حجاب و عفاف عاشوراییان

دکتر عیسی عیسی زاده استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گروه فرهنگی الف،   4020519021 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
 حجاب و عفاف عاشوراییان

 به نقل از شیخ مفید «وَ سَأُلَتْهُ النِّسْوَةُ لِیسْتَرْجِعَ مَا أخِذَ مِنْهُنَّ لِیتَسَتَّرْنَ بِه؛  پس از روز عاشورا و اسارت زنان خاندان پیامبر، آنان از عمر سعد خواستند تا آنچه از ایشان گرفته شده، بازگردانده شود تا خود را با آن بپوشانند. اما چون آن خواسته اثری نداشت و دستور عمرسعد کارساز نشد و کسی چادرها را بازنگرداند، این بار تقاضای خود را به گونه ای دیگر و به فردی دیگر ابراز کردند. عمر بن سعد اسرای اهل حرم را به کوفه برد هنگامی که نزدیک کوفه رسیدند، اهل کوفه برای تماشای اسرا اجتماع کردند. یکی از زنان کوفی که بر بامی ایستاده و بر آنان مشرف بود، پرسید: «مِنْ أْی الأَسَاَری أنْتُن؟؛ شماها از کدامین اسرا هستید؟ »جواب دادند: «َنحْنُ أسَاَری مُحَمَّدٍ؛ ما اسرای آل محمد هستیم». زن از بام پایین آمد و هر چه چادر، مقنعه، روسری و پارچه ای که داشت جمع کرد و به آنان داد و آنان خود را پوشانیدند». دقیقاً؛ پرواضح است که حجاب نشانه کرامت و ارجمندی زن مسلمان است و زنان عاشورایی و زینب گونه که پیامبران حریت و آزادگی و آیات عصمت و عفت بوده و هستند، حفظ کرامت و شخصیت خود را بر همه چیز مقدم می دارند.

مصادق دیگری که میتوان به آن اشاره کرد «پنهان داشتن خود از نامحرمان» است. پس از چند روزی که اسراء در کوفه ماندند، آنان را به سوی شام روانه کردند. در هنگام حمل و نقل اسرا از مکانی به مکان دیگر، آنان را همانند اسرای کفار و گاه بدون پاسداشت حرمت آنان از نظر امکان حفظ کامل حجاب، انتقال می دادند و این کار، اعتراض اهل بیت علیهم السلام و حضرت سجاد علیه السلام را برمیانگیخته و آنان برای حفظ حجاب از هیچ کوششی فرو گذار نمی کردند و حتی اگر لازم بود، به خواهش و تمنّا نیز متوسل می شده اند؛ در حالی که امام حسین علیه السلام یا اهل حرم، هرگز برای امور مادی به دشمن متوسل نشده اند یا التماس نکرده اند و حتی یک مورد هم پیدا نمی شود که مثلاً امام حسین علیه السلام از دشمن طلب آب کرده باشد و باز هیچ موردی نمی یابید که اهل حرم پس از اسارت از دشمن تقاضای نان، آب و سایر امور مادی را داشته باشند، ولی دقت در حوادث شام، اصرار بانوان بر حفظ پوشش و حجاب و دور نگه داشتن خود را از انظار تماشاچیان روشن می کند.

سید بن طاووس رحمه الله علیه نقل می کند: «وقتی اسراء به دمشق نزدیک شدند، ام کلثوم به شمر نزدیک شد و گفت: از تو درخواستی دارم. شمر گفت: درخواستت چیست؟ گفت: هنگامی که خواستی ما را به شهر وارد کنی، از دروازه ای که تماشاچیان آن کمتر باشند وارد کن و به مأموران پیشنهاد کن سرها را از بین کجاوه ها بیرون ببرند و از ما دور کنند، زیرا ما از بس در چنین حالتی و چنین وضعی مورد دید واقع شدیم خوار و ذلیل شدیم. ولی شمر از بس ظالم و یاغی بود، دستور داد سرها را بر نیزه ها در بین کجاوه ها قرار دهند و آنان را با آن حال از بین تماشاچیان عبور داد.

مصداق دیگری که میتوان به آن اشاره داشت «اعتراض به سلب پوشش از اهل حرم» است. وقتی اسرای اهل بیت علیهم السلام را وارد شام کردند و آنان را به مجلس یزید بردند و او با تکبّر به بیان افتخارات و پیروزیهای خود پرداخت، برخی از اهل بیت علیهم السلام سخنانی گفتند. آنگاه حضرت زینب علیه السلام به پا خاست و با بیان آیاتی از قرآن، استهزاگری یزید را ناشی از تکذیب آیات الهی و مهلت دادن خداوند به او را برای افزون شدن گناهان او و سرانجام گرفتار شدنش به عذاب الهی دانست. سپس فرمودند: « آیا این عدل است، ای فرزندان آزاد شده که تو زنان و کنیزکان خود را در پشت پرده و حجاب نگاه داری و دختران رسو ل الله صلی الله علیه واله در حالت اسیری، در حالی که پوشش های آنان هتک برداشته شده و چهره های آنان آشکار ساخته شده، آنان را دشمنان از شهری به شهر دیگر برانند؟».

با این توصیفات حضرت زینب علیه السلام و فرزندان پیامبر صلی الله علیه واله چه با سخنان و چه با منش رفتاری شان ارزشهای والای انسانی و اخلاقی و  کرامت انسانی زن را در سایه عفاف و حجاب یادآور شدند.

نکته مهمی که حضرت زینب علیه السلام از آن سخت آزرده شده، این است که زنان یزید پوشیده اند و او و زنان دیگر پوشش کامل ندارند و به همین جهت نمی گوید: زنان تو در کاخ و اسیران در کوخند یا زنان تو سیر و اسیران گرسنه اند؛ بلکه تنها و تنها بر حجاب اصرار میکند. علاوه بر این باید توجه داشت که پوشش آنان به طور کامل برداشته نشده؛ اما با این وجود این چنین نسبت به آن حساسیت به خرج می دادند و جزع و فزع می کردند.

عصر عاشورا وقتی دشمن به خیمه ها حمله کرد و آن ها را به آتش کشید، حضرت زینب علیه السلام محضر امام سجاد آمدند و کسب تکلیف کردند. امام به عمه اش زینب علیه السلام فرمودند، بگو بچه ها به میان بیابانها فرار کنند و پراکنده شوند، در ضمن فرار قضیه ای برای دختر امام حسین علیه السلام به نام فاطمه صغرا علیه السلام اتفاق میافتد. عربی از سپاهیان یزید او را دنبال می کند. آن عرب با ته نیزه به پشت دخترک میزند و هنگامی که بر زمین می افتد، او آن چنان گوشواره های دخترک را از گوشش بیرون میکشد که گوشهایش پاره می شوند. آنگاه که به هوش می آید، سر خود را در دامن عمه اش زینب علیه السلام می بیند، در این حال اولین درخواستی که دارد این است: عمه جان آیا پارچه ای پیدا می شود تا با آن سرم را از چشم نامحرمان بپوشانم؟
این دختر دلسوخته به عمه اش نگفت، سه روز است که آب نخورده و تشنه است، نگفت که گوشهایش درد می کند، نگفت که او را شلّاق و تازیانه زده اند. نگفت پدرم کجاست. نگفت برادرم کجاست. نگفت عمویم کجاست. فقط وقتی متوجّه شد که چادر به سر ندارد با گریه التماس کرد: عمّه جان! چادر ندارم! آیا چادری نداری که خود را با آن بپوشانم؟ حضرت زینب با چشمهای پر از اشک فرمود: دخترم؛ چیزی برای ما باقی نگذاشته اند.

 آری هم امام حسین علیه السلام نسبت به حفظ حریم اهل بیت و حفظ آنان از معرض نامحرمان از هیچ تلاش و حرکتی فروگذاری نکرد و هم خود آن بزرگواران در کربلا و در طول اسارت، هیچ گاه و هیچ لحظه از حفظ حجاب و عفاف خود غفلت ننمودند. هر یک از این صحنه ها می تواند برای جامعه امروز ما درس آموز باشد. بنابراین از واقعه کربلا، تنها درس گریه و عزاداری نگیرید. درس عفت بگیرید. درس حجاب بگیرید. معرفت خود را نسبت به کربلا و عاشورا بیشتر کنید. امام من و شما هنوز هم تشنه لبیک است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۲۰۰۸۱۱:۲۶:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
با توجه به مماشات های صورت گرفته ..... با شعار زن زندگی آزادی جامعه را به سوی هرزگی ولنگاری بی بندباری سوق دادند
ناشناس۳۱۸۲۳۰۷۱۵:۳۷:۴۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
تنها راه برچیدن بساط بی حجابی و هرزگی به صحنه آمدن تمام قد نیروی مقاومت مردمی بسیج برای برخورد با شبیخون و هجمه فرهنگی می باشد .
ناشناس۳۱۸۳۲۹۵۱۳:۱۸:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۲۰
با مماشات با دزدان بیت المال، رانتخواران، مسئولان نا کارآمد قشر متوسط جامعه را به زیر فقر سوق دادند.
ناشناس۳۱۸۲۰۲۶۱۱:۴۱:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
استفاده از زور و جریمه و پلمب جز نتیجه عکس و دین گریزی و دین ستیزی جامعه نتیجه دیگری نخواهد داشت.
ناشناس۳۱۸۲۳۰۲۱۵:۳۰:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
برای سایر قوانین هم همین تز بدهید!
جامعه شناس و روانکاو۳۱۸۲۳۱۶۱۵:۴۳:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
در کنار بحث عفاف و حجاب به مسله اصلی یعنی غیرت از دست رفته به اصطلاح مردان هم توجه کنید اگر به اصطلاح مردان غیرت خود را باز یابند مسله حجاب بخودی خود حل است بی حجابی نوعی بیماری برای دیده شدن است
ناشناس۳۱۸۲۳۳۶۱۶:۰۰:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
با توجه به اینکه عفاف و حجاب از ارکان اصلی نظام می باشد لذا کوتاهی در هنجار شکنی در اینمورد به هیج وجه نباید پذیرفته شود لازم و ضروری است نقض کنندگان این هنجار اجتماعی به سختی قلع و قمع و شل و پل گردند
ناشناس۳۱۸۲۴۱۱۱۷:۱۴:۴۱ ۱۴۰۲/۵/۱۹
بساط بی حجاب ها را بایدبرچید.
ناشناس۳۱۸۲۶۳۳۲۱:۵۱:۵۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
برای هر قول و فعل حق طلبانه بهانه‌ای میآورند و شرافت و اخلاق و عفت و حجاب را استهزاء میکنند اینها حتی به عزیزترین کسان خود رحم نمیکنند و جهنم را به نوامیس خود تحمیل میکنند
ناشناس۳۱۸۲۰۲۹۱۱:۴۶:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۹
حجاب و عفاف دومقوله از هم جداست
ناشناس۳۱۸۲۰۳۰۱۱:۴۷:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
شما فکر میکنید در خیابان با دختران بی حجاب با خشونت رفتار و آنها رو مجبور به حجاب کنید یا مغازه ها رو با پلمپ و جریمه دچار خسارت کنید آیا مردم و جوانان علاقه مند به حجاب میشن؟ نسل بعد هم توسط همین جوانان تربیت خواهد شد و همین پدر و مادر ها
ناشناس۳۱۸۲۰۳۶۱۱:۵۰:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
پس از تصویب قانون جدید عفاف و حجاب باید مرتب از صدا و سیما مراتب به اطلاع مردم رسانده شود برای رعایت همه هنجارهای اجتماعی
ناشناس۳۱۸۲۱۱۰۱۲:۲۹:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
وجب به وجب این کشور آغشته به خون شهیدانی است که وصیت آنها در درجه اول حفظ حجاب و کرامت بانوان بوده است
ناشناس۳۱۸۲۳۵۰۱۶:۱۹:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اولین و مهمترین دلیلشون دفاع از وطن بود
باران۳۱۸۲۵۴۰۲۰:۰۵:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
تمام این سیاست ها برای لاپوشانی مفاسد اقتصادی و ناتوانایی های دولته .
ناشناس۳۱۸۲۱۲۴۱۲:۴۲:۱۷ ۱۴۰۲/۵/۱۹
کسانی که حجاب زن را می کشند یا بی حجاب بیرون می آیند از همان قماش هستند
ناشناس۳۱۸۲۱۲۶۱۲:۴۳:۰۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
پلیس تا تصویب قانون جدید نباید در جامعه فقط نظاره گر باشد و باید طبق قوانین موجود با نقض کنندگان قوانین و هنجارها برخورد قاطع نمود زیرا هرچه بگذرد جمع کردن افتضاحات بوجود آمده هزینه بر تر خواهد بود
ناشناس۳۱۸۲۴۲۵۱۷:۳۱:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
یعنی پلیس وظایف اصلی خود را بر زمین بگذارد و زل بزند به خانم ها که چند تار مویشان پیداست؟
ناشناس۳۱۸۲۱۲۹۱۲:۴۷:۳۴ ۱۴۰۲/۵/۱۹
غیرت روی ناموس فراتر از شکم هست همان طوری که غیرت روی آب و خاک فراتر از فرد و اشخاص هست
ناشناس۳۱۸۲۴۳۴۱۷:۳۷:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۹
غیرت یعنی اینکه خانم های هم وطنت را فارغ از نوع پوشش اش یک انسان قابل احترام بدانی و به خودت اجازه ندهی بر اساس ظاهر آدم ها قضاوتشان کنی.
ناشناس۳۱۸۲۱۶۴۱۳:۲۱:۱۰ ۱۴۰۲/۵/۱۹
در زمان صدر اسلام حجاب مورد نظر شما ،دلخواه و نشانه ی آزاد بودن زنان بوده و به نوعی تشخص اجتماعی را نشان می داد. در واقع حجاب حق زنان بوده نه اجبار.
ناشناس۳۱۸۲۳۲۹۱۵:۵۶:۵۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
رعایت می شده عزیزم
ناشناس۳۱۸۲۱۹۲۱۳:۴۲:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۱۹
بساط بی حجابی و بی بند باری ها را باید از بیخ بن برید
ناشناس۳۱۸۲۲۲۱۱۴:۰۹:۵۵ ۱۴۰۲/۵/۱۹
شنیدم که در مترو تهران حجاب بان استخدام کرده اند , خیلی کار جالب و خداپسندانه ای هست,..
ناشناس۳۱۸۲۲۴۶۱۴:۴۰:۲۵ ۱۴۰۲/۵/۱۹
همه سخنان شما درست بود اما باز هم با این سخنان اجباری بودن حجاب اثبات نمیشود و شما هیچ ادله قرآنی یا روایی که اجبار اجتماعی حجاب را ثابت کند در دست ندارید.
ناشناس۳۱۸۲۲۸۱۱۵:۱۰:۲۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
دوست عزیز حجاب در یک فرآیند قانونی تبدیل به قانون شده, شما به احترام به قانون اعتقادی داری!؟ مگر شما هیچ ادله قرآنی یا روایی که اجبار کمربند ایمنی را ثابت کند در دست داری!؟ ضمن اینکه آیه واضح قرآن درباره حجاب وجود دارد ولکن لایعلمون!
ناشناس۳۱۸۲۳۳۴۱۵:۵۸:۴۳ ۱۴۰۲/۵/۱۹
در قرآن خیلی چیزهای دیگر هم هست و دارد عمل می شود به ان و فقط حجاب هم نیست
ناشناس۳۱۸۲۳۳۵۱۵:۵۹:۵۰ ۱۴۰۲/۵/۱۹
در قرآن هم نگفته چگونه نماز بخوانی و چند رکعت!
فاطمه۳۱۸۲۲۹۴۱۵:۲۴:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
درقرآن سوره های احزاب وسوره نور به طور واضح خدادستور به حجاب داده.. تویی که میگی توقرآن نیومده یه کم قرآن بخونید.. دراین دوتا سوره خدا امربه حجاب کرده.. چشمت رابازکن
ناشناس۳۱۸۲۳۲۰۱۵:۴۸:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۱۹
البته اصل روایت مطرح شده سندیت ندارد و هیچکس یارای بی حجاب کردن اهل بیت را نداشت، دکتر جان بهتر نبود که روایت معتبرتری استناد می کردید؟
ناشناس۳۱۸۲۳۲۴۱۵:۵۱:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۱۹
ه فکر آینده ها باشید نه به فکر تار مو..برادر من خواهر من هر کسی بخواهد بره به بهشت و جهنم ساختگی شما خودش می دانه.به شما چه ربط داره...
علی۳۱۸۲۳۴۳۱۶:۰۶:۱۹ ۱۴۰۲/۵/۱۹
لطفا حجاب را سیاسی نکنید مردم خودشون بلدند چطور حجابشون رعایت کنند کارهای مهمتری هم هست آگر صداقت دارید
جواد۳۱۸۲۴۳۱۱۷:۳۶:۱۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
اکثر آنانی که تیغ بر روی سیدالشهدا و اهل بیت عصمت و طهارت کشیدن از به ظاهر متشرع ترین و متعصب ترین مسلمانان بودند و به قصد قرب الهی به قتال ۷۲ تن شتافتند که حرکت سیدالشهدا را فتنه نامیدن .
ناشناس۳۱۸۲۴۷۲۱۸:۲۶:۰۸ ۱۴۰۲/۵/۱۹
و الان با رواج تفکر فمینیستی برهنگی را تبلیغ می کنند که هدف اولیه انها هم کسب سود هست
ناشناس۳۱۸۲۵۳۴۱۹:۴۶:۲۲ ۱۴۰۲/۵/۱۹
در کجا آمده که امام حسین (ع) یا دیگر ائمه اطهار یا پیامبر ،مردم را به خاطر بی حجابی جریمه کردند؟ یا فرمان به اجباری بودن حجاب دادند؟
ناشناس۳۱۸۲۵۷۶۲۰:۴۱:۳۶ ۱۴۰۲/۵/۱۹
چطور گیردادن به حجاب زنان،، کجا قرآن گفته بی حجابی جنگ باخداست؟ دشمن خداست؟ اما ظلم را کفر دانسته، و ربا را جنگ با خدا و دروغ را دشمن خدا،،،
ناشناس۳۱۸۲۶۷۵۲۲:۲۳:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۱۹
مطلب جالبی بود و اتفاقا این برداشت را می توان کرد که اجبار در حجاب ویا بی حجابی مطلوب نیست همانطور که اهل بیت را مجبور به بی حجابی کردند و این عین بی حرمتی بود به همان دلیل هم نباید به داشتن حجاب اجباری وارد شود که آن هم نوعی بی حرمتی است . توجه کنیم بحث بر سر اجبار حجاب است و نه اصل حجاب
ناشناس۳۱۸۲۷۰۸۲۳:۰۰:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۱۹
پیام عاشورا اول ظلم ستیزی بود.
ناشناس۳۱۸۳۱۶۹۱۱:۰۴:۵۷ ۱۴۰۲/۵/۲۰
اصرار بر امری که بخشی از جامعه از آن تبعیت نمیکند نتیجه خوبی ندارد.
مسعود۳۱۸۳۴۳۳۱۵:۴۷:۳۱ ۱۴۰۲/۵/۲۰
چادر فقط ی تیکه پارچه است روسری فقط ی تیکه پارچه است ،باداشتن یانداشتنش رو شخصیت اون فرد تاثیری نداره .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

آخرین عناوین