روایت فرمانده سپاه تهران از فعالیت‌های سپاه در اپیدمی کرونا

گروه سیاسی الف،   3990905029

تأمین ماسک و شیلد بیمارستان‌های تهران توسط گروه‌های جهادی بسیج، خاطرات فداکاری‌های خاص در روزهای اولیه بیماری کرونا، کاهش ۷۵ درصدی قیمت لوازم پزشکی در بازار مهم‌ترین صحبت‌های فرمانده جدید سپاه تهران بزرگ‌ است.

روایت فرمانده سپاه تهران از فعالیت‌های سپاه در اپیدمی کرونا

به گزارش فارس، سردار حسن حسن‌زاده دو روز پیش به عنوان فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ منصوب شد. نام این فرمانده جوان سپاه در یک سال اخیر بعد فعالیت‌های گسترده جهادی، عمرانی و امدادرسانی بسیج در مناطق سیل‌زده شمال و مرکز ایران رسانه‌ای شد و در روزهای کرونا گسترده‌ترین فعالیت‌های سپاه در حاشیه تهران و توسط سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران به فرماندهی او انجام شد.

حسن‌زاده خود از شانزده سالگی در جبهه‌های جنگ غرب و جنوب در جنگ تحمیلی در لباس یک بسیجی در برابر دشمن بعثی ایستاده است. خودش اینگونه آن‌روزها را روایت می‌کند: «هنوز ۱۷ سالم نشده بود که به جبهه رفتم و تقریباً اواخر سال ۱۳۶۴ بود که وارد تیم آموزش شدم البته چون برادرم در جبهه بود به سختی توانستم از پدرم اجازه رفتن بگیرم، در اولین حضورم در کردستان حدود چند ماه به عنوان نیروی بسیجی در گردان جندالله بودم و پس از آن به سمت جنوب اعزام شدم و در لشکر ۲۷ محمد رسول الله و گردان عمار که فرماندهش سردار یزدی بود، حضور داشتم و حدود شش ماه پس از پایان جنگ از منطقه برگشتیم» یعنی این‌ روزها جای فرمانده خود در زمان جنگ را در سپاه محمد رسول‌‌الله تهران می‌گیرد.

پس از آن نیز سال‌ها بعد در روزهای داغ دفاع از حرم حضرت زینب(س) در سوریه حضور داشت. او خود متولد جنوب تهران و محله اتابک تهران است و هنوز هم از حال هوای مردم خون‌گرم آن‌جا برایمان تعریف می‌کند و خودش اینگونه به این موضوع می‌بالد: «من متولد جنوب تهران در محله مولوی هستم و منزل مادرم هنوز هم در میدان خراسان قرار دارد. افتخار می‌کنم بچه جنوب شهر هستم چون همین اهالی جنوب شهر بدون هیچ چشم‌داشتی در روزهای سخت پای کار می‌آیند و برای دفاع از مردم و خاک میهن فداکاری می‌کنند.»

سردار از مهرماه ۹۷ به عنوان فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء(ع) استان تهران منصوب شدید و امروز پس از دو سال خدمت چه ارزیابی و استنباطی از حاشیه‌های تهران دارید؟ 

تصور همه این است که همه نقاط استان تهران مانند شهر تهران بوده و یک استان برخوردار است اما باتوجه به اینکه استان تهران به لحاظ جمعیت استان بزرگی است، نمی‌توانیم آنچه در تهران بزرگ می‌بینیم به کل شهرستان‌های استان تهران تعمیم دهیم.

سرانه درمانی در شهرستان‌ها بسیار پایین است و برخی محلات استان تهران بسیار ضعیف هستند؛ شهرستانی که بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد مراکز درمانی ندارد و شهرستان‌هایی نیز که بیمارستان دارند، ظرفیت پذیرش آن متناسب با میزان جمعیت نیست. همچنین سرانه‌های آموزشی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی نیز در شهرستان‌های استان تهران پایین است.

۱۰ ماه از فعالیت شما همزمان با دوران شیوع ویروس کرونا همراه شد و فعالیت و برنامه‌های شما به این سمت پیش رفت، درباره فعالیت بسیجیان در این روزهای سخت توضیح دهید؟

از همان روزهای نخست شناسایی ویروس کووید۱۹ در کشورمان اقدامات خودجوش بسیجیان در زمینه‌های مختلف از جمله ضدعفونی معابر و اماکن عمومی و کمک‌ به اقشار ضعیف آغاز شد و در ادامه با تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رزمایش مواسات و همدلی، این خدمات به‌ شکل منسجم و متمرکز انجام شد.

در گام اول رزمایش کمک‎های مؤمنانه دو مرحله اقدام متمرکز استانی انجام دادیم و طی آن بسته‎های ۵۰ هزار و ۱۱۰ هزارتایی معیشتی و بهداشتی تهیه و بین افراد نیازمند و اقشار کم‌درآمد توزیع کردیم که این اقدامات به عنوان یک الگو قرار گرفت و جریانی راه انداخت که تبدیل به یک موج در سطح جامعه شد؛ در ادامه خیران ورود کردند و از اعتبارات محرومیت‌زدایی استفاده کردیم که ظرف مدت کوتاهی همه شهرستان‌ها نیز این رزمایش را اجرا کردند.

برخی تصور می‌کنند اقدامات بسیج فقط کارهای سطحی و مقطعی است که تصور درستی نیست زیرا کارهای بسیج کاملاً با برنامه، متناسب با تکنولوژی و در درازمدت است که خدمات بسیجیان در دروان کرونایی نمونه‎ای از این اقدامات است.

بسیجیان در رده‌های مختلف پایگاه‎ها، حوزه‎ها و گردان‌ها فعالیت خود را انجام می‎دهند و عموماً تصور می‌کنند که گردان‌های بسیج فقط کارهای نظامی انجام می‌دهند در حالی که عمده فعالیت گردان‌ها در عرصه محرومیت‌زدایی و کارهای فرهنگی است چنان که پس از شیوع کرونا گردان‎های امام علی با تیم‎های دو نفره موتوری، پیاده و خودرویی با سمپاش کوله‌ای اقدام به گندزدایی و ضدعفونی معابر می‎کردند.

در روزهای نخست شیوع کرونا کمبود ماسک و مواد ضدعفونی محسوس بود و در این مقطع شناسایی انبارهای احتکاری در دستورکار قرار گرفت و ظرف یک هفته اتفاقات بزرگی در بحث شناسایی و کشف کالاهای احتکار شده رخ داد و مقادیر زیادی ملزومات بهداشتی ازجمله یکصد میلیون عدد دستکش و ماسک از انبارها کشف و عرضه شد.

تولید ماسک، گام بعدی اقدامات بسیجیان بود که در این راستا تمام کارگاه‌های اشتغال‌زایی را تبدیل به تولید ماسک کردیم و قرارگاه پیشرفت و آبادانی که در ۸۰ روستا در سطح استان فعالیت می‌کنند، با رعایت کامل اصول بهداشتی اقدام به تولید ماسک و محلول و ژل ضدعفونی از مواد اولیه گیاهانی مثل آلوئه‌ورا و پارافین کردند و به این ترتیب تبدیل به تولیدکننده شدیم که محصولات تولیدی را با بسته‌بندی‌های مناسب عرضه می‌کردیم.

آیا خاطره‌ای در جلسات با ستاد کرونا تهران و وزارت بهداشت دارید؟

در یک برهه زمانی در فروردین ماه در جلسه‌ای که با حضور سردار سلامی برگزار شد، دکتر زالی از بابت کمبود ماسک، گان و شیلد در مراکز درمانی ابراز نگرانی کرد که در پی آن تولید کاملاً استاندارد ماسک‌های سه لایه را دنبال و شیلد و گان سبک و استاندارد نیز طراحی و تولید کردیم که در گام اول به صورت رایگان در مراکز درمانی توزیع و در ادامه با قیمت تمام شده عرضه شد و نیاز مراکز پزشکی تهران تأمین شد.

کارگاه‌های ماسک به صورت استاندارد و نظام‌مند فعالیت خود را ادامه می‌دهند و هم‌اکنون ۴ کارگاه تولید ماسک اتوماتیک در سطح استان داریم که هر کارگاه ظرفیت تولید ۶۰ هزار ماسک در روز را دارد.

قیمت محصولات تولیدی بسیج و سپاه با اقلام موجود در بازار متفاوت بود؟

قیمت بسیار پایین تولیدات لوازم پزشکی توسط بسیج سبب شکسته شدن نرخ‌ها در بازار بود، به عنوان نمونه شیلدی که بیمارستان با قیمت ۲۰ هزار تومان تهیه می‌کرد با قیمت ۵ هزار تومان به آن‌ها عرضه شد که مورد استقبال مراکز درمانی قرار گرفت و حتی به مراکز درمانی استان‎ها نیز به قیمت تمام‌شده ارسال شد.

برخی افراد و خانواده‎ها به علت کرونا شغل خود را از دست دادند و دچار آسیب شدند، در این راستا چه اقداماتی داشتید؟

در گام دوم هم‌افزایی بین نهادها ایجاد شد و در جلسه‌ای که با حضور رؤسای بنیادمستضعفان، کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادها در سپاه پاسداران تشکیل شد، توافقات خوبی شکل گرفت و با استان‌ها نیز ارتباط گرفتیم که در این راستا اقشار آسیب‌دیده از کرونا به ویژه افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند، به طور محله محور شناسایی شدند و در این مرحله کمک‌های نقدی و سبدکالا به شکل متمرکز و منسجم توسط بسیج که در این کار توانمند است، اجرا شد.  

در کنار تمام خدماتی که برای پیشگیری از کرونا داشتیم، از محرومان جامعه غافل نشدیم و اقدام به تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان کردیم که نیمی از آن توسط کمک‎های مردمی جمع‌آوری و بخشی نیز از منابع سپاه تأمین شد که کمک‎های مردم بسیار با ارزشمند بود و در مقطعی که برای ۳۱۳ سری جهیزیه برنامه‌ریزی کرده بودیم، ۷۰۰ مورد تهیه و در مجموع یک‌هزار سری جهیزیه به زوج‌های بی‌بضاعت از طرف مردم اهداء شد؛ این کمک‌های مردمی در روزهای کرونا و آن هم در مناطق محروم تهران ما را تشویق کرد خودمان نیز سهم بودجه‌ای خود را افزیش دهیم. همچنین توزیع لوازم التحریر در مهرماه امسال با وجود تمام مشکلات، پنج برابر سال‌های گذشته بود.

مردم کشورمان با اینکه خودشان در مضیقه هستند اما هرجا که هم‌نوعان‌شان نیاز به کمک داشته باشند به سرعت پیش‌قدم می‌شوند و اکنون نیز پویش نذر ماسک راه افتاده که افراد برای نذری اموات خود به اهدای ماسک بپردازند.

در گام سوم اقدامات دوران کرونایی چه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادید؟

در این مرحله کمک‌های مؤمنانه ادامه دارد، ماسک و ملزومات بهداشتی با استاندارد و با مجوز تولید و کمک به کادر درمانی به طور سازمان یافته توسط گروه جهادی سلامت، بسیج طلاب و بسیج جامعه پزشکی انجام می‌شود.

در رابطه با تطهیر، تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی با سردار یزدی در بهشت زهرا(س) جلسه‌ای تشکیل داده و این کار را نیز در برنامه قرار دادیم که امروز غیر از بهشت زهرا(س) در ۸ نقطه از شهرستان‌های استان تهران غسالخانه مخصوص کرونا وجود دارد که طلاب و بسیجیان داوطلبانه امورات تطهیر متوفیان را انجام می‌دهند.

اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در این مرحله به چه شکل است؟

در این طرح که اجرای آن طی یکی دو روز اخیر به طور محلی آغاز شده است، بسیجیان به عنوان بهورز با حضور در تیم‌های ۵ نفره بهداشت و درمان که متشکل از یک پزشک و ۴ پرستار است به بیماریابی می‌پردازند و در خصوص بستری افراد در منزل یا مراکز مراقبتی و موارد دیگر مشاوره می‎دهند که به این ترتیب ترددها و مراجعه به مراکز درمانی کاهش یافته و مراحل درمان افراد مبتلا سریع‌تر انجام می‎شود. در این طرح تمام نیاز‌های بیماران کرونایی توسط این تیم تأمین می‌شود و از ترددهای بی مورد او جلوگیری خواهد شد که خود موجب کاهش ابتلای سایر افراد جامعه می‌شود.

برای اجرای این طرح در طول یک ماه گذشته، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با وزیر بهداشت، مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی و وزیر کشور جلساتی تشکیل داده و توافقاتی نیز انجام شده است لذا این کار کاملاً تخصصی بوده و چهارچوب‎های بهداشتی و پزشکی رعایت شده است و طبق نظر کارشناسان نتایج آن حدود دو هفته تا چهل روز دیگر حاصل می‎شود.

یکی از خاطرات ماندگار خود را در این ایام کرونا برای ما بیان کنید؟

در این مدت خاطرات زیادی داریم که هر لحظه آن فارغ از تصور و انتظار ما بود و بیان آن در این فرصت میسر نیست ولی برای نمونه در اسلامشهر یک بسیجی‌ که مشغول تهیه مواد ضدعفونی بود، به قدری با جدیت درگیر این کار بود که ریه‌اش دچار آسیب شده بود و در ملاقاتی که با این بسیجی داشتیم دیدیم وضعیت مالی چندان مساعدی ندارند در حدی این خانه خود محروم است که باید برای کمک به اعضای خود خانواده برنامه‌ریزی کرد اما این طلبه بسیجی خانه‌‌اش را تبدیل به کارگاه تولید مواد ضدعفونی در روزهای بحران کمبود آن کرده است و با عشق و علاقه زمان خود را را صرف این کار کرده اما آسیب جدی از این مواد شیمیایی نیز دیده است.

نکته بعد اینکه در روزهای اول برای بحث تولید، ساختار سازمانی شکل نگرفته بود و در طی دو هفته نخست شیوع کرونا بسیجیان به طور خودجوش اقدام به این کار می‌کردند که حتی ملاحظه کردیم خودشان پارچه و کش تهیه و ماسک تولید و توزیع می‎کنند.

به عنوان نمونه‌ای دیگر خواهران بسیجی یکی از پایگاه‎های چهاردانگه از منازل خود چرخ خیاطی آورده و در مکانی اقدام به تولید ماسک می‎کردند و حتی خودشان نوعی ماسک طراحی کرده بودند که به خوبی با اصلاح ایرادات ماسک‌های عادی، خطر ابتلا به ویروس را کاهش می‌داد.

تولید الکل توسط بسیج دانشجویی، تولید دستکش با المنت و نایلون فریزر، خلاقیت‎ها و طراحی‌ انواع ماسک و ملزومات بهداشتی توسط بسیجیانی که خودشان هم مثل اقشار مختلف مردم دچار آسیب‌ها و مشکلات معیشتی هستند اما همانند دوران دفاع مقدس با فداکاری و ازخودگذشتگی برای کمک به هم‌نوعان خود شتافته‌اند از مواردی است که در ذهن دارم که بسیاری از آن‌ها نیز به تصویر کشیده نشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین