توصیه ای به رسانه‌های اقتصادی بازار دلار را به مذاکرات وین گره نزنید!

محمد فیروزی، گروه اقتصادی الف،   4000909084 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

این روزها به نظر می رسد برخی رسانه‌های اقتصادی که ماهیت رپورتاژی دارند توسط ذینفعانی حمایت می‌شوند تا سیگنال هراس از نتیجه مذاکرات و گرانی لحظه‌ای دلار را منتشر کنند.

 بازار دلار را به مذاکرات وین گره نزنید!

«تعهد به واقعیت» این گزاره کلیدی است که امروز رسانه‌های حرفه‌ای در سطح جهانی و بین‌المللی آن را پذیرفته‌اند. البته این به معنای آن نیست که آنها اغراض خاص خود را در لابه‌لای گزارش‌ها و اخبار و پیامشان بسته‌بندی نمی‌کنند و تحویل مخاطب خود نمی‌دهند. بلکه گزارشگری و تولید اخبار بر اساس عینیت داشتن مطالب را یک اصل می‌دانند و رسانه‌های بزرگ جهانی که در حیطه یک کشور خاص کار می‌کنند منافع ملی‌شان را مبتنی بر واقعیت‌ها ارجح بر هر چیزی می‌دانند. با همین نگاه، رسانه امتدادی از حواس مخاطب می‌شود و نقش چشم را برای او ایفا می‌کند. ملاکی می‌شود برای قضاوت جهان و رویدادهای آن. 

رسانه‌هایی که در خدمت صاحبان قدرتند

در ایران گاهی رسانه‌ها فارغ از صف‌بندی و تقسیم‌های مرسوم جناحی، به تولید اخباری می‌پردازند که حتی منافع همان جناح‌ها را نیز مدنظر قرار نمی‌دهد. بلکه تریبون رسانه از آن صاحبان قدرت‌های در سایه می‌شود. همان‌ها که در دفاتر شیک و گران‌ قیمت در نقاط شمالی پایتخت دفتر دارند و فارغ از اینکه در دولت و سایر نهادهای حاکمیتی چه‌کسانی مستقر هستند منافع‌شان را کسب می‌کنند. 

به عنوان مثال برخی تجار بزرگ و صادرات‌کننده‌هایی که منافع‌شان در گرو گران‌تر شدن هر روز دلار است،  خوب بلدند رسانه‌‌های صاحب نفوذ اما با ماهیت رپورتاژی را تحت کنترل در آورده و در راستای منافع خود هر روز سیگنالی برای گرانی دلار بدهند. 

این روزها که صحبت از مذاکرات هسته‌ای ایران در وین شده نیز بهترین فرصت برای این کت و شلوار پوشان صاحب قدرت است تا از کانال رسانه‌های عمدتا حوزه اقتصادی منافع‌شان را تضمین کنند. 

چند واقعیت درباره مذاکرات هسته‌ای

البته همان‌طور که اشاره شد تعهد به واقعیت همواره یک اصل است، بنابراین نمی‌توان انکار کرد که بازار دلار بیشترین حساسیت را به مذاکرات هسته‌ای داشته‌باشد و آینده جلسات هتل کوبورگ وین هرچه باشد اولین اثرش بر قیمت دلار است، حتی نمی‌توان به شکل دستوری به رسانه‌های مختلف گفت در مورد مذاکرات هسته‌ای یا تحولات بازار دلار «دقیقا» به چه شکلی محتوا تولید کنند. 

اما لازم است براساس واقعیت‌های موجود تحولات و اخبار را مبتنی بر منافع ملی گزارش کرد. به عنوان مثال اینکه تا قبل از آغاز مذاکرات تردیدها درباره شروع آن زیاد بود یک واقعیت است. بازار دلار هم به این بازار حساسیت داشت و دارد که این هم یک واقعیت است. اما مدخل مذاکرات با اخبار نسبتا امیدوارکننده‌ای همراه بود که در رسانه‌های اقتصادی مذکور کمتر برجسته است و لابه‌لای محتوای آنها رنگ‌و‌بوی ناامیدی بیشتر محسوس است که مخاطب می‌تواند از آنها ناامنی احتمالی در بازار ارز را در روزهای بعد استنباط کند. 

در طرف دیگر رسانه‌های بین‌المللی هرچند نسبتا به آینده مذاکرات تردید دارند اما به نقل از مقامات اروپایی، روسی و ایرانی مستقر در محل مذاکرات به این موضوع اذعان کرده‌اند که مدخل مذاکرات خوب بوده است. البته باز باید منتظر اخبار نشست‌های دو کارگروه رفع تحریم‌ها و هسته‌ای هم بود تا بتوان به نتیجه‌گیری اولیه بهتری رسید. 

نقش موثر رگولاتوری بانک مرکزی 

در این میان نقش نهاد سیاست‌گذار بازار که بانک مرکزی است چندان مورد توجه همان رسانه‌های یاد شده قرار نگرفته است. بانک مرکزی در راستای ایفای این نقش در روز دو شنبه هفته جاری از طریق صرافی ملی تزریق ارز به بازار انجام داد و سیاست تثبیت قیمت پیگیری شد تا بازار از حالت صعودی تغییر جهت دهد و کمی قیمت‌ها در کانال 29 هزار تومان تثبیت شود، سیاستی که با وجود کاهش فروش نفت ایران از محل صادرات سایر کالاهای مانند محصولات پتروشیمی می‌تواند با سختی فراوان مانند همه دوران تحریمی این چند سال ادامه‌دار باشد. 

مدیریت نسبتا قابل قبول بازار ارز در اوضاع تحریم

در واقع در این رسانه‌ها فقط سیگنال گرانی لحظه‌ای دلار در روزهای بعد موضوعیت دارد و این واقعیت که ایران طی سه‌سال تحریم توانسته در یک سطح متعادل عرضه و تقاضا را در بازار کنترل کند مورد توجه نیست، که اگر مورد توجه قرار بگیرد بسیار محتمل است حساسیت زیاد بازار ارز به مذاکرات هسته‌ای کاهش پیدا کند. 

این موضوع را می‌توان به زبان دیگری هم مطرح کرد، در واقع درست است که بازار دلار به مذاکرات هسته‌ای حساسیت دارد و در روزهای آتی این حساسیت جهت اصلی خود را مشخص خواهد کرد اما باید در نظر گرفت ایران در یک بازه زمانی چند ساله و طولانی (در مقاطعی که تحت تحریم بوده یا کشور تحت تاثیر شرایط مشابه قرار داشته )  عرضه و تقاضای ارز توسط بانک مرکزی و صرافی‌ها را کنترل کرده است. در مذاکرات اخیر هم اگر در یک سناریو بدبینانه گفت‌وگوها به بن بست کامل کشیده شود باز اتفاق عجیبی رخ نداده است و اقتصاد با چنین شرایطی آشناست. 

در سناریوی خوش‌بینانه هم اگر مذاکرات طوری پیش برود که مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم به دنبالش هستند، یعنی رفع کامل تحریم‌های آمریکا، باز از آنجایی که در یک بازه زمانی میان‌مدت و طولانی‌تری منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد می‌شود در نهایت اثراتش بر بازار دلار می‌تواند تثبیت قیمت‌ها یا فعالیت‌های مولد اقتصادی باشد که برای اقتصاد ایران یک مرهم  است. البته چنین مرهمی برای ذینفعان قدرتمند اقتصادی چندان مطلوب نیست. 

سرنوشت دلار آنقدرها هم وابسته به وین نیست!

اما همان‌طور که در ابتدای این متن تاکید شد تعهد به واقعیت یک اصل حرفه‌ای در فضای رسانه‌ای است و رسانه‌های داخلی می‌بایست براساس گزارش واقعیت‌ها موضوعات را مطرح کنند تا حرفه‌ای باشند و به واقع گامی در جهت منافع ملی کشور برداشته باشند. هر دو سناریوی فوق هم در واقع دو روی یک سکه مذاکرات هسته‌ای وین هستند و برای بازار ارزی کشور می‌تواند به این معنا باشد که سرنوشت مذاکرات آنقدرها هم که برخی اصرار دارند به گرانی لحظه‌ای ارز منجر نشود. 

 رسانه‌های مدنظر در این نوشتار به‌خاطر منافع ملی کشور بهتر است  وضعیت بازار ارز را به آینده مذاکرات گره نزنند و مبتنی بر واقع‌بینی تحولات بازار ارز را گزارش کنند

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۱۵۵۹۷۰۹:۲۳:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
این دو به هم ربطی ندارند؟!
ناشناس۲۳۱۵۶۵۶۱۰:۰۱:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۱۰
بله که ربط ندارد و به تورم کشور ربط دارد
ناشناس۲۳۱۵۶۸۵۱۰:۱۹:۱۹ ۱۴۰۰/۹/۱۰
گره زدن چرخ اقتصاد به مذاکره و برجام اشتباه فاحشی بود که در 8 سال گذشته صورت گرفت و بازنده اصلی اون مردم بودند.
ناشناس۲۳۱۵۷۵۷۱۱:۰۰:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۱۰
دلار 32 هزار تومانی و سکه 16 میلیونی و پراید 170 میلیونی ثمره برجام است.
ناشناس۲۳۱۵۷۷۷۱۱:۱۳:۵۲ ۱۴۰۰/۹/۱۰
بفرمایید ترکیه ، عراق، عمان، هند ، چین ، کره جنوبی پولهای بلوکه شده ما را آزاد نمایند.
ناشناس۲۳۱۵۷۷۹۱۱:۱۴:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
برای لغو تحریم های آمریکایی، باید مستقیماً با آمریکا مذاکره کرد.
ناشناس۲۳۱۵۹۲۲۱۲:۴۶:۳۶ ۱۴۰۰/۹/۱۰
لغو تحریم ها در بی اثر کردن آن می‌گذرد وگرنه 100 سال دیگر هم توافق کنید
ناشناس۲۳۱۶۰۴۵۱۳:۳۷:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۱۰
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۳۱۵۸۹۸۱۲:۳۳:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
انگار شما تو انگولا زندگی می کنید البته الان اونجا هم اینترنت دارند و می فهمند که اگر دلار نتوانیم کسب کنیم
ناشناس۲۳۱۵۶۹۱۱۰:۲۱:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۱۰
ذخایر ارزی ایران به دلار در بانکهای کشورهای دیگر قرار دارند. نفت، طلا و کالاهای دیگر به دلار در بازارهای جهانی مبادله می شوند......
ناشناس۲۳۱۵۷۸۲۱۱:۱۴:۳۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
عزیزم یک دهم اقتصاد کشوری ثروتمند مانند ایران در خارج ذخیره شده بقیه اش را در داخل و سو مدیریت جستجو کن
ناشناس۲۳۱۵۹۳۶۱۲:۵۵:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۱۰
دکی جون، اونا به دلارند.
علی۲۳۱۵۹۵۷۱۳:۰۸:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۱۰
مگر می شود سیاست را از بازارواقتصاد جدا کرد اگر جدا می شد که امریکای جنایت کار ایران راتحریم نمی کرد. اگر می شد که جدا کرد که به برجام تن نمی دادیم ....
ناشناس۲۳۱۶۰۸۱۱۳:۵۹:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
گران شدنش ربط دارد اما ارزان شدن ربطی ندارد؟!عجبا
ناشناس۲۳۱۶۰۹۱۱۴:۰۴:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
کافیست نرخ ارز از سال۷۷تا ۸۷ که آرامش در صحنه بین‌المللی داشتیم را با وضعیت فعلی مقایسه کنید طی ده سال نرخ ارز حتی دوبرابر هم نشد ودرپنج سال دوم ثابت بود همین وضع درپنج سال اول دولت روحانی وجود داشت
ناشناس۲۳۱۶۱۷۹۱۴:۳۹:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
خخخخه سال 68 تا 76 را هم ببین حتی با آرامش!!! در ضمن سرکوب ارزی در چند سال اول با تورم بالا هنر نیست
ناشناس۲۳۱۶۲۰۷۱۴:۵۱:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
نرخ ارز در دولتهای هاشمی و خاتمی 20 برابر شد یعنی از 50 تومان 1000 تومان شد.
ناشناس۲۳۱۶۲۰۸۱۴:۵۲:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
دولت جناب رفسنجانی ارز 5 برابر شد آن هم در کمال آرامش و بدون جنگ ولی این را نگفتی باز چرا دوبرابر شد در حالی که اصلا نباید دو برابر هم می شد هر وقت فهمیدی بیا
ناشناس۲۳۱۵۵۹۹۰۹:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۱۰
مبنای بودجه سالانه این مملکت دلار است. چون صادرات، واردات و فروش نفت به دلار محاسبه می شود.
ناشناس۲۳۱۵۷۲۰۱۰:۴۱:۰۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
ناشناس۲۳۱۵۶۰۲۰۹:۲۷:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
این از طنز روزگار است که مبنای اقتصاد این کشور، پول کشوری است که ما را تحریم کرده و ما با آن رابطه سیاسی و اقتصادی نداریم!
ناشناس۲۳۱۵۶۶۸۱۰:۰۸:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
کلا ارز رایج جهانی دلار هست و اگر یورو و پوند و ... را هم در نظر بگیریم در اقتصاد ایران فرقی نمی کند.ارزش پول ایران در حال سقوطه و همه ارزها گران شده .دلار به عنوان یک نماد مطرح میشه . از طرفی گره نزدن اقتصاد به مذاکرات حرفی آرمانی و احساسی است.مثل اینه که شخصی که به دستگاه تنفس وصل هست رو بگی نفس کشیدنت را به دستگاه وابسته نکن! اقتصاد بدون مراوده با جهان تقویت نمیشه و همه , حتی چین و روس تابع تحریم ها هستند.
ناشناس۲۳۱۵۶۹۸۱۰:۲۴:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۱۰
تمام کشورهای دنیا در مسئله تحریم ها از آمریکا تبعیت می کنند.
ناشناس۲۳۱۵۷۱۷۱۰:۳۹:۳۱ ۱۴۰۰/۹/۱۰
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریمهای بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه و اشوب اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۲۳۱۵۷۷۱۱۱:۰۸:۲۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
یکسری برو در گمرکات تا تبعیت را فیض ببری کدخدا پرست
ناشناس۲۳۱۵۹۴۲۱۲:۵۸:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
وضعیت گمرکات افتضاح است. از رسوب کالا های متروکه گرفته تا ترخیض کالا بدون عوارض و.....
ناشناس۲۳۱۶۲۱۰۱۴:۵۴:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۱۰
حرف عوض نکن گفتی کسی کار نمی کند نه به خاطر سو استفاده اجازه ترخیص داده نمی شود
ناشناس۲۳۱۵۶۰۳۰۹:۲۹:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۱۰
مبنای اقتصاد دنیا طلا، دلار و یورو است. آیا نویسنده واحد دیگری مانند ریال ایران را در نظر دارد؟
ناشناس۲۳۱۵۷۸۸۱۱:۱۶:۳۴ ۱۴۰۰/۹/۱۰
چه ربطی دارد؟ دارد می‌گوید سو استفاده نکنید در ضمن کشورها دارند به سمت مبادله پول محلی می روند ولی جالبه ایران با این که تحریم است اجرا نمی کند
ناشناس۲۳۱۶۸۸۴۲۳:۳۸:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۱۰
این یک آرزوی آرمانی است که همه داشته اند تا آن زمان موعود فعلا باید سعی کنیم از باطلاق فقر بیرون بیاییم.
مسعود۲۳۱۵۶۰۴۰۹:۳۰:۱۱ ۱۴۰۰/۹/۱۰
پس به چی گره بزنند؟ به هوای زیبای پاییزی خوب است ؟
ناشناس۲۳۱۵۶۰۶۰۹:۳۰:۴۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
صاحب دلار آمریکا هست و می گوید چون ایران با من دشمن هست من دوست ندارم از پول من استفاده کند . شماها دنبال چی هستید ؟؟؟
ناشناس۲۳۱۵۶۸۱۱۰:۱۶:۵۴ ۱۴۰۰/۹/۱۰
حذف دلار از مبادلات تجاری کشور بهترین راه خنثی کردن تحریم هاست.
گنجی۲۳۱۵۷۱۸۱۰:۴۰:۳۵ ۱۴۰۰/۹/۱۰
منظورشان این است که مثلا مثل زمان هخامنشیان با نمک و ابریشم و ادویه کار کنیم و با شتر بار بفرستیم
ناشناس۲۳۱۵۸۱۱۱۱:۲۸:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
منظور این بود که با ارزهای بین المللی یورو و یوان چین مبادله کنیم.
ناشناس۲۳۱۵۹۳۹۱۲:۵۷:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
اگر این ارزها را دیدی سلام ما را برسان
معلم۲۳۱۶۸۹۷۲۳:۴۸:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۱۰
شما خودت جرات میکنی فقط 10 دلارت را بدی بجاش یوان چین یا روبل روسی بگیری؟
ناشناس۲۳۱۵۸۴۲۱۱:۵۰:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۱۰
ما که با رمز ارزها کار می کنیم شما دنبال شتر باشید
ناشناس۲۳۱۵۹۳۸۱۲:۵۷:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
برای همین هم هست که کمبود برق کشور را فرا گرفته و کارخانجات تعطیل می شوند.
ناشناس۲۳۱۶۱۸۸۱۴:۴۲:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۱۰
رمز ارز فقط برای استخراج نیست که آن هم زیر 2درصد برق کشور است
ناشناس۲۳۱۶۹۰۵۲۳:۵۳:۰۵ ۱۴۰۰/۹/۱۰
چرا پس رمز ارز را قانونی نمیکنید تا بقیه مردم هم از مزایاش استفاده کنند.
ناشناس۲۳۱۵۶۱۹۰۹:۳۹:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۱۰
افت و خیز واحد پولی یک کشور تابع چند مؤلفه است. که مهمترین آنها عبارتند از امنیت، میزان تولید ناخالص ملی، سیاست های داخلی و خارجی و قوانین بانکی.
سعید۲۳۱۵۶۲۱۰۹:۳۹:۵۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
همیشه یه دشمن خبیثی هست که از ناکجا داره همه چیو کنترل می کنه. خب این دشمن اگه انقد کار درسته همه چیو کنترل میکنه بدید کلا همه چیو دستش بلکه کارا پیش بره!!
جواد۲۳۱۵۶۳۱۰۹:۴۵:۴۹ ۱۴۰۰/۹/۱۰
چه خوشمان بیاید یا نه اقتصاد داخلی درگیر مسائل سیاسی هست
ناشناس۲۳۱۵۶۳۷۰۹:۴۹:۰۹ ۱۴۰۰/۹/۱۰
مشکل اینه که فقط دنبال مرهم هستید نه یک کار اساسی.
ناشناس۲۳۱۵۶۴۵۰۹:۵۴:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۱۰
اقای فیروزی حالت خوبه برادر؟قیمت ارز تابع عرضه و تقاضا و ارامش جامعه است.الان کدامش تو کشورمون حالت عادی داره؟
ناشناس۲۳۱۵۷۹۴۱۱:۲۰:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۱۰
الان دلار با تورم سربه سر شده و این یعنی آرامش، آرامش زمانی نبود که از عمد دلاری که 12 هزار تومان باید می بود دو سال پیش به 32 هزار تومان رساندن
امید۲۳۱۵۶۴۶۰۹:۵۵:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
همون عکسی که تو متن خبر از بازار استامبول کار کردید، عمق فاجعه این چند سال رو نشون میده. درهم ۳۳۳ تومن در برابر درهم حدود ۸۰۰۰ تومن فعلی
گنجی۲۳۱۵۶۴۹۰۹:۵۶:۵۹ ۱۴۰۰/۹/۱۰
شما هر چقدر هم بخواهید بر عکس خط مشی برخی از گذشته خود بگووید که به به هوا چه زیباست و همه چی آرومه و ما چقدر خوشبختیم اگر به جای خانواده های مردم توی شهر و بازار بودید درک می کردید که اصلا هم اینطور نیست گرانی در اوج خودش بیداد می کند و بازار گوش به زنگ قیمت دلار هر صبح خودش را با ذره نوسان های دلار هماهنگ می کند
ناشناس۲۳۱۶۱۳۴۱۴:۲۲:۳۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
پس نوسان دلار در زمان حسن را یادت رفته که این نوسان جلویش پفک نمکی است
ناشناس۲۳۱۵۶۶۲۱۰:۰۵:۵۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
وضعیت گرانی ها و تورم که ربطی به دلار و کمبود ارز و تحریم ها ندارد چرا هر روز شاهد افزایش گرانی هستیم ؟ هیچ بلایی بدتر از دانستن و انکار نیست
ناشناس۲۳۱۵۷۵۳۱۰:۵۹:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۱۰
تورم فعلی بدلیل 9 برابر شدن حجم نقدینگی در 8 سال گذشته است.
ناشناس۲۳۱۵۷۹۹۱۱:۲۲:۰۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
اگر این 9 برابر شدن نقدینگی نصف آن را در تولید می بردن تورم و دلار این اعداد نبود
ناشناس۲۳۱۶۹۱۶۰۰:۰۴:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۱۱
قدرت خرید(ارزش واقعی) نقدینگی که خیلی بیشتر کاهش داشته داداش
ناشناس۲۳۱۵۷۷۳۱۱:۱۰:۱۲ ۱۴۰۰/۹/۱۰
وقتی اقتصاد بلد نباشی و حافظه کوتاه مدت و بلند مدت افزایش دلار در ایران را فراموش کنی می شود این نظر
ناشناس۲۳۱۵۶۶۳۱۰:۰۶:۱۰ ۱۴۰۰/۹/۱۰
یعنی واقعا فکر می کنید قیمت ها به خاطر چند تا خبر بالا و پائین میشه؟
ناشناس۲۳۱۵۶۸۹۱۰:۲۱:۰۴ ۱۴۰۰/۹/۱۰
مفهوم توصیه این بوده که سرتان را بکنید زیر برف
ناشناس۲۳۱۵۶۹۳۱۰:۲۲:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۱۰
فکر کنم باید بازار دلار را به سبزه گره بزنیم !
ناشناس۲۳۱۵۶۹۶۱۰:۲۳:۲۲ ۱۴۰۰/۹/۱۰
اگر مذاکرات و تحریم‌ها هیچ ارتباطی با اقتصاد و معیشت ندارد این تیم در وین چه میکند ؟
ناشناس۲۳۱۵۷۱۵۱۰:۳۸:۱۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
ماشین هسته ای را فروختن اما پول اون را دریافت نکردند هدف تیم مذاکره نقد کردن چک برجام است.
ناشناس۲۳۱۵۹۶۲۱۳:۱۰:۱۴ ۱۴۰۰/۹/۱۰
اگر ماشين هسته اي فروخته شده پس اورانيوم 60 درصد چه جوري داره توليد ميشه ؟ نكنه شما در آشپزخانه خونتون توليد مي كنيد ؟!!
ناشناس۲۳۱۶۱۹۲۱۴:۴۴:۲۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
آن زمان که پلمپ کردین و جلوگیری کردین و برخی جاها بتن ریزی کردین ،فروختین
ناشناس۲۳۱۶۲۰۹۱۴:۵۳:۵۶ ۱۴۰۰/۹/۱۰
تولید اورانیوم 60 درصدی در حد محدود است غنی سازی صنعتی با تخریب 13 هزار سانتریفیوژ تعطیل شد.
دولتی۲۳۱۵۷۱۱۱۰:۳۵:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
توافق به خوبی داره پیش میره تا هفته آینده هم امضا میشه خبر موثق موثق دارم که دلار تا ۱۲هزار تومان سقوط خواهد کرد.با قاطعیت صد در صد گفتم شک نکنید خواهید دید.
صمصام۲۳۱۵۸۸۷۱۲:۲۴:۲۹ ۱۴۰۰/۹/۱۰
با این مملکتی که ما داریم شرط میبندم دلار حتی اگر به همان 1226 تومن نرخ دولتی سال 89 و 90 و 91 برگرده باز هم هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد
ناشناس۲۳۱۵۹۸۱۱۳:۱۸:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
۱۲ بعیده اما تا ۲۰ تومن خواهد رسید
ناشناس۲۳۱۶۰۹۷۱۴:۰۷:۰۶ ۱۴۰۰/۹/۱۰
انشاالله، به کوری دلالان خون آشام که انشا الله به خاک سیاه بشینن
ناشناس۲۳۱۵۷۳۴۱۰:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۹/۱۰
مثل این میمونه بگید چراغ علائدین رو به نفت گره نزنید همونطور که چراغ علائدین با نفت کار میکنه قیمت دلار هم با موجودی دلار کار میکنه و اونم دست غربه
ناشناس۲۳۱۵۷۷۶۱۱:۱۲:۲۴ ۱۴۰۰/۹/۱۰
همانند برجام و 1000 تومان؟!! بعله با سرکوب می شود دلار را پایین آورد ولی بعدش چی چند سال بعد دوباره تحریم که کردن می گویید باید دوباره توافق کنیم چون دلار بالا می رود!
ناشناس۲۳۱۵۷۴۵۱۰:۵۵:۳۲ ۱۴۰۰/۹/۱۰
مطمئنی؟!!!!
حسین۲۳۱۵۸۴۵۱۱:۵۲:۳۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
قبلا که همش می گفتید دولت غربزده قبلی همه چیز رو به دلار و مذاکرات وین گره زده حالا چی می خواهید بگید؟ مگه دولت عوض نشده ؟
ناشناس۲۳۱۵۹۸۴۱۳:۱۹:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۱۰
درکش سخت نیست آن دولت قبل از عمد خودش دلار را به خاطر خارجی ها بالا می بردبه همراه دلال ها و الان فقط دلال ها
ناشناس۲۳۱۵۸۶۵۱۲:۰۳:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
همه دنیا اقتصاد به سیاست ربط دارد
ناشناس۲۳۱۵۹۸۸۱۳:۲۰:۲۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
پس در حین مذاکرات چرا دلار بالا رفته!
ناشناس۲۳۱۶۹۴۰۰۰:۲۷:۴۱ ۱۴۰۰/۹/۱۱
در این جور موارد بازار از نتیجه مثبت مذاکرات وین اطمینان ندارد.
ناشناس۲۳۱۵۸۶۸۱۲:۰۵:۴۳ ۱۴۰۰/۹/۱۰
رسانه فقط وضعیت را گزارش می دهد دلار و مذاکرات ارتباط کاملا مستقیم دارند
ناشناس۲۳۱۵۹۸۰۱۳:۱۸:۲۵ ۱۴۰۰/۹/۱۰
عزیزم قیمت اصلی دلار که چه عرض کنم تمامی ارزها به تورم ربط دارد و در مذاکرات فقط بالا و پایین می شود
صمصام۲۳۱۵۸۷۵۱۲:۱۲:۵۷ ۱۴۰۰/۹/۱۰
جناب آقای فیروزی پیداست که از تحولات روز دنیا از جمله کشورمان بی اطلاع هستید در دنیای امروز یکی از ابزارهای مهم چانه زنی در روابط اقتصادی بین کشورها قدرت پول ملی کشور هاست هر کشوری که در دنیا پولش قدرت تاثیر بیشتری داشته باشند بدون شک تعیین کننده نهایی است و بدون شک این عامل میتواند در مناقشات سیاسی بین کشور ها تاثیر بسزایی داشته باشد این توقعی که جنابعالی دارید چیزی نیست که بتوان انجام داد حتی اگر رسانه ها اراده کنند و بازار دلار را به مذاکرات وین گره نزنند مردم خودشان میدانند قطع این ارتباط غیر ممکن است ربطی به مردم و رسانه ندارد .نظم دنیای امروز چنین حکم میکند !
ناشناس۲۳۱۶۱۹۹۱۴:۴۶:۱۶ ۱۴۰۰/۹/۱۰
پس بگو چرا کویت با ارزش ترین پول دنیا را دارد ولی در معادلات جهانی هیچ است
ناشناس۲۳۱۵۹۰۳۱۲:۳۷:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۱۰
راه حل :بانکها ریال مردم را بگیرند با سود مثلا 3الی 5 درصد درصد وقتی خواستند پس بدهند مردم مختار باشند به قیمت روز دلار یا باهاشون حساب بشه یا همان سود 3الی 5 درصد را بدهند تمام نقدینگی از بازار جمع میشه کسی دیگه دلار نمیخره همه میفروشند
ناشناس۲۳۱۵۹۷۹۱۳:۱۸:۱۸ ۱۴۰۰/۹/۱۰
دلار بزودی وارد کانال ۲۰ تومن خواهد شد
ناشناس۲۳۱۶۰۰۶۱۳:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۹/۱۰
آمدن باران را هم به وجود ابرهای بارانزا گره نزنید!!! بگویید از آسمان بدون ابر باران ببارد!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۳۱۶۷۸۰۲۱:۵۷:۴۵ ۱۴۰۰/۹/۱۰
فعلا خبری از توافق نیس و دلار سی تومن کمتر نمیشه..
ناشناس۲۳۱۶۸۱۲۲۲:۳۱:۴۰ ۱۴۰۰/۹/۱۰
جالبه تا دیروز برجام‌ رو خیانت میدونستند الان طرفدار پروپا قرض برجام‌شدن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین