بازی جدید مکرون با برجام و ریاض

سیاسی،   3991112122 ۸۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
بازی جدید مکرون با برجام و ریاض

با روی کار آمدن جو بایدن، چارچوب سیاست خارجی آمریکا در حال تغییر است. یکی از موضوعات موردتوجه چگونگی احیای برجام است که مقامات مختلف دولت بایدن نسبت به آن موضع‌گیری داشته‌اند. از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا روز چهارشنبه 8 بهمن‌ماه در اولین نشست خبری خود اذعان داشت موضع رئیس‌جمهور جدید آمریکا بر این امر قرارگرفته که ابتدا می‌باید ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد و سپس ایالات‌متحده همین اقدام را انجام خواهد داد و در ادامه می‌باید توافقی بلندمدت‌تر و مستحکم‌تر با ایران صورت گیرد.

با توجه به این پیش‌شرط مشخص است مقامات دولت آمریکا آن‌چنان‌که بایدوشاید یا حداقل فعلاً رغبتی ندارند تا به توافق هسته‌ای بپیوندند. از دیدگاه آن‌ها احتمالاً همین تعلل و تأخیر در بازگشت برجام ممکن است دولت ایران را به اعطای امتیازات بیشتر مجبور سازد.

مسئله حائز اهمیت دیگر آن است که در روزها و هفته‌های اخیر برخی دیگر از کشورها نیز تلاش داشته‌اند تا پیش‌شرط‌هایی را برای مذاکرات احتمالی هسته‌ای بیان کنند. نکته جالب آنجاست که برخی کشورهای منطقه نیز به این صف پیوسته‌اند.

 به‌عنوان‌مثال فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان روز 3 بهمن‌ماه در مصاحبه با العربیه به‌صراحت مدعی می‌شود یکی از ضعف‌های توافق برجام به دلیل عدم هماهنگی با کشورهای منطقه است و دولت‌های اروپایی متوجه این ایراد شده‌اند.

مقامات فرانسوی نیز در هفته‌های اخیر در مقاطع مختلف با ایران هراسی به این مسئله اشاره داشته‌اند که در مذاکرات و رایزنی‌های احتمالی پیش رو حتماً می‌باید مقامات سعودی حضورداشته باشند و ریاض می‌باید بخشی از توافق آینده باشد.

امانوئل مکرون، روز 10 بهمن‌ماه در مصاحبه با شبکه العربیه ادعا می‌کند زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بسیار کاهش‌یافته است. از سوی دیگر رئیس‌جمهور فرانسه مدعی می‌شود یکی از نقاط ضعف توافق هسته‌ای 2015 این بود که قدرت‌های منطقه‌ای در آن حضور نداشته‌اند.

مکرون به‌صراحت از عربستان سعودی نیز نام می‌برد که می‌باید در مذاکرات آینده حضورداشته باشد.

در چارچوب سیاست ایران هراسی فرانسه، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز 28 دی‌ماه در گفت‌وگو با نشریه ژورنال دو دیمانش مدعی شده بود که ایران در مرحله دستیابی به قابلیت تولید سلاح هسته‌ای است.

فیلیپ اتینه، سفیر فرانسه در آمریکا هم روز در هفته اخیر در مصاحبه‌ای که با فارن پالیسی داشته از لزوم توافقی گسترده‌تر که شامل برنامه موشکی ایران می‌شود سخن گفته است.

دلایل حمایت فرانسه از عربستان برای ورود به مذاکرات

بدون شک این‌که چرا در چنین وضعیتی دولت فرانسه به‌صراحت از ورود عربستان سعودی به مذاکرات احتمالی در آینده سخن می‌گوید می‌باید واکاوی شود تا موضع مناسبی در قبال آن اتخاذ گردد. اگرچه سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز 11 بهمن‌ماه در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور فرانسه ضمن این‌که مکرون را به خویشتن‌داری و پرهیز از موضع‌گیری‌های نسنجیده دعوت کرده بود، پیشنهاد وی را رد کرد و گفته بود «برجام یک توافق چندجانبه بین‌المللی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تأیید و تثبیت‌شده، و به‌هیچ‌وجه قابل‌مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن‌هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند».

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین به یکی از دلایل تلاش پاریس برای ورود ریاض به مذاکرات اشاره می‌کند که «مقامات فرانسوی نگران فروش تسلیحاتی هنگفت خود به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس هستند».

اما به نظر می‌رسد مصاحبه امانوئل مکرون با شبکه سعودی العربیه و هم‌زمان حمایت از مواضع حکام سعودی به دلایلی بیشتر از آن چیزی که وزارت امور خارجه به آن اشاره داشته، نیاز دارد. درواقع باید به این مسائل نیز توجه کرد که با کنار رفتن دونالد ترامپ که حامی سرسخت منافع رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی بوده آن‌ها پیگیر شده‌اند تا حامیان خود را تغییر یا افزایش دهند. آیا دولت فرانسه که در مذاکرات هسته‌ای گذشته که منجر به برجام شد همیشه به‌عنوان پلیس بد معروف شده بود و مقامات آن کشور به‌ویژه لوران فابیوس با کارشکنی و سنگ‌اندازی، مواضع و دیدگاه‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای نسبت به ایران داشتند، دوباره فعال‌شده‌اند تا در همان چارچوب دولت ایران را تحت‌فشار قرار دهند.

البته نباید فراموش شود کشورهای اروپایی علی‌رغم ادعاهایی که مبنی بر استقلال از آمریکا داشته و دارند هرگز نتوانسته‌اند در غیاب آمریکا به‌عنوان یک محور و قطب ایفای نقش‌نمایند. این مسئله برخلاف انتظاری بود که برخی مقامات ایران در پی خروج آمریکا از برجام انتظار داشتند آن‌ها برای انجام تعهداتشان شق‌القمر کنند. درواقع کشورهای اروپایی برخلاف وعده‌هایی که در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای داده بودند هرگز نتوانسته‌اند کوچک‌ترین قدمی در راستای جبران خسارت‌های ایران بردارند و وعده‌هایی مانند ایجاد کانال مالی و اینستکس ابتر و عقیم ماندند. از سوی دیگر شرکت‌های فرانسوی نیز که در پی امضای برجام وارد کشور شده بودند جزء اولین شرکت‌هایی بودند که بلافاصله بعد از کنار رفتن آمریکا از برجام ایران را به‌سرعت ترک کردند.

با نظر می‌رسد با توجه به چنین شرایطی ضرورت دارد دولت ایران موضع مقتدرانه‌ای در قبال سیاست مزورانه و فریبکارانه فرانسوی‌ها داشته باشد یا حداقل اینکه از آن‌ها قطع امید کند و هر وقت بحث شراکت اقتصادی با کشورهای دیگر شد آن‌ها را در اول صف قرار ندهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۸۰۵۵۶۰۰۹:۱۷:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
چقد بدبخت هستیم ما کشورهای خاورمیانه و باج بده فقط دارن از هممون باج میگیرن‌به بهانه های مختلف
ناشناس۱۸۰۵۸۲۰۱۲:۱۲:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
سیاست یک علم است. تا موقعیکه هر کس از هر تریبون در مورد هر موضوعی نظر می دهد و حکم می راند، به اندازه مو های سرتان دشمن خواهید داشت.
ناشناس۱۸۰۵۸۲۳۱۲:۱۴:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
هیچ کشوری در خاور میانه به اندازه ما خرج نکرده است.
ناشناس۱۸۰۶۰۸۲۱۴:۲۶:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
به گفته خود ترامپ امریکا در خاورمیانه 7 تریلیارد دلار هزینه کرد و در نهایت با خفت و خواری و شکست مواجه شد.
ناشناس۱۸۰۶۲۳۲۱۵:۴۰:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
منظورت ترامپ قمار باز است؟ همان آدمی است که به استناد واشنگتن پست در طول 4 سال دوره ریاست جمهوریش 30 هزار دروغ گفته؟؟؟ حالا که هرکی هرکیه، آمریکا 100 تریلون دلار خرج خاورمیانه کرده. برای همین هم الان بودجه کم آورده مردمش از بدبختی کرونا گرفته و می میرند!!!!
ناشناس۱۸۰۶۴۴۶۱۹:۱۵:۲۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
حرف شما از روی بی اطلاعی است میزان خرجی که عربستان برایجاد داعش و جنگ در یمن و تسلیحات پرداخته بالغ بر ۸۰۰ ملیارد دلار و شاید هم بیشتر است
ناشناس۱۸۰۵۸۲۴۱۲:۱۴:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
فرانسه هم دوشیدن یاد گرفته
ناشناس۱۸۰۶۱۷۰۱۵:۰۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
آفرین درست گفتی،حالا که ترامپ نیست مکرون میخواد زرنگی کنه و دوشیدن بن سلمان رو شروع کنه
ناشناس۱۸۰۶۴۳۰۱۹:۰۵:۵۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
هشت سال باج دادن دولت باعث شده هر بی سر و پایی برای ایران مدعی بشه
ناشناس۱۸۰۵۸۳۳۱۲:۱۷:۱۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
کشورهای خاورمیانه برای منافع ملی خود همه کار می کنند. آیا ما هم از این قاعده پیروی می کنیم؟
ناشناس۱۸۰۶۱۰۷۱۴:۳۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات و بحرین و غیره گاو شیرده امریکا هستن .
ناشناس۱۸۰۶۲۳۹۱۵:۴۲:۴۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مگر بد است؟ شیر می دهند و امنیت و ساپرت نظامی و تجهیزات مورد نیاز کشورشان از جمله واکسن فایزر دریافت می کنند. وضع اقتصادی و رفاهی مردم امارات و عربستان را با ما مقایسه کن.
ناشناس۱۸۰۶۲۷۷۱۶:۰۴:۲۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
و باید عوامل کد خدا را اجرا کنند وگرنه کله پا می شوند
ناشناس۱۸۰۶۴۳۱۱۹:۰۷:۰۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مردم لس آنجلس تظاهرات میکنن که نمیخوان واکسن فایزر بزنن و بمیرن ، تو اگه واقعا دوست داری میتونی بری ترکیه و فایزر بزنی ، ببینیم زنده می مونی یا نه
ناشناس۱۸۰۶۴۳۲۱۹:۰۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
اگه تو دوست داری بشی موش آزمایشگاهی خب بشو
ناشناس۱۸۰۶۵۱۴۲۰:۰۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ایران قبل از انقلاب گاو شیرده امریکا بود و 50 درصد نفت مون را یانکی ها مفتی می بردند و با کاپیتولاسیون تحقیرمون می کردند و فقر و زاغه نشینی در کشور بیداد می کرد.
ناشناس۱۸۰۶۵۲۴۲۰:۱۶:۰۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
امارات و عربستان و ترکیه و بیش از 50 کشور دنیا از واکسن اسپوتنیک وی روسی استفاده می کنند واکسن فایزر باعث مرگ افراد بسیاری در جهان شده است.
ناشناس۱۸۰۵۸۵۵۱۲:۲۶:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
باج می دهیم؟!!!
ناشناس۱۸۰۵۵۶۲۰۹:۱۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
