بالاخره می خواهیم آرژانتین و مکزیک باشیم یا سوئد و سنگاپور!؟

حسین رجایی،   3980908048 ۲۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

برای نگارنده بسی جای خوشنودی است که توانستم سطح توقع مخاطبان را از شبیه "همه" کشورهای جهان بودن به شبیه کشورهای "تراز اول" بودن بالا برده باشم. به این ترتیب، نظراتی که تا پیش از این به آرژانتین و مکزیک و فلیپین شدن رضایت داده بودند اکنون به کمتر از فنلاند و سوئد و سنگاپور راضی نمی شدند! حقیقت هم همین است.

بالاخره می خواهیم آرژانتین و مکزیک باشیم یا سوئد و سنگاپور!؟

هیچگاه فکر نمی کردم تحلیلی در خصوص "چه چیزهایی از اغتشاشات اخیر می فهمیم؟" و پس از آن پاسخی به نظرات مخاطبان تحت عنوان" کشوری عادی و بی حاشیه باشیم، یعنی دقیقاً مثل کجا!؟" به گفتگویی سریالی با مخاطبان الف بیانجامد اما انباشت پرسش های بسیار و وجود پاسخ های اندک، گویی ما را به این سو می کشاند. نگارنده این دیالکتیک انتقادی را به فال نیک می گیرم هرچند از معدود مخاطبانی در عجبم که دولت ها و رسانه های غربی را با صدها سال سابقه آشکار استعمار و استثمار و امپریالیسم، دشمن نمی دانند ولی در جیرخوار بودن این نگارنده گمنام تردید ندارند!؟ حال آنکه برای قلمم، تاکنون حتی از مسئولان محترم سایت الف نیز بهایی طلب ننموده ام و این به احترام مردی پاکدست، میهن دوست، سخت کوش و کاردان است که میدانم هرقدر هم او را تبلیغ کنم در عموم جامعه مؤثر نمی افتد. این قاعده ای نانوشته از دموکراسی است که اگر سیاست باز نباشی و خود را هم وامدار نهادهای قدرت و ثروت نکنی سخت است که آرای عموم را جذب نمایی. 

در نوشتار قبل، سعی بر آن شد تا این دوقطبی برساخته شده در ذهن مخاطبان از کشورهای عادی و غیرعادی! شکسته شود. کشورهای غیرعادی که احیانا فقط شامل ایران و کره شمالی و سوریه و ونزوئلا می شدند و کشورهای عادی که شامل بقیه جهان! به نظر رسانه هایی که این تقسیم بندی را تبلیغ میکنند از "محور شرارت" همان جرج بوش دروغگو و جنایتکار (به اذعان خود آمریکایی ها) الگو گرفته اند. همچنین نشان داده شد که این دست دوستی دادن با آمریکا فقط برای اقلیت کوچکی از کشورهای جهان نان و آب داشته و بسیاری از جمله بیش از 50 کشور آفریقایی، 20 کشور آمریکای لاتین، بسیاری از کشورهای جنوب آسیا، برخی از کشورهای آسیای میانه و حتی ثروتمندان خلیج فارس و معدودی کشورها در جنوب و شرق اروپا از آن طرفی نبسته اند.    

برای نگارنده بسی جای خوشنودی است که توانستم سطح توقع مخاطبان را از شبیه "همه" کشورهای جهان بودن به شبیه کشورهای "تراز اول" بودن، بالا برده باشم. به این ترتیب، نظراتی که تا پیش از این به آرژانتین و مکزیک و فلیپین شدن رضایت داده بودند اکنون به کمتر از فنلاند و سوئد و سنگاپور راضی نمی شدند! حقیقت هم همین است. ظرفیت ایران و ایرانی بیش از این هاست که به کمتر از تراز یک جهانی رضایت دهد البته به شرط آنکه به جای آه و حسرت، آستین همت و معرفت! بالا زند. معرفت، به معنای شناخت درستی از "جهان هستی"، "خود" و "دیگری". 

بر پایه همین معرفت آیا ما می توانیم بی هیچ مبنایی "خود" را با هر "دیگری" مقایسه کنیم. آیا اگر من نگاه تک بعدی اقتصادی به زندگی داشته باشم می توانم هر روز حسرت بیل گیتس و جف بزوس نشدنم را بخورم!؟ مقایسه خود با دیگر کشورهای جهان مقایسه باطلی است اگر به زمینه ها و موقعیت ها و شرایط خاص تاریخی و جغرافیایی هر ملت توجه نکنیم. از این منظر، مقایسه یک شهر بندری با مساحت و جمعیتی کمتر از شهر تهران که بین بازارهای دو قدرت اول اقتصادی جهان (چین و آمریکا) قرار گرفته با کشوری پهناور و پرجمعیت در غرب آسیا تا چه حد می تواند صحیح باشد!؟ این شهر همان کشور "سنگاپور" است! مقایسه کشور ما با کشورهایی در شمال و غرب اروپا که صنعتی شدن را چند صد سال زودتر از ما شروع کرده اند چطور!؟ 

سؤال اینست که وقتی ما به ترکیه اشاره می کنیم آیا می دانیم در مورد کشوری حرف میزنیم که به عنوان مرکز امپراتوری عثمانی، برای چند صد سال بزرگترین رقیب روسیه تزاری و بریتانیای کبیر بوده است؟ درست همان زمانی که "قاجار"، پاره های تن ایران را به روس و انگلیس تقدیم می کرده است. آیا می دانیم که وقتی ما با "پهلوی ها" فقط نفت فروختن و کالا خریدن را تمرین می کردیم، ترکیه بر روی پای خود ایستادن را آموخته است؟ کسانی که مدل چین و ترکیه را تبلیغ می کنند آیا غافلند که پس از کودتا علیه اردوغان و اعمال تحریم های آمریکا و سقوط ارزش لیر و درگیری با کردها، ماه عسل غرب و ترکیه به پایان رسیده است؟ و همچنین ماه عسل با چین، با جنگ تجاری میلیاردها دلاری و شورش های چندماهه هنگ کنگ. سنگاپور و مالزی ماندن با مطیع بودن معنا پیدا می کند وگرنه عاقبتتان میشود همان ترکیه و هنگ کنگ. 

در نوشتار پیشین وقتی به هند و چین به عنوان نمونه های موفق اشاره می کردم، سعی کردم آنقدر منصف باشم که تنها مؤلفه رشد اقتصادی را محور بحثم بگیرم و از ذکر اینکه فی المثل در همین هند به گزارش سازمان ملل، هنوز صدها میلیون نفر به توالت! دسترسی ندارند و یا اینکه آلودگی هوای دهلی نو اخیراً به ده برابر آلوده ترین شهر جهان یعنی پکن رسیده! خودداری کنم. بگذریم که وضعیت رفاه عمومی یک و نیم میلیارد چینی نیز هنوز با کشور ما فاصله بسیار دارد. بعید میدانم که اگر بسیاری از ما با شرایط طاقت فرسا و دستمزدهای ناچیز کارگران هندی و چینی کار می کردیم، اصلا فرصت فکر کردن به شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشورمان را داشتیم چه برسد به انتقاد کردن از آن! و همچنین اگر مصرف سرانه غذا و انرژی مان میخواست نه خدای نکرده مثل مردم هند و چین که مثل همین ترکیه و مالزی باشد. آیا اصلا حاضریم مثل بقیه هزینه پیشرفت را بپردازیم یا ته رؤیایمان همان عربستان و امارات و عمان شدن است!؟

می دانم که همچنان برخی خواهند گفت ما کم نظیرترین ثروت های خدادادی را داریم و در نتیجه باید چنین و چنان می بودیم! اجازه دهید یکبار دیگر لیست جهان سومی هایی را که علاوه بر رشد اقتصادی، رفاه بالایی نیز دارند را مرور کنیم: کره جنوبی، تایوان، مالزی، سنگاپور و ...، کشورهایی که مساحت و زمین چندانی ندارند چه رسد به منابع! خیالتان راحت! هیچ کشور دارای منابعی را در این لیست پیدا نخواهید کرد و ناچاراً دوباره از کشورهای نفت خیز نروژ و کانادا نام خواهید برد. غافل از آنکه بین کشورهای توسعه یافته ای که هیچگاه در هزینه های جاری و بودجه، خود را به منابع رانتی مثل نفت وابسته نکرده اند با آن ها که دست بودجه شان تا مرفق درون مخازن نفتی است، تفاوت از زمین تا آسمان است. اما بدتر از بودجه، مشکل این تفکر تاریخی نفتی ماست که هیچگاه اجازه نمی دهد به جای دل بستن به نفت، نان بازویمان را بخوریم. در نتیجه وقتی تحریم نفتی مان می کنند به جای آنکه از این توفیق اجباری مستقل شدن از درآمدهای نفتی خوشنود باشیم، خود را به در و دیوار برجام ها می کوبیم. اوبامای باهوش می دانست این تحریم در بلند مدت می تواند چه سکوی پرتابی برای ما باشد به همین دلیل پیچش را دائم شل و سفت می کرد تا ما را همچنان تشنه نفت نگه دارد. ترامپ البته نمی فهمد چه لطف بزرگی دارد به ما می کند همانطور که خودمان هم نمی فهمیم! 

احتمالاً نیاز نیست دوباره تاکید کنم که این نگارنده دهه شصتی، بیش از بقیه به عملکرد مسئولان کشورم انتقاد دارم چه اینکه در تمامی انتخابات های گذشته فقط یکبار دولت دلخواهم بر سر کار آمده و در بقیه موارد به انتخاب های اکثریت تن داده ام با این وجود نسبت به دام یأس و سرخوردگی که برایمان پهن کرده اند نگرانم. 

نمی فهمم اگر بین ما که 40 سال است دشمنی ابرقدرت و دوستانش را تحمل کرده ایم با فی المثل 20 کشور آمریکای لاتین که از دکترین مونروئه در 1823 میلادی تا کنون حیات خلوت آمریکا بوده اند تفاوت چندانی وجود ندارد (البته بعضاً وضع بسیار مناسبتری داریم) چرا باید به بهای چنین دوستی بی فایده ای، از عزت و استقلال و ارزش ها و تاریخ و هویت خود بگذریم!؟ ما که نوادری از روزگار چون همت و باکری و چمران و خرازی داشته ایم چه حاجت به آنکه چشم بسته الگو از نخبگان شرق و غرب بگیریم!؟ ما که به چشم خود عظمت و اخلاص و تواضع چنین بزرگانی را دیده ایم چه نیاز به آنکه رفتارهای نمایشی مقامات نروژی و سوئدی و کره ای و ژاپنی را تبلیغ کنیم!؟ اگر مدتهاست مسئولانی داریم که به آن منش و آرمان ها پشت کرده اند چرا باید راه و رسم خویش را وانهیم و به قبله لیبرال دموکراسی اقتدا کنیم!؟ اگر چمران های زمانه خود را نمی شناسیم و کلید را به دست ضدچمران ها می دهیم، چرا انگشت اتهام را به سوی انقلاب اسلامی می گیریم!؟ ما که یک حسین همدانی و قاسم سلیمانی مان می توانند یک تنه سوریه را از بین چنگ و دندان همه آن نخبگان و نوابغ CIA و پنتاگون و MI6 و موساد و میت و سرویس های اطلاعاتی فرانسه و عربستان و امارات و قطر و گرگ های داعش و النصره و القاعده و ... با کمتر از یک صدم هزینه آن ها بیرون بکشند، چرا باید حسرت مسئولان ترکیه و انگلیس را بخوریم!؟ کجا از دل آن لیبرال دموکراسی پرطمطمراق غرب، امثال آشتیانی ها و سلحشورها و مقدم ها زاده می شود!؟ کجا می توانند یک مجید شهریاری تحویل دهند که بدون گرفتن ریالی ما را به فناوری میلیاردی غنی سازی بیست درصد اورانیوم برساند (و برای همین وجودش تحمل نمی شود)!؟ 

اگر مسیر پیشرفت و خوشبختی از شاهراه دوستی و تعامل با آمریکا و متحدانش می گذرد پس چرا در صنایع نظامی که 40 سال است تحریم مطلق بوده ایم در بین ده کشور اول جهان ایستاده ایم و در خودروسازی و صنایع الکترونیکی و خطوط تولید صنایع ساختمانی، معدنی، نساجی، پتروشیمی و ... که نافمان همواره به آبشخورهای فرانسوی و کره ای و ایتالیایی و چینی وصل بوده درجا زده ایم!؟ اصلا صنایع نظامی هیچ، چرا در فناوری های حساس و تحت محدودیت هسته ای، نانوتکنولوژی، سلول های بنیادی، داروسازی، ساخت ماهواره و ... پیش رفته ایم؟ چرا تا وقتی شل و توتال، نفت و گازمان را استخراج می کردند در صنعت نفت و گاز حرفی برای گفتن نداشتیم ولی پس از آنکه به بهانه تحریم، کشورمان را ترک کردند با کمک مهندسان داخلی در پارس جنوبی در برداشت گاز بلاخره از قطر سبقت گرفتیم و با ساخت ابرپالایشگاه ستاره خلیج فارس برای اولین بار نه فقط خودکفا که به صادر کننده بنزین تبدیل شدیم!؟ یا چرا وقتی امثال زیمنس بیرون رفتند با مپنا و فرآب و مهاب قدس و ... آنقدر خوش درخشیدیم که افتتاح بزرگترین تونل انتقال آب شرق آسیا در سریلانکا را به نام ایران رقم زدیم!؟ سخن بسیار است و مجال اندک. تصویر آینده پیش روی ماست و نه در قاب جادویی رسانه های غربی. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۴۶۸۹۰۰:۲۱:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۹
نگارنده محترم مثل افغانستان بشیم هم حق ملت ایران هست
علی۱۲۱۵۲۱۱۰۹:۳۸:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۹
آقای رجایی چرا بحران مالی ده سال قبل اروپا و آمریکا را زمین گیر نکرد؟ چون شایسته سالاری و مدیریت دارند
ناشناس۱۲۱۵۳۰۷۱۰:۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۹
نه خیر چون درست رای ندادی
ناشناس۱۲۱۵۵۲۳۱۱:۱۳:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۹
پس اگر به کاندیدای مورد نظر شما رای ندهیم یعنی اینکه درست رای ندادیم!؟
ناشناس۱۲۱۵۸۰۱۱۲:۳۴:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۹
وقتی به اوضاع اقتصاد کشور و معیشت مردم نظر بیندازی باید بفهمی که درست رای ندادی.
ناشناس۱۲۱۶۹۷۴۲۲:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۹
8 سال دوران احمدی نژاد هم دیدیم خدارو شکر!!
امین۱۲۱۵۶۱۵۱۱:۳۸:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۹
مثلا کی بود که بهش رای بدیم ؟ اونهایی که توان ایجاد تغییر مطلوب داشتند در بین 4 نفر نبودند
ناشناس۱۲۱۵۹۲۸۱۳:۲۳:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۹
تو که درست به احمدی نژاد رای دادی ۸۰۰ میلیارد دلار کو؟
آزاد۱۲۱۶۶۳۱۱۸:۵۴:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۹
یادمه از 300میلیارد شروع کردید و تا پارسال میگفتید 800میلیاد،دلبندم دلار همون دلار است و تورم بهش نمیخورد اما هرچندصد میلیاردی که بود اگر واقعا دنبال پیداکردن حقیقت هستی باید ردش را در توسعه کسب و کار در اون سالها و توسعه صنایع و مسکن و توسعه اماکن فرهنگی و ورزشی و جاده و گازرسانی و آب رسانی و .... همچنین انباشته کردن صندوق ذخیره ارزی برای امروز که منتخب شما وهمفکرانتان ازش برداشت میکنید و اقساط وامهای مسکن را صرف امور جاری میکنند ردیابی کنید،صدالبته که اشخاص فرصت طلب امروزی همونوقت هم در بدنه حاکمیت حضور داشته اند و نمیتوان منکر بود،الف نیوز خواهش میکنم منعکس بفرمایید
ناشناس۱۲۱۵۳۸۷۱۰:۳۲:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۹
حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از تولید ملی کشور، نه از گردش کار و نه از سود و زیان خود گزارشی به دولت و مجلس نمی‌دهند و مالیاتی هم نمی‌پردازند.
ناشناس۱۲۱۵۴۴۵۱۰:۴۸:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۹
در امریکا 45 میلیون نفر زیر خطر فقر هستن و با کوپن غذا دریافت می کنند و وضعیت کشورهای اروپایی هم مناسب نیست وجود تعداد زیادی افراد کارتن خواب در امریکا و انگلیس و فرانسه و اسپانیا و غیره موید این ادعاست.
ناشناس۱۲۱۵۸۸۵۱۳:۰۹:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۹
چطور ایرانی و هندی و افغانی بلند میشوند می روند اروپا و امریکا براشون کار هست ولی برای خود اروپایی ها و امریکایی ها کار نیست. این افراد که شما از انها نام می برید یک مشت بی عار هستند که فقط برای خودشان چرخیدن و گشتند حالا که سنشون رفته بالا دیگه چیزی از دستشون بر نمیاد به جز گدایی
ناشناس۱۲۱۶۷۶۱۲۰:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۹
برخی ایرانی ها و هندی ها و افغانی ها در امریکا و اروپا در رستوران ها ظرف می شورند و سرویس های بهداشتی را تمیز می کنند.
ناشناس۱۲۱۶۲۸۰۱۵:۴۸:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۹
بگو خط فقر 4 نفره هم 25 میلیون تومان ماهانه است که اگر بر حسب قدرت خرید حساب کنیم میشه معادل 8 میلیون تومان در ایران یعنی برابر حقوق 80 درصد اساتید دانشگاه های ایران.
ناشناس۱۲۱۶۳۶۶۱۶:۳۳:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۹
خط فقر در ایران ۵ میلیون است و نه ۲۵ میلیون
ناشناس۱۲۱۵۷۰۹۱۱:۵۸:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۹
اتفاقاً زمین گیر کرد، برای آنها که در اروپا و آمریکا بودند حسش کردند. عواقب آن هنوز هم باقی است، و البته خاور میانه و قیمت انرژی هم دچار تغییرات شدند.
ناشناس۱۲۱۵۲۶۱۰۹:۵۶:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۹
فرضاً تمام حرف های شما و تلویزیون و مسوولان درست باشد در مورد توسعه و پیشرفت و ترقی و به بیان بعضی از سران 400 برابر پیشرفت کردیم! کارگر میگه حداقل دستمزد کارگران 40 سال قبل به قیمت امروز 230 دلار بوده و اکنون 130 دلار، فکر میکنم سکوت کنید بهتر است
ناشناس۱۲۱۵۳۰۵۱۰:۱۱:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۹
حسین رجایی عزیز به این پرسش پاسخ دهید از اقتصاد که بگذریم در علوم دینی که به خارج از کشور وابسته نبوده ایم. در این حوزه فرهنگی بگویید چقدر کار مفید و تاثیر گذار انجام شده است و نه در جهان بلکه در جهان اسلام کجا ایستاده ایم؟ تاثیر کارهای فرهنگی اینان بر جامعه ایران چگونه بوده است؟
ناشناس۱۲۱۵۴۷۹۱۱:۰۰:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۹
در دنیا یک بشکه نفت را به 1300 دلار ارزش افزوده تبدیل می کنند آنوقت دولتمردان ما بعد از گذشت 40 سال از انقلاب هنوز بدنبال صادرات نفت خام و سایر مواد اولیه هستند !
سیامک۱۲۱۵۸۴۵۱۲:۴۹:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۹
باید به یک مجلس درست حسابی و کار بلد رای بدیم تا این دولت رو مهار بکنه
ناشناس۱۲۱۴۶۹۹۰۰:۳۰:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۹
نمک رو زخممون نپاش، شما خوبی
ناشناس۱۲۱۵۲۱۸۰۹:۴۱:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۹
آقای رجایی پالایشگاه ها را به جای چهار سال در ده سال تموم کردید و با سه برابر قیما توتال. اگه تحت تأثیر تبلیغات صدا و سبما قرار گرفتید یه سؤال هم از متخصصان بپرسید
ناشناس۱۲۱۵۲۷۰۰۹:۵۸:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۹
شاید بعد از ده سال تمام کرده باشیم ولی با توتال هرگز تمام نمی کردیم به قول معروف دیر رسیدن بهتر از هر گز نرسیدن است
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۱۵۳۰۲۱۰:۰۹:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۹
با سلام و احترام متاسفانه دقیقا همین تفکر است که ده هاست نمیگذارد ما به پیش برویم. تا وقتی مدیران ما هم همانند شما به فکر دست یابی به کالا و فناوری خارجی با سرعت بیشتر و قیمت پایین تر باشند همین آش است و همین کاسه ... برادر بزرگوار، اگر همیشه لقمه جویده شده به دهان کودک بگذارید هیچوقت جویدن یاد نمیگیرد.
ناشناس۱۲۱۵۵۰۱۱۱:۰۷:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۹
منافع ملی ایجاب میکنه که تکنولوژی خارجی بگیریم.
ناشناس۱۲۱۵۵۹۰۱۱:۳۱:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۹
وقتی تکنولوژی خارجی به ما نمی دهند باید در صنایع مختلف خودکفا بشویم.
علی۱۲۱۷۳۲۷۰۸:۵۵:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۱۰
اگر هم به زعم بعضی ها تکنولوژی خارجی به ما نمیدن کار را به متخصص داخلی بسپاریم نه به نور چشمی هااااا
ناشناس۱۲۱۵۵۲۴۱۱:۱۳:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۹
شما توی خونه نون بپز چرا میری نانوایی خرید می کنی؟
ناشناس۱۲۱۵۵۹۸۱۱:۳۳:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۹
وقتی نانوایی بسته است باید نون را توی خانه پخت چاره ای نیست.
ناشناس۱۲۱۵۷۰۰۱۱:۵۸:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۹
اگر معتقد هستید مستقل از تکنولوژی دنیا! توسعه و پیشرفت کنیم با عرض معذرت از دنیا خیلی بیخبری.
ناشناس۱۲۱۶۲۲۷۱۵:۱۶:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۹
آقای رجایی ایده شما خوبه اما برای زمانی که زیرساخت ها به طور اصولی و اساسی ساخته شده باشند. نه مملکتی که هشتش گرو نهش هست میدونید با همین تفکر شما در پارس جنوبی چقدر از قطر عقب افتادیم. میدونی قطر با بهره برداری زودتر از پروژهاش انگار هزینه های عملیاتی رو از سهم ایران پرداخت میکرد؟ میدونید چقد مخازن و میدان‌های مشترک داریم که با در افتادن با دنیا نتونستیم هیچ برداشتی داشته باشیم. فرض کنید یه میدان نفتی مشترک با امارات داریم، ما به هر علت نتونیم برداشت کنیم و امارات با یه شرکت آمریکایی قرداد 50-50 ببنده و شروع به بهره برداری کنه، انگار که امارات سهم ایران رو بخشیده و سهم خودش رو به صورت کامل برداشت خواهد کرد. میدونید چقدر میدان مشترک داریم که این طوری هستند و خرما بر نخیل؟ لطفا شعار نده پیشرفت با تکیه بر همت و ارتباط با دنیا اتفاق می افته شما معتقدین فقط با همت این کار انجام میشه که کاملا اشتباه و بسیار زیانباره. چوب این نوع تفکر هم مردم مظلوم ایران میخورن.
ناشناس۱۲۱۶۳۷۱۱۶:۳۵:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۹
ساعت خواب میزان برداشت ایران چند سالی است که از قطر بیشتر شده
قليدون۱۲۱۶۲۹۷۱۵:۵۵:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۹
اينكه با پشتوانه نيروها و امكانات داخلي ميزان وابستگي به شركتها و تكنولوژي هاي غربي كم شود كار بسيار مفيدي است، هر چند جايگزين كامل ورود تكنولوژي نخواهد شد. مشكل اصلي نحوه اجراي اين تفكر است كه فقط كاهش هزينه و سرعت عمل و افتتاح و راه اندازي پالايشگاه ها،نيروگاه هاو .... ديده ميشود و كيفيت و كار كردن بر اساس اصول فني و استانداردي فداي حمايت از توليدات داخل شده و سازندگان رغبتي به توليد محصول با كيفيت ندارند.
ناشناس۱۲۱۵۴۱۹۱۰:۴۰:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۹
چه اشکالی داره ده سال طول بکشه وگرانتر بهتر از اینه که دست بسته تسلیم شرق وغرب باشیم.هرچه خود کفاتر آزادتر وافتخار آمیز
ناشناس۱۲۱۵۴۹۲۱۱:۰۳:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۹
میدان مشترک است نمی دونید؟
ناشناس۱۲۱۵۵۹۹۱۱:۳۴:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۹
اگر منتظر توتال و شرکت های غربی می شدیم الآن هم از قطر در برداشت از پارس جنوبی عقب بودیم.
ناشناس۱۲۱۶۰۸۵۱۴:۲۴:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۹
گزارش مرکز پژوهش های مجلس (در تاریخ 98/9/9): با عنایت به حضور گسترده شرکت نفت توتال در توسعه بهره برداری از میدان نفتی گنبد شمالی (در کشور قطر) و لزوم پیشگیری از آثار و تبعات ناشی از بهره‌برداری ایران بر تولید گاز قطر، این فرضیه را نمی‌توان رد کرد که عملکرد آن شرکت در طراحی فازبندی پارس جنوبی، با توجه کامل و بیش از حد متعارف به منافع قطر بوده که در موارد متعددی احتمالاً منافع کشور ما را به خطر انداخته است.
مانی۱۲۱۵۹۰۵۱۳:۱۶:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۹
بحث 5-10 سال نیست.بیش از 55 سال است که دربهای مملکت را بستند تا صنعت خودروی ایرانی و مستقل داشته باشیم. صنعت مستقل که فراهم نشد. هنوز هم بیش از 50 سال از صنعت روز خودروی دنیا عقبیم. ملت هم خودرو را 3 برابر گرانتر از اروپا و استرالیا و.... می خرد.مصرف 2 برابری سوخت و الودگی زیست محیطی را هم به ان اضافه کن. تنها در یک میدان رقابت واقعی،با رعایت مزیت های نسبی و قواعد اقتصادی میتوان پیشرفت کرد.وگرنه اگر مثل نویسنده متن - جناب رجایی - دنبال اختراع مجدد چرخ برویم،همیشه پانصد سال از دنیا عقب خواهیم بود.
ناشناس۱۲۱۶۰۱۱۱۳:۵۴:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۹
صنعت نظامی هم بسته است ولی الان جز بهترین های دنیا هستند در ضمن مهم بستن نیست مهم این است که تفکر از ان بستن چی هست که اگر برای رشد و صادرات باشد خوب است و اگر برای رانتی..
ناشناس۱۲۱۵۷۹۶۱۲:۳۲:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۹
همان توتال شما اول که می خواسته پالایشگاه بسازد ده برابر الان هزینه کرده تا به این سطح برسد التماس تفکر!
amir۱۲۱۴۷۰۲۰۰:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۹
مزدور یعنی چی؟ من بلد نیستم.
ناشناس۱۲۱۴۷۰۳۰۰:۳۳:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۹
میخواهیم ایران باشیم. ایرانی قدرتمند و پیشرفته.
ناشناس۱۲۱۵۲۲۴۰۹:۴۴:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۹
آقای رجایی درآمد روزانه هر فاز پارس جنوبی ۵ تا ۱۵ میلیون دلار است که به خاطر دوستان شما ما ده سال تأخیر در ۱۰ فاز داشتیم. این عدم النفع را حساب نمی کنید؟
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۱۵۳۳۳۱۰:۱۸:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۹
با احترام این عدم النفع ها، مثال همان عدم النفع های تاخیر در اجرای برجام است!!! عدم النفع واقعی وقتی است که خودتان هرگز یاد نگیرید چطور تاسیسات استخراج گاز درست کنید.
ناشناس۱۲۱۵۴۶۴۱۰:۵۳:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۹
ظاهرا هیچ اطلاعی از صنعت نفت ندارید؟ اگر قرار باشد که چرخ را از اول اختراع کنیم از رهنمودهای مقالات سفارشی و نمایشی شما استفاده میکنیم!
ناشناس۱۲۱۵۴۷۲۱۰:۵۷:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۹
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
علی اصقر۱۲۱۵۴۸۶۱۱:۰۲:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۹
توتال هم تکنولوژی میاورد هم سرمایه. همانطور که در ابتدای دولت اصلاحات این اتفاق افتاد. پارس جنوبی میدان مشترک است و قطر معطل خیال شما نمی مونه. به جای تبلیغات، حضوری برین و با کارشناسان منصف مشورت کنید
ناشناس۱۲۱۵۵۰۴۱۱:۰۸:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۹
پس چرا خودتون طراحی اش نمی کنید؟
ناشناس۱۲۱۵۶۱۸۱۱:۳۹:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۹
فازهای پارس جنوبی همه با طراحی مهندسان داخلی در 12 سال گذشته ساخته و به بهره برداری رسید.
ناشناس۱۲۱۶۰۴۶۱۴:۰۸:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۹
همه چیز را حتی چرخ را خودمان از نو اختراع میکنیم و به غرب تو دهنی خواهیم زد!
ناشناس۱۲۱۶۰۶۱۱۴:۱۴:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۹
ما میگیم ما آلمان باشیم نه ونزوئلا و کوبا و کره شمالی آیا این بد است؟!
ناشناس۱۲۱۷۰۴۵۲۳:۲۰:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۹
برادر عزیز جناب آقای رجایی! این یادتان باشد که توتال سال ها از منابع فکری و مالی عظیم استفاده کرده تا به این سطح رسیده. آیا با این همه مشکلی که برای مملکت ایجاد شده توان فکری و مالی مانده؟ می خواهید 100 سال تجربه توتال یا هر شرکتی را از اول کسب کنید؟ تکنولوژی را میخرند و به روزش می کنند!! نه اینکه از اول چرخ بسازیم!
ناشناس۱۲۱۷۱۸۴۰۵:۲۵:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۱۰
آقای رجایی:میدونم نظرات من پخش نمیشه ولی گفتم بهت بگم زمانی میتونی ادعای بومی سازی صنعت بکنی که فرار مغزها نداشته باشی.خدا وکیلی چند درصد از نخبه های ما میمونن تو کشور و چند درصد الان تو آمریکایی که همه امکانات پیشرفت رو فراهم میکنه؟؟؟
ناشناس۱۲۱۵۴۳۱۱۰:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۹
دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است توتال و سایر شرکت های غربی هرگز برای ما کاری انجام نمی دهند توتال یکبار در سالهای قبل سر ایران کلاه گذاشته بود و اکنون دوباره فاز جنوبی را ترک کرد و از اطلاعات بدست آمده به نفع قطر استفاده می کند که به ضرر ماست.
ناشناس۱۲۱۵۵۴۴۱۱:۱۷:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۹
از راه آهن ميانه تبريز بعد از 20 سال فقط 132 کيلومترش افتتاح شد! اينو مقايسه کنيد با مدت ساخت راه آهن سراسری با اون تکنولوژی اوليه.
ناشناس۱۲۱۵۶۲۸۱۱:۴۲:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۹
در زمان تصدی دکتر قالیباف در شهرداری تهران 300 کیلومتر خطوط مترو احداث شد مدیریت جهادی تنها راه پیشرفت کشور است.
ناشناس۱۲۱۵۸۱۷۱۲:۳۸:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۹
مدیریت جهادیش بگونه ای بود که همه کارها را بخودی ها داد و شهرداری تهران را برای سال ها بدهکار کرد
ناشناس۱۲۱۵۸۵۴۱۲:۵۴:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۹
قالیباف پل و مترو و اتوبان و پارک و فرهنگسرا میساخت اما شورای شهر جدید فقط اسم و فامیل بازی می کند !
ناشناس۱۲۱۶۱۵۱۱۴:۴۴:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۹
هدف اینها گرفتن همه قراردادهای نفتی گازی و ... هست اینها دنبال پول هستن نه پیشرفت کشور
عباس اکبری۱۲۱۴۷۰۷۰۰:۳۷:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۹
ما ایران اسلامی ناب حسینی میخواهیم چرا هروقت دولتها وسیاسیون ناکارامدمیشن الگورا ازکشورهای خارجی میگیرند و ماله کشی می کنند؟ایران با تمدن و تاریخ اسلامی بایستی از اسلام الگوبکیرید
ناشناس۱۲۱۴۷۰۸۰۰:۳۷:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۹
" وقتی ما به ترکیه اشاره می کنیم آیا می دانیم در مورد کشوری حرف میزنیم که به عنوان مرکز امپراتوری عثمانی، برای چند صد سال بزرگترین رقیب روسیه تزاری و بریتانیای کبیر بوده است؟ درست همان زمانی که "قاجار"، پاره های تن ایران را به روس و انگلیس تقدیم می کرده است. آیا می دانیم که وقتی ما با "پهلوی ها" فقط نفت فروختن و کالا خریدن را تمرین می کردیم، ترکیه بر روی پای خود ایستادن را آموخته است؟ "
ناشناس۱۲۱۵۴۶۶۱۰:۵۴:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۹
همین ترکیه هم الان برتری خاصی از ما ندارد و در یک سطح هستیم و فقط به خاطر یک تبلیغات رسانه ای که برای گردشگری است بعضی ها فکر می کنند خبری است
ناشناس۱۲۱۵۵۵۲۱۱:۲۰:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۹
ترکیه در سالهای قبل 6 مرتبه صفرهای پول ملی خود را کم کرده است این یعنی فاجعه اقتصادی .
ناشناس۱۲۱۵۷۶۱۱۲:۱۲:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۹
در امد سرانه ترکیه ۲ برابر ایران است، انهم بدون نفت و آزادانه با دنیا داد و ستد میکند.
ناشناس۱۲۱۵۸۰۵۱۲:۳۵:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۹
فکر کردی هرکس دلار بیشتری در بیاورد بیشتر پولدار است است؟ نه عزیزم قیمت خانه در انجا ارزان تر است ولی قیمت بنزین و اب و برق و کل انرژی ها این جا ارزان تر است و در مواد غذایی هم در یک سطح قیمتی
ناشناس۱۲۱۶۳۰۹۱۶:۰۳:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۹
درامد سرانه پاکستان از ایران کمتر است ولی بر عکس ان قدرت خرید ان اگر از ایران بیشتر نباشد کمتر نیست لطف کنید به صورت علمی حرف بزنید نه بر اساس عدد های ۲ برابری که بر مبنای دلار می اید و نسبی است مثلا كارگر قطری با اینکه درامد کمتری از کارگر امریکایی دریافت می کند ولی از ان امریکا قدرت بیشتری در خرید دارد
ناشناس۱۲۱۴۷۱۷۰۰:۴۳:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۹
دکتر چمران خیلی مرد بزرگی بود.
ناشناس۱۲۱۵۳۱۶۱۰:۱۳:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۹
چمران زن امریکایی با چهار فرزند دختر داشت که آنها را رها کرد و در پی جنگ رفت
ناشناس۱۲۱۵۵۰۶۱۱:۰۹:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۹
دفاع از مردم مظلوم کرد و سرپرستی از بچه های یتیم و بعد هم در دفاع از کشور خودش شهید شد. در ضمن زن و بچه اش را ول نکرد، آنها در لبنان همراه دکتر بودند و بعد به انتخاب خودشون برگشتن آمریکا.
ناشناس۱۲۱۵۵۱۱۱۱:۱۱:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۹
چمران یک دختر داشت و 3 پسر که یکی از پسران بعد از برگشتن به آمریکا در استخر غرق شد و فوت کرد. چرا الکی یه چیزی میگی؟!
امیر حسین سلطان/تهران۱۲۱۴۷۱۹۰۰:۴۴:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۹
لطفا از کشورهای دیگر نمونه نیاورید. اگر هنر داریم ایران خودمان را ایرانی آباد و آزاد حفظ کنیم. اکثریت هموطنان مان مسلمان هستند و دین شان را هم دوست دارند(حساب اقلیت همیشه جداست) اما دین را بهانه ای برای در رنج و عذاب قرار دادن این و آن قرار ندهیم. من و شما هر دو ایرانی باید به اسلام دین اکثریت مردم کشورمان افتخار کنیم و من و شما هر دو مسلمان هم باید به ایرانی بودن مان بسی افتخار کنیم. اگر بتوانیم دیانت و ملیت خودمان را توامان با هم نگه داریم و برای اعتلای هر دوی شان کوشش کنیم آنگاه نیازی نخواهد بود به وضع و رفاه و معیشت و آزادی کشورهای دیگر غبطه بخوریم و یا بخواهیم خودمان را به آنها برسانیم.
ناشناس۱۲۱۶۲۸۲۱۵:۴۹:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۹
شيعه مايه افتخار ما ايرانيان است
ناشناس۱۲۱۴۷۲۱۰۰:۴۶:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۹
معیار فقط رشد اقتصادیست که بدون وجود سایر ازادیها و شفافیتها در یک جامعه محقق نمی شود.
ناشناس۱۲۱۵۳۲۰۱۰:۱۳:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۹
فعلا که آزادی و آزادی طلبان و طرفداران کنسرت و بی حیایی اقتصادمونو داغون کردن
ناشناس۱۲۱۵۴۸۷۱۱:۰۲:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۹
اصلاح طلبان اقتصاد کشور را نابود کردند.
ناشناس۱۲۱۵۳۸۶۱۰:۳۲:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۹
این دیدگاه مثالهای نقض زیادی دارد. بزرگ‌ترینش چین. چین حداقل ۳۰ ساله رشد اقتصادی زیادی داره اما در زمینه های دیگه آزادی تقریبا چیزی وجود نداره. این دیدگاه شما با هرم مازلو هم سازگار نیست. تو همین ایران هم اولویت خیلی‌ها ابتدا رفاه اقتصادیه.
ناشناس۱۲۱۴۷۳۳۰۰:۵۷:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۹
اول در صنایع نظامی هزینه تمام شده مهم نیست اما در خودرو سازی و ... تولید انبوه و هزینه تمام شده بسیار مهم است. تا به الان ایا در زمینه هسته ای موشکی و ... گزارشی از هزینه ها و قیمت تمام شده ارائه شده است؟ دوم تا قبل تحریم ها می گفتند خودرو ملی داریم با تحریم معلوم شد چقدر ملی بوده است. سوم اگر مردم پراید سوار نشده بودن الان خودروسازها ادعا داشتند در زمره بهترین کشورهای تولید کنند خودرو هستند و چه پیشرفتها که نکرده اند. در زمینه های نانو و دانش های نوین هم حرف بسیار است خودم در این زمینه ها کار کرده ام اینکه پیشرفت علمی را چاپ یه سری مقالات ه عموم محققین اطلاع دارن چگونه چاپ می شود بدانیم خودمان را گول زده ایم. تورم رفاه فساد تبعیض را مردم بطور واقعی لمس می کنند هر پیشرفتی که منجر به رفاه اسایش مردم نشود هیچ خاصیتی ندارد جز تبلیغ برای هپعده ای.
ناشناس۱۲۱۵۴۹۴۱۱:۰۴:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۹
مونتاژ پراید نتیجه مدیریت لیبرال هاست و ساخت موشک های بالستیک دور برد نتیجه مدیریت جهادی است.
علی۱۲۱۶۴۲۲۱۷:۰۳:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۹
حالا بگو‌ببینیم جی پی اس موشک کجایی هست ؟ پلت فورم موشک های ایران مال کجاست ؟؟؟ بومیه ؟؟؟؟
ناشناس۱۲۱۴۷۴۳۰۱:۰۶:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۹
کره شمالی شدیم.
ناشناس۱۲۱۵۴۸۴۱۱:۰۲:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۹
اگر کشور بدست افراد متخصص و متعهد اداره می شد ژاپن و یا حداقل سنگاپور و مالزی می شدیم.
ناشناس۱۲۱۵۹۳۹۱۳:۲۹:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۹
خیر ما کره شمالی نشدیم ایران شعب ابوطالب شد
ناشناس۱۲۱۴۷۵۰۰۱:۱۴:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۹
80 سال نفت فروختیم و پولش رو خوردیم و به فکر اینده نبودیم !
ناشناس۱۲۱۶۳۴۱۱۶:۲۳:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۹
80سال نفت را فروختند و پولش را خوردند فقط بدبختی آن برای ملت بود
ناشناس۱۲۱۴۷۵۳۰۱:۱۶:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۹
اگر مسیر پیشرفت و خوشبختی از شاهراه دوستی و تعامل با آمریکا و متحدانش می گذرد پس چرا در صنایع نظامی که 40 سال است تحریم مطلق بوده ایم در بین ده کشور اول جهان ایستاده ایم کپی موشک های کره شمالی و چین اسمش پیشرفت ؟؟؟
ناشناس۱۲۱۵۲۶۶۰۹:۵۸:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۹
داداش این آمار رو از کجا آوردی
ناشناس۱۲۱۵۳۲۷۱۰:۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۹
این حرفهای خاله زنکی رو از کجا در میارید گلوبال هاوک آمریکا رو موشک ایرانی زد که نمونا اش رو علی الظاهر نه چین داره نه کره حتی اس 400 روسیه هم نمیتونه اونه بزنه
ناشناس۱۲۱۵۴۲۱۱۰:۴۲:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۹
اگر مسیر خوشبختی در تعامل با امریکاست!!! چرا قبل از انقلاب که با آنها دوست بودیم یانکی ها 50 درصد نفت ایران را مُفت می بردند و با کاپیتولاسیون تحقیرمون می کردند فقیر بودیم و کوخ نشینی بیداد می کرد ؟!
ناشناس۱۲۱۵۹۹۳۱۳:۵۱:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۹
چرا خودردسازی دولتی ما عرضه کپی کردن رو نداره؟ من شخصا حاضرم سوار کپی پورشه و مرسدس شم
ناشناس۱۲۱۴۷۵۴۰۱:۱۷:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۹
دوست عزیز مغالطه سر و ته ندارد اگر در نهایت به پالایشگاه خلیج فارس بندرعباس رسیدید بدانید که در کنار همان پالایشگاه نام استان هرمزگان منطقه محروم هرمزگان است و هنوز خیلی از مردم همان منطقه یا در قاچاق گازوییل مشغولند یا کالا و مدارس کپری در میناب و هشتبندی که نامش شاید بگوش شما نخورده فراوان ، در هر صورت هر قدر خود را به گمراهی بزنیم فرق بسیار زیادی بین برج خلیفه امارات و منطقه هرمزگان هست توسعه اگر بدون بسط سیاست خارجی و تعامل باشد ولو دانشمند هسته ای هم داشته باشیم یا شهید می‌شود یا در پراید جان می‌سپارد ، وگرنه بزرگترین جزیره خلیج فارس و بزرگترین دریاچه جهان و بیشترین دانش مهندسی به مثل زنبور بی عسل سعدی میماند یا امروزی تر بگوییم بنزین داریم رولزرویس هم داریم ولی گواهینامه و پلاک برای رانندگی نداریم اگر روی اصول نرانیم مجبوریم مرتب جاده خاکی برویم ، و نسل بعدی هم از بین برود
ناشناس۱۲۱۵۳۴۴۱۰:۲۲:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۹
اتفاقا دقیقا برعکس وضع مملکت رو همونهایی به این وضع رسوندند که مدعی گفتگو با دنیا بودند و میگفتند ما زبان دنیا رو بلدیم بنی صدر میر حسین هاشمی خاتمی روحانی بس کنید بیچارمون کردید تا کی میخواید نفهمید
ناشناس۱۲۱۵۵۶۶۱۱:۲۵:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۹
نه برادر کره شمالی خوبه با هیج جا هم تعامل نداره راحت!!! چرا ما نمی تویم مثل کره جنوبی با الگو گیری از پیشرفتهای کشورهای دیگر و بهره گیری از روشهای صحیح اقتصادی و سیاسی کشورمون رو توسعه بدیم. چرا فکر می کنیم تعامل با دنیا یعنی سپردن کشور به استثمار. نه خیر هر رابطه ای لزوما مخرب نیست
ناشناس۱۲۱۶۷۶۷۲۰:۳۳:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۹
کره جنوبی و ژاپن مستعمره امریکا هستن و تجاوز نظامیان امریکایی به زنان و دختران این دو ملت نشانه خفت خواری این دو کشور است.
سوئد و سنگاپور۱۲۱۴۷۵۶۰۱:۲۲:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۹
یک کشور عادی که نصف مردم رویای مهاجرت نداشته باشن . به اینده امید داشته باشن
ناشناس۱۲۱۵۵۰۵۱۱:۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۹
یک سوال چرا چین که بزرگترین و موفق ترین کشور است مردمانش بیشترین درخواست برای مهاجرت دارند و بعد کره جنوبی نمیدونستی چون تقصیری نداری به خاطر اینکه با تبلیغات مسموم زندگی می کنی و از دنیا خبر نداشته باشید می شود همین
ناشناس۱۲۱۵۷۲۸۱۲:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۹
کی گفته چین موفق ترین کشور دنیاست؟ چین یک کشور کارگر ارزان است همین و بس
ناشناس۱۲۱۵۸۲۰۱۲:۳۹:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۹
چین بعد از اتحادیه اروپا بزرگترین قدرت اقتصادی دنیاست.
ناشناس۱۲۱۶۱۳۶۱۴:۳۷:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۹
اگر اقتصاد خوبی هم داشته باشه موفق ترین کشور دنیا نیست ! از نظر رفاه اجتماعی و ازادی عقب ترین است
ناشناس۱۲۱۴۷۵۸۰۱:۲۳:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۹
جناب آقای رجایی عزیز، اجازه بدید پاسختون رو با آمار دقیق بانک جهانی بدهم (آنهم فقط با محوریت قرار دادن کشورهایی که خودتان از آنها نام بردید): درآمد سرانه‌ی برخی کشورها در سال 1976 (به دلار): ایران 2017 ترکیه 1248 مکزیک 1454 چین 167 (بله تعجب نکنید 167) کره جنوبی 831 آرژانتین 1948 سنگاپور 2759 درآمد سرانه همان کشورها در سال 2018: ایران 5491 ترکیه 9346 مکزیک 9807 چین 9608 کره جنوبی 31346 آرژانتین 11627 سنگاپور 64041 بی تردید کسی که از وجدانی بیدار برخوردار باشه متوجه همه چیز خواهد شد.
ناشناس۱۲۱۵۲۳۲۰۹:۴۶:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۹
احسنت.
ناشناس۱۲۱۵۳۱۱۱۰:۱۲:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۹
با هیچ متر و معیاری حق ما این نبود آقایان مسئول. خداوند جوابتون رو بدهد.
ناشناس۱۲۱۵۳۴۰۱۰:۲۰:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۹
در دهه هفتاد میلادی 5 میلیون بشکه نفت فروخته میشد برای 30 میلیون نفر الان تحریم همه جانبه برای 80 میلیون نفر.
ناشناس۱۲۱۵۵۱۲۱۱:۱۱:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۹
ان وقت فکر کردی ان ها به خاطر اینکه ۱۰ برابر شما درامد سرانه دارند حتما ۱۰ برابر ایران هم میزان قدرت خرید دارند نه ؟ خخخخخه واقعا خنده ام گرفت!!
ناشناس۱۲۱۵۸۱۱۱۲:۳۶:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۹
قیمت تجهیزات صنعتی که دلاری است. حالا اگر مثلاً گوجه فرنگی اینجا ۱۰۰۰۰ تومان است و در کشور همسایه ۳۰۰۰۰ تومان از نظر شاخص‌های اقتصادی نکته‌ی مثبتی هم نیست. چون منجر به قاچاق میشود.
ناشناس۱۲۱۵۵۳۶۱۱:۱۶:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۹
خوب وقتی یارانه به انرژی ها و ... داده می شود که به اندازه ۲ برابر کل بودجه دولت است معلوم است که زیاد رشد نمی کند و قیمت کالاها در ایران با خارج شما فرق می کند و ارزان تر می شود و تبع ان دستمزد هم ارزان تر ولی وقتی همه چیز ازاد شد این درامد هم چند برابر می شود یعنی ماندم که شما هنوز این را نفهمیدی؟
ناشناس۱۲۱۶۵۰۱۱۷:۴۳:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۹
متاسفانه شما هنوز نمی‌دانید که درآمد سرانه هر کشور مربوط به درآمدهای خارجی آن میشود و نه درآمدهای داخلی!!!!!
ناشناس۱۲۱۵۵۴۷۱۱:۱۸:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۹
حتما هم فکر کردی قبل انقلاب وضع مردم خوب بوده؟ نه یک تغییر اساسی در نوع تفکر داشته باشید چون امارهای فقر قبل از انقلاب چیز دیگری می گوید
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۱۵۵۶۸۱۱:۲۵:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۹
با سلام خوب بود بجای ارائه صرف مشتی آمار به این اشاره میکردید که در فاصله 1974_1978، هر ساله در آمد نفتی ایران 4 برابر!! سال قبل میشده است. سالی 4 برابر!! همچنین اشاره میکردید که در 2018، تحریم های آمریکا فروش نفت ما را به یک چهارم کاهش داده است. خلاصه بگویم شما دارید فروش روزی 6 میلیون بشکه نفت با جمعیت 25 میلیونی را با فروش نیم میلیون بشکه نفت برای جمعیت 80 میلیونی مقایسه میکنید!!! مطمئن باشید اگر پهلوی ها فقط میتوانستند 0.5 میلیون بشکه نفت در روز صادر کنند سرانه هر ایرانی چیزی نزدیک به صفر بود.
ناشناس۱۲۱۵۶۹۴۱۱:۵۷:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۹
ببخشید اگر آنها روزی پنج میلیون بشکه می‌فروختند و اینها روزی صدهزار تا هم نمی‌توانند بفروشند مقصرش کیست؟؟؟؟!!!! ما دو سال پیش هم که تحریم نبودیم درآمد سرانه‌ی مان نهایتا ۱۵ درصد بالاتر از این مقدار بود تمام اسنادش هم موجوده کلا توی این دو سال اقتصاد ایران ۲۰ درصد کوچکتر نشده! پس یه مردم آدرس غلط ندهید
ناشناس۱۲۱۶۷۱۱۱۹:۵۳:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۹
دوست عزیز تحریم‌ها در آبان 1397 اجرایی شدند. صبر کنید و آمار سال‌های 2019 و 2020 را ببینید! متاسفانه این آمار روزهای خوشمان بوده جناب رجایی.
ناشناس۱۲۱۵۷۴۱۱۲:۰۵:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۹
و این را هم می نوشتی که هر سال که درامد نفتی ایران ۴ برابر سال قبلش می شد میزان فقر هم در ایران بیشتر می شد به خاطر تورم ان و وارات بیشتر و پایین نگه دلشتن دستوری نرخ ارز
حسن۱۲۱۴۷۵۹۰۱:۲۴:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۹
شما حرفهای مردم را نمی خواهید درک کنید و مرتب به دنبال یافتن مثال نقض هستید.فقط یک نکته بگم کشورهای ارمنستان و گرجستان هیچ چیز نداشتند و الان رفاهشون بیشتر از ماست قطر و عربستان و امارات رو دیگه نمی گم.جالبتر اینکه وضع رفاه لبنان هم طبق تصاویر خودتون از اکثر مناطق به جز شمال پایتخت بهتره.
ناشناس۱۲۱۵۳۵۰۱۰:۲۴:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۹
گرجستان و عربستان با مساحت کم و جمعیت حدود 6 میلیون نفر سرانه درآمدشون اندازه ایران هستش فقط چون تورم تک رقمی و ثبات داره شما فکر میکنی خیلی رفاه داره. امارات 10 میلیون نفر جمعیت داره و اندازه ایران نفت داره و روی توریسم هم سرمایه گذاری گسترده ای کرده عربستان 33 میلیون جمعیت داره و روزی 10 میلیون بشکه نفت میفروشه.
ناشناس۱۲۱۵۳۵۴۱۰:۲۵:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۹
منظورم گرجستان و ارمنستان بود.
ناشناس۱۲۱۵۵۱۹۱۱:۱۳:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۹
مردم ارمنستان فقیر هستن با اینکه جمعیت کمی دارند اما مشکلات فراوانی دارند.
ناشناس۱۲۱۵۵۵۴۱۱:۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۹
رفاه گرجستان و ارمنستان بهتر ایران است؟ بی خیال عمو یک سایتی است که تفاوت این ها را میدهد بیرون و تفاوت زیاد با ایران ندارد ولی عربستان را درست گفتی
ناشناس۱۲۱۶۱۰۱۱۴:۲۸:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۹
گرجستان و ارمنستان نفت ندارند مگر نه اوضاع خیلی بهتری داشتن
ناشناس۱۲۱۴۷۶۱۰۱:۲۴:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۹
همانند تمام سال‌های گذشته، کماکان بدنبال اختراع چرخیم!با این ذهنیت که چرخ دایره نه، که باید مربع باشد چون چرخ دایره‌ای اختراع غرب است!!!!!!
علی اصقر۱۲۱۴۷۶۵۰۱:۲۸:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۹
آقای رجایی سلام فکر می کردم مطالب شما درباره سایر کشورها با تحقیق و مطالعه و مشاهده بدست آمده است اما وقتی نوشته شما را درباره پارس جنوبی و زیمنس را خواندم به ذهنم رسید احتمالا شما از فارغ التحصیلان علوم انسانی هستید که تحت تأتیر تبلیغات صدا و سیما درباره پیشرفت فنی قرار گرفته اید برادر من، شما پالایشگاه نفت ستاره و پالایشگاه های پارس جنوبی را به جای چهارسال، در ده سال تموم کردید. شما پالایشگاه های پارس جنوبی را با سه برابر سرمایه گذاری ارزی نسبت به توتال ساختید و ۹۰% تجهیزات این پالایشگاه ها، خارجی است چرا در این بین از ده سال عدم النفع این تأخیرها صرف نظر می کنید؟ درآمد روزانه هر فاز پارس جنوبی بین ۵ تا ۱۵ میلیون دلار است. برای ده فاز بعد از دولت اصلاحات، ماشین حساب بیارین. من بیشتر از شما به توان داخلی اعتقاد دارم اما توسعه تولید داخل نیازمند مدیران دولتی باسواد و پاکدست است نه شو تبلیغاتی. البته شما هنوز پاسخ کامنت قبلی منو درباره طبری ندادید.
ناشناس۱۲۱۵۵۶۲۱۱:۲۳:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۹
عزیزم بالای۶۰ درصد این پالایشگاه داخلی است و لطف کنید چند تا از بالا تا اینجا پیام نذارید و اشتباه خودتان را درست قلمداد کنید و اشتباه برای دیگران
ناشناس۱۲۱۴۷۶۶۰۱:۲۸:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۹
باید مثل سوییس ونیوزلندباشیم که زندگی بی حاشیه ای دارند یا مثل هنگ کنگ که چهار ماه هست راهپیمایی اعتراض امیز دارند وتنها یک نفر کشته شد .تو ایران تا مردم اعتراض میکنند ارازل واوباش جعلی میان وسط سفره را جمع می کنند
حامد۱۲۱۴۷۷۱۰۱:۳۱:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۹
شما از نفوذ منطقه ای ایران و سردار سلیمانی نوشتید. مهمتر از نفوذ سیاسی، قدرت اقتصادی است. بازار عراق دست ترکیه است یا ایران؟
ناشناس۱۲۱۵۵۷۳۱۱:۲۷:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۹
مثل اینکه شما چند سال از اخبار عقب هستید و خبر ندارید بازار عراق دست ایران و رقابت بین چین ایران و ترکیه است
علی۱۲۱۴۷۷۵۰۱:۳۵:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۹
با خواندن متن شما، خواننده تصور می کنه که ایران بهترین کشور دنیاست و الان همه مردم دنیا برای گرفتن ویزا و اقامتش سر و دست می شکنن. هزاران موسسه زبان فارسی رو به علاقمندان مشتاقش آموزش میدن و دانشگاه هاش پذیرای دانشجو از سراسر جهانن. فرهنگش جهانگیر شده و سیستم سیاسیش مایه حسرت خیلی هاست. البته که اینها رویاست و با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه. اجازه بدید از رویا بگذریم و پامون رو روی زمین بذاریم. شما یک کشور مثال بزنید که با آمریکا رابطه نداره، ولی پیشرفته محسوب میشه. چرا مسأله رو این شکلی نمی بینید؟ حتی چین که از لحاظ سیستم سیاسی کاملا در تضاد با آمریکاست، بزرگ ترین شریک تجاریش محسوب میشه.
ناشناس۱۲۱۵۵۸۶۱۱:۳۰:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۹
ما که از دید نویسنده این طور برداشت نکردیم که گفته باشد همه چیز خوب است و فقط گفته درست فکر کنید و دنبال دلیل واقعی باشید و نه دلیل های حاشیه ای در ضمن ۹۹ درصد دنیا با امریکا رابطه دارند که فقط کمتر از ۳۰ درصد ان پیشرفته هستند
حامد۱۲۱۴۷۷۷۰۱:۳۷:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۹
ما آرژانتین و مالزی رو نمیخوایم. دوران نورانی دهه ۶۰ را میخوایم که اختلاس نبود.
ناشناس۱۲۱۵۳۷۷۱۰:۲۹:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۹
خود ما هستیم که به اختلاس گر ها رای میدیم
ناشناس۱۲۱۵۸۲۷۱۲:۴۲:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۹
از ماست که بر ماست.
ناشناس۱۲۱۴۷۸۰۰۱:۳۹:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۹
خواست اکثریت مردم مشخص است کسی علاقه ندارد کشور کره شمالی و ونزئلا شود و اکثریت خواهان سوئد و فنلاند شدن هستن ولی مرغ شما و مطالب شما یک پا دارد !!!
ناشناس۱۲۱۵۳۹۳۱۰:۳۴:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۹
خواست اکثر مردم ما نه اقتصاد است نه تورم نه بیکاری نه سوئد شدن نه فلاند شدن اکثریت مردم بارها پای صندوق های رای خواسته شون رو با صدای بلند اعلام کردند خواسته اکثریت فقط و فقط ورود زنان به ورزشگاه و بزن و برقص و کنسرت و ربنای شجریان وووو هست
ناشناس۱۲۱۶۷۷۷۲۰:۳۹:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۹
پس چرا خواست مردم رو بهشون نمیدین که برن سراغ خواسته بعدیشون؟
علی اصقر۱۲۱۴۷۸۱۰۱:۳۹:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۹
عامو اطلاعات اشتباه بهت دادند. چینی ها چندین برابر ما غذا میخورن. اون حرف وزیر نیرو مال دو دهه قبل بود. ما ایرانی ها اسراف می کنیم اما سیر کردن دو میلیارد چینی توسط کمونیست ها کار کوچکی نیست!
ناشناس۱۲۱۴۷۸۲۰۱:۴۱:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۹
تحریم ها اصلن تأثیری نداشت ! بنزین 3000 تومن
ناشناس۱۲۱۴۷۸۴۰۱:۴۲:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۹
الان دقیقا در کشور سوریه به کجا رسیدید ؟ وضع زندگی مردم سوریه چگونه است ؟؟؟
ناشناس۱۲۱۵۶۵۲۱۱:۴۸:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۹
نگذاشتیم داعش در همسایگی ایران دولت عراق و شام تشکیل دهد.
ناشناس۱۲۱۵۹۵۶۱۳:۳۶:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۹
وضع زندگی مردم افغانستان و پاکستان و مصر و سودان و لیبی که زیر بلیط کدخدا هستن چگونه است ؟!
ناشناس۱۲۱۶۲۳۵۱۵:۲۲:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۹
افغانستان مصر و ... جنگ داخلی وخارجی داشتن . افغانستان نفت داره ؟؟
ناشناس۱۲۱۶۴۴۵۱۷:۱۷:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۹
افغانستان کلی معادن با ارزش داره که دست نخورده مونده.
ناشناس۱۲۱۴۷۸۹۰۱:۴۸:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۹
خواست مردم مشخص ولی گوش شنوایی دیده نمیشه
مهرداد۱۲۱۴۷۹۴۰۱:۵۲:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۹
حسین اقای عزیز سلام بنده خیلی بی تعارف خدمت شما عرض کردم همه چیز کشور ما خوب است الان اقتصاد چون اقتصاد خوب نیست هیچی کشور خوب نیست نفت که فرمودید نفت مال مردم حال و نسل های آینده است که قرار است بیاید یکسری افراد فقط نوک بینی را میبیند مسئول سیستم اقتصادی کشور شدند همان طور که خدای بزرگ میفرماید: برای پادشاهی، علم و سلامتی جسمانی کافی است نه سیاست ما کشور سیاست زده هستیم
ناشناس۱۲۱۴۷۹۸۰۱:۵۷:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۹
مقاله منصفانه و دقیقی است، ای کاش قبل از اظهار نظر متن مقاله را کامل مطالعه کنیم.
ناشناس۱۲۱۵۲۲۸۰۹:۴۵:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۹
کامل و با دقت خواندم نویسنده به سختی تلاش کرد بگوید در این 40 سال موفق بوده ایم. حال آنکه موفقیت را باید دید و باید حس کرد. نوشتن که کاری ندارد یک کاغذ میخواهد یک قلم
شهروند۱۲۱۴۷۹۹۰۱:۵۷:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۹
امان از نفوذی . من به عنوان یک شهروند مهندس که اتفاقا در شرکت ملی گاز هستم با استقلال اقتصادی کاملا موافقم ولی وقتی نامردی و شلختگی و وارفتگی و بی سوادی و البته اشرافی گری مدیران و وزیران را می بینم به ستوه می آیم.من یک طرح برای صرفه جویی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی دادم بجای حمایت کاملا مرا منزوی کردند. متاسفانه بعضی از مجلس هم وامدار وزیران و دولت شده اند. جمله جالبی از رئیس جمهور فیلیپین خواندم که گفته به مسوولان رشوه بگیر شلیک کنید ولی مواظب باشید نمیرند.
ناشناس۱۲۱۴۸۰۵۰۲:۰۶:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۹
و من شرط میبندم که خود شما هم تا به حال یک میخ به دیوار نزده اید و از همت و تلاش صحبت میکنید بنده فوق لیسانس هستم خود اشتغالی کرده ام و دوست دارم یه نفر از کشور دیگه تعریف کنه به همین خاطر در حد وسعم کارهای برای کشورم و خودک انجامد می دهم، ولی مشکل اینجاست که زیرساخت پیشرفت نیست.
ناشناس۱۲۱۴۸۰۷۰۲:۰۷:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۹
جواب چرا ها اینه که بذر ایرانی نمیتواند را قبل از انقلاب در ذهنمان کاشته اند
میم۱۲۱۴۸۰۸۰۲:۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۹
اجازه دهید طور دیگر هم به قضیه نگاه کنیم، اگر فرض کنیم تحریم نعمت است باید مصداقی در دوران صنعتی داشته باشیم که یک کشور در شرایط انزوا رشد بهتری از نظر تکنولوژی، صنعت و اقتصاد نسبت به سایر کشورهای بدون تحریم داشته است. در این صورت هر نوع تلاش برای تعاملات بین الملل و رفع تحریم یا حتی دور زدن تحریم یک ضد ارزش است. از تحلیل عوامل موثر بر ایجاد و دوام تحریمها و کیفیت توسعه صنعتی در جاهایی که نام بردید میگذرم اما فرض کنیم مسیر پیشرفت مستقلی از تعامل با غرب یا شرق انتخاب کردیم. در این صورت استراژی پیرامونی مبتنی بر مدیریت بیرونی آنتروپی را انتخاب میکنیم که کردیم و در تضاد با منافع کسانی خواهد بود که نمیخواستیم با آنها تعامل داشته باشیم. در این صورت مزیتهای نسبی ما در این تقابل چیست. بیشتر توضیح نمیدهم فقط توصیه میکنم برای نتیجه گیری بهتر تاریخ را ورق بزنیم. آنچه به نظر میرسد اینست که دو گروه سیاسی یکی تعامل با شرق را برای تقابل با غرب و دیگری بالعکس را انتخاب کرده (حداقل در عمل). اطلاع ندارم کسی تقابل با شرق و غرب را با تکیه بر ارزشمندی تحریم انتخاب کرده باشد و تقابل را چه با شرق باشد چه با غرب فی حد ذاته ارزشمند تلقی کند. یادآوری میکنم سهم ما از اقتصاد جهانی در کنار مشارکت ما در مستشاری نظامی در کشورهای دیگر و مقایسه آن با رقبا، انسان را به فکر فرو میبرد. فقط خواستم پنجره ای جدید بازکنم.
ناشناس۱۲۱۴۸۰۹۰۲:۱۳:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۹
ترامپ البته نمی فهمد چه لطف بزرگی دارد به ما می کند همانطور که خودمان هم نمی فهمیم واقعا تمیزترین جمله ای که توی این متن خوندم همینه
ناشناس۱۲۱۴۸۱۰۰۲:۱۸:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۹
با این مسولین اخرین کشوریم. تورم بالا و فساد بالا
ناشناس۱۲۱۴۸۳۰۰۳:۰۲:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۹
دیدگاه مخاطبان برای مقایسه ایران با کشوری مثل سوئد یا سنگاپور فقط از نظر مولفه های اقتصادی نبود. ما اگه فقط مشکلمون اقتصاد بود این همه بی عدالتی، دروغ و ریاکاری نداشتیم. نویسنده عزیز فرض بگیریم تمام مشکلات اقتصادی ما بخاطر تحریم و امریکا اما بقیه مشکلات از کجاست؟؟ بدترین گناها، فسادا .... داره توی این کشور اتفاق میفته هیچ کشوری تو دنیا اندازه ما ادعا نداره....
ناشناس۱۲۱۴۸۳۲۰۳:۱۱:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۹
پس امیدوارم همیشه تحریم باشی تا پشرفت کنید
ناشناس۱۲۱۴۸۳۳۰۳:۱۴:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۹
مسئولان و مدیران میخواهند از درآمدهای نجومی مانند همیشه برخوردار باشند و سال به سال بیشتر،اما مردم فقط یک زندگی عادی،بدون دغدغه و بی تنش با تکیه بر زحمت خویش.
ناشناس۱۲۱۴۸۳۶۰۳:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۹
با این متن ها فقط وفقط مسائل کشور را عمیق تر می کنید
مهسا۱۲۱۴۸۳۷۰۳:۲۸:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۹
علیرغم اینکه با بحث سابقه ی تاریخی ناامیدکننده مون در دوران مختلف پادشاهان خودفروخته ی ایرانی مان موافقم، و علیرغم اینکه ما مردم هم امتحانمون رو در پشت کردن به مصدق و کشتن امیرکبیر و قدرنشناسی از بهبود اوضاعمان در دولت قبلی پس دادیم، و علیرغم اینکه میدونیم کشور عادی بودن مثل کشورهایی که دوستان مثال زدند آدمهای عادی و شهروندان عادی با منطق و صداقت عادی میخاد... چندتا سوال هم پیش اومد برام: چرا نمیگید چرا وقتی زیمنس بیرون رفت ساخت قطار پرسرعت اصفهان تهران متوقف شد؟ و مهندسان پرتوانی برای استارت پروژه روی کار نیامد؟ چرا نمیگید بعد از تحریم اگر در نفت و گاز پیشرفتیم بخاطر همان وابستگی اقتصادمان به نفت و گاز بوده و بی اهمیتی مان نسبت به پیشرفت در سایر صنایع داخلی اجازه نداده در آنها موفقتر شویم؟ چرا نمیگید چین و ترکیه و مالزی با ان جمعیتهای برابر یا بیشتر از کشور ما نرخ بیکاری بسیار بسیار کمتری دارند؟ چرا نمیگید وقتی منابع گاز و سد و برق داریم طبیعی است انرژی مان ارزانتر باشد و دلیل نمیشود سهم خیلی خیلی طبیعی مان را توی سرمان بزنند و بگویند فلان کشور را ببین! چقدر انرژی گران است! پس ببین چقدر عادی هستیم. با تشکر
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۱۶۱۲۰۱۴:۳۴:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۹
با سلام به نکات درستی اشاره کردید استفاده کردم انشا.. به آن ها خواهم پرداخت ممنون
احمد۱۲۱۴۸۴۲۰۳:۴۳:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۹
شیر مادرت حلالت باد کاش خیلی از مسولیت چنین باوری داشتند.
ناشناس۱۲۱۴۸۴۵۰۳:۵۶:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۹
جماعتی که با اوج وقاحت و سفاهت از پهلوی با شاخص توسعه انسانی در حد زیمباوه و نیکاراگوئه امید به زندگی در مکان فوق مقتدر ۱۰۲ جهان و ۷۶ درصد زن بالای ۱۵ سال بیسواد مطلق بت ساختند،واضحه از نظر فهمی صفرند و تحلیل هاشون پشیزی نمیارزه،حالا هرچقدر مثبت منفی با ماسماسکاشون بزنن،الانم شک ندارم شروع به شعبون بی مخ بازی میکنند و چرندیات بی سند و مدرک "تلاوت" میکنند
ناشناس۱۲۱۴۸۵۵۰۴:۵۲:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۹
شما در حد همون مالزی و ترکیه بشو، سوئیس و نروژ و سنگاپور شدن پیشکش
ناشناس۱۲۱۵۶۲۵۱۱:۴۱:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۹
ترکیه؟ حالت خوبه؟
کریم خان رند۱۲۱۴۸۵۶۰۴:۵۳:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۹
این عزیزان ایرانی که سنگاپور قبله آرزوهاشون هست به گمان بنده فقط یک سفر توریستی چند روزه تشریف بردند جنوب شرق آسیا. مشکلات زندگی در هر جایی را فقط بعد از زندگی و اقامت طولانی مدت می شود درک کرد.
ناشناس۱۲۱۷۱۵۳۰۲:۴۴:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۰
نکته خیلی دقیقی گفتی! من چند سال سنگاپور زندگی کردم و مشکلات زندگی اونجا رو می دونم. مطمئنم خیلی از ایرانی های طبقه متوسط به هیچ وجه حاضر نیستن زندگیشون مثل سنگاپوریهای طبقه متوسط باشه.
ناشناس۱۲۱۴۸۶۴۰۵:۲۶:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۹
الان غرب پرستان متعصب حمله میکنند و بدون استدلال و برهان عقلی شروع به خود تحقیری و بزرگ کردن کدخدا شون میکنن سلام برجامی هاااا
ناشناس۱۲۱۴۸۷۰۰۵:۴۳:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۹
کاشکی شما هم منصف باشید و درست مطلب بنویسید و اینقد آدرس اشتباه به خواننده و بیینده عمومی و مردم ندید!!!فقط در مورد پاراگراف آخرتون کاری به کل متنتون ندارم،خداوکیلی کدوم خودکفایی در صنعت نفت و پتروشمی!!؟؟من خودم تو این قسمتا کار میکنم، اگه کوچکترین تجهیز خراب بشه باید قطعه از خارج بیارن.
ناشناس۱۲۱۵۴۶۳۱۰:۵۳:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۹
فازهای مختلف پارس جنوبی بدست متخصصان داخلی در 12 سال گذشته به بهره برداری رسید که این موفقیت بزرگی محسوب می شود.
ناشناس۱۲۱۴۸۷۶۰۶:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۹
چرا به مردم خورده می گیری بنده خدا ها نه سوادش رو دارن و نه چشم اندازش رو می بینند، تفکر استععمار زده شان است که نزدیک به ۵۰۰ سال برایشان چیزی جز غرب و پیشرفت نگفته اند و نشنیده اند حالا تو بدون طرفداری از سیاستمدار محبوبت تلاش کن تفکر استعمار زده رو بتغییری :))
حسن۱۲۱۴۸۸۲۰۶:۲۱:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۹
آفرین بر تو رجوع به خویشتن خویش تنها راه حل است
ناشناس۱۲۱۴۹۰۵۰۷:۰۲:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۹
کشور چین طی 40 سال مهمترین شاخص اقتصادی، سرانه تولید ناخالص داخلی از حدود 800 دلار رسیده به 11 هزار و ایران از هشت هزار کاهش یافته به 5 هزار دلار(به قیمت 2019) حداقل دستمزد از 250 دلار به 130 دلار! آیا باز هم باید آفریقا شدن خود را تبلیغات دشمن بدانیم؟
ناشناس۱۲۱۵۷۵۷۱۲:۱۱:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۹
دوست عزیز بر اساس نرخ دستمزد رسمی در سال ۵۷ ۶۴۰ دلار بوده و امسال ۱۳۰ دلار کم نشده قربان بلکه سرعت رشد ان کم بوده بر عکس چین
ناشناس۱۲۱۴۹۲۲۰۷:۱۸:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۹
شما مغلطه می کنید و از دوستان آمریکا که از فقر خلاصی ندارند حرف می زنید. بحث بر سر این نیست که هر کس روابط عادی با آمریکا داشت از همه نظر وضعش عالیست. بحث اینست که میلیاردها دلاری که سالانه صرف مقابله با تحریمها و ... ضد آمریکا می شود را میشود برای آبادانی مملکت خرج کرد. دوستی با آمریکا خود بخود سعادت برای کسی نمیاورد بلکه تلاش شبانه روزی و کار زیاد موفقیت زاست که در شرایط حاضر با وضع تحریمها دست نیافتنی است
ناشناس۱۲۱۴۹۲۷۰۷:۱۹:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۹
جوان ده شصتی ما می خواهیم کشوری قانونمند ،با مدیرانی سالم ، و درامدی های کاملا آکواریومی ، قوانین کاملا شفاف و بدون هزینه کرد در کشورهای دیگر کره زمین باشیم. نظر شما چیست
ناشناس۱۲۱۵۴۱۶۱۰:۴۰:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۹
شب انتخابات که چیزای دیگه میخواستی
ناشناس۱۲۱۴۹۳۶۰۷:۳۳:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۹
تا روی پای خودمان نه ایستیم تا ابد محتاج و وابسته باقی خواهیم ماند.
ناشناس۱۲۱۴۹۳۹۰۷:۳۵:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۹
برای توسعه در قرن حاضر شاخص‌های علمی تعریف شده و جایگاه کشورها بر اساس این شاخصها معلوم است شاخص هایی مانند فساد، رفاه، آزادی بیان، نفوذ و آزادی دسترسی به اطلاعات، اختلاف طبقاتی، آموزش و بهداشت، درآمد سرانه، رتبه امنیت اقتصادی و سرمایه گذاری، اعتبار شهروندان برای سفر به کشور های دیگر، وضعیت مهاجرت استعداد ها و فرار سرمایه، کیفیت شهرها برای زندگی و...... بجای این داستان‌سرایی ها از این موارد بگو،
ناشناس۱۲۱۴۹۵۰۰۷:۴۶:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۹
مثل سوئد وسنگاپور باشيم ملت هم روز خوش ميبينه وحقش هست
ناشناس۱۲۱۴۹۵۹۰۷:۵۲:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۹
دوست عزیز بعنوان مثال پالایشگاه ستاره خلیج بیش از ۲۰ سال پیش توسط یک شرکت بزرگ خارجی طراحی شده مانند همان هایی که شما در مقاله ات نام بردی و تنها حدود دو _ سه سال تاخیر از چندین سال تاخیر اتمام این پروژه مربوط به توقف برخی از تجهیزات مانند کمپرسورها و... در گمرک کشورهای دیگر بابت تحریم های قبل از برجام بود که با آغاز برجام آزاد شدند اکثر تجهیزات یا مواد اولیه تجهیزات پالایشگاهی از خارج کشور تامین می‌شود.
محمدرضا كشاورز۱۲۱۴۹۶۴۰۷:۵۳:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۹
بسيار زيبا اى كاش افكار شما رو اقاى رجايى مى شد در قاب تصوير صدا و سيما به جامعه نشان داد حرف دل بسيارى از جوانان در متن شما مطرح شد سپاسگزارم
ناشناس۱۲۱۴۹۷۲۰۷:۵۷:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۹
این فرمودید متولد دهه 60 هستید و فقط یک بار دولت دلخواهتان رای آورده، و البته با توجه به دیدگاهتان، حدس می زنم که منظور دولت نهم و دهم بوده ! اما در کل خوشحالم که به نظرات خوانندگان مطلب خود اهمیت داده اید و سعی کرده اید که حداقل در مورد نظرات قبلی خود شفاف سازی کنید.
حسام۱۲۱۴۹۷۳۰۷:۵۷:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۹
با درود بر نویسنده محترم مقایسه پیشرفتهای نظامی با پیشرفتهای صنعتی غیر نظامی، که شاه بیت بسیاری از تحلیلهای دوستانی نزدیک به تفکر شماست، از اساس قابل پذیرش نیست، چرا که اولی در چهارچوب مسایلی با دیدگاه امنیتی، در کلیه کشورها، بدون توجه به بهره وری و اقتصادی بودن یا نبودن با بودجه های بی حساب و کتاب دنبال میشود، در حالیکه در دنیای امروز، پیشرفت اقتصادی بدون داشتن بازارهای صادراتی، چندان میسر نیست که بر حسب اتفاق این دسترسی نیز با تحریم امکانپذیر نیست. انتهای دیدگاه شما هم مانند مثلهای البته قابل توجه و تفکر شما، کشورهایی مثل شوروی و کره شمالی هستند.
محمد۱۲۱۶۴۵۳۱۷:۱۹:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۹
جناب آقای رجایی. این سوال منم هست. لطفا جواب بدید
ناشناس۱۲۱۴۹۷۹۰۷:۵۸:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۹
از نگارنده محترم خیلی تشکر می کنم و درخواست می کنم که همچنان به این مقالات روشنگرانه بپردازد و از مخالفت عده ای ناراحت نباشد. متاسفانه عده ای صدها سال عقب ماندگی و سرسپردگی و عیاشی شاهان ایرانی و تنبلی و بی همتی ایرانیان را نادیده گرفته و به قاب خوش رنگ و لعاب غربی که محصول قرنها استثمار کشورهای آفریقایی و آمریکایی و آسیای جنوبی و.... است، دل بستن.
ناشناس۱۲۱۴۹۸۳۰۸:۰۰:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۹
به نظرم سوریه یا افغانستان شدن به واقعیت بیشتر نزدیکه.
ناشناس۱۲۱۴۹۸۸۰۸:۰۳:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۹
حرف حق، جواب نداره.... فقط ای کاش مسئولانی توسط خودمون انتخاب نمی‌شدند که بعد از رسیدن به قدرت تمام وعده و وعیدهاشون را فراموش کردن و به ریش خلق الله خندیدن
ناشناس۱۲۱۴۹۹۰۰۸:۰۳:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۹
شما مبنای مقایسه رو بزار نرخ رشد اقتصادی بعد ببین ما کجاییم و کجا میریم بقیه دنیا دارن کجا میرن
محمد عوام۱۲۱۴۹۹۸۰۸:۰۷:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۹
اینکه در صنایع نظامی بین 10 کشور اول جهان هستیم را از کجا در آورده اید؟
ناشناس۱۲۱۵۰۲۵۰۸:۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۹
متاسفانه آقای رجایی خواسته یا ناخواسته خواندگان را به سمت انفعال منتهی به پذیرش وضعیت موجود بعنوان وضعیت ایده آل میکشاند . و گر نه ایشان بهتر میداند که مردم به دنبال آرامش و آسایش نسبی در تمام زمینه های زندگیشان هستند .ایشان میدانند که همه کشورها برای خود دشمنانی که در وهله اول همسایگان و در وهله دوم ابرقدرتها هستند، دارند. ولی هی
امیر۱۲۱۵۰۴۰۰۸:۲۷:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۹
احسنت آقای رجایی
ناشناس۱۲۱۵۰۴۲۰۸:۲۷:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۹
چرا رفیقامون همه دارن استعفاء میدن و میرن ؟! اوو مورالس ؛ عادل عبدالمهدی و ...
ناشناس۱۲۱۶۵۷۵۱۸:۱۶:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۹
چون دشمنانمون تو باطل خودشون متفقند و ما تو حق خودمون پراکنده. مردم عراق هم حافظه تاریخیشون از ما ضعیف تره.
ناشناس۱۲۱۵۰۴۸۰۸:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۹
مقاله نویس محترم لطفا فقط یک کشور را نام برید که بدون کمک کشور های پیشرفته توانسته باشد پیشرفت کند و از جهان سوم به جهان اول برسد. فقط یک کشور را نام برید! پس می بینید که هیچ کشور جهان سومی بدون کمک مسقیم کشور های پیشرفته نمی تواند رشد کند و پیشرفته شود. چین توسط آمریکا چین شد. کره جنوبی توسط آمریکا به جهان اول رسید. برزیل، آفریقای جنوبی، ترکیه، مالزی، سنگاپور و... همه کشور هایی هستن که با کشورهای قدرتمند بهترین روابط را دارن. اما در عوض کوبا، کره شمالی، ونزوئلا و ایران کشورهایی هستن که با هیچ قدرتی دست دوستی ندارن
ناشناس۱۲۱۶۲۴۳۱۵:۲۶:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۹
و دقیقا ایران بدون کمک امریکا و جهان میشه قدرت نظامی اول در خاورمیانه
ناشناس۱۲۱۵۰۴۹۰۸:۲۹:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۹
ما بیشتر به زیمبابوه و ونزوئلا شباهت داریم
آیدا۱۲۱۵۰۶۳۰۸:۳۳:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۹
اینکه فلان و بسان بودیم و اسطوره ها داشتیم و غیره در حالت مستندش میشه تاریخ در الان شما پاشو یه چرخ تو خونه خودت بزن چند درصد لوازم برقیت ایرانین چند درصد کره ای یا جای دیگه،دیگه از کامپیوتر و گوشی و قطعاتش هیچ حرف نزنیم بعد شما مپنا رو به جایگزین زیمنس مثال میزنی؟!!!!موضوع اینه که مردم در زندگی روزمره خود از پوشاک و وسایل خونه گرفته تا خودرو... و افرادی که کار تخصصی دارن تو زمینه کاری خودشون دارن میبینن و لمس میکنن تفاوت کیفیت رو ولی شما اصرار داری بگی ما بهتریم
ناشناس۱۲۱۵۰۸۴۰۸:۴۱:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۹
تمام اینها یک علت دارد مسئولینی که به نام مسئول بذر شبهه و تردید را در دل مردم می پراکنند و برای هوس های زود گذر دنیوی به جار راه چاه را به مردم نشان می دهند آنانی که مانور تجمل را تئوریزه می کنند آنانی که به مذاکره و معامله و بده بستان با دشمن رنگ دینی و تقدس می زنند و آنانی که از این تفکر و توهم همیشگی یک مسیر تاریخی درخشان راترسیم می کنندبیش از مردم مقصرند
ایرانی۱۲۱۵۱۰۴۰۸:۴۷:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۹
با سلام به آقای رجایی نویسنده تاکید دارد که خیلی به مسولین انتقاد دارد. کاش مشخص میکرد به کدام دسته از مسولان انتقاد دارد. آنهایی که کم و بیش در این سالها انتقادات را شنیده اند یا آنها که اصلا نشنیده اند در مطلب قبلی و این مطلب نویسنده با یک سری استدلال و مقایسه های ناقص نتیجه دلخواه خود را گرفته و جالب اینجاست که خود هم میگوید که نباید تک بعدی تصمیم بگیریم و صرفا با دید اقتصادی دنبال حل مسایل باشیم در آخر من نمیخواهم شبیه هیچ کشوری باشم. چون هر کشوری مدل توسعه خود را دارد. فقط میخواهم نظر اکثر مردم کشورم سیاستهای کشورم را تعیین کند و راه برای ورود همه نخبگان برای اداره کشورم باز باشد. همین
علی۱۲۱۷۳۳۰۰۸:۵۶:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱۰
اقای نویسنده هزارتا پشتک و وارو با کلمات زدن که کشور گل وبلبلیم کار درست نمیشه اینه که مداکره رو یه تابو نشان دهیم
SMAH1۱۲۱۵۱۱۶۰۸:۵۲:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۹
دوکلام حرف حساب.
سینا۱۲۱۵۱۳۵۰۹:۰۰:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۹
هیچ کشوری بدون تکیه به توان داخلی پیشرفت نمی کند. ترکیب آرامش ، ثبات و تکیه بر توان داخلی کشور را پیش می برد. افسوس که جنبش سیاسی اصلاحات از اول در ایران اشتباه بود.باید این تفکر شما بدون هیچ رقیبی در صدر سیاسی ایران باقی می ماند اگر موفق می شدید که چه بهتر (ما هم خوشحال می شویم) و اگر هم موفق نمی شدید دیگر بهانه ای نبود.
تبریزی۱۲۱۵۱۴۰۰۹:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۹
هیچ کدوم. فعلا می خوایم کره شمالی باشیم.
ناشناس۱۲۱۵۵۷۱۱۱:۲۶:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۹
ملتی که بدون توجه به فساد عظیم کرسنت به کنسرت رای میدهد نباید انتظار پیشرفت و تعالی داشته باشد.
ناشناس۱۲۱۵۱۴۷۰۹:۰۶:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۹
تنها تولید ما را نجات خواهد داد. تولید ثروت در ایران باید ۶ برابر شود تا به رفاه برسیم. نفت به درد هیچ‌ چیزمان نمی خورد.
ناشناس۱۲۱۵۱۵۱۰۹:۰۹:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۹
نویسنده به نظر میرسد اصل موضوع را درک نکرده است و به بیراه رفته ، اساسا خواسته جامعه داشتن حقوق اولیه انسانی از جمله آزادی ابراز نظر و عقیده است .
ناشناس۱۲۱۵۴۲۳۱۰:۴۳:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۹
پس گرونی و تورم و بدبختی حقتونه برید به آزادی تون برسید
ناشناس۱۲۱۵۸۳۵۱۲:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۹
برای همین گرونی و بدبختی که میفرمایید اجازه اعتراض دارید یعنی الان ؟
ناشناس۱۲۱۶۰۷۴۱۴:۲۰:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۹
نه خیر اعتراض به گرانی فقط پای صندوق رای ما مردم اهلی هستیم
ناشناس۱۲۱۵۱۵۹۰۹:۱۲:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۹
نوشته قبلی شما و همچنین نوشته حاضر را خواندم. افرادی که به دنبال کشف واقعیت ها هستند ( البته در مقابل وجدان بیدار خودشان، و نه برای فخر فروشی به دیگران)، سفسطه، مغلطه و دیگر اشتباهات منطقی را به دقت فرا میگیرند تا ناخواسته به دام آنها نیفتند و مسیر کشف واقعیات رو گم نکنند. شما، آقای نویسنده، اشتباهات منطقی را به دقت یاد گرفته اید تا آنها را، برای دفاع از نظریات خود، مدام به کار گیرید! این سوال البته برای من همچنان باقی است که به کدام دلیل اشتباه این کار را انجام می دهید؟
ناشناس۱۲۱۵۱۶۲۰۹:۱۵:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۹
اقاي نويسنده بعد از ٤٠ سال همان حرفهاي اوايل دهه ٦٠ رو ميزني. تجربه؟
علی۱۲۱۵۱۶۷۰۹:۱۶:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۹
دوست بزرگوار آنجا مدیران خود را صاحب کشور نمی‌دانند و سهم خواهی به این شکلی که ما داریم را ندارند یعنی فساد در این حد نیست که بدهکار بانکی گردن کلفت داشته باشند که بانک توانایی یا تمایل به بازپرداخت دیون را نداشته باشد . مالیات حق حاکمیت و ملت است که اینجا درست دریافت نمیشود . ضعفا بیشتر از اغنیا مالیات میدهند . عدالت خواهی در مظلوم به جایی نمیرسد چون در جامعه ما شکاف طبقاتی بیداد میکند . وقتی ۶۰ میلیون نفر باید کمک معیشتی بگیرند کدام آرمان اقتصادی اسلامی تحقق یافته .
ناشناس۱۲۱۵۱۷۶۰۹:۲۰:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۹
هیچکدوم. میخوایم ژاپن اسلامی باشیم !!!
ناشناس۱۲۱۵۱۷۷۰۹:۲۱:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۹
هیچ کشوری که کشوری نیست که پیشرفت کرده باشه از اون طرف با آمریکا درگیری شدید داشته باشه. حتی چین هم از نظر اقتصادی وقتی شروع به پیشرفت کرد که درهای اقتصاد رو باز کرد و اجازه ورود سرمایه/تکنولوژی از آمریکا رو داد.
ناشناس۱۲۱۵۱۸۵۰۹:۲۲:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۹
اصولگرایان می خواند مردم گوش بفرمان، برده و نوکر آنها باشند
ناشناس۱۲۱۵۴۳۵۱۰:۴۷:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۹
الان که بیش از 36 ساله مردم برده اصلاح طلبان هستند این اصلاحاتی ها چه گلی به سر مملکت زدند
ناشناس۱۲۱۵۵۰۸۱۱:۱۰:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۹
افزایش فاصله طبقاتی و فقر و فساد و تبعیض و بیکاری نتیجه مدیریت 32 ساله اصلاح طلبان در دولت های موسوی و هاشمی و خاتمی و روحانی است.
ناشناس۱۲۱۵۶۲۱۱۱:۳۹:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۹
اگر چنین است مردم در 36 سال به روشنی میگویند ما اصولگرایان را نمی خواهیم.
ناشناس۱۲۱۵۹۶۵۱۳:۳۸:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۹
تا مردم در انتخاب هاشون تجدید نظر نکنند نباید انتظار بهبود اوضاع را داشته باشیم.
ناشناس۱۲۱۶۰۰۲۱۳:۵۳:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۹
اشکال از انتخاب مردم نیست مشکلات از ناحیه مدیران انتصابی است
ناشناس۱۲۱۵۹۹۶۱۳:۵۱:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۹
پس باید با وضع موجود کنار بیان و نق هم نزنن
ناشناس۱۲۱۵۸۹۵۱۳:۱۳:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۹
8 سال شما رو هم دیدیم !
ناشناس۱۲۱۶۰۷۷۱۴:۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۹
خیلی دلتونم بخواد کل کشور تبدیل شده بود به کارگاه سازندگی حالا چی؟؟؟
ناشناس۱۲۱۶۲۸۳۱۵:۴۹:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۹
در 8 سال دولت قبل جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم اما حالا تقریبا"هیچ !
ناشناس۱۲۱۵۵۰۳۱۱:۰۸:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۹
اصلاح طلبان می خواهند مردم برده و نوکر امریکا باشند اما ملت ایران دیگر هرگز زیر بلیت نظام سلطه نخواهند رفت.
ناشناس۱۲۱۵۶۲۴۱۱:۴۰:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۹
این دروغی است که به خود گفته اید و خود باور کرده اید
ناشناس۱۲۱۵۸۳۹۱۲:۴۶:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۹
دروغ بزرگ آن بود که گفته شد آنچنان رونقی ایجاد می کنم که مردم دیگر به 45 هزار تومان یارانه احتیاج نداشته باشند !
ناشناس۱۲۱۶۰۱۰۱۳:۵۴:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۹
روحانی بدرستی داشت کارش را انجام میداد و متاسفانه چون شما از انتخاب مجدد او راضی نبودید برجام را به کمک ترامپ بهم زدید
ناشناس۱۲۱۵۸۵۰۱۲:۵۲:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۹
اصلاح طلبانی که به خارج فرار کردند از جمله مهاجرانی و گنجی و فاتح و حقیقت جو و علی مومنی و غیره موید این ادعاست.
ناشناس۱۲۱۵۲۰۸۰۹:۳۶:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۹
نويسنده عزيز واقعا هيچ تصويري كه اقتصاد جهان چگونه كار ميكند ندارد. هيچ كشوري در دنيا نيست كه تمام احتياجات خودش رو توليد نه الزاما اينكه نميتواند بلكه ممكن است صرف نكند و... براي همين تجارت لازم است و با تحريم نميتوان با جهان تجارت كرد. دليل اينكه ما بسازگي تحريم شديم اين هست كه در تجارت جهاني اصلا سهم مهمي بغير از نفت نداريم. فرض كنيد ايران مهمترين توليد كننده گوشي موبايل بود ايا ميشد ايران را تحريم كرد؟ ولي مساله اينجاست كه بدون تجارت با شركتهاي امريكايي نميتوان در توليد گوشي موبايل موفق شد. چين در عمل خطرناكترين و قويترين دشمن امريكاست ولي با تجارت با امريكا به اينجا رسيد.
ناشناس۱۲۱۵۲۱۰۰۹:۳۷:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۹
چرا در فناوری های حساس و تحت محدودیت هسته ای، نانوتکنولوژی، سلول های بنیادی، داروسازی، ساخت ماهواره و ... پیش رفته ایم؟ صنایع هسته ای مستقیما با کمک چین و اوکراین و کره شمالی و روسیه با صرف هزینه های بسیار هنگفت پیش رفته است شاید همین هزینه های بسیار موجب شده است اقتصاد کشور فلج شود. در مابقی صنایع که گفته اید بد نیست بدانید ساخت ماهواره و موشک ماهواره بر در امریکا اکنون در اختیار بخش خصوصی است و تنها یک شرکت فناوری از صدها شرکت در امریکا مانند گوگل درآمدی بیش از درآمد کل صنایع و نفت و گاز کشور ما در یکسال دارد
ناشناس۱۲۱۵۲۱۷۰۹:۴۱:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۹
کافی است وضعیت اقتصادی ایران قبل ازانقلاب را با وضعیت اقتصادی همان سالهای کشورهای ترکیه و کره جنوبی وسنگاپور مقایسه کنیم.
ناشناس۱۲۱۵۲۴۶۰۹:۵۱:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۹
چقدر قشنگ نوشتید .حیف که اکثره مخاطبان تمام متن رو نمیخونن و سریع حمله میکنن
ناشناس۱۲۱۵۳۰۹۱۰:۱۲:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۹
قشنگ نوشتن با آنچه حقیقت است تفاوت بسیار دارد
ناشناس۱۲۱۵۲۵۱۰۹:۵۲:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۹
و اما شيخ اجل سعدي شيرازي يك نظر ديگري داره و آن اين كه : " رسد آدمي به جايي كه به جز خدا نبيند بنگر كه تا چه حد است مقام آدميت " !! عجب !! ... صد عجب !! ... هزار عجب !!!
ناشناس۱۲۱۵۲۵۹۰۹:۵۴:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۹
حالا کی گفته برده آمریکا وقدرتها باشبم چرا مغلطه می کنید ؟می گوییم به جای جنگ وبرخوردهای لفظی و لج ولج بازی های سیاسی گفتگو کنیم بارها سران قدرتها علارغم اختلافات کنار هم نشسته ومذاکره کرده اند واز مواضع خود هم کوتاه نیامده اند یا به دیدگاههای مشترک رسیده اند چرابعد از برجام راه را برای هر ارتباط تجاری با آمریکا بستیم ؟ ما می توانیم حتی با دشمن اما با چشم باز رابطه علمی وتجاری واقتصادی وفرهنگی داشته باشیم .
علی۱۲۱۵۴۴۶۱۰:۴۹:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۹
در مورد ترکیه یکی از دلایل اصل پیشرفتشون در اون دوران توریسم و نزدیکی به اروپا بود کلی از کالا های آلمانی در ترکیه تولید می شوند نمونه آن لوازم خانگی بوش و زیمنس است که کارخانه اصلی آن در ترکیه است ، ترکیه در تحریم به اینجا نرسید...
موسوی۱۲۱۵۵۱۴۱۱:۱۱:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۹
مقاله خوبی بود ممنون و متشکر
ناشناس۱۲۱۵۵۴۶۱۱:۱۸:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۹
آقای رجایی بجای این همه صغری کبری چیدن که بیشتر بدرد ترببونها و سخنرانی های رسمی میخورد به این سوال جواب دهید که آیا تاکنون کشوری با این الگویی که ما دنبال میکنیم توانسته به پیشرفت برسه یا خیر؟
امیر۱۲۱۵۸۶۷۱۳:۰۱:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۹
تلاشتون قابل تحسینه آقای رجایی ولی وقتی کامنت ها رو میخونم تاثیر تبلیغات رو درک میکنم چگونه جای طلبکار بدهکار، حق و باطل عوض شده
ناشناس۱۲۱۶۰۸۳۱۴:۲۳:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۹
تا مردم نخوان سهمشون در وضع موجود رو بفهمن و میزان اثر رای غلطشون رو درک کن وضع همینه خرابکاری میکنن بعد میندازن گردن مسئولی که خودشون بهش رای دادن
ناشناس۱۲۱۶۲۰۱۱۵:۰۷:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۹
بله طلبکار واقعی مسئولین محترم هستند و بدهکار واقعی مردم
ناشناس۱۲۱۶۵۱۲۱۷:۵۱:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۹
نه خیر بدهکار اکثریت مردمی هستند که بدون فهم رای میدن و طلبکار هم ما اقلیتی هستیم که باید چوب ندانم کاری طرفداران کنسرت و آزادی رو بخوریم
ناشناس۱۲۱۶۱۰۳۱۴:۲۸:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۹
اگر يونان و ونزوئلا نشيم خوبه.
ناشناس۱۲۱۶۱۰۴۱۴:۲۹:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۹
افغانستان و پاکستان و.... نفت ندارند مگر نه اقتصاد خیلی بهتری داشتن
حمید۱۲۱۶۱۱۲۱۴:۳۰:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۹
مقاله بسیار جذابی بود. به نظر آنچه را میخواستید تأیید کنید، بدون جهت گیری خاصی، با بیان علمی اثبات کردید. سپاس
ناشناس۱۲۱۶۱۱۸۱۴:۳۲:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۹
شايسته سالاري در سيستم مديريت كشور جايش را به فاميل،دوست،ژن خوب ورانت وسهميه سالاري داده لذا شرايط بهتر نخواهد شد مگر اينكه به توان علمي وتخصصي ومديريتي افراد بدون توجه به جناح،تفكر وظاهر مشاغل واگذار سود
ناشناس۱۲۱۶۱۲۶۱۴:۳۴:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۹
هدف اینها گرفتن قرار دادهای نفتی برا خودشون هست تا 20 سال کش بدهند
علی کریمی۱۲۱۶۲۶۷۱۵:۳۹:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۹
جناب آقای حسین رجایی سطح توقع ملت ایران در سند چشم انداز 1404 تعیین شده است.
قليدون۱۲۱۶۳۳۲۱۶:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۹
باسلام در متن اسمهايي همچون چمران،باكري،همت،سليماني و ... به ميان آمده است. يكي از مشكلات در حال حاظر اين است از اين بزرگان فقط اسمشان مانده و تعهد،پاكي و مسئوليت پذيري اين بزرگان آيا در اقتصاد ديده ميشود؟ آيا اين بزرگان كلا در زمينه اقتصادي فعاليتي داشته اند؟
ناشناس۱۲۱۶۴۵۵۱۷:۲۱:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۹
از نظر نويسنده محترم، مسولين مملكت فقط اونهايي هستند كه هر چهار سال با راي مردم انتخاب ميشوند؟ پس بقيه چي؟ رييس قوه قضاييه مسول نيست؟ ريس شوراي نگهبان مسول نيست؟
مهدی۱۲۱۶۷۷۲۲۰:۳۷:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۹
درسته هر کشوری رو با شرایط خودش باید قضاوت کرد ولی چون ما نمیتونیم عین بازی فیفا دقیقه به دقیقه ترکیب و شرایط رو عوض کنیم تا نتیجه رو ببینیم پس بهترین تقریب رو میتونیم استفاده کنیم. بهترین مقایسه شرایط کره شمالی و کره جنوبی هستش. دو کشور با یک ملت و فرهنگ که دو نوع حکومت دارند. یکی به قول شما تحت سلطه آمریکاست و دیگری باز به قول شما تحت سلطه آمریکا نیست. حالا مردم قضاوت کنند شرایط مردم کدوم یکی بهتره.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  5. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  7. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  8. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  9. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  12. دور باطلی که تمامی ندارد!

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. تضادی عجیب و پر ابهام!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  4. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  5. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  6. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  12. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  13. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  14. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  15. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  16. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  17. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  18. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  19. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  20. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  21. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  22. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  23. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  24. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  25. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

آخرین عناوین