سال دفاع برای مرد عملگرا

حسین علی زاده،   4011224048 ۷۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
سال دفاع برای مرد عملگرا

سال گذشته برای قالیباف با یک شوک سیاسی بزرگ آغاز شد: سفر همسر و دختر او به همراه دامادش به ترکیه و خرید سیسمونی برای نوه جدید؛ و با دفاع او از جایگاه مجلس و موقعیت سیاسی عملگرایانه اش گذشت. 

این خبر البته فقط برای قالیباف شوک آور نبود و هم در اردوگاه اصول گرایان و هم در میان جامعه تاثیر منفی زیادی برجای گذاشت. الیاس فرزند قالیباف در توضیح نسبتا به موقعی به جای پدر تاکید کرد که این سفر بدون رضایت قالیباف انجام شده و آنها آن را تایید نمی کنند. بعد هم بحث ها ی زیادی در رسانه ها و فضای مجازی در گرفت که حدود مسوولیت های مقامات جمهوری اسلامی در قبال خانواده تا کجاست و آیا آنها باید بر همه رفتارهای خانواده خود، از ریز و درشت، با حساسیت نظارت و  جوابگو باشند یا خیر؟! طبیعتا برای افکار عمومی که مدل های سختگیرانه زیادی را دراین زمینه هم از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و هم از سایر مقاماتش در دهه نخست انقلاب سراغ دارد مشاهده چنین خطایی در کارنامه سیاسی قالیباف که خود را پیرو فرهنگ انقلابی و اصول گرایی می داند قابل پذیرش نبود. این اتفاق یک تعبیر جدید را پس از «استخر» در ماجرای فوت مرحوم هاشمی  از دنیای زندگی روزمره ما ایرانی ها به سطح سیاست آورد: «سیسمونی»!

موقعیت سیاسی جدید قالیباف در مجلس اما خیلی زود او را از حاشیه ها وارد متن  کرد.  طرح های زیادی بود که اصول گرایان در دوران رقابت های انتخاباتی هم در مجلس و هم در دولت با آب و تاب  زیادی به آن پرداخته بودند و وعده های زیادی نیز درباره شان داده بودند که در راس آن طرح شفافیت آرای نمایندگان قرار داشت. طرحی که می توان گفت منتخبان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با شعار تحقق آن راهی ساختمان هرمی خیابان بهارستان شدند. بنابراین سختی سال ۱۴۰۱ برای قالیباف فقط مربوط به سیسمونی نوه جدید نبود. طرح شفافیت آرای نمایندگان، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی دو طرح بسیار مهم مجلس بود که باید با مدیریت  قالیباف به سرانجام می رسید. طرح هایی که به دلیل حساسیت ویژه ای که نزد افکار عمومی داشت برای جایگاه سیاسی قالیباف بسیار مهم بود.

طرح شفافیت آرای نمایندگان

قالیباف وعده داده بود که این طرح تا پایان ماه رمضان یعنی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار خواهد گرفت اما پیش بینی ها این بود که اولویت‌دار شدن این طرح با درخواست تعدادی از نمایندگان در صحن علنی میسر می شود، در غیر این‌صورت با توجه به تعداد بالای طرح‌های عادی که پیش از طرح شفافیت در نوبت بررسی قرار دارد قطعا به تاخیر می افتاد. با اینحال این تاخیر رخ نداد و در همان زمان طرحی مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت که البته تفاوتی با طرح قبلی داشت.  طرحی که در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت نسخه شفافیت را برای  قوای سه گانه و همه دستگاه‌ها به جز نهادهای نظارتی پیچیده بود. اما این طرح نیز با مانعی بر سر راه خود برخورد کرد. پس از تصویب کلیات این طرح جدید در مجلس و تایید شورای نگهبان اکنون این طرح بر سر یک مورد اختلافی در مجمع تشخیص مصلحت مانده بود. قالیباف در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره بلاتکلیفی چند ماهه این طرح ( از ادیبهشت تا بهمن سال ۱۴۰۱) گفت : زور ما که به مجمع نمی‌رسد اما انتظار داریم قولی که رئیس مجلس شورای اسلامی داده اجرایی شود و معاونت اجرایی هرچه سریع‌تر در این زمینه با نمایندگانی که قصد دارند آرای خود را به صورت شفاف در منظر ملت قرار دهند همکاری کند.

قالیباف به این ترتیب سعی کرد پاسخی به ابهامات و انتقادات افکار عمومی از طولانی شدن روند این طرح بدهد و توپ را از زمین مجلس خارج کند. به همین دلیل هم به صراحت گفت: مجلس در خصوص شفافیت وظیفه خود را انجام داد و اشکالات شورای نگهبان نیز در صحن مجدد بررسی و در خصوص آن تصمیم گیری شد و نظر مجلس شفاف و روشن است. 

