مدرن دیپلماسی گزارش داد افزایش تمایل دانشمندان چینی به ترک آمریکا

گروه جهان الف،   4020212117 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

«دولت آمریکا هنوز بر خلاف مواضع اعلامی خود، دانشمندان و محققان خارجی به ویژه آسیایی‌ها و البته چینی ها را به مثابه تهدیدات علیه امنیت ملی آمریکا در نظر می گیرد. دانشگاه ها و شرکت‌های آمریکایی فکر می کنند که تهدیداتی که از ناحیه چین با آن ها رو به رو هستند به مراتب بزرگ تر از خطر از دست دادنِ محققان برجسته چینی است که در خاک آمریکا فعالیت دارند.»

افزایش تمایل دانشمندان چینی به ترک آمریکا

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی به گرایش فزاینده محققان و دانشمندان چینیِ و آسیایی حاضر در آمریکا جهت عزیمت به چین و فعالیت در دانشگاه های چین پرداخته و به طور خاص به این نکته اشاره کرده است که رویکردهای سیاسی دولت آمریکا در برخورد با به ویژه دانشمندان چینی، علت اصلی این موضوع بوده است. مساله ای که البته در نوع خود موقعیت چین از حیث برخورداری از ظرفیت های علمی دانشمندان شناخته شده در حوزه های مختلف علمی را نیز تقویت کرده و البته که با تنزل جایگاه آمریکا در این رابطه همراه بوده است. 

پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارش خود می نویسد:

«سازمان موسوم به همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) که جدای از نهادهای دولتی، میزبان 38 دولت نیز هست، به تازگی داده ها و اطلاعاتی جدیدی را منتشر کرده که نشان می دهند ایالات متحده آمریکا رقابت جهت جذب نخبگان علمی را به چین و دیگر کشورها واگذار می کند. در این رابطه، انیستیتو "کاتو" نیز گزارش می دهد که "سیاست چین جهت استخدام پژوهشگران و محققان در دانشگاه های چینی، در حالِ جواب دادن است". 

سال 2021، ایالات متحده آمریکا شاهد از دست دادن شمار قابل توجهی از دانشمندانی بود که انتشارات معتبری را به ثبت رسانده بودند این در حالی است که در همین سال، چینی ها 2408 نویسنده در حوزه های علمی را به کشورشان جذب کردند. اگر این آمار را با سال 2017 مقایسه کنیم که در آن، آمریکا 4292 دانشمند را جذب کشور خود کرد و چین تنها 116 نفر را به کشورش جذب کرد، متوجه می شویم که تا چه حد وقوع تغییرات جدید، جدی و قابل توجه هستند. 

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی همچنین تاکید می کند که دانشمندان چینیِ بیشتری که پیشتر اقدام به ترک خاک کشورشان کرده بودند، اکنون بار دیگر به چین باز می گردند و دولت چین هم به آن ها بهای بیشتری را می‌دهد. البته که در این زمینه به طور خاص سیاست های ضدچینیِ دولت ترامپ نیز اثرگذار بوده است و سبب شده تا محققان چینی به ویژه پس از پاندمی کرونا، حضور در کشور خود را به بودن در آمریکا ترجیح دهند. 

به طور خاص در سال 2018، دولت ترامپ اقدامات تهدید آمیز زیادی را هم علیه دانشمندان چینی و هم افراد و نهادهایی که به نوعی با چینی ها ارتباط داشتند، به اجرا درآورد. رویکردی که البته در نهایت به ضرر خودِ آمریکا تمام شد و گرایش بیشتر جامعه دانشگاهی و نخبگان علمی جهت حضور در چین را به همراه داشت. 

در این راستا، "اندرو لیلیانگ" از مقام های قضایی ایالات متحده آمریکا اعتراف کرده است که ابتکارات دولت ترامپ، نوعی فضای وحشت را در میان محققان و پژوهشگران در آمریکا ایجاد کرد. بدون تردید چهره های دانشگاهی نمی خواهند به خاطر همکاریهای علمی خود بازخواست شوند. اگر بنا باشد که دانشمندان چینی از کار در آمریکا وحشت داشته باشند، این بدان معناست که آمریکا دیگر  از یافته ها و اکتشافات آن ها نفع نمی برد و این چین است که برنده اصلی این معادله خواهد بود. 

از این منظر، اگرچه وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که ابتکارات آن علیه جامعه علمی چینیِ حاضر در آمریکا و سوظن واشینگتن به آن ها در زمینه کمک هایشان به دولت چین جهت سرقت علمی و مالکیت فکری آمریکا کنار گذاشته شده، با این همه هنوز هم تردیدهای جدی در مورد کنار گذاشته شدن رویه های غیرعادلانه علیه دانشمندان چینی در خاک آمریکا وجود دارد. انیستیتو ملیِ بهداشت آمریکا هنوز به اخراج بیش از 100 دانشمند و محقق خود و همچنین متوقف کردن بیش از 150 پروژه تحقیقاتی که بیش از 80 درصد هر دو مورد مربوط به دانشمندان و پروژه های آسیایی بوده، به خود می بالد! 

واقعیت این است که دولت آمریکا هنوز بر خلاف مواضع اعلامی خود، دانشمندان و محققان خارجی به ویژه آسیایی‌ها و البته چینی ها را به مثابه تهدیدات علیه امنیت ملی آمریکا در نظر می گیرد. دانشگاه ها و شرکت‌های آمریکایی فکر می کنند که تهدیداتی که از ناحیه چین با آن ها رو به رو هستند به مراتب بزرگ تر از خطر از دست دادنِ محققان برجسته چینی است که در خاک آمریکا فعالیت دارند.»

 

https://moderndiplomacy.eu/2023/04/29/abandoning-the-us-more-scientists-go-to-china

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۰۰۵۰۰۸:۴۹:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۶
بهشتی در چین انتظار برگشت چینی های مقیم آمریکا را نمی کشد. شرایط کار، پیشرفت علوم و فن آوری، حقوق و مزایا، سبک زندگی، آزادی اینترنت،........ در آمریکا بسیار بسیار بهتر از چین است.
ناشناس۳۰۳۰۶۲۸۱۴:۲۹:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۱۶
البته از اینجا همه چیز قابل دیدن نیست اگر عرصه را تنگ کنند چین برایشان بهتر خواهد بود
ناشناس۳۰۳۱۷۲۹۱۰:۲۶:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۷
فقط نمیدونم چرا هیچکدوم دوسن ندارند برن چین و روسیه همه فقط اولویت اولشون آمریکا و کانادا اگر نشد انگلیس و اروپا
ناشناس۳۰۳۲۲۰۷۱۵:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۲/۱۷
عرق وطن رو در نظر نگرفتی البته به شرط فاسد نبودن حزب حاکم!!
ناشناس۳۰۳۰۰۵۳۰۸:۵۱:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۶
از دیر باز آمریکا به «سرزمین آرزوها» معروف بوده است. هیچ چینی الاصل عاقلی آمریکا را ول نمی کند تا به چین برگردد.
ناشناس۳۰۳۰۰۵۶۰۸:۵۳:۴۶ ۱۴۰۲/۲/۱۶
وقتی شرایط کار، زندگی، زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آمریکا را با چین مقایسه کنید، به پوچ بودن ادعای این مقاله که منتشر کرده اید، می رسید.
ناشناس۳۰۳۰۵۵۷۱۳:۵۰:۴۰ ۱۴۰۲/۲/۱۶
امريكا همچنان بالا ترين سطح رفاه را در دنيا دارداينگونه مطالب براي تبليغ عليه امريكا وبزرگ كردن چين است،در كشوري كه با خوردن حشرات وكثيف ترين حيوانات مردمش روز گار مي گذرانند امكان ندارد امريكا را به چين ترجيح دهند
ناشناس۳۰۳۰۵۸۴۱۴:۰۶:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱۶
البته اگر دانشمندان چینی از آمریکا برگردند، به احتمال زیاد قدرت چین افزایش خواهد یافت و آمریکا بیشتر دچار زوال خواهد شد.
سید۳۰۳۰۶۰۸۱۴:۲۲:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۶
چرا رفتن آمریکا که حالا برگردن چین
بهنام۳۰۳۱۵۳۷۰۷:۵۱:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۷
آمریکا دهه ۵۰ به سرزمین فرصت ها معروف بود ولی الان اوضاع بدی داره مواد مخدر به وفور یافت میشه تقریبا همه اسلحه دارند حضور مهاجرین ونزوئلایی و مکزیکی به صورت قاچاق تو کشور باعث نا امن تر شدن آمریکا شده هزینه بالای بیمه های درمانی.و خیلی چیزهای دیگه کاهش امنیت توسط بی خانمان ها واقعا نمیشه آمریکا زندگی کرد یک ماه اگه مالیات ندی خونتو ازت میگیرن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

    3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

    4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

    5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

    10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

    11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

    15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

    16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

    18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

    22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

    23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

    آخرین عناوین