نظرات برگزیده مخاطبان الف: برجام باعث تحریم بیشتر ایران شد/ مردم از رئیسی انتظار دارند به وعده‌هایش عمل کند

  4020520003 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبان الف: برجام باعث تحریم بیشتر ایران شد/ مردم از رئیسی انتظار دارند به وعده‌هایش عمل کند

مطلبی با عنوان «آماده تشییع‌جنازه برجام شوید!» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*اگر دولت با تمام ابعاد خود یعنی بدنه کارشناسی خود این را درک کند که غرب سالها است که با ما بازی میکند مشکل کشور حل خواهد شد ، ما باید به طور واقعی نشان دهیم که به غرب احتیاجی نداریم و نه اینکه شعارش را بدهیم و بعد برای رفتن به اروپا و آمریکا سر و دست بشکنیم و یا برای خرید کالای غربی تو صف بیاستیم .

*وقت آن رسیده که متوجه شوید مردم از اصول گرا و اصلاح طلب و معتدله و این بازیهای بچه گانه عبور کرده اند و واقعیت جنگ سیاسی و اقتصادی که مردم و کشور را به سمت نابودی سوق میدهد را به چشم میبینند 

*دوستانی که میگن نوشتن شعار باعث خروج آمریکا از برجام شد انصاف داشته باشید آخه مگه در برجام ما تعهد کرده بودیم شعار مرگ بر اسراییل ندیم!؟ این چه خصلتیه که بعضیا دوست دارن همیشه خودشونو مقصر بدونن؟

*برای خروج از برجام ابتدا اقتصاد داخل کشور را درست و قوی کنید تا با یک سخن مسئولان آمریکا قیمت دلار بالا نرود بعد از مقاوم سازی اقتصاد و کم اثر کردن افزایش قیمت دلار به فکر خاتمه برجام باشید وگرنه ضرر و گرانی ناشی از خروج ایران از برجام بیشتر به دوش مردم فقیر و محروم خواهد افتاد اول به فکر درست کردن معیشت مردم طبقه پایین که حامیان اصلی انقلاب هستند باشید بعد کارهای مغرورانه بکنید

*هر گونه اعلام رسمی خروج ایران از مذاکرات در عرض کمتر از یک ماه قیمت دلار را به بالای 70 هزار تومان می رساند و یک فاجعه اقتصادی - اجتماعی و سیاسی اتفاق می افتد.

*برجام یک تله بود،. و هست،. 6 کشور اول نظامی و اقتصادی دنیا،. خودشان را یک دهه معطل نکردند که به ما خیر برسونن، دولت روحانی با حسن ظن، آنچه باید را، انجام داد، ولی دید که غربی ها با چه فریبی آن را نابود کردند، بهتر است به جای متهم کردن دولت روحانی و رئیسی،. واقع بین و دشمن شناس باشید

*جالب است که سعی دارید تمام کاسه کوزه ها را سر دولت روحانی خراب کنید . برجام در زمان خود که بر اثر دسته گلهای پی درپی آقای جلیلی و دوستان و گافهای عجیب احمدی نژاد 7 تحریم سازمان ملل و ذیل بند هفت رفتن کشور نصیبمان شده بود خیلی هم خوب بود . شما میگویید از برجام خارج شویم ولی نمی گویید خب بعدش چی ؟

*نمیشه هم استراتژی هماهنگ با شرق و غیر متعهد و ضد منافع امنیتی غرب داشت و هم با غرب توافق اقتصادی داشت. همانطور که روسیه هم توافقاتش با غرب هوا رفت و به زودی چین هم به همان سرنوشت دچارخواهد شد. بنابر این بحث منافع ملی است و تشخیص اینکه طرف درست تاریخ کدام است.

*آیا فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی غربی‌ها به همین راحتی است؟! با توجه به شکایت ایران بابت نقض عهد آمریکا در کمیسیون برجام و طی روند قانونی مربوطه و منطبق بودنِ تعلیق تعهدات ایران با بندهای برجام، به نظر می‌رسد که اروپا راه سختی برای فعال نمودن مکانیسم ماشه داشته باشد. البته ما طلبکار هستیم و باید غرب رو مواخذه کنیم ولی نباید در خروج از برجام عجله کنیم. مهلت فعال‌سازی مکانیسم ماشه هم به زودی تمام می‌شود.

*ایران باید صبر کند تا موعود محدودیت موشکی که دربرجام آمده تمام شود.اگر کشورهای غربی باز بهانه تراشی ومحدودیت ایجاد کردند ان موقع باید بلافاصله مانند آمریکا برجام را ترک کند.بلاتکلیفی هیچ دردی را درمان نمیکند واز طرفی کشورهای غربی دست ایران را خوانده میداند ایران دنبال سلاح اتمی نیست. هر روز فشارشان بیشتر میشود ایران باید یک بار برای همیشه تکلیفش را با کشورهای غربی مشخص نماید.

*بیش از دو سال از استقرار دولت فعلی می گذره لطفا اعلام کنید در این دو سال دست آورد دولت چی بوده؟ چرا سفره ما کوچکتر شده ؟ چرا نرخ دلار جهش کرده؟ چرا تورم رو عرضه ندارید کنترل کنید ؟ چرا بورس مدام در حال ریزشه ؟ چرا وضعیت اقتصادی بدتر شده ؟ چرا قشر متوسط باید حتی دغدغه قیمت مرغ داشته باشه؟

*خروج از برجام دقیقا چه دستاوردی خواهد داشت؟ بازگشت به قطعنامه ها و تشدید تحریم و تهدید نظامی

*(پاسخ به کامنت بالا)الان که تحریم هستید و تحریم سازمان ملل هم زیاد اثر ندارد برخلاف تحریم آمریکا و اروپا

*برجام فرصت نبود بلکه تهدید بود رابرت مالی اخیرا به این موضوع اشاره کرد.

*برجام باعث تحریم بیشتر ایران شد

*ظریف باید پاسخگو باشد چرا اجازه داد مکانیسم ماشه بصورت یکطرفه و به ضرر ایران در برجام گنجانده شود ؟!

*ایران بدون بمب اتم هم قدرت دفاعی خوبی دارد. باید به فکر تعامل بود. باید دید هدف طرفین چیست و تعامل سودمند کدام است. اینکه شعار بدیم آمریکا و اروپا بد و ما خوب تنها یک شعار است. در یک مقاله اهداف و منافع طرفین و امکانات هر یک را بررسی کنید. ما برای رفع تحریم نیاز به تعامل داریم.

*(پاسخ به کامنت بالا)درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.

*یک توافق بین المللی که با یک شعار بخواهد از بین برود همان بهتر که برود. مردم را چی فرض کردید؟

***

مخاطبین الف درباره مطلب «تعداد نظامیان آمریکا در نزدیکی ایران چقدر است؟» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*آمریکا اگه جنگاور بود امنیت ۱۰۰%رو تو افغانستان بوجود میآورد و از دست طالبان فرار نمی کرد.

*آمریکا در خلیج فارس هیچ غلطی نمی تواند بکند.. ایران در خشکی سواحل دریایی از قوت بسیار بالایی جهت حدف گرفتن ناوهای و نیروهای آمریکایی و دوستانش را دارد.. از طرفی خدا با ماست چون ایران که به کشور آمریکا حمله نکرده ......آمریکاست که از آنطرف کره زمین آمده تا منطقه را ناامن کنند 

*امریکا تو سالهای گذشته اگر ب خاطر داشته باشید زیاد از این کارای تبلیغاتی کرده، بعید میدونم امریکا خودش رو درگیر جنگ کنه اونم در خلیج فارس، فعلا باید امادگی کامل داشت و منتظر بود، احتمال زیاد دوباره میخواد عربستان رو بدوشه

*... جنگ غیرازلطمه زدن به ملتها نیست صلح بهترین در دنیاست

*یک جنگ تمام مشکلاتمونو حل میکنه پر از برکته

*این نیروها اهداف خوبی برای ایران هستند. چند تا پایگاه کجا می توانند در برابر یک کشور مقاومت کنند؟

*آمریکا کشوری نیست بتونه با ۴۰۰۰ کشته حکومت کنه این هم بدون یک موشک به ناو هواپیمابر بخوره ۵۰۰۰ نیرو کشته شده بس آمریکا با ایران جنک نمیکنه

*..... اگر مردم پشت حکومت باشند دشمن هرگز توان مقابله را نخواهد داشت مثال روشن در مقابل مان است. همین عراق که صدام فکر می کرد واقعا 99 درصد به او رای دادند بدلیل نفرت مردمش از او ظرف یک هفته متلاشی شد.

*لطفا ارزوی جنگ نکنید ،،هرچند امریکا عددی نیست ولی کلا جنگهای امروز جنگهای دیروز نیستند وامریکا هم منافقین نیست ..... جنگ اونموقعه یک گردان را میشد در تاریکی شب به پشت خط دشمن برد ایا امروز هم میشود؟؟دیروز حتی با کلاش هم میشد هواپیما زد امروز هم میشه؟؟

***

یادداشت «تمسخر ممنوع!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*بی خوابی رئیسی می ارزه به صدتا دولت بنفش فشل که حتی توانایی فراهم کردن واکسن واسه ملت رو نداشت و روزی 700 تا کشته میدادیم. گره زدن آب خوردن مردم به کدخدا هم دردی را دوا نکرد و فروش نفت با وجود برجام به روزی 200 هزار بشکه رسیده بود. الان بدون برجام تا 2 میلیون بشکه فروش می رود و چرخ زندگی ایرانیان با وجود تحریم می چرخد. 

*(پاسخ به کامنت بالا)یادمان باشد که سکوت مجلسیان در گستاخی و کج روی دولت اثر مستقیم داشت. بدانیم که نهادهای بالادستی باید یقه دولت وقت را می گرفتند که نگرفتند. انروز بازی سیاسی بود که یک جناح را حذف کنند وگرنه هم می توانستند سوال کنند و هم می توانستند استیضاح و عزل کنند تا کشور به درد امروز دچار نشود.

*نتیجه ی مدیریت به شیوه ی هیاتی همین است که فکر میکنند پر کاری لزوما نتیجه میدهد. ایشان تدبیر به خرج بدهند و از نخبگان استفاده کنند، عوضش ۱۲ ساعت بخوابند ما راضی تر هستیم.

*هیچ کس قصد تمسخر را نداشت اما واکنش هایی که ایجاد شد موید این مساله است که این حرف با واقعیت ملموس اقتصادی توسط مردم بسیار فاصله دارد و سخن سخنگوی دولت مورد پذیرش اذهان عمومی نیست. برداشت مردم ناتوانی دولت در انجام وعده های انتخاباتی است . 2 سال از تنفیذ حکم ریاست جمهوری ایشان گذشته و مردم انتظار عمل دارند. دوران حرف های زیبا تمام شده است

*اگر  رئیس جمهور براساس تخصص وزیر واستاندار ومعاون منصوب کند هم به کشوروهم به معیشت مردم کمک کرده است وهم وقت کافی برای استراحت شبانه دارد

*یک جنبه این تمسخرها به نارضایتی و عصبانیت مردم از کارگزاران امور برمی گردد زیرا درست یا نادرست آنها را مسئول اوضاع نابسامان می دانند. در این حالت هست که ممکن است یک منکر اخلاقی مانند تمسخر نیز بستری برای ابراز این نارضایتی ها واقع شود. برای قضاوت در مورد بروز و ظهور یک پدیده اخلاقی باید جنبه های مختلف آن، مخصوصا از منظر ظرف زمانی و مکانی آن دقت شود تا این قضاوت به عدالت نزدیکتر شود.

*یک مقام مسول مورد نقد قرار می‌‌گیرد و خیلی مواقع این نقد با چاشنی طنز همراه می‌شود و این به معنای تمسخر نیست. ارائه یک چارچوب اخلاقی خیلی مواقع کار ساده‌‌ای نیست اما اگر یک معیار وجود داشته باشد به نظرم جمله‌ای است که از امیرالمومنین شنیده‌ایم: آن‌چه را برای خود می‌پسندی برای دیگران نیز بپسند.. دولتمردان جناح غیرهمسو با شما مورد تمسخر(با معنایی که نویسنده محترم در نظر دارد) قرار نمی‌گرفتند؟ چرا آن موقع کسی واکنش نشان نمی‌داد.

*عزیزم دولتمردان با آدم عادی فرق دارند! بنده اگه در زندگیم اشتباه کنم به خودم ضرر میرسانم و شاید نهایتا به تعداد معدودی از نزدیکانم که قطعا برای من عزیزترینند .. ولی ضرری به شخص شما نمیرسونم! اما یک مسئول باید بداند که زندگی 85 میلیون ایرانی به تصمیماتش وابسته است!!!!

*بیش از دو سال از ریاست جمهوری آقای رییس جمهور میگذره و نه تنها اوضاع اقتصادی مردم بهتر نشده بلکه بدتر شده.

*اهل تقوا در حکومت، کسانی هستند که به وسع و ظرفیت خود، تکلیف قبول می‌کنند.