او خطاب به مجمع تشخیص هم گفت: خواهش من از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که این موضوع را در دستور قرار دهند و با سرعت بیشتری در مورد آن تصمیم گیری کنند تا هم وظیفه مجلس، هم مجموعه شورای نگهبان و مجمع تشخیص انجام شود و تکلیف در این خصوص روشن شود.

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی 

هر قدر موضع قالیباف درباره طرح شفافیت، روشن و شفاف بود درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی معلوم نیست که قالیباف دقیقا چه در ضمیرش داشته. بر اساس موضعگیری های مشاوران و نزدیکان رییس مجلس او با طرح صیانت و کلا رویکردهای محدودیت زا در فضای مجازی موافق نیست. قالیباف خود در واکنش به بازخوردهای منفی این طرح و نحوه بررسی آن طبق اصل ۸۵ که بر اساس آن تصویب این مصوبه در کمیسیون صورت می گیرد نه در صحن مجلس، در تابستان ۱۴۰۰ در صفحه اینستاگرامش نوشت:

«دربارۀ تصمیم نمایندگان محترم مجلس در واگذار کردن «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به کمیسیون، مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم:

۱- عمدۀ ادعا‌های مطرح شده درباره طرح مطابق واقع نیست و در طرح وجود ندارد لذا کارشناسان و فعالان دلسوز در نظر داشته باشند که تحت تاثیر فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع، پیش از بررسی دقیق موضع گیری نکنند.

۲-مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌آپ، برنامه مجلس نیست و آنگونه که برخی مطرح می‌کنند در طرح مذکور وجود ندارد؛ در عین حال بنظر می‌رسد ابهامات و اشکالاتی در این زمینه وجود داشته باشد که ضروری است حین بررسی طرح، این موضوع بررسی و اصلاح شود. تصمیم گیری درباره این پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌آپ که ده‌ها میلیون نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آن‌ها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید در خصوص آن‌ها متغیر‌های زیادی را مدنظر قرار داد؛ لذا طرح باید بگونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی بصورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد.

۳-بعد از کسب نظر هیئت رئیسه مجلس، این طرح در کمیسیونی مخصوص با حضور نمایندگان منتخب از کمیسیون‌های مجلس بررسی و تصویب خواهد شد و نمایندگان دولت جدید نیز در جلسات آن حضور خواهند داشت.

۴-بدلیل اهمیت این مسأله برای آحاد مردم و ضرورت ابراز نظر کارشناسی، مذاکرات این کمیسیون بصورت علنی و شفاف خواهد بود.

۵-مدیریت مطلوب و عقلانی فضای مجازی به ترتیبی که منافع مردم را تامین کند، ضرورتی است که همه کشور‌های پیشرفته آن را اجرا می‌کنند.»

تکذیب  مسدود سازی اینستاگرام و واتس اپ و تاکید بر مدیریت معقول فضای مجازی و ورود شورای عالی فضای مجازی در تصمیم گیری برای پلتفرم های خارجی و نهایتا تاکید بر علنی بودن و شفافیت مذاکرات در کمیسیونی که طرح در آن بررسی خواهد شد می تواند نشانه ای باشد دال بر اینکه مشاوران و نزدیکان قالیباف درباره مخالفت او با طرح صیانت به شکلی که ابتدا مطرح شد بیراه نمی گویند. 

با این حال به گفته  احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز در گفت و گو با اعتماد  آقای قالیباف موافق طرح صیانت بود، بعد از آنکه بازتاب های اجتماعی را دیدند، مخالفت کردند. اگر موافق نبود که این اتفاق ها پیش نمی آمد. 

در مقابل روایت مشاوران و برخی افراد دیگر نزدیک به قالیباف حاکی است قالیباف با فیلتر اینستاگرام و واتس اپ مخالف است و حتی قصد داشته با رایزنی در این باره آن ها را رفع فیلتر کند !

برای درک موقعیت دشوار قالیباف در زمینه این طرح باید به اظهارات یکی از نمایندگان موافق آن در روزهای پایانی سال۱۴۰۱ توجه کرد که در پرسشی خارج از دستور و در غیاب قالیباف در مجلس با انتقاد از اینکه چرا نمایندگان شهامت انقلابی بودن ( یعنی شعار اصلی مجلس یازدهم)  را از دست داه اند خطاب به رییس جلسه ، عبدالرضا مصری گفت : سه سال از عمر مجلس می‌گذرد و ما هنوز یک قانون درباره فضای مجازی نداریم که مطالبه رهبری است، جنگ ترکیبی اخیر و فیلترینگ هم نشان داد که فیلترینگ منتظر قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی نمی‌ماند. این عیب بزرگ مجلس است که قانون‌گذاری را رها کرده و تصمیم‌گیری درباره فضای مجازی ندارد؛ لذا هیئت رئیسه باید این موضوع را در دستور کار مجلس قرار دهد. »

همین دو طرح به تنهایی موقعیت پیچیده قالیباف را در مجلس و اردوگاه اصول گرایان نشان می دهد. جناح سنتی تر اصولگرایان برای مجلس انقلابی شاخص ها و تعاریفی دارد که جناح جوان تر و نواندیش تر  چندان با آن ها موافقتی ندارد و دستکم در روش با آن ها موافق نیست. به علاوه قالیباف باید بتواند دربرابر حمله های گاه و بیگاهی که بیرون از این اردوگاه به او می شود، از خود دفاع کند. حملاتی که هم از سوی اصلاح طلبان و هم از سوی جریان موسوم به عدالتخواه به او صورت می گیرد که گاهی بسیار تندتر از حملات اصلاح طلبان است. انتخابات مجلس دوازدهم  در پایان سال جدید برگزار می شود. باید دید فارغ از دغدغه مشارکت انتخاباتی مردم، قالیباف برای اداره مجلس جدید چه تصمیمی می گیرد؟ آیا همین مسیر طی شده را ادامه می دهد یا راه تازه ای در پیش می گیرد؟! او راه طولانی نیروی انتظامی تا ریاست مجلس را از مسیر نامزدی در انتخابات های ریاست جمهوری طی کرده است و خود را همیشه آماده حضور سیاسی نشان داده است. تصویری که از او در عرصه سیاست ایران وجود دارد حکایت از نوعی عمل گرایی در سیاست دارد. اما سال گذشته برای او بیشتر در مقام دفاع گذشت. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۶۱۹۷۱۱۳:۰۹:۵۴ ۱۴۰۲/۱/۵
عملکرد نزدیکترین مدیر دور و ور آقای قالیباف در دوره شهرداری ایشان که با لابی شخص قالیباف بر مسند مدیریت یکی از بزرگترین بنگاههای اقتصادی ایران نشسته رو که میبینم با خودم میگم خدا رو شکر که این آقا رییس جمهور نشد.
ناشناس۲۹۶۱۹۷۵۱۳:۱۳:۲۶ ۱۴۰۲/۱/۵
قالیباف چه آن زمانی که شهردار تهران بود و چه حالا که رییس مجلس است، در انجام وظایفش موفق نبوده است.
ناشناس۲۹۶۲۱۸۱۱۶:۲۱:۱۴ ۱۴۰۲/۱/۵
اگر به مقوله‌ فرهنگ اسلامی توجه ويژه‌ای نشود با توجه به تلاش استکبار براي تغيير نگرش مردم کشورهای اسلامی منطقه؛ قطعا به خواسته‌های تمدن نوين اسلامی نخواهيم رسيد.
ناشناس۲۹۶۲۱۸۵۱۶:۲۴:۱۹ ۱۴۰۲/۱/۵
مسئولینی که فکر می‌کنند اگر به دشمن نزدیک بشوند می‌توانند مشکلات را حل کنند سخت در اشتباه هستند. خداوند در آیات دوم و سوم سوره طلاق راه نجات را رعایت تقوی و توکل بر خدا دانسته و وعده داده اگر انسان‌ها در این راه گام بردارند از راههایی که به ذهن نمی‌رسد روزی‌شان می‌دهیم.
ناشناس۲۹۶۲۱۹۰۱۶:۲۸:۳۵ ۱۴۰۲/۱/۵
از مسئولين به ويژه روسای قوا درخواست می شود با اهتمام و جديت به فكر حل مشكلات مردم باشند و خودشان دردسرساز برای ملت نشوند، و الا بايد فردا پاسخگوی ملت در پيشگاه خداوند باشند.
ناشناس۲۹۶۲۱۹۵۱۶:۳۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۵
جالب است که در این دولت مسئولیت تمام مشکلات را به گردن دولت قبل می‌اندازند ولی از دستاوردهای به دست آمده هیچ سخنی به میان نمی آورند. اگر از مسئولان قبلی که برای به نتیجه رسیدن طرح‌هایی که اکنون افتتاح می‌شود تشکر کنند جای دوری نمی‌رود!
ناشناس۲۹۶۲۱۹۶۱۶:۳۲:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۵
دولت هرچند روز یک بار خودش را با یک موضوع حاشیه‌ای سرگرم می‌کند. به مردم جواب بدهند پس کی نوبت حل مشکلات معیشتی جامعه فرا می‌رسد؟
ناشناس۲۹۶۲۱۹۷۱۶:۳۴:۰۹ ۱۴۰۲/۱/۵
در قانون آمده به میزان افزایش تورم بر حقوق کارمندان اضافه بشود. وقتی تورم رسمی 50 درصد می‌باشد چرا نمایندگان مجلس در خصوص افزایش حقوق در حد 20 درصد اعلامی دولت واکنش نشان داده و آن را تصویب کرذند؟؟؟
ناشناس۲۹۶۳۳۶۵۱۵:۵۲:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۶
مشکل اصلی کشور این است که خود مسئولین در دور زدن قوانین ید طولایی دارند.
ناشناس۲۹۶۲۱۹۸۱۶:۳۵:۲۲ ۱۴۰۲/۱/۵
سخنگوی دولت دائم اعلام می‌کند اجناس و مواد خوراکی ارزان شده است ما که نمی‌دانیم این اجناس ارزان را کجا می‌فروشند مسئولان به ما بگویند کجا جنس ارزان می‌فروشند تا ما بتوانیم خرید کنیم.
ناشناس۲۹۶۲۲۰۲۱۶:۳۸:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۵
قانون مرخصی 9‌ ماهه زایمان برای خانم‌های کارمند که دولت گذشته بعد از تصویب مجلس در روز زن به مادران هدیه داد چرا در این دولت متوقف شده و ابلاغ نمی‌شود؟
ناشناس۲۹۶۲۴۰۸۱۹:۴۹:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۵
موفق ترین شهردار را می گویی نبوده؟ رئیس مجلس هم بیشتر وقت ها هیچ کاره هست چون 290 نماینده وجود دارد
ناشناس۲۹۶۲۴۳۴۲۰:۱۴:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۵
تنها راه مبارزه با فساد این است که مجلس قانونی جامع و فراگیر تصویب کند مبنی بر مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها که همه افراد و آحاد جامعه را در بر گیرد اجرای چنین قانونی مادر تمامی مبارزات با فساد خواهد بود
ناشناس۲۹۶۳۲۵۰۱۴:۱۲:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۶
هشتمین شهردار برتر جهان
ناشناس۲۹۶۱۹۷۷۱۳:۱۴:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۵
قالیباف نیز مانند محسن رضایی آرزوی ریاست جمهوری را در سر دارد.
ناشناس۲۹۶۲۱۸۸۱۶:۲۷:۲۶ ۱۴۰۲/۱/۵
بنازم به بزرگ مردی از سلاله حضرت زهرا كه همواره سعی بر آن دارد همه افراد خانواده انقلاب را دور هم جمع كند. رهنمودهای حكيمانه و بيدارباش اخيرش نشان داد آنچه در نظام اسلامی شرط مديريت است، سلامت اخلاق و تقواست و هر كه از اين پا فراتر نهاد و كج رفت در جاده فتنه قرار مي گيرد. مردم با كسی پيمان اخوت نبسته اند و ثابت كرده اند كه مطيع رهبر و همراه او هستند.
ناشناس۲۹۶۲۲۰۱۱۶:۳۷:۲۱ ۱۴۰۲/۱/۵
مجلس باید برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی که از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود، اقدام جدی انجام دهد.
mostafa.kamali95@yahoo.com۲۹۶۲۴۱۹۲۰:۰۱:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۵
مجلس در مورد سوت زنی آقایان میرسلیم و ابوترابی شفاف سازی نماید و مشخص نمایند چه برخوردی با آن دسته از نمایندگان مجلس دهم که تخلف کرده اند شده است
ناشناس۲۹۶۱۹۸۰۱۳:۱۵:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۵
آیا قالیباف مدیری جهادی است؟!
ناشناس۲۹۶۲۲۰۴۱۶:۳۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۵
مسئولين حقوق زمان اسارت آزادگان را پرداخت نمي كنند اما از درمان و تحصيل رايگان ايثارگران صحبت مي كنند!
ناشناس۲۹۶۲۲۰۶۱۶:۴۱:۲۲ ۱۴۰۲/۱/۵
تو این 3 سال که رییس مجلس بوده چه کار کرده؟
ناشناس۲۹۶۲۲۳۸۱۶:۵۸:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۵
مدیران باید بر اساس شایسته سالاری گزینش شده و بر اساس قوانین امور محوله را در راستای خدمت به میهن و رضایت مردم انجام دهند.
ناشناس۲۹۶۲۴۲۱۲۰:۰۳:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۵
نمایندگان مجلس چرا سفف دریافتی مدیران را ۵۵ میلیون تومان تصویب کردند؟
ناشناس۲۹۶۱۹۸۵۱۳:۱۷:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۵
اگر من جای قالیباف بودم، پیگیر کار «وحید اشتری» می شدم تا زندان نرود.
ناشناس۲۹۶۲۱۷۳۱۶:۱۶:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۵
تا دوباره دروغ سرایی کند؟
ناشناس۲۹۶۲۳۵۵۱۸:۴۴:۲۳ ۱۴۰۲/۱/۵
ایشان در جای خودش پیگیر شد، خلاف جهت مورد نظر شما!
ناشناس۲۹۶۲۴۴۶۲۰:۲۴:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۵
قانون مشروعیت سنجی اموال و دارایی ها در درجه اول باید برای تمامی نمایندگان ادوار مجلس و بستگان آنها و افراد در سایه آنها اجرا شود و سپس برای تمامی مدیران بانکی و بستگان آنها و وراث آنها و افراد در سایه آنها
ناشناس۲۹۶۱۹۸۷۱۳:۱۸:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۵
قالیباف نه سخنران خوبی است و نه مرد عمل است.
ناشناس۲۹۶۱۹۹۵۱۳:۲۳:۰۹ ۱۴۰۲/۱/۵
آن چه که عیان است، چه حاجت به بیان است؟!
ناشناس۲۹۶۲۰۰۰۱۳:۲۴:۳۷ ۱۴۰۲/۱/۵
مرد به شدت دارای حب ریاست و علاقمند به ریاست
ناشناس۲۹۶۲۰۰۴۱۳:۲۸:۴۳ ۱۴۰۲/۱/۵
آقای قالیباف موقعی که کاندید ریاست جمهوری بودند قول دادند به مسله ۴ درصدی ها که بر ۹۶ درصد جامعه استیلا پیدا کرده اند رسیدگی کنند
ناشناس۲۹۶۲۴۲۶۲۰:۰۷:۳۲ ۱۴۰۲/۱/۵
بیش از یکسال است که از تفحص از بورس به ریاست نماینده ای به نام موسوی لارگانی گذشته و ایشان هیچگونه گزارشی از این تفحص ارائه نکرده اند .
ناشناس۲۹۶۲۶۰۸۲۳:۲۲:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۵
خوب رییس جمهور نشد.
ناشناس۲۹۶۳۲۶۰۱۴:۲۰:۵۶ ۱۴۰۲/۱/۶
فعلا که دولت دست رئیسیه و قالیباف بین ۲۹۰ نماینده فقط یک رای داره
ناشناس۲۹۶۲۰۰۹۱۳:۳۹:۱۳ ۱۴۰۲/۱/۵
با توجه به اینکه دو تن از نمایندگان مجلس از فسادهای مجلس دهم پرده برداشته اند که تعدادی از نمایندگان مجلس رانت و امتیاز و رشوه گرفته نا استیضاح ها و تغحص ها را بباد دهند لذا لازم است مجلس در مورد عدم تفحص از بانک مرکزی و بانک ها که چندین بار کلید خورده ولی اجرایی نشد شفاف سازی شود
ناشناس۲۹۶۲۰۱۰۱۳:۳۹:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۵
لازم است مجلس در مورد عدم تفحص از بانک مرکزی و بانک ها که چندین بار کلید خورده ولی اجرایی نشد شفاف سازی کند
ناشناس۲۹۶۲۰۲۳۱۳:۴۹:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۵
جان خودم و همسرم و دو تا بچه دختر 3 ساله و 6 ساله ام فداي يك لحظه نفس كشيدن ولي فقيه حضرت آيت الله العظمي خامنه اي .
ناشناس۲۹۶۲۰۲۷۱۳:۵۰:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۵
هر كه بي ولي باشد عاقبت سيه بخت است پيمودن راه حق، بي امر ولي سخت است انقلابمان هرگز، منحرف نخواهد شد تا سيدعلي باشد ما خيالمان تخت است.
ناشناس۲۹۶۲۰۳۲۱۳:۵۴:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۵
اولا مجلس را به رئیس مجلس و نظرات او تقلیل دادن نفی ماهیت ذاتی مجلس است. ثانیا به تجربه سالها کار با هر دو قوه تاکید میکنم مشکل ارتباط دولت با مجلس ۰تقریبا در تمام ادوار گذشته) ورود مجلس به جزئیات غیر ضرور است. قوانین ما بجای تعیین کلی حدود اختیارات دولت و تمرکز بر اهداف مبتنی بر منافع ملی و تحقق ان توسط قوه مجریه، به آیین نامه های دست و پاگیر دولتی تقلیل پیدا کرده که به دلیل قانون بودن، سرعت انعطاف دولت برای تصمیم گیری را گرفته و عملا حرمت اجرای قانون را حتی برای ناظران و قاضیان آن کم رنگ کرده. چرا که بسیاری از قوانین جزا یا کلا در گذر زمان یا از ابتدا به دلیل نقصان درک قانون گذاران از جزئیات کارشناسی با عقلانیت و منطق فاصله گرفته است. مشکلات لوایح دولت از افراد نا کارشناس و کم تجربه را هم اضافه کنید. مجلس برای رهایی از فشارهایی که به مجلس ارتباطی ندارد باید خود را یکبار برای همیشه از آیین نامه نویسی و خرده مقررات نویسی برای دولت کنار بکشد و فقط برای دولت حدود اختیارات تعریف کرده و قوه قضاییه و مجلس مشترکا از دولت نتیجه عقلایی بخواهد نه روش انجام کار! جايیکه مجلس باید دقیق شود حقوق عامه و خصوصی و مدنی و جزایی است که لازم الاجرا برای دولت و شهروند است و البته نیازمند تخصص های واقعی است که در مجلس متاسفانه کم است.
ناشناس۲۹۶۲۲۹۸۱۷:۵۹:۳۴ ۱۴۰۲/۱/۵
احسنت و این را باید اضافه کرد که نمایندگان پس از ورود به مجلس باید به امور کلی کشور بپردازند نه به دنبال اختصاص بودجه و امکانات برای حوزه رای خود و این امور باید به شورای شهر واگذار گردد. مجلس ملی یک کشور جای چک و چانه زدن برای احداث بیمارستان و جاده و موضوعات منطقه ای نیست
ناشناس۲۹۶۲۰۳۴۱۳:۵۵:۴۵ ۱۴۰۲/۱/۵
وقتي حضرت امام از روي منطق و استدلال فرموده اند مجلس در راس امور است همگان بايد تبعيت خودشان را در عمل نشان بدهند نه اينكه دست به تئوري پردازي هاي عجيب و غريب بزنند.
ناشناس۲۹۶۲۳۵۹۱۸:۴۷:۲۷ ۱۴۰۲/۱/۵
انتخاباتی که در زمان حضرت امام برگزار می شد بسیار متفاوت از انتخاباتی است که امروز برگزار می شود.
ناشناس۲۹۶۳۱۰۲۱۲:۲۴:۵۲ ۱۴۰۲/۱/۶
البته ایشان مجلس اکثریت را فرمودند و فرمودند در حاکمیت نظر اکثریت را انجام دهید حتی اگر به ضررتان باشد.
ناشناس۲۹۶۲۰۳۵۱۳:۵۶:۱۶ ۱۴۰۲/۱/۵
سازمان هدفمندي يارانه ها اخيراًً به صورت بي حساب و كتاب بعضي از شهروندان را افراد متمكن دانسته و با ارسال پيامك از آنان خواسته كه از دريافت يارانه انصراف بدهند. چرا در انجام بعضي كارها منطق وجود ندارد.
ناشناس۲۹۶۲۴۴۲۲۰:۱۹:۵۷ ۱۴۰۲/۱/۵
کلا یارانه ها دامی بود که به احمدی نژاد دیکته شد تا نقدینگی های کلان که میشد با آنها کارهای زیربنایی کرد در جامعه خرد شود و ضمن اینکه هیچ اثری برای خانواده ها نداشته بلکه چندین برابر تورم نبز ایجاد کرده است
ناشناس۲۹۶۲۰۳۹۱۳:۵۷:۱۰ ۱۴۰۲/۱/۵
شركت هواپيمايي ماهان مصوبه دولت مبني بر بهره مندي خانواده شهدا و جانبازان از تخفيف پول بليت هواپيما را اجرا نمي كند.
ناشناس۲۹۶۲۰۴۱۱۳:۵۷:۳۳ ۱۴۰۲/۱/۵
دفاع از چی ؟
امید۲۹۶۲۰۴۲۱۳:۵۷:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۵
مرد عملگرا تیتر خبرتون خنده‌دار است
ناشناس۲۹۶۲۰۴۴۱۳:۵۸:۵۵ ۱۴۰۲/۱/۵
مدتي است برخي رسانه هاي داخلي به جاي «رژيم صهيونيستي» از واژه اسرائيل براي اين موجود جعلي و نجس استفاده مي كنند كه برخلاف فرمايشات امام راحل(ره) و رهبر عزيزمان است.
ناشناس۲۹۶۲۰۵۲۱۴:۰۱:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۵
وقتي به اين باور قلبي رسيده ايم كه بين اسلام و كفر سازش وجود ندارد همچون رهبر معظم انقلاب محكم و با صلابت در مقابل زياده خواهي دشمنان ايستاده ايم و تحت رهبري هاي داهيانه معظم له پيش مي رويم.
ناشناس۲۹۶۲۰۵۴۱۴:۰۲:۲۲ ۱۴۰۲/۱/۵
در سال جديد از دو قوه مجلس و قضائيه مي خواهيم قانون جامع و مفيدي را در خصوص فريضه پراهميت امر به معروف و نهي ازمنكر و همچنين حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر به تصويب و به مرحله اجراء برسانند.
ناشناس۲۹۶۲۰۵۶۱۴:۰۳:۱۵ ۱۴۰۲/۱/۵
حضرت رسول اكرم(ص) مي فرمايند: هر وقت بهار را ديديد بسيار از قيامت ياد كنيد. خوش آن دمي كه بهاران قرارمان باشد ظهور مهدي زهرا بهارمان باشد اللهم عجل لوليك الفرج
ناشناس۲۹۶۲۰۶۰۱۴:۰۶:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۵
آمریکا عهدشکن، خودبرتربین، دروغگو و دشمن شماره یک مسلمانان جهان، اسلام و انقلاب و هویت ما ایرانی‌هاست. آمریکا و هم‌پیمانانش هیچ‌گاه قابل اعتماد نبوده و نیستند. مسئولان بدانند که این حرف همه ملت ایران است. ما به هیچ طریق حاضر نمی‌شویم عزت‌مان زیر سؤال برود و تحقیر شویم.
ناشناس۲۹۶۲۰۷۲۱۴:۲۷:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۵
خداوکیلی این مجلس که با اسم مجلس انقلابی شروع شد چه نتیجه ای داشت؟ چه کاری به نفع مردم کرد؟ نتیجه عملکردش چه بوده؟ دوستان ما را راهنمایی فرمایند
ناشناس۲۹۶۲۲۶۷۱۷:۲۸:۳۹ ۱۴۰۲/۱/۵
مگر قبلی ها چه کار کرده بودند؟!
ناشناس۲۹۶۲۴۴۴۲۰:۲۱:۱۸ ۱۴۰۲/۱/۵
مجلس انقلابی و تصویب سقف حقوق ۵۵ میلیونی
ناشناس۲۹۶۲۰۷۹۱۴:۴۱:۰۵ ۱۴۰۲/۱/۵
مجلس میگه مسدود سازی پلتفرم های مشهور و پر طرفدار در بین ایرانیان مثل اینستاگرام و.. کار مجلس نیست! وزیر قطع ارتباطات میگه ک قطعی اینترنت و.. کار وزارت نیست! رئیس جمهور یه ماه هست ک دستور برگشت اینترنت به روال سابق رو داده ولی اجرا نشد!! چرا؟ دقیقااا توی ایران چه کسی یا چه ارگانی تصمیم میگیره که اینترنت قطع باشه؟؟ یک بار برای همیشه پیگیری کنید ک مسئول واقعی کشور کیه یا چه کسانی هست.
عمران۲۹۶۲۹۸۸۱۰:۳۹:۲۵ ۱۴۰۲/۱/۶
متاسفانه ساختارها در کشور ما به نحوی پا گرفتند که اختیار دارند اما شفافیت و پاسخگویی ندارند.
ناشناس۲۹۶۲۰۸۸۱۴:۵۲:۵۳ ۱۴۰۲/۱/۵
سال گذشته بدترین سال برای مردم ایران بخصوص طبقات حقوق بگیر وکم درآمد بود و سرچشمه همه این گرفتاریها ناتوانی مجلس ودولت بوداگر حرکت به روال گذشته باشد عملکرد منفی ومصیبت بار است
ناشناس۲۹۶۲۱۴۰۱۵:۵۱:۵۲ ۱۴۰۲/۱/۵
زير علم غريبه رأيت نشديم با حضرت دوست بي صحبت نشديم در سال غبار فتنه يا رب شكرت كه شرمنده درگاه ولايت نشديم
ناشناس۲۹۶۲۱۴۱۱۵:۵۳:۰۳ ۱۴۰۲/۱/۵
به اطلاع رياست محترم مجلس شورای اسلامی برسانيد وضعيت ظاهري بعضي از خانم ها و آقايان در سطح جامعه بسيار زننده است. و متأسفانه اين وضعيت آزار دهنده رو به افزايش مي باشد. وظيفه ایشان در اين مورد چيست؟
ناشناس۲۹۶۲۱۴۳۱۵:۵۴:۳۱ ۱۴۰۲/۱/۵
چرا نقش قانون گذاري كمرنگ شده. من از مجلس مي خواهم قانوني مبتني بر تشديد مبارزه با فساد اقتصادی و اداری تصويب كنند كه در آن با فساد از طريق محروميت هاي اجتماعي و... برخورد شود.
ناشناس۲۹۶۲۱۴۷۱۵:۵۶:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۵
آيا قالیباف از قيمت دارو اطلاع دارد كه چه بر سر مردم آورده است؟
ناشناس۲۹۶۲۱۵۰۱۵:۵۸:۲۴ ۱۴۰۲/۱/۵
ما فرزندان شهدا پيرو راه پدرانمان و امام عزيزمان و شادي دل حضرت مهدي(عج) اين جان ناقابلمان را فداي رهبر معظم انقلاب اسلامي و آزادي قدس شريف مي كنيم.
ناشناس۲۹۶۲۱۵۱۱۵:۵۹:۳۸ ۱۴۰۲/۱/۵
شاخص همه ما، امام خمينی است. هركس به اين شاخص نزديك تر باشد، خط امامی تر محسوب می شود.
ناشناس۲۹۶۲۱۵۳۱۶:۰۰:۴۰ ۱۴۰۲/۱/۵
دامن زدن به اختلافات ميان سران نظام، باعث افزايش تنش های اجتماعی مي شود.
ناشناس۲۹۶۲۱۵۴۱۶:۰۱:۵۱ ۱۴۰۲/۱/۵
جای تعجب است كه در اوج خفقان شاهنشاهی كه جوانان بسياری زير شكنجه های ساواك به شهادت رسيدند و حتي يك انتخابات آزاد هم برگزار نمی شد، دغدغه حقوق بشر در ايران را نداشتند. اما حالا كه ملت ايران آزاد است و بر سرنوشت خودشان حاكم است، دم از حقوق بشر می زنند. معلوم است كه آن ها فقط درپی منافع خودشان هستند و نه حقوق بشر .
آشنا۲۹۶۲۱۵۶۱۶:۰۲:۱۲ ۱۴۰۲/۱/۵
واقعیت اینست که قالیباف غرق در سیاست بازی شده و خیلی از ارزش‌ها برایش کم رنگ شده . مساله حجاب چیز کوچکی نبود که حضرات سکوت اختیار کردند.
ناشناس۲۹۶۲۱۵۹۱۶:۰۳:۵۸ ۱۴۰۲/۱/۵
چند ماه نمي شود كه يخچال ایرانی خريده ام. در اين مدت چندين مرتبه تعمير شده وعيب آن برطرف نشده است. از طرف شركت گفته اند برای اينكه يخچال برفك نزند آب در داخل آن نگذاريم. پس بفرمائيد يخچال را برای چه خريده ايم؟؟؟
ناشناس۲۹۶۲۱۶۲۱۶:۰۷:۱۱ ۱۴۰۲/۱/۵
چرا نماد انقلاب اسلامی از ميدان انقلاب حذف شده است؟ در مجسمه جديدی كه در آنجا نصب شده، ديگر هيچ نشانی از انقلاب نيست.
ناشناس۲۹۶۲۱۶۳۱۶:۰۸:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۵
قبل از عید فرزندمان از سوی مهدكودك، يك بسته مداد رنگی جايزه گرفت كه روی مدادها تصاوير باربی نقش بسته بود. متاسفانه اين مسئله در بسياری از وسايل و اسباب بازی بچه ها وجود دارد كه نتيجه اش گسترش فرهنگ اباحه گری است.
ناشناس۲۹۶۲۱۷۲۱۶:۱۶:۳۸ ۱۴۰۲/۱/۵
قيمت گوشت قرمز و ساير مواد پروتئينی در ماهها و هفته هاي اخير به شدت افزايش يافته بطوريكه از دو سه برابر قيمت گذشته و گاهی بيشتر شده است. از آنجا كه وجود پروتئين و مواد گوشتی در سبد غذايی خانواده ها نقش بسزايی در سلامت آنان دارد و در حال حاضر اين مواد به دليل قيمت های بالا و كاذب از سبد خانواده بسياری از اقشار ضعيف جامعه خارج شده می طلبد كه مسئولين امر برای كنترل و سامان دادن به وضعيت موجود به فكر راه حل اساسی و اجرای آن باشند.
ناشناس۲۹۶۲۲۱۲۱۶:۴۳:۳۶ ۱۴۰۲/۱/۵
عملگرا یعنی شایسته متخصص طرفدار حق غیرجناحی واهل کار وکم شعار وراستگو ومنتقد قدرت ومخالف چاپلوسی
ناشناس۲۹۶۲۲۹۳۱۷:۵۶:۰۶ ۱۴۰۲/۱/۵
مجلس ۲۰ درصد،حقوق برای همه یکسان تصویب کرد یعنی کسی،که ۱۰،میلیون می گیرد ۲۰ درصد ان می،شود ۲ میلیون وکسی که ۴۰ میلیون،می گیرد،می شود۸،میلیون،،اضافه حقوق دیگر
ناشناس۲۹۶۲۳۰۸۱۸:۰۴:۴۴ ۱۴۰۲/۱/۵
اینم یک سخنران است و بس
ناشناس۲۹۶۲۳۲۷۱۸:۱۹:۲۸ ۱۴۰۲/۱/۵
تعطیلی پنجشنبه ها چی شد؟چرا ما باید ۵۰ سال از بقیه کشورها عقب باشیم
ناشناس۲۹۶۲۳۷۴۱۹:۰۳:۰۲ ۱۴۰۲/۱/۵
زحمت کشیدن شما بیهوده است چون به جای ارزانتر کردن دلار و ماشین طلا مردم خوراکی ارزان میخواهند .
ناشناس۲۹۶۲۵۴۲۲۲:۰۵:۰۸ ۱۴۰۲/۱/۵
این مجلس کوچکترین طرح و برنامه برای اقتصاد کشور ندارد.
ناشناس۲۹۶۳۰۵۳۱۱:۳۹:۴۶ ۱۴۰۲/۱/۶
مرد همیشه عمل از تعداد پرونده های باز و غیر قابل رسیدگی میشود فهمید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. من عجله ندارم!

  7. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  7. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  8. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  11. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  12. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین