مریم میرزاخانی، به روایت سرپرست تیم المپیاد ریاضی ۱۹۹۴

  4020222066 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

۲۲ اردیبهشت مصادف با روز تولد "مریم میرزاخانی" ریاضیدان فقید ایرانی، از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان و با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، به عنوان "روز جهانی زن در ریاضیات" نامگذاری شده است؛ زنی که برای اولین بار در تاریخ، جایزه فیلدز ریاضیات را از آن خود کرد، او با گرفتن این جایزه راه را برای همه زنان جهان برای موفقیت در ریاضیات هموار کرد.

مریم میرزاخانی، به روایت سرپرست تیم المپیاد ریاضی ۱۹۹۴

به گزارش ایسنا مریم میرزاخانی مدرک لیسانس خود را از دانشگاه شریف گرفت. سپس به طور مستقیم در مقطع دکتری از دانشگاه هاروارد پذیرش گرفت و در سال ۲۰۰۵ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

مریم در سال ۲۰۰۸ و در سن ۳۱ سالگی عنوان استاد تمامی دانشگاه استنفورد، یکی از سه دانشگاه برتر جهان را به دست آورد. میرزاخانی و همکارانش سال‌ها روی اثبات تئوری‌ای کار کردند و این تئوری آن قدر قوی بود که ریاضیدانان به آن لقب "تئوری چوب جادویی" دادند. تلاش‌های او در نهایت منجر به دریافت جایزه فلیدز شد.

او در سال ۱۳۹۶ در سن ۴۰ سالگی بر اثر سرطان سینه از دنیا رفت.

به گزارش ایسنا، پروفسور امیدعلی شهنی‌کرم‌زاده، استادتمام بازنشسته دانشگاه شهید چمران اهواز (جندی شاپور) و عضو انجمن ریاضی آمریکا، ژاپن و انگلیس، سرپرست تیم المپیاد علمی دانش‌آموزان ایرانی در دو دوره المپیاد جهانی ریاضی هنگ‌کنگ ۱۹۹۴ و کانادا ۱۹۹۵ بوده است؛ المپیادی که در هر دو دوره آن مریم میرزاخانی و رویا بهشتی به عنوان اولین دختران حاضر در المپیاد درخشیدند.

حضور دختران ایران در المپیاد ریاضی برای اولین بار بعد از سال‌ها

پروفسور کرم‌زاده در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در المپیاد هنگ کنگ ۱۹۹۴ و کانادا ۱۹۹۵ به همزاه دکتر رضوی استاد دانشگاه کرمان سرپرست تیم بودم. مریم میرزاخانی به همراه رویا بهشتی ۱۶ یا ۱۷ ساله بودند و پس از سال‌ها اولین بار بود که همراه تیم المپیاد ایران، دو دختر نیز حضور داشتند. هر دوی این دانش‌آموزان بچه‌های باسواد، مستعد و موفق بودند و البته همکلاسی بودند.

 وی ادامه داد: مریم در خاطراتش هم گفته بود که قصد داشت نویسنده شود و دنبال ریاضی نبود اما بعدها در المپیاد شرکت کرد و علاقه‌مند شد و بعدها هم خیلی موفق شد.

نجات از حادثه اتوبوس دانشجویان

پروفسور کرم‌زاده گفت: در بیست و دومین دوره مسابقات دانشجویی سال ۱۳۷۶ که در دانشگاه اهواز برگزار شده بود مریم همراه با بقیه هم کلاسی‌هایش از دانشگاه شریف شرکت کرده بود که متاسفانه در بازگشت به تهران، اتوبوس آن‌ها به دره سقوط کرد و مریم هم جزو مصدمان بود که خوشبختانه نجات پیدا کرد اما متاسفانه چند دانشجوی دیگر از بهترین‌های مملکت که دست‌کمی از مریم نداشتند، جان خود را در آن حادثه از دست دادند.

وی گفت: به هر حال در آن سال‌ها، تجربه اولین حضور و ورود دو دختر در تیم المپیاد شش نفره ریاضی و کامپوتر در هنگ کنگ ۱۹۹۴ با حضور رویا بهشتی و مریم میرزاخانی بود. سال بعد نیز مریم میرزاخانی حضور داشت که در هر دو مسابقه، هم هنگ کنگ و هم کانادا مدال طلا گرفت اما در المپیاد کانادا امتیاز کامل را کسب کرده بود. این نقطه شروع خوبی برای مریم و همه دختران بود که نشان بدهند دست‌کمی از مردان ندارند.

مریم، نقطه شروع بود

وی ادامه داد: در گذشته و در تاریخ ما خانم‌ها بسیار تاثیرگذارتر بوده‌اند. در جریان ریاضی در کشورهای دیگر از جمله کشورهای غربی به گونه‌ای وانمود کرده بودند که زنان ضعیف‌تر هستند اما این گونه نبود و مریم میرزاخانی در المپیاد آن را نشان داد و بعدها هم اولین زنی بود که در تاریخ جهان، جایزه فیلدز ریاضی را به دست آورد. مریم، نقطه شروع بود.

این استادتمام ریاضی عنوان کرد: مریم با جایزه فیلدز انگیزه‌ای جهانی برای تمام زنان نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا ایجاد کرد که بدانند زنان با مردان مساوی هستند؛ در همه زمینه‌ها و به ویژه ریاضی.

وی افزود: مریم این عرف اشتباه که همه برندگان فیلدز مرد بودند را شکست.

چهره ماندگار کشور بیان کرد: خانم‌ها و دختران نباید از مریم میرزاخانی بت بسازند بلکه باید روش او را دنبال کنند. نباید فکر کنند مریم استثنائی بود یا قدرت ماوراء الطبیعه داشت، او خیلی معمولی بود و اوایل دوست داشت نویسنده شود، پرکار بود و علاقه داشت و بالاخره موفق شد.

پروفسور کرم‌زاده در پایان گفت: دختران بدانند که اگر به چیزی علاقه دارند و کار کنند موفق می‌شوند و هیچ چیزی از مردان کم ندارند. در غرب ۱۱۵ سال پیش، به یکی از بزرگترین زنان ریاضی دنیا در آلمان به نام امی نوتر (Emmy Noether)  اجازه ورود دانشگاه داده نشد تا بتواند در کنار مردان بنشیند اما بعد همان غرب، آزادی را به طور مساوی بین مرد و زن تقسیم کرد. ما هم باید بگوییم که خانم‌ها باید تلاش کنند تا موفقیت را به دست بیاورند.

دیدگاه کاربران

امینی۳۰۴۰۵۳۸۰۰:۳۱:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یادش گرامی و نامش جاودان باد
معلم پیر۳۰۴۰۶۴۱۰۴:۵۶:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۳
از دست رفتن خانم میرزاخانی بواقع ضایعه ای جبران ناپذیر برای کشور و ملت بود. روانش شاد و در آرامش باد.
حمید۳۰۴۰۸۲۷۰۹:۳۲:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ضایعه برای ایران یا امریکا ؟؟ ایشان حاضر نبوده در ایران زندگی کنه. وایشان کدام گره ای از مشکلات کشور را گشوده که فقدانش ضایعه برای کشور است؟؟ فکر میکنم خانم های تاثیر گذار تری توی کشور داشته باشیم که توی ایران زندگی میکنن و افتخار هم میکنن تو ایران زندگی میکنن وبه جامعه ایرانی هم خدمت میکنن واستحقاق بیشتری هم دارن که روزی به نام اونها باشه. به هر حال روح خانم میرزا خانی قرین ارامش و رحمت الهی باشد . امین
ناشناس۳۰۴۰۹۲۸۱۰:۳۵:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
چرا ایشون از ایران رفت ؟؟
ناشناس۳۰۴۰۹۸۳۱۱:۱۵:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
دقیقا ضایعه ای برای آمریکا و تفکر آمریکایی بود
ناشناس۳۰۴۱۰۱۲۱۱:۳۹:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
علم مرز نمیشناسه
محمد۳۰۴۱۰۳۰۱۱:۵۳:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ایرانی خوب و موفق چه در ایران باشه و چه در خارج از ایران، برای ما باعث افتخار است خصوصا در مورد خانم میرزاخانی. حداقل چیز مسلمی که میشه در مورد ایشون گفت این است که ایشون مایه مباهات تمام ریاضی دانها است، چه ایرانی و چه خارجی. همانطور که در این مقاله ذکر شده است، ایشون کارها و رکورد هایی به جای گذاشت که ما ایرانی ها قبلا به اون فکر هم نمی کردیم. خیلی حیف شد. خدایش بیامرزاد.
ناشناس۳۰۴۱۲۲۸۱۴:۰۱:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اینکه می‌فرمایید ایشون کدوم گره از مشکلات کشور ما باز کردند دقیقا همون نگاهی هست که مسئولان ایران به علوم پایه دارند و اون رو زیادی می‌بینند. و دقیقا به همین دلیل هست که ما با این دست فرمون هرگز مثل آمریکا و کشورهای پیشرفته غربی تولیدکننده دانش نمیشیم. چون به علوم پایه و در راس اونها ریاضی و فیزیک اهمیت نمیدن. ...
عمران۳۰۴۱۸۴۷۱۹:۳۸:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ببینید دانشمندانی در آن سطح، آثار جهانی دارند، یعنی نمیشود گفت برای ایران یا آمریکا مفید بوده، بلکه کلا در پیشرفت رشته ی ریاضیات مفید بوده است.
ناشناس۳۰۴۰۸۷۰۰۹:۵۸:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
خدا رحمتش کند انسان دانشمندی بودند و مثل ایشان کم است اما قبول ندارم که ضایعه ای برای کشور بود چون ایشان در خدمت امریکا بود نه کشور ما. البته اینکه ایران مهد پرورش چنین استعداد بزرگی بوده سبب افتخار است و نبودش، ضایعه ای در شمارش افتخارهای کشور است.
ناشناس۳۰۴۰۹۴۱۱۰:۵۰:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
مگر علم، خصوصا ریاضیات مرز دارد.
پرویز صادقی۳۰۴۰۶۵۲۰۶:۱۳:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۲۳
روحش شاد و یادش گرامی باد.. افتخار آفرین بود و بانی شکوه و بزرگی دختران و زنان ریشه دار ایران،،
ناشناس۳۰۴۰۷۳۳۰۸:۲۴:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۲۳
حیف شد مریم میرزاخانی در سن چهل سالگی از دنیا رفت.
ناشناس۳۰۴۰۷۹۷۰۹:۲۰:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۳
ظاهرا همه چیز طبیعی بوده و او به سرطان مرده ! اما چراکسی تا حالا احتمال ترورش را نداده !؟ چیزی که صهیونیستها در آن استادند !
ناشناس۳۰۴۱۲۲۲۱۳:۵۹:۰۶ ۱۴۰۲/۲/۲۳
اولین المپیادی ایران بنام امیر اعلم غضنفریان هم به همین ترتیب مرحوم شد. درست پ پس از اینکه دکترایش را از استنفورد گرفت کمی بعد سرطان گرفت .
بانو۳۰۴۰۸۶۵۰۹:۵۵:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
حیف که قدر سرمایه های با ارزش خود را نمی دانیم و با عملکرد غلط سبب خروج آنها می شویم .
بانو۳۰۴۰۸۸۹۱۰:۱۳:۵۴ ۱۴۰۲/۲/۲۳
همیشه در قلب مایی. جاودان بمانی
ناشناس۳۰۴۱۰۹۵۱۲:۴۲:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
علم مرز نمی شناسد دوستان. علم در خدمت جامعه بشری است چه در کشو ما باشد چه در کشور دیگری.
موسوی۳۰۴۱۸۰۱۱۹:۰۸:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۲۳
واقعا بزرگ بود فقط همین روحش شاد و آرامش ویاد وخاطرش تا ابد گرامی باد
ناشناس۳۰۴۱۹۹۹۲۰:۴۳:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۲۳
یادش مانا
عیسی۳۰۴۲۲۴۹۲۲:۱۸:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۲۳
سلام و عرض ادب.اسطوره ای بود.روحش شاد.ریاضیات درس مهم و سخت و سنگینی است.اخذدرجه استاد تمامی و تدریس در بالاترین سطح،کار بسیارشاقی است.امثال مرحوم پروفسور مریم میرزاخانی الگو هستند.ازاین حیث مکان حضور مهم نیست.الگو بودن و الگو پذیری مهم است که مرز نمی شناسد.قدر دانشمندان ایرانی را بدانیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. من عجله ندارم!

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین