از منشور سازمان ملل تا تار سبیل نداشته جان کری!

صفا محمدیان ،   3981025086 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
از منشور سازمان ملل تا  تار سبیل نداشته جان کری!

از شروع دولت تدبیر و امید که شعارش گفتگو و تعامل سازنده با دنیا بوده است 6  سال و از روز انعقاد قرار داد برجام حدودا  4 سال است که میگذرد ، این درحالیست که اینروزها :

- نفتمان را نمیتوانیم بفروشیم 

- اوضاع اقتصادی جالب نیست

- صنعت پایش میلنگد

- چشم انداز بازار ارز روشن نیست 

- قیمت کالاها در بازار بی ثبات است

- بعد از دی ماه 96 ، قصه تلخ آبان 98 رقم خورده است 

- تحریم ها هرروز بیشتر و هوشمندانه تر میشود 

- نه تنها وزیر خارجه تحریم میشود ، بلکه اجازه شرکت در سازمان ملل را نیز به او نمیدهند . 

- در بودجه سال جدید با کسری قابل تاملی مواجه هستیم 

- و مواردی دیگر ازین دست

اما چرا این فشار همه جانبه و به تبع آن عوارض ناشی از آن مانند موارد بالا هرروز بیشتر و بیشتر میشود  !؟

دلایل متعددی میتوان برای آن برشمرد که دراین رهگذر به 4 مورد آن اشاره میکنم 

1-تعریف ناصواب دولت از دنیا :

کلمه دنیا در فرهنگ لغات دولت ،ترجمه شده به کشورهای انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، آمریکا .

این است که تعامل و گفتگوی سازنده با دنیا هم محدود شده است به همین 4 کشور .

تا جایی که حتی دولت از استرسِ ناراحت شدن این چهار کشور حاضراست سایر کشورهای جهان را نادیده بگیرد و حتی آدم حساب نکند . نمونه اش رفتاری که به تازگی با قدرت اقتصادی مثل چین داشته ایم .

کشورهای دیگر برای تعامل با ما باید التماس کنند و نامه فدایت شوم بفرستند و پای نامه را هم با خون خود وتک تک اعضای خانواده یشان امضا کنند ، اما کافیست یکی ازهمین 4 کشور چشمکی ریز حتی تصنعی بزند تا دولت کف از دهانش فواران کند و با نهایت اشتیاق و ادکلن زده همراه با دسته گل خودش را به حضور برساند .

که اگر غیر از این بود ، می‌بایست درین 6  سال اقلا ما با 50 کشور جهان پیمان پولی دو جانبه امضا کرده بودیم .

2- ناموسی کردن تصمیمات و اقدامات دولت

از برجام ناموسی ساخته اندکه نه کسی حق نگاه کردن به او را دارد ، نه میشود درباره اش حرفی به زبان آورد ، نه این ناموس حاضر است به خانه ایران پا بگذارد ، نه اهل زندگی و همراهی کردن است و نه حتی میشود طلاقش داد ، بلکه فقط و فقط اسمش در شناسنامه ایران ثبت شده است و بس ؛ ولی دائما داماد وخانواده اش را به جان هم می اندازد و کام زندگی را تلخ میکند و هم این تازه دامادبخت برگشته مجبوراست بخاطرش حتی با بچه های محل هم گلاویز شده و زورآزمایی کند،اما جالب اینکه عروس ندیده ونیامده،همچنان ماه به ماه نفقه اش را میستاند ، و هرروز هم مامور با حکم جلب به درب خانه میفرستدوآبرو درمحل برای خانواده داماد نگذاشته است .

که این مشت نشانه خروار است .

3- رفتارها و پیامهای متناقض و نگاه به بیرون :                                               

فکر کنید بعد از هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد توسط ایران ، ترامپ ، رییس جمهور ایالات متحده ، با کفش تنتاک و لباس ورزشی  فلان تیم فوتبال دسته سومی در زمین گلف و انظارعمومی ظاهر شود ؛ به نظر شما مردم ما ، آمریکا و سایر نقاط جهان ازاین رویداد چه برداشتی خواهند کرد !!
خود آقای روحانی با دیدن چنین صحنه ای ، تحلیلش چه خواهد بود !! 

این کاریست که دقیقا  آقای روحانی در کسوت رییس جمهور ایران در طول سالهای ریاست برقوه مجریه کشور بارها و بارها به روش های مختلف آنرا انجام داده است .

در اوج اعمال تحریم های اقتصادی همه جانبه وکمرشکن آمریکاباهمکاری و همراهی بی کم وکاست اروپا خصوصا آلمان ، و درست در روزهایی که شعار سالش حمایت از کالای ایرانی است ، رییس جمهور ایران با  کلاه مارک پوما که برندی آلمانی و لباس ورزشی مارک آندرا آمور آمریکایی به تله کابین توچال میرود .

آیا با این اوصاف اروپایی ها و امریکایی ها عزم دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی را باور میکنند !؟

اروپایی ها و امریکایی ها به کنار؛ داشتن این عزم جدی برای تکیه بر توان داخلی را مردم چگونه باورکنند !؟
از اقتصاد مقاومتی که بگذریم،فرض کنیم ایشان متوجه این موضوع نبوده؛آیا واقعا کسی در آن نهاد عریض و طویل ریاست جمهوری با بودجه ای که سال به سال بر حجمش افزوده شده نبودکه به ایشان بگوید پوشیدن این دو مارک متعلق به کشورهای تحریم کننده ، توسط رییس جمهور کشور تحریم شونده و به قول خود جنابشان تحت شدیدترین جنگ اقتصادی است ، چه پیامهایی را به دنیا مخابره میکند !؟

یا در داخل کشور و دربرخورد با سایر جناح ها ،کارشناسان ، منتقدین و دلسوزان چپ و راست ، زبانشان گزنده، رفتارشان دافع و چهره شان چنان عبوس ، اخمو و مغضوب است که نگو و نپرس 

در واقع رفتارایشان در مسند ریاست قوه مجریه عینا مصداق این آیه قرآن است که با دشمنان با قاطعیت و محکم و با دوستان لطیف و مهربان،منتهاکاملا بر عکسش .

4- منفعل بودن و خوش بینی بیش از حد به اروپا و امریکا 

 سال 98 هم مثل این 4 سال رو به پایان است ،

و یک سوال مشترک ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده است .
رییس جمهور دقیقا تا چه روزی امیدوارانه انتظارمیکشد و چشم به راه دوخته است تا اروپایی ها بیایند و بخاطر عدم پایبندی این چند ساله و بلکه 100 ساله به تعهداتشان ، با اشک و التماس از او حلالیت بطلبند و کل تعهداتشان را یکجا در یک فقره چک بین بانکی تقدیم جنابش کنند !؟

آیا ایشان همچنان انتظار یک معجزه در حد شکافتن نیل از برای موسی کلیم را دارد !؟ 

تازه پیکرحاج قاسم و دیگر همرزمانش را به خاک سپرده ایم .

ملت ایران آشکارا دید به جز کشورهایی که تعامل با آنهارا دراین سالها هیچ وقت جدی نگرفته ایم ، هیچ کدام از طرف های غربی ، ترورناجوانمردانه سربازان غیور وطن را در یک سفر رسمی و دریک فرودگاه بین المللی محکوم که نکردند هیچ ، از یک ابراز تاسف سطحی هم دریغ کردند و از آن بالاتر؛حتی تاسف نخوردنشان را نیز همچون نخست وزیر انگلیس به صراحت ابراز کردند . اما در عوضش تا دلتان بخواهد گام پنجم کاهش تعهدات هسته ای و هدف قرار دادن پایگاه امریکایی ها در واکنش به شهادت عزیزانمان را به شدت محکوم کردند و هم از اعماق جان چه تاسف ها که نخوردند .

حتی وزیر خارجه فرانسه علنا تهران را ناقض برجام خواند .

اما براستی چند قاسم سلیمانی دیگر باید به مسلخ بروند ، چقدرِدیگر باید تحریم شویم و مردم در فشار باشند و چندبار دیگر باید به وزیرخارجه مان برای قدم گذاشتن در سازمان ملل ویزا ندهند تا ایشان باور کنند  روابط بین الملل بر اساس قدرت و زور و حق وتو اعمال میشود و نه بر اساس متن منشور سازمان ملل و انسانیت و مرام و معرفت و قول و امضا و تار سبیل نداشته جان کری !!
 
ایشان در حالی که سالها جزو بالاترین تصمیم گیران امنیتی و مذاکراتی ایران بوده اند ، در فاجعه ای ملی اعلام  میکنند : من فکر نمیکردم آمریکا (ترامپ) از معاهده برجام خارج شود !!
آیا دارید با ما شوخی میکنید !!

اصلا سوال اساسی این است که چرا باید جوری توافق کنیدکه بتوانند به تعهداتشان عمل نکنند یا هروقت دلشان خواست، بدون هیچ هزینه ای از آن بیرون بیایند !!
در خانه را چهار طاق باز گذاشته اید و میگویید فکر نمیکردیم دزد خانه را غارت کند !!

انتظار داشتید گرگ بجای دریدن شکم سایر حیوانات کاهو وکلم بخورد !!

با اعتماد بیش از حد تیم مذاکره کننده به طرفهای غربی و نشنیدن صدای منتقدین ، به توافقی رسیدیم که امروز معلوم می شود ، درست بسان همان امان نامه ای است که پشت قرآن برای دکترحشمت ، انقلابی بزرگ اما بیش ازحد خوش بین نهضت جنگل نوشته و امضاکردند که در نهایت به اعدام خود ایشان ختم شد .
آمریکا آمریکاست ، و با کارنامه اقلا ده ها کودتا،دخالت نظامی و جنگ اگر بخواهد به قول ها و تعهداتش عمل کند که دیگر آمریکا نیست .
تاریخ آمریکا بیشمار گواه بر این ادعا دارد .
نکند فکر می کنید با حواریون حضرت مسیح توافق کرده اید !!

گیریم هیچ مشاوری مذاکرات کره شمالی با کلینتون را به ایشان گوشزد نکرده است که با آمدن بوش چطور زدند زیر میزمذاکره و همه وعده هایشان، آیا خروجی مذاکرات سعد آباد هم از یادشان رفته است !!
در دوره ای که تمام شروطشان را پذیرفتیم و داوطلبانه کلی خودمان را تعلیق کردیم و در نهایت تواضع آبراهام لینکلن را شهید خواندیم و کم مانده بود برای خانواده اش رسما حقوق ماهیانه از بنیاد شهید مقرر کنیم که اسممان در لیست کشورهای محور شرارت قرار گرفت .
در جدیدترین اظهار نظر،معاون اول دولت به تاسی از آقای روحانی در سخنرانی بهت آور دیگری فرمودند : اصلا فکر نمیکردم روزی هند نفت مارا نخرد،
یعنی زدن این حرف وداشتن نگاهی چنین سطحی به مقولات حوزه سیاست از یک دانشجوی ترم دو علوم سیاسی بعید بود ، چه برسد به کسی که عمرش را در مناصب مختلف و مهم دولتی گذرانده است .

همه میدانیم نفت فروش نمیرود ، درآمد های ارزی ایران بسیارمحدود شده،این را درک میکنیم.
اما واقعا درک نمیکنیم چرا دولت نمیخواهد و یا دوست ندارد به اروپایی ها فشار بیاورد تا به تعهداتشان عمل کنند !!
تازه وزیر خارجه انگلیس با لحنی تحکم آمیز میفرمایند ایران باید مذاکراتی جدید رابپذیرد و این تنها راه برای خروج ایران از انزوا است .

در مذاکرات جدیدهم،امتیازات جدید میخواهند وگرنه مثل ما عاشق و سینه چاک مذاکره نیستند.همین الان هم انگلیسی ها بیکار ننشستند و همزمان با خروج از اتحادیه اروپا میخواهند یک نظام تحریمی مستقل از اتحادیه برایمان مهیا کنند که وزیر خارجهاشان نیز خبر تدوین آن را در آینده ای نزدیک اعلام کرد .

اما می‌بینیم نتیجه آنهمه مذاکراتمان تا به امروز؛خروجی جز تحریم های بیشتر و سخت تر بدنبال نداشته است .

از این روگام پنجم کاهش تعهدات برجامی هم بیشتر شبیه به یک شوخی بود تا اولتیماتوم .

بعد از سالها مذاکره و چشم انتظاری ملت ، تازه برگشتیم به شرایطی که حاصلش شد هیچ و بلکه فراتر از هیچ ، البته به غیر از منزوی کردن امریکا توسط برجام .
برجامی که از اول یک روز حالش خوب نبود،روزدیگر تب داشت، یک روز دل درد شد، یک روز حالت تهوع، یک روز در بخش اورژانس بستری شد،روز دیگر در آی سی یو،فردایش در سی سی یو،حالاهم که مرده خرج بیمارستان وکفن ودفنش افتاده گردن ملت وبااینهمه تازه به اتهام اهمال درمراقبت وپرستاری ازین به بعد سروکارمان با دادگاههای بین المللی خواهد بود .

از معامله ای که کردیم و هزینه اش را هم بسیار بیشتر از ارزشش پرداخته ایم ، فقط و فقط زنبیل خالی اش دردست ما مانده ، آنگاه آقای رییس جمهور طرفهای دیگر قرارداد را تهدید میکنند که اگر به برجام باز نگردید ، این زنبیل را در هوا میچرخانم !!

با اینهمه فشار همه جانبه سیاسی، اقتصادی،رسانه ای ، تحریم وزیر خارجه و ترورفرماندهان عالیرتبه مان ؛ آیا بهتر نبود اعلام میکردید دیگر توافق یک طرفه ی برجام را به رسمیت نمیشناسید و عملا از آن خارج میشدید،تا حداقل اروپایی ها به خودشان تکانی بدهند !!
آیا یکی از اصلی ترین زمینه های وقوع حوادث دی ۹۶ و آبان ۹۸ غیر از اثر فشار تحریم ها و به تبع آن مشکلات معیشتی بود !؟
مردم آگاهند که دولت در شرایط سختی قرار دارد ، اما واقعا نمیدانند چرا دولت دلش میخواهد همچنان خود و مردم را در شرایط سخت و سخت تر فرو ببرد اما خار به دست اروپایی ها نرود !!

و اما سخن پایانی 

جناب رییس جمهور
صدها بار بیانیه داده اید اگر اروپا به برجام برگردد ما هم برمیگردیم ، به همه طرف ها هم خاطرنشان کردید از تو به یک اشاره ، از من به سر دویدن،اما آقای روحانی ، بعد از گذشت بیش از ۱۰۰۰ روز از انعقاد این توافقنامه ؛
اروپا وامریکادیگر چگونه باید بگویند که به برجام بدون انجام تعهد؛صادقانه و مخلصانه پایبند و به برجام همراه با انجام تعهد عمرا که باز گردند !؟

تمام مردم کوچه و بازار این را متوجه شده اند ، اما چراشما نمیخواهید این واقعیت را قبول کنید !! ادامه اشتباه و پافشاری بر یک اشتباه از خود اشتباه هم فاجعه آمیز تر است .

جناب رییس جمهور

ناموس حقیقی همه ما این آب و خاک ، مردم و منافعش هستند ، نه هیچ چیز دیگر .

با اینهمه ؛ ماهی را هر وقت از آب بگیرید ، تازه است .
عمر دولت شما به زودی تمام خواهد شد ،
و شما می‌مانید و هزاران اماواگر و نقدها و پیشنهادهای شنیده نشده و برجامی که باغش نه تنها برای مردم که حتی برای شما هم نه گلابی داشت ، نه درخت ، نه سایه و نه حتی آبرو .
لطفا به خاطر خودتان هم که شده ،
دراین مدت زمان باقی مانده ؛ آبروی دولت تدبیرو امید را نجات دهید 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۹۵۴۰۲۱۶:۰۹:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
از ماست که بر ماست!
www۱۲۹۵۴۰۴۱۶:۰۹:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
شما درست می فرمایید. اما یک سوال هست که باید چند سال پیش جواب می دادید؟ راه حل شما به جای برجام چه بوده و چیست؟ چرا نمی خواهید اعتراف کنید که شما هم هیچ راهی نداشته و ندارید. اگر دارید بفرما
محمدرضا۱۲۹۵۴۲۸۱۶:۲۹:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
جناب صفا خان خوابی یا خودت را بخواب زدی ۱.برجام چه زمانی امضاء شد؟ زمانی امضاء شد که زیر منشور ۷ شورای امنیت بودیم و همه دنیا بر علیه ما بود. ۲. آن زمان که امضا شد بایستی بقیه موارد را هم با امریکا حل می کردیم که نکردیم. ۳. اگر فکر می کنی بند دوم نادرست است پس ما مذاکره را ادامه ندادیم و نتیجه اش شد که این که شما و سایرین مشاهده می کنید. ۴. حالا هم در هر صورت اگر قوه ادراک و تعقل خود و اقایان فعال نشود مثل شطرنج از تمام جهات ایران کیش خواهد شد و ان وقت دیگر خیلی دیر است. ۵. این همه کلمه و جملات در نقد و کوبیدن امثال روحانی شما و امثال شما را به مقصود نمی رساند ۶. ادامه وضعیت فعلی مصادف با وخیم شدن اوضاع اقتصادی مردم و ناامنی داخلی و فشار مضاعف بیرونی است. ۷. مسئله را پیچیده تر از این که هست کردن مصادف با نابودی و به یغما رفتن بیشتر ملت و مملکت است. ۸. ملت زندگی آرام و بدور از تنش را خواستار است و این را با انتخاب های که در سال ۷۶ و ۹۲ کرد بروز داده است نه این که نفرات انتخاب شده انتخاب عالی ملت بودند نه چنین نیست این انتخاب نشانه این بود که مردم فارغ از انتخاب حکومت روشی دیگر برای تعامل و زندگی را خواستار است که متاسفانه این انتخاب ها مشمول مرور زمان و استحاله شد.
ناشناس۱۲۹۵۴۳۰۱۶:۳۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
باید به قواعد و عرف بین المللی احترام گذاشت. این تنها راه عبور از این دوران سخت است.
ناشناس۱۲۹۶۲۲۹۱۰:۱۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
حتی اگر قانون جنگل باشد؟!!!
ناشناس۱۲۹۵۴۳۵۱۶:۳۳:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
آیا غنی سازی اورانیوم در ایران این قدر واجب بوده که حاضر شده ایم این همه هزینه برای آن بپردازیم؟؟؟
ناشناس۱۲۹۵۴۳۹۱۶:۳۶:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
این قانون جنگل است، ضعیف نمی تواند بر قوی چیره شود.
علی۱۲۹۵۴۵۷۱۶:۴۳:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
همه دنیا اروپا و آمریکا نیست اما کشورهایی که از تحریم‌های ایشان تبعیت میکنند هم از ترس تحریم یا جریمه شدن جرات خرید نفت یا معامله با ایران را ندارند . نویسنده محترم خودشان بهتر میدانند که چین . هند . ژاپن که قدرت اقتصادی غیر غربی هستند نیز بسیار هماهنگ با دستورات آمریکا هستند . فروش نفت عملا به همه کشورها غیر ممکن است چون ما مشتریان مشخصی در آسیا داریم که الان با آنها نمی‌توانیم کار کنیم . کشورهای آفریقایی توانایی مالی برای پرداخت پول را ندارند و حسب تجربه بصورت قرض الحسنه با ما میخواهند کار کنند .صنایع ما کالای سرمایه‌ای اروپایی میخواهند چون زیر ساخت و سخت افزار آنها اروپایی است .
ناشناس۱۲۹۵۴۶۹۱۶:۴۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
تازه امروز حسن روحانی گفت که اروپایی ها از امریکا و ترامپ انتقاد کردند در برجام...هورررررا.
علی 671۱۲۹۵۴۹۵۱۷:۰۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
همه ی مطالب درست و صحیح ولی آقای روحانی مرغش یک پا دارد .بالاخره باید با کدخدا ساخت و سازش کرد تا درهای نعمت به رویمان باز شود .کی خدا می داند .
مصطفی۱۲۹۵۴۹۷۱۷:۰۳:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
شما اگر بودید چی کار می‌کردید مثلا؟‌ احتمالا همان کاری که کاندید مورد علاقهٔ قبلیتان (آقای احمدی‌نژاد) کرد! صحبت نکردن با آمریکا و فروختن مملکت به چین و روسیه و ساختن مجلس برای کشورهای زیر پونزی. همه برایش هورا می‌کشیدید در همین سایت الف (به آرشیو مراجعه کنید) که ایشان «نگاه به شرق» دارد و چقدر خوب است به جای آمریکا با اینها کار کنیم! ولی وقتی همان چین و روسیه یکی بعد از دیگری قطعنامه‌های شورای امنیت را تایید می‌کردند و کشورهای زیر پونزی هم با یک اخم عربستان سعودی (حتی آمریکا هم نه!)‌ با ما قطع رابطه کرد آیا شما به اشتباه خودتان اعتراف کردید؟ کاندید مورد علاقه‌تان گفت «اینقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه‌دانتان پاره شود!». گفتید که اگر نفت ایران را تحریم کنند نفت می‌شود ۲۵۰ دلار. ولی تحریم کردند و نشد. گفتید جرئت ندارند بانک مرکزی را تحریم کنند و تنگهٔ هرمز را می‌بندیم و فلان و بهمان. ولی تحریم کردند و سوییفت را قطع کردند و نتوانستید جلوگیری کنید (قوای نظامی زیر نظر رییس‌جمهور نیست). چین بیشتر از ایران دارد از عربستان نفت وارد می‌کند و هند هم مجبور خواهد شد از آمریکا نفت بخرد. نفت ایران تقریبا از بازار خارج شده و حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود هم به راحتی نمی‌شود بازار را پس گرفت. این را متوجه شوید که ما هیچ تولید استراتژیک نداریم. فقط نفت بود و وقتی نفت ایران به کمک آمریکا، عربستان و عراق جایگزین شد دیگر ما برای دنیا اهمیتی نداریم. اگر به ما حمله شود، حتی اگر حملهٔ اتمی باشد هیچ کشوری ککش نمی‌گزد. اینکه ما جلوی آمریکا ایستاده باشیم برای هیچکس مهم نیست. مگر روسیه و چین که از ایران برای معامله با آمریکا استفاده می‌کنند. فکر می‌کنید اگر با چین خیلی نازتر و خوبتر برخورد می‌کردند و اصلا کل بودجه را هم به واردات از چین اختصاص می‌دادند آنوقت چین به خاطر ایران جلوی آمریکا ایستادگی می‌کرد؟!! بحث عدد و رقم است. عدد معاملات آمریکا با چین را ببینید. چرا باید به جای آمریکا با ما باشند؟ اگر هم فکر می‌کنید با بستن تنگهٔ هرمز می‌توانیم کاری کنیم سخت در اشتباهید. کشورهای دنیا دنبال منافع خودشان هستند و تحمل نمی‌کنند که وارادات و تجارتشان به خاطر کشوری که برایشان مهم نیست دچار مشکل شود. بلافاصله همین سامانه‌های جنگ الکترونیک آمریکا (که نمونه‌اش را در جریان هواپیمای اکراینی و حمله‌های هوایی در سوریه دیده‌ایم) فعال می‌شوند و از زمین و هوا تمام سیسیتم‌های دفاعی ما را مورد حمله قرار می‌دهند. حملهٔ زمینی در کار نخواهد بود که بخواهید شهادت‌طلبی و جانفشانی کنید. نابودی بندرها، تاسیسات موشکی و راداری در سواحل و احتمالا در صورت سماجت ما بعدا پالایشگاه‌ها را می‌زنند. اگر فقط دو پالایشگاه مار را بزنند فکر می‌کنیم چه می‌شود؟ مردمی که از گران شدن بنزین اینگونه ناراحت می‌شوند فکر می‌کنید با نبودن بنزین چه می‌کنند؟ باید وقتی کمتر تحت فشار بودیم با بده بستان مشکل را حل می‌کردیم. نه وقتی اقتصادمان در حال فروپاشی است و تورم ۴۰ درصد داریم. ثانیا باید با جذب سرمایه خارجی سعی می‌کردیم هزینهٔ تحریم کردن خودمان را بالا ببریم. از طرف دیگر باید به سمت تولید کالاهایی می رفتیم که در دنیا خواهان داشته باشد و تکنولوژی بالاتری داشته باشد. دقت کنید که اگر تمام دنیا بخواهد آمریکا را تحریم کند هم به راحتی نمی‌تواند جلوی صادرات تراشه‌های الکترونیکی‌اش را بگیرد ولی می‌تواند جلوی صادرات نفتش را بگیرد. نفت را نمی‌شود به صورت دست به دست و خرده فروشی صادر کرد ولی چیپ را می‌شود. درآمد افسانه‌ای زمان کاندید مورد علاقهٔ شما اگر به جای ساخت جوب آب و آسفالت کردن جاده‌ها خرج ساخت پالایشگاه‌های پیشرفته و واردات تکنولوژی می‌شد، هم وابستگی به خارج کمتر می‌شد و هم نیاز کشورهای خارجی به ما بیشتر می‌شد.
روزبه۱۲۹۵۵۲۳۱۷:۲۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
وقتی وزیر امورخارجه دولت تدبیر و امید توان دفاعی کشور رو با یک فشار دکمه آمریکایی در اذهان عمومی نابود کرد و از این رهگذر به طرفهای غربی پالسهای خطرناکی فرستاد، وقتی تا چند ماه در چین سفیر نداشتیم، وقتی فشار به طرفهای مذاکره کننده به فشار ایمیلی و پرتاب خودکار و داد زدن ختم شد، وقتی جنابان دولت تدبیر و امید بهتر از دیگران زبام تعامل با دنیارو می فهمیدن، وقتی در عین ناباوری وزیر امورخارجه در حین مذاکرات بر باقی ماندن تحریم های تسلیحاتی کشور تاکید می کند، وقتی عضو مذاکره کننده هسته ای به عضو یهودی تیم مذاکره کننده آمریکایی برای سال نو مسیحی پیام تبریک می فرسته، وقتی دولت تدبیر و امید با بی تدبیری محض دوگانه امنیت ملی - منافع ملی رو در سطح عمومی جامعه نشر می ده، وقتی بخش مهمی از سیاستگذارن دولت تدبیر و امید تابعیت های اروپایی و آمریکایی داشته باشن و... نمیشه دیگه به شعارهای غرب باوران اعتماد کرد، نباید به لیستهای اعلامی شبکه های معاند کشور رای داد،نباید به مذاکره برای مذاکره باور داشت، غرب برای تداوم سیستم سلسله مراتبی بین الملل نیاز شدیدی به جلوگیری از ارتقاء کشورها و ملتها به وارد شدن به فرآیند قدرت و استقلال داره، سبک زندگی آمریکاییها ایجاب می کنه حق استقلال، رشد و پیشرفت حتی همپیمانان در راستای تقویت سبک زندگی مصرف گرایانه مزمن آمریکایی باشه، ژاپن، کره،ترکیه، اتحادیه اروپا و اعراب خلیج فارس تمام رشد و بالندگی رو مدیون گذشتن از استقلال و شرافتشون هستن،کودتا در ترکیه،گاو خطاب کردن اعراب، سگ خطاب کردن اروپاییها و نابودی ارتش و شرافت ژاپنیها با قانون کاپیتولاسیون و پرداخت غرامت تا مادام العمر هم نشانی از افتخار و شرافت نیست
ناشناس۱۲۹۵۵۲۵۱۷:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
به یه بنده خدایی گفتن اگه وسط اقیانوس قایقت بشکنه و از دست بره و کوسه ها بهت حمله کنن چیکار میکن؟گفت میرم بالا درخت!گفتن مرد حسابی وسط اقیانوس درخت کجا بود؟گفت:چاره‌ای ندارم چرا نمیفهمین!! بابا جان چرا خودتونو زدین به اون راه ما چاره‌ای نداشتیم نمیفهمین؟خوب شرایط الانو چهارسال پیش تجربه میکردیم با کلی قطعنامه پشت سرش لطفا بدور از احساسات راهکار عملی بدین بجای نق زدن و گله کردن و حرفای عوامفریبانه
ناشناس۱۲۹۵۵۶۸۱۸:۰۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
شما بدون اجازه امریکا با هیچ کشوری نمی توانید معامله کنید. اینو بدونید!!!
ناشناس۱۲۹۵۵۸۴۱۸:۲۳:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
نقد بدون راهکار
ناشناس۱۲۹۵۵۸۸۱۸:۲۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
حتی کشورهای کره مریخ ! هم بی اجازه آمریکا آب نمی خورند. نمونه اش هند و جمله معروف آقای معاون اول که فرمودند: حتی فکرش را هم نمی کردیم که هند از ما نفت نخرد.
شهاب۱۲۹۵۵۹۱۱۸:۲۸:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
چشم منطق بین چو دولت را نبود خواب غفلت جمله هستش را ربود! سایه برجام بادا مستدام همچنین مارا غم بود و نبود دل پریشانیم از داغ وطن لاله های سرخ و جانهای کبود
ناشناس۱۲۹۵۵۹۶۱۸:۳۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
نویسنده مقاله نوشته که دولت ایران اروپا را تحت فشار قرار دهد تا آنها را به انجام تعهداتشان وادار کند ولی نویسنده نفرمودند چگونه و از چه راهی فشار بیاورد ؟ اگر راهی بلدند که منجر به نتیجه شود بفرمایند و بعدا هم پایش بایستند و جوابگو باشند والا حرف زدن راحت است .
ناشناس۱۲۹۵۶۰۸۱۸:۳۹:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
کلمه دنیا در فرهنگ لغات دولت ،ترجمه شده به کشورهای انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، آمریکا اشتباه شما دقیقا همین جاست : ملت ایران با تمام وجود فهمید دنیا یعنی امریکا! نه تنها اروپا که چین و روسیه هم جرات معامله قانونی و شفاف با ایران را ندارند. همین جناب روسیه به محض اینکه امریکا دو ماه پیش تاسیسات فوردو را تحریم کرد، فعالیت هایش را در این سایت متوقف کرد. تا این را نفهمید مشکلاتی را که بر شمردید تداوم خواهد یافت.
ناشناس۱۲۹۵۶۵۱۱۹:۲۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
باید امریکا و اروپا رو تهدید مستقیم بکنیم،قانون جنگل توی دنیا حاکمه،اگه اونارو مستقیم تهدید کنیم سر عقل میان
ناشناس۱۲۹۵۶۵۲۱۹:۲۹:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
انقلاب شد که دل به کدخدا نبندیم.
سرهنگی که فکر می کند حقوقدان است!۱۲۹۵۶۷۶۱۹:۴۳:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
درود بر نویسنده ارجمند. مشکل اینجاست که برجام همه دستاورد نداشته دولت است و اگر خودش این دستاورد!! را بر باد دهد که دیگر حرفی برای گفتن به خلق خدا ندارد. آقای روحانی لاشه برجام را هم عجالتا برای انتخابات پیش رو می خواهد. متاسفانه مشاوران «آشنا»یش مانند همه این شش سال، نشانی غلط به او می دهند و کار را به جایی می رسانند که جناب رییس جمهور بفرمایند «من بلد نیستم». شوربختانه باید گفت: از ماست که برماست.
ناشناس۱۲۹۵۷۰۸۲۰:۰۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
هرکه بغیر خدا(کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است که در قضیه برجام مشهود بود.
مهدی۱۲۹۵۷۱۰۲۰:۰۹:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
با سلام متاسفانه بعضی از مسئولین نه به توانایی خودشان و نه به توانایی نخبگان ایرانی اعتقادی ندارند.
ناشناس۱۲۹۵۷۱۲۲۰:۰۹:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
امضاء جان کری تضمین است !!!!! خخ
کند ذهن۱۲۹۵۷۶۱۲۰:۵۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
سلام . عزیزم برجام باشه ؟ یا نباشه ؟ خب الان نیست . بسم الله . این کشور . اینم شما و من . کارخانه میسازیم . تولید میکنیم . صادر میکنیم . وارد میکنیم . روابط اقتصادی با هر کشوری که دوست داشتیم بر قرار میکنیم . پول به هر کی خواستیم میدیم . از هر کی پول طلب داریم میگیریم . اصلا برجام رو از ذهنمون هم پاک میکنیم .
ناشناس۱۲۹۵۷۷۵۲۰:۵۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
متاسفانه یکی از بدترین سیاستمداران تاریخ ایران و شاید جهان همین پرزیدنت روحانی میباشد
حسن۱۲۹۵۷۹۶۲۱:۱۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
واقعیت اینه که از روزی که ترامپ انتخاب شد برجام تمام شد ولی مسئولین ما درک درستی از قدرت و نفوذ امریکا نداشتند.در واقع مشکل ما با امضای برجام شروع نشد بلکه با بازگشت تحریم ها شروع شد.
آرمان۱۲۹۵۷۹۸۲۱:۱۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
چرا به اروپا فشار نمی آورید ؟! مثلن چیکار کنه کدوم اهرم فشار رو در مقابل اروپایی ها داریم باز ترکیه هی میگه سیل آواره ها رو میندازم بجونتون ما چی بگیم ؟! بمب میسازیم اونم که گفتیم حرامه
ناشناس۱۲۹۵۸۰۰۲۱:۱۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
الان واضح هست که برجام جواب نداده اما راه حل چیست؟ کره شمالی بمب اتمی داره و وضعیتش هم مشهوده. درسته آمریکا تمام دنیا نیست اما عملا دنیا را کنترل میکنه. تا اونجایی که من به یاد دارم آخرین دولت اصولگرایی که سرکار بود به این نتیجه رسید که با آمریکا مذاکره کنه
ناشناس۱۲۹۵۸۱۱۲۱:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
این دولت نمیتواند واقعیت ها باور کند واصولا باید استعفا بدهد
ناشناس۱۲۹۵۸۵۹۲۲:۰۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
ای داد و بیداد از این نوچه های داخلی غرب که هرچی بدبختی میکشیم از ایناست.
ناشناس۱۲۹۵۹۰۵۲۲:۵۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
از جان كري تا پمپئو تفاوت از زمين تا آسمان است !!!
ناشناس۱۲۹۵۹۸۶۰۰:۳۳:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
نمیدونم کجا یادداشت بذارم برای این سایت اینجا مینویسم، تو اخبار ماجرای اوکراین گیت رو دیدم و تازه یاد ماجراهای ترامپ و رئیس جمهور اوکراین افتادم ترامپ بخاطر رابطه مخفیش با رئیس جمهور اوکراین خیلی وقته قراره استیضاح بشه و حالا که هواپیما هم از این همه کشور اوکراینیه و اتفاق هم وقتی افتاد که ترامپ نه بیانیه داد و نه مصاحبه کردو گفت فردا بیانیه میدم! نمیدونم روزنامه نگارای آمریکایی هیچ اشاره ای به این موضوع کردن یا نه اما از رسانه های همیشه در خواب ایران واقعا نا امید شدم، سیاستمدارای آمریکایی قطعا میدونن ترامپ با رئیس جمهور اوکراین این توطیه کثیف رو رقم زده اما برای اینکه آمریکا بیشتر از این تو دنیا بی آبرو نشه علنیش نکردن، ولی چرا رسانه های ایران بار تمام جنگ رو رو دوش سپاه و سیاستمدارا گذاشتن؟ چرا این سناریو رو مطرح نکردن تا رسانه های بی طرف گوشی دستشون بیاد؟
صف۱۲۹۶۰۶۱۰۳:۲۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
ایستادگی در مقابل زورگویان انسانهایی مثل شهید عزیزمان حاج قاسم را میخواهد که جان شیرینش را در راه آرمانش داد و هرگز دشمنان این سرزمین و ملت بزرگ ایران و حتی منطقه را به حساب نیاورد و حاضر نشد که نامه بیشرفی چون پامپیو وزیر خارجه گستاخ آمریکا را باز کند و به همین دلیل در تشییع پیکر پاره پاره شده اش ميليونها نفر در ایران و سراسر جهان شرکت کردند و برای فقدانش اشک ریختند و هدف مقدسش را گرامی داشتند و باور کنیم علیرغم اظهارات ظاهری دشمنان قسم خورده در خلوت به احترام شجاعت و غيرتش کلاه از سر برداشتند. در آنسوی معادلات دشمن قسم خورده هرگز برای مسئولی که تمام آمال و آرزویش گرفتن عکس یادگاری با سران کشورهای اروپایی و دست دادن با آنها و وادادگی بیش از حد تصور باشد تره هم خورد نخواهند کرد.. ظاهرآ برای حل این معضل بزرگ چاره ای جز تحمل و خریدن سختیها به جان تا انتخابات بعدی نیست...
ناشناس۱۲۹۶۰۶۴۰۳:۴۴:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
جواب بدهید چه چیز را به چه کسی میتوانید بدون اجازه آمریکا بفروشید ؟!
ناشناس۱۲۹۶۶۶۳۱۷:۴۵:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
پس آمریکا را باید پایین کشید
ناشناس۱۲۹۶۱۷۰۰۹:۲۶:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
سلام من یک کارگر ساده هستم با خواندن این صفحه حرف دل مارو زدید . ممنون
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

    15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    آخرین عناوین