شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

گزارش بازرگانی، 287481،   4030211023 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر می خواهید برای مطالبه مهریه اقدام کنید و به دنبال خدمات مشاوره حقوقی مهریه هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید!

دریافت مشاوره حقوقی مهریه چه مزایایی دارد؟ مهریه در علم حقوق به چه معنا است؟ چه مدارکی برای دریافت مهریه نیاز است؟ رجوع از بذل مهریه به چه صورت می باشد؟ آیا در دوران عقد امکان دریافت مهریه وجود دارد؟ شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق چگونه است؟ از گذشته تا به امروز هرگاه صحبت از ازدواج می شود به دنبال آن سوالات بسیاری نیز در مورد مهریه و موارد مرتبط با آن مطرح می شود. به همین خاطر یکی از خدماتی که بسیاری از متقاضیان به دنبال دریافت آن هستند، مشاوره حقوقی مهریه می باشد. چرا که در حقوق مدنی و حقوق خانواده نکات بسیار زیادی در مورد نحوه دریافت مهریه وجود دارد که تنها با کمک مشاوران حقوقی قابل فهم می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع تصمیم گرفته ایم در این مقاله صفر تا صد موارد مرتبط با مبحث مهریه را مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.



تعریف مهریه از زبان وکیل

قبل از پرداختن به مبحث مشاوره حقوقی مهریه بایستی ابتدا با تعریف حقوقی مهریه آشنا شویم. پس از وقوع عقد نکاح، زن و مرد صاحب برخی حقوق مالی و غیر مالی می شوند. مهریه را می توان یکی از اصلی ترین زیرمجموعه های حقوق مالی در عقد نکاح به شمار آورد. به همین علت قانونگذار در هزار و هشتاد و دومین ماده از قانون مدنی ذکر کرده که بلافاصله بعد از ازدواج مهر به زوجه تعلق خواهد گرفت. به این معنی که او می تواند هر نوع تصرفی که می خواهد در مهر خود انجام دهد.

مراحل دریافت مهریه در سال 1403

قبل از بررسی موارد مرتبط با مشاوره حقوقی مهریه بایستی به این سوال جواب دهیم. مراحل و نحوه دریافت مهریه در سال جاری چگونه است؟ این سوال یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که متقاضیان از بهترین وکیل برای مهریه می پرسند. در گام اول زن یا وکیل او بایستی از طریق دفتر ثبت ازدواج که عقد نکاح رسمی او و همسرش در آنجا ثبت شده است، درخواست صدور اجرائیه بکند. توجه داشته باشید که این درخواست می تواند برای بخشی و یا تمام مبلغ مهریه باشد. در گام بعدی زوجه می تواند به اداره ثبت اسناد و املاک رجوع و سپس اموال همسر خود را توقیف کند. توجه داشته باشید که برخی از اموال زوج مانند مستثنیات دین غیر قابل توقیف هستند. زوجه 2 ماه فرصت دارد تا مالی از اموال زوج را برای توقیف پیدا کند و اگر به نتیجه ای نرسد، می تواند با صدور گواهی به دادگاه مراجعه نماید. برای آشنایی با اجرا گذاشتن مهریه به کمک وکیل بهتر است همین حالا اقدام کنید.



مدارک لازم برای دریافت مهریه

همواره بسیاری از افراد خواهان دریافت مشاوره حقوقی مهریه در حوزه مدارک لازم برای مطالبه مهریه هستند. به همین دلیل در این قسمت می خواهیم به این مورد بپردازیم. شما برای مطالبه مهریه بایستی قباله یا همان سند ازدواج خود را در دست داشته باشید. یکی دیگر از مدارک مورد نیاز شناسنامه و کارت ملی زوجین می باشد. فقط توجه داشته باشید که علاوه بر اصل این مدارک داشتن کپی آن نیز الزامی است. دادخواست دریافت مهریه را نیز می توان یکی دیگر از مدارک مهم برای مطالبه مهریه دانست. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این باره می توانید با وکیل مهریه مشورت کنید.



رجوع از بذل مهریه

در گام بعدی نیاز است تا به یکی از مباحث پرتکراری که متقاضیان هنگام دریافت خدمات مشاوره حقوقی مهریه می پرسند، بپردازیم. بذل به معنای بخشش است. ممکن است زوجه بنا به هر دلیلی بذل از مهریه انجام دهد. اصولا امکان رجوع از بذل وجود ندارد. ولی اگر پس از بذل، زن و مرد به صورت توافقی طلاق بگیرند. زن سه ماه فرصت دارد تا از مهریه بخشیده شده رجوع کند. هنگامی عدالت برقرار می شود که در مقابل این حق، حق متقابلی نیز برای زوج در نظر گرفته شود.

در همین راستا در چنین شرایطی مرد هم می تواند تا سه ماه پس از ثبت طلاق توافقی به زن رجوع کند. همچنین زن با اثبات حجر خود در زمان بذل نیز می تواند از آن رجوع بنماید. عقد هبه غیر معوض یکی از عقود قابل رجوع در قانون مدنی می باشد. بنابراین در صورتی که زن، مهر خود را در قالب عقد هبه غیر معوض به زوج بخشیده باشد نیز می تواند از آن رجوع کند. اگر سوالات بیشتری در اینباره دارید بهتر است نمونه اظهارنامه رجوع از بذل مهریه را مطالعه کنید.



دریافت مهریه در دوران عقد

بسیاری از افراد به علت عدم مراجعه به مشاور حقوقی مهریه بر این باورند که تنها پس از طلاق امکان مطالبه مهریه وجود دارد. در صورتی که امکان مطالبه مهریه حتی بلافاصله پس از جاری شدن صیغه نکاح نیز وجود دارد. تنها کافی است زوجه به دفتر ثبت ازدواج مراجعه نماید و فرمی مبنی بر دریافت مهریه پر کند. در این شرایط نیز زوجه می تواند اقدام به توقیف اموال شوهر خود بکند. سپس لازم است تا به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک برود و دادخواست دریافت مهر را در آنجا ارائه کند.



شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

آشنایی با شرایط مطالبه مهریه پس از طلاق اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که به شما کمک می کند تا در زمانی کوتاه به حق خود دست پیدا کنید. در چنین شرایطی اگر زن مهر خود را نبخشیده باشد و یا بخشیده باشد ولی امکان رجوع از آن وجود داشته باشد می تواند از دو طریق اقدام به دریافت مهریه بکند. اولین روش مراجعه به دفترخانه ای است که ازدواج در آن ثبت شده است. این روش تنها مخصوص ازدواج هایی است که به صورت رسمی ثبت شده اند. مراحل مربوط به آن نیز همانند مراحلی است که در مطالب فوق بیان کردیم. دومین روش برای مطالبه مهریه رجوع به دادگاه می باشد. در این روش ضروری است که زن دادخواست دریافت مهریه بکند. در صورتی که زن در این شرایط هزینه دادرسی نداشته باشد، می تواند ضمن دادخواست خود، تقاضایی مبنی بر اعسار نیز بکند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق و نحوه انتخاب بهترین وکیل برای مهریه بدست بیاورید، بهتر است از خواندن 5 نکته که قبلا از انتخاب وکیل طلاق باید بدانید، غافل نشوید!

 

مشاوره حقوقی تلفنی مطالبه مهریه پس از طلاق

بهترین نوع خدمات مشاوره حقوقی مهریه را مشاورانی ارائه می دهند که نه تنها اطلاعات حقوقی به روزی در این زمینه دارند، بلکه با حوصله کافی و بیانی قوی تمامی اطلاعات مورد نیاز در این حوزه را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین یک مشاور حقوقی مهریه کاربلد بایستی فردی تیزبین و نکته سنج باشد. یعنی بتواند با توجه به شرایط پرونده بهترین راه حل را برای پیشبرد سریع کار انتخاب کند. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با در نظر گرفتن ویژگی های ذکر شده مشاوران و وکلای حقوقی متخصصی در تمامی حوزه های حقوقی و کیفری علی الخصوص طلاق و مطالبه مهریه گرد هم آورده است.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی همواره سعی کرده هزینه مشاوره حقوقی مهریه را بسیار معقولانه قیمت گذاری کند تا تمامی افراد جامعه بدون هیچ نگرانی بتوانند در راستای حل مشکلات حقوقی خود گامی موثر بردارند. لازم به ذکر است که شما می توانید در تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل و تمامی ساعات شبانه روز از خدمات موسسه حقوقی وکلای تلفنی بهره مند شوید.

ممکن است بسیاری از متقاضیان بنا به دلایل مختلف مانند مشغله کاری، زندگی در خارج از کشور و... امکان استفاده از خدمات مشاوره حقوقی حضوری را نداشته باشند و به همین دلیل نتوانند پرونده های حقوقی خود را پیش ببرند. خبر خوب این است که موسسه حقوقی وکلای تلفنی برای حل این مشکل امکان استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را فراهم کرده است. همین باعث شده تا همه روزه افراد زیادی از سراسر دنیا بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی خود را با کمک متخصصان این موسسه پیدا کنند.

اگر به دنبال جواب هر گونه سوال اعم از مشاوره حقوقی فوری با وکیل مهریه چگونه است؟ مطالبه مهریه به کمک وکیل چگونه انجام می شود؟ و... هستید، می توانید از طریق شماره گیری شماره 09212242670 و یا 02147625900 با متخصصان حقوقی موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس بگیرید و با این اقدام مسیری مطمئن برای حل پرونده های حقوقی خود گزینش کنید.

دیدگاه کاربران

محمد محمدی۳۴۷۲۹۵۷۱۴:۵۴:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۱۱
مهریه در عقد دایم و عقد موقت دارای تفاوت است این تفاوت بسیار مهم و و در خور توجه است ، در عقد موقت مهریه رکن صحت عقد محسوب میشود درواقع اگر در عقد موقت مهربه ای تعیین نشود ان عقد باطل است این درحالی است که اگر در عقد دایم مهریه تعیین نشود موجب بطلان عقد نیست .
رضا حسنی۳۴۷۲۹۶۱۱۴:۵۶:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۱۱
خیلی ممنون از مطالب مفید شما ، به قول معروف کار را باید به کاردان سپرد
احمدی۳۴۷۲۹۹۳۱۵:۰۸:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۱۱
مهریه از جمله حقوق مالی زن بر عهده همسر قانونی وی میباشد که هم در عقد نکاح موقت و هم عقد دائم قابل مطالبه از همسر میباشد و برای دریافت آن ابتدا زوجه از دفترخانه محل عقد خود تقاضای صدور اجرائیه کرده و سپس از طریق واحد اجرای ثبت اقدامات بعدی را تا رسیدن به مهریه انجام می‌دهد که در طی این راه کمک وکیل دادگستری بسیار سازنده خواهد بود.
رضا حسنی۳۴۷۲۹۹۵۱۵:۰۹:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۱۱
پس از جاری شدن عقد ازدواج زن مالک مهریه شده و می تواند آنرا مطالبه و هر گونه دخل و تصرفی را در آن انجام بدهد ، الزام به پرداخت مهریه بر عهده شوهر می باشد. ودر صورت فوت شوهر، زن می تواند از ماترک متوفی مهریه خود را وصول نماید.لازم به ذکر است که نشوز ، عدم تمکین ، خیانت زن به شوهر و حتی ترک زندگی زناشویی از طرف زن هم نمی تواند خللی بر مطالبه مهریه از طرف زن وارد نماید، مورد استثناء آن مستثنیات دین می باشد.
لیلا برزگر۳۴۷۳۰۰۲۱۵:۱۲:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۱۱
سلام و عرض ادب خسته نباشیدو خداقوت به کادر مجرب وکیل تلفنی مشاوره با وکیل مجموعه شما باعث شد در پرونده مهم کیفری تمامی روال پرونده بصورت عالی طی شود و موفق به گرفتن رای بشوم تشکر بابت پاسخگویی کاملا ۲۴ ساعته و وکلای متخصص
امین۳۴۷۳۰۱۲۱۵:۱۶:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۱۱
مهریه را می توان یکی از اصلی ترین زیرمجموعه های حقوق مالی در عقد نکاح به شمار آورد. به همین علت قانونگذار در هزار و هشتاد و دومین ماده از قانون مدنی ذکر کرده که بلافاصله بعد از ازدواج مهر به زوجه تعلق خواهد گرفت. به این معنی که او می تواند هر نوع تصرفی که می خواهد در مهر خود انجام دهد.
آزاده۳۴۷۳۰۱۷۱۵:۱۹:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۱۱
زن می‌تواند بعد از ثبت طلاق برای دریافت مهریه اقدام نماید. البته این موضوع شرایط مخصوص خود را دارد. اگر طلاق به صورتی بوده که زن مهریه خود را بخشیده باشد، می‌تواند در دوران عده برای دریافت آن اقدام کرده و درخواست دریافت مهریه بعد از طلاق را به دادگاه ارائه کند.
ابراهیم۳۴۷۳۰۴۵۱۵:۴۳:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۱۱
بسیاری از افراد به علت عدم مراجعه به مشاور حقوقی مهریه بر این باورند که تنها پس از طلاق امکان مطالبه مهریه وجود دارد. در صورتی که امکان مطالبه مهریه حتی بلافاصله پس از جاری شدن صیغه نکاح نیز وجود دارد. تنها کافی است زوجه به دفتر ثبت ازدواج مراجعه نماید و فرمی مبنی بر دریافت مهریه پر کند. در این شرایط نیز زوجه می تواند اقدام به توقیف اموال شوهر خود بکند. سپس لازم است تا به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک برود و دادخواست دریافت مهر را در آنجا ارائه کند
ناشناس۳۴۷۳۱۸۴۱۷:۳۵:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۱۱
متاسفانه برخی خانم ها بسیاری از احکام اسلام را عربی ومربوط به دوران جاهلیت می دانند ولی الحمدلله مهریه ونفقه را تاآخرین ریالش را حق شرعی وقانونی وحلال تر از شیر مادر می دانند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  2. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  3. رحیم‌پور ازغدی: قبلا به شوخی می‌گفتند کاخ سفید را حسینیه می‌کنیم الان اما در حال رخ دادن است

  4. اطلاعیه پلیس درباره ویدیوی منتشر شده از درگیری ماموران طرح نور با زن جوان در تهران  

  5. جزییات جدید درباره تعطیلی شنبه‌ها/ کدام ارگان‌ها مشمول تعطیلی شنبه‌ها نمی‌شوند؟

  6. وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

  7.  ۲۶ صفحه از جزئیات اقدامات مجرمانه "یاسین رامین"

  8. خانم نماینده! هر زن ایرانی، هر ۱۵ ماه یک زایمان کند؟

  9. وزیر آموزش و پرورش: زیرساخت سرافرازی هر ملت، معلمان هستند / به دنبال تحول هستیم  

  10. فرمانده کل سپاه: عملیات وعده صادق باعث افتخار ایران در جهان شد

  11. اعتراضات دانشجویی، چه چیزی را درباره آمریکا آشکار می کند؟

  12. اولین تصویر از مراسم ازدواج شیدا خلیق و کیوان ساکت‌اف در کنار دو مهمان نامتعارف!

  13. تکان شدید قیمت‌ها در بازار ارز/ قیمت دلار تا چه رقمی تغییر کرد؟

  14. تلخ و شیرین دِبش؛ وقتی خطاکاران دیگر خط قرمز نیستند

  15. بازداشت سارق خارجی با کیسه یک میلیاردی بر دوش  

  16. عکس خاص از رابطه صمیمی رهبر انقلاب و سردار سلیمانی

  17. رئیسی: باید دست زیاده خواهان را قطع کرد/ واردات نباید به تولید داخلی ضربه وارد کند

  18. خبر مهم وزیر کار برای بازنشستگان/ تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان روشن شد

  19. انتقاد رسانه نزدیک قالیباف به سعید محمد /او یک تازه کار سیاسی است /از تغییر قالیباف ناامید شده، به تخریب و تهدید روی آورده /برای حذف زاکانی تلاش می کند

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  6. فردا دیر است...

  7. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  8. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  9. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  11. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  12. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  13. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  14. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  15. مأمور خاطی بازداشت شد

  16. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  17. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  18. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  19. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  20. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  21. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  22. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  23. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

  24. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  25. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

آخرین عناوین