قرنطینه تهران؛ تنها گزینه مبارزه با کرونا؟!

گروه اجتماعی الف،   3990818064 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

در طول ۹ ماه اخیر، راه های مهار کرونا در ایران و جهان به بن بست رسیده است. در ایران اوضاع تهران از بقیه شهرها حادتر است و حدود نیمی از فوتی های کرونا در تهران اتفاق می افتد. برخی کارشناسان تاکید دارند که به دلیل حادتر شدن وضعیت پایتخت در موج سوم کرونا باید قرنطینه تهران، هرچه سریع تر به طور کامل اجرایی شود.

 قرنطینه تهران؛ تنها گزینه مبارزه با کرونا؟!

به گزارش الف اقبال شاکری، نماینده مجمع نمایندگان تهران در ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید می کند: «بر اساس نظر کارشناسان به جز قرنطینه دو الی سه هفته ای تهران، راه دیگری برای برون رفت از این وضعیت وجود ندارد. تمام راه هایی که تاکنون پیش گرفته شده، نتیجه درستی نداده است.»

او تاکید می کند: «دولت باید نسبت به این پیشنهاد تمکین و لوازم قرنطینه کامل تهران را فراهم کند. دولت باید به کادر درمان، حمل و نقل عمومی و به معیشت مردم کمک کند. این امر نیز جزئی از قرنطینه تهران محسوب می شود. بنابراین جز این راه دیگری برای مقابله با این ویروس وجود ندارد. باید هرچه زودتر برای اینکه فوت روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنان عادی نشود، قرنطینه کامل را در تهران را اجرایی کنیم.»

همچنین محمد سالاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم با تاکید بر ضرورت قرنطینه تهران، تصریح می کند: «مسئولان در مقابله با ویروس کرونا دچار روزمرگی شده‌اند. دولت نباید بیش از این زمان را از دست بدهد. قرنطینه دوهفته‌ای تهران ضروری است.»

او خاطرنشان می کند: «اگرچه معتقدم راهکار اساسی مدیریت همه‌گیری کرونا به مشارکت طلبیدن مردم و شکل‌گیری همکاری ملی، از طریق به‌کارگیری روش‌های مردم‌سالارانه است، اما در کوتاه‌مدت و برای پایان دادن به وضعیت دهشتناک کنونی چاره‌ای جز ایجاد قرنطینه کامل و تعطیلی حداقل دو هفته‌ای تهران وجود ندارد. این راهکاری است که هم متخصصان بهداشت و درمان و هم متخصصان اقتصادی توصیه می‌کنند. مسلما عواقب اقتصادی تعطیلی دوهفته‌ای بسیار کمتر از  عواقب طولانی شدن وضعیت بحرانی کنونی است.»

نیمی از  فوتی‌های کرونا در تهران

بر اساس آمارها و اظهارات مسئولان، حدود نیمی از مبتلایان و فوتی های کرونا در تهران اتفاق می افتد. رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران هم یادآور می شود: «در حال حاضر بیش از نیمی از تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشور مربوط به تهران است. تاکنون حدود ۳۳ هزار نفر از هموطنانمان را به دلیل کرونا از دست داده‌ایم، در حالی که طی جنگ تحمیلی سالانه ۳۰ هزار نفر از هموطنانمان به درجه شهادت نائل می‌شدند.»

همچنین دکتر جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران هم خاطرنشان می کند: «نیمی از آمار مرگ و میر بیماران کرونایی کشور متعلق به استان تهران است که علت آن، متناسب نبودن توسعه زیرساخت‌ها و امکانات بهداشتی و درمانی در مقایسه با گسترش شهرها و افزایش جمعیت این استان در سال‌های اخیر است.»

موافقان قرنطینه: دیگر راهی باقی نمانده است

برخی کارشناسان تاکید دارند که هم اکنون قرنطینه کردن تهران، فقط یکی از گزینه‌های روی میز نیست، بلکه تنها گزینه ای است که با کمک آن شاید بتوان با کرونا مقابله کرد.

دکتر مهدی ذوقی، کارشناس اقتصاد سلامت در گفتگو با الف با تاکید بر اینکه باید قرنطینه کامل تهران اجرایی شود، تاکید می کند: «اجرای قرنطینه، تنها راه حل باقی مانده برای کنترل نسبی کرونا در تهران است. اگر قرار بود که محدودیت های موقت، تاثیری در مهار کرونا داشته باشد، در طول چند ماه اخیر باید تغییرات مثبتی اتفاق می افتاد، اما شاهد هستیم که هر روز اوضاع تهران، بدتر از روز قبل می شود.»

او تاکید می کند: «قرنطینه تهران باید شامل همه بخش های تهران شود. وقتی مردم مجبور هستند به محل کار بروند تا معیشت روزانه خود را تامین کنند، در این شرایط مشخص است که اماکن عمومی و حمل و نقل عمومی کاملا شلوغ می شود. وقتی می گوییم قرنطینه کامل باید اجرا شود، یعنی حتی منع رفت و آمد غیرضروری هم اعمال شود.»

ذوقی یادآور می شود: «بسیاری از مدیران تصمیم گیرنده در حوزه مقابله با کرونا، یک مولفه مهم شامل حفظ سلامت کادر درمان را در نظر نمی گیرند. اگر قرنطینه کامل اجرایی نشود، توان نظام سلامت برای درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز به انتها می رسد. با قرنطینه کامل، آمار بیماران ورودی به بیمارستان ها کاهش پیدا می کند و قدری از فشار کاری کادر درمان نیز کاسته خواهد شد.»

بدون حمایت مالی از خانواده‌ها، قرنطینه شکست می‌خورد 

در حالی که برخی کارشناسان نظام سلامت از لزوم قرنطینه کامل تهران سخن می گویند، اما برخی کارشناسان معتقدند بدون نگاه به مولفه های اقتصادی، قرنطینه نیز شکست خواهد خورد.

دکتر سعید ظفرمند، کارشناس مدیریت مالی در گفتگو با الف از معایب قرنطینه تهران می گوید و یادآور می شود: «قرنطینه کامل فقط زمانی جواب می دهد که از اقتصاد خانواده هایی با تمکن مالی ضعیف، حمایت شود. خیلی ها برای تامین معاش روزانه خود مجبورند که به خیابان بروند و در محیط های شلوغ، حاضر شوند. نمی توان اینگونه افراد را به زور در قرنطینه نگه داشت و معاش آنها را تامین نکرد. اگر اقتصاد این خانواده ها تامین نشود، هر پروژه ای برای قرنطینه به شکست منجر می شود.»

او تصریح می کند: «قرنطینه کامل و موفق متعلق به کشورهایی است که وضعیت اقتصادی بهتری دارند و راحت تر می توانند از خانواده ها حمایت کنند. ما وقتی چنین امکانی را نداریم، نباید آن را مطرح کنیم. همچنین باید در نظر گرفت که قرنطینه کامل چند هفته ای به افزایش آمار بیکاری نیز منجر می شود، زیرا با اجرای قرنطینه طولانی، برخی فرصت های شغلی کاملا از بین می رود. این فرصت های شغلی بعد از قرنطینه هم یا قابل احیا نیست یا اینکه احیای آن بسیار طولانی خواهد بود.»

 باید در نظر داشت که پیشنهاد قرنطینه کامل، چندین بار است که مطرح می شود، اما این بار با تشدید وضعیت بحرانی کرونا در تهران، طرح قرنطینه هم به شکل جدی تری مطرح شده است. حال باید دید آیا این بار قرنطینه کامل تهران اجرایی می شود، یا اینکه این بار هم ملاحظات اقتصادی مانع از اجرای قرنطینه خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۷۱۷۸۱۲:۴۷:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نمیشه گذاشت مردم بمیرن فقط بصرف اینکه بودجه نداریم. جون انسانها در اولویت هست.
ناشناس۱۶۷۷۷۹۲۱۹:۵۲:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
اگر بخواهند کرونا را جمع کنند مثل آب خوردن است مانند جمع کردن ..
ناشناس۱۶۷۷۲۹۰۱۳:۴۹:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نظر مخالفان قرنطینه مرگ تا آخرین نفر است ؟
امیر۱۶۷۷۳۳۱۱۴:۰۸:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با توجه به تنوع فرهنگها در تهران تنها راه حل کرونا قرنطینه است.
ناشناس۱۶۷۷۳۳۴۱۴:۱۰:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
من هر چه قدر در سايت هاي تخصصي مقالات علوم انساني و همچنين گوگل جستجو كردم، دكتر سعيد ظفزمند با تخصص در امور مديريتي يا اقتصاد يا... پيدا نكردم. ايشان را درست معرفي كنيد.
ناشناس۱۶۷۷۳۹۶۱۴:۴۳:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چرا پروتکلهای سازمان جهانی بهداشت جواب نداد؟ چرا ایران آزمایشگاه کردید؟
ناشناس۱۶۷۷۴۳۹۱۵:۲۱:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
رفتار دولت با کرونا مثل کسی است که زیر بار مسواک زدن نرفته و دندانش خراب شده . وقتی بهش گفتن برو پرش کن گفته هزینه داره وقتی پوسیدگی بیشتر شده گفتن بکش نکشیده و نهایتا عفونت آنقدر گسترش پیدا می کند که حتی با کشیدن همه دندانها هم بهبودی در کار نیست
ناشناس۱۶۷۷۴۵۹۱۵:۲۹:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تنها راه جریمه است
ناشناس۱۶۷۷۴۹۹۱۵:۵۰:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
در کشور ما تنها چیزی که ارزش ندارد جان شهروندان است اگر غیر از این بود دولت روزانه اجازه فوت 1000نفر انسان بیگناه را نمی‌داد
ناشناس۱۶۷۷۵۱۰۱۵:۵۶:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
100% تهران باید یک ماه حداقل کاملا تعطیل شود وگرنه همین آش و است و همین کاسه! با خواهش و تمنا و تعطیلی های نیم بند کار درست نمی شود! متاسفانه ستاد ملی مبارزه با کرونا به همراه خیلی از مردم بی خیال و .. در مبارزه با کرونا نمره صفر کرده اند.
ناشناس۱۶۷۷۵۲۲۱۵:۵۹:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نیازی به قرنطینه در تهران نیست ، وقتی که همه از بی لیاقتی این دولت کرونا گرفتند و از دنیا رفتند خود به خود شهر تهران قرنطینه میشه .
ناشناس۱۶۷۷۵۴۷۱۶:۱۸:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
باید دولت برکنار و یه گروه تخصصی مدیریت و به عهده بگیرن با اولویت مبارزه با کرونا
ناشناس۱۶۷۷۵۵۹۱۶:۳۱:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
یه سر به دفتر روحانی ، وزیرکشور و ..بزنید تا متوجه شوید چرا مخالف قرنطینه اند ؟ چون ایمن ترین فضا را برای خودشون ایجاد کردند ، خرید های منزلشان را هم یکی دیگه انجام میده استریل میکنه تحویلشون میده ، حالا چرا باید قرنطینه بشه
ناشناس۱۶۷۷۵۸۹۱۶:۵۴:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۸
مگر قرنطینه مربوط به جنگ جهانی اول نبود
ناشناس۱۶۷۷۶۱۱۱۷:۰۹:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
بی عرضه ترین کشور در مهار کرونا ایران است که سلامت و بهداشت انسان ها را سیاسی کردند و صدا و سیمای میلی دایم از افزایش ابتلا در امریکا می گویید و مقایسه نمی کند که امریکا یک جمعیت 200 میلیونی است با مرگ روزانه کمتر از ایران با جمعیت 80 میلیون
ناشناس۱۶۷۷۶۱۸۱۷:۱۴:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
در عید نوروز که کل کشور تعطیله کسی از گرسنگی میمیره؟ تازه نتیجه اش هم جلوی چشم همه هست که آمار مبتلایان و مرگ و میر اومد پایین. در ضمن خسارت اقتصادی دو هفته ای خیلی کمتر از تعطیلی تدریجی مراکز خرید و رستوران ها و باشگاه ها و .. هستش. کسانی که قرنطینه نمیکنند دلیلش چیز دیگه ای است.
ناشناس۱۶۷۷۶۸۱۱۸:۰۵:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نترسید و قرنطینه کامل کنید مگر اقتصاد بدتر و گندتر از این هم داریم که دولت نگران است
ناشناس۱۶۷۷۷۲۴۱۸:۴۸:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
فعلاکه دولتمردان کلاتعطیل هستندازنظرعوامل کلیدسازفقط ولنجک نشین کلیدسازودلتمردان اهمیت دارندوبس،امروزهم که رئیس شورای شهر خودش وشورای شهررابجای تهران بمدت 2هفته باتمام مزایاازجیب بیت المال تعطیل کرد!!!!!!!!
ناشناس۱۶۷۷۷۸۷۱۹:۴۵:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چرا یکبار دارو امام کاظم را تست نمیکنید.مگر این دارو چی دارد.پس بمیرید و به آن دیار.. ای قوم لجوج.بدتر از اینها .. است.مگر تبریزیان و روازاده چی میگویند که به حرف آنها گوش نمیدید.الف .. هم به جرم جلوگیری از نشر حقایق گرفتار عذاب الهی خواهد شد..
مصطفي۱۶۷۷۷۹۵۱۹:۵۷:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
با شروع فصل سرماي امريكا شاهد ٢ برابر شدن آمار روزانه مبتلاها نسبت به دو ماه قبل شده ايم در اروپا شاهد ٥ تا ١٠ برابر شدن آمارها ايران هنوز وارد فصل سرما نشده منتظر آمارهاي روزانه ايران تا مرز ٣٠،٠٠٠ نفر در روز باشيم
موسي۱۶۷۷۸۳۹۲۰:۳۳:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۸
تعداد مبتلاها اهميت اصلي رو نداره جناب روحاني سوال اينجاست چرا تعداد فوت شدگان نسبت به مبتلاها در ايران ٥ تا ٦ درصد در اروپا و امريكا زير ١ ٪
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

    7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

    8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

    9. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

    10. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

    11. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

    12. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

    13. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    14. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    آخرین عناوین