هر چه قدر گفتگو دو طرفه رو در رو با آمریکا به تعویق بیافتد، بازیگران سیاسی دیگری وارد میدان می شوند. بایدن یک سیاستمدار کهنه کار و یک جنتلمن است. باید از این فرصت استفاده شده تا خصومت ها با آمریکا کاهش یابند.
ناشناس۱۸۰۵۸۴۴۱۲:۲۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ساعت خواب تا الان بالای 10 بار با آمریکا به طور مستقیم در مورد مسائل مختلف مذاکره کردین چه کشور فروشی و چه از بحت اقتدار ولی آخرش هم محور شرارت و تروریست شدین و هم دبه کردن
ناشناس۱۸۰۶۱۰۳۱۴:۳۵:۰۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
تاریخ ایران از کودتای 28 مرداد 32 تا ترور سردار سلیمانی خصومت و شیطنت امریکا را نشان می دهد.
ناشناس۱۸۰۶۲۴۱۱۵:۴۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
کینه و دشمنی جز خسارت چیزی نصیب کشور نمی کند. آمریکا ژاپن را بمباران اتمی کرد. در جنگ ویتنام هزاران نفر را کشت. اما این دو کشور امروز بهترین روابط را با آمریکا دارند.
ناشناس۱۸۰۶۲۸۲۱۶:۰۸:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
به آمریکا جان بگو دست از کینه و دشمنی با ما بردارد و مانند بقیه دنیا رابطه برقرار کند منتهی چون اسرائیل ارجحیت دارد بر خود امریکا نمی خواهند مثل یک کشور نرمال با ما رفتار کنند خوب ما هم جوابشون را می دهیم و تماشا نمی کنیم
ناشناس۱۸۰۶۵۱۹۲۰:۱۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ژاپن و کره جنوبی گاو شیرده و مستعمره امریکا هستن و اینقدر خوار و ذلیل شدند که نظامیان امریکایی به دختران این دو ملت تجاوز می کنند اما این دو کشور اجازه محاکمه آنها را ندارند.
ناشناس۱۸۰۶۵۳۱۲۰:۲۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
حضرت علی(ع): همانا نادان کسی است که از دشمن خود خیرخواهی بخواهد. (غرر الحکم ج 1 ص 290)
ناشناس۱۸۰۶۱۰۵۱۴:۳۶:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۱۸۰۶۱۳۹۱۴:۵۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
درس عبرت برای آیندگان این است که وطن فروشی نکنند و حتی طرف مقابل می‌زنند زیرش و بیشتر می خواهند
ناشناس۱۸۰۶۲۴۵۱۵:۴۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
اگر به گفته تو باشد باید تا ابد الدهر با آمریکا بجنگیم. آیا مردم به این امر راضی هستند؟
ناشناس۱۸۰۶۲۸۱۱۶:۰۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ما با آمریکا نمی جنگیم آنها دارند با دنیا می جنگند تا خوی استکباری خودش را گسترش بدهد
ناشناس۱۸۰۶۵۲۰۲۰:۱۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره نمی کنیم و جنگ هم نخواهد شد.
ناشناس۱۸۰۶۵۲۸۲۰:۱۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
کشورهای بزرگ دنیا کل اقتصاد و صنعت را رها نکردند به امید مذاکره !
ناشناس۱۸۰۶۵۳۳۲۰:۲۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
جایگزین عدم مذاکره با امریکا جنگ نبوده و نیست 90 درصد مردم ایران با مذاکره با دشمن بدعهد و پیمان شکن مخالف هستند.
ناشناس۱۸۰۶۶۹۹۲۳:۱۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
تا ابد نمی جنگیم! دیگر جانی در طرف نمانده..فقط دلم برای نوکران آمریکا می سوزد که از این به بعد روزگار فقر و فلاکت را باید تجربه کنند..
ناشناس۱۸۰۶۴۳۶۱۹:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
اصولا سیاستمدار جنتلمن در دنیا وجود نداره . از امریکا گرفته تا اروپا ، حتی روسیه ، دستشون به خون هزاران نفر بیگناه آغشته ست . اینها وحشیهای کت و شلوارپوش هستن که خیلی با تعریف جنتلمن فرق داره .
ناشناس۱۸۰۵۵۶۴۰۹:۱۹:۲۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ماشاالله کاری کرده ایم که به اندازه انگشتان یک دست هم دوست واقعی نداریم!
ناشناس۱۸۰۵۷۸۸۱۱:۵۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
همچین دوستانی به درد لای جرز می خورند بهتر است نباشند
ناشناس۱۸۰۵۸۵۰۱۲:۲۳:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
حالا نه این که این ها دوستان خیلی در منطقه هم دارند
ناشناس۱۸۰۵۵۷۰۰۹:۲۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
چرا ایران روابطش را با عربستان و امارات و بحرین و ....... تیره و تار کرد؟ آیا اگر سفارت عربستان در تهران و مشهد آتش نمی گرفت، کار به اینجا ها می کشید؟
ناشناس۱۸۰۵۸۴۷۱۲:۲۲:۵۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
چرا سفارات این کشور در کشورهای غربی حمله می شود قطع رابطه نمی کنند؟!! هر چند بماند که 2 هفته قبل ماجرای سفارت همه اموالشون را فروخته بودن
ناشناس۱۸۰۶۰۰۸۱۳:۴۷:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
کجا؟ در کدام کشور؟ اگر هم حمله ای شود عذر خواهی می کنند. ما هم این کار راکردیم؟
ناشناس۱۸۰۶۰۹۹۱۴:۳۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
انفعال دولت و وزارت خارجه در قضیه کشتار 500 زائر ایرانی در منا و تجاوز به 2 نوجوان ایرانی در فرودگاه جده باعث حمله به سفارت عربستان شد البته بنده حمله به سفارت را تایید نمی کنم.
ناشناس۱۸۰۶۲۲۴۱۵:۳۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
همه کشورها پذیرفتند که عامل شلوغی و ازدحام باعث آن حادثه شد.
ناشناس۱۸۰۶۱۴۰۱۴:۵۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
بگرد پیدا می کنی
ناشناس۱۸۰۶۷۰۰۲۳:۱۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مگر سعودی ها به خاطر قصابی حاجیان ما در مکه و میهمان کشی معذرت خواستند!! جـــــــان هموطن ما کمتر از آجر سفارت وهابیان ارزش ندارد؟ اف
ناشناس۱۸۰۵۸۵۲۱۲:۲۴:۵۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
سفارت عربستان چه ربطی به امارات و بحرین داشت؟ پس بدان قضیه بالاتر از این چیزها است
ناشناس۱۸۰۵۹۴۱۱۳:۱۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
بله.
ناشناس۱۸۰۵۹۸۹۱۳:۳۵:۰۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
موافق گفتگو و مذاکره با عربستانم ولی آنها خود با سیاست هایشان اینده روابط را در معرض خطر قرار دادند.
ناشناس۱۸۰۵۵۷۴۰۹:۲۶:۳۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مکرون در حال حاضر معتدل ترین سیاستمدار غربی است. تا جایی که با رییس جمهور گه گاهی تلفنی گفتگو می کند. چرا مکرون چنین پیشنهادی را داده است؟ چون اعراب از ایران وحشت دارند!
ناشناس۱۸۰۵۸۹۷۱۲:۵۱:۳۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ما با سیاستهایمان در منطقه، اعراب را به آمریکا و اسراییل نزدیک تر کردیم.
ناشناس۱۸۰۶۰۲۵۱۳:۵۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
سیاست آخر آمریکا تجزیه کشورهای این منطقه است و عربستان هم جز آن است و ایران تا الان جلوی آن را گرفته
ناشناس۱۸۰۶۰۹۰۱۴:۲۸:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
امانوئل ماکرون یک دیکتاتور واقعی است که مخالفان دولتش را با اسلحه فلش بال کور می کند.
ناشناس۱۸۰۵۵۹۳۰۹:۴۷:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
اگر تحریم ها درست مدیریت شود بهترین هدیه خدا برای ماست و امروز قدرت ما برای دشمن آشکار شده و در اوج قدرت هستیم و در برابر دشمن هم مقاومت راه پیروزی است.
ناشناس۱۸۰۶۰۳۳۱۳:۵۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مشکل اینجاست که آمریکا با علم بر این که ایران توانمندی زیادی دارد بازی موش و گربه برای فروش نفت را به میدان می کشاند تا همچنان ما پاشنه آشیل به این پول باشیم چون مسوولان با نفت راحت درمانی می کنند!
ناشناس۱۸۰۵۵۹۵۰۹:۴۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
قطار جمهوری اسلامی با سرعت به سمت هدف حرکت می‌کند و مذاکره با دشمن غلط است و نباید بر خطایی که نتیجه نداده است اصرار کرد.
ناشناس۱۸۰۵۹۹۸۱۳:۳۹:۵۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
آمریکا امروز نقطه نفرت مردم عالم است. حتی شهروندان آمریکایی هم امروز مرگ بر آمریکا می گویند. در آمریکا امروز چیزی جز دود، آتش، فقر، تبعیض نژادی و از بین رفتن آزادی نیست.
ناشناس۱۸۰۶۷۶۴۰۰:۴۶:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
قطار جمهوری اسلامی دقیقاً به طرف کدام هدف می‌رود؟! نابودی کامل ارزش پول ملی؟!کره شمالی و ونزوئلا شدن؟!
ناشناس۱۸۰۵۶۲۵۱۰:۱۱:۰۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مکرون خودش هم آلت دست! بعدش هم سال دیگه انتخابات فرانسه هست، خب پول لازم داره، دوم وضعیت اقتصادی فرانسه قبل از کرونا خوب نبود، حالا که دیگه هیچ. خب همه اینها باعث میشن که مکرون این حرفها را بیاد بزنه. محل بهش ندیدن. امیدوارم اگر یه روزی تحریمها برداشته شدند!، شرکتهای فرانسوی هرگز جایی در بازار ایران نداشته باشند، مخصوصا خودروهای بی کیفیتشون.
بهرام۱۸۰۵۶۳۱۱۰:۱۵:۴۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
بنظرمن این دفعه اگر قرار باشد توافقی هم صورت گیرد باید مستقیم با امریکا و بدون شرکت با کشورهای اروپایی باشد باید اروپایی ها را تحریم کرد
ناشناس۱۸۰۵۶۳۳۱۰:۱۷:۰۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
بازی را خودتان شروع کردین آن هم 20 سال پیش که رفتید با 3 کشور و در خارج از آژانس مذاکره کردین
ناشناس۱۸۰۵۶۶۹۱۰:۳۵:۴۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
فرانسه از انگلیس بدتر امریکا از هردوشون بدتر است.
ناشناس۱۸۰۵۶۷۴۱۰:۳۷:۵۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ننگ بر مکرون سعودی بجای انجام تعهدات طلبکار شدی؟
ناشناس۱۸۰۵۹۸۷۱۳:۳۴:۰۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
امروز ايران در سطح جهاني و در سطح منطقه اي به يك قدرت بزرگ تبديل شده است .
ناشناس۱۸۰۵۹۹۷۱۳:۳۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ما ایستاده ایم و هر روز قدرتمندتر می‌شویم، آثار و زوایای نفوذ انقلاب تا شرق مدیترانه و شمال آفریقا قدرت ساخته است و این قدرت ها امروز عمل می‌کنند.
ناشناس۱۸۰۵۶۸۵۱۰:۴۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
فرانسه هم یاد گرفته از گاو شیرده چگونه شیر بدوشد.
ناشناس۱۸۰۵۹۸۸۱۳:۳۴:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
بايد در مقابل فشارها ايستادگي و از اين مقطع سرافرازانه عبور كنيم و پاسخ سياستهاي خصمانه دشمن را با گذر مقتدرانه از تحريم ها بدهيم.
ناشناس۱۸۰۵۶۹۰۱۰:۴۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
برجام سر كاريه ويه سي يا چهل سال ديگه كش مي دن اونموقع ديگه چيزي از ايران باقي نمانده
ناشناس۱۸۰۵۸۷۵۱۲:۳۷:۳۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
تاریخ آخرین تعهد ایران در برجام سال ۱۴۱۹ است .یعنی با پایان این تعهد ، اگر توافق باقی بماند ، ایران مراحل لغو تحریم ها ( ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴) ، پایان محدودیت ها و رفع نظارت های ویژه آژانس انرژی اتمی را طی کرده است.
ناشناس۱۸۰۶۰۳۹۱۴:۰۱:۳۳ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
چه خوش خیال آن وقت چرا باید زیر بار این مدت برویم؟ مگر فرقی دارد الان بردارند یا آن زمان؟ اصلا چرا خارج از ان پی تی می روید با این ها می نشینید تا محدودیت ایجاد کنید؟ مسئله این چیزها است
ناشناس۱۸۰۵۸۹۳۱۲:۴۹:۲۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
عراقچی: برجام توافق خوبی است.
ناشناس۱۸۰۶۰۹۴۱۴:۲۹:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۸۰۵۸۹۴۱۲:۴۹:۵۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
آنگلا مرکل: برجام توافق برد برد است.
ناشناس۱۸۰۶۰۹۶۱۴:۳۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۸۰۶۷۶۶۰۰:۵۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
فعلاً که آمریکا بدون برجام هم ارتفاع دیوار تحریمهای ایران را به آسمان رسانده است.
ناشناس۱۸۰۶۱۴۴۱۴:۵۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
بتن ریزی در دانش کشور برد است برای ما؟
ناشناس۱۸۰۵۹۹۱۱۳:۳۵:۱۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
آرزوی دشمنان این است که ما در اصول سازش کنیم و دست از شعارهای اصولی انقلابی بر داریم اما ملت ایران به پیروی از قرآن کریم، ذره‌ای در اصول خود کوتاه نخواهد آمد.
علی 671۱۸۰۵۷۶۸۱۱:۳۸:۰۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
وقتی این مسایل مطرح میشود گوش شنوا میخواهد که روحانی و دولتش اینجور مواقع پنبه در گوششان است و صمون بکمون میشوند چون از اینجور کلمات خوششان نمی آید .انها همیشه به آمریکا و اذنابش ارزبالا نگاه کرده و هیچ نمی بینند و آرزوی هما غوشی با امریکا نظیر ولیعهد عربستان را دارند .منتها از ملت ومردم شهامت بر زبان آوردن را ندارند ولی پس و پیش فایل هایش را به عناوین مختلف ارسال می کنند .شما در ایران آمریکا را رها کنید .انگار نه انگار .و کار خودتان را بکنید با سر و واسطه می آیند سراغتان اگر صبوری می کرد این دولت و یارانش .
ناشناس۱۸۰۶۱۶۲۱۵:۰۵:۲۰ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
درخواست را اول امریکا مطرح کرد.برو ببین روزی نیست که پای برجام را به میان نکشند.دولتمردانشان برای مذاکره له له میکنند. آنها نمیتوانند این میل را پنهان کنند حتی اگر در ظاهر اعلام نشود.بعد تو میگویی روحانی عجله دارد و باید صبر کند؟
ناشناس۱۸۰۵۸۴۹۱۲:۲۳:۴۷ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
فرانسه از زمان فتحعلیشاه‌ قاجار و جنگهای ایران و روس تا جنگ ایران و عراق و تا همین حالا همیشه از پشت به ایران خنجر زده.در آینده باید پیشینه روابط سیاسی با این کشور خائن در نظر گرفته بشه.
ناشناس۱۸۰۵۸۵۸۱۲:۲۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
الان عقل سليم و هوشمندي حكم ميكند مستقيم و بدون واسطه با امريكا مذاكره كنيم چند خاصيت خواهد داشت ١- دوست و دشمنان كشورمان را بهتر شناسايي خواهيم كرد ٢- ارزش پول ملي دو برابر خواهد شد
ناشناس۱۸۰۶۱۴۶۱۴:۵۶:۱۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
امریکا جان می‌گوید شماها اصلا نباشید!! در ضمن دو واحد اقتصاد کلان بخون تا سوتی ندهی
ناشناس۱۸۰۶۰۳۶۱۴:۰۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
باید به این کشورهای اروپائی گفته شود شما که در مقابل امریکا اراده ای ندارید پس حق ندارید حضور در تصمیم گیری های جهانی مثل برجام وحتی شورای امنیت داشته باشید.
ناشناس۱۸۰۶۱۹۰۱۵:۲۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
شرکتهای فرانسوی پژو رنو. و سایر شرکت نفتی توتال بیشترین بهره را از جمهوری اسلامی برده اند وخواهند برد. هرچقدر هم باج بدهید باز هم تحقیرتان می کنند. هم چوب را می خورید وهم پیاز را
ناشناس۱۸۰۶۲۱۰۱۵:۲۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
خطیب زاده هم لبخند رو از ظریف یاد گرفته و جز لبخند و دعوت به خویشتن داری و ....بابا یکم جربزه بخرج بده
ناشناس۱۸۰۶۲۷۲۱۶:۰۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
دنیا نظرش اهمیتی نداره فقط امریکا مهمه. اگه امریکا نبود فرانسویا باید المانی حرف میزدند.
ناشناس۱۸۰۶۶۱۸۲۱:۴۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
اگر قرار بر مذاکره است چرا مستقیما با امریکا مذاکره نکنیم تا این زیاده خواهیها را شاهد نباشیم؟ چه کسی گفته مذاکره یعنی ذلت؟ قطعا مذاکره کردن بهتر از مذاکره نکردن است. منتها تجربه برجام باید چراغ راه ما در مذاکرات آینده باشد.
سینا۱۸۰۶۶۷۵۲۲:۵۲:۵۶ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
ببخشید ها ولی اون یکی دست بن سلمان کجا رفته جلو این همه دوربین
ناشناس۱۸۰۶۷۰۴۲۳:۲۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
مذاکره مستقیم و بدون واسطه با آمریکا بهترین راه است
ناشناس۱۸۰۶۹۰۲۰۷:۵۹:۰۱ ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
مکرون قصد دوشیدن ریاض را دارد حرفی می گوید تا باعث خوشنودی محمد بن سلمان شود !!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  9. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  10. وحدت ملی با وعده صادق

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  20. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  23. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  24. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  13. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  14. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  15. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  18. اسراییل چه باید بکند؟ 

  19. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  20. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  24. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  25. رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

آخرین عناوین