میوه دیپلماسی را به سفره‌ مردم بیاورید

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4020317060 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
میوه دیپلماسی را به سفره‌ مردم بیاورید

دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی نتوانسته آن‌گونه که وعده کرده بود عمل کند؛ عملکرد ۲۱ ماهه دولت و آماری که بر جای گذاشته، دال بر اثبات این موضوع است و همین امر موجب فشار معیشتی و نارضایتی بخش عمده‌ای از مردم شده اما به موازات معضلات اقتصادی، دولت در حوزه دیپلماسی موفقیت‌‌های قابل‌توجهی داشته است.

حل و فصل پرونده‌های اقتصادی مورد اختلاف با همسایگان، تقویت ارتباط با کشورهای منطقه، تعمیق روابط با قدرت نوظهوری چون چین و اتخاذ رویکرد مبتنی بر عقلانیت در مواجهه با غرب و توافق برجام، بخشی از این موفقیت‌های قابل ذکر دولت سیزدهم به شمار می‌روند.

احیای روابط با عربستان و امارات، توافق قریب‌الوقوع با مصر، حل اختلاف گازی با ترکمنستان، عمیق‌تر کردن ارتباط با کشورهای تاجیکستان و ارمنستان، امضای توافق‌نامه امنیتی با عراق و حتی تلاش در جهت بهبود رابطه با کشورهای شرق آسیا چون اندونزی، گوشه‌ای از کارنامه دولت است که از تغییر رویکردهای گذشته و قدم‌برداشتن در مسیر صحیح حکایت می‌کند.

حتی در پرونده برجام هم تا کنون سعی شده به هر قیمت به خواسته غرب تن داده نشود و شاهد مثال این گزاره، عدم توافق در اواخر تابستان سال گذشته است؛ زمانی که غرب از احیای برجام سخن می‌گفت و ایران روی مواضع اصولی خود از جمله لزوم خاتمه و بسته‌شدن پرونده ادعاهای نادرست آژانس انرژی‌اتمی پافشاری می‌کرد و دیدیم که در ادامه هم با ملتهب‌شدن خیابان‌ها و تصور نادرست آمریکایی‌ها بر قرار گرفتن ایران در موضع ضعف و نیاز مبرم به برجام، باز هم به خواسته‌های آنان تن داده نشد و در حال حاضر به نقطه‌ای رسیدیم که غرب با بازگشت از مواضع خصمانه ماه‌های گذشته خود مبنی بر اولولیت‌نداشتن دیپلماسی با ایران، از لزوم تعامل و مذاکره سخن می‌گوید.

هر چند از نگاه مدافعان دولت قبل و طرفداران برجام، این رویکرد دولت سیزدهم به منافع‌ملی ضرر وارد کرده ولی واقعیت آن است که آن‌چه که به منافع کشور خدشه وارد می‌کند، هواخواهی از هر توافقی و به هر قیمت ممکن است. این رویکرد است که کشور را به توافق وابسته و باعث قرار گرفتن در موضع ضعف و قبول خواسته‌های طرف مقابل می‌شود؛ مثل برجام که بر مبنای ایده «هر توافقی، بهتر از عدم توافق است» شکل گرفت و تبعات آن را از جمله خروج بدون‌هزینه ایالات‌متحده و ضرر و زیانی که ایران متحمل شد، به وضوح دیدیم. 

هر چند با وجود رویکرد ستودنی دولت در حوزه دیپلماسی، ضعف‌های اساسی هم به چشم می‌خورد؛ از جمله مسئله جمهوری‌آذربایجان که تا کنون پاسخ درستی به آن داده نشده و تاخیر در حل و فصل مشکلات موجود، آن را به یک معضل امنیتی تبدیل می‌کند. 

فراتر از این مسائل و با وجود عملکرد مناسب و متوازن، باید دید که نتایج این دیپلماسی قابل توجه، تا چه اندازه در زندگی روزمره مردم قابل مشاهده خواهد بود. اگر قرار باشد که تعمیق ارتباط با همسایگان و تقویت مناسبات اقتصادی و به تبع آن افزایش درآمد کشور منجر به منفعت صاحبان‌سرمایه و طبقات بالای جامعه شده و توده مردم از برکات این ارتباط بی‌نصیب بمانند، تمام این دستاوردها بر باد خواهد رفت. دولت‌سیزدهم مدنظر داشته باشد که میوه دیپلماسی باید در سفره‌ قاطبه مردم قابل مشاهده باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۸۷۱۵۰۰۸:۵۴:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
میوه دیپلماسی با طالبان را دیدیم .
ناشناس۳۰۸۷۲۶۰۱۰:۰۶:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
هند کشوری است که از لحاظ تراز تجاری و قدرت نظامی و روابط سیاسی کاملا از ایران برتر است. اما بیشتر مردم آن در فقر و فلاکت زندگی میکنند. با این شیوه مدیریت کشور که از دولتهای قبل تا امروز ثابت مانده و فقط شعارها تغییر کرده، در کنار سیاستهای افزایش جمعیت تصویر آینده ای که برای ایران قابل تصور است چیزی است شبیه بمبئی و هند متاسفانه
ناشناس۳۰۸۷۳۱۷۱۰:۵۴:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
مقایسه ایران با هند اشتباهه. هند کشوری که موقعیت تجاری بالا و جذابیت سرمایه گذاری خارجی و جذب توریست بالایی داره. ایران رو باید با پاکستان مقایسه کرد.
ناشناس۳۰۸۷۴۲۴۱۱:۴۸:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
میوه دیپلماسی این است بانک جهانی از رشد 4/7 درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته خبر داد ایران در میان 72 اقتصاد دنیا در رتبه 15 قرار گرفته یعنی فقط 14 کشور رشد اقتصادی بیشتری نسبت به ایران داشتند این در حالی است که در 4 سال پایانی دولت قبل رشد اقتصادی ایران منفی بود.
ناشناس۳۰۸۷۵۲۲۱۲:۴۰:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
می تونید مثالی از این پیشرفت ها هم بزنید؟ شاید ما تو کشور دیگه ای داریم زندگی می کنیم! 207 یک میلیارد تومانی اسمش پیشرفته یا اینکه حقوق یک روز کارگر برابر دو عدد مرغه اسمش پیشرفته؟
ناشناس۳۰۸۷۶۶۲۱۳:۳۸:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
روند قیمت خودرو کاهشی است در اثر تعلل دولت قبل در واردات خودرو و کاهش تولید ، قیمت ها نجومی و پراید 18 میلیونی 250 میلیون شد.
ناشناس۳۰۸۷۷۴۸۱۴:۲۷:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
روند قیمت خودرو کاهشی است؟ خودرویی که ارزشش 200 میلیون تومنه از یک میلیارد شده 980 میلیون. چقدر کاهشی
ناشناس۳۰۸۸۲۳۷۲۱:۴۷:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
یکم نظرات عامیانه‌س، وقتی ۸سال انتظار جامعه فقط و فقط گرونی و نبود کالا بوده انتظار دارید تو یک یا دو سال حل بشه؟
علی۳۰۸۷۶۷۶۱۳:۴۴:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
قیمت یکعدد مرغ در حال حاضر حداقل ۲۲۰هزار تومن هست ، حقوق روزانه یک کارگر حدودا ۱۸۶ هزار تومن میباشد، پس حقوق روزانه یک کارگر حتی به اندازه یه مرغ هم نمیشه.
ناشناس۳۰۸۷۷۵۱۱۴:۲۸:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
پیشرفت فقط شکم یا فقط ماشین نیست!
ناشناس۳۰۸۷۸۶۴۱۵:۵۳:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
حالا یه کوچولو هم اون مدلی پیشرفت کنیم، چه اشکالی داره؟
ناشناس۳۰۸۷۵۹۰۱۳:۰۸:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
میانگین رشد اقتصادی کشور در 8 سال دولت قبل صفر بود و 4 سال پیاپی تورم 65 درصدی داشتیم و قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره بیش از 10 برابر افزایش یافت و این نشانه شکست دیپلماسی التماسی دولت روحانی بود.
ناشناس۳۰۸۷۷۵۶۱۴:۳۰:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
گزارش مذکور را من هم خوانده ام! در آن گزارش رشد اقتصادی امسال 2.7 و تا سال 1405 به 1.2 می رسد یعنی اوضاع روز به روز بدتر می شود! این در حالی است که قبلا گفته بود تحریم ها از 2022 تاثیرش در اقتصاد ایران کمرنگ تر خواهد شد ! در واقع هر کاری که این آقایان دارند انجام می دهند نتیجه اش عملا بازگرداندن شک به اقتصاد است!
ناشناس۳۰۸۸۰۱۶۱۷:۵۰:۱۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
رشد اقتصادی امسال کمتر از 5 درصد نخواهد بود زیرا با تعامل گسترده با کشورهای عضو شانگهای و بریکس و اوراسیا تحریم ها خنثی می شود.
ناشناس۳۰۸۸۰۴۰۱۸:۰۹:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
روند اقتصادی کشور رو به جلوست زیرا تحریم ها خنثی شده و فروش نفت و محصولات پتروشیمی و صادرات غیرنفتی افزایش یافته است.
ناشناس۳۰۸۷۶۳۱۱۳:۲۳:۳۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
مثلا چی دیدی؟ هشدار اولیه داده شد
ناشناس۳۰۸۷۱۵۷۰۹:۰۰:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
فعلا که نتیجه دیپلماسی فعال دولت رئیسی مرغ 100 هزار تومنی و سیب 60 هزار تومنی شده!
ناشناس۳۰۸۷۳۱۸۱۰:۵۶:۰۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
مرغ دوسال پیش و در پایان دولت قبل 26 هزار تومن بود. نه تکنولوژی خاصی داره و نه نیاز به برنامه ریزی بلند مدت. چطوره که با این همه پیشرفت در سیاست و گشایش قیمت مرغ نزدیک به 4 برابر شده طی فقط دو سال؟
ناشناس۳۰۸۷۴۹۴۱۲:۱۸:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
مرغ در پایان دولت قبل به دلیل کمبود کیلویی 50 هزار تومان شده بود و مردم توی صف های طویل خرید مرغ بودند.
ناشناس۳۰۸۷۵۸۹۱۳:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
باز خوبه اونموقع مرغ گیر می اومد الان که اصلا مرغ به قیمت صد تومن هم گیر نمیاد.در ضمن اونموقع مرغ ۳۰تومن بود نه ۵۰ تومن!
ناشناس۳۰۸۷۶۹۱۱۳:۵۳:۲۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
الان مرغ فراوان است و در میادین تره بار به نرخ 70 هزار تومان و در مغازه ها به نرخ 90 هزار تومان توزیع می شود اون موقع 65 هزار تومان شده بود و مردم توی صف های طویل مرغ بودند.
ناشناس۳۰۸۷۷۰۸۱۴:۰۱:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
الحمدلله اکنون همه اجناس فراوان است و مردم در فروشگاهها مشغول خرید مرغ و گوشت و غیره هستن اون موقع مرغ و روغن نبود و مردم در شرایط کرونا چندین ساعت توی صف می ایستادند.
ناشناس۳۰۸۷۵۰۸۱۲:۲۶:۱۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
در سال 92 دلار 3 هزار تومان برنج 4 هزار تومان مرغ 5 هزار تومان و پراید 17 میلیون بود تا پایان دولت روحانی قیمت همه اقلام بیش از 10 برابر شد.
ناشناس۳۰۸۷۵۵۹۱۲:۵۸:۳۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ارز رانتی و تورم زا آن حذف شده که دولت وقت باید خودش بر می داشت
علی۳۰۸۷۱۶۹۰۹:۱۰:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
میوه دیپلماسی با یارکشی از کشور های دوست یا بهتر بگم دشمن دشمن ما به ثمر نمیرسه ، همه شلوغی ها را به گردن خارجی ها انداختیم انگار تورم و مشکلات در این مملکت نیست و همه خوشحال هستند .
ناشناس۳۰۸۷۳۸۸۱۱:۳۵:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
نویسنده فکر کرده به صرف یک سفر یا گشودن سفارتخانه مشکلات حل می‌شود در حالی که کاملا اشتباهه.الان حتی دولت عراق که همسو با ایران است به دلیل عدم اجازه آمریکا پول برق و گاز ایران را نمی دهد در سفر به اندونزی هم ما قول دادیم براشون بیمارستان بسازیم! عربستان و امارات هم چون تنش در منطقه به زیان اقتصادشان است با ایران آشتی صرفا سیاسی کرده‌اند که پیوست اقتصادی خاصی ندارد.
ناشناس۳۰۸۷۶۸۵۱۳:۴۹:۳۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
در دوران روحانی صادرات نفت کمتر از 100 هزار بشکه شده بود اعضای دولت قبل خود اذعان کردند که خزانه خالی است و تمام هزینه های جاری کشور با استقراض از بانک مرکزی صورت می گرفت اکنون با دیپلماسی فعال دولت صادرات نفت 3 برابر شده و صادرات غیرنفتی با رشد بیش از 50 درصدی مواجه شده و ارز اون به کشور امده است.
علی۳۰۸۷۷۵۳۱۴:۲۸:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
در دوران روحانی که من بهش رای هم ندادم تولید ناخالص ملی از ترکیه پیشی گرفت ، من با حقوق یکسالم ماشین صفر کیلومتر خریدم ،و بالاترین نرخ رشد اقتصادی حاصل شد ، فاکتور های اقتصادی شما بعد از روی کار آمدن ترامپ و رفتارهای انارمال ترامپ اتفاق افتاد
ناشناس۳۰۸۷۸۴۱۱۵:۳۸:۲۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
جهت اطلاع در زمان احمدی نژاد بالاتر رفت از ترکیه در ضمن سرکوب ارزی صورت گرفت که در ظاهر قدرت خرید ماشین بهتر شد.
ناشناس۳۰۸۸۰۱۹۱۷:۵۲:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
در دوره رئیسی سال گذشته تراز تجاری کشور 50 میلیارد دلار مثبت شد اتفاقی که در دولت روحانی هرگز نیفتاد.
ناشناس۳۰۸۷۷۶۱۱۴:۳۱:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
فروش نفت سه برابر شده؟ پس چرا مردم نفعی ازش نمی بینن؟
ناشناس۳۰۸۷۲۰۲۰۹:۳۰:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
گرانی‌ها و تورم موجود زندگی را بر همه تلخ کرده، چرا دولتمردان در سیاست‌های خود تجدیدنظر نمی‌کنند؟
ناشناس۳۰۸۷۳۵۴۱۱:۲۳:۴۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
تورم نتیجه بدهی های انباشته دولت قبل است دولت روحانی برای 5 دولت بعدی بدهی بجای گذاشته است.
ناشناس۳۰۸۷۵۲۷۱۲:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
مدت زمان تولید مرغ فقط 65 روز است. 21 روز تبدیل تخم به جوجه و 45 روز مدت زمان رشد جوجه به مرغ آماده کشتار. میشه بفرمائید افزایش چهار برابر قیمت مرغ طی دو سال گذشته چه ربطه به دولت قبل داره؟
ناشناس۳۰۸۷۶۶۷۱۳:۴۱:۰۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
هنوز فراموش نکردیم که در دولت قبل قیمت مرغ کیلویی 65 هزار تومان شده بود و روغن خوراکی مایع و جامد در فروشگاهها یافت نمی شد.
ناشناس۳۰۸۷۷۰۵۱۳:۵۸:۴۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
مگه روحانی از دولت اصولگرای معجزه هزاره سومتون چی تحویل گرفته بود ؟ حتی شیرخشک هم گیر نمیومد و خزانه خالی بود
ناشناس۳۰۸۷۸۳۳۱۵:۳۳:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ارثی تحویل نگرفته بود که درست کند فقط ارز4200 اقتصاد ایران را نابود کرد یا ماشین رانتی و اخلاقی هم درست نشده بود
ناشناس۳۰۸۸۰۲۱۱۷:۵۵:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
عملکرد دولت احمدی نژاد 100 درصد از دولت روحانی بهتر بود در دولت نهم و دهم دلار فقط 2 هزار تومان گران شد اما در دولت یازدهم و دوازدهم دلار 25 هزار تومان گران شد.
ناشناس۳۰۸۸۰۲۶۱۷:۵۹:۲۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
احمدی نژاد صندوق توسعه ملی را با 53 میلیارد دلار موجودی تحویل داد اما روحانی صندوق توسعه ملی را خالی تحویل داد .
ناشناس۳۰۸۸۰۳۰۱۸:۰۲:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
در دوران احمدی نژاد نرخ ارز 3 برابر شد اما در دوران روحانی 10 برابر شد و اقتصاد ته دره رفت.
ناشناس۳۰۸۸۰۹۷۱۹:۱۹:۲۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
روحانی کشور را با 1500 میلیارد تومان بدهی و 480 هزار میلیارد تومان کسری بودجه و خزانه را منفی و رشد اقتصادی منفی و تورم 65 درصدی تحویل داد که در تاریخ معاصر بی سابقه بود.
ناشناس۳۰۸۷۲۱۴۰۹:۳۴:۰۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
در سفره حقوق بگیران اعم از کارمند، کارگر و بازنشسته هیچی نیست و تقریبا خالی است.
ناشناس۳۰۸۷۳۹۵۱۱:۳۷:۱۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ما که هر بازاری از پایین شهر و بالای شهر میریم فقط صفهای طولانی خرید گوشت و مرغ و میوه هست و صندوق ماشین پرکردن ، دوست عزیز سیاه نمایی تا چه حد؟سخت تر شده زندگی اما نه این حد کلام شما
ناشناس۳۰۸۷۷۶۸۱۴:۳۳:۵۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
خب لطفا توضیح بدید یه کارگر چطور می تونه با حقوق 10 میلیون تومن هم اجاره خونه بده هم خرج لباس و تفریح و درمان زن و بچه بده و هم خرج تعمیر و نگهداری ماشین رو بده که بتونه صندوقش رو پر کنه از مرغ و گوشت و میوه!
مردم۳۰۸۷۲۲۶۰۹:۳۹:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
دولت موفق از نظر مردم دولتی است که برای مردم کشور خود رفاه -اسایش- اشتغال- امنیت و...... بیاورد . ایا این دولت تا حال موفق بوده؟
ناشناس۳۰۸۷۲۴۸۰۹:۵۶:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
فعالیتهای دیپلماسی یک کار عادی در تمام کشورها است و رفت و امد روسا و وزیران به کشورها هر روز در جهان جریان دارد و دولت رییسی که در این نزدیک دوسال هیچ قدمی نتوانسته در جهت بهبود زندگی مردم انجام دهد اینگونه میخواهد ازاین مسایل عادی دستاوردسازی کند ولی بهتر است برای اینکه مردم به عینه دستاوردی را ببینند باید در جهت اصلاح سیاست خارجی و داخلی قدم بردارد و به سوی تنش زدایی در سیاست خارجی قدم بدارد
ناشناس۳۰۸۷۲۶۹۱۰:۱۶:۵۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
جناب مهراد در مورد لزوم دیده شدن ثمره تلاشهای دیپلماتیک در سفره قاطبه ملت درست میفرمایند اما در اینکه تصور میکنند بدون اصلاح روابط با غرب چنین امری ممکن است سخت در اشتباهند و این درست نقطه اختلاف جریانهای سیاسی و نخبگانی کشور نیز هست که هنوز در سطح کلان به یک جمع بندی واقع بینانه مطابق با امکانات و محدودیتهای دنیای سیاست نرسیده ایم.
ناشناس۳۰۸۷۲۷۸۱۰:۲۳:۴۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
بدون ارتباط با آمریکا دیپلماسی دردی از کشور درمان نمی کند. دنیا به دلیل ترس از آمریکا سراغ ارتباط اقتصادی بدرد بخور با ایران نمیاد
ناشناس۳۰۸۷۳۳۸۱۱:۱۵:۵۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
بدون ارتباط با امریکا روزانه 1/5 میلیون بشکه نفت می فروشیم و سال گذشته رکورد صادرات غیرنفتی با رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار شکسته شد و ارز حاصله به کشور اومد و تراز تجاری کشور 50 میلیارد دلار مثبت شد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۰۸۷۴۹۷۱۲:۱۹:۴۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
پس چرا هر روز اجناس گرانتر می شود؟
ناشناس۳۰۸۷۵۷۰۱۳:۰۲:۰۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
چون پول بدون پشتوانه است و مالیات برای آن گرفته نمی شود که دلالی نشود و تورم درست نکند
ناشناس۳۰۸۷۷۷۳۱۴:۳۵:۱۲ ۱۴۰۲/۳/۲۰
اگر قراره دولت مالیات هم بگیره پس پول نفت کجا میره؟ پس فرق کشور ما که نفت داره با سایر کشورهایی که نفت ندارن چیه؟
ناشناس۳۰۸۷۸۳۶۱۵:۳۵:۳۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
باید برود به صندوق توسعه یا خیلی خرج شود برای سرمایه گذاری در زیر ساخت و نه حقوق و یارانه دادن
ناشناس۳۰۸۷۵۸۴۱۳:۰۴:۱۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
در دولت روحانی حجم نقدینگی 10 برابر شد چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش حجم نقدینگی مهم ترین دلیل تورم در 5 سال گذشته است.
ناشناس۳۰۸۷۵۱۶۱۲:۳۲:۳۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
چقدر رکورد شکنی فروش نفت در سفره ها موثر بوده است؟
ناشناس۳۰۸۷۶۷۳۱۳:۴۳:۳۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
الحمدلله با افزایش 10 برابری یارانه ها و افزایش حقوق ها اوضاع معیشت مردم بهتر شده است.
علی۳۰۸۸۲۵۸۲۲:۰۶:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
نفت را چند فروختیم ؟
ناشناس۳۰۸۷۳۸۱۱۱:۳۲:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
امریکا از معادلات جهانی خارج شده رابطه ایران و عربستان با میانجیگری چین و رابطه سوریه و عربستان با میانجیگری روسیه صورت گرفت.
ناشناس۳۰۸۷۷۷۴۱۴:۳۶:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
همین که کشور دوست و برادر 11 میلیارد دلار ایران رو چند ساله نمیده به خاطر تحریم ها معلومه که چقدر آمریکا خارج شده
ناشناس۳۰۸۸۰۹۵۱۹:۱۶:۳۳ ۱۴۰۲/۳/۲۰
2 میلیارد دلار از طلب ایران از عراق سال گذشته وصول شد امروز هم رئیس اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و عراق گزارش داد 3 میلیارد دلار از طلب ایران وارد کشور شد.
ناشناس۳۰۸۷۲۹۷۱۰:۳۳:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
افکار بچگانه کی جمع میشه اگر با امریکا نمیخواهید مذاکر کنید نکنید غیر مستقیم یعنی ما از مذاکر مستقیم وحشت داریم
ناشناس۳۰۸۷۳۴۰۱۱:۱۷:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
امریکا از برجام خارج شده و بدعهدی کرده به همین دلیل با یانکی ها مذاکره نمی کنیم.
ناشناس۳۰۸۸۰۸۴۱۸:۵۳:۴۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
خوب مذاکره نکنید چه مستقیم چه غیر مستقیم.
ناشناس۳۰۸۷۸۸۷۱۶:۰۷:۴۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
آن زمانی که آمریکا اینجا همه کاره بود چرا درجا می زدید یا خنده دار این هست بروی مقابل بمب اتم دار مستقیم یا غیر مستقیم مذاکره شود که هسته ای نداشته باشی و بارها دبه هم بشود!
ناشناس۳۰۸۷۳۰۴۱۰:۴۰:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
دیپلماسی وقتی موفق است که نتیجه محور باشد نه شعار و عکس و سفر چند ده نفری و چند امضای بی حاصل!. پسی خلاف نظر نویسنده در دیپلماسی خارجی نیز تاکنون موفقیتی حاصل نشده است
ناشناس۳۰۸۷۳۴۹۱۱:۲۰:۱۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
دیپلماسی یعنی گفتگو و گفتگویی که منجر به معامله تجاری سود آور نشود فقط گفتگو است و دیگر هیچ
ناشناس۳۰۸۷۳۵۶۱۱:۲۴:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۲۰
اولیه ترین اصل حقوق بین‌الملل این است که ضمانت اجرا مانند حقوق داخلی ندارد چون موضوع آن دولت ها هستند که مستقل عمل می کنند. در نتیجه بحث ضمانت اجرا در روابط با دولت هایی که قدرت اقتصادی و سیاسی دارند منتفی است.
ناشناس۳۰۸۷۳۵۷۱۱:۲۶:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ظاهرا میوه دیپلماسی هم انقدر گرون شده که فقط دست یه سری بهش میرسه
امید یاوری دارانی۳۰۸۷۳۷۹۱۱:۳۱:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
دولت معیشت مردم را نتوانسته تامین کند .این رفت و امدها بین دشمنان هم وجود دارد اما ایا برای ملت نیز عوایدی داشته است؟ مسلما خیر .امروز برای قاطبه مردم فشار و تورم و گرانی مشهود است اما برخی مسئولین تمایل ندارن انرا بر زبان بیاورند.دیپلماسی که منفعتی برای مردم نداشته باشد پشیزی ارزش ندارد.
ناشناس۳۰۸۷۴۱۹۱۱:۴۷:۲۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
انتظار درستی است.
ناشناس۳۰۸۷۴۳۴۱۱:۵۱:۵۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
ایشان آمد در مورد رود هیرمند هشدار داد ولی نتیجه شهید شدن چند نفر مرزبان بود.
ناشناس۳۰۸۷۶۳۳۱۳:۲۴:۵۶ ۱۴۰۲/۳/۲۰
در دولت قبل جاده زمینی ایران با ارمنستان از دست رفت اما روحانی و ظریف هیچ واکنشی نشان ندادند !
ناشناس۳۰۸۷۶۳۸۱۳:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۳/۲۰
آهان هشدار داده نشود!!! یعنی خوشم می آید که هر چیزی را بر علیه ایران باشد به زبان می اورید البته تقصیر خودتان هم نیست وقتی...! حالا بگو چرا چند ده نفر طالبان کشته شدن یا بگو چرا الان به توافق رها کردن آب رسیدن؟!!
ناشناس۳۰۸۸۳۰۹۲۳:۰۷:۲۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
هشداری که فقط هزینه داشته باشد چه فایده دارد؟ نتیجه هشدار چه شد؟ آب آومد در سیستان؟
ناشناس۳۰۸۷۶۹۷۱۳:۵۵:۱۱ ۱۴۰۲/۳/۲۰
روحانی چرا برای گرفتن حق ابه ایران از طالبان هیچ اقدامی نکرد و سکوت کرده بود ؟!
ناشناس۳۰۸۷۴۳۶۱۱:۵۲:۰۹ ۱۴۰۲/۳/۲۰
کارهای روزمره در تمام دنیا از جمله در وزارت خارجه کشورهای دست چندم مثل ارتباط باهمسایگان و توافق های اقتصادی معمول است اما این ارتباطات برای ما که تحریم تجاری و مالی توامان هستیم تا کنون بهره ای آنچنان نداشته چون نمی توانیم پولمان رابگیریم مثل 11 میلیارد دلار طلبمان از عراق و حداکثر مجبور هستیم تهاتر کنیم و جای پولمان کالا بگیریم صرف نظر از آنکه آن کالا لازم است کیفیت مطلوب دارد قیمت مناسب دارد و یا خیر در داخل هم رکورد های تورم را دولت فعلی جابجا کرده است علی رغم وعده و ادعا های دهان پرکن قیمت میوه و گوشت و مرغ و لبنیات و خانه و بقیه را ببینید خودتان قضاوت کنید
ناشناس۳۰۸۷۵۲۱۱۲:۴۰:۲۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
دولت تمام خدماتش را بشدت گران کرده انشعاب آب برق گاز و از طرفی فروش تراکم در شهرداری آغاز شده چندین برابر قیمت سابق مصالح رور بروز گران تر و برخی نایاب آینده مسکن سیاه است
ناشناس۳۰۸۷۵۶۰۱۲:۵۹:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
تا وقتی مالیات بر دلالی اجرا نشود تورم دو قمی حال مقداری کمتر با بیشتر خواهد بود و تاریخ 60 ساله کشور نشان از همین دارد
ناشناس۳۰۸۷۵۸۵۱۳:۰۵:۰۴ ۱۴۰۲/۳/۲۰
موفقیت دولت همین بس که بدانید با حذف ارز رانتی 4200 جلوی تورم 100 درصدی را گرفت کافی هست تا کلید گرانی بیشتر زده نشد
ناشناس۳۰۸۷۶۲۴۱۳:۲۲:۲۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
راه درست و منطقی همینه . جریان اصلاحات 8 سال در سراب و توهم ارتباط با آمریکا پول وقت و زندگی میلیونها ایرانی را به تباهی کشاند.
ناشناس۳۰۸۷۸۵۶۱۵:۴۸:۰۷ ۱۴۰۲/۳/۲۰
نابودى اسراييل تنها ميوه قابل قبول براى ديپلماسي ما خواهد بود.
ناشناس۳۰۸۷۸۹۶۱۶:۱۴:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
به خدا قسم گرونی بسیار شدیده من تا حالا چنین سرعت گرونی ندیده بودم دولت پس چه کار میکنه؟
تربتی۳۰۸۷۹۴۰۱۶:۴۲:۳۵ ۱۴۰۲/۳/۲۰
اگر بگوئید رشد اقتصادی ایران شده ۲۰ درصد،اگر از نظر رشد اقتصادی در رتبه ۱۵ باشیم ،اگر ابرقدرت منطقه باشیم اما سفره مردم خالی باشد همه اینها پشیزی ارزش ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

آخرین عناوین