دکتر بهرام عکاشه، زلزله‌شناس در گفتگو با الف: پایتخت را باید به جغرافیای امن تری انتقال دهیم

گروه اجتماعی الف،   3990223043 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

«جدای از اینکه باید موارد ایمنی بیشتری در ساختمان ها رعایت شود، ضرورت دارد که پایتخت را هم از منطقه زلزله خیزی مثل تهران به جغرافیای امن تری انتقال دهیم.» 

پایتخت را باید به جغرافیای امن تری انتقال دهیم

این نظر دکتر بهرام عکاشه متخصص زلزله شناسی است که برخی او را به عنوان پدر علم زلزله شناسی ایران می شناسند.

زلزله چند روز گذشته در تهران، ترس و دلهره ای جدید به راه انداخته و خیلی ها را نگران کرده است که مبادا زلزله های بزرگ تری در راه باشد. همزمانی بحران کرونا و زلزله تهران نیز سلامت روانی بسیاری از ساکنان پایتخت را به هم ریخته است.

خیلی ها با خودشان فکر می کنند وقتی یک زلزله حدود پنج ریشتری در تهران که آوار فیزیکی چندانی هم نداشته، دو کشته و چندین زخمی بر جای گذاشته است، در صورت وقوع زلزله ای بالاتر از شش ریشتر، چه بحران بزرگی در انتظار تهران خواهد بود.

متخصصان و کارشناسان زلزله شناسی بارها اعلام کرده اند که خطر وقوع یک زلزله بزرگ در تهران اصلا دور از انتظار نیست. افزایش ایمنی ساختمان ها در تهران و آموزش و فرهنگ سازی می تواند تا حد زیادی از تبعات زلزله های بزرگ بکاهد.

دکتر بهرام عکاشه که حدود 84 سال دارد و دارای دکتری ژئوفیزیک با تخصص زلزله شناسی است و به عنوان بنیان گذار پایگاه های زلزله نگاری در ایران هم شناخته می شود در گفت‌گو با الف با صراحت تاکید می کند که با توجه به تقویم زلزله های تهران، تقریبا هر 150 سال یکبار، یک زلزله بزرگ در تهران اتفاق می افتد و حالا حدود 170 سال می شود که زلزله بزرگی در تهران رخ نداده است. بنابراین به باور این زلزله شناس، وقوع زلزله ای بزرگ در تهران اصلا دور از انتظار نیست.

عکاشه در ادامه به فعالیت های علمی و تجربی اش در حوزه زلزله نیز گریزی می زند و می گوید: «پس از اخذ مدرک لیسانس، برای یادگیری زلزله شناسی و ژئوفیزیک به کشور آلمان رفتم تا با یادگیری اصول ژئوفیزیک، علم زلزله شناسی را در دانشگاه های ایران راه اندازی کنم که خوشبختانه پس از شش سال که به ایران برگشتم، توانستیم به این هدف دست یابیم. همچنین ستاد بحران هم یکی دیگر از دستگاه هایی بود که توانستیم با زحمت های فراوان در کشور تاسیس کنیم. بارها در مناطقی که زلزله اتفاق افتاده حضور داشته ام. »

این پیشکسوت زلزله شناسی یادآور می شود که با استناد به داده های علمی می توان گفت کشور ایران به عنوان کشوری زلزله خیز است. بیش از 80 درصد ایران در شرف وقوع انواع بلایای طبیعی قرار دارد. رشته کوه زاگرس و البرز نیز فوق العاده زلزله خیر هستند و دائما در حال افزایش ارتفاع هستند. 

به گفته وی یکی از عمده دلایل وقوع زلزله در ایران این است که صفحه های زیر دریای سرخ باز می شوند و باعث حرکت صفحه های زیرزمینی عربستان، خلیج فارس و در نتیجه ایران می شوند. به عبارت دیگر، یکی از عوامل زلزله خیزی کشور ایران، حرکت رشته کوه زاگرس به سمت شمال است. همینطور حرکت صفحات کوه های هیمالیا از سمت شرق و حرکت صفحه های زیرزمینی در کشورهای همسایه مثل عراق و سوریه از سمت غرب هم به این مساله دامن می زند. در واقع باز شدن صفحه های دریای سرخ عامل اصلی به وجود آمدن رشته کوه های زاگرس هم به حساب می آید. همچنین  اگر ما به تاریخ منطقه تهران مراجعه کنیم، در سال های 743، 855، 957، 1177، 1283، 1665 و 1815 میلادی در منطقه جغرافیایی که امروزه شهر تهران در آن واقع شده، زلزله های شدیدی داشته ایم که به ثبت رسیده است. این زلزله ها به مرز 7.7 ریشتر هم می رسند. یعنی در چنین شدتی، هیچ بنایی نخواهد ماند.

وی درباره احتمال رخ دادن دوباره زلزله در شهر تهران نیز می گویدما در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، روزانه زلزله های کوچکی را به ثبت می رسانیم، اما من ایمان دارم که زلزله های بزرگ تری در تهران رخ خواهد داد. کشور ایران جزو شش کشور اول بلاخیز در دنیا است. تمام مردم کشورمان روی گسل ها زندگی می کنند.

دکتر عکاشه درباره میزان خطرپذیری تهران در این باره نیز تاکید می‌کند که سرزمین ما زلزله خیز است. بیش از 90 درصد مردم تهران در مناطق زلزله خیز زندگی می کنند. همینطور که ارتفاع رشته کوه ها همچنان بالاتر می رود، این بلاخیزی کشور هم دائم در حال افزایش است. من معتقدم که تمام گسل های تهران، بخصوص گسل البرز و زاگرس فعال هستند. این فشردگی همواره وجود دارد. هندوستان فوق العاده زلزله خیز است و این ویژگی تا ایران ادامه پیدا می کند.

وی  به مطالعات ژاپنی ها درباره زلزله تهران اشاره می کند و یادآور می شود به خاطر دارم که یک بار هم دولت ایران از ژاپنی ها خواست که زلزله خیزی تهران را مطالعه کنند. ژاپنی ها داده ها را جمع آوری کردند و گزارشی که ارائه شد کاملا وضعیت وخیم زلزله خیزی تهران را نشان می داد. بنابراین باید برای وقوع این رخداد بزرگ در تهران آماده باشیم.

آمادگی مسئولان در مواجهه با زلزله نیز نکته دیگری است که مورد اشاره دکتر عکاشه قرار دارد.

این متخصص زلزله شناسی در این باره می‌گوید: در حال حاضر بیش از 100 پایگاه زلزله نگاری داریم. ستاد بحران کشور نیز ظاهرا همه امکانات را در دست دارد. با این وجود معتقدم یک روزی زلزله تهران باعث می شود که همه شهر به مخروبه ای تبدیل بشود. ما منتظر این بلا هستیم و ستاد بحران هم برای مقابله با این تبعات راه اندازی شده است. معتقدم اگر زلزله ای بزرگ در تهران اتفاق بیفتد، علاوه بر اینکه فیزیک شهر نابود می شود، متاسفانه میزان دزدی و غارت هم افزایش خواهد یافت. به همین دلیل به نیروهای امنیتی هم در کنار ستاد بحران نیاز است که از این غارت اموال جلوگیری کنند.

وی درباره راه های کاستن از آسیب های زلزله احتمالی تهران نیز معتقد است: پایتخت باید از تهران به جنوب ایران منتقل شود. هر جا که پایتخت باشد، جمعیت بیشتری را جذب می کند. ساختمان های 10 طبقه و آسمان خراش ها در کنار خیابان های کوچک در تهران متمرکز شده اند که مشخص نیست چه نوع دانشی پشتوانه چنین شهرسازی قرار گرفته است.تاریخ نشان می دهد که هر 150 سال یکبار، زلزله شدیدی در تهران اتفاق می افتد. از آخرین وقوع زلزله سهمگین در تهران، حدود 170 سال می گذرد و هر آن ممکن است تهران از بین برود و با خاک یکسان شود. بنابراین ضرورت دارد که هر چه سریع تر، شهرسازی ما اصلاح شود.

دکتر عکاشه تصریح می‌کند: انتقال پایتخت به سمت جنوب می تواند از تمرکز جمعیت در این نقطه زلزله خیز جلوگیری کند. حتی بین زاگرس و البرز، مناطقی مثل جنوب کاشان هم هستند که برای پایتخت بودن بسیار مناسب تر است. بنابراین معتقدم جدای از اینکه باید موارد ایمنی بیشتری در ساختمان ها رعایت شود، ضرورت دارد که پایتخت را هم از منطقه زلزله خیزی مثل تهران به جغرافیای امن تری انتقال دهیم. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۴۷۰۷۲۱۱:۳۶:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۲۴
من پایم منتقل بشه شیراز
ناشناس۱۴۴۷۱۰۹۱۲:۰۳:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۲۴
قیمت مسکن در تهران باید مانند قیمت نفتی بشود که به یکباره نزول کرد کارشناسان زلزله پیش بینی کرده اند زلزله های خفیف گسل مشا پیش زمینه زلزله 7 ریشتری است سرورهای کامپیوتری مراکز خیلی تاثیر گذار را به شهرهای امن ببرید
مازندرانی۱۴۴۷۱۳۴۱۲:۱۷:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲۴
سرورها رو ببرند بزارن تو کانکسی در سرپل ذهاب خوبه؟
ناشناس۱۴۴۷۳۴۷۱۴:۳۱:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲۴
هیچ جای این کشور از خطرات بلایای طبیعی مصون نیست. انتقال پایتخت طرحی هزینه بر و بی فایده است. باید ایمن سازی ساختمانهای قدیمی و ساخت ساختمانهای ایمن جدید در دستور کار قرار گیرد.
ناشناس۱۴۴۷۶۵۱۱۸:۴۴:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۲۴
ایران زلزله خیز و این همه اصرار مقامات برای غنی سازی و نیروگاه های اتمی !
ناشناس۱۴۴۷۱۴۸۱۲:۲۴:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
منتقل بشه به بورکینوفاسو مرد حسابی 12 میلیون جابجایی امکان نداره بهتره خانه های ضد زلزله بسازید نه بساز بفروشی شهرداری پس چه کاره است؟
ناشناس۱۴۴۷۳۳۱۱۴:۲۰:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
گفته دستگاه های حکومتی متتقل بشن به پایتخت جدید و نه مردم.
ناشناس۱۴۵۰۶۷۱۰۶:۱۸:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۲۸
اگر این حرف ها عملی بود توکیو تا بحال صد دفعه جابجا شده بود باید همراه با زلزله ساخت و ساز کرد نه از آن فرار کرد . مینی بوس که نمیخوای جابجا کنی، جابجایی دستگاههای حکومتی یعنی چه ، یعنی گور پدر جمعیت ساکن تهران ، زلزله آمد که بیاد ، اینا بمیرند که به درک .
ناشناس۱۴۵۱۲۰۹۱۹:۲۱:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۲۸
۱۲ م جابه‌جایی سخته یا دوباره خونه همون ۱۲ م مهندسی سازی ( مقاوم سازی)کردن دوباره؟
ناشناس۱۴۴۷۳۷۸۱۵:۱۱:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۲۴
مرحوم گل اقا کاریکاتوری از دکتر عکاشه در سال 68 داشت که بزودی در تهران زلزله خواهد امد از اون موقع الان 30سال میگذره
ناشناس۱۴۴۷۴۲۳۱۵:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۲۴
دیر و زود داره سوخت و سوز نداره زلزله در تهران در بک سیکل 3 هزار ساله بررسی شده که هرچند مدت یکبار رخ داده
ناشناس۱۴۴۷۵۱۵۱۶:۳۲:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۲۴
به زودی از نظر زمین شناسی به یک بازه زمانی تا ۱۰۰ سال می‌گویند. پس هنوز خیلی دیر نکرده.
ناشناس۱۴۴۷۷۱۱۲۰:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲۴
مرحوم صابری در نشریه گل آقا
مازندرانی۱۴۴۷۰۸۳۱۱:۴۲:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
اون موقع که ساخت ساز میکردند فکر امروز رو نکرده بودند؟تهرانیها همانجا بمونند انشاالله چیزی شون نمیشه.
ناشناس۱۴۴۷۱۵۵۱۲:۲۵:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۲۴
ایشالا تهران خلوت بشه از آلودگی هوا هم راحت میشیم. پایتخت رو منتقل کنید شمال
ناشناس۱۴۴۷۱۶۸۱۲:۳۰:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
شهرستانی ها برگردند شهرشون تهران خلوت بشه خیلی به کاهش تلفات کمک میشه. تهرانی ها تهران میمونند نگران نباشید
مهدی۱۴۴۷۲۲۴۱۳:۱۶:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
همه شهرستانی هستیم بومی تهران وجود ندارد آقای شهرستانی
ناشناس۱۴۴۷۳۶۲۱۴:۴۷:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
بله ولی یک هده مثل ما هفتاد ساله ساکن تهران شدیم و یک عده زیادی هم گاو گوسفندها رو فروختن و هفت هشت ماهه اومدن تهران.
ناشناس۱۴۴۷۵۶۴۱۷:۱۱:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۲۴
خوب شما هم هفتاد سال پیش فروختید اومدید تهران!
ناشناس۱۴۴۷۶۴۷۱۸:۴۰:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۲۴
از شیوه صحبت کردن شما اصالت را می شود فهمید
ناشناس۱۴۴۷۸۳۶۲۲:۴۵:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
شما که فروختی اومدی تهران، اونا بی چوپان شدند، مجبور شدند بفروشند بیان تهران ور دل شما... والا
ناشناس۱۴۵۰۱۴۰۱۵:۰۲:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۲۷
ایول خیلیا نمی فهمن حق قدمت یعنی چی!من نوعی ای که 5 سال اومدم تهرون از توی نورسیده ای که 5 ماه پیش اومدی 100% اصیل ترم
رضا۱۴۴۷۲۴۹۱۳:۳۲:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
اگه چهار تا زالو تمام امکانت مملکت رو جمع نکنن تو تهران، هیچ کس دلش درد نمی کنه خودش رو آواره تهران بی در و پیکر کنه، تمام درآمد مملکت از جنوبه، بدبختی ها و گرفتاریهاش مال مردم جنوب امکاناتش هم مال پایتخت، یه جوری میگی تهران تهران انگار تو داری نون مردم رو میدی و انگار خیلی تهران گردن مملکت حق داره.
مازندرانی۱۴۴۷۲۶۴۱۳:۴۰:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۲۴
ما هم تهرانیها رو میفرستیم شهرشون تا شهرستانها هم خلوت بشه.ویلاهاتون رو خودمون اجاره میدیم.
ناشناس۱۴۴۷۲۹۶۱۳:۵۹:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۲۴
بابا بچه تهرون! حالا خوب که بگردی میبینی این کامنت گذار اگه خودش از شهرستان نیومده باشه دیگه باباش حتما از شهرستان اومده!
ناشناس۱۴۴۷۵۷۶۱۷:۲۳:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۲۴
من شهرستونیم!
ناشناس۱۴۴۷۳۵۱۱۴:۳۵:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۲۴
شهرستانی اگر از تهران بروند، میمانند همان دهاتی های قدیم تهران که دهی بود در حوالی ری.
ناشناس۱۴۴۷۴۱۲۱۵:۳۲:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۲۴
ممنون که تهران رو از دهاتی شدن نجات دادید
ناشناس۱۴۴۷۵۹۳۱۷:۴۴:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۲۴
احسن گل گفتی
ناشناس۱۴۵۰۱۳۹۱۵:۰۱:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۷
و تو چه دانی ری یا راگا چه تمدنی در پیشانی خود دارد....!! شما برید نگران ما نباشید آینده ما به خودمون مربوطه ای مهاجر
ناشناس۱۴۴۷۳۹۴۱۵:۲۵:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۲۴
یک روز اگه کار و سرمایه شهرستانی ها از نفت جنوب تا برنج شمال نباشه از گشنگی میمیری دوست هفتاد ساله اهل شهرستان تهران...
ناشناس۱۴۴۷۷۱۲۲۰:۱۰:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۲۴
اون موقع که شهرمن پایتخت بود تهران دهاتی بیش نبود تهران چی هست که فخر فروشی میکنید
ناشناس۱۴۵۰۱۳۷۱۵:۰۰:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۲۷
برو تاریخچه مُلک ری نگین ایران رو بخون که سلاطین عرب چجوری برای حکمرانی به اون نزاع میکرده اند تا بفهمی چه عظمتی داره تاریخ باستانی این منطقه
ناشناس۱۴۴۷۱۸۸۱۲:۴۷:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۲۴
زلزله خطرناک تهران کل کشور را تحت تاثیر قرار میدهد چون تمام مراکز اقتصادی و سیستم های کامپیوتری و مخابراتی از تهران تغذیه میشوند
ناشناس۱۴۴۷۰۹۳۱۱:۴۸:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۲۴
ایا مردم جابجا می شوند - پس این هم شدنی نیست
ناشناس۱۴۴۷۱۲۰۱۲:۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۲۴
قیمت خانه در تهران باید یکی بخر دو تا با یک ماشین روش ببر با توجه به بحران پیش رو شود
ناشناس۱۴۴۷۱۷۲۱۲:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۲۴
تهران را به کویر لوت منتقل کنید و همه امکانات را در انجا تامین کنید
ناشناس۱۴۴۷۷۱۴۲۰:۱۲:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
چند تا کشور انجام دادند و کلی درامدزایی و اشتغال ایجاد کردند
ناشناس۱۴۴۷۱۱۶۱۲:۰۶:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۲۴
چهل ساله فقط حرف زده میشه. اگر قراره منتقل بشه زودتر دست به کار شوید. یک سوال داشتم چرا ژاپن شهرهای خود را منتقل نمیکند؟
ناشناس۱۴۴۷۲۰۶۱۳:۰۴:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۴
بخاطر انکه ما عادت کردیم صورت مسئله را پاک کنیم
ناشناس۱۴۴۷۲۲۷۱۳:۱۸:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
بچه زرنگ های تهران سریعا مسکن ها را بفروشید و در شهرهای دیگر سرمایه گذاری کنید قیمت میکن در تهران بصورت باور نکردین کاهش پیدا میکند
ناشناس۱۴۴۷۵۱۰۱۶:۲۸:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
یه نگاه به نقشه ژاپن بکن. اصلا جایی برای جابجا کردن شهرهاش نداره. تقریبا تمامش یا جزیره کوچیکه یا شهر یا کارخونه.
ناشناس۱۴۵۰۸۱۳۱۱:۳۳:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۲۸
پس نیازی به جابجا کردن نیست. راه حل چیز دیگری است.
ناشناس۱۴۴۷۱۱۹۱۲:۰۹:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۲۴
30 سال است که می خواهید پایتخت را منتقل کنید با مافیاهای موجود اینکار هرگز اتفاق نخواهد افتاد 30 سال دیگر همین موقع هم همین حرف ها را خواهیم شنید
آریابان۱۴۴۷۱۲۷۱۲:۱۳:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۲۴
اون مسئولین بی مسئولیتی !!!!! که با انگیزه های گوناگون !!!!! چشمهاشون رو بر روی آینده شهر و شهروندان بستند و اجازه ساخت و ساز برج های سر به فلک کشیده در خیابون های باریک (بخوانید : کوچه ها !!!!!) را دادند ، بدون هیچ هراسی از زمین لرزه های هولناک و ..... !!!!!!!
ناشناس۱۴۴۷۱۵۶۱۲:۲۵:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۲۴
بیشتر خانه های ساخته شده در تهران مقاومت زلزله بالای 7 ریشتر را دارد اخوی به جز بافت قدیمی شهر که باید هر چه زودتر فکری کرد
ناشناس۱۴۴۷۱۹۲۱۲:۵۰:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۲۴
روزنامه های دو ماه اینده قیمت مسکن در تهران به 20 درصد قیمت ابتدای سال رسیده وخریداری وجود ندارد
مازندرانی۱۴۴۷۳۵۲۱۴:۳۵:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
پس چرا با 3 ریشتر تو خیابون خوابیدین؟
ناشناس۱۴۴۷۴۲۴۱۵:۴۰:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۲۴
آقای مازندرانی مشکل شما با تهران و تهرانی چیه برادر؟؟!
مصطفي۱۴۴۷۱۷۸۱۲:۴۱:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
جناب عكاشه عزيز اين حرف جنابعالي كه نشدني ست لطفا بيائيد راجع به امكانات و تكنولوژي هاي جديد عملي راهكار بدهيم لطفا اگر فرصت كرديد لطفا سه دانش بومي و اختراع جهاني ايراني رو ملاحظه بفرمائيد تهران كه هيچ ايران و كل جهان ميتواند محيط امن تري گردد اختراع ايراني اب vigilevel.com اختراع ايراني برق galaxyprotector.com اختراع ايراني گاز baankalagroup.com
ناشناس۱۴۴۷۱۷۹۱۲:۴۲:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
آقای عکاشه چرا اون موقع نظر نداده که این همه ساخت و ساز در تهران صورت نگیرد مخصوصا مسئولان که بالا شهر هم هستند و زلزله خیز تر است
حسن۱۴۴۷۱۸۵۱۲:۴۵:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۲۴
جنوب کاشان برای پایتخت مناسب است چون مرکز ایران است
مازندرانی۱۴۴۷۲۸۱۱۳:۵۰:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۲۴
کاشان جای خوبیه بشرطی که هر مسئولی تخلف کرد ببرند تو حمام فین کارشو یکسره کنند.
ناشناس۱۴۴۷۱۹۶۱۲:۵۲:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۴
موضوع انتقال پایتخت سیاسی یک چیز است ، تجمع 15درصد جمعیت کشور در یک شهر چیز دیگری است ، حتی اگر همه جمعت هشتاد میلیونی را هم شهر نشین حساب کنیم ، امروز باید هشتاد شهر یک میلیونی داشتیم ، تجمع جمعیت در تهران ، هم جلوی پیشرفت سایر نقاط را گرفته و هم بحران های محیط ریستی ، کمبود آب و گرانی مسکن را به وجود آورده ،
ناشناس۱۴۴۷۲۰۹۱۳:۰۷:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۲۴
نام محلی را پیشنهاد نکنید چون زمین در ان محل بشدت گران می شود. قبلا این اتقاق افتاده است
ناشناس۱۴۴۷۲۳۳۱۳:۲۰:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۲۴
بعضی از کشورها به دلایلی پایتخت خود را تغیر داده اند. اگر در تهران زلزله بزرگ رخ دهد چون اداره کشور متمرکز است هرج و مرج ایجاد میشود و اشوب. لازم است . پایتخت به مرکز امنی منتقل شود .
رضا۱۴۴۷۲۹۷۱۳:۵۹:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
واقعا عجیبه که ایشون از تکنولوژی های ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله خبر ندارند. پایتخت حتی اگر از تهران منتقل بشه، باز هم مرکزیت و تراکم جمعیتی تهران از بین نخواهد رفت. مثلا در ترکیه با اینکه آنکارا پایتخته ولی مرکزیت با استانبول است. تنها راه حل دقت بیشتر در ساخت سازه ها و نوسازی بافت فرسوده و البته مقاوم سازی برخی سازه های بزرگ و مهم است. با این راه حلی که ایشون ارائه میده، مثلا مردم از کالیفرنیای آمریکا همگی باید مهاجرت کنند.
علی۱۴۴۷۲۹۹۱۴:۰۰:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۲۴
نگران نباشید آقایان بساز بفروش با نماهای سنگی و رومی متعلق به ۵۰ سال پیش در حال کارن آرشیتکت که مهم نیست فقط پول خلافی و ماده صد ، با این وضعیت بسازو خلافیشو بده ،پایتخت را به باغ عدن و یا تخت سلیمان هم بفرستیم فرو خواهد ریخت
ناشناس۱۴۴۷۳۱۳۱۴:۰۷:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۴
بعد از هر زلزله چند روزی از این ها میشنویم و بعد همه یادشون میره تا بعد!
ناشناس۱۴۴۷۳۱۶۱۴:۰۸:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۲۴
آقای پروفسور عکاشه زلزله شناس است ولی متخصص شهرسازی نیست. انتقال پایتخت امری بسیار پیچیده و زمان بر و پرهزینه است و در ایران البته گرفتار باندبازی و سیاسی کاری شدید هم هست و به این دلایل نشدنی است! باید راهی اندیشیده شود تا امکانات در سراسر کشور به طور متعادل و متناسب و متوازن توزیع شود و آن وقت توزیع جمعیت صورت بگیرد.
ناشناس۱۴۴۷۳۴۵۱۴:۳۰:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
اگرتهران زلزله بشه در20ثانیه اول حدود5میلیون تلف میشوند.
ناشناس۱۴۴۸۰۶۵۰۹:۲۱:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۲۵
مردم تهران باهات چه کردن که اینجوری درباره تلف شدنشان صحبت میکنی؟ مردم راجع‌به تلف شدن جوجه‌های ۱روزه هم اینگونه با
مازندرانی۱۴۴۷۳۵۶۱۴:۳۹:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۲۴
با تشکر از سایت الف خواستم بگم اینهائی که کامنت گذاشتن و پیشنهاداتی دادند بهترن نماینده برای مجلس خواهند بود.
حبیب۱۴۴۷۴۵۷۱۶:۰۱:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۲۴
کم گوی و گزیده گوی چون در
ناشناس۱۴۴۷۵۷۹۱۷:۲۵:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۲۴
شما هم بشو رییس مجلس
حمید۱۴۴۷۳۶۴۱۴:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۴
انتقال پایتخت باکاهش شدیدجمعیت همراه است ودرصورت هرگونه بحرانی به سرعت قابل کنترل بااینکه دراین زمینه قانون وجودداردچرادولت دربرابرانتقال مقاومت میکند حداقلش اینه که الودگی هوا ترافیک تمرکزشدیدجمعیت کاهش پیدامیکنه
ناشناس۱۴۴۷۳۸۶۱۵:۱۹:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۲۴
فدرال شدن استانها و جداکردن مرکز سیاسی از مرکز اقتصادی عاقلانه تر کارا
ناشناس۱۴۴۷۵۳۹۱۶:۵۱:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۲۴
دکتر عکاشه متولد مسجد سلیمان ( خوزسنان) است : پایتخت را ببرید جنوب ایران!!!!
ناشناس۱۴۴۷۸۵۳۲۲:۵۷:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۲۴
خود مسجد سلیمان و ببیند همه از اون شهر مهاجرت کردند هیچ امکانات شهری ندارد
ناشناس۱۴۴۷۵۵۳۱۷:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۲۴
این آقایان مدیر تشنه خدمت مگر تهران ول میکنند
ناشناس۱۴۴۷۹۱۸۰۰:۴۳:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۵
تا فاجعه رخ نده و مجبور نشن پایتخت انتقال نمیدن شب زلزله تا صبح مردم صد بار مردن و زنده شدن
ناشناس۱۴۵۰۱۴۴۱۵:۰۴:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۲۷
نه بخاطر زلزله بخاطر حق آب و گل ما هفت نسل تهرانیها هم که شده باید تهران تخلیه بشه!گام اول کنترل ورودی به دانشگاه ها و سربازخانه های تهران است این دو از اصلی ترین کانون های ورود و پاگیر شدن غیربومی ها به تهران هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. من عجله ندارم!

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

    2. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    3. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

    5. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    6. درخواست مجدد برای ذکر نام «مادر« در کارت ملی

    7. مصادیق آزادی‌های مشروع باید روشن شود/حق نظام مقدم بر حقوق فردی است

    8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

    9. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

    10. کشف سه میلیون لیتر گازوئیل/ لوله‌کشی ۷۵ کیلومتری قاچاقچیان سوخت در میناب جمع شد

    11. تذکر رهبری درباره گشت ارشاد به چه علت بود؟  

    12. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

    13. گاف "بی بی سی" درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی

    14. زاکانی: ساخت بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت‌پذیر بزودی در تهران آغاز می‌شود

    15. دیدار معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیس جمهور

    آخرین عناوین