«یک کشور عادی و بی حاشیه باشیم...»، یعنی دقیقاً مثل کجا!؟

حسین رجایی،   3980904030 ۲۰۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
«یک کشور عادی و بی حاشیه باشیم...»، یعنی دقیقاً مثل کجا!؟

نظرات عمدتاً انتقادی مخاطبان محترم سایت الف ذیل مطلب "از اغتشاشات اخیر، چه چیزهایی میفهمیم!؟"، نگارنده را بر آن داشت به رسم احترام، در مقام پاسخگویی برآیم و از موضع و مقصود خویش ابهام زدایی کنم. بیشتر انتقادات حول این محور بود که چرا نویسنده از درد و رنج مردم سخنی نگفته است!؟، چرا اینقدر دشمن دشمن می کنید!؟، چرا نمیتوانیم کشور عادی باشیم!؟ و در نهایت اینکه چرا اینترنت را آزاد نمی کنند؟ که خدا را شکر لااقل این آخری حل شد و نیازی به گفتگوی دوباره درباره آن نیست.

شاید بهتر بود، مخاطبان می گفتند منظورشان از مردم، کدام مردم است؟ مردمی که مسئولان جمهوری اسلامی می گویند یا مردمی که مسئولان اروپایی و آمریکایی؟ مردمی که صدا و سیمای ما می گوید یا آن هایی که رسانه های آن طرف آبی؟ مردمی که دولت و مجلس و شوراهای شهر کنونی محصول انتخاب آن هاست یا مردمی که آثار انتخاب های بقیه را به دوش می کشند؟ مردمی که گرانی بنزین فشارهای اقتصادی موجود را بر آن ها بیشتر کرده است یا مردمی که در طول اغتشاشات اخیر به تیر مشتی مزدور مقتول و مضروب شده یا به آتش جهل و عناد، خانه و محل کسب و کار و سرمایه شان را از دست داده اند؟ 

اگر نگوییم هزاران میلیارد تومان اموال عمومی را عوامل "دشمن" به آتش کشیده اند، بگوییم چه کسی کشیده است: "مردم!؟". آخر آتش زدن مراکز مخابراتی، آزمایشگاه های پزشکی، مراکز تجاری خصوصی، ده ها هزار سند ثبتی و مالی، ناوگان حمل و نقل عمومی، ماشین های اورژانس و آتش نشانی، کتابخانه و دیگر انواع زیرساخت های عمومی و اموال خصوصی و همچنین حمله به مخازن سوختی و انبار غله و ... چه ارتباطی دارد به مردم عادی و به تخلیه خشم اجتماعی!؟   

این روزها حرف از مردم زدن، سکه رایج بازار است. شاید برای همین است که برخی از مخاطبان کوشیده اند خود را همراه با مردم و نگارنده را همگام با مسئولان معرفی کنند! اتهامی که اثباتش از لابلای کلمات متن یاد شده سخت است. مگر نه اینکه در جای جای آن مطلب، مسئولان ناآگاه و بی تدبیر به خاطر افزایش ناگهانی و جهشی بنزین سرزنش شده بودند؟ هم به دلیل فشار ناگهانی که به مردم وارد کرده اند و هم به دلیل بهانه ای که به دست مزدوران آدم کش و خانمان برانداز داده اند. اساساً چه کسی در کشور ما مدافع مسئولان است که من باشم!؟ وقتی از مذهبی ها و انقلابیون گرفته تا غیرمذهبی ها و غرب دوستان، هر یک به نحوی از مسئولان شاکی اند! وقتی حتی خود مسئولان هم از خودشان شاکی اند!

گاهی بیشتر که دقت می کنم به نظرم می رسد این مرزهای دوگانگی بین مردم و مسئولان شاید آنقدرها که باور عموم است، پر رنگ نباشد. مثلاً وقتی دایره مسئولان آنقدر برای ما بزرگ میشود که فلان کارمند شهرداری، مامور مالیات، قاضی، پلیس، پزشک، وکیل، تاجر، کاسب و ... را هم درون آن قرار می دهیم. همان هایی که خیلی هایشان شاید پسرخاله من و شما باشند یا شاید حتی خود من و شما!؟ 

اما حتی اگر این دایره مسئولان را خیلی کوچک هم فرض کنیم، باز میبینید پای من و شما هنوز یکجورهایی گیر است. آن جا که خود انتخابشان کرده ایم. وقتی ما بین کسی که برجسته ترین سابقه اش، انجام دور اول مذاکرات هسته ای است با فردی که در کارنامه اش، 12 سال شهرداری کلان شهری مثل تهران را دارد دست به انتخاب می زنیم، این انتخاب ما یک پیام دارد. شاید پیامش این است که  مسیر پیشرفت کشور را بیش از آنکه از دریچه کار و تلاش و همت ملی ببینیم از دریچه دوستی و مذاکره با غرب می نگریم!؟ غالب نظرات مخاطبان الف نیز وجود چنین نگرشی را تایید می کند. نگرشی که تحریم ها را حتی بیش از بی تدبیری و بی تحرکی مسئولان، عامل مشکلات اخیر می داند. یعنی بعد از دوبار توافق های هسته ای بی نتیجه در دولت های آقایان خاتمی و روحانی، برخی از ما همچنان به قبله غرب امیدواریم! 

وقتی ما از بین کلیدواژه های مختلف: حقوقدان و کنسرت، سرهنگ و گازانبر، سید محرومان و دیوارکشی خیابان و ... دست به انتخاب می زنیم، هم عمق بینش سیاسی مان را نشان می دهیم و هم اولویت های خود را برای آینده اداره کشورمان مشخص می کنیم. وقتی این نوع انتخاب خود را در انتخابات مجلس و شوراهای شهر هم تَکرار می کنیم یعنی نسبت به انتخاب های خود اطمینان و اعتماد به نفس بالایی داریم! اینجاست که مشخص می کنیم تورم و بیکاری، کنسرت و آزادی و حتی همین قیمت بنزین، کدام یک در منظومه فکری ما اهمیت بالاتری دارند؟

نگارنده در اینجا به دنبال قضاوت نیستیم که کدام انتخاب بدتر بوده است یا بهتر؟ که مثلاً نجفی شهردار بهتری بوده است یا قالیباف!؟ حرفم فقط اینست که انصاف حکم می کند پای انتخاب های خود بایستیم. رسم مروت نیست که وقتی کاندیدای محبوبمان رای می آورد یا برجام امضا می شود در صف اول جشن و پایکوبی و فخرفروشی باشیم و زمانی هم که از انتخاب هایمان نتیجه دلخواه را نگرفتیم اول از همه معترض و طلبکار! 

نمیخواهم وارد بحث های جدلی بی پایان شوم. قطعا بعضی خواهند گفت شورای نگهبان انتخاب های ما را محدوده کرده است و من خواهم گفت الان مگر از شوراهای شهر که انتخاب ها محدود نبوده است رضایت بیشتری داریم!؟ و برخی خواهند گفت مشکل این دولت و آن دولت یا این مجلس و آن مجلس نیست، مشکل از این راه و روش انقلابی است از اینکه ما مثل بقیه کشورهای دنیا یک کشور عادی و بی حاشیه نیستیم!

قطعا منظور از عادی بودن، همان پذیرفتن نظم موجود جهانی و کرنش در برابر ابرقدرت است. یعنی بقیه کشورها چون از در دوستی و حرف شنوی با آمریکا و اروپا درآمده اند در نتیجه رفاه و شکوفایی و خوشبختی را در آغوش کشیده اند و ما بالعکس! گرچه می گویند همه کشورهای جهان به جز ایران! ولی حتما 54 کشور آفریقایی جزء آن "همه" نیست. چون بر همگان واضح است که این کشورها از گردن نهادن به سلطه غرب، هیچ طرفی نبسته اند. حتی آن مصر با همه تمدنش و با اهرام ثلاثه و کانال سوئز و رود نیل. خدا نکند که روزی حال و روز مردم ما مثل وضع اسفبار مردم مصر شود. 

ناراحت نشوید! راست می گویید اصلا ایران و تمدن و ثروت ها و منابعش کجا!؟ و آفریقا کجا!؟ بگذریم شاید منظور از "همه"، 20 کشور آمریکای لاتین است. آمریکای لاتین یعنی همان جا که ده ها سال است هروقت آمریکایی ها به نیرنگ های مختلفی همانند تحریم و کودتا، دولت های دوست خود را بر سر کار می آورند، مردم در فاصله کوتاهی، از فقر و تبعیض به ستوه آمده و آن دولت ها را سرنگون می کنند. آمریکای لاتین یعنی دقیقا همانجا که این روزها مردم کلمبیا و شیلی به خیابان ها ریخته اند تا دوستان ایالات متحده که اقتصاد کشورهایشان را به نابودی کشانده اند به زیر بکشند. یعنی همانجا که مردم آرژانتین اخیرا یک منتقد آمریکا را جایگزین متحد آن کرده اند. یعنی همانجا که دوستان آمریکا در برزیل و بولیوی، موفق ترین روسای جمهور این کشورها (لولا داسیلوا و دیلما روسف در برزیل و مورالس در بولیوی) را از دایره قدرت خارج کرده اند. البته شاید همه این کشورها عادی به حساب بیایند وقتی بدانیم اوضاع دوست و همسایه دیوار به دیوار آمریکا یعنی مکزیک، آنقدر آشفته است که فقط در طول یکسال اخیر، 175 سیاستمدار برجسته آن به قتل رسیده اند! در یک کلام، آمریکای لاتین یعنی جایی که دولت ها مدام بین طرفداران و مخالفان آمریکا دست به دست می شوند و مردم معترض دائم در کف خیابان ها به سر می برند.  

نمیدانم این کشورهای عادی کجا هستند!؟ شاید منظور همین عربستان و امارات و امثالهم است که ثروت شاهزادگانشان از صدها میلیارد دلار تجاوز می کند. هر ساله میلیاردها دلار بمب و گلوله بر سر مردم بی پناه یمن می ریزند و خیلی بیشتر از آن را به جیب آمریکایی ها سرازیر می کنند. آخرسر هم نه از پس پابرهنگان یمنی برمی آیند و نه رئیس جمهور آمریکا از تحقیر و تمسخر آن ها دست بر می دارد. 

شاید هم منظور کشورهای آسیای میانه است. کشورهایی که از ابرقدرت شوروی جدا شده و برخی شان پس از انقلاب های رنگین، دست در دست آمریکا داده اند اما بیشترشان حال و روز مساعدی ندارند. ازبکستان و ترکمنستان و تاجیکستان و قرقیزستان و اوکراین و ...، نرسد روزی که حال و روز مردم ما همانند این روزهای مردم اوکراین شود. 

اجازه دهید دیگر به جنوب آسیا سفر نکنیم و از کشورهای پرجمعیت و فقیری چون پاکستان و بنگلادش و سریلانکا و میانمار و کامبوج و فلیپین و بقیه دوستان آمریکا و اروپا سخنی نرانیم.

لطفا عصبانی نشوید. نمیخواهم ادعایی گزاف کنم. آری! من هم می دانم، حتما کشورهای عادی! وجود دارند. کشورهای جهان سومی که به مدد روحیه کار و تلاش و خلاقیت و نیروی اراده، خود را به صف کشورهای پیشرفته رسانده اند. کشورهایی که از آن بزرگ بزرگ هایشان مثل هند و چین گرفته تا آن ریزه میزه هایشان مثل کره جنوبی و تایوان و مالزی و سنگاپور، هیچکدام نفت و منابع آنچنانی نداشته و در خیال خام نفت داشتن روزگار نگذرانده اند. خیالتان را راحت کنم، هیچ کشور جهان سومی را پیدا نمی کنید که به مدد ثروت نفت در ردیف کشورهای پیشرفته و مرفه قرار گرفته باشد. یک نمونه اش همان مکزیک که نفت دارد ولی 40 درصد جمعیتش زیر خط فقر زندگی می کنند.

حرف آخر آنکه کشور عادی شدن خوب است خیلی خوب! ولی قطعا ارتباطی به سر خم کردن جلوی غربی ها ندارد. تاریخ پیش روی ماست و نه در قاب رسانه های غرب. لطفا کمی بیشتر بیاندیشیم. شاید مشکلات ما نه از دشمنی غرب که از غرب شیفتگی پنهان ماست.

دیدگاه کاربران

سعید۱۲۰۴۰۹۱۱۲:۰۶:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۴
مثل اکثر کشور های دنیا که دنبال هدایت بقیه ملت ها نیستن ...
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۰۴۷۲۹۱۴:۵۰:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۴
با احترام اولا فقط کشورهایی به دنبال هدایت بقیه نیستند که در دنیا حرفی برای گفتن ندارند و گرنه تمامی کشورهای غربی به دنبال هدایت ملت ها به سوی لیبرال دموکراسی هستند. چین و روسیه و عربستان و اسراییل و ... هم هر یک به طریقی راه روش خود را تبلیغ می کنند. ثانیا شما در منطقه ای هستید که اگر به دنبال آگاهی بخشی به جوامع اطرافتان نباشید. کشورهای خلیج فارس بیکار ننشسته اند و ظرف مدت کوتاهی با دلارهای خود وهابیت را جهانی خواهند کرد و اسراییل هم صهیونیسم را و .... فاجعه ای بزرگتر از این برای ما و آیندگان خواهد بود؟؟
ناشناس۱۲۰۴۷۹۲۱۵:۰۸:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۴
سنگاپور مالزی تایوان ژاپن گرجستان اتریش مجارستان هند ترکیه خیلیاز ما موفق تر هستن
ناشناس۱۲۰۵۱۷۰۱۶:۵۳:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۴
گرجستان و مجارستان و ترکیه را خوب اومدی معلوم است که فقط با ۴ تا تبلیغ به این تفکر رسیدی!
کریم خان رند۱۲۰۶۰۸۲۲۲:۱۹:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۴
معملومه که اصلا نمی دونی دنیا چه خبره و داستان چیه!
ناشناس۱۲۰۷۶۰۹۱۳:۳۸:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۵
اره تو میدونی دنیا چه خبره با رهبر کره شمالی و راننده کامیون ونزوئلا
ناشناس۱۲۰۶۴۴۳۰۳:۳۶:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۵
ژاپن که آمریکایی ها آنجا سرباز دارند!!
ناشناس۱۲۰۵۴۰۴۱۸:۰۰:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۴
حسین رجایی (نویسنده)! وقتی همه نویسنده ها مثل تو فرصت و جرات پیدا کردند نظراتشان را بدون بازداشت شدن بنویسند شما نظر بده.
ناشناس۱۲۰۵۴۵۷۱۸:۲۲:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۴
با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی چرا همین کشور ها یی که فرمودید تحریم نیستن و با وجود اختلاف با غرب روابط شان برقرار است و هر روز شعار های ما را تکرار نمی کنند؟!
ناشناس۱۲۰۵۴۸۲۱۸:۳۳:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۴
تو در نوشته های خودت دنبال داغ دل دادن به مردم به خاطر رأی ندادن شان به کاندیدای عزیز دلت هستی
ناشناس۱۲۰۵۷۷۷۲۰:۱۹:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۴
یعنی شما می خوایی به مردم اطراف آگاهی ببخشی؟ پس چرا هرکی تو این کشور دنبال راهیه که خودشو به ترکیه و کشورهای مشابه برسونه و اونجا زندگی کنه؟ چرا اینو آگاهی نمی بخشی تا تو کشور خودش بمونه؟
مصطفی۱۲۰۵۸۰۸۲۰:۳۱:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۴
آذربایجان ارمنستان ترکمنستان تاجیکستان اصلا از اینا تو اخبار خبری میبینی؟ آروم دارن زندگی میکنن
ناشناس۱۲۰۶۰۷۹۲۲:۱۸:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۴
جناب نویسنده، جمله اول شما گزاره ای کاملا اشتباه است، اگر وقت عالی اقتضا میکنه اندکی منطق مقدماتی مطالعه فرمایید...
ناشناس۱۲۰۴۸۱۳۱۵:۱۴:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۴
مثل سویس
ناشناس۱۲۰۴۸۶۷۱۵:۲۸:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۴
نه تحریم داخلی باشیم مثل قطع اینترنت و فیلنرینگ نه تحریم بین المللی حقوق بشر رعایت بشه کل اقتصاد و نه فقط دولت شفاف باشه که نمیشه خوب نمیشه
تبریزی۱۲۰۴۹۰۵۱۵:۳۹:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۴
مردم ما نه تنها عادی ترین بلکه به گفته خیلی از خارجی ها جزو بهترین مردمان این دنیا هستن.
ناشناس۱۲۰۵۲۳۰۱۷:۰۵:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۴
با عرض سلام.به نظرم نویسنهد مطلب فوق عمدا یا سهوا از استدلالهای غیر دقیق و غیر صحیح استفاده کرده است!
ناشناس۱۲۰۵۷۵۱۲۰:۰۹:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۴
ما دنبال چه چیز هستیم وقتی در جنگ جهانی اول اعلام بی طرفی کردیم 50% جمعیتمان در قحطی مردند یعنی 10 میلیون نفر در جنگ جهانی دوم اعلام بی طرفی کردیم 40% جمعیتمان در قحطی مردند یعنی 11 میلیون نفر در جنگ با صدام از 20 تا کشور اسیر گرفتیم و گفتیم جنگ جنگ تا پیروزی فقط 7دهمه درصد تلفات دادیم الان 1000 کیلومتر اونور تر بر علیه اراده 130 تا کشور می جنگیم بدانیم که همه ما با زن و بچه مان زیر عباء ی ولایت فقیه زنده ماندیم
سامان۱۲۰۴۰۹۲۱۲:۰۷:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۴
خیلی ساده. تصور نکنید تمام دنیا در گمراهی به سر می برند و فقط ما راه حق را یافته ایم...
ناشناس۱۲۰۴۸۴۴۱۵:۲۱:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۴
این بر ساخت ذهن شماست
ناشناس۱۲۰۵۱۶۱۱۶:۵۱:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۴
اتفاقا معمولا برعکس هست
ناشناس۱۲۰۴۱۱۸۱۲:۱۳:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۴
انقلابی بودن کافی هست
ناشناس۱۲۰۴۲۷۶۱۲:۴۹:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۴
پای واقعیت و نظر و درد دل اکثریت مردم بایستید. اخرین باری که وزارت کشور بنا بر اصل قانون اساسی اجازه همایش اعتراضی و انتقادی به مردم غیر صدا و سبمایی داد چه زمانی بود؟
ناشناس۱۲۰۴۶۴۲۱۴:۱۹:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۴
بستگی داره تعریف دشمن چی باشه. تمام مسئولان بی کفایت دشمن اند یا مردمی که اعتراض میکنند. اصلا یه مسئول نمونه نام ببر جایزه بگیر.
ناشناس۱۲۰۴۱۱۹۱۲:۱۳:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۴
به جای کنترل ناموفق بالا رفتن قیمت ها، بهتر است با دنیا تعامل کرد.
ناشناس۱۲۰۴۲۴۷۱۲:۴۲:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۴
تا وقتی قوی نباشی تعامل معنا نداره این یک اصل بدیهیه
محمد۱۲۰۴۷۹۸۱۵:۰۸:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۴
عجب وقتی قوی شدی تعامل معنی داره ؟ یعنی شما در ضعف می جنگید وقتی قوی شدید صلح می کنید ! منطقیه ...
ناشناس۱۲۰۴۸۰۷۱۵:۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۴
مگه ما هنوز قوی نشدیم؟
ناشناس۱۲۰۴۹۰۷۱۵:۳۹:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۴
منظورت از قوی بودن چیه؟مثلا امارات و مالزی و سنگاپور قوی هستند؟
ناشناس۱۲۰۵۷۶۲۲۰:۱۵:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۴
80 میلیون ایرانی تو جنگل زندگی نمی کنند این طرز تفکر رو داری .... اگه اینطوریه کشورهای پیشرفته مثل ژاپن ... کره ... چین ... آلمان ... آمریکا تا الان مسیر رو اشتباه میرفتند..............؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۲۰۴۴۴۲۱۳:۳۱:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۴
تحریم ها باید لغو شود . موشک پرانی و شعار ممنوع
ناشناس۱۲۰۴۶۹۵۱۴:۳۶:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۴
موشک پرانی ممنوع؟ چطور امریکا جونتون موشک پرانی کند عیبی ندارد نه؟ دنبال مسائل حاشیه ای باشی وضعتون همین است
احمد۱۲۰۴۶۹۷۱۴:۳۸:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۴
اگر موشک نداشتیم و بعد مثل لیبی تاسیسات مان را مورد هجوم قرار دادند آنوقت می خواهید با بیل به دفاع بپردازی؟؟
ناشناس۱۲۰۴۴۶۴۱۳:۳۵:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۴
به نظرت الان شش ساله داریم تقابل میکنیم...
ناشناس۱۲۰۴۵۷۱۱۴:۰۲:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۴
تعریف تعامل رو میشه بگی؟
ناشناس۱۲۰۴۷۴۹۱۴:۵۸:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۴
مثل یک کشور عادی رفتار کنید خیلی ساده هست !
ناشناس۱۲۰۴۸۴۱۱۵:۱۹:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۴
دوستی و بده بستان
ناشناس۱۲۰۴۶۸۰۱۴:۳۱:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۴
مرغ هم يك پا داره
ناشناس۱۲۰۵۶۱۵۱۹:۱۶:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۴
چرا یادت میره الان 6 ساله پاسوز تفکر تعامل با دنیای شماییم
ناشناس۱۲۰۴۱۳۰۱۲:۱۵:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۴
حرف حساب
ناشناس۱۲۰۴۵۹۶۱۴:۰۸:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۴
از مردم حرف میزنی آقای نویسنده. ولی باور کن اکثر مردم حتی حوصله شنیدن نظرات کهنه و سطحی شما رو ندارند. باور نمیکنی حرف منو ؟ مهم نیست دیگه. خوش باش.بنویس.
ناشناس۱۲۰۴۶۶۵۱۴:۲۷:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۴
میشه بفرمایید چرا سرانه تولید ناخالص داخلی چین طی 40 سال 15 برابر شده و ایران 40 درصد کاهش یافته (به قیمت روز)
ناشناس۱۲۰۷۵۴۸۱۳:۱۰:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۵
درامد سرانه کاهش یافته؟ کلاس چندمی؟ دستمزد رسمی در سال ۵۷ ۶۰۰ تومان بود و دلار در بازار ازاد ۱۰ تومان بوده و الان هم دستمزد رسمی۱۵۰۰۰۰۰ و دلار در بازار ازاد ۱۲ هزار تومان لطفا حرفی را می زنید از رسانه های ابکی ماهواره ای که می خواهند تحریف کنند نزنید!
محمد قاسمی۱۲۰۴۱۳۵۱۲:۱۵:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۴
اولا سعی کنید مقاله کوتاه بنویسید نه کتاب ثانیا بنده دور اول به سعید جلیلی و دور بعد به رییسی رای دادم پس انتخابم از نظر شما درست بوده ولی من مجبور شدم به رییسی رای بدم چون شورای نگهبان دکتر سبحانی رو که منتخب بنده بود رد کرد علی رغم ایشون دارای دکتری اقتصاد و فعال ترین نماینده ادوار مجلس بود... این انتخاب بنده در طرف مقابل هم صدق میکنه اونها هم مجبور شدن حسن روحانی رو انتخاب کنن پس دست از ملامت مردم بردارید. ما در کشوری زندگی میکنیم که عملا اختیاری نداریم مثلا بحث اقتصاد رو ببینید حضور سیاسی حاکمیت در اقتصاد رو .... حاکمیت پاش رو از اقتصاد بکشه بیرون و اجازه بده مردم در اقتصاد قوی بشن ولی متاسفانه نظرات قرون وسطایی و منافع اعضای هیات مدیره که غالبا از وزرا هستن اجازه این کارو نمیده شما حتی نظرات بدون توهین بنده رو ویرایش میکنید دیگه چطور بازهم مردم رو ملامت میکنید مردمی که سهمشون از قدرت ۵ درصد هم نیست
ناشناس۱۲۰۴۲۵۲۱۲:۴۴:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۴
شما خودت به طولانی بودن مقاله خرده گرفتی ولی خودت نظری طولانی دادی تا آخر خواندش حوصله زیادو وقت زیادی می خواهد تاقض در گفتار و عمل
ناشناس۱۲۰۵۹۹۲۲۱:۴۸:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۴
شما نخون
ناشناس۱۲۰۴۴۱۰۱۳:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۴
مثلا در امریکا تا حالا شده بیش از دو کاندیدا برای مرحله نهایی ریاست جمهوری وجود داشته باشد؟ الان وضع آنها چطور است؟ متاسفانه یاد گرفتیم که مسئولیت پذیر نباشیم و دائم گناه ناکامی ها را گردن دیگران بیاندازیم. مثل فوتبال که باخت ها همیشه تقصیر داور است و بردها نتیجه برنامه ریزی مربی و تلاش بازیکنان!!!!
ناشناس۱۲۰۴۴۱۸۱۳:۲۷:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۴
درود بر شما ، با اینکه با انتخاب هاتون هزار درصد مخالفم ولی حرفها تون کاملا منطقی بود .
ناشناس۱۲۰۴۴۹۹۱۳:۴۳:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۴
اولا گاهی بیان و تفهیم بعضی مفاهیم نیاز به شرح و توضیح دارد، بنابراین شما که حوصله خواندن چند خط نقد و واکاوی مسائل رو ندارید نمیتوانید در مورد مفاهیم سنگین و پیچیده ای چون مملکت داری اظهار نظر کنید ثانیا طبق نظر خودتون رییسی رو به روحانی ترجیح میداده اید اما نکته ای را فراموش کرده اید، آن هم رای اکثریت است من و شما هم باید تاوان انتخاب اکثریت رو بدیم و این یعنی دموکراسی یا همه با هم پیروز میشویم یا همه با هم بازنده در ضمن در مورد رد صلاحیتهای شورای نگهبان باید بگویم متن را دوباره و به صورت کامل بخوانید پاسختان را پیدا خواهید کرد
امیر۱۲۰۴۵۰۰۱۳:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۴
خیلی ممنون، عالی بود
۱۱۲۰۴۶۰۳۱۴:۱۰:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۴
باید نظام پارلمانی بشه و احزاب واقعی تشکیل بشوند نمیشه که ۱۰۰ نفر کاندید ریاست جمهوری بشوند مثلا سه چهار تا حزب فعال داشته باشیم که به همان تعداد کاندید معرفی کنند. مردم‌ پارلمان را انتخاب کنند و پارلمان رییس جمهورر
ناشناس۱۲۰۴۶۲۱۱۴:۱۴:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۴
عالی بود
ناشناس۱۲۰۴۶۵۶۱۴:۲۳:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۴
ما که انقدر این مطلبو گفتیم خط و خش برداشتیم.و کو گوش شنوا.
ناشناس۱۲۰۵۷۰۸۱۹:۵۰:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۴
عالی بود. واقعا ما اختیاری نداریم. وقتی روحانی کاندید شد خیلی‌ها رو میدیدم رای دادن به اون رو مثل جک میدونستن ولی بعدها همونا ناچارا بهش رای دادن. طرفدارهای هر دو طرف به خاطر آینده‌ای که دوست دارن شکل بگیره رای میدن غافل از اینکه هیچکدوم شکل نمیگیره.
علی۱۲۰۵۹۵۲۲۱:۳۶:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۴
- شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت رو به خود نامزد انتخابات اعلام می‌کنه که اگه دوست داشت خودش می‌تونه علنی به دیگران هم بگه. - صرف داشتن دکترای اقتصاد مشکلی رو حل نمی‌کنه. الان آقای دکتر نوبخت رو توی همین دولت داریم. - مهم مهارت مدیریتی و سبک مدیریتی افراد (در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و ...) هستش. مثلا در همین زمینه اقتصادی، دولت فعلی از چند جهت ایراد داشت که متاسفانه شمردن و بیان اون‌ها مطلب رو طولانی می‌کنه.
ناشناس۱۲۰۶۴۶۷۰۵:۲۰:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۵
عالی عالی عالی
ناشناس۱۲۰۴۱۴۲۱۲:۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۴
پای کدام انتخاب بايد بايستيم؟! يعنی در اين چهل سال حداقل سی سال اشتباه کرده ايم؟! يا نحوه انتخاب اشتباه است؟ چرا بجای شعار ، آسيب شناسی نميکنيد؟
ناشناس۱۲۰۴۳۰۷۱۲:۵۵:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۴
اصلا این چه منطقی هست که باید پای انتخاب ایستاد؟ اشتباه قابل برگشت است حتی در ازدواج هم طلاق وجود دارد...
ناشناس۱۲۰۴۸۱۲۱۵:۱۴:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۴
اما باید تبعات و سختی های طلاق را پذیرفت...... طلاق انتخاب بین بد و بدتر است
ناشناس۱۲۰۴۵۱۱۱۳:۴۶:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۴
هشت سال هاشمی رفسنجانی هشت سال خاتمی هشت سال حسن روحانی (ائتلاف تدبیر و امید) مجموعا ۲۴ سال ده سال هم که درگیر جنگ و مسائل اول انقلاب بودیم، ۳۴ سال این وسط فقط یک احمدی نژاد نصف و نیمه وجود داشت حال پیدا کنید مسبب وضع موجود را...؟
ناشناس۱۲۰۴۱۴۵۱۲:۱۷:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۴
فکر مردم ایران استعمار زده است چطور که تو ایران کار در ساختمان و کشاورزی و ظرفشوری و کار در فروشگاه و رستوران عار محسوب میشه اما در اروپا و امریکا این متصوران نخبه حتا حاضرند پیرزن نگه دارند و تر خشکش کنند، اما بهشون بگن متمدن، :) از نظرشون چون غربه است لابد ظرفشوری و تر و خشک کردن پیرزن باکلاس است لابد :/
ناشناس۱۲۰۵۶۴۳۱۹:۲۴:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۴
نه عزیزم اونجا کرامت انسانی و احترام به حقوق بشر هست فارق از اینکه شغلت چی باشه
ناشناس۱۲۰۶۳۱۶۰۰:۱۴:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۵
نون حلال خوردن تحقیر نداره شما دنبال این باش ببین چرا قوی ترین دکتراهای رشته مهندسی حاضرن در یه کشور غریب از پیرزنها نگه داری کنن به جای اینکه در دفتر فنی یه شرکت در داخل کشور مشغول باشن (تازه اگر تو این اوضاع کار پیدا کنن)
ناشناس۱۲۰۴۱۵۱۱۲:۱۸:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۴
با این دولت دروغگو نمی شود شک نکنید!!!!!!!!!!
ناشناس۱۲۰۴۱۶۰۱۲:۲۰:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۴
کاش نفت نداشتيم.حداقل از نيروهاي بيکار استفاده مي شد و کشور جهان سوم نمي شديم. ميدونم نظرمو نميذاري.ممنونم
ناشناس۱۲۰۶۳۲۹۰۰:۳۲:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۵
حالا افغانستان که نفت نداره خوبه، یا سوئد که نفت داره بده مهم تفکر جامعه است، با نفت بودن با بی نفت بودن مهم نیست
ناشناس۱۲۰۴۱۶۱۱۲:۲۰:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۴
اقای نگارنده حال اگر کسی 12 سال شهردار کلان شهر بود و خرابکاری کرده یا بدهی سنگین به بار اورده ولی همان کسی که به قول شما فقط دور اول مذاکرات را انجام درست انجام داده و نتیجه گرفته است کدام بهتر است ؟ حال انکه ان کسی که شما می فرمایید علاوه بر دور اول مذاکرات چند دوره نماینده مجلس بوده . جز هیت ریسیه بود . مدرک دکتری واقعی دارد نه انکه دکترای سفارشی مثل بقیه اقایان دارد . درضمن مگر تمام هنر سابقه ( واقعا تمامی سابقه ) اقای جلیلی همان مذاکرات هسته ای با دست اورد تحریم ها نیست ؟
مهدی۱۲۰۴۳۲۲۱۲:۵۸:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۴
احتیاج به هیچ بحث بیشتری نیست. ولی برای اینکه جوابتو بهتر بدم یه ادرس کد دار دقیق بهت میدم. اگه بلدی انگلیسی بخونی و انگلیسیت مثل همین بابایی که میگی مدرک دکترای واقعی داره، مطلب رو بخون. شاید دو زاریت کج نبود و این دفعه درست افتاد. https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iran/10143799/Iranian-president-Hassan-Rouhani-plagiarised-PhD-thesis-at-Scottish-university.html
ناشناس۱۲۰۴۷۶۱۱۵:۰۱:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۴
شما كه بلدي چطور ترجمه كردي ؟ نوشته دكتراش تقلبيه ؟
مهدی۱۲۰۷۸۴۱۱۵:۰۳:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۵
اره. میخوای بهت بگم چی نوشته؟؟ نوشته: تز دکترای حسن روحانی از دانشگاه اسکاتلندی جعلی و قلابی (سرقت ادبی) است. من کارم ترجمه تخصصی هستش. اگه نبود نمیتونستم مدیر پروژه دو تا ترجمه کتاب از انگلیسی به فارسی باشم منابع انگلیسی رساله دکترای خودم رو ترجمه کنم و سرکار هر روز مثل همین امروز از انگلیسی به فارسی ترجمه کن.
سید حسام۱۲۰۴۳۹۱۱۳:۲۰:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۴
بین رؤسای جمهور تنها کسی که مدرک دکترا واقعی داشت محمود احمدی نژاد بود. خاتمی که نداشت. روحانی هم تقلبیه. کافیه بررسی های دانشجوهای سابق شریف و الان در آمریکا را در مورد مدرک تقلبی روحانی جستجو کنید.
مهران۱۲۰۴۴۵۹۱۳:۳۴:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۴
نکته اینجاست همین تهمتی که الان زدی که قالیباف بدهی ببار آورده و بر همین اساس یه عده تنبل رو کردید مسئول خود این تهمت شایعه ای از دهان همان مسئولینی هست که چون توانایی کار کردن و خدمت رو ندارند سعی بر تخریب کسانی که کار میکنند برمیان یادمون نرفته هر خدمتی رییسی تو آستان قدس کرد رو با تهمت ریا و برای انتخابات هست بی ارزش کردن و ...
ناشناس۱۲۰۴۵۲۲۱۳:۴۸:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۴
من مشکلی برای نقد و مناظره نمیبینم اما بعضی عامدانه نمیخواهند بفهمند
ناشناس۱۲۰۴۶۵۹۱۴:۲۳:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۴
در خصوص دکترای سفارشی با شما موافقم. در مورد مدیریت ضعیف هم همین‌طور اما متاسفانه دکتری واقعی نیست
ناشناس۱۲۰۴۹۶۷۱۵:۵۹:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۴
دکترای واقعی اون دکتری مال حسن فریدون با پاسپورت و تابعیت انگلیسی/اسکاتلندی هست. ربطی به رییس جمهور نداره.
ناشناس۱۲۰۶۰۳۰۲۲:۰۱:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۴
خنده دار است این ادعای شما. این طرف در دور اول و دوم مجلس به دروغ خود را دکتر نامیده ولی در دور سوم با فوق لیسانس ثبت نام کرده این مشخص میشه که این ذاتا دروغ میگویید و در ثانی دور اول و یا دوم مدرکش لیسانس و پاینتر بوده.
ناشناس۱۲۰۴۱۶۲۱۲:۲۱:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۴
یه کشور عادی باشیم مثل سنگاپور که هم مردم علاقه مند به مذهب به اموراتشون برسن همه کسای که میخوان در یه کشور پیشرفته زندگی کنن مجبور به مهاجرت نشن لطفا رسانه باشین و منتشر کنین نه ابزار
ناشناس۱۲۰۴۲۴۱۱۲:۴۱:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۴
این جا هم اکثرا علاقه به مذهب هستند مانند انجا ولی همان کشور بالاترین خیانت های زوجین را دارد!!!
ناشناس۱۲۰۴۸۹۸۱۵:۳۷:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۴
حالا نه این که مردان ایرانی خیانت نمیکنند
ناشناس۱۲۰۵۲۰۹۱۷:۰۱:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۴
عادت کردید حرف بی منبع و غیر موثق بزنید ضمنا یه سر برو دادگاه خانواده همین ایران ببین آمار خیانت زوجین چطوره بعدش کلاهتو قاضی کن
ناشناس۱۲۰۷۶۲۷۱۳:۴۵:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۵
جناب بی منبع بهتر است اول شما منابع داخلی و خارجی را نگاه کنی بعد اظهار نظر کنید با تشکر
ناشناس۱۲۰۵۶۲۳۱۹:۱۸:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۴
اولا چرا حرف بی ربط و بی اساس میزنی ، دوما مگه الان وضع ما بهتره؟
ناشناس۱۲۰۴۲۷۸۱۲:۴۹:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۴
اینجا نفت داره اخوی اینجا باید یا گاو شیرده باشی یا مقابله کنی با امریکا
ناشناس۱۲۰۶۰۶۲۲۲:۱۲:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۴
نروژ هم يكي از بزرگترين توليد كننده هاي نفت هست، اون هم گاو شيرده هست؟ يا داره مقابله مي كنه. چرا شما هم فقط فكر مي كنين دو دسته بيشتر نيست يا مثل ما يا عليه ما؟ كانادا هم ذخاير نفت بزرگي داره اون چي؟ ميشه ما هم مثل اونا باشيم حالا سر سپرده يا انقلابي يا هر چي مثل اونا باشيم.
ناشناس۱۲۰۶۲۶۷۲۳:۴۹:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۴
چرا نروژ گاو شیرده نیست پس؟؟؟
ناشناس۱۲۰۶۷۲۰۰۸:۳۲:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۵
آخه مگه هر کشوری که نفت داره گاو شیرده محسوب میشه؟ خود آمریا بزرگترین تولید کننده نفت در جهانه، نمونه بعدیش کانادا، یا حتی همین روسیه خودتون
ناشناس۱۲۰۷۴۷۷۱۲:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۵
نروژ نفت نداره؟ اندونزی نداره؟ فلانی و بهمانی نداره؟ آنها هم که می گویید گاو شیرده هستند حداقل توانسته اند رفاه مردم خود را تامین کنند.
ناشناس۱۲۰۴۳۵۴۱۳:۱۰:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۴
مثل ژاپن، کره جنوبی، عمان، مالزی حتی هند!
ناشناس۱۲۰۴۵۸۳۱۴:۰۵:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۴
اتفاقا" از آقای نگارنده بخواهیم وضعیت سنگاپور ومالزی را هم آنالیز کنند.
ناشناس۱۲۰۴۷۰۰۱۴:۳۹:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۴
سنگاپور آزادترین اقتصاد دنیا را داره و به این واسطه قدرتمند شده.بنظرم متاسفانه اقبال عمومی به اقتصاد بازار در ایران اونقدر نیست که بریم به اون سمت
ناشناس۱۲۰۴۱۶۳۱۲:۲۱:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۴
همه کشورها لازم نیست سر خم کنند مقابل آمریکا مثل ویتنام که حتی درگیری بزرگتری از ما با امریکا داشت ولی الان با هم روابط دارند و هر روز به هم الکی گیر نمی دهند
ناشناس۱۲۰۴۲۳۴۱۲:۴۰:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۴
شما هنوز نفهمیدی منظور نویسنده چی بود و چی نوشت و نخواهید هم فهمید
ناشناس۱۲۰۴۱۶۶۱۲:۲۲:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۴
نمونه واضح و اشکار ان نیروهای نظامی و صنعت ان است که بدون نگاه به خارج البته همکاری بوده ولی در سطح محدود که الان به قدرتمند ترین و کار امدترین نیروهای نظامی دنیا تبدیل شده اقتصاد و مدیریت کشور هم مثل ان است ولی چون با مردم و جامعه سر کار دارد باید برنامه ریزی بیشتری داشت و اگاه سازی بیشتر مثلا مردم فکر می کنند اگر بنزین و دلار گران نشود به نفع انها است ولی علم اقتصاد می گوید اگر تورم دو رقمی داری باید افزایش دهی انها رت و با انتخابات سیاستمداران و دولت از ان سو استفاده می کند از عدم اگاهی مردم
ناشناس۱۲۰۵۱۴۲۱۶:۴۷:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۴
دوست عزيز مسائل نظامي با اقتصادي خيلي فرق ميكنه نمونه اش روسيه و كره شمالي و پاكستان!
ناشناس۱۲۰۵۲۲۲۱۷:۰۳:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۴
به نظرم در زمینه ادبیات فارسی و املا و انشا هم سرمایه گذاری بیشتر بشه تا نظر این دوست فهیم هم قابل درک بشه برا من بیسواد
ناشناس۱۲۰۴۱۶۹۱۲:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۴
کشور عادی یعنی رئیس جمهور منتخب چه قالیباف چه روحانی توسط احزاب قوی معرفی شوند و موقع اجرا هم بالاترین مقام کشور باشند. ما نمی گیم آمریکا خوب هست، ما می گیم می شه با سیاست کاری جواب دغل کاری ها آمریکا رو داد. ما می گیم می شه از اختلاف بین راست و چپ آمریکا استفاده کرد. ما می گیم می شه از قدرت کمپانی های خارجی برای دفا دربرابر قدرت سیاسی آمریکا استفاده کرد. ما می گیم می شه به جای دست به دامن روسیه شدن از برنی سندرز ها حمایت کرد. کشور عادی یعنی اینکه اجازه بدیم به جای جنگ با سوئد و هلند و آلمان و چپهای آمریکا، دشمن اصلی یعنی نازی های زمان (چین) را دریابیم. کشورما نفت داره، صنعت داره ولی داریم از سرمایه می خوریم. یعنی این همه دستگاه امنیتی ما نتونست این همه فساد ترامپ و بن سلمان رو کشف کنه به زیر میزی مجبورش کنه از برجام خارج نشه؟ ببنید تفاوت شما و ما این هست که ما می گیم با پنبه سر ببریم شما می گید نه ما می خوایم با کله بریم تو شکم گاو وحشی!
ناشناس۱۲۰۴۲۶۰۱۲:۴۶:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۴
حافظه شما از دوستی ها قد نمی دهد و یک مروری بر توافقات گذشته از اول انقلاب تا الان داشته باش بهتر می توانی بعد ان نظر بدهی!
ناشناس۱۲۰۴۳۰۴۱۲:۵۴:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۴
کشور عادی یعنی استراتژی منتخب یعنی شفافیت حکومت برای مردم یعنی پاسخگویی حکومت به مردم یعنی آقازاده نداشتن یعنی رانت چپ و راست و خودی و نخودی وجود نداشتن یعنی شایسته سالاری یعنی انتخابات با حضور جریانات فکری و سیاسی متنوع، نه یک مشت کلاش که به خودشون رنگ چپ و راست
ناشناس۱۲۰۴۴۱۱۱۳:۲۵:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۴
اشتباه می کنی با پنبه نمی شه گردن گودزیلای خونخوار رو برید خنجر برآن می خواد اون جوری که شما فکر می کنید ساده نیست این حرفها فقط از دهن یه ساده لوح در میاد
ناشناس۱۲۰۴۵۲۵۱۳:۴۸:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۴
کمی آمریکا شناس باش برنی سندرز هم مثل ترامپه مگر کم از دموکراتها خورده ایم آمریکا یک کل است که تجزیه شدنی نیست مگر می توانند خلاف ساختارشان کاری بکنند جمهوری خواه و دموکرات ندارد که ساده اید که فکر می کنید چپ و راست آمریکا در مورد ما اختلاف دارند تنها تفاوتشان در سرعت رسیدن به اهداف و ابزارشان هست که یکی نظامی گری را انتخاب می کند و ان دیگری سیاست و بازی مذاکره
ناشناس۱۲۰۴۵۳۲۱۳:۵۰:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۴
مشکل اینجاست که شما فکر میکنید اوباما فرشته بود و ترامپ دیو در حالی که سنگین ترین تحریمها رو تیم آقای اوباما علیه ایران وضع کرد
ناشناس۱۲۰۴۶۴۶۱۴:۲۰:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۴
اون جمله آخرت رو باید با طلا نوشت! واقعا حرف دل من رو زدی.
ناشناس۱۲۰۴۱۷۳۱۲:۲۲:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۴
.. همین زمان آقای خاتمی بهترین دوران بعد از انقلاب بود ...
ناشناس۱۲۰۴۲۶۱۱۲:۴۶:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۴
دقیقا همینطور است. اگر منصف باشیم اقتصاد کشور در زمان ریاست جمهوری خاتمی پیشرفت زیادی کرد.
ناشناس۱۲۰۴۳۰۵۱۲:۵۴:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۴
اگه روز جزایی باشه که هست خاتمی باید جوابگوی باشد
ناشناس۱۲۰۵۷۶۵۲۰:۱۶:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۴
کرسنت و استاتاویل واقعه کوی دانشگاه وکنفرانس برلین و قتلهای زنجیره ای و تحصن مجلس و تعطیلی هسته ای بدون گرفتن هیچ امتیاز ورکود وبیکاری بیسابقه و حکومت عباس اخوندی وزنگنه ونعمت زاده و ... سوغات دوران خاتمیس
پرویز۱۲۰۴۱۹۴۱۲:۲۹:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۴
اگر برگردیم به همان روز باز هم من به روحانی رای میدهم ...
ناشناس۱۲۰۴۷۳۳۱۴:۵۲:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۴
آزموده را دوباره آزمودن خطاست
آیدا۱۲۰۴۸۷۶۱۵:۳۰:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۴
دقیقا،البته نه اینکه راضی باشم ولی گزینه بهتری دیگه ای نبود مگر اینکه رای ندادن رو انتخاب میکردم
ناشناس۱۲۰۶۲۵۵۲۳:۳۹:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۴
لجبازی بچگانه و تفکر کودکانه تا این حد؟؟!!!
علی۱۲۰۴۲۰۲۱۲:۳۱:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۴
لطفا بحث کارشناسی کنید هند کارخانه تولید محصولات اپل راه اندازی کرده...
ناشناس۱۲۰۴۲۲۳۱۲:۳۶:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۴
عادی و بی حاشیه مثل کره جنوبی ، سوئد ، ژاپن ، سویس ، فنلاند ، قطر ، عمان ، هند ، ایسلند ، استرالیا و ...................................
ناشناس۱۲۰۴۲۳۶۱۲:۴۰:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۴
بزرگترین راه برای کشور بی حاشیه شدن رفتن راه کشورهای موفق است.مـثلا سنگاپور.اولین کارش مقابله با فساد بود.اما ما چه می کنیم؟بابک زنجانی دستگیر میشه.کسی که راننده رییس بانک مرکزی بوده و معلوم نیست از کجا این همه پول دراورده.اما فقط اون دستگیر میشه.کدوم مسئول بهش کمک کرده بوده؟یه راننده مگه میشه بدون ارتباط به اون ثروت برسه؟چرا هیچ مسئولی هیچ وقت توی ایران در دوره مسئولیتش محاکمه نمیشه؟مرتضوی میاد و محاکمه میشه.انگار تنهایی خیلی کارارو کرده.و جالبه کلی هم تهدید و رجز خونی می کنه.و بعد یهو یه حکم کوچک دوساله می گیره و تمام.نماینده های مجلس با وثیقه ازاد میشن و میشن عضو گروه تحقیق و تفحص!!!!!!!!!!!!!یه سری مسئول هم بعد مسئولیت زمزمه اختلاس هاشون به گوش می رسه.اما با یه سری بگم،بگم هیچ اتفاقی نمی افته...نویسنده نمی خواد اینارو ببینه...
ناشناس۱۲۰۴۸۹۴۱۵:۳۶:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۴
راننده زیاده اما یکی بابک زنجانی میشه . نبوغ این آدم را هم نادیده نگیرید !
ناشناس۱۲۰۴۲۴۲۱۲:۴۱:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۴
کشور عادی باشیم یعنی در عرصه سیاست خارجی انقلابی رفتار نکنیم. مثل کجا ؟ مثل همه جای دنیا ! حتی کوبا و کره شمالی هم در عرصه سیاست خارجی انقلابی برخورد نمی کنند.
ناشناس۱۲۰۴۶۸۹۱۴:۳۴:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۴
اره فقط ما انقلابی نباشیم ولی امریکا و فرانسه روسیه و چین و عربستان و بعضی کشورهای دیگر انقلابی باشند و سیاست خودشان را به کشورهای دیگر تحمیل کنند از نظر شما خوب است!! التماس تفکر اگر هست!!!
علی اصقر۱۲۰۴۲۴۶۱۲:۴۲:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۴
آقای نویسنده، طبری را هم ما انتخاب کردیم که پایش بایستیم؟ ...
مهدی۱۲۰۴۲۶۳۱۲:۴۶:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۴
تیترتون که جواب بسیار ساده ای داره.دقیقا یه کشور عادی مثل خودمون مگه قراره مثل جایی باشیم-خط اخر پاراگراف اول.نه هموز نت نداریم عزیزم انگار شما از اروپا داری مقاله مینویسی-پاراگراف دوم .مردم یه انتخابی انجام دادن بله به جاش حتما قاالیبف انتخاب میشد وضعمون سوییس بود . نه همشو مردم عادی اتش نزدم اما خیلی هاشم مردم عادی اتش زدن.خشم انباشته و تخلیه نشده از همون غیر عادی زندگی کردنمون-پاراگراف چهارم.تمام اتفاقا اون مذهبی ها طرفدار مسئولان هستن. توجه داشته باشید که در کلیت شما مردم رو به دو گروه تقسیم کردید مذهبی و غیر مذهبی و این ناشی از افکار فوق پوسیده نویسنده هست-فلان کارمند و قاضی و ... رو هم همون دایره کوچک مسئولانِ به به قول شما انتخاب ميكنند بار ناكارامدي و فسادشون هم بر عهده همون مسئولان هست گرچه همون مسئولان هم گرفتار ناكارامدي و هم گرفتار فساد هستند-شما كلامتون بسيار مغرضانه هست.جرا انقدر دوس دارين مقايسه انجام بديد كي با مكزيك و ايكس و ايگرگ كار داره ما خودمونيم و بايد خودمون همه چيزمون درست باشه.باز هم كلامتون مغرضانست.
هموطن۱۲۰۴۲۶۵۱۲:۴۶:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۴
مثل سوئیس بشوم من راضی ام
امیر۱۲۰۴۲۸۳۱۲:۵۰:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۴
احسنت بر نویسنده متن دوستان لطفاً متن رو کامل بخونید بعد کامنت بزارید
ابراهیم۱۲۰۶۱۶۸۲۲:۴۵:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۴
خوب بود که شما هم اول متن را دقیق می خواندی بعد تایید می کردی!!!
ناشناس۱۲۰۴۲۸۸۱۲:۵۱:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۴
آقای رجایی عزیز پاسخگویی به امثال شما بی‌فایده است. زیرا می‌توان کسی را که خوابیده است بیدار نمود اما کسی که خود را به خواب زده است را هرگز! من حتی به صداقت گفتار شما نیز شک دارم یعنی واقعا نمی‌دانم که این نوشته‌ها نظر واقعی حضرتعالی است یا تلاشی برای کسب لقمه نانی. من به عنوان عضو کوچکی از جامعه از جانب خودم و نه تمام مردم این نظر را دارم: تمام منابع ارزشمند زیرزمینی ما، تمام منابع ارزشمند انسانی ما. فرهنگ زیبای سرزمین پر افتخار ما، جنگل‌های انبوه هیرکانی ما، دریاچه‌های آب شور و آب شیرین ما، سفره‌های آبی زیرزمینی ما، صنایع نوپای جامانده از دوران طاقوت ما به طرز بسیار غم انگیزی در پیش چشمان اشکبار ما در حال نابودی هستند... من به شخصه نمیتوانم درک کنم که چرا: جانان من اندوه لبنان کشت مارا.... زیرا مردم کشور لبنان با درآمد سرانه‌ی بیش از دوازده هزار دلار در رفاهی بالاتر از مردم ترکیه زندگی می‌کنند. اما وقتی برای اعتراض در خیابان شروع به رقصیدن می‌کنند شخص اول مملکتشان به سادگی و بدون هرگونه ترس از محاکمه شدن در پیشگاه ملت و یا از دست دادن منافع مالی از سمت خود استعفا می‌دهد! اما مردم مظلوم ما به خاطر اهدافی که خودشان هم نمی‌دانند دقیقا چه هستند و بجز ضرر هیچ منفعتی در آنها نمی‌بینند محکوم به تحمل کشنده‌ترین نوع تحریم‌ها شده‌اند.
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۰۴۸۳۲۱۵:۱۸:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۴
خیر. بنده به هیچ وجه از مسیر نوشته هایم ارتزاق نمیکنم شاید باورش برای شما سخت باشد ولی به عشق میهن و مردمم مینویسم شاید بنده بیشتر از شما از مسئولان کشور عصبانی و دلخور باشم ولی معتقدم با این «فرهنگ همیشه دیگران را مقصر دانستن» به جایی نمیرسیم. «مردم و مسئولان» اصلاح باید از هر دو شروع شود.
ناشناس۱۲۰۵۳۰۶۱۷:۲۶:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۴
الناس علی دین ملوکهم
ناشناس۱۲۰۶۲۰۴۲۳:۰۶:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۴
فرهنگ مقصر دانستن امريكا و دشمن چه طور؟
ناشناس۱۲۰۶۲۰۸۲۳:۰۹:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۴
اتفاقا این کار داره میشه فقط اگر مسئولان دودستی به صندلی قدرت نچسبند و کمی به عقل جمعی احترام بگذارند
ناشناس۱۲۰۴۲۸۹۱۲:۵۱:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۴
آمریکا
ناشناس۱۲۰۴۲۹۶۱۲:۵۲:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۴
چرا هميشه بايد الگوبرداري كنيم؟ دوست عزيز من از شما مي پرسم، شرايط فعلي كشور از هر نظر، اختلاف طبقاتي، فرهنگ، اقتصاد و… چقدر شبيه اون چيزي هستش كه حضرت امام(ره) ترسيم كردن؟ جواب سوال شما اصلا سخت نيست، اكثريت قريب به اتفاق مردم كشوري مي خوان با سطح رفاه اجتماعي، آموزش، امنيت و … معمولي. نه اينكه هر چهار سال يكبار شوك تورمي رو تجربه كنن. شايد بهتر باشه كمتر شعار بديم. يك فرزند شهيد.
ایرانی۱۲۰۴۳۰۱۱۲:۵۳:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۴
کشور عادی یعنی: ۱-آزادی مطبوعات و احزاب مردمی که البته بهترین راه مبارزه با فساد و رانت و.. هست. ۲-صدا و سیمای واقعا ملی نه فقط متعلق به یک گروه. ۳-برنامه ریزی و سیاست های کلان داخلی و خارجی بر اساس منافع ملی ۴- مسدود نشدن راه اصلاحات واقعی و مورد نظر اکثریت مردم بصورت مسالمت آمیز ۵- ...
ناشناس۱۲۰۴۳۱۵۱۲:۵۶:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۴
مثل اکثر کشورهای دنیا.
ناشناس۱۲۰۴۵۳۶۱۳:۵۰:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۴
اصلا متن رو نخوندی
ناشناس۱۲۰۴۶۳۴۱۴:۱۹:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۴
مثل مالزی
ناشناس۱۲۰۴۳۱۹۱۲:۵۷:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۴
دیگه جوری شده خود مردم هم نمی تونن از مردم حرف بزنند..
ناشناس۱۲۰۵۲۱۴۱۷:۰۲:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۴
ایول
ناشناس۱۲۰۴۳۲۰۱۲:۵۷:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۴
لازم نیست که حتما خودمون رو با کشورهای دیگه مقایسه کنیم. اگه با گذشته خودمون مقایسه کنیم میبینیم که شرایط زندگی داره مرتب سخت میشه.
حسن۱۲۰۴۳۲۶۱۳:۰۰:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۴
آقای نویسنده شما خوب می‌دانید که منظور از کشور عادی بودن چیست. لطفا مغلطه نکنید.
ناشناس۱۲۰۴۳۲۹۱۳:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۴
راه دور به افریقا و امریکای لاتین نروید کشور عادی همین همسایه مان ترکیه که با تعامل با دنیا هر روز فاصله اقتصادیش ازما بیشتر میشود.
ناشناس۱۲۰۴۴۷۳۱۳:۳۷:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۴
ترکیه ؟ با تبلیغات زندگی نکن و میدونی قدرت خرید مردم ایران با ترکیه یکی است؟
تنها۱۲۰۴۳۳۹۱۳:۰۳:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۴
کشورهایی که مثال زدید هم یا نفت ندارن یا اگه دارن اندازه منابع ایران نیست که گاز هم داره تازه امارات قطر کویت عمان... هم که نفت دارن خب تو رفاه هستن من ده سال کار کردم خونه بخرم به دلیل مشکل قانون یه کلاهبردار اومد بردش ده سال دیگه کار کردم بخرم یهو ارزش پولمون ۵ برابر کمتر شد کدوم یکی از این کشورها اینجوریه؟عمرمون داره پودر میشه بنزین که دیگه تولید داخله سهمیه بندی میکردید با کارت بنزین دیگه قاچاق هم نمیشد. این جور مقاله ها هم معمولا قبل انتخابات زیاده بعدش دیگه کسی نمیاد توجیه کنه میشه همینی که هست
ناشناس۱۲۰۴۳۴۵۱۳:۰۶:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۴
آقا نت کجا وصل شده ؟؟؟ چند درصد ملت وای فای دارن مگه ؟؟ من مشهدم نت موبایل قطعه هنوز . وصل کنین تورو امواتتون نه ماشین دارم نه به بنزین و غیره معترضم . ولی کار دارم با نت درآمدم از اونه وصل کنید اسیر شدیم بخدا قسم . ...
ناشناس۱۲۰۴۴۵۸۱۳:۳۴:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۴
روحانی در قطع اینترنت رکورد زده !
بیگی29۱۲۰۴۳۴۸۱۳:۰۷:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۴
...به این سئوال هم جواب بدهید که به کدام اهداف انقلاب مردم رسیدیم؟ا
ناشناس۱۲۰۴۳۶۱۱۳:۱۳:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۴
نویسنده گرامی چرا وقتی کسی میگوید عادی رفتار کردن شما فک میکنید که باید سر تعظیم فرود بیاوریم چرا فک میکنیم یا باید با کشوری بجنگیم یا باید تحت سلطه و مستعمره ان باشیم مگر بقیه کشور های دنیا که با امریکا در جنگ نیستن مستعمره امریکا هستند ؟روابط بین الملل عرصه رقابت هست و نه دوستی یا دشمنی درسته که ارتباط عادی معقول و و تنش زدایی با دنیای خارج تنها مولفه و شرط کافی پیشرفت نیست ولی قطعا شرط لازم هست هیچ کشوری در سایه تحریم و تنش و جنگ پیشرفت نمیکند چرا که اصل اولیه اقتصاد فرار بودن سرمایه هست چرا نمیخوایم یه سری اصول اولیهو ساده و قطعی رو قبول کنیم دست و پای طرف رو میبندیم و میندازیمش داخل استخر و میگیم شنا کن!!
ناشناس۱۲۰۴۳۷۱۱۳:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۴
آره ما خیلی خوبیم، فقط نمیدونم چرا همه میخوان از کشور مهاجرت کنن و اونهایی هم که مهاجرت کردن، اکثرشون دیگه برنمی گردن.
ناشناس۱۲۰۴۳۷۹۱۳:۱۷:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۴
جملات اولتو خوندم که نوشته بودی شهردار کلان شهر تهران .... کل داستان برام روشن شد ، شما طرفدار شهرداری هستی که فاسدترین دوران شهرداری تهران در زمان ایشون بود و همچنان پرونده های استخدام های غیرقانونی و فسادهای مالیش مسکوت مونده نظرات مردم اینقدر قشنگ و درست بود پای مطلب قبلیت که واقعا امیدوار بودم از خواب غفلت بیدارت کنه ولی به قول معروف کسی که خودش رو به خواب زده ( نفعش تو خوابه) نمیشه بیدار کرد
ناشناس۱۲۰۴۳۹۳۱۳:۲۱:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۴
الف جان باز هم نتونستی مفهوم یک کشور عادی رو درک بکنی. باز هم متاسفم.
صمصام۱۲۰۴۴۲۱۱۳:۲۸:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۴
جناب رجایی عزیز در نوشتار قبلی شما(چه فهمیدیم ) نظری گذاشتم مبنی بر اینکه متاسفانه شما حتی در مورد رد شدن از اثر تحریمها چیزی نمیدانید و.... ندانستن های دیگرتان ...قص الهذی از نوشتار جدید شما (یک کشور عادی )خیلی خوشم امد و ذوق کردم بسیار عالی قاره به قاره همه دنیا را مثال زدید با جزییات ... از افریقا و امریکای لاتین و امریکای شمالی ... از اسیا هم گفتید از خارمیانه هم گفتید من هم موافق شما هستم ...بله هیچ کشوری نمیتواند بدون تکیه بر داشته ها وتوانایی های خودش ،ملتش و بدون وابستگی محض به بیگانه موفق باشد اما برادر عزیز در همین کره خاکی هستند کشورهایی که مشی ومرامشان طوری بوده که نه به امریکا باج داده اند و نه عقب مانده اند .به قول شما عادی وبی حاشیه اند اما نخواستید یا نتوانستید نام ببرید بماند اما عادی و بی حاشیه یعنی چه؟؟ پاسخ این سوال ساعتها بحث و جدل میطلبد اما جهت اطلاع در چند خط یک کشور عادی وبی حاشیه یعنی کشوری که برای خودش هزینه و تحریم قطعنامه درست نکند ملتش را به فلاکت نکشاند زمامدارانش سالم اند و پاک رانتخوار و آقا و آقازاده ندارد ...در واقع همه ملتش اقا هستند و قابل احترام ملتش چوب ایدئولوژی ها وسیاستهای حکامش را نمیخورند به بهانه دفاع از مظلومان در کشورهای دیگر خرابکاری نمیکند همه ملتش در دستیابی به امکانات کشور با هم برابرند گداپروری و صدقه دادن در مرامش نیست زمامدارانش مملکت را با سلام و صلوات و دعا اداره نمیکنند بلکه با علم روز مدیریت کلان و استراتژیک اداره میکنند بیانم تلخ بود اما عین واقعیت بود جناب توکلی میخواهید نشر بدهید یا ندهید اما حقیقت تلخ است ...
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۰۴۸۷۱۱۵:۳۰:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۴
با احترام و تشکر مقایسه ای مناسب است که همه جانبه باشد هر کشوری شرایط و تاریخ خاص خودش را دارد برخی دوستان که می خواهند خیلی زود ما سنگاپور یا سوئد شویم حتما عنایت دارند که ما ملتی بودیم چند صد سال در محاصره سه ابرقدرت عثمانی، شوروی و انگلستان (از دریا) و پس آن تحت سلطه کامل آمریکا، الان ۴۰ سال پس از انقلاب تازه توانسته ایم کمی نفس بکشیم و حوزه حیات استراتژیک خود را گسترده کنیم. به نظرم رسانه ها انتظارات ما را از این نهال نوپا بالا برده اند و با ساختن یک بهشت خیالی قبل از انقلاب!! توقعات ملی را بالا برده اند. هم ما نوپا هستیم و هم اربابان قدیمی نخواهند گذاشت به این زودی ها بر روی پای خود بایستیم
ناشناس۱۲۰۴۹۳۹۱۵:۵۰:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۴
سنگاپور هم تحت استعمار هلند و انگلیس بوده. مالزی هم همینطور... سوئیس و نروژ نخواستیم، همون مالزی هم میشدیم خوب بود
علی کریمی۱۲۰۵۵۴۹۱۸:۵۷:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۴
جناب آقای رجایی کسانی که سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق سال 1404 را تدوین کرده اند شرایط و تاریخ کشور را نمی دانستند؟
hafez۱۲۰۴۴۲۷۱۳:۲۹:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۴
لطفا یکم منصفانه قضاوت کن برادر نگارنده.... مگر همه کشورهایی که رابطه منطقی با دنیا دارند و اولویت سیاستهای کشورشون، تامین رفاه و آسایش مردم هست نوکر و برده آمریکا هستن؟... مگه میشه کشورهایی مثل ترکیه، چین، هند، مالزی و .... رو نوکر آمریکا دونست... مگر حتی روسیه رابطه اقتصادی و تجاری با همه دنیا نداره اما تسلیم زورگویی آمریکا و غرب هم نمیشه... مردم رو ملامت میکنید که به فلانی رای دادی ولی این رو نمیگی که همون کسی که انتخاب شده چند درصد اختیار داره... اصلا قبول که همون شخص هم کلی ایراد داره ولی خوبه که آسیب شناسی کنی ببینی چرا مردم به اون رای داد و نه شهردار به قول شما با سابقه اجرایی ده ساله....
ناشناس۱۲۰۴۴۵۳۱۳:۳۳:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۴
ترکمنستان گرجستان ارمنستان آذربایجان ترکیه همگی کشور عادی هستن
ناشناس۱۲۰۴۴۷۲۱۳:۳۷:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۴
کشور معمولی مانند عراق، ترکیه، آذربایجان، آلمان، ژاپن، چین، برزیل، لهستان، ترکمنستان، قزاقستان و ... همه 190 کشور دنیا بغییر از ایران، کره شمالی، ونزوئلا و سوریه، مانند همه کشورهای دیگر دنیا که زندگی و کار می کنند و عقاید خودشان را هم دارند، مگر ترکیه هواپیمایی روسی را سرنگون نکرد، اما روابطش هم برقرار است چون کشور طبیعی است و ده ها کشور دیگر.....
ناشناس۱۲۰۴۴۷۷۱۳:۳۸:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۴
جالبه که ب جای همراه شدن با اکثریت مردم دوباره روی حرفهای بی منطق خودتون اصرار میورزید. این یعنی داشتن طبع خودمحور.
امیر۱۲۰۴۵۳۴۱۳:۵۰:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۴
نویسنده چرا کشورهای معمولی مثل سوئد، دانمارک، فنلاند و نروژ رو مثال نمیزنند! منظور بنده این نیست که اگر انقلابی نباشیم وضعمون مثل کشورای ذکر شده میشه صرفا میخوام به استدلال سست نویسنده اشاره کنم. بنده قبول دارم ما جلوی امریکا سر خم نکردیم اما نروژ سر خم کرده اما ایا مسئولان کشور نروژ این همه بی تدبیری دروغگو و مفسد هستن؟!
ناشناس۱۲۰۴۵۸۱۱۴:۰۴:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۴
اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم ماجزء مستقل ترین کشورهای دنیا هستیم در خیلی از علوم روز مثل پزشکی،نانووبیوتکنولژی،هسته ای و......جزء کشورهای مطرح و پیشتازدنیاهستیم در دوران خاتمی بویژه چهار سال اول به مسائل اقتصادی کاملا کم توجه ای شد و اساسا بین متولیان اقتصادی دولت اختلاف نظر و دیدگاه مشهودبود و فرصت سوزی شد
ناشناس۱۲۰۴۵۸۷۱۴:۰۵:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۴
انتخاب مردم همیشه بین بد بدتر بوده پای کدام انتخاب به ایستند ؟؟؟
ناشناس۱۲۰۴۵۹۳۱۴:۰۷:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۴
یه جوری نوشتی مردمی که دولت و شورای شهر حاصل رایشونه که انگار دولتی که حاصل رای شما بود خیلی بهتر بود . خودتون هم میدونید ما هنوز درگیر مشکلاتی هستیم که میببش دولت محبوب شما بود
ناشناس۱۲۰۴۶۰۱۱۴:۰۹:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۴
کدام کشور؟ ترکیه امارات آذربایجان کویت قطر چین حتی کوبا وضعش بهتر از ماست
محمد۱۲۰۴۶۰۵۱۴:۱۰:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۴
بشینین بدون تعصب در خلوت خودتون فکر کنید آیا باید این باشه اوضاع و احوال مردم و کشور - ؟؟؟اون هم تو کشوری که سرشار از ثروت های خدا دادی هست...؟؟
ناشناس۱۲۰۴۶۱۴۱۴:۱۳:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۴
گرانی های که ماست مالی میشه سال دیگه همه چی گرون میشه بعد میگن مال بنزین نبوده !!
ناشناس۱۲۰۴۶۴۰۱۴:۱۹:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۴
فرض کنید مردم به همان کاندید مورد نظر شما رای بدهند, مگر قبلا اینکار رو نکردند؟ احمدی نژاد کی بود؟ نتیجه اون همه دلار نفتی وحمایت و... دقیقا چه شد؟ ششصد هفصد میلیارد دلار درآمد نفت میدونید یعنی چه؟ یعنی بودجه سی چهل سال عمرانی کشور فقط در 8 سال کجا رفت؟
ناشناس۱۲۰۴۶۵۵۱۴:۲۳:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۴
اینها خلط مبحث زیاد داشت؛ شما همه چیز رو به گردن انتخاب مردم می اندازید,واقعا اگر دولت دیگری بود وضع ما بهتر بود؟
ناشناس۱۲۰۴۶۶۲۱۴:۲۵:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۴
یعنی یا باید تسلیم بشیم یا سرشاخ (با عربستان واسراییل وآمریکا و...) ؟ راه دیگه ای نیست؟
ناشناس۱۲۰۴۶۶۶۱۴:۲۸:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۴
بالاخره این وسط حق انتخاب مردم کجاست و چه معنی داره؟ ا این کشور عادی اگر انتخاب اکثریت باشد چگونه باید عملی شود.
ناشناس۱۲۰۴۶۹۱۱۴:۳۴:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۴
کره جنوبی، برزیل، هند! و 170-80 کشور دیگر!
ناشناس۱۲۰۴۶۹۳۱۴:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۴
دولت ایران که از مریخ نیومده دو میلیون شهروند ایرانی هستند که دولت را تشکیل داده اند
ناشناس۱۲۰۴۷۱۴۱۴:۴۴:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۴
ما می خواهیم مثل ترکیه باشیم که از طریق توریست سالانه 70 میلیارد دلار درآمد و میلیون ها شغل ایجاد کرده. از طریق سیاست خارجی در تمام دنیا مردمش دارای اعتبار و نفوذش در میان مردم کشور های عربی هزار برابر از ما بیشتره.
ناشناس۱۲۰۵۶۴۲۱۹:۲۴:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۴
چرا تو ترکیه اینقدر تظاهرات ضددولتی زیاده وچرا زندانها پر شده از مخالفان اردوغان. مگه همه چیز خوب نیست اونجا
ناشناس۱۲۰۴۷۱۹۱۴:۴۶:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۴
قدرتمند بودن از نظر سیاسی و اقتصادی و نظامی! هر سه با هم و تعامل با دنیای اطراف و درعین حال حفظ منافع کشور. خداروشکر از نظر نظامی الان بسیار خوب هستیم! باید از نظر اقتصادی و چهره سیاسی کشور هم پیشرفت کنیم. هیچکدام به تنهایی فایده ندارند
در جستجوی آزادی۱۲۰۴۷۳۹۱۴:۵۴:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۴
جناب آقای رجایی امیدوارم این اظهار نظر من منتشر گردد و با حداقل به طور خصوصی به ایمیل من ارسال گردد زیرا در این هست روز گذشته بارها نظرات من یا منتشر نشده و یا بخشی از آن منتشر گردید. اول از همه به اطلاع می رسانم که هنوز اینترنت موبایل وصل نشده و از همین عدم آگاهی شما نسبت به این موضوع میشود نتیجه گیری کرد که اطلاع شما از سایر موضوعات نیز به جهت اعتماد به منابع نادرست و یا عدم بررسی و یا تجزیه و تحلیل اطلاعات نادرست و ... نادرست دانست. از درد و رنج نمی‌گویم چون به نظرم در همه طبقات مختلف جامعه به یک نحوی درد و رنج وجود دارد و در مورد مردم خیلی عالی دسته بندی نموده اید و متاسفانه به نظر من این رسانه ها و حاکمیت هستند که بین این مردم فرق قائل شداند در صورتی که همه در یک کشور زندگی میکنیم و همه یک قانون داریم. این شما رسانه ای ها باید پاسخ دهید که چرا بین این مردمی که از فشار اقتصادی این چند ماه اخیر به تنگ آمده بودند و وجودشان مثل آتیش زیر خاکستر مملو از درد بود و پس از گرانی بنزین آتش خشم انها شعله ور شده و به خیابان ها سرازیر شدند و این مردمی که امروز به طرفداری از نظام به خیابان آمده اند فرق قائل میشوید!!! شما و حاکمان ما نمیخواهند قبول کنند که گرانی بنزین بهانه ای برای فوران نمودن آتشفشان خشم مردم بوده و گرانی بنزین فقط بهانه بوده است. البته که افرادی در این کشور زندگی میکنند که به هر دلیلی خواهان آشوب و بلوا و بی اعتبار ساختن این حکومت هستند ولی آیا یک رسانه یا یکی از همین حاکمان تا کنون این سوال را مطرح کرده است که چرا این مردم معترض و آن آشوبگران در کنار هم قرار میگیرند؟ من که حداقل در این یک هفته در هیچ کجا تحلیلی در این مورد ندیدم ولی جواب ساده ای که با یک ذکر مثال از همین هفته اخیر پاسخ خواهم داد و آن این که اینجانب حداقل در ذیل ۳۰ خبر نظرات خودم را نوشتم که ۲۸ تای آن اصلا منتشر نشد و ۲ تا از نظرات من و آنهم نصف مطلب نوشته شده من منتشر شد که در هیچ کدام از آنها توهین و با افتراء نبوده است. وقتی آزادی بیان حتی به اندازه نوشتن دیدگاه در زیر مطالب سانسور میکردد مردم کجا باید به رفتار دولت مردان و حاکمان خود اعتراض کنند؟ و اگر کسی اعتراض کند چه ضمانتی وجود دارد که سرگذشت آنها مانند کارگران هفت تپه و هپکو نخواهد شد و در همین ارتباط دیدیم که معترض ترین آنها با شکنجه مجبور به اعتراف تلویزیونی میگردد به کار نکرده جاسوسی و باقی قضایا. دوست داشتم پاسخ بقیه مطالب را بنویسم ولی امیدی به انتشار این مطالب ندارم. پس منتظر خواهم شد تا در صورت انتشار باقی حرفهای خودم که از سر دلسوزی می‌باشد به عرض برسانم.
ناشناس۱۲۰۴۷۴۲۱۴:۵۵:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۴
یک کشور عادی باشیم بدون حاشیه مثل نیوزیلند یا مثل نروژ سوئد دانمارک سویس سنگاپور با بالاترین شاخص عدالت رفاه اجتماعی و درآمد سلامت فرهنگ محیط زیست کمترین جرم و جنایت بالاترین سطح شادی کمترین فساد و... . ما دنه در داخل این آبشن ها را داریم نه در سیاست خارجی نقش درستی ایفا میکنیم. ما در دنیا یک گفتمانی داریم که در عمل نه برای مردم خودت نه برای مردم دنیا قابل قبوله. حتی در سیاست داخلی در عمل چیز مثبتی برای مردم کشور رقم نخورده. مردم دنیا مارا میبینند اوضاع سیاسی و اقتصادی مرا را رصد میکنند، ما واقعا چه دستاورد مهم اقتصادی یا فرهنگی یا سیاسی یا ....درایم که بقیه بخوان از ما الگو برداری کنن؟ جذب چی ما بشن؟ اقتصاد ما سیاست ما فرهنگ ما ؟
ناشناس۱۲۰۵۰۱۰۱۶:۱۱:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۴
کشورهای خاورمیانه را با اقیانوسیه مقایسه می کنید؟ هنوز اول علوم انسانی و سیاسی را ......
ناشناس۱۲۰۵۲۱۱۱۷:۰۲:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۴
تركيه و آذربايجان را مثال بزن بغل گوشمان و همزبانمان. راه دور نرو
ناشناس۱۲۰۵۸۷۹۲۱:۰۹:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۴
برادر عزیز، کشورهایی که شما ذکر کردین جزو ده کشور برتر دنیا از لحاظ کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی هستن. یک مقداری واقع بین باشیم. اگر به آمارهای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول مراجعه کنید اعداد نشون میده که ما در سال 1978 در رتبه 62 جی دی پی نومینال (قدرت خرید به ازای هر فرد جمعیت) بودیم نزدیک کشورهای مکزیک و آرژانتین. در سال 2019 هم ما در رتبه 61 جهان هستیم نزدیک کشورهای آرژانتین و اروگوئه و مکزیک. بهترین داده مربوط به ایران در سال 1984 ثبت شده که 54 ام جهان بودیم. ما در 200 سال اخیر از لحاظ قدرت اقتصادی در وضعیت خوبی نبودیم.
ناشناس۱۲۰۴۷۷۱۱۵:۰۳:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۴
مثل جاهایی که باور کرده اند ، ابتداء باید مشکلات و معضلات و ....... داخلی خود را دید و اصلاح کرد سپس به دنبال ........ دیگران بود .
ناشناس۱۲۰۴۷۷۹۱۵:۰۵:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۴
با عرض سلام اعتراض اگر قرار بود شنیده بشود از همین کامنت ها هم شنیده میشد پس شیوه اعتراض مجبور هست تغییر کند
ناشناس۱۲۰۴۸۰۴۱۵:۱۰:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۴
کشور بی حاشیه ومنطقی یعنی هر کس سر جای خودش باشد ودر کاریکه تخصص ندارد دخالت نکند تحصیل کرده سیاست در کار دیپلماسی. اقتصاد دان در کارهای اقتصادی . روحانی در مسجد ومراکز فرهنگی وو
م۱۲۰۵۲۰۵۱۷:۰۰:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۴
پس با نظر شما کلا بدبختی ها تقصیر مردم هست.
مهدی۱۲۰۵۲۶۲۱۷:۱۲:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۴
سلام خیلی سادس.نخبه پروری بجای پخمه پروری.الان رییس بنیادنخبگان چقدنخبس؟بقیه مسائلم همینه.
ناشناس۱۲۰۵۲۷۵۱۷:۱۸:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۴
بابا ترا بخدا همین ترکیه را نگاه کنید.
ناشناس۱۲۰۵۲۹۰۱۷:۲۲:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۴
هم وابسته بودن غلطه هم در افتادن با دنیا! میشه وابسته به آمریکا نبود اما باهاش درگیر هم نشد!
علی۱۲۰۵۳۳۴۱۷:۳۳:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۴
آقای رجایی من حاضر به مناظره مکتوب با شما هستم.
نیما۱۲۰۵۴۱۵۱۸:۰۶:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۴
اقای رجایی فقط به این یک سوال من جواب دهید ؟ من سوال اقای هاشمی طبا را تکرار می کنم ، کجا از مردم سوال کرده اید راجع به روشی که در پیش گرفته اید و هزینه ای که به مردم تحمیل کرده اید ؟ از کجا می دانید انها راضیند ؟
ناشناس۱۲۰۵۵۱۴۱۸:۴۵:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۴
یک کشور عادی باشیم یعنی دروغ اصل و اساس سیاست مان نباشد انقدر دروغ و شعار تحویل مردم داده اید که خودتان هم باورتون شده
ناشناس۱۲۰۵۶۵۳۱۹:۲۶:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۴
90 درصد مدیران فعلی که ضعیف هستن اصلاحطلب هستن و اکثره جوانانی هم که معترض هستن تفکرات اصلاح طلبی دارن..
ناشناس۱۲۰۵۶۵۸۱۹:۲۹:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۴
مملکت رو ایدئولوژیک اداره نکنید
هادی۱۲۰۵۷۱۰۱۹:۵۱:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۴
ایران مقام دوم منابع نفتی مقام دوم منابع گاز دنیا و در مجموع 9 درصد منابع منابع معدنی دنیا را دارد. مهمتر از اون بالاترین شاخص منابع انسانی مستعد در حالی که یک درصد جمعیت دنیا را داریم. الان کشور به جایی رسیده که 60 میلیون نفر صدقه بگیر طرح معیشتی شدن .
ناشناس۱۲۰۵۷۱۳۱۹:۵۱:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۴
نویسنده محترم: جواب سوال شما خیلی پیچیده نیست. یک جواب میتونه این باشه : مثل مالزی، مثل سنگاپور که هم دینشون را بسیار خوب دارند هم زندگی رو به رشدشون. واقعا فکر کردید که مثالی پیدا نخواهد شد که دین و زندگی را با هم داشت.
ناشناس۱۲۰۵۸۰۴۲۰:۲۹:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۴
چین که اقتصادش چند برابر ایران هست و حق وتو هم دارد با آمریکا در نمی افتاد. چون منافع ملی کشورش را در نظر می گیرد. آمریکا ستیزی برای یک عده تو کشور به قیمت نابودی زندگی مردم نان و آب دارد.
مهرداد۱۲۰۵۸۰۵۲۰:۳۰:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۴
به نام خداوند دست شما و دست خدای شما درد نکنه جناب اقای رجایی شما ناراحت هزینه خسارت هزار میلیاردی هستید بله بنده هم هستم ولی این را مد نظر داشته باشید ساختمان پلاسکو که در آتش سوخت همه ناراحت شدند که چند هزار میلیارد تومان جلوه چشم همگان در آتش سوخت لینک هر ساله بخاطر ندارم کاری مسئولین اقتصادی کشور حداقل ده ساختمان پلاسکو در آتش میسوزد ولی هیچ کس کک اش نمیشود یعنی میزان واردات ما هر ساله چند ده میلیارد دلار بیشتر از واردات از کشور خارج میشود خیلی محترمانه خدمت شما عرض کنم سیستم اقتصادی کشور دست آدم های سفیه است و این حال روز اقتصاد کشور است
مهدی۱۲۰۵۸۰۶۲۰:۳۱:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۴
کشور عادی یعنی کره جنوبی که درسته آمریکا بعضی وقتها زور میگه بهش ولی مردمش زندگی خوبی دارند. با همون ملت کره شمالی رو داریم که یک کشور به معنای واقعی شرور هست. مردمش اگر کمکهای غذایی کره جنوبی و ژاپن و آمریکا نبود معلوم نبود تمام ملتش از گشنگی بمیرند یا نه. همونجور که دهه نود ۲ میلیون نفرشون کشته شدند.
ناشناس۱۲۰۵۸۳۴۲۰:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۴
دستاورد اون ١٢ سال سابقه شهرداري تهران چي بود؟ اون آقا جواب اتهامات اقتصادي دستگاهش و داد؟ واگذاري هاي ... اين فقط ماهيگيريه، تحليل نيست.
ناشناس۱۲۰۵۸۶۴۲۱:۰۴:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۴
از کره جنوبی و شمالی مثال بهتر پیدا میکنی؟ نژاد و زبان و فرهنگ و... ،همه چیشون یکیه. فقط حکومتشون باهم فرق داره.
حسین۱۲۰۵۸۷۵۲۱:۰۸:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۴
متاسفانه در کامنت نمیشه بحث کرد و مثال‌ها رو به صورت عینی آورد. وگرنه "کشور عادی" وجود نداره. صرفا در حد یه کامنت افرادی که کشور عادی مثال میزنن رو به چالش میکشم تا کشورهایی رو که سیستم پولی اونها در کنترل صهیونیست‌ها نیست رو مثال بزنن. یا حتی بانک وابسته به بنیاد راکفلر هم نداشته باشه خوبه...
ناشناس۱۲۰۵۹۱۸۲۱:۲۵:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۴
سوييس لوكزامبورگ اتريش ژاپن گرجستان نيوزيلند دانمارك سوئد مالزي آفريقاي جنوبي و .....
سعید۱۲۰۵۹۵۸۲۱:۳۸:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۴
این متن دارای پارادوکس فراوان است.نگارنده محترم چند کشور را در اخر نام بردید به عنوان مرفه.لطفا بگویید کدام یک مانند ما با امریکا دشمن است؟
ناشناس۱۲۰۵۹۶۹۲۱:۴۲:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۴
این راحتی که ایران برای مبارزه با فساد آمریکا و قدرت های جهانی در پیش گرفته خیلی خوبه اما مسئولین ایران دارن خرابش میکنن اکثرا بچه ها رو فرستادن آمریکا و خودشون دارن فسادهای هزاران میلیاردی میکنن. اینها همه چیز رو خراب میکنه.
ناشناس۱۲۰۵۹۷۳۲۱:۴۳:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۴
اولا چطور اینطور برداشت کردی منظور از عادی بودن یعنی کرنش در برابر امریکا؟ الان چین مقابل امریکا سر خم کرده? ثانیا عادی بودن شرط لازمه اما کافی نیست.
ناشناس۱۲۰۶۰۸۷۲۲:۲۰:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۴
جناب نویسنده محترم! با توجه به این که اکثر خوانندگان اینجا آدمهای فرهیخته و دلسوزان کشور هستند، استدلال های شما رو قبول ندارند. بهتر نیست کمی از شعار دست بردارید وبه جای راه رفتن در فضا پاتون روی زمین باشه و حقایق رو بدون تعصب ببینید؟
ناشناس۱۲۰۶۱۲۸۲۲:۳۴:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۴
آقای رجایی حرف برای گفتن زیاد است ، نه حوصله باکس نظرات اجازه میدهد و نه ما مجازیم که راجع به مسئولین راحت حرف بزنیم ، والسلام
شهروند مطیع قانون۱۲۰۶۳۵۰۰۰:۵۶:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۵
برای کشوری عادی شدن باید افکارتان عادی وبعد قانون اساسی تان عادی شود.
احمد۱۲۰۶۳۶۲۰۱:۱۷:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۵
دموکراسی، دموکراسی، دموکراسی، ... اکثر کشورهای دنیا دموکراسی ندارند و به قول شما مسولینشان دست نشانده غرب و شرق هستند. خیلی خوب قبول. ما نمی‌خواهیم مثل اونا باشیم. ما می‌خواهیم بهتر از همه این کشورهای به قول شما بد باشیم. ما می‌خواهیم مردم در سیاست‌های کشورشون دخیل باشند و مسئولان را آزادانه انتخاب کنند.
رضا۱۲۰۶۳۸۵۰۱:۴۲:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۵
یک کشور عادی که نصف مردم رویای مهاجرت نداشته باشن . به اینده امید داشته باشن
ناشناس۱۲۰۷۵۵۸۱۳:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۵
ان وقت مردم کشورهای الگوی شما که مثل کره جنوبی و یا چین چرا خواهان مهاجرت هستند؟ نگو دروغ است و نمی دانستی
حسن۱۲۰۶۵۲۲۰۷:۰۷:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۵
باید مثل سوییس ونیوزلندباشیم که زندگی بی حاشیه ای دارند یا مثل هنگ کنگ که چهار ماه هست راهپیمایی اعتراض امیز دارند وتنها یک نفر کشته شد .تو ایران تا مردم اعتراض میکنند ارازل واوباش جعلی میان وسط سفره را جمع می کنند
ناشناس۱۲۰۶۸۶۱۰۹:۲۱:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۵
یک کشور عادی باشیم یعنی در این چهل سال برای غیر نفتی کردن اقتصاد اقدام میکردیم. همه چیز را به استکتبار نچسبانیم. ملت و دولت راحت خوری نباشیم. فقط به دنبال پول مفت نباشیم اختلاص نکنیم دزدی نکنیم سر هم کلاه نزاریم یکدیگر رو پله صعود خودمون نکنیم، دروغ نگوییم. در صنعت، در کشاورزی، در حفظ منابع طبیعی، در توسعه روستایی و جلوگیری از حاشیه نشینی، در ایجاد اشتغال، در حفظ کرامت خانواده، در مسائل اجتماعی در توسعه زیر ساختها در توسعه شاخصهای انسانی و روابط اجتماعی و تعلیم و تربیت، در آموزش و پرورش، در گردشگری، در تعامل با سایر کشورهای دنیا به منظور توسعه اقتصادی و صنعتی و سیاسی کشورمان و ...... برنامه ی مدون و مدیر کار آمد داشته باشیم. دلمان فقط به حال خودمان نسوزد به فکر نسلهای آینده هم باشیم. تمام منابع خدادادی از جمله نفت و گاز و معادن رو بی برنامه از دست ندیم. این یعنی یک کشور عادی لطفا پخش کنید
ناشناس۱۲۰۷۲۱۲۱۱:۱۵:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۵
کشور ما از نظر جغرافیایی در مکانی قرار گرفته که از اول تمدن بشری همیشه تاریخ مرکز جنگ و جدل بوده و غیر ممکن است که این منطقه بتواند روی آرامش را ببیند.
ناشناس۱۲۰۷۸۵۴۱۵:۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۵
دشمن عصبانی باش و از عصبانیتت بمیر.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

آخرین عناوین