آش همین آشپزخانه نه دیگی که دیگران بار گذاشته اند!...

گروه سیاسی الف،   4000229058 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
آش همین آشپزخانه نه دیگی که دیگران بار گذاشته اند!...

واقعیت این است  که یک دوره طولانی از ناکارآمدی در برخی حوزه های مهم زندگی اجتماعی و یک دوره 8 ساله از انواع فشارهای بین المللی و البته ناتوانی دولت مستقر در ارایه پاسخ های درخور این موقعیت همراه با  گسترش رویه های تبعیض آمیز و فسادزا باعث شده نشاط و مشارکت سیاسی به طور کلی و در آستانه انتخابات به صورت خاص چندان که باید جلوه ای نداشته باشد. 

نظرسنجی ها و قبل از آن تجربه همه ما در زندگی روزمره گویای آن است که مردم به حق از اوضاع کلی مدیریت اقتصادی کشور آزرده خاطر و در رنج اند و همین امر نیز چندان رغبتی را نسبت به دوره های گذشته به مشارکت در رویدادهای سیاسی عمومی نظیر انتخابات بر نمی انگیزد.

هر چند آمارهای مربوط به میزان مشارکت هنوز صد در صد قابل اتکا نیست و بسته به روزهای نزدیک به برگزاری انتخابات باید آن را مورد سنجش قرار داد و به علاوه همین میزان مشارکت نیز در قیاس با معدل مشارکت های سیاسی در برخی کشورهای مدعی دموکراسی چندان تفاوتی ندارد اما همین میزان کاهش در قیاس با شور و نشاط 4 دهه مشارکت سیاسی یقینا باید به عنوان یک مساله مورد بررسی قرار گیرد. نکته ای که خوشبختانه در فضای رسانه ای و محافل سیاسی ابایی از پرداختن به آن وجود ندارد.

با این حال این موضوع بعد مهم دیگری نیز دارد و آن معنا و مفهوم این تغییر محسوس در مشارکت سیاسی مردم است. بیایید فرض کنیم روند مشارکت در انتخابات امسال بنابر نظرسنجی های انجام شده تا کنون همین میزان باشد و حتی در روزهای منتهی به روز انتخابات کمتر شود. چنین امری به چه معناست؟ آیا باید چنان که برخی محافل سیاسی و رسانه ای مخالف جمهوری اسلامی دایما بر آن تکیه می کنند این امر را لزوما به معنای کاهش مشروعیت «نظام جمهوری اسلامی» و ساختارهای سیاسی و فرهنگی آن تفسیر کرد؟ 

جدا از موضوع نسبت پایین مشارکت در انتخابات کشورهای مدعی دموکراسی -چنان که گفته شد-،  نوسان این آمار و تاثیر پذیری اش از عملکرد دولت ها نیز راه را بر چنین تفسیرهای قطعی و ایدیولوژیک از میزان مشارکت مردم درانتخابات پیش رو می بندد. هر چند که طبیعتا مخالفان جمهوری اسلامی حداکثر بهره برداری سیاسی را از این امر خواهند داشت.

چیزی که در اغلب این تحلیل و تفسیرهای ایدئولوژیک دراین ماجرا غایب است اشاره به پیچیدگی فرهنگی و سیاسی مردم ایران است. موضوعی که مانع ازآن است که بتوان با توسل به برخی شاخص های سیاسی ظاهری در این زمینه حکم کرد. مثال ها در این زمینه در طول 4 دهه پس از انقلاب  فراوان است و آخرین آنها تشییع باشکوه پیکر مردی است که همان محافل سیاسی از بام تا شام حکم به تروریست بودن او می دادند و از بیزاری مردم از او و اقداماتش سخن می راندند!

ما ایرانیان به دلایل مختلف قابل اشاره که محل بحث این نوشته نیست نوعا در بیان خواسته های درونی خود و نمایش آنچه واقعا به آن معتقدیم چندان صرافت طبع نداریم. هر چند می توان این روحیه فرهنگی را از زاویه آسیب شناسی مورد نقد قرار داد چنانکه بارها و بارها این موضوع از سوی برخی نخبگان فرهنگی مورد اشاره قرار گرفته و به برخی دلایل اجتماعی آن نیز اشاراتی شده اما در مجموع این موضوع رویه دیگری هم دارد و آن اینکه به نظر می رسد علیرغم این روحیه همنوایی با دیگران نوعی تامل و استقلال در رای و نظر نیز در رفتار اجتماعی و سیاسی ما ایرانیان دیده می شود و همین امر نیز باعث صدور برخی رفتارهاست که در سطح تجربی برای ناظران و تحلیل گران قابل مشاهده نیست و بعضا باعث شگفتی آنان است. 

در پرتو این واقعیت باید گفت آزردگی مردم ایران از سیاستمدارانشان در نظام سیاسی مستقر را نمی توان چندان دلبخواهانه تفسیر کرد.

نکته بسیار مهم دیگرآن است که بخش قابل توجهی از ناراضیان از وضع موجود را در میان مردم کسانی شکل می دهند که این نارضایتی و نقد را به ارزش ها و مطلوبات ذخیره فرهنگی و سیاسی همین نظام مستقر یعنی « انقلاب اسلامی» مستند می کنند. 

هر چند تلاش های کاملا محسوسی دیده می شود که این نارضایتی ها به خصوص برای نسل های بعدی به نوعی اعتراف به گناه در رخداد انقلاب تبدیل شود اما هنوز این تلاش ها به ثمر ننشسته و همچنان بخش عمده ای از داوری ها و نقدهای صورت گرفته سیاسی که گاه بسیار جدی و گزنده نیز هست با رجوع به قانون اساسی و شعارهای انقلاب عرضه می شود.

در مجموع شاید بتوان گفت آش سیاست در جمهوری اسلامی به مدد آشپزهای ناشی در طول این سال ها بدمزه شده اما یقینا این آشی است که در همین مطبخ پخته شده و دیگش را جای دیگری بار نگذاشته اند و اکثریت مردم ایران هم در طول تاریخ نشان داده اند که ترجیح می دهند آشی که در مطبخ خانه خودشان پخته شده میل کنند نه آشی که دیگران برایشان پخته اند!  

سرخوردگی و حتی بیزاری مردم را در این زمینه نمی توان به خوشامدگویی و اشتیاق به دیگران تعبیر کرد.

راه های زیادی هست که ضامن جبران آزردگی به حق مردم و بازگشت به اصول مطلوب تصویر شده در قانون اساسی  برآمده از انقلاب اسلامی است. راه هایی که بر هیچکس پوشیده نیست و کافی است اراده لازم و البته درایت و عقلانیت کافی برای پیمودن آن وجود داشته باشد که در غیر این صورت گریزی از سنت های الهی نیست. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۸۰۹۱۶۱۳:۳۲:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
...انقلاب فقط جای حاکمان را عوض کرد و بس . باز حاکم قبلی با دین ادعایی نداشت .
ناشناس۱۹۸۰۹۸۸۱۳:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
متاسفانه انقلاب بدست نااهلان و نامحرمان افتاده و مردم بیچاره شدند.
ناشناس۱۹۸۱۱۶۵۱۵:۱۰:۳۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
... این آقایی که الان رییس جمهوره از ابتدا در بطن انقلاب بوده، پس نامحرم و نااهل نیست. این خاصیت انسان ه که وقتی قدرت گرفت همه آرمان ها رو فراموش می کنه. پس روحانیون و کسانی که وجهه دینی دارند هرگز نباید وارد عرصه قدرت می شدند، در هیچ‌دستگاهی و حتی در رده های پایین. اینطوری هم اداره کشور به متخصصان واقعی سپرده می شد و هم مثل امروز تا این حد شاهد دین زدگی و در کنارش ریا و تزویر برای طی کردن پله های ترقی نبودیم.
ناشناس۱۹۸۱۲۹۹۱۶:۳۴:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اگر شورای نگهبان تنها صلاحیت یک کاندید را تایید کند، کمک بزرگی به انتخابات می شد.
ناشناس۱۹۸۱۰۰۵۱۴:۰۱:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
انتخابات با این سبک و سیاق فقط هدر دادن منابع کشور است..
ناشناس۱۹۸۰۹۲۲۱۳:۳۵:۵۴ ۱۴۰۰/۲/۲۹
با شما مخالفم
ناشناس۱۹۸۰۹۲۵۱۳:۳۸:۰۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
متاسفانه آش اینقدر بدمزه شده که مردم دیگه تمایلی برای شرکت در انتخابات ندارند.
ناشناس۱۹۸۱۰۳۵۱۴:۱۸:۲۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
تو نهایتا میتونی از جانب خودت و اطرافیان محدودت ( که با توهم فکر میکنید مردم! هستند ) حرف بزنی
ناشناس۱۹۸۱۱۱۵۱۴:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
ایضا
ناشناس۱۹۸۱۱۳۳۱۴:۵۹:۲۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
ایضا جنابعالی
مازنی۱۹۸۱۱۸۹۱۵:۲۱:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
پس تو متن این مقاله که از بالا تاپایین داره مینویسه : مشارکت مردم ، نارضایتی مردم ، آزردگی مردم و رای مردم داره به یه نفر میگه مردم یا یه گروه ده الی بیست نفری ؟
ناشناس۱۹۸۰۹۳۷۱۳:۴۰:۲۸ ۱۴۰۰/۲/۲۹
دولت روحانی رکورددار تورم در 75 سال اخیر است تصور میکنم میزان مشارکت مردم در انتخابات به پایین تر میزان در 42 سال گذشته برسد.
ناشناس۱۹۸۰۹۹۵۱۳:۵۷:۵۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
کشتی خودت را با این روحانی روحانی کردنت.
ناشناس۱۹۸۱۰۷۴۱۴:۳۴:۴۸ ۱۴۰۰/۲/۲۹
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
ناشناس۱۹۸۱۰۳۱۱۴:۱۴:۵۲ ۱۴۰۰/۲/۲۹
این تصویر اولین نذریهای عاشورا است که توسط دولت بریتانیا در ایران باب شد.
ناشناس۱۹۸۱۳۰۲۱۶:۳۶:۵۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
چرا بی ربط پای عاشورا و نذری هاش رو وسط میکشی؟ این تصویر پلویی است که هر روز در سفارتخانه دم میشد برای کسانی که در زمان محمدعلی شاه بجای رفتن با علما و تحصن در قم به تحصن در سفارت انگلیس روی آورده بودند و اینگونه مجلس عدالت شد مجلس مشروطه، و شیخ فضل الله نوری بر دار شد. از هرچیزی برای خالی کردن عقده هاتون به دین و مذهب استفاده نکنید و فکر نکنید که همه مردم تاریخو فراموش میکنن.
فرناز۱۹۸۱۰۹۲۱۴:۴۱:۳۳ ۱۴۰۰/۲/۲۹
اگر معتقدید که مشکل فقط به خاطر روحانی است، پس می بایست همه مردم باید پای صندوق های رأی بیایند و به جناح مقابل رای دهند؛ ولی می دانیم که اینگونه نیست.
ناشناس۱۹۸۱۲۰۱۱۵:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
نه مشکل خط فکری جزیره ای مردم است که فکر می کنند...الان این ره یادتان باشد که دولت درستی و جوانی سرکار می آید بعد که یک کم وضع مثل سال ۸۷خوب می شود(یک سری پراید می خرند طلا و مسکن وسیب زمینی مفتی و...)آمار مشارکت بالا می رود طرف مقابل می آید با جو رسانه ای دوباره مردم‌ساده را فریب می دهد.مردم ما هم هنوز دارای بلوغ سیاسی نیستن من یادمه که اکثر کسانی که ۹۶ رای می دادند می پرسیدی وضع معیشت بده چرا بهش رای می دهی میگفت عشقی یا همینجوری یا چون زنم میگه یا...خوب بفرما...دولت و اصلاح طلبان فعلی طلبکار هم هستند چون به جایی پاسخگو نیستند...
ناشناس۱۹۸۱۱۲۵۱۴:۵۶:۲۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
در بارگذاری آش همین آشپزخانه بیشتر کسانیکه تاکنون به هر نحوی مسئول بوده اند، دخیلند.
ناشناس۱۹۸۱۱۴۳۱۵:۰۲:۴۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
--- آميرزا محمد ، كانديدها را ملاحظه كردين ؟ حالا خدا بخواد نظرتون به كدام يكي ... ؟ --- انتخابات ؟ ... بالاخره چند تايي كه شوراي نگهبان تاييد كنه ،يكي شان را مدّ نظر قرار ميدهم !! ... البته با معيار و ملاك هايي كه در نظر مي گيرم ... مادر بچه ها هم كه معلومه ، ميگه هر كدام شون كه سيد اولاد پيغمبر باشه ... اين ملاك هميشگي عيال در هر انتخاباتيه ..ميگم اوسا جعفر گروني داره بيداد ميكنه ، يك طالبي خريدم -- به اندازه همين توپ پلاستيكي كه بچه ها باهاش بازي ميكنن -- ميگه خدا تومن !! اوسا بايد دعا بكنيم كه مريض نشيم حتي يك سرما خوردگي ... چه برسه ديگه به معده ... اگر قلب و كليه مون عليل شد كه ديگه واويلا ...خدا نياره ... اوسا مثل برادرم ميموني خدا خدا مي كنيم كه يه وقت موتور كولرمون نسوزه ... يخچال مون عيب نكنه ... تلويزيون مون خراب نشه ... نوه ها كه به خونه ما ميان ، به عيال ميگم مواظب فلاكس چاي و ليوان و آبخوري و قاشق و چنگال باشه، يه وقتي نشكنن ، گم و گور نكنن --ماشاالله هزار ماشالله از بس كه تخس اند -- آخه هر چيزي از بين بره و يا خداي نكرده عيب و علتي پيدا كنه ديگه گمون نكنم به عمر من وفا كنه كه جاش را پر كنم و بخرم !! از خدا پنهان نيست اوسا از شما پنهان نباشه ، ديشب دو ساعتي صرف وصله كردن جوراب هام كردم كه همين طور اينحا و آنجا افتاده بود ... يكي ش ، پاشنه پام بيرون مي زد ، يكي دوتاش هم انگشت شست پام .. دو سه تا از جوراب ها هم نخش در رفته بود ..يك جفت جوراب ميگه بيست و پنج و يا سي هزار تومن ... چه خبره !!گفتي كي انتخاباته ؟ ..، آخر خرداد ؟ باشه ... نگران نباش .. وقتي شوراي نگهبان ميگه فلاني و فلاني و فلاني خوبه ، ماهم ميگيم خيلي خوبه ... چشم ... خاطرت جمع ... عمرم به دنيا باقي بود حتماً شركت مي كنم !! خدا سلامتي را ازت نگيره جعفر خان ...درد ومحنت از خودت و عهد و عيالت و خونواده ات دور كنه ... محتاج دكتر و دوا و درمون نشي كه خيلي سخته ،...در خدمت باشيم !!
محمدرضا۱۹۸۱۱۷۱۱۵:۱۲:۲۲ ۱۴۰۰/۲/۲۹
تمام مشکلات کشور گردن دولتها است؟ سیاستهای کلان کشور که دولتها مجبور به اجرای ان هستند هیچ نقشی در بوجود اوردن وضع اشفته موجود کشور ندارند؟؟؟؟!!!!!
ناشناس۱۹۸۱۲۲۸۱۵:۴۰:۳۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
آشپز فقط شور میده مهم سرآشپزه
ناشناس۱۹۸۱۲۳۵۱۵:۴۵:۱۵ ۱۴۰۰/۲/۲۹
واقعا تحلیلی بجا وبدور ازتعصبات نوشته شد منتهی اصولگرایان هیچوقت قبول نمیکنند درپحتن این اش دخیل بودند همیشه انها اش اماده خودردند وشوری اش را متوجه اشپزخونه اصلاحات خوشمزگی را متوجه سبزی پاکنهای انقلابی وجهادی ربط دادند دراین کشور هردوجناج وهمه سازمانها وارگانها ازشورای نگهبان بگیر تا نمایندگان مجلس همه همه با افراط وتفریط کشوروملت ونظام ودین را به این روز دراوردند وقطعا این قابل پینه دوزی نیست وباید کل این مقامات 400-500نفر ازاول انقلاب تاالان بازنشست وریل گذاری حکومت ازنو براساس تقوا وتخصص و.... پایه گذاری شود درغیراینصورت روزبروز مشارکت کم وضدیت بیشتر میشود که ازهزاران موشک خطرناکتر هست
محمود۱۹۸۱۲۴۶۱۵:۵۵:۰۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
.... در غیر اینصورت گریزی از سنت های الهی نیست .
ناشناس۱۹۸۱۲۷۸۱۶:۱۸:۰۷ ۱۴۰۰/۲/۲۹
"همین میزان مشارکت نیز در قیاس با معدل مشارکت های سیاسی در برخی کشورهای مدعی دموکراسی چندان تفاوتی ندارد" خواهش می کنم انصاف داشته باشید مردم می خواهند با کاهش مشارکت پیام خود را به مجموعه حاکمیت برسانند. مقایسه با معدل کشورهای بقول شما مدعی دمکراسی درست نیست چرا که در آن کشورها مسایل سیاسی و اینکه چه حزبی انتخاب می شود اصلا دغدغه بخش بزرگی از جامعه شان نیست ولی اینجا به عکس کسانی که شرکت نمی کنند اتفاقا دغدغه دارند ولی گزینه ای برای انتخاب ندارند.
ناشناس۱۹۸۱۲۹۶۱۶:۳۲:۲۰ ۱۴۰۰/۲/۲۹
الف جان ذهن و فکر نویسنده های شما همواره درگیر دوگانه خودی- اجنبی هست. یعنی هرکه مثل ما نمی اندیشد حتما با اجنبی است! آقا چرا نمی پذیرید که بخش بزرگی از مردم که خارج از مجموعه حاکمیت هستند نه تنها با اجنبی نیستند بلکه بیش از شما دغدغه کشور و ملت را دارند. آنان کجای این انتخابات هستند؟ تمام کاندیدا های اصلی ریاست جمهوری در مقاطعی از تاریخ 42 ساله اخیر جزو حاکمیت بوده اند.
ناشناس۱۹۸۱۳۶۷۱۷:۲۶:۴۶ ۱۴۰۰/۲/۲۹
بخش بزرگی از مردم همان هستند که با هر مخالفت و زاویه ای که به گفته شما با حاکمیت دارند در تشییع جنازه قاسم سلیمانی شرکت کردند. وجود برخی مخالفت ها با ایران و ایرانی هم در پوشش مخالفت با جمهوری اسلامی آشکارتر از آن است که شما بتوانی نادیده اش بگیری. از نظر شما شبکه تلویزیونی اینترشنال هم با ایران دشمنی ندارد و برای رضای خدا و گسترش آزادی و دموکراسی در ایران از آل سعود پول می گیرد؟1
ناشناس۱۹۸۱۳۱۱۱۶:۴۳:۳۱ ۱۴۰۰/۲/۲۹
انتخابات تا زمانی که قانونی قوی و اجرایی با پشتوانه ای بسیار قوی برای رسیدگی به کم کاری ها وعده های پوچ و دروغگویی و ... رییس دولت و کابینه اش وجود نداشته باشد کاملا بی معناست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  13. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  14. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  15. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  16. تنوری که هنوز سرد است...

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  24. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. فردا دیر است...

  5. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  7. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  8. تنوری که هنوز سرد است...

  9. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  10. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  11. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  12. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  13. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  14. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  15. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  16. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  17. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  18. سفیدشویی جنایت!

  19. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  20. ترکیه ای که من دیدم! 

  21. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  22. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  23. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  24. هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است/ مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

  25. درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای حذف ارز ترجیحی واردات برنج

آخرین عناوین