آیا وکلا فرار مالیاتی ندارند؟

  3981228022

 اذعان کارشناسان و مسئولان به فرارمالیاتی چند هزار میلیاردی وکلا در حالی است که کانون وکلا به نبود فرار مالیاتی کلان در بین وکلا تاکید دارد و حتی با بند گنجانده شده در لایحه بودجه ۹۹ برای شفاف سازی  درآمدهای وکلا با اهدافی از جمله واقعی کردن مالیات های پرداختی وکلا از طریق شفاف شدن درآمدهای آنان با استدلالهایی مانند عدم تاثیر بر درآمدهای مالیاتی، مخالفت کرده است.

آیا وکلا فرار مالیاتی ندارند؟

  به گزارش الف کمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بندی را در لایحه بودجه 99، مصوب کرد که به موجب آن، وکلا می بایست قرار دادهای مالی بین خود و موکلین را باید ثبت الکترونیکی نمایند. این اقدام باید در سامانه مدنظر قوه قضائیه رخ دهد. این الزام در بند 8 الحاقی تبصره 6 لایحه بودجه 99، قید شده است. از جمله اهداف این مصوبه می توان به شفاف شدن درآمدهای وکلا و نیز افزایش درآمدهای مالیاتی دولت اشاره کرد.

این مصوبه اما مورد اعتراض  وکلا قرار گرفت به طوری که مرتضی شهبازی نیا، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در نامه ای اعتراضی به شورای نگهبان این مصوبه را خلاف ماهیت شرعی وکالت خواند و نیز مدعی شد که قرار دادهای مالی وکلا در سامانه ثناء قوه قضائیه ثبت می شود: « خلاف هدف بیان شده، حکم مذکور در این بند تأثیری بر افزایش درآمد مالیاتی ندارد. برای استحضار، در حال حاضر قراردادهای مالی علاوه بر درج در سامانه ثنا قوه قضائیه در دفترچه های تمبر مالیاتی و کلا نیز منعکس می شود و از سوی دادگاهها، دفاتر دادگاهها و کانونهای وکلا نظارت می شود و نهایتا نیز سازمان امور مالیاتی آن را بررسی می کند.»

وی همچین مدعی شد که این بند خلاف ماهیت شرعی وکالت است و وکالت را صرف یک امر اقتصادی و سود محور می کند. از سوی دیکر، شهبازی نیاز در برنامه رادیویی رهیافت، مدعی شد که وکلا فرار مالیاتی اندکی مانند سایر مشاغل دارند و درآمدها و قرار دادهای آنان برای قانون شفاف است: «این نکته که عنوان می شود 85 درصد وکلا مالیات نداده اند هم قطعا نادرست است. زیرا در نهاد وکالت، پیش از آنکه شفافیت مالیاتی مطرح باشد، همه چیز روشن و آشکار بوده است. هر وکیل دفترچه مالیاتی دارد که در آن باید تمبر متناسب با دادخواست باطل کند و علاوه بر دادگاه، کانون وکلا هم آن را کنترل می کند. زیرا کانون وکلا هم در گرفتن مالیات از وکلا ذی‌نفع است. چرا که بودجه کانون از محل درآمد وکلا تامین می شود.» 

شهبازی نیا در باره ثبت الکترونیکی قرار دادهای وکلا نیز می گوید: «در چند سال اخیر هم که سامانه الکترونیکی در قوه قضائیه اجرا شد، وضعیت قراردادها در این سامانه درج می ‌شود. یعنی وکیلی که کار کرده باشد نمی‌تواند مالیات ندهد. زیرا بدون تمبر مالیاتی در وکالت‌نامه امکان اعلام وکالت دادگاه وجود ندارد. بنابراین اگر وکیلی واقعا مالیاتی نپرداخته، یعنی کار نکرده است.»

این ادعاها در حالی مطرح می شود که کارشناسان ونمایندگان مجلس  از فرار مالیاتی چند هزار میلیاردی وکلا سخن می گویند. کارشناسان معتقد هستند که با توجه به  آمارهای اعلام شده از سوی کانون وکلا مبنی بر نیاز سالانه 10، درصد از 15، میلیون پرونده قوه قضائیه یعنی 1.5 میلیون پرونده  به وکیل که در واقع می شود نیاز سه میلیون نفر در سال به وکیل چرا که هر پرونده دو طرف دارد با میانگین حق الوکاله 20 میلیون تومان مطابق داده ستانی ها میدانی، 60، هزار میلیارد تومان درآمد وکلا در کشور است.

البته قابل ذکر است که این درآمد شامل همه وکلا نیست. اگر این درآمد بر تعداد وکلا تقسیم شود، درآمد حاصل شاما مالیات 20، درصدی خواهد شد، یعنی مالیات پرداختی این قشر باید 12 هزار میلیارد تومن باشد. در حالی که وکلا تنها حدود 200 میلیارد تومان مالیات می دهند.

 فرار مالیاتی نجومی برخی وکلا، مورد تائید نمایندگان مجلس نیز هست. در همین راستا، حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی در این باره گفت: «گفته می‌شود فرار مالیاتی وکلا ۱۲ هزار میلیارد تومان است. به نظر بنده، این عدد درست تخمین زده شده و صحت دارد. مثلا فرض کنید در یک معامله ۱۰ میلیارد تومانی؛ وکلا ۱۰ درصد مبلغ را به عنوان حق‌الوکاله دریافت می‌کنند که میشود یک میلیارد تومان بابت یک پرونده.»

همچنین محمود علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی در باره وجود فرار مالیاتی در بین وکلا گفت: «آقای پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد ما اطلاعاتی را از تراکنش های بانکی افراد به دست آوردیم که مشخص شد 300 هزار نفر در سال یک میلیارد تومان تراکنش مالی دارند که از 18 هزار وکیل میلیاردر هم جز آنها هستند که سه هزار نفر آنها اصلا پرونده مالیاتی ندارند.» گفتنی است که معیار حساب میلیاردی گردش مالی سالانه بیش از یک میلیارد تومان است.

از سوی دیگر، حامد مجیری، کارشناس حقوقی، با اشاره به اینکه 18 هزار وکیل  میلیاردی شناسایی شده نیز مالیات واقعی نداده اند اظهار داشت: «فارغ از اینکه عدد و رقم فرار مالیاتی وکلا چقدر است، اگر قرار بود همان 18 هزار وکیل میلیاردر بر اساس کف درآمدی یک میلیاردی خود، مالیات بدهند، باید سازمان امور مالیاتی از آنها سه هزار و 800 میلیارد تومان مالیات وصول میکرد. این رقم فقط مربوط به همین تعداد وکیل است و ما سایر وکلا را در نظر نمیگیریم. در حالی که مطابق با گزارش سازمان امور مالیاتی از سالهای 88 تا 93، کل مالیات پرداخت شده توسط وکلا 210 میلیارد تومان بوده است. این نشان میدهد که رقم فرارمالیاتی این قشر محسوس است.»

بنابراین با توجه به اظهارات فوق و نیز محاسبات کارشناسان، وکلا به عنوان یکی از اقشار پردرآمد جامعه بر خلاف ادعاهای مطرح شده ار سوی نهاد صنفی آنان، دارای  نوعی فرار مالیاتی هستند که باید با تصویب قوانینی از جمله مصوبه مذکور ازآن ممانعت شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین