ترکیه در سوریه چه می خواهد؟

محمدپارسا نجفی،   3981206132 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
ترکیه در سوریه چه می خواهد؟

پیشروی های سریع و موفق ارتش سوریه در استان های اشغالی حلب و ادلب با حمایت های دولت آنکارا از گروهک وهابی سلفی تحریر الشام یا همان جبهه النصره مواجه شده که این روزها کاملا علنی ادامه دارد. این شرایط آیا می تواند به وخیم تر شدن شرایط در غرب آسیا منجر شود؟

آیا هنوز هم فرصت هست تا دولت ترکیه بتواند گذشته ها را جبران كرده و ميان كشورهاي همسايه همگرايي را جايگزين واگرايي کند؟ پیامد خارج نشدن ارتش ترکیه از شمال سوریه چیست؟ آیا ترکیه می تواند از ظرفیت اقتصادی منطقه برای تقویت اقتصادش بهره برده و در جنوب مدیترانه نیز به موفقیت برسد؟

پيشروي ارتش سوريه براي نابودي تروريسم وهابي و اخواني در شمال سوريه مورد تاييد ايران، روسيه و دوستان آنهاست كه طبعا خرسندي مردم سوريه نيز همراه خواهد بود. با اين حال دولت تركيه از تعهدات سوچي تخطي كرد و اكنون احتمال غرق شدن اردوغان در جنگ شمال سوريه براي برخي ناظران وجود دارد. در اين صورت چنانچه آنكارا به جنگ فرسایشی همه جانبه با سوریه اقدام کند جدای از خسارت های جنگ باید تبعات كاهش روابط با روسيه و ايران را نیز تحمل کند.  

ترکیه و روابط با همسایه اش

تركيه و ايران دوستان و دشمنان مشترك دارد؛  هر دو كشور كودتا و دخالت خارجي در ونزوئلا و مصر را محکوم کردند. مادورو در کاراکاس و حماس در غزه مورد تاييد هر دو كشور است. در ظاهر هم كه شده تركيه با توسعه طلبي اسرائيل و معامله قرن مخالف است و اشغال جولان را رد می کند. 

هر دو كشور با عربستان و امارات زاويه شديد دارند؛ آل سعود و آل نهيان در يمن با انصارالله كه از دوستان ايران است مي جنگند و در ليبي با دولت وفاق كه مورد تاييد تركيه است.

اساس اقتصاد تركيه را تجارت شكل مي دهد از اين رو تحريم اقتصادي هر كشوري را رد مي كند چه روسيه باشد يا عراق دوران حزب بعث و یا ایران که اکنون شريك بزرگ تجاريش است. علاوه بر آنکه تركيه به دليل مسائل جدايي طلبي كردهاي شرق اين كشور به همكاري با ايران نياز دارد. چه آنکه ترکیه برای مدتی با تحریم آمریکا مواجه شد.  ایران و ترکیه در سال 1992 در تجارت ترجیحی توافق کردند. در عین حال که ترکیه خریدار گاز ایران است. ایران در حال حاضر مهمترین شریک تجاری با ثبات در همسایگی ترکیه است. 

زماني كه ترکیه با کودتای سال 1395 یاران فتح الله گولن مواجه شد مسکو و تهران از اردوغان حمايت كردند. اردوغان بايد همواره قدر اين كمك را بداند. اما وي به دنبال چيست؟

نگاهی گذرا به گذشته

يكي از دلايل بحران سوريه خط لوله فرضي انتقال گاز قطر و نفت عربستان به سوريه سپس تركيه بود كه مي توانست براي تركيه درآمد ترانزيت انرژي را ايجاد كند اما دمشق با آن موافق نبود و ترجيح مي داد خطوط لوله از مسير  عراق به مقصد بنادر سوري يا لبناني در مديترانه احداث شود. 

بعد از شكست كودتاي امريكايي  فتح الله گولن، تركيه با روسيه تجارت خود را گسترش داد. مسكو هم براي ايجاد تنوع در مسيرهاي صدور گاز و تنبيه اوكراين، با ساخت خط لوله انتقال گاز روسيه از طريق تركيه به جنوب اروپا موافقت كرد. خط لوله ترك استريم ساخته و مرحله اول آن راه اندازي شد تا آنكارا به آرزويش كه تبديل شدن به كريدور انرژي در شرق اروپاست برسد اما از طريق شراكت با روسيه. به هر حال ديگر نيازي نيست اردوغان اين مزيت اقتصادي را تخريب كند.

اکنون ترکیه با روسیه تجارت بزرگی دارد و دو کشور از مسیر همگرایی به سود مشترک خوبی دست یافتند. بعد از تحریم اروپا ، شرکت های ترکیه در ماجرای کریمه توانستند بخشی از فقدان فعالیت اروپا را در بازار روسیه جبران کنند و بازهم روسيه براي آن كشور سوداور شد. تركيه با خريد نظامي سامانه اس 400 و احتمال خريد جنگنده هاي سوخو 57 از روسيه به آمريكا دهن كجي كرد تا نشان دهد از برگ روسيه براي توازن قوا با غرب مي تواند استفاده كند. 

در عين حال روسيه مجبور است با تروريست هاي وهابي و سلفي در سوريه بجنگد تا آنها دوباره به مرزهايش در قفقاز شمالي نزديك نشوند اما دقيقا مشخص نيست تركيه به دنبال چه هدفي از القاعده در ادلب و حلب حمايت ميكند؟ حال آنكه ميت مي توانست نيروهاي وهابي، سلفي و اخوانی مانند حراس الدین، احرار الشام، جبهه النصره تحرير الشام و جيش الاسلام را به ليبي ببرد و از دوستانش در دولت وفاق حمايت كند. اين به معناي از بازي دو سر برد براي آنكارا بود.

 روندی رو به قهقرا

درگيري بيشتر تركيه در سوريه به معناي از دست دادن فرصت اين كشور هم براي تجارت با سوريه بعد از جنگ و هم برای حفظ موقعیت آن کشور در هيدروپلتیک مدیترانه است. 

تركيه در يك بلند پروازي قصد داشت تا ادلب و شمال حلب را در بلند مدت به خاك خود بيافزايد و اين روند را در شمال حسكه و رقه نيز تكرار كند مانند استان اسكندرون سوريه كه نام آن را هاتاي نهاد و آن را چند دهه قبل اشغال كرد. 

اين توسعه طلبي تركيه سابقه دارد؛ آنکارا در سال 1974  38 درصد خاك قبرس را اشغال كرده و دولتي خودخوانده در آنجا تشكيل داده است. يكي از دلايل حمايت تركيه از انتقال تروريست ها از سراسر سوريه به ادلب همين بوده است که تركيه نمي خواست اين استان را دستكم رايگان از دست ندهد، اما اكنون به دليل مديريت اشتباه آنكارا، نه تنها امتيازي براي بازپس دادن ادلب نمي گيرد بلكه خسارت هاي روز افزون را تحمل خواهد كرد. قطعا رفتار اردوغان براي اين است كه منطقه عفرين و الباب را در اشغال نگه دارد اما از آن مناطق هم بايد عقب بنشيند. 

تركيه مي داند امريكا در شرايطي نيست كه وارد يك جنگ بسيار بزرگ ويرانگر فرسايشي شود آن هم در حمايت از تركيه که فقط می خواهد بخش هایی از خاک همسایه اش را مانند گذشته ضمیمه کشور خود کند همین. در برابر ائتلافي كه بقاي خود را مستلزم نابودي تروريسم در سوريه ميداند پس تنهاست.

يكي از امتيازاتي كه تركيه به دنبال آن است، دست برداشتن دمشق از ادعاي استان اسكندرون (هاتاي) و نيز داشتن امتياز تجارت با سوريه بعد از جنگ و عدم انتقام گيري دمشق است كه در سالهاي اخير اين كشور سعي كرد از طريق دوستان دولت سوريه آن را تضمين كند. اينك همه آن تلاشها را ويران نمود.

تركيه فقط تلفات سربازانش را بيشتر مي كند. سوريه با خيانت همسايه شمالي ويران شده و كمي ويراني بيشتر تغييري در بدبختي مردم سوريه ايجاد نمي كند اما استقامت براي نابودي ريشه دخالت هاي خارجي مي تواند دستكم براي نسل آينده سوري ها خوب باشد. يك بار براي هميشه سوريه بايد ريشه دست اندازي همسايگانش را بكند چه تركيه باشد در شمال يا رژيم صيهونيستي در جنوب. دمشق فرصت كنوني را مغتنم مي داند.  

از طرف ديگر حمايت متحدان دمشق به معناي جديت آنها براي پايان جنگ است. جنگ داخلي آن كشور 9 سال طول كشيده و اين به معناي هزينه شدن جان و مال مردم سوريه، ايران و دوستانش ، و البته روسيه است. از طرف ديگر آمريكا منابع نفتي شرق سوريه را اشغال كرده و این مردم سوریه هستند که در فشار اقتصادي از جهات مختلف به ويژه كمبود سوخت به سر مي برند. 

پس ديگر دمشق فرصت مماشات و سهل انگاري ندارد يا بايد بپذيرد كه نابود شود يا تركيه، سپس اسرائيل و آمريكا را از شمال، جنوب و شرق كشورش بيرون كند با هر قيمتي. هر بهايي براي آن پرداخته شود كمتر از نابودي است. 

اردوغان اگر تامل كند درمي يابد متحدی در غرب ندارد که به آن اتکا کند و روابطش با اعراب مانند عربستان و امارات و مصر هم ویران شده.....پس بهتر است از دوستی با ایران و روسیه استفاده کند و در لیبی و امریکای لاتین و شرق مدیترانه در تجارت موفق باشد به جای تنش و جنگ افروزي بي حاصل. 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۴۹۴۰۶۱۳:۳۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۷
همان چیزی که ما می خواهیم!!!!!
ناشناس۱۳۴۹۴۸۱۱۴:۰۵:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۷
ترکیه هم مرز سوریه است. ما آنجا چه میخواهیم؟
ناشناس۱۳۴۹۵۰۹۱۴:۱۳:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۷
ترکیه هم مرز سوریه است و هر اتفاقی سیل آوارگان را به سویش روان می کند. ما چه..
ناشناس۱۳۴۹۵۱۳۱۴:۱۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۷
ترکیه هم مرز سوریه نیست و مسلمان نیست و حکومتی غربی لیبرال دارد از سوریه چی میخواهد
ناشناس۱۳۴۹۶۴۷۱۵:۰۴:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۷
اینکه ترکیه در سوریه چه میخواهد که خیلی پیچیده نیست فهمش. مرز مشترک دارد و میلیون آواره سوریه در کنار مرز و مسائل امنیتی دیگه. سوال اصلی و بی جواب اینه که شما در سوریه چه میخواهید.
ناشناس۱۳۴۹۶۷۳۱۵:۱۹:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۷
چند میلیون مهاجر سوریه می خواهند وارد ترکیه بشن و مثل افغان ها در ایران هیچوقت ترکیه رو رها نکنند..
ناشناس۱۳۴۹۶۸۰۱۵:۲۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۷
اردوغان در اندیشه خام احیای عثمانی واشغال تدریجی خاک دیگران ودست اندازی به منابع نفت وگاز مدیترانه است ونکته ای که اردوغان در نظر نمیگیرد اینست که رقیبان قدری دارد که بوقتش براحتی حریفش میشوند ولی اصرار او بر ادامه هفت سال سیاستهای شکست خورده واینهمه فجایع در سوریه عاقبت دامنش را خواهد گرفت او فردی بشدت متوهم است قطعا حمایت ایران از اسد بسیار عاقلانه وهوشمندانه میباشد نباید بهیچ عنوان اجازه ایجاد عثمانی نوین را داد وشاهد فجایع بینظیر دیگر بود البته در شرایط فعلی بهتر است روسیه ایفای نقش بزرگی داشته باشد
ناشناس۱۳۴۹۷۳۳۱۵:۵۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۷
..سرازیر شدن سه میلیون آواره و فراری از دست حکومت.. بشار اسد..
ایران زیبا۱۳۴۹۹۷۰۱۸:۱۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۷
سلام . به گفته بشار اسد ، این اردوغان جیره خوار آمریکاست.
ناشناس۱۳۴۹۹۷۳۱۸:۱۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۷
جلوگیری از تروریسم
ناشناس۱۳۵۰۰۷۴۱۹:۳۴:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۷
البته اردوغان هم دوست ایران است و بهتر است ایران منافع ترکیه در سوریه را محترم شمارد. صدها کیلومتر مرز مشترک ترکیه و سوریه انکارناپذیر است.
ناشناس۱۳۵۰۱۸۵۲۱:۱۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۷
سهمی مانند سایر کشورها
ناشناس۱۳۵۰۳۲۰۲۳:۰۵:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۷
ترکیه شمال سوریه را میخواهد
ناشناس۱۳۵۰۳۲۱۲۳:۰۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۷
فشار ترکیه به سوریه، برای تسخیر بازار است. ببینید نقشه را ترکیه در عقب قرار گرفته و نیروهای مخالف سوریه را در جلوی خود قرار داده است. اما سوریه دست ترکیه را خوانده است و در حال عقب راندن آن نیروها به داخل ترکیه است. بر این اساس افزایش هزینه ها قابل تحمل ترکیه نخواهد بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین