که همان تعامل بود به نتیجه نرسیده! اینکه می‌فرمایید آیا آنها به ما احتیاج دارند یعنی سر میز مذاکره چیزی برای تعامل نداریم و طبیعتا مذاکره نتیجه ندارد! اما در کمال تعجب در انتها توصیه به تعامل می‌کنید!!!!
ناشناس۳۱۷۹۴۷۳۱۳:۴۶:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
به طور خلاصه تعامل یعنی گفتگو... راهی دیگری غیر از گفتگو نیست. نوشتم باید گفتگو کرد که مشخص شود طرفین چه می خواهند. مسلما همه کشورها دنبال هدفی هستند. باید اهداف مشخص شود. آیا شما به قطع یقین می دانید که آنها چه می خواهند و شما چه می خواهید و چگونه این خواسته ها محقق می شود؟
ناشناس۳۱۷۹۳۰۷۱۱:۵۶:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
کاسبان تحریم از همان موقع که روی موشک‌ها نوشتند اسرائیل را نابود میکنیم به دنبال تشییع جنازه برجام بودند.
ناشناس۳۱۷۹۳۶۶۱۲:۳۱:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
کاسبان تحریم همان افرادی هستن که در سالهای 92 و 94 و 96 با وعده لغو تحریم ها رای مردمو جمع کردند.
ناشناس۳۱۷۹۴۰۷۱۳:۰۳:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
طبیعتا کاسب به کسی می‌گویند که منافعی کسب می‌کند، با این تعریف بزرگترین کاسبان برجام آنهایی بودند که با وعده رفع تحریم‌ها ۸ سال رای مردم را گرفتند و کشور را با این وضع تحویل دادند!!
ناشناس۳۱۷۹۴۰۸۱۳:۰۴:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اجازه بده فرض کنیم کسی روی موشک چیزی ننوشته، آیا سرنوشت برجام تغییر می‌کرد!؟!؟
ناشناس۳۱۷۹۴۱۳۱۳:۰۵:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اجازه بده فرض کنیم روی موشک‌ها چیزی نوشته نشده، آیا سرنوشت برجام تغییری می‌کرد!؟ آیا ترامپ در برجام می‌ماند!؟
ناشناس۳۱۷۹۴۳۸۱۳:۲۲:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دکتر ظریف علنا گفت امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه اینا هم روی موشک شعار نوشتن!
ناشناس۳۱۷۹۴۹۱۱۳:۵۶:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
نمینوشتن هم وضع همین بود واقع بین باشید
ناشناس۳۱۷۹۶۷۱۱۶:۱۷:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
آقا حقابمون چی شد از طالبان؟ برجام چی شد؟
ناشناس۳۱۷۹۰۷۲۰۹:۱۱:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برجام مرد و تمام شد قبول . تکلیف تحریمها چی میشه ؟ یک نمونه از مصیبتهایش سبقت عجیب کشورهای اطرافمان است که تا همین پانزده بیست سال قبل یه چیزی مثل خودمان بودند .
ناشناس۳۱۷۹۱۲۶۱۰:۰۳:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
عزیزم یک کمی از فضای رسانه ای خاص بیرون بیا تا جهان را بهشت و ایران را جهنم قلمداد نفرمایید
ناشناس۳۱۷۹۱۹۳۱۰:۵۶:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
شما هم سعی کنید بغیر از صدا و سیما و روزنامه کیهان منابع خبری دیگری هم داشته باشید
ناشناس۳۱۷۹۲۲۳۱۱:۱۳:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
ما برخلاف شما طایفه گری نیستم!!!
ناشناس۳۱۷۹۲۳۳۱۱:۱۹:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
منطق رو، رسانه دشمن را ببینیم، نخیر رسانه دشمن را مردم عادی نباید ببیند و مرجع خبری خود کنند چون دنبال برهم زدن آرامش خودشان هستند و به صورت ناخودگاه می شود همین نظر جنابعالی که کمترین آن هست
ناشناس۳۱۷۹۷۲۵۱۷:۰۴:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
احتیاجی به رسانه دشمن نیست. مقایسه قیمت یک قلم کالا اول و آخر ماه همه چیز رو روشن میکنه
ناشناس۳۱۸۱۱۲۲۱۵:۰۸:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
الان چه ربطی داشت؟
ناشناس۳۱۷۹۳۵۳۱۲:۲۲:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
امروز امارات ومخصوصا عربستان آنچنان قدرتهای بزرگ نظامی واقتصادی را برای دستیابی به بازار خود به رقابت واداشته اند که چین و روسیه وآمریکا واروپا و... حاضرند برای رضایت آنها نه تنها زیر برجام بزنند بلکه علی رغم ادعای دوستی با ما از کیسه ما ببخشند و ناز آنها را بخرند(مثل جزایر سه گانه ) !! اگر اخبار این روزها را گوش کنی که ظاهرا گوش نمی کنی !!می بینی عربستان برای برقراری رابطه با اسرائیل شرط هایی گذاشته که اگر اسرائیل بپذیرد تقریبا فلسطین را آزاد کرده !!! این یعنی سایت ورزی یعنی همان قدرتی که جهان اسلام به آن نیاز دارد !!!
ناشناس۳۱۷۹۳۸۶۱۲:۴۹:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
جواب شما یک خط هست بقیه کشورهای دیگر هم دارند از آمریکا فاصله می گیرند!!! در ضمن هنوز نمی‌دانید چرا سیاست منطقه شکست خورده که امریکا به این روز افتاد و عربستان و امارات آن وری چه برسد به قدرت!!!
ناشناس۳۱۷۹۴۱۶۱۳:۱۰:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
آزادی فلسطین یعنی اسرائیل سرزمین ندارد، یعنی نابودی اسرائیل، حالا خودت بگو اسرائیل حاضر می‌شه برای رابطه با عربستان خودش رو نابود کنه!
ناشناس۳۱۷۹۴۹۲۱۳:۵۶:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
عربستان از وقتی شروع به پیشرفت کرد که رسانه‌ها خواستن! الان هم اگه رسانه‌ها بخوان یه شبه تبدیل به بیابان لم یزرع می‌شه!!
ناشناس۳۱۷۹۱۶۱۱۰:۲۷:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
تحریم ها خنثی شده صادرات نفت به 2 میلیون بشکه روزانه و صادرات غیرنفتی سال گذشته به رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار رسید و ارز حاصله به کشور اومد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۱۷۹۱۷۸۱۰:۴۸:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اره،از سر و وضع کشور و مردم معلومه!!!
ناشناس۳۱۷۹۲۴۳۱۱:۲۳:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
الحمدلله در تعطیلات اکثر مردم در سفر بودند در بازارها و میادین تره بار و فروشگاهها هم مردم مشغول خرید هستن و مشکل خاصی وجود ندارد.
ناشناس۳۱۷۹۳۵۱۱۲:۲۱:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
خیلی نفست از جای گرم درمیاد.
ناشناس۳۱۷۹۴۸۵۱۳:۵۴:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
الحمدالله
ناشناس۳۱۷۹۱۸۳۱۰:۵۰:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دیروز آقای مخبر فرمودند با کشورها جهت انتقال پول به تفافق می رسیم اما در ۲۰ دقیقه آخر آمریکا معادلات را بر هم میزند . نفت بفروشیم و خرج غذا کنیم؟ کی به این حد از بدبختی رسیدیم که این رو باعث افتخار میدونید؟
ناشناس۳۱۷۹۲۳۱۱۱:۱۸:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
روحانی و ظریف بعد از خروج ترامپ از برجام برای اینستکس یا همان نفت در برابر غذا التماس می کردند اما اروپایی ها حتی نفت در برابر غذا را نپذیرفتند.
ناشناس۳۱۷۹۲۳۵۱۱:۲۰:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بخش خصوصی دارند به راحتی کار می کنند حتی با پول بخش دولتی مشکل دارند
ناشناس۳۱۷۹۳۴۶۱۲:۱۸:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
پس چرا وضع مملکت هر روز بدتر از دیروزش است؟ اصلا در این مملکت مگر بخش خصوصی وجود دارد؟
ناشناس۳۱۷۹۴۲۱۱۳:۱۲:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
یعنی الان به جز غذا چیزی وارد کشور نمی‌شه!؟ برای اینکه بگی برجام خوب بود هر دروغی رو سر هم نکن!
ناشناس۳۱۷۹۱۹۴۱۰:۵۶:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
خب؟ نتیجه؟ درآمد کارگر و کارمند چقدر اضافه شده؟ تورم چقدر اضافه شده؟ پول حاصل از فروش نفت چرا به سفره مردم واریز نشده؟
ناشناس۳۱۷۹۲۴۶۱۱:۲۵:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
پول فروش نفت صرف پرداخت بدهی های دولت قبل و پرداخت حقوق ها و یارانه ها و تکمیل پروژه های عمرانی می شود.
ناشناس۳۱۷۹۲۰۹۱۱:۰۴:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
پس چرا هنوز نمیشه خرید و فروش خارجی انجام داد؟ چرا نمیشه ارز انتقال داد؟
ناشناس۳۱۷۹۲۲۹۱۱:۱۶:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
تجار و بازرگانان به راحتی تجارت خارجی دارند و ارز انتقال می دهند.
ناشناس۳۱۷۹۲۳۸۱۱:۲۱:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
پولت را بده صرافی ها ببین چطوری انتقال می دهند
ناشناس۳۱۷۹۵۱۰۱۴:۱۸:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
یعنی اینهمه کالا که صادر می‌شه ما پولش رو نمی‌گیریم، و اینهمه کالا که وارد می‌شه ما پولش رو نمی‌دیم!؟!؟ عجب زمانه خوبی شده!!
امید۳۱۷۹۲۲۸۱۱:۱۶:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
پس به همین خاطره وضعیت مالیمون خوب شده. گوشت ارزون شده مرغ ارزون شده!
ناشناس۳۱۷۹۳۱۰۱۱:۵۶:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
تورم بدلیل بدهی های انباشته دولت قبل است دولت دوازدهم برای 5 دولت بعدی بدهی بجای گذاشته است.
ناشناس۳۱۷۹۷۶۶۱۷:۵۴:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
پس چرا ریسی قول داد پس از 2 سال تورم رو نصف ميکنه؟بعداز 4 سال تک رقمي ميکنه؟سالي یک ميليون مسکن میسازه؟الان 2 سال گذشته پس چرا به این وعده ها عمل نمیشه؟
ناشناس۳۱۷۹۲۷۳۱۱:۳۹:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برات مهم نیست گوشت شده کیلویی 550 تومن!
ناشناس۳۱۷۹۳۶۰۱۲:۲۸:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
نگو روحانی نتوانست !! بگو‌ کارهایی که با سنگ اندازی ها اجازه انجامشان را به روحانی ندادید !!! ببین!! مردم بزرگترین شاهد و قاضی هستند هم می‌دانند دولت روحانی چرا نتوانست و هم می‌دانند شما هم فقط در حرف توانسته اید ! زیرا موفقیت های اقتصادی در درجه اول سر سفره‌های مردم خودشان را نشان می‌دهند که علارغم ادعاها چیزی جز گرانی های روز افزون دیده نشده !!
ناشناس۳۱۷۹۳۹۴۱۲:۵۶:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
روحانی بجز برجام هیچ برنامه ای برای اداره کشور نداشت با خروج ترامپ از برجام کشور را ورشکسته و با 1500 هزار میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و انبوهی از مشکلات تحویل داد و حتی برای خرید نهاده های دامی و روغن یک میلیارد دلار در خزانه موجود نبود.
ناشناس۳۱۷۹۴۳۶۱۳:۲۱:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اون قسمت که به روحانی اجازه دادن شد برجام که همه چی رفت و دستاوردش تقریبا هیچ بود! خدا رو شکر جلوش رو گرفتن وگرنه همه قدرت نظامی و ومطقه‌ای رو دوباره برای هیچ از دست داده بودیم!!
ناشناس۳۱۷۹۴۶۲۱۳:۳۷:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بیشترین اختیارات برای همین روحانی بود که متاسفانه نتیجه اینی شد که می‌بینیم!!!!
ناشناس۳۱۷۹۳۶۷۱۲:۳۲:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
افزایش فروش نفت به خاطر اینه که آمریکا می خواد بخشی از بازار نفت روسیه را این طور پر کنه و برای همین سختگیرانه را فعلا کم کرده
ناشناس۳۱۷۹۳۹۱۱۲:۵۳:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
امریکا نفتکش های ایرانی را توقیف می کند تا مانع فروش نفت ایران بشود اما با مقابله به مثل ایران و توقیف نفتکش های امریکایی مواجه می شود.
ناشناس۳۱۷۹۴۱۸۱۳:۱۱:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
حالا چرا در تحریم زمان احمدی نژاد فروش نفت بالا بود؟!!!
ناشناس۳۱۷۹۴۰۰۱۲:۵۹:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
این ارز در کجا هزینه شد؟
ناشناس۳۱۷۹۴۲۴۱۳:۱۴:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
منظورت از این کشورهای اطراف، افغانستان و پاکستان و عراق و ترکمنستان و ارمنستان و عربستان و کویت و بحرین و ... که نیست!؟
ناشناس۳۱۷۹۴۳۲۱۳:۱۸:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برجام مرد و تموم شد!؟ به همین راحتی!؟
ناشناس۳۱۷۹۰۷۶۰۹:۱۷:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
شما لاشه برجام رو هم جرات ندارید آتش بزنید
ناشناس۳۱۷۹۱۵۱۱۰:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
مکانیسم ماشه مانع اتش زدن برجام است ظریف باید در این مورد پاسخگو باشد.
ناشناس۳۱۷۹۴۲۵۱۳:۱۵:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
ظریف باید چه چیزی رو‌ جواب بده ؟!! طبق توافق برجام :در قطعنامه مصوب سال 2015 میخوانیم که تحریم تسلیحاتی ایران، که پیشتر جزو تحریم‌های سال 2007 شورای امنیت علیه ایران محسوب می‌شد، روز 18 اکتبر سال جاری ( یعنی ۲۶ مهر امسال، حدود ۲ ماه دیگه ) به پایان می رسد . به عبارتی، از آنجا که تحریم تسلیحاتی ایران به یک قطعنامه شورای امنیت باز می‌گردد و فعال شدن مکانیزم ماشه تمامی قطعنامه‌های تحریم از جمله قطعنامه تحریم تسلیحاتی را نیز بازمی‌گرداند، به همین دلیل آمریکا می‌خواهد با فعال کردن مکانیسم ماشه به هدف خود در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برسد. و بدین گونه با فعالسازی و اعمال این مکانیسم بر تحریم تسلیحاتی ایران تاثیر بگذارد.»» پس نتیجه می گیریم اگر ایران زودتر از این تاریخ از برجام خارج شود آمریکا به مراد خود می رسد !! حالا ببینیم چه کسانی و با چه نیتی اصرار دارند ایران از برجام خارج شود؟!! در ضمن اگر خروج ایران از برجام و فعال شدن مکانیزم ماشه تنها باعث متضرر شدن ایران می شود و بس چرا جناب ونکی نوشته اند [«... تهدید منافع ایران و یک‌طرفه بودن این توافق، مساوی است با نابودی برجام و اقداماتی که پیش‌بینی آن‌ها برای طرف‌های غربی بسیار سخت خواهد بود.»] پس کاملا مشخص است حتی در صورت فعال شدن مکانیزم ماشه باز هم دست ایران برای تلافی کاملا باز است! در نهایت نتیجه می گیریم وجود همین برجام دست به عصا باز هم برای ما بهتر از نابودی کامل آن است .
ناشناس۳۱۸۰۷۱۲۱۰:۲۴:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
ظریف باید پاسخگو باشد چرا اجازه داد مکانیسم ماشه بصورت یکطرفه و به ضرر ایران در برجام گنجانده شود ؟!
ناشناس۳۱۷۹۵۷۰۱۴:۵۳:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
چندین قطعنامه در یک قطعنامه جمع شد که به راحتی می توان اعمال کرد اگر قطعنامه تکه تکه می بود آن وقت مشکل تر بود.
ناشناس۳۱۷۹۲۲۰۱۱:۱۱:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
جرات لازم نیست همه طرف ها خارج می شدن ایران هم خارج می شد الان ایران تعهدی در برجام را عمل نمی کند همانند انها و همین سیاست درستی است چون هزینه بیشتر درست نمی شود وقتی ماشه هست
علیرضا۳۱۷۹۰۸۰۰۹:۱۸:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برادر عزیز: ایران منتظر اجرای بند غروب هست . اتفاقا ما بیشترین استفائه رو از برجام بردیم و تحریم های سازمان ملل همگی معلق شد. و الان اروپا هم توان زدن ماشه رو نداره چون می دونه بی فایده هست و ایران از NPT خلرج میشه پس بهترین روش نگه داشتن برجام به همین وضع هست
ناشناس۳۱۷۹۱۲۷۱۰:۰۴:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برجام باعث تحریم بیشتر ایران شد
ناشناس۳۱۷۹۱۹۸۱۰:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
خب دولت انقلابی رئیسی چرا بعد دوسال برجام رو آتیش نزده؟
ناشناس۳۱۷۹۲۲۶۱۱:۱۵:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برجام طوری منعقد شده که نه می توانیم از اون خارج شویم و نه می توانیم در اون بمانیم و به یک بازی دو سرباخت برای ایران تبدیل شده است.
ناشناس۳۱۷۹۳۵۹۱۲:۲۷:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
یعنی اگر برجام نبود ترامپ تحریم جدیدی اعمال نمی کرد؟ دولت روحانی تمام شده و اصلاح طلبان هم شانسی برای انتخابات ندارند ولی شما هنوز در فضای ذهنی ۷،۸ سال پیش گیر کردید.
ناشناس۳۱۷۹۳۹۸۱۲:۵۷:۲۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۳۱۷۹۹۴۸۲۰:۴۱:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
به قول خود احمدي ريس دولت مورد وثوق شما تحريمها كاغذ پاره هستن
ناشناس۳۱۷۹۴۲۹۱۳:۱۵:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
چرا کره شمالی دیگر آنچنان تحریم نمی شود؟ چون مذاکرات هسته ای نمی کند!
Npt۳۱۷۹۱۴۷۱۰:۱۹:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
خروج از ان پی تی انقدر تبعاتش سنگین هست که روسیه و چین هم بارها اخطار دادن خروج از ان پی تی یعنی قطع کامل مراودات
ناشناس۳۱۷۹۱۸۲۱۰:۵۰:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
یاد fatf افتادم که دوستانت می گفتند همچین چیزهایی ولی قطع مراوده با جهان کم نشد هیچ بیشتر هم شد!
ناشناس۳۱۷۹۲۸۵۱۱:۴۴:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
وضعیت امروز کشور را میبینید و دفاع میکنید ؟!
ناشناس۳۱۷۹۳۷۷۱۲:۴۱:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
وضعیت کنونی کشور نتیجه 8 سال فرصت سوزی روحانی با برجام است .
ناشناس۳۱۷۹۳۸۹۱۲:۵۰:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
ما از دروغ سازی پرهیز می کنیم .
ناشناس۳۱۷۹۴۲۶۱۳:۱۵:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
منظور از جهان جاهایی غیر از چین ،افغانستان، سوریه و روسیه هست.
ناشناس۳۱۷۹۴۶۵۱۳:۴۱:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
تا شما جهان و مراوده با آن را چه بدانی !! اینکه با چند‌کشور ملاقات کنی اما این مراوده کمترین گشایش اقتصادی برایت نداشته باشد چه فایده ؟! بله ما با چین ،روسیه ، اخیرا هم با کشورهای عرب منطقه ملاقات داشته ایم اما چه چیزی به ما داده اند ؟! همین حالا هر رابطه اقتصادی با آنها به دلیل تحریمهای آمریکا و نپیوستن به اف ای تی اف عملا غیر ممکن است و با رد و بدل کردن پول به صورت چمدانی یا کالا به کالا یا با پول آن کشورها به جای دلار امورات مملکت نمی گردد !!
ناشناس۳۱۷۹۵۷۴۱۴:۵۵:۱۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
یکسری برو در گمرکات تا متوجه بشی!
ناشناس۳۱۷۹۴۴۰۱۳:۲۵:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
مکانیزم ماشه هم که یعنی همین!!!
Abdi۳۱۷۹۰۸۵۰۹:۲۶:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
وقتی زمان توافق را مسوولین کشور با تحلیل های نادرست مثل زمستان سرد و تابستان گرم از دست دادند، باید میدانستیم که از فرصتها داریم به تهدید ها نزدیک میشیم . خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند
ناشناس۳۱۷۹۱۲۹۱۰:۰۷:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
شما هنوز حرف های سیاسی را متوجه نمی شوی آن وقت امدی فرصت را برای ما می گویی؟چه فرصتی مثلا؟ جهت اطلاع شما ایران از اول دوتا شرط داشت یکی تضمین و یکی هم برداشتن تحریم و راستی آزمایی
ناشناس۳۱۷۹۱۵۵۱۰:۲۳:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برجام فرصت نبود بلکه تهدید بود رابرت مالی اخیرا به این موضوع اشاره کرد.
ناشناس۳۱۷۹۴۷۱۱۳:۴۵:۴۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اگر به قول رابرت مالی برجام تهدیدی برای ایران بود‌ و قطعا به نفع آمریکا !! ایشان را از کار برکنار نمی کردند می گذاشتند بماند و نفع بیشتری نصیب آمریکا کند !!
ناشناس۳۱۷۹۵۷۸۱۴:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
عزیزم خارج شدن تا به چیزهای دیگر برسند چون ایران قبول نمی کرد درخواست آنان و فشار تحریمی را بیشتر کنند
ناشناس۳۱۷۹۸۰۲۱۸:۲۹:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بیرونش کردند چون این مطلب را در جایگاه یک مقام رسمی آمریکایی گفت و رسما سوءنیّت آمریکا از برجام رو در گوش دنیا جار زد!
ناشناس۳۱۸۰۷۲۱۱۰:۲۶:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۸
رابرت مالی بدلیل همین افشاگری برکنار شد.
ناشناس۳۱۷۹۰۸۶۰۹:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
خروج از برجام دقیقا چه دستاوردی خواهد داشت؟ بازگشت به قطعنامه ها و تشدید تحریم و تهدید نظامی
ناشناس۳۱۷۹۱۳۱۱۰:۰۹:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
الان که تحریم هستید و تحریم سازمان ملل هم زیاد اثر ندارد برخلاف تحریم آمریکا و اروپا
ناشناس۳۱۷۹۲۰۲۱۱:۰۰:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
خب اگه فرقی نداره پس چرا ایران انقدر مخالف ارجاع پرونده به شورای امنیت و مکانیزم ماشه است؟
ناشناس۳۱۷۹۲۴۵۱۱:۲۴:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
به نظرت عقل حکم می کند ایران با دستان خودش یک بحران دیگر درست کند یا نه؟
ناشناس۳۱۷۹۱۴۹۱۰:۲۰:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
هزینه و فایده برجام چی بود ؟! چرا تحریم ها بیش از دو برابر و نرخ ارز بیش 10 برابر شد ؟!
مهدی۳۱۷۹۰۸۷۰۹:۲۷:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
وقتی شما به عنوان رسانه ارزش واقعی توافق با جهان رو متوجه نباشید. این فرصت رو به کاسبان تحریم میدید که با لابی گری مانع هر نوع توافق بشوند و نتیجتا ضرر و زیان بیشتر به کشور تحمیل کنند. اینکه بعد از گذشت این همه سال هنوز هم برجام رو اشتباه میدونید ناشی از عدم درک صحیحتون نسبت به معادلات سیاسی و اقتصادی دنیا هست و کاری ازتون بر نمیاد جز اینکه همیشه نظاره گر واقعیاتی باشید که توانایی تغییرش را ندارید.
ناشناس۳۱۷۹۱۴۳۱۰:۱۷:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها باعث لغو تحریمها نشد بلکه سبب زیاده خواهی دشمن در مسائل موشکی و منطقه ای و تشدید تحریمها و فشار حداکثری شد.
ناشناس۳۱۷۹۴۹۸۱۴:۰۲:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برجام باعث تحریم نشد بلکه عدم اجرای برجام باعث شد تحریم‌های قبلی مجددا برگردند. پس یعنی ما تحریم بودیم و قرار بود با برجام لغو شوند، اما چون برجام عملی نشد تحریمها دوباره برگشتند، نه اینکه تحریم‌ها نبودند وبعد از برجام آمدند !! و اما با این همه برجام یک حسن بزرگ داشت و آن اینکه ما را که تحت فصل ۷ شورای امنیت رفته بودیم از این بند نجات داد!! حالا فصل ۷ چی می گه که این قدر مهمه ؟! می گه : زمانی که شورای امنیت بخواهد « تهدیدی جدی» علیه کشوری را مطرح کند، آن کشور را ذیل فصل هفتم قرار می‌دهد!! فصلی که در مورد عراق اجرا شد و۲۷ سال اجازه کمترین فعالیت اقتصادی را به او نداد و عراق رو به وضعیت نفت در برابر غذا کشاند. با اینکه طی این ۲۷ سال هیچ دشمنی بین عراق وآمریکا هم نبود !! اما همان آمریکا هم طبق این فصل قادر به کمک به عراق نبود !
ناشناس۳۱۷۹۵۹۳۱۵:۰۲:۰۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بعد از خروج از برجام توسط آمریکا تحریم های اولیه بازگشت هیچ تحریم‌های جدید هم اعمال کردن، فصل هفت آن بخش نظامی هم بر خلاف تبلیغات نرفتید حال برفرض هم می رفتید کسی جرات حمله نطامی به ایران را نداشت چون قدرت نظامی هستید، نفت در برابر غذا عراق هم در مقایسه با ایران مقایسه اشتباهی هست چون عراق چیزی برای عرضه دیگر نداشت اما ایران فقط نفت ندارد در ضمن عراق بعد از توافق با همین آمریکا و توان نظامی خودش را بار کشتی کرد و از عراق خارج کرد و بعد مدت کوتاهی آمریکا حمله نظامی کرد
ناشناس۳۱۷۹۱۴۴۱۰:۱۸:۱۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
کاسب تحریم همان کاسبان برجام هستند همان خط سعد اباد تا الان دلیل هم واضح هست یک قرارداد من دراوردی که فرا قانون بین الملل هم بود با چند کشور هیچ منافع ملی هم پیش پیش دادید تا تحریم بردارند که نصف آن را هم بر نداشتند و باقی ماند هیچ تحریم را هم بیشتر کردند چون هدف حل بحران ساختگی هسته ای نیست بلکه بحران ساختگی درست کردن که کشور شما را نابود کنند و برای همین پایان نخواهند داد مگر شما پایان دهید و فقط بگویید قوانین آژانس و نه بیشتر واگر نخواستند خروج از ان
ناشناس۳۱۷۹۱۶۸۱۰:۳۵:۱۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برجام به کنار بیش از دو سال از استقرار دولت فعلی می گذره لطفا اعلام کنید در این دو سال دست آورد دولت چی بوده؟ چرا سفره ما کوچکتر شده ؟ چرا نرخ دلار جهش کرده؟ چرا تورم رو عرضه ندارید کنترل کنید ؟ چرا بورس مدام در حال ریزشه ؟ چرا وضعیت اقتصادی بدتر شده ؟ چرا قشر متوسط باید حتی دغدغه قیمت مرغ داشته باشه؟
ناشناس۳۱۷۹۱۸۶۱۰:۵۲:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
تورم کنونی نتیجه 10 برابر شدن حجم نقدینگی و چاپ پول بدون پشتوانه و بدهی های انباشته دولت قبل است تا پایان سال اواربرداری کامل می شود و نرخ تورم زیر 20 درصد می اید.
ناشناس۳۱۷۹۲۳۴۱۱:۱۹:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
عزیزم هر دولتی میاد روی کار باید بدهی دولت قبلش رو پرداخت کنه! اینکه برای دولت آقای رئیسی انقدر این مسئله عجیب بوده نشان عدم اطلاعشون هست. و این موضوع ربطی هم به تورم نداره. الان دولت آمریکا سالهاست بدهکارترین دولت دنیاست و هر رئیس جمهور باید بدهی دولت قبل از خودشو پرداخت کنه. آیا این موضوع منجر به تورم شده؟
ناشناس۳۱۷۹۳۱۴۱۱:۵۹:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دولت امریکا دلار چاپ می کند و با توزیع دلار در دنیا تورم خود را به کشورهای دیگر انتقال می دهد.
ناشناس۳۱۷۹۴۲۳۱۳:۱۴:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
عزیزم در ایران دلالی آزاد هست و هر چه قدر پول بیشتر چاپ کنی تورم بیشتر می شود
ناشناس۳۱۷۹۵۰۳۱۴:۰۶:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دوباره فرار رو به جلو و انداختن تقصیرها به گردن روحانی !! آقا قبول دولت روحانی بلد نبود، خب اگر قرار بود شما هم همچنان راه روحانی را ادامه دهید اصلا چرا آمدید ؟!
ناشناس۳۱۸۰۷۸۸۱۱:۰۴:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۸
روحانی چرا تا پایان دولتش مشکلات را به گردن احمدی نژاد می انداخت ؟!
ناشناس۳۱۷۹۱۸۹۱۰:۵۴:۰۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
از بانیان وضع موجود که به ارث گذاشتند سوال کن که اگر برخی کارها را به همان شیوه عمل می کردن الان حتی وقت آمدن به اینترنت نداشتی و پولش را خرج سر سفره ات می کردی بهتر است شما تاریخ اقتصاد معاصر ایران را بخوانید تا دنبال نخود سیاه نگردید چرا دلار بالا می رود یا تورم دارید
ناشناس۳۱۷۹۴۷۴۱۳:۴۷:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
حالا همه هم شدن تاریخ دان
ناشناس۳۱۷۹۵۹۹۱۵:۰۳:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
همیشه تورم و گرانی دلار بوده
مجتبی یارمحمدی۳۱۷۹۰۹۵۰۹:۳۳:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بنده بی صبرانه منتظر اعلام ترک برجام از طرف ایران هستم . مرگ یک بار شیون هم یکبار! بگذارید ببینیم چی میشه ‌ . معلق ماندن ما در این وضعیت برزخی به هیچ درد نمیخوره ‌.
ناشناس۳۱۷۹۱۰۶۰۹:۵۰:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
خروج از برجام برای کشور فاجعه بار خواهد بود البته توافق روی میز بود شهریور سال گذشته ولی ظاهرا ما قبول نکردیم الان هم که میخواهیم قبول کنیم آنها زیر بار نمیروند فرصت سوزی شد
ناشناس۳۱۷۹۱۳۹۱۰:۱۳:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
شهریور سال قبل با آشوبی که راه انداختند اول دنبال براندازی بودن و آن نشد به خیال خودشان کشور ضعیف می شود و امتیاز بیشتر که همان برجام 2 و3 هست دنبال کنند یعنی قبل آن هم دنبال می کردن ولی قدرت چانه زنی بالایی نداشتند
ناشناس۳۱۷۹۱۴۵۱۰:۱۸:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
رابرت مالی در فایل صوتی منتشر شده افشاء کرد که هدف امریکا از بازگشت به برجام اعمال تحریم و فشار بیشتر به ایران است همان بهتر که سال گذشته برجام احیاء نشد.
ناشناس۳۱۷۹۱۰۹۰۹:۵۱:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دهن آژانس رو ببندین برجام همینجوری میمونه برای همه خوبه.
ناشناس۳۱۷۹۱۲۳۱۰:۰۲:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
به خاطر ماشه ایران نه تایید باید کند و نه کنار بکشد تا سر انقضا آن وقت خارج را رسما اعلام کند
ناشناس۳۱۷۹۱۳۰۱۰:۰۷:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
سیاست خارجی دولت رئیسی هیچ راهبرد مشخصی نداره و باری به هرجهت هست.
معلم۳۱۷۹۱۸۴۱۰:۵۱:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
فقط سیاست خارجی؟ ؟!!
ناشناس۳۱۷۹۲۱۳۱۱:۰۷:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دیپلماسی التماسی دولت روحانی در تراز جمهوری اسلامی و تامین کننده منافع ملی نبود زیرا تحریمها تشدید و قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره بیش از 10 برابر شد.
ناشناس۳۱۷۹۱۳۲۱۰:۱۰:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
تحریم برای مردم قطعی برق برای مردم زمستان سخت برای مردم تابستان سوزان برای مردم امثال ونکی و مسوولان بالارده کشور چه میدونن این دردها چیه .
ناشناس۳۱۷۹۱۹۲۱۰:۵۵:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اگر برق قطع می بود که الان اینجا نبودی و از گرما داشتی باد می زدی!
ناشناس۳۱۷۹۲۹۱۱۱:۴۸:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بنده کارگرم شرکت کار میکنم هفته ای دوبار قطعی برق داریم در ماه 8 روز مرخصی بدون حقوق گریبان امثال من و داره میگیره.
ناشناس۳۱۷۹۳۷۱۱۲:۳۶:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دولت قبل کشور را با 22 هزار مگاوات ناترازی برق تحویل داد با مدیریت جهادی دولت سیزدهم ظرفیت نیروگاهی 8 هزار مگاوات افزایش یافت اما هنوز ناترازی داریم.
ناشناس۳۱۷۹۴۳۳۱۳:۱۸:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
در بخش خانگی قطعی برق نداریم برخلاف چند سال قبل .
ناشناس۳۱۷۹۵۰۵۱۴:۱۰:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بله برق صنعت مملکت رو قطع کردن تا به خانه ها برق برسانند که ایجاد نا رضایتی نشه !! این که هنر نیست !
ناشناس۳۱۸۱۱۶۳۱۵:۲۳:۰۶ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اولا لطف کنید دولتی که سرمایه گذاری نکرد برای رشد صنعت برق را مبرا نکنید دوم هم آن زمان هم صنعت می رفت و هم خانگی برعکس الان
ناشناس۳۱۷۹۲۰۵۱۱:۰۲:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دولتی که حتی اب خوردن مردمو به برجام گره زده بود حتی توان تامین برق مصرفی کشور را نداشت و روزی 6 ساعت قطعی برق داشتیم حتی توان خرید واکسن نداشت و روزی 800 نفر فوتی کرونا داشتیم حتی توان تامین روغن خوراکی مردمو نداشت و روغن مایع و جامد در فروشگاهها یافت نمی شد و حتی توان فروش نفت نداشت و خزانه را بدهکار و صندوق توسعه ملی را خالی تحویل داد .
ناشناس۳۱۷۹۵۱۹۱۴:۲۵:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
مطمئن باش اگر دولت رییسی به جای ۱۴۰۰ سال ۱۳۹۹ روی کار می آمد مثل روحانی توان خرید سریع واکسن را نداشت چون در آن زمان تقریبا همه دولتها باکمبود واکسن و مشکلات تهیه آن درگیر بودند، به جز چند کشور که یا تولید کننده واکسن بودند یا مشکلات تحریم بانکی ما را نداشتند مثل امارات و عربستان وامثالهم !! با این وجود مشکل میشه باور کرد که دولت رییسی هنوز روی صندلی جا به جا نشده پول تهیه واکسن را جور کند و ارسال کند و چند هفته بعد هم تحویل بگیرد !! این واکسن ها خرید دولت روحانی بود که زمان رییسی وارد شد !! حالا بریم سراغ برق ، جنابعالی خبر داری برق منازل به برکت قطعی برق کارخانه ها و مراکز صنعتی تامین می شود ؟!
ناشناس۳۱۷۹۶۹۸۱۶:۴۴:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
موضع رسمی وزیر بهداشت سابق این بود که ما موش آزمایشگاهی واکسن دیگر کشور ها نیستیم در حالی کشورهای دیگر از داوطلبین برای واکسن می زدن و زودتر هم به آنها دادن در ضمن خریداری در سبد جهانی انجام شده بود که دچار مشکلات عدیده ای بود و نه خرید از چین
ناشناس۳۱۸۰۷۲۹۱۰:۳۱:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
طبق امار وزارت بهداشت در دولت روحانی فقط 26 میلیون دوز واکسن ثبت سفارش و 19 میلیون دوز وارد شد در دولت رئیسی بیش از 150 میلیون دوز واکسن ثبت سفارش و وارد شد در ضمن برخی مسئولان دولت قبل میگفتن بدون برجام و FATF نمی توانیم واکسن بخریم !
ناشناس۳۱۷۹۱۳۶۱۰:۱۲:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
وقتی ندانسته در دام روسیه گرفتار شدیم و زمستان سخت برای اروپا را پیش بینی می کردیم و بایستی از این فرصت برای منافع خود استفاده می کردیم و نفت و گاز خود را به بها می فروختیم . دولت افتخار می کند چندین برابر قبل نفت فروخته است. بچه قیمتی ؟ ارزان فروشی و آنهم نسیه و کالا به کالا نفتی که سرمایه ملی است و و ذخیره فرزندان مان است. صرف نظر از آمریکا و اروپا توسعه اقتصادی و عبور از بحرانها دوست و دشمن نمی شناسد. فراموش نکنیم همین عراق که اگر فداکاری ما نبود داعش بغداد راهم می گرفت الان بفکر خودش است و بدون اجازه آمریکا آب نمی خورد و دیری نخواهد پایید از لحاظ توسعه اقتصادی بهتر از ایران شود و در حال حاضر سرمایه گذاری کلانی روی صادرات نفت و گاز کرده است.
ناشناس۳۱۷۹۱۹۱۱۰:۵۵:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
با برجام قیمت جهانی نفت 40 دلار شد الان از اون زمان بسیار گرانتر می فروشیم .
ناشناس۳۱۷۹۱۹۶۱۰:۵۸:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اگر نفت را نسیه و کالا به کالا می فروشند! حقوق کارمندان و بازنشستگان و پرداخت ماهیانه 800 هزار میلیارد تومان یارانه و بودجه پروژه های عمرانی چگونه تامین می شود ؟!
ناشناس۳۱۷۹۵۲۱۱۴:۲۹:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
جهت اطلاع که فکر نکنی این دولت هنر کرده ! در زمان روحانی که تقریبا فروش نفت به صفر رسیده بود هم حقوق کارمندان و یارانه ها اتفاقا سر وقت همیشگی واریز میشد!
ناشناس۳۱۸۰۷۳۶۱۰:۳۳:۱۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
در مرداد ماه 1400 که دولت تحویل رئیسی شد حتی برای پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان پول در خزانه نبود.
ناشناس۳۱۷۹۸۴۵۱۹:۲۳:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
نقدینگی از کجا میاد؟ چاپ ریال توسط بانک مرکزی و دادن حقوق ها و یارانه نتیجه تورم افسار گسیخته چاپ پولی که هیچ پشتوانه ای نداره
ناشناس۳۱۷۹۸۴۷۱۹:۲۶:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
چاپ پول بی پشتوانه میشود یارانه و حقوق کارمند و بازنشسته ها این که هنر نیست فاجعه است
ناشناس۳۱۷۹۲۰۴۱۱:۰۱:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اطلاعات خود را بیشتر کنید
ناشناس۳۱۷۹۱۵۲۱۰:۲۲:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
فقط افراد ضد ایران خوشحالند از این وضعیت، شما ببینید کدوم طرفی هستید؟
ناشناس۳۱۷۹۲۰۱۱۱:۰۰:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
نوامیس کشور را به پای میز مذاکره با دشمن آوردن تا تحریم نفت خودتان را بردارند اسم آن چی هست؟ مانند این هست که یک فردی می‌گوید بچه خودت را بده به من تا اجازه بدهم بروی در خانه خودت و یا نان بخری
ناشناس۳۱۷۹۲۲۲۱۱:۱۲:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
توافقات استعماری همچون برجام به صلاح کشور و ملت نیست.
ناشناس۳۱۷۹۶۷۹۱۶:۲۴:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
۱- در دولت خاتمی رشد اقتصادی ایران به بیش از ۸ درصد رسید. استعمار کشور را آگاهانه به دام تحریم ها انداخت و رشد اقتصادی منفی شد. ۲- طرف اصلی ما در برجام امریکا بود. شما انتظار دارید بقیه سود برجام را ببرند و آمریکا فقط نگاه کند. دلیل شکست برجام تمایل ایران به رابطه با همه به غیر کدخدا بود.
ناشناس۳۱۷۹۴۳۵۱۳:۲۰:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
شمامنابع کشور را می آوری به پای میز مذاکره با دشمن که بگویند کدام یک داشته باشی و کدام نداشته باشی تا بگذارم نفت خودت را بفروشی چه معنی می دهد؟
ناشناس۳۱۷۹۱۶۰۱۰:۲۷:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بله باید هم بعضی ها از تشییع جنازه برجام خوشحال و شادمان باشند چون باعث پرواز قیمت دلار و سود بردن از شرایط می شود.
ناشناس۳۱۷۹۲۱۸۱۱:۱۰:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
شما احتمالا زمان امضاء برجام خیال می کردید با توافق هسته ای دلار مفت میشه و پراید 7 میلیون میشه !
ناشناس۳۱۷۹۱۶۴۱۰:۳۱:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
ایران باید صبر کند تا موعود محدودیت موشکی که دربرجام آمده تمام شود.اگر کشورهای غربی باز بهانه تراشی ومحدودیت ایجاد کردند ان موقع باید بلافاصله مانند آمریکا برجام را ترک کند.بلاتکلیفی هیچ دردی را درمان نمیکند واز طرفی کشورهای غربی دست ایران را خوانده میداند ایران دنبال سلاح اتمی نیست. هر روز فشارشان بیشتر میشود ایران باید یک بار برای همیشه تکلیفش را با کشورهای غربی مشخص نماید زندگی کج دارمریضی که ایران پیش گرفته هرلحظه به مشکلات اقتصادی فرهنگی واجتماعی مردم افزوده میشود.جوابگو نیست باشعار اینکه تحریمها را دور زدیم وتورم را کنترل کردیم مشکلات حل نمیشود مرگ یکبار شیون هم یک بارباید تکلیف مشخص شود
صمصام۳۱۷۹۱۶۵۱۰:۳۲:۱۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
شرمنده ...الان در حال تشییع جنازه دریاچه ارومیه هستیم ..
ناشناس۳۱۷۹۱۶۹۱۰:۳۵:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بهتره جنازه برجامو تشییع نکنید چون همین جنازه ایرانو تا حالا حفظ کرده
ناشناس۳۱۷۹۲۰۷۱۱:۰۴:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
به قول جناب عراقچی نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۳۱۷۹۵۲۷۱۴:۳۳:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بله تحریم بیشتر آمریکا نه شورای امنیت!! این دوتا تحریم با هم خیلی فرق داره .چون قبل از برجام هم تحریم امریکا بودیم و هم شورای امنیت .
ناشناس۳۱۷۹۱۷۵۱۰:۴۶:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
کسانی که واقعا فکر میکردند این دولت توانایی توافق رو داره باید یک دوره کامل مهارتهای زندگی بگذرونن
ناشناس۳۱۷۹۲۱۰۱۱:۰۵:۰۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
ترسوها رفتن این دولت بدون تضمین لغو موثر تحریم ها و تامین منافع ملی به دشمن باج نخواهد داد.
ناشناس۳۱۷۹۲۴۹۱۱:۲۶:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
حالا توافق روحانی خیلی خوب بود؟ بر فرض که خوب بود غربی ها عمل کردند؟
ناشناس۳۱۷۹۱۷۹۱۰:۵۰:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
کاری به برجام نداشتیم و نداریم. در حال جمع کردن ...کاری دولت بنفش و فروش نفت بدون ننگنامه برجام هستند.
ناشناس۳۱۷۹۱۸۸۱۰:۵۳:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
سعید ونکی یکی ازاجزای رسانه ای کاسبان تحریم است؟
سعید۳۱۷۹۲۷۴۱۱:۳۹:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
آیا فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی غربی‌ها به همین راحتی است؟! با توجه به شکایت ایران بابت نقض عهد آمریکا در کمیسیون برجام و طی روند قانونی مربوطه و منطبق بودنِ تعلیق تعهدات ایران با بندهای برجام، به نظر می‌رسد که اروپا راه سختی برای فعال نمودن مکانیسم ماشه داشته باشد. البته ما طلبکار هستیم و باید غرب رو مواخذه کنیم ولی نباید در خروج از برجام عجله کنیم. مهلت فعال‌سازی مکانیسم ماشه هم به زودی تمام می‌شود.
ناشناس۳۱۷۹۳۰۵۱۱:۵۵:۳۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بیاید اما همزمان به قیمت دلار فکر نکنیم.
ناشناس۳۱۷۹۳۲۵۱۲:۰۴:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
نمیشه هم استراتژی هماهنگ با شرق و غیر متعهد و ضد منافع امنیتی غرب داشت و هم با غرب توافق اقتصادی داشت. همانطور که روسیه هم توافقاتش با غرب هوا رفت و به زودی چین هم به همان سرنوشت دچارخواهد شد. بنابر این بحث منافع ملی است و تشخیص اینکه طرف درست تاریخ کدام است.
ناشناس۳۱۷۹۳۳۱۱۲:۰۹:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دنیا، غرب و بقیه همگی به این نتیجه رسیده اند که حفظ وضعیت موجود بهترین گزینه است و بیشترین منافع را بدنبال دارد. دولت‌های گذشته سفره مردم را خالی و دولت حال سفره را جمع کرده است.
ناشناس۳۱۷۹۳۴۴۱۲:۱۷:۲۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
خوب راه حل منطقی ارائه بدین؟ جایگزین برجام چیست؟ بدون توافق با کشورهای به ظاهر دوست مثل عراق و چین و روسیه هم نمیشه کار کرد.
ناشناس۳۱۷۹۸۵۴۱۹:۳۴:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
این جماعت جز شعار راه حل دیگه ای نداره
ناشناس۳۱۷۹۳۴۹۱۲:۲۰:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
جالب است که سعی دارید تمام کاسه کوزه ها را سر دولت روحانی خراب کنید . برجام در زمان خود که بر اثر دسته گلهای پی درپی آقای جلیلی و دوستان و گافهای عجیب احمدی نژاد 7 تحریم سازمان ملل و ذیل بند هفت رفتن کشور نصیبمان شده بود خیلی هم خوب بود . شما میگویید از برجام خارج شویم ولی نمی گویید خب بعدش چی ؟؟؟
ناشناس۳۱۷۹۳۷۵۱۲:۳۹:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
قطعنامه های قبلی لغو نشدند بلکه در قطعنامه جدید 2231 تجمیع شدند که با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض 30 روز قابل بازگشت هستن در ضمن قطعنامه جدید 2231 هم تحت فصل 7 است.
ناشناس۳۱۷۹۳۶۴۱۲:۳۱:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
زمان روحانی عده ای بودن که فریاد میزدن باید از برجام خارج بشیم. برجام ننگین‌ترین توافق در تاریخ بشریته و... و روحانی و ظریف رو به خاطر مذاکره غربگرا معرفی می‌کردن. حالا این دولت در تمام این مدت حتی یک نفرشون جراتش رو نداشت اون حرف‌ها رو تکرار کنه، چه رسد به عمل. همه این مدت با طرح‌های مختلف مذاکره کردن، اما کجاست کوچکترین دستاوردش؟! و جالبه که مدام هم میگن ما میز مذاکره رو ترک نمی‌کنیم!!
ناشناس۳۱۷۹۳۷۹۱۲:۴۲:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
وضعیت ما قبل از برجام چگونه بود؟ تهدید نظامی بین المللی و قطعنامه شورای امنیت علیه ما اجازه حمله نظامی به غربی ها را می داد. با برجام ما از فصل مربوطه خارج شدیم. اولین اتفاق بعد از خروج از برجام بازگشت همان تحریم های بین المللی است. قطعا ادامه این روند هم فقط به ضرر مردم ایران است. اگر دلتان برای ایران می سوزد. باید مذاکرات گسترده و مستقیم با امریکا را شروع کنید و به یک توافق برسید حتی سفارتخانه های دوطرف هم باید باز شوند .
ناشناس۳۱۷۹۴۰۵۱۳:۰۲:۳۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
امریکایی ها به قطع نامه کاری ندارند اگر کشوری ضعیف باشد مانند عراق و افغانستان و لیبی و غیره به اون حمله نظامی می کنند اگر قوی باشد جرئت حمله نظامی ندارند و فقط با قطعنامه ها سیاسی کاری می کنند.
ناشناس۳۱۷۹۳۸۵۱۲:۴۷:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برجام یک تله بود،. و هست،. 6 کشور اول نظامی و اقتصادی دنیا،. خودشان را یک دهه معطل نکردند که به ما خیر برسونن، دولت روحانی با حسن ظن، آنچه باید را، انجام داد، ولی دید که غربی ها با چه فریبی آن را نابود کردند، بهتر است به جای متهم کردن دولت روحانی و رئیسی،. واقع بین و دشمن شناس باشید
ن.د۳۱۷۹۳۹۵۱۲:۵۶:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
به نظرم بیش از آنکه غرب نخواهد ، روسیه و پوتین نمی خواهند که برجامی باشد یا احیا شود. تعاملات بین المللی خوب ایران بیش از همه به ضرر روسیه است. لطفاً آدرس غلط ندهید.
ناشناس۳۱۷۹۴۰۶۱۳:۰۲:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۷
بچسبید به زندگی خودتان ، به فکر مردم باشید. باید به قوانین بین المللی پایبند و احترام گذاشت
ناشناس۳۱۷۹۴۴۷۱۳:۳۰:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اگر خاطرتان باشد ترامپ چند نوبت هم تعلیق تحریم ها را ابلاغ کرد و در عین حال به ایران اعلام نمود که روح برجام را خدشه دار نموده است. این در حالی است که مطابق قانون هیج منعی نباید برای سرمایه گذاران آمریکایی قائل می شدیم و بر اساس منطق هم باید تا می توانستیم از سرمایه های آمریکایی برای ایجاد سپر در مقابل دولت آمریکا استفاده می کردیم. لذا فرقی نمی کند که ترامپ رئیس جمهور آمریکا می شد یا هر کس دیگری.
ناشناس۳۱۷۹۵۴۶۱۴:۴۴:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دقیقا نقطه ضعف آمریکا بیشتر از آنکه قدرت نظامیش باشد قدرت اقتصادی اوست.اگر بعد از برجام اجازه ورود به شرکتهای امریکایی برای سرمایه گذاری در ایران را می دادیم (کاری که روحانی قصد داشت انجام دهد اما با مخالفت روبه رو شد) خود همین قدرتهای اقتصادی آمریکایی جلوی ترامپ می ایستادند و اجازه نمی دادند به آنها خسارت بزند و جلوی خروج او از برجام را می گرفتند !
علیجانی۳۱۸۰۶۵۲۰۹:۵۲:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۸
ورود شرکت های امریکایی به ایران مساوی است با وابستگی بیشتر به غرب
ناشناس۳۱۷۹۴۶۸۱۳:۴۳:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
ما در کشور چند تا دوست مثل آقای ونکی داشته باشیم، نیاز به دشمن نداریم!
ناشناس۳۱۷۹۵۱۲۱۴:۲۲:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
آقای ونکی . هر گونه اعلام رسمی خروج ایران از مذاکرات در عرض کمتر از یک ماه قیمت دلار را به بالای 70 هزار تومان می رساند و یک فاجعه اقتصادی - اجتماعی و سیاسی اتفاق می افتد.
ناشناس۳۱۷۹۷۹۹۱۸:۲۶:۴۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برای خروج از برجام ابتدا اقتصاد داخل کشور را درست و قوی کنید تا با یک سخن مسئولان آمریکا قیمت دلار بالا نرود بعد از مقاوم سازی اقتصاد و کم اثر کردن افزایش قیمت دلار به فکر خاتمه برجام باشید وگرنه ضرر و گرانی ناشی از خروج ایران از برجام بیشتر به دوش مردم فقیر و محروم خواهد افتاد اول به فکر درست کردن معیشت مردم طبقه پایین که حامیان اصلی انقلاب هستند باشید بعد کارهای مغرورانه بکنید
حسن دهقان شادکام۳۱۷۹۶۰۸۱۵:۱۲:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
برخی عادت دارند زمین و زمان را مقصر کنند اما کدخدای آنها آزرده دل نشودانگار غرب مخصوص آمریکا قبله آرزوی آنهاست
ناشناس۳۱۷۹۶۲۴۱۵:۳۱:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
من کارمند ساده حقوق بگیرم یک سال بعد برجام رفتم نمایندگی ایران خودرو که بخدا خلوت بود ۱۸ نقد دادم و با چهار چک شش میلیونی ماشین پژو صفر به قیمت کارخانه را تحویل گرفتم خرید مسکن رویا نبود دلالی مثل ویروس پخش نشده بود در لوازم و خوراک هم شرایط عادی شده بود مردم امیدوار بودند و داشت اوضاع کم کم خوب میشد شرکت‌های بین المللی آمده بودند کسب و کار داشت رونق می‌گرفت ولی عده ای این آرامش را نمیخواستند....و
ناشناس۳۱۷۹۶۳۵۱۵:۴۹:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
تحریمها، مردم عادی را بدبخت کرد و ایران را پنجاه سال به عقب راند ، جوانان را بدبخت کرد.مشکلات اجتماعی بزرگی بوجود آورد .
ناشناس۳۱۷۹۶۳۷۱۵:۵۳:۵۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
فراموش نکنید که اروپایی ها بدون اجازه آمریکا حتی یک لیوان آب هم نمی خورند . البته تقصیر خودشان نیست چراکه به خاطر پیروزی در جنگ جهانی دوم مدیون آمریکا هستند حالا حالاها!). پس برجام یا فرجام یعنی فقط ایران و آمریکا... بقیه کشورها نخودی هستند
ناشناس۳۱۷۹۶۴۴۱۶:۰۳:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
جنازه برجام خیلی وقته بدون تشیع به خاک سپرده شده. حواس مردم را به این چیزها پرت نکنید. فایده ای نداره براتون.
ناشناس۳۱۷۹۶۷۴۱۶:۲۱:۰۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
اقای ونکی هدف از نوشتن ایندسته از مطالب چیست نوشته های قبلی شما را چندین بار خوانده ام ایکاش قلمت را در خدمت به مردم بکار میگرفتی.
ناشناس۳۱۷۹۶۸۲۱۶:۲۷:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
سعید ونکی باید بدونی که موضوع برجام و سیاست خارجی اونقدر پیچیده شده که واقعا تحلیلهای فردی نمیتونه همه ابعاد رو در نظر بگیره و قطعا نیاز هست اساتید سیاست که متمایز از سیاست گذاران کشور هستند طی یک هم اندیشی جامع و تخصصی به فکر حل موضوع بحران سیاسی کشور باشن. شما به واقعیت تلخ پیش بینی پذیر بودن سیاست ایران اشاره کردی این منحصر به موضوع هسته ای نیست در تمام زمینه ها بعد از انقلاب منوال این بوده که شعار دادن را ادامه میدهیم مادامی که دیگر نتوانیم شعار بدهیم. میخوام واقعیت تلخ دیگه رو به شما یادآوری کنم اولین واقعیت تلخ دیگه اینه که ایران چه گزینه ای غیر از برجام دارد؟ واقعیت تلخ بعدی اینکه شما ناچاری بین توسعه به شرط سازش و مشکلات کشور یکی رو انتخاب کنی. مثال میزنم همین الان به واحدهای عظیم آب شیرین کن نیاز داری برای اینکه ملت و سرزمینت تشنه نمونن در حالیکه این آب شیرین کنها رو یا دوپون آمریکا میسازه یا ال جی کره یا آساهی ژاپن. سازنده دیگه ای نداره. مثالهای از این دست که نشون میده شما برای بقا نیازمند ارتباطات بین المللی هستی خیلی زیاده.
ناشناس۳۱۷۹۸۰۴۱۸:۳۲:۵۶ ۱۴۰۲/۵/۱۷
وقتی مسئولان اقتصاد کشور را درست و مقاوم کردند و تحریم ها را خنثی و بی اثر کردند و با یک سخن یا دستور مسئولان آمریکای قیمت دلار در کشور بالا نرفت و معیشت مردم طبقه پایین و مستضعف که به قول امام خمینی حامیان اصلی انقلاب هستند درست شد و سفره مردم بزرگ شد و گرانی های افسارگسیخته مهار شد آنوقت از مرگ برجام حرف بزن
ناشناس۳۱۷۹۸۴۸۱۹:۲۶:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۱۷
زمان روحانی حداقل توی سفره چیزی بود بخوریم الان سفره هم پهن نمی کنیم
ناشناس۳۱۸۰۷۸۱۱۱:۰۱:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۸
هنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند.
ناشناس۳۱۷۹۸۵۷۱۹:۳۸:۴۹ ۱۴۰۲/۵/۱۷
تحریم ها زندگی مردم رو فلج کرده است !
ناشناس۳۱۷۹۸۶۳۱۹:۴۱:۵۲ ۱۴۰۲/۵/۱۷
جریان خزنده ای که ناتوان از درک زبان بین المللی بودند و در دوران احمدی نژاد نیز هر روز با توهم کاغذ پاره بودن تحریمها کشور را به قهقرا بردند اکنون دوباره تریبون یافته اند و بر واضحات آسمان و ریسمان میبافند. درود بر شرف دکتر ظریف عزیز و عراقچی که طعم سه سال زندگی بی دغدقه را به مردم نشان دادند.
ناشناس۳۱۸۰۷۸۶۱۱:۰۲:۲۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
روحانی و ظریف درک درستی از سیاست خارجی و روابط بین الملل نداشتند و اقتصاد مملکت را ته دره بردند.
معلم تاریخ۳۱۷۹۹۲۶۲۰:۲۸:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دشمنان انقلاب خواهان مرگ برجام ادامه تحریمها و فلاکت مردم ایران هستند.
ناشناس۳۱۸۰۷۷۸۱۰:۵۹:۳۲ ۱۴۰۲/۵/۱۸
مگه با برجام تحریمها رفع شده بود ؟!
عباس۳۱۷۹۹۴۴۲۰:۳۹:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۷
دوستانی که میگن نوشتن شعار باعث خروج آمریکا از برجام شد انصاف داشته باشید آخه مگه در برجام ما تعهد کرده بودیم شعار مرگ بر اسراییل ندیم!؟ این چه خصلتیه که بعضیا دوست دارن همیشه خودشونو مقصر بدونن؟
ناشناس۳۱۷۹۹۸۶۲۱:۱۲:۰۷ ۱۴۰۲/۵/۱۷
آقای ونکی ، اگر کمی وقت بگذارید و نظرات را بخوانید متوجه خواهید شد مخاطبان شما هر کدام قدرت تحلیل دارند به جز یکی دو نفر که کاملا مشخص است نظرات دیکته شده و یکنواخت در محکومیت دارو دسته روحانی میگذارند و توان تحلیل کاملتر از نظرات شما را ندارند. وقت آن رسیده که متوجه شوید مردم از اصول گرا و اصلاح طلب و معتدله و این بازیهای بچه گانه عبور کرده اند و واقعیت جنگ سیاسی و اقتصادی که مردم و کشور را به سمت نابودی سوق میدهد را به چشم میبینند .
ناشناس۳۱۸۰۸۲۸۱۱:۳۸:۴۴ ۱۴۰۲/۵/۱۸
الان تو این جنگ اقتصادی به افرادی نیاز است متخصص و متعهد و وفادار باشند .
بی نام۳۱۷۹۹۹۷۲۱:۲۰:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۱۷
نون هم از سفره مردم پرید گوشت و مرغ پیشگش شما.
علیجانی۳۱۸۰۶۵۰۰۹:۵۰:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۱۸
اگر دولت با تمام ابعاد خود یعنی بدنه کارشناسی خود این را درک کند که غرب سالها است که با ما بازی میکند مشکل کشور حل خواهد شد ، ما باید به طور واقعی نشان دهیم که به غرب احتیاجی نداریم و نه اینکه شعارش را بدهیم و بعد برای رفتن به اروپا و آمریکا سر و دست بشکنیم و یا برای خرید کالای غربی تو صف بیاستیم . دنیا خیلی بزرگ است صنایع فقط منحصر به اروپا و امریکا نیست جمعیت این کشورها به زور به یک هشتم دنیا میرسه ما باید به یک خود باوری واقعی برسیم
ناشناس۳۱۸۱۳۷۴۱۸:۲۹:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۸
ظریف در روزهای آخر که به عنوان وزیر حضور داشت هشدار داد که 6 ماه دیگر صحنه عوض میشود و آنموقع
ناشناس۳۱۸۱۷۸۳۰۴:۵۶:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
دنبال چی میگردی نتیجه برجام به قول بانیان آن سیف رئیس کل بانک مرکزی سابق (تقریبا هیچ) و به قول ظریف دوری دوستان دوران سختی از ایران
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    9. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    16. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

    17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

    22. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    23. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

    آخرین عناوین