گناه مستاجری!

  4020131073 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

با نزدیک شدن به فصل تمدید اجاره خانه‌ها، رئیس جمهور دستور تامین مسکن مورد نیاز مستاجران را صادر کرد. آمارهای مربوط به هزینه مسکن و تعداد خانوارهای اجاره‌نشین را بررسی کرده‌ایم و از ۲ کارشناس درباره تجربه دیگر کشورها و راهکار موثر برای جلوگیری از افزایش نجومی اجاره‌ها پرسیده‌ایم

گناه مستاجری!

روزنامه «خراسان» نوشت: بیش از ۸ میلیون خانواده، دوباره باید لباس های گرمشان را از چمدان ها بیرون بیاورند؛ نه به‌ خاطر سرمای جزئی آخرین روزهای بهار، بلکه به‌خاطر لرزه ای که تمدید اجاره خانه ها بر تنشان خواهد انداخت و طرح ها و برنامه های دولت های مختلف هم هنوز نتوانسته است این بیماری و درد مزمن هر ساله شان را درمان کند.

۴۳ درصد هزینه خانوار

طبق گزارش مرکز آمار و گزارش روزنامه رسمی دولت، در سال ۹۵ از ۲۳ میلیون و ۵۸۰ هزار خانوار کشور، ۳۰.۷ درصد اجاره نشین بودند، اما تعدادشان در پایان سال ۹۹ افزایش یافت و به ۳۸ درصد رسید. این گزارش تحلیلی روزنامه فرهیختگان هم به خوبی گویای وضعیت درآمدها و اجاره ها در شهری مانند تهران است که اثراتش را در دیگر شهرها نیز می گذارد: «طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ درحالی هزینه اجاره‌بهای خانوارهای تهرانی ۱۴ برابر شده که در این مدت درآمد خانوارها ۱۲.۶ برابر شده است. این عقب‌ماندگی درآمد موضوعی است که فقر مسکن را به‌دنبال داشته است؛ به‌طوری‌که براساس گزارش مرکز آمار ایران در پایان سال ۱۳۹۹ سهم هزینه مسکن در سبد هزینه‌ای خانوارهای شهری کشور به ۴۳ درصد و در تهران به حدود ۵۰ درصد رسیده است».

برنامه تحول دولت؛ فصل مسکن

اگرچه مشکل مسکن مربوط به یک دولت و دو دولت نیست، اما تقریبا همه دولت ها مدعی داشتن طرح و برنامه برای حل آن بوده اند و البته هیچ کدام از نسخه هایی که پیچیده‌اند، دوای این درد مستاجران نبوده است. دولت سیزدهم  هم در «سند تحول دولت مردمی» به عنوان برنامه و خط‌مشی خود، فصلی را به طور ویژه  به موضوع مسکن اختصاص داده و با بررسی چالش ها، راهکارها و اقداماتی را برای حل مشکلات این حوزه ارائه کرده است، از جمله «تکمیل و به‌روزرسانی سامانه ملی املاک و اسکان کشور»، «اخذ مالیات از خانه های خالی، وضع مالیات بر عایدی سرمایه به منظور کاهش جذابیت تقاضای سوداگری و هدایت نقدینگی  به سمت ساخت مسکن» و همچنین «وضع مالیات بر ارزش زمین و ملک با پیشنهاد قوانین لازم». اقداماتی که برخی از آن‌ها هم آغاز شده اما مشکلات همچنان پابرجاست. این که چرا دولت‌ها در سامان‌دهی مسکن و تامین نیاز اساسی مستاجران موفق نبوده اند، موضوعی است که پاسخش را در گفت و گو با دو کارشناس حوزه مسکن بررسی کرده ایم.

تجربه سایر کشورها چیست؟

«مجید گودرزی»، کارشناس حوزه مسکن، صحبتش را با مرور تجربیات دیگر کشورها آغاز می کند و می گوید: «مسکن در همه دنیا یک نیاز ضروری است که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط دولت ها کنترل می شود. مثلا در آلمان، هم شهرداری ها و هم دولت به صورت منطقه ای قیمت مسکن را اعلام می کنند؛ در کشورهای حوزه اسکاندیناوی هم دولت مسئول تعیین افزایش قیمت مسکن است. در انگلستان هم برای رونق ساخت و ساز و جلوگیری از بروز مشکل تامین مسکن تا ۷۰ درصد هزینه ساخت، وام بلند مدت و تضمین های دولتی داده می شود. در کشور چین هم ساخت و ساز کاملا پررونق است و به میزان بیش از نیاز خانه های خالی وجود دارد، یا در آمریکا هزینه سوداگری و نقل و انتقال مسکن آن قدر بالاست که اصلا برای کسی صرفه اقتصادی ندارد وگرنه هیچ کس از سود کردن در این بازار بدش نمی آید و اگر بسترش وجود داشت حتما در آن کشورها هم مشابه وضعیت ما اتفاق می‌افتاد».

حاضر به هزینه دادن نیستیم

گودرزی سپس به چرایی شکست خوردن طرح های ما در حوزه مسکن اشاره می کند و می گوید: «طبیعتا برای اجرای هر طرح، برنامه و تغییر، باید یک سری هزینه ها را متقبل شد اما متاسفانه سیاستمداران ما نمی خواهند این هزینه را بدهند و به همین دلیل سال‌های سال است که خرده مالکان برنامه های خودشان را در حوزه املاک اجرا می کنند و همه را به بازی می گیرند».

مشکل اصلی، ضعف در قانون گذاری

او ادامه می دهد: «اصلی ترین مشکل در کشور ما مربوط به قانون گذاری در حوزه مسکن است و اراده ای هم برای آن دیده نمی شود، اگر هم طرحی مانند مالیات بر خانه های خالی و خانه های لوکس وضع می شود، خود نشان دهنده ناکارآمدی در بخش قانون گذاری است و به تورم مسکن دامن می زند؛ به این دلیل که این مالیات ها صرفا به شکل زنجیروارانتقال می یابد و فشارش به بدنه جامعه و مستاجران وارد می شود».

مصوبه سران قوا هم بی اثر بود

گودرزی می افزاید: حتی چیزی مانند مصوبه سران قوا برای اجاره خانه هم با این که در 

عالی ترین سطح ممکن تصویب شد، اما کارایی نداشت،  به این دلیل که شوراهای حل اختلاف هم آن را قبول نداشتند و معتقد بودند متفاوت با قانون است؛ به همین دلیل فقط باعث شد برخی از مالکان و مستاجران برای اولین بار در زندگی پایشان به شوراهای حل اختلاف باز شود».

باید قیمت گذاری کنیم

پیشنهاد مشخص او برای حل همیشگی این بحران هم این است: «چالش اصلی حوزه مسکن، قیمت گذاری است که کسی به آن ورود نمی کند؛ در حالی که انجامش کار سختی نیست، همان طور که برای طرح ملی نهضت مسکن این کار انجام شد، می توان آن را به کل حوزه مسکن تعمیم داد و قیمت گذاری کرد».

منتظر برنامه وزارت راه و شهرسازی

دولت حالا در یک آزمون مهم قرار دارد و میلیون ها خانواده اجاره نشین منتظر اجرایی شدن برنامه هایش در حوزه مدیریت مسکن و اجاره بها هستند. صحبت های رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت ۲۷ فروردین هم مطالبه گرانه بود و با اشاره به نزدیکی فصل جابه‌جایی‌ها، از وزیر مسکن خواست با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط، تدابیر لازم را برای تسهیل شرایط تامین مسکن مورد نیاز مستاجران در نظر بگیرد؛ تدابیری که تاثیرش را باید در گفت و گوی مستقیم با مستاجران جست و جو کرد ،  نه گزارش های مدیریتی که بعضا با واقعیت جامعه تفاوت های بسیار دارد.

جرم‌انگاری همراه با مکانیزم تشویقی و تنبیهی

«فرشید ایلاتی» یکی دیگر از کارشناسان حوزه مسکن است می گوید: «برای حل مشکل دیرینه مستاجران، باید عرضه مسکن تقویت شود که یک راه آن، شناسایی دقیق خانه های خالی و الزام قانونی برای عرضه شدن آن‌هاست که می تواند شوک قیمتی وارد کند و لااقل بهای مسکن و اجاره بها را تثبیت کند». او می افزاید:« متاسفانه با وجود راه اندازی سامانه هایی برای شناسایی خانه های خالی و ثبت معاملات املاک، همچنان اطلاعات آن تکمیل نیست، به همین دلیل به غیر از تهران که وضعیت نسبتا خوبی دارد، در برخی کلان‌شهرها حتی ۱۰ درصد اجاره نامه ها هم ثبت نمی شود و به همین دلیل ابزار نظارتی لازم برای جلوگیری از سوداگری وجود ندارد».

ایلاتی هم یک پیشنهاد روشن برای سامان‌دهی وضعیت اجاره خانه ها و قیمت مسکن دارد: «راهکار این است که ثبت نکردن قراردادهای اجاره جرم انگاری شود تا همه مکلف به انجام آن باشند، در کنار آن هم با در نظر گرفتن قیمت های مصوب، برای رعایت کنندگان قیمت تخفیف های مالیاتی و تسهیلات مشوق درنظر گرفته شود و برای مالکانی که اجاره های بیشتر می گیرند، روش های تنبیهی.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۰۸۲۴۶۱۵:۵۹:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۳۱
اجاره بها مثل حقوق ها نیست که نصف تورم افزایش پیدا کنه اجاره بها به اندازه ی تورم افزایش پیدا می کنه .
ناشناس۳۰۰۸۲۵۷۱۶:۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۱/۳۱
دولت باید ریال را تقویت کند. هیچ راهی نیست.
ناشناس۳۰۰۸۳۶۸۱۷:۳۳:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۳۱
فشار به مالکان صرفا باعث میشود اقتصاد مسکن رو به افول برود و اصولاً کسی خانه جدید نخرد و این موضوع خود باعث از دست رفتن شغل های بسیاری در کشور خواهد شد هم کارخانه ها و کارگاههای تولید مصالح و هم کارگران ساختمانی. ...
ناشناس۳۰۰۸۴۱۵۱۸:۱۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱/۳۱
مستاجری گناه نیست.
ناشناس۳۰۰۸۵۱۶۱۹:۴۱:۳۰ ۱۴۰۲/۱/۳۱
برای مسکن ملی هر سه ماه باید 40 میلیون پرداخت کرد . اگر یه کارگر این همه درآمد داشت که کارگر نبود . اجاره ، هزینه معیشت ، کرایه ، بیمه ، قبض ها و .....چجوری باید هر 3 ماه 40 میلیون پرداخت کنه؟
ناشناس۳۰۰۸۵۷۶۲۰:۴۰:۴۲ ۱۴۰۲/۱/۳۱
انگاری فنر اداره کشور دررفته دولت بر چیزی نه کنترل دارد نه برنامه
ناشناس۳۰۰۹۱۵۱۰۹:۵۰:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱
وقتی جنبش آشوب راه میندازید تو کشور مشخصه اقتصاد آسیب می بینه
ناشناس۳۰۰۸۶۲۳۲۱:۱۸:۲۰ ۱۴۰۲/۱/۳۱
مالکان ب عناوین مختلف زیر بار قرارداد جدید اجاره نامه نمی‌روند.. چرا... چون املاک با آنها هماهنگ است و اگر هیچ مشاور املاکی اجازه نداشته باشد بصورت سنتی و بدون کد رهگیری قولنامه صادر کند موضوع حل می‌شود.. مستاجر باید بعد از قولنامه ملک بتواند برود از موجر بدیل عدم التزام ب قانون و اجاره بهایی ک بیشتر گرفته و همچنین در سامانه هم ثبت نبودن و مالیات هم ندادن شکایت کند.. البته بعد از قولنامه.. قانون اشکال دارد یا ضعف نظارت است معلوم نیست.. فقط میدانم بسادگی حل می‌شود اگر کسی بخواهد
محمد جلیل فتحی۳۰۰۸۶۳۰۲۱:۲۳:۰۷ ۱۴۰۲/۱/۳۱
باید دولت کنترل تمامی مسکن ها را در دست بگیرد و با نرخ ثابت متناسب با متراژ خانه اجاره بدهد اینگونه سازندگان از هزینه اضافه در ساخت جلوگیری می‌کنند چون ظاهر خانه تاثیری در نرخ اجاره ندارد مردم پایین شهر توان زندگی در مناطق مفرح را خواهند داشت و این گسست فرهنگی و ایمانی رفع خواهد شد و دولت پس از کسر هزینه های مدیریت باقی اجاره بها را به مالک پرداخت میکند
ناشناس۳۰۰۸۶۵۵۲۱:۳۷:۲۲ ۱۴۰۲/۱/۳۱
راه حل دولتی ها هم ساده ترین راه ! بخشش از جیب صاحبخانه!!
ناشناس۳۰۰۸۶۸۵۲۲:۰۸:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۳۱
هر نوع مالیات رو در آخر مستأجران بیچاره پرداخت میکنند این مالیات ها باعث افزایش شدید اجاره میشه
ناشناس۳۰۰۸۷۵۶۲۳:۱۹:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۳۱
جلوی چاپ پول گرفته بشه حل میشه همه چی...
ناشناس۳۰۰۸۸۴۶۰۰:۴۷:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱
دولت امسال می تواند استثنا کاری کند مستاجران حداقل اجار ه اصافه نسبت به پارسال ندهند.
ناشناس۳۰۰۸۸۹۳۰۲:۱۰:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱
تو رو خدا ی فکری به حال ما مستاجرها بکنید بخدا حقوقها اینقدر زیاد نمیشود که اجاره خانه ها زیاد میشود
ناشناس۳۰۰۹۰۰۹۰۷:۰۲:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۱
توروخدافکری به حال قیمت اجاره بهابکنین املاکی هابه خاطرپرساتشون ازصاحب خانه زدن جلوصاحب خانه روموجاب میکنن که بایداین قیمت بدین توروخدایه کاری بکنین خداوکیلی برای گران کردن گوشت به یه روزنمیکشه بابایه کاری کنین قیمت اجاره طوری نباشه که کمرمستجربدبخت بشکنه یه قیمتی تعیین بشه که اون باشه نه این که هرکسی برای خرابی که اره پول خون باباشوازیه کارگر بخوادشماخودتون تواین ‌شرایت بودین قبول میکردین ایا؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۰۰۹۱۰۴۰۹:۱۳:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱
ساده ترین راه برای حل همیشگی یکی از مشکلات مستاجرین تبدیل پول پیش به قیمت روز طلاست.این یعنی دیگه مالکین برای پول مستاجر ضعیف نقشه نمی کشن و مستاجر هر روز ضعیف تر نمیشه
ناشناس۳۰۰۹۲۰۲۱۰:۴۹:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۱
قیمت منطقی هر منطقه را دولت اعلام کند و نظارت هم داشته باشد که نه صاحب خانه ها بتوانند بیش از حد اجاره بها بگیرند و نه مستاجر نگران هزینه ی بیش از حد و غیر منطقی اجاره بها شود
علیرضا۳۰۰۹۴۳۱۱۳:۵۲:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۱
من دیروزرفتم خونه‌اجاره‌کنم‌توشهرقدس‌.طرف‌زیرزمین‌50متری‌روگذاشته‌150ملیون‌باماهی‌2ملیون‌‌مغزم‌صوت‌کشید‌مگه‌یک‌کارگر‌ازکجاباید‌بیاره‌والا‌مادونفریم‌هردوشاغل‌‌بچه‌نداریم‌اگه‌یک‌کسی‌بچه‌داشته‌باشه‌تنها‌خودش‌کارکنه‌.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. من عجله ندارم!

  3. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  6. دور باطلی که تمامی ندارد!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  9. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  10. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  11. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  14. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین