آمریکا در پرونده سوریه از ترکیه چه می‌خواهد؟

گروه جهان الف،   4020516040

ایالات متحده هم زمان با آموزش عناصر افراطی جدید در پایگاه نظامی التنف، در اقدامی بی‌سابقه به دنبال هماهنگ کردن اقدامات خود با ترکیه در شمال سوریه نیز هست.

آمریکا در پرونده سوریه از ترکیه چه می‌خواهد؟

به گزارش الف، آمریکا که در تلاش برای اجرای پروژه تروریستی جدید خود در سوریه با هدف سیطره بر گذرگاه‌های مرزی سوریه و عراق  است، طی چند روز گذشته شماری از عناصر افراطی وابسته به خود را به پایگاه التنف در مثلث مرزی اردن و عراق و سوریه فرستاد تا آموزش‌های لازم را دریافت کنند. این عناصر قرار است به خطوط تقابل مستقیم با ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت در حومه دیرالزور منتقل شوند؛ یعنی نزدیکی مناطق نفت‌خیز سوریه که تحت اشغال آمریکایی‌هاست.

منابع میدانی در این زمینه گزارش دادند که هم‌زمان با استقرار عناصر وابسته به آمریکا در پایگاه التنف، نیروهای ایالات متحده یک عملیات آموزشی گسترده در اطراف میادین نفتی در دیرالزور آغاز کرده‌اند که در آن از انواع تجهیزات ضد زرهی استفاده می‌شود. دو هفته قبل نیز در اقدامی بی‌سابقه تجهیزات نظامی زیادی وارد این منطقه شد. جنگنده‌ها و بالگردهای آمریکایی نیز در این عملیات آموزشی مشارکت دارند. علاوه بر آن درحالی که نیروهای واشنگتن طی سال‌های گذشته حومه دیرالزور را تخلیه کرده بودند اکنون مجددا در این منطقه از جمله اردوگاه «الباغوز» که آخرین سنگر تروریست‌های داعش در سوریه بود مستقر شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های میدانی، این تحرکات آمریکا در چارچوب ایجاد یک «ارتش جدید» وابسته به واشنگتن در سوریه موازی با نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است. عناصر این گروه شبه نظامی جدید ایالات متحده در سوریه را جوانان عشایر پراکنده در دیرالزور تشکیل می‌دهند. ایجاد چنین گروهی در سوریه یک طرح قدیمی آمریکایی است که از ابتدای سال جاری اجرای آن شروع شده و هدف از آن تثبیت حضور نظامی آمریکا در سوریه و احیای توازن در روابط واشنگتن و ترکیه در پرونده سوریه است. بر اساس این طرح ایالات متحده حملات اخیر ترکیه به مواضع قسد را نیز نادیده می‌گیرد و خواستار روابط هماهنگ با این کشور در پرونده سوریه است.

از طرف دیگر اخیراً نشانه‌هایی از اختلاف نظر اعلام‌نشده بین ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در سوریه با قسد  نمایان شده است. علت این اختلافات در وهله نخست به سیاست‌های جدید آمریکا برمی‌گردد که در چارچوب منافع ترکیه است؛ سیاست‌هایی که واشنگتن با هدف دور کردن آنکارا از روسیه  و جلوگیری از هرگونه همگرایی میان ترکیه و سوریه ترسیم کرده است.

دومین علت اختلاف قسد و آمریکا مربوط به تلاش‌های این کشور برای تشکیل گروه‌های شبه نظامی تازه از جمله «ارتش جدید» آمریکا در سوریه است. نیروهای دموکراتیک سوریه نگران انحلال قسد در نتیجه ظهور گروه‌های جدیدِ تحت حمایت ایالات متحده در شمال سوریه هستند.

در میان تنش‌های میدانی واشنگتن در سوریه، دولت آمریکا اعلام کرد، استثنائاتی که در تحریم‌های خود علیه سوریه برای تسهیل روند کمک‌رسانی به زلزله زدگان این کشور در نظر گرفته بود را تمدید نخواهد کرد. این اقدام مغایر با موضعی است که اتحادیه اروپا اتخاذ کرده بود. البته دولت دمشق از همان ابتدا نیز اعلام کرده بود که ادعاهای آمریکا برای تسهیل روند کمک رسانی به زلزله‌زدگان سوریه یک مانور و نمایش رسانه‌ای بوده و مردم سوریه عملا نتیجه آن را احساس نمی‌کنند.

از طرف دیگر اقدامات آمریکا برای مقابله با نفوذ روسیه در سوریه نیز همچنان ادامه دارد. آمریکا علاوه بر تحریم‌های موسوم به «قانون سزار» و «قانون کپتاگون 1» اخیرا تحریم‌های جدیدی تحت عنوان «قانون کپتاگون 2» علیع سوریه اعمال کرده که از هرگونه بازسازی این کشور و فعال‌سازی زیرساخت‌های آن جلوگیری می‌کند؛ موضوعی که مانع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان می‌شود.

این درحالی است که یکی از مهمترین بندهای نقشه راه روسیه برای عادی سازی روابط دمشق و آنکارا، تسهیل روند بازگشت آوارگان سوری است. بر همین اساس ایالات متحده با نزدیک شدن به ترکیه در پی شکست نقشه راه مسکو است. 

در این وضعیت تنش‌های نظامی آمریکا و روسیه در سوریه تشدید شده و مسکو روز جمعه اعلام کرد که یک جنگنده اف 35 را در آسمان سوریه رصد کرده است. وزارت دفاع روسیه همچنین گزارش داد که ائتلاف بین‌المللیِ تحت رهبری آمریکا همچنان به نقض حریم هوایی سوریه در منطقه التنف ادامه می‌دهند.

منابع ترکی در این راستا گزارش دادند که واشنگتن قصد دارد 2500 نیروی جدید به سوریه اعزام کرده و آنها را در منطقه مرزی با عراق در شمال سوریه مستقر سازد. ایالات متحده «تهدیدات فزاینده از سوی روسیه و ایران» را بهانه اعزام نیروهای جدید به سوریه قرار داده است.

همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که ایالات متحده محموله‌های سنگینی از سلاح و تجهیزات نظامی از جمله  سامانه‌های راکتی «هیمارس» را  طی هفته‌های گذشته وارد شمال سوریه کرده‌ و این سامانه در پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور مستقر شده است.

اما به نظر می‌رسد دولت رجب طیب اردوغان در ترکیه در چارچوب سیاست‌های جدید خود همچنان برای حل و فصل با دولت دمشق تلاش می‌کند که تحقق این امر وابسته به تبعیت آنکارا از ابتکارات ایران و روسیه در پرونده همگرایی با سوریه است؛ موضوعی که به اقدامات آمریکا در هماهنگی با ترکیه در شمال سوریه آسیب می‌زند. همچنین بعید است که آنکارا حاضر به عقب‌نشینی از حملات خود علیه مواضع قسد شود و اگر آمریکا بخواهد به تلاش برای نزدیک شدن به ترکیه در پرونده سوریه ادامه دهد، این امر موجب گسترش اختلافات واشنگتن با نیروهای قسد خواهد شد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین