تخت روانچی: رای شورای امنیت ردی بر ادعای آمریکا درباره مکانیسم ماشه است/ دولت آمریکا هیچ سیاستی ندارد

گروه جهان الف،   3990525005

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، رای شورای امنیت در رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران را انزوای آمریکا در عرصه بین‌الملل دانست و گفت این رای نشان‌دهنده بی‌پایه و اساس بودن ادعای واشنگتن درباره مکانیسم ماشه هم تلقی می‌شود.

تخت روانچی: رای شورای امنیت ردی بر ادعای آمریکا درباره مکانیسم ماشه است/ دولت آمریکا هیچ سیاستی ندارد

مجید تخت روانچی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: رای شورای امنیت انزوای کامل آمریکا است، اینها تبلیغ می کردند که نیاز به وتو است در حالیکه رای امروز نشان داد که به وتو نیاز نبود و آرا به حد نصاب نرسید.

وی ادامه داد: تلاش آمریکایی‌ها، یک سیاست شکست خورده است که باید از این کار درس بگیرند، سیاستی که در دنیا نشان داد که در انزوا هستند و حتی شرکای نزدیکشان هم با آنها همراهی نکردند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: در واقع باید گفت دولت آمریکا هیچ سیاستی ندارد، یعنی نمی‌شود نام آن را دیپلماسی گذاشت، یعنی ماه‌ها تلاش کردند اما نتیجه آن چنین رایی شد.

تخت‌روانچی درباره گام بعدی آمریکایی هم گفت: آنها مدعی شدند اگر این قطعنامه رای نیاورد، به سمت استفاده از مکانیسم ماشه بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ می‌روند، رای امروز نشان داد که سیاست آمریکا یا برداشت آنها یا بازی با کلماتی که می خواهند یک برداشت ناصواب حقوقی از ۲۲۳۱ ارائه دهند، تا چه حد در سطح بین المللی مقبولیت دارد.

وی تصریح کرد: این رای نه تنها پروژه آمریکا را در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با شکست مواجه کرد بلکه نشان داد که همراهی جامعه بین‌الملل با سوء استفاده از قطعنامه ۲۲۳۱ که می‌خواهد در چارچوب آن از مکانیسم ماشه استفاده کند، چقدر مقبولیت دارد. این رای خود نشان‌دهنده انزوای آمریکا در استفاده از این مکانیسم بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: علاوه بر آن، حرف آمریکایی‌ها پایه واساسی ندارد، مگر می شود کسی بیش از ۲ سال با تصمیم رئیس جمهوری از برجام خارج شود و شدیدترین تحریم هارا برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱۱ و برجام اعمال کند ، بعد بگوید که هنوز در برجام است.

تخت‌روانچی اضافه کرد: این نشان‌دهنده این است که اینها هیچ ارزشی برای حقوق بین المللی و تصمیمات شورای امنیت قایل نیستند، قطعنامه ۲۲۳۱ با اجما ع در شورا تصویب شده است و اکثر اعضای شورای امنیت، به غیر از آمریکا حامی اجرای آن هستند.

وی تاکید کرد: بر این اساس از نظر حقوقی پایه‌ای ندارد، از نظر سیاسی هم که رای امروز نشان داد در چه وضعیتی هستند، در نتیجه تلاش بی ثمر آمریکایی انزوای آنها را تشدید می‌کند.

ضعف حقوقی و سیاسی آمریکا

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره ادله ادعایی اخیر برایان هوک نماینده مستعفی آمریکا در امور ایران هم گفت: صحبت‌هایی که مقامات امریکایی درباره اسنپ بک(بازگرداندن تحریم‌ها) کردند کاملا بی‌پایه است و از دید حقوق بین‌الملل بسیار روشن است.

تخت‌روانچی افزود: برجام به عنوان ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ تصویب شده که در واقع بخشی از حقوق بین‌الملل شده است. آمریکا بر اساس این قطعنامه و منشور ملل متحد موظف به اجرای آن است.

وی ادامه داد: اینها ادله‌هایی عجیب و غریبی مطرح می‌کنند و می‌گویند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دو موضوع متفاوت است، کسی که کمترین آشنایی را با حقوق بین‌الملل، امور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت داشته باشد، می‌داند که برجام بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ است. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند این دو جدا است و چون از برجام خارج شدیم به قطعنامه ۲۲۳۱ لطمه نمی‌زند در حالیکه این دو جدا شدنی نیستند. خروج آمریکا از نظر حقوقی غلط بوده است، برای اینکه تعهد آمریکا و نه یک دولت دموکرات، اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است.

تخت‌روانچی تصریح کرد: از نظر سیاسی هم باعث انزوای آمریکا شده است، رای امروز شورای امنیت نشان می‌دهد که آمریکا در این زمینه در انزوای کامل است. آنها برای توجیه یک تصمیم غلط به یک ادله‌ای بی‌پایه متوسل می‌شوند.

وی به اظهارات دیگر آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه بعضی از بندهای ۲۲۳۱ الزام‌آور و برخی دیگر الزام‌آور نیست، اشاره کرد و افزود: قطعنامه شورای امنیت بر اساس ماده ۲۵ منشور ملل متحد باید اجرا شود، توجیه آمریکا در این زمینه مسموع نیست و نشان دهنده ضعف موضع حقوقی آمریکا است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: اینها به هر وسیله‌ای متوسل می‌شوند که بخواهند توجیه حقوقی برای یک موضعی غلط، طرح کنند در حالیکه آمریکایی‌ها با توسل به این حربه‌ها به جایی نمی‌رسند.

توافق سریع، بازی با کلمات ترامپ 

تخت‌روانچی در پاسخ به این سوال که مبنای ادعای ترامپ برای رسیدن به یک توافق سریع با ایران در صورت پیروزی چیست، گفت: بالاخره فصل انتخابات آمریکا است و ترامپ برای اینکه برگ برنده‌ای داشته باشد، از این حرف‌ها می‌زند. ترامپ بیش از سه سال فرصت داشت و در این مدت بیشترین خصومت را با مردم ایران داشته است.

وی تصریح کرد: هم از نظر تحریم‌هایی که وضع کرده است و هم شهادت سردار سلیمانی، خصومت علیه مردم ایران را به حد اعلای خود رسانده است. چطور می‌شود چنین صحبتی را باور کرد که اگر پیروز شود، ظرف مدت کمی با ایران به توافق برسد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: او، بر خلاف حقوق بین‌الملل از برجام خارج شد، تحریم‌ها را هم بازگرداند که خلاف حقوق بین‌الملل و قطعنامه ۲۲۳۱ است، در طول این مدت مردم ما صدمات زیادی از این تحریم‌ها دیده‌اند که باید در جایی رسیدگی شود.

تخت‌روانچی خاطرنشان کرد: صدمات مالی و جانی که مردم ایران متحمل شده‌اند، در جایی باید مورد رسیدگی قرار گیرد و آمریکا مسئولیت دارد. آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم، مسئولیت بین‌المللی دارد و این مسئولیت بین‌المللی باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی افزود: اظهارات ترامپ بازی با کلمات است و کسی به آنها توجه نمی‌کند.

تشکر از چین و روسیه

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره رای منفی روسیه و چین هم گفت: من از رای منفی روسیه و چین به این قطعنامه تشکر کنم. این دو کشور از شرکای نزدیک ما هستند و روابط تجاری- سیاسی بسیار خوبی داریم.

تخت‌روانچی افزود: در سطح سازمان‌های بین‌المللی هم همکاری نزدیکی با این کشورها داریم. رای امروز این دو کشور نشان‌دهنده عمق دوستی بین ملت ایران و ملت روسیه ، ملت ایران و ملت چین است.

پایداری برجام با تامین منافع ایران 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره اظهارات همتای فرانسوی خود مبنی بر اینکه ایران باید به طور کامل به تعهدات برجامی عمل کند، گفت: اروپایی‌ها تلاش داشته‌اند که برجام حفظ شود و این را هم مطرح می‌کنند.

تخت‌روانچی افزود: اما واقعیت این است که برجام باید توسط کسانی که عضویت دارند هم مورد توجه قرار گیرد. پذیرفتنی نیست بگویند حال که آمریکا خارج شده است باید دست روی دست گذاشت و کاری نکرد اما برجام باید بماند.

وی ادامه داد: کشورهای عضو برجام باید به تعهدات خود عمل کنند، ما در موارد مختلف دیدیم که اروپایی‌ها این کار را نکردند در حالیکه جزو تعهدات بین‌المللی‌شان است. برجام وقتی می‌تواند پایدار باشد که ایران از منافع آن بهره‌مند شود. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: خروج آمریکا از برجام و اجرا نکردن تعهدات اروپایی‌ها مانع از بهره‌مندی ایران از برجام شده است. سال‌ها تلاش، مساله‌ای که از ابتدا به غلط در دستور کار بین‌المللی قرار گرفته بود را با برجام منتفی کرد اما اجرای برجام باید به نحوی باشد که ایران از منافع آن بهره‌مند شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  17. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  18. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  19. قبور لاکچری

  20. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  21. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین