جرم حداد عادل چیست؟

عبدالله گنجی،   3980819020 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
جرم حداد عادل چیست؟

روزی که مصاحبه همسر حداد عادل به موجی در انتقام از انقلاب اسلامی و یکی از خواص آن تبدیل شد و اصلاحیه آن هم تأثیری در شکستن این موج نداشت به ذهن نگارنده آمد که این سناریویی غیرمعمول و غیرطبیعی است. خصوصاً وقتی فردی معلوم‌الحال که به «نئو تجدیدنظرطلبی» رسیده است ۹ توئیت در ۴۸ ساعت علیه حداد عادل و خانواده او به بدترین شکل تخریبی نوشت، در سناریو بودن صحنه تردید نکردم. اما آنچه موجب شد نگارنده در این زمینه دست به قلم ببرد داستان جالبی است. جمعه شب به‌کلی بی‌خواب شده بودم. هرچه تلاش کردم خواب به سراغم نیامد؛ یا از دارو بود یا چرت روز جمعه و یا...

ساعت ۴ صبح از وصول به خواب ناامید و سراغ گوشی تلفن همراه رفتم، در شبکه اجتماعی اولین پستی که به چشم خورد کلیپی هشت، نه دقیقه‌ای از خانم علینژاد علیه حداد عادل و خانواده‌اش بود. این زن که شرف، انصاف و حیای زنانه را قی کرده است و در تریبون‌های شیطان به زشت‌ترین شکل دریدگی و طنازی می‌کند، چنان این خانواده را به سخره گرفته بود که با خود گفتم ظلم فقط خوردن بیت‌المال و شکاف فقر و غنا نیست که حرمت مسلمان چه می‌شود؟ با خود گفتم حداد عادل در واپسین دهه‌های حیات دنیوی است اگر قرار است فردای رحلتش قدیس‌نامه‌ای (به رسم فرهنگ معروف به مرده‌پرستی) برایش بنویسم چرا اکنون ننویسم؟ و اگر قرار است به مرده‌پرستی متهم شویم اتهام زنده‌پرستی و روی دیگر آن اتهام چاپلوسی و تملق‌گویی اولی‌تر است. باید به این فرهنگ برسیم که مثلاً نمی‌شود شهیدان باکری، خرازی، همت، کاظمی و... را اسطوره‌هایی دست‌نیافتنی و بر بال ملائک دانست، اما همترازان زنده آنان همچون رضایی، صفوی، قالیباف، جعفری و قربانی را به بدترین شکل ممکن به هجو و سخره گرفت. باید یاد بگیریم زنده‌ها را هم ارج نهیم و، اما بعد...

جرم حداد عادل واقعاً چیست؟ سرمایه‌گذاری فرهنگی به جای سرمایه‌گذاری اقتصادی واجد نکوهش است؟ حداد عادل تجربه ذی‌قیمتی دارد او می‌داند که انقلاب اسلامی در حوزه نخبگی دو آبشخور همسو داشت؛ اول حوزه‌های علمیه و دوم مدارسی که در دهه ۳۰ به دور از چشم حاکمیت وقت تأسیس شدند و بسیاری از کادر‌های دیروز و امروز انقلاب تربیت‌یافتگان آن مدارس هستند. حداد عادل نه چهره اقتصادی است و نه نیازی به پول دارد. ۵۰ سال عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌های تهران و شریف و اشتغال همسر و سال‌های پایانی حیات نشان می‌دهد که حداد مشکل مالی ندارد و کسی نیز او را به ولع مادی و گرایش به زرق و برق‌خواهی دنیا نمی‌شناسد. جرم حداد عادل چیز دیگری است.

اولین جرم حداد عادل این است که در ۳۰ سال گذشته یک قدم از رهبری جلوتر نرفت و عقب‌تر نماند. از سواد خود نان خورد نه از مدیریت. بدون تردید اگر (فرضاً) ۵۰ نفر را حواریون اصلی امروز انقلاب اسلامی بدانیم یکی از آنان حداد عادل است.

اگر قرار باشد بعد از مرگ ملقب به «کانت ایران» شود چرا همین امروز نشود؟ بدون تردید در زبان و ادب فارسی، قرآن‌پژوهی، فلسفه اسلام، فلسفه غرب، تعلیم و تربیت و حتی فیزیک حداد عادل از سرآمدان و انگشت‌شماران امروز ایران است. در کجای دنیا چنین سرمایه‌ای را به جرم اینکه مدرسه‌ای را تأسیس کرده تازیانه می‌زنند؟ واقعاً در ایران امروز و خصوصاً در جبهه انقلاب اسلامی چند نفر دارای این وزانت علمی و تأثیرگذاری محتوایی هستند؟

حداد عادل، انصاف، صراحت در دفاع از انقلاب و به رسمیت شناختن رقیب را توأمان در خود حفظ نموده است. روزی که اصلاح‌طلبان فاقد کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ بودند به رهبری نامه نوشت تا این نقیصه را رفع نماید. روزی که آن نماینده مجلس در تصادف فوت کرد و برادرش در زندان بود حداد عادل از رهبری خواست به حرمت مادرشان -که مادر شهید بود- برادر از زندان آزاد شود و شد. در صراحت همین بس که در غبار فتنه ۱۳۸۸ اولین نفری بود که خود را هزینه کرد و به تلویزیون آمد و به تبیین فضا پرداخت و دوباره در میدان ولیعصر چنین کرد و هزینه آن را پرداخت. رئیس دولت نهم مجلس هفتم را به گوشه رینگ برده بود و او در اوج حیا و به دلیل ندادن سوژه‌ای به دست دشمنان سکوت کرد، اما از اصول کوتاه نیامد و ریاست مجلس بعدی را از دست داد و در اوج تواضع مثل یک نماینده معمولی در صحن مجلس نشست. جرم حداد عادل نزدیکی و مشاوری امین بودن برای رهبری است وگرنه در همین تهران صد‌ها مدرسه از سوی طیف‌های مختلف فکری ایجاد شده، چرا فقط مدرسه حداد مسئله‌ساز شده است؟ فرزند حداد عادل یک روز هم در این مدرسه درس نخواند، اما آرمان حداد عادل در این مدرسه – علوم انسانی- تربیت کادر انقلاب اسلامی است و صد‌ها نفر از فارغ‌التحصیلان آن را می‌شناسیم و شاید در کنار این اقدام بزرگ دو، سه نفر ناجنس هم باشند، اما فقط آنان برجسته می‌شوند. همانگونه که از هزاران دانش‌آموخته متعهد دانشگاه امام صادق فقط چهار نفر واگرای تجدیدنظر‌طلب را بر سر مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌کوبیدند. آیا زخم‌خوردگان از انقلاب دوست دارند حداد عادل در منزل بنشیند و یاریگر انقلاب اسلامی نباشد؟ از خون برادر شهیدش و از مظلومیت رهبرش در برابر امواج خناسان دفاع نکند؟ در جبهه انقلاب اسلامی کسی هست که جایگزین ایشان در فرهنگستان زبان و ادب فارسی شود؟ چرا این سرمایه ملی را پاس نمی‌داریم؟ البته نگارنده همیشه یک انتقاد جدی به ایشان داشته‌ام و شخصاً و حضوراً گفته‌ام که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیرو‌های اصیل فکری آن از سنگر‌های تئوریک خارج شدند و به کف خیابان سیاست وارد شدند و زد و خورد سیاسی را لازم‌تر دانستند. ما برای زد و خورد سیاسی و ایجاد لیست انتخاباتی آدم کم نداریم. ما در سنگر‌های تئوریک انقلاب اسلامی نیازمند امثال حداد عادل بوده‌ایم که لاغری این عرصه خصوصاً در تبیین تئوریک مردم‌سالاری دینی کاملاً محرز است. حداد باید در آن سنگر می‌ماند.

اما اینکه بعد از شروع دوران اصلاحات عرصه سیاسی عملی را ترجیح داد حتماً برای خود ادله دارد، اما کلان اندیشه انقلاب اسلامی همچنان به فیلسوف بیشتر از سیاست‌ورز نیاز دارد و حداد عادل از جنس آن وادی است. چند ماه پیش با جمعی از اهالی رسانه جلسه‌ای را با ایشان در روزنامه رسالت داشتیم. وقتی تهمت‌ها و نامردمی‌ها به خود را برمی‌شمرد اشک در چشمان حلقه می‌زد. اما فرزندش فرید‌الدین را در طول عمرم چند ساعت در داوری یک جشنواره نشریات دانشجویی دیدم و شناختم. او را مردی عاقل‌تر از سن و سالش یافتم. او را پخته، متقی و سربازی در تراز انقلاب اسلامی دیدم و آنچه در این روز‌های تلخ از او می‌بینیم سکوت است. او مملو از حیا و عاشق تربیت جوانان مسلمان است. امام راحل با آن عظمت و چتر عام رهبری، فرمودند: «دفاع از حزب‌الله اصل خدشه‌ناپذیر نظام جمهوری اسلامی است.» این اصل را پاس بداریم اشکال ندارد که نیت را الهی کنیم، اما به چاپلوسی و تملق هم متهم شویم، تا بوده همین بوده است. ولله العزهًْ و لرسوله و للمؤمنین.

منبع: روزنامه جوان

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۶۰۹۰۹۰۸:۳۴:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۱۹
استفاده از رانت!
ناشناس۱۱۶۱۳۴۵۱۲:۴۳:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۱۹
ایجاد مراکز آموزشی برای خواص که قرار است از جدا از مردم باشند.
ناشناس۱۱۶۱۴۷۸۱۳:۳۳:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۱۹
نه برادر در کشور بخور بخور است هرکسی بنوعی و در حوزه وتخصص خودش سهمیه اش را از انقلاب باید بر دارد.بقیه اش داستان است
ناشناس۱۱۶۱۷۸۰۱۵:۵۵:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۱۹
کدوم رانت؟ مدرسه تاسیس کردن ؟ یا پسرش رو مدیر مدرسه گذاشتن؟
احمد۱۱۶۲۰۰۷۱۸:۲۷:۱۲ ۱۳۹۸/۸/۱۹
بابا دمت گرم، یعنی داشتن مدارس زنجیره ای با شهریه چند ملیونی هیچ عواید اقتصادی برای ایشان ندارد، جدا از بحث اقدام فراقانونی
سید حسام۱۱۶۰۹۲۷۰۸:۵۱:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۱۹
من اصلاً این حجم از بی تقوایی و دوری از عقل رو در عده ای درک نمیکنم. اون چیزی که به خاطرش به حداد عادل حمله می‌کنند، اتفاقاً چیزی است که در هر جای دیگر دنیا هر عاقل و دانشمندی به آن افتخار میکنه. اینکه دولت های ما بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش رو تأمین نمیکنند تا مدارس دولتی رشد کنند تقصیر حداد است؟ اینکه در فقر مدارس مناسب علوم انسانی برای پرورش انسان های فرهیخته، این استاد بزرگ دانشگاه، وارد گود میشه و به سهم خودش مدرسه ای نمونه تأسیس میکنه برای حداد افتخار دارد. کاش کمی عقل و ترس از خدا در وجود عده ای بود.
ناشناس۱۱۶۲۰۳۸۱۸:۵۱:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۱۹
چی میگی شما؟! حداد عادل خودش از مسؤولین ارشد آموزش و پرورش بوده. به چی باید افتخار کنه؟! به اینکه نتونسته حتی یه دونه مدرسه دولتیِ با کیفیت تحویل بده؟!
اكبر۱۱۶۰۹۶۳۰۹:۱۳:۴۸ ۱۳۹۸/۸/۱۹
خوشبختانه نوشته نويسنده محترم فاقد چاپلوسی و تملق است. كه برفرض محال اكر هم بود، ناني از ان حاصل نميشد. اما دونكته قابل ذكر است. اول انكه بهتراست از موبايل خود ان نرم افزار كذايي را حذف كنند. دوم انكه با دفاع غير ضروري و القاب مبهم مثل "كانت"، انقلاب، ايشان را در مقابل فتنه جوياني مثل ان مسيح فريب خورده،مجدد سيبل نكنند.
مهدی۱۱۶۰۹۶۴۰۹:۱۴:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۱۹
جناب آقای دکتر حداد عادل از متفکرین و تاثیرگذار ترین نیروهای انقلاب ،اخلاق مدار ، مردم دار و متعهد و از پارسایان و دلسوزان مردم است بسیار مردمی در عین حال بسیار سیاست مدار ، خیرخواه ، صادق در کردار و رفتار و با دشمنان بسیار کوبنده عمل میکند دارای جایگاه رفیع علمی و عملی است از دانشمندان و چهرهای مانگار و ذخیره انقلاب است که در عمل بیش از گفته هایش عمل کرد و به اسلام و مردم ایران خدمات ارزنده ایی تقدیم کرد .
ناشناس۱۱۶۰۹۶۶۰۹:۱۵:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۱۹
موج اول گرانی در زمان ریاست ایشون بر مجلس و لجبازی با دوست و هم حزبیشون آقای احمدی نژاد بود این مقاله رو نوشتید و پاکسازی کردید و مثلا حرمت مسلمان رو نگه داشتید اما با فرزندانشون که آمریکا زندگی می کنند چکار می کنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۱۶۱۴۲۹۱۳:۱۶:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۱۹
ایشون دخترش و دامادش آمریکا درس خوندن و الان ایران زندگی میکنن یکم تحقیق کن بعد ادعا کن
ناشناس۱۱۶۱۴۳۸۱۳:۱۹:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۱۹
آخر دوستش بود یا باهاش لجبازی کرد؟ در ضمن بسیاری هم از مخالفان دولت احمدی نژاد برای گرانی تلاش کردن اما حداد که مخالف دولت نبود
من منم۱۱۶۱۷۴۶۱۵:۳۲:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۱۹
سخت در اشتباه هستید فرزند ایشون در حال حاضر در تهران زندگی میکنند و همسر فرزند دکتر حداد (دکتر رحمانی ) که سالهای متمادی در امریکا بودند الان همکار بنده هستند در دیجی کالا اخبارش هم با یه سرچ ساده تو گوگل قابل رصده.
ناشناس۱۱۶۰۹۷۱۰۹:۱۸:۵۵ ۱۳۹۸/۸/۱۹
احسنت زیبا نوشتید.
ناشناس۱۱۶۰۹۷۳۰۹:۱۹:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۱۹
خداوند تمامی کسانی که به این کشور خدمت میکنند رو در پناه خودش حفظ کند
ناشناس۱۱۶۰۹۷۹۰۹:۲۲:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۹
مقاله بشدت یکطرفه و ضعیفی بود ، قضاوتش با خوانندگان محترم "حدیث نیک و بد ما نوشته خواهد شد زمانه را سند و دفتری و دیوانی است"
ناشناس۱۱۶۱۰۰۵۰۹:۳۸:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۱۹
ریشه و دلیل اصلی همه اینگونه اعتراضات رانت، تبعیض و بی عدالتی است.
ناشناس۱۱۶۱۰۳۸۰۹:۵۵:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۱۹
اقای گنجی عنایت بفرمایید که کلا مردم از ارتباطات فامیلی مسئولین راضی نیستند.
ناشناس۱۱۶۱۳۸۸۱۳:۰۴:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۱۹
آقای حداد عادل اول استاد برجسته ای بوده بعد جایگاه سیاسی پیدا نکرده نه مثل بعضی ها برعکس
ناشناس۱۱۶۱۰۴۰۰۹:۵۸:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۱۹
رسالت ايشان در مدارسى كه صرفاً علوم انسانى تدريس مى شود پايه ريزى براى ساختن كسانى است كه بتوانند در اينده با خيال راحت كشور را در اختيار انها قرار دهند مخصوصاً اينكه مقام معظم رهبرى هم تاكيد واصرار بسيارى روى تعغيرات اساسى در اموزش وبه كار گيرى دروس علوم انسانى دارند پس چه كسى بهتر وأمين تَر از اقاى حداد عادل
رضوی۱۱۶۱۰۴۲۰۹:۵۸:۴۶ ۱۳۹۸/۸/۱۹
این گونه افراد از انقلابیونی بودند که به انقلاب و رشد ان کمک کردند اما همانند همه سیاسیون از سفره انقلاب منافع بسیار بردند وگرنه در شرایط عادی هیچگاه تا این حد بزرگ نمی شدند و رشد نمی کردند همین فرزند ایشان اقای فرید حداد عادل بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی به سردبیری یکی از مجلات همشهری منصوب شد ایا این استفاده از رانت و نام پدر نیست یه جوان معمولی میتونه از همچین شغلی بدست بیاره
حسین سیفیاری۱۱۶۱۰۴۴۱۰:۰۰:۱۷ ۱۳۹۸/۸/۱۹
خب سوال از نگارنده متن فوق این است که چرا آقای حداد عادل درست در زمان نیاز فرزند خود آنهم برای خود اقدام به تاسیس مدرسه آنچنانی کرد؟! نمی توانست با مکاتبه و سخن گفتن ، مسئولین محترم را مجاب به توجه بیشتر به مدارس دولتی بکند؟ که فرزند ایشان هم مثل میلونها دانش اموز در آن مدارس تلمذ بکند؟ شما از چه چیز دفاع می کنید؟
نماینده ادوار۱۱۶۱۰۷۲۱۰:۲۱:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۱۹
روزی در مجلس بر سر برخی رفتارهای نسنجیده ریاست دولت وقت از حداد عادل که همسو با ایشان بود گله کردم انتظار داشتم دکتر موضع مدافعانه بگیرند ولی به من گفت ما هم دلمان از ایشان پر است اما چه کنیم. بزرگواری ایشان بر من ثابت شد.
ناشناس۱۱۶۱۰۸۱۱۰:۳۲:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۱۹
اینگونه تیتر زدن یعنی القا جرم.
ناشناس۱۱۶۱۷۳۲۱۵:۲۵:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۱۹
وقتی میتوان تبلیغ کرد که علی (ع) نماز نمی خواند، هر تبلیغ دیگری را هم می توان کرد. درنگاه امثال علی نژاد هر ایرانی که در ایران باشد، بالقوه مجرم است، مگر اینکه از جمهوری اسلامی اعلام برائت کند.
م فلاح۱۱۶۱۱۰۲۱۰:۵۵:۴۴ ۱۳۹۸/۸/۱۹
دوستان الف این مطلب رو خودتون خوانده اید اصلا مقایسه و مغالطه های عجیبی دارد در ضمن تاسیس مدرسه غیر انتفاعی بنا بر هر دلیلی ازطرف کسانی که خودشان چهل سال در راس امور فرهنگی و اموزش و پرورش این کشور بودند به جز ناکارامدی مدیریتی و اموزشی خود این افراد چه معنایی دارد
ناشناس۱۱۶۱۳۹۸۱۳:۰۶:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۱۹
خب مگه ایشون یه تنه میتونه درست ش کنه؟ اما یه راه حل قانونی به ذهنش رسیده انجام ش داده.
ناشناس۱۱۶۱۱۰۶۱۰:۵۸:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۱۹
یادداشت خوبی بود. ما هم از ایشان انتقاد داشتیم ولی نگاهی به خودمان ( نیروهای طرفدار انقلاب اسلامی) کنیم می بینیم نقد از خودمان کمتر نیست و قطعا آقای حداد عادل و خانواده اش تا آنجا که می شناسیم جزء نخبگان و دلسوزان حقیقی دین و فرهنگ دینی و ایرانی و انقلاب عظیم اسلامی بوده اند. خداوند هم به ایشان و خانواده اش توفیق روزافزون عنایت کند و هم به نویسنده این یادداشت.
ناشناس۱۱۶۱۱۴۰۱۱:۱۶:۲۱ ۱۳۹۸/۸/۱۹
والا اگه ده تا مقاله هم مثل این بنویسید فایده ای نداره. واقعیت همونه که همسرشون به وضوح و روشنی بیان فرمودند.
ناشناس۱۱۶۱۱۶۹۱۱:۳۱:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۱۹
ایکاش‌یکی‌از‌این‌مدارس‌رادرسیستان‌وبلوچستان‌میساخت‌شماکه‌میگویی‌نیاز‌مالی‌نداشت
ناشناس۱۱۶۱۳۵۲۱۲:۴۵:۵۶ ۱۳۹۸/۸/۱۹
باید پول قسطی زمین هایی که برای مدارس گرفتند از طریق پرداخت شهریه ها بپردازند.در سیستان که کسی پول ندارد بدهد تا پول زمین و ساخت مدرسه در بیاید. فقط کاش در آخر کار مدارس را به جای ارثیه فرزندان، وقف عام می کردند.
ناشناس۱۱۶۱۳۵۹۱۲:۴۹:۲۳ ۱۳۹۸/۸/۱۹
جناب گنجی شما ؛ اگه جناب حداد نیاز مالی ندارند مدارسشان در مناطق محروم تاسیس و توسعه دهند...
ناشناس۱۱۶۱۴۰۳۱۳:۰۷:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۱۹
مگه کسب منفعت در کاری که طرف تجربه و علاقه داره از طریق قانونی جرمه؟
ناشناس۱۱۶۱۵۱۸۱۳:۵۰:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۱۹
من شعبه های مدارس آقای حداد عادل رو نمی دانم کجا هستند اما شاید خودش نیاز مالی نداشته ولی حتما معلم و مدیر و خود مدرسه به پول نیاز دارند !
ناشناس۱۱۶۱۶۳۹۱۴:۴۳:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۱۹
در بلوچستان ساخته
ناشناس۱۱۶۱۷۲۶۱۵:۲۳:۳۱ ۱۳۹۸/۸/۱۹
چه جالب، پس چون نمی توانیم مدرسه ای در سیستان بسازیم، کلا هیچ مدرسه ای نباید ساخته شود!!!
رضا۱۱۶۱۸۱۴۱۶:۱۸:۵۷ ۱۳۹۸/۸/۱۹
خوبه شهريه اين مدار س هم اعلام بشه تا مردم بدونند چه قشري مي تونند از اين مدارس استفاده كنند .
مهدی۱۱۶۲۰۴۱۱۸:۵۴:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۱۹
حدود 25 میلیون ناقابل
دانشگاه۱۱۶۱۲۱۷۱۱:۵۶:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۱۹
آقای دکتر حداد عادل حتا یک مقاله در فیزیک ندارند. چگونه ایشان را از سرآمدان فیزیک ایران تلقی میکنید؟ نه تدریس فیزیک دارند نه پژوهش در فیزیک. لطفا تصحیح بفرمایید و گرمت جامعه علمی ایران را خارج مقاصد سیاسی نکنید.
دانشگاه۱۱۶۱۲۲۳۱۱:۵۷:۲۴ ۱۳۹۸/۸/۱۹
آقای دکتر حداد عادل حتا یک مقاله در فیزیک ندارند. چگونه ایشان را از سرآمدان فیزیک ایران تلقی میکنید؟ نه تدریس فیزیک دارند نه پژوهش در فیزیک. لطفا تصحیح بفرمایید و حرمت جامعه علمی ایران را خارج مقاصد سیاسی نکنید.
ناشناس۱۱۶۱۲۵۳۱۲:۰۹:۱۰ ۱۳۹۸/۸/۱۹
آقای حداد عادل با رانت به جایگاه کنونی رسیده و گرنه در کشور شخصیت های هنری و فرهنگی هستند که دقیقا به خاطر این رانت متاسفانه نمی توانند هیچ نقشی در اداره کشور داشته باشند و در قلب ملت جای دارند.
ناشناس۱۱۶۱۳۰۶۱۲:۲۹:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۱۹
شما فرمایشات همسرشون به اضافه داماد آمریکایی از خانواده ای شهید پرور رو بگذار یک طرف مقاله خودتون رو هم بگذارید یک طرف بعد هرجور خواستید قضاوت کنید
ناشناس۱۱۶۱۳۷۴۱۲:۵۹:۲۵ ۱۳۹۸/۸/۱۹
"اگر قرار باشد بعد از مرگ ملقب به «کانت ایران» شود چرا همین امروز نشود؟" فلسفه از شنیدن این ادعا بمیرد حق دارد.
ناشناس۱۱۶۱۳۷۵۱۳:۰۰:۰۱ ۱۳۹۸/۸/۱۹
با سلام راستی ورودی مدرسه چند است؟
ناشناس۱۱۶۱۴۰۶۱۳:۰۸:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۱۹
شما مگر کانت را قبول دارید که به وی تشبه میفرمائید برادران؟؟!!!! شما که فلسفه غرب و ایدئالیسم آلمانی را تکفیر می کردید و می کنید. چرا نگفتید ملاصدرا و ابن سینای ایران؟ (البته از آن دو بزرگ هم به دور) که سیاست وارد فلسفه شود.
علی۱۱۶۱۴۴۵۱۳:۲۱:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۱۹
تمام حرف شما را قبول دارم خصوصاً ولایتمداری و سلامت مالی آقای حدادعادل را ولی آنجا را که گفتید قرار است این مدارس کادر حکومتی تربیت کنند را اصلاً ضد آرمان های امام می دانم چرا که قرار نیست فرزند ثروتمندان ( ول دینداران ) فقط عهده دار مناصب حکومتی باشند، چرا که می شود حاکمیت طبقه اشراف!!
ناشناس۱۱۶۱۴۵۴۱۳:۲۴:۳۰ ۱۳۹۸/۸/۱۹
انتخابات مجلس نزدیکه و حریف دارد رقبا رو می کوبد این هم یکیش !
ناشناس۱۱۶۱۴۵۷۱۳:۲۵:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۱۹
جناب گنجی، یا شما «کانت» را نمی‌شناسید یا حداد عادل را؟ این چه قیاسی هست؟ بعد شما می‌فرمایید جناب حداد عادل حتی در فیزیک از سرآمدان روزگار است! می‌شود دقیقا بفرمائید دستاوردهای ایشان در علم فیزیک چیست؟
ناشناس۱۱۶۱۴۷۲۱۳:۲۹:۳۵ ۱۳۹۸/۸/۱۹
اگر برای پیشبرد سطح علمی است شهریه بیست پنج میلیون تومان چی هست و چرا بالای شهر این مدارس وجود دارند اگر مسلمانی این است وای بحال نامسلمانها
ناشناس۱۱۶۱۴۹۰۱۳:۳۸:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۱۹
آقای حداد عادل چرا باید در فیزیک سرآمد باشه؟ چون فوق لیسانس چهل سال پیشه؟ به بقیه حرفای آقای گنجی کاری ندارم ولی این یه قلم کاملا الکی بود. فکر نمی کنم خود آقای حداد عادل هم در فیزیک ادعایی داشته باشه. مملکت پر است از فارغ التحصیل های خوب فیزیک هم از دانشگاههای داخل هم خارج. تازه با مدرک دکتری نه فوق لیسانس.
مهدی۱۱۶۱۵۰۹۱۳:۴۷:۰۹ ۱۳۹۸/۸/۱۹
دفاعتان از مرد فرهنگی انقلاب، لازم و قابل تقدیر است.
ناشناس۱۱۶۱۵۱۵۱۳:۴۸:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۱۹
" ... و بسیاری از کادر‌های دیروز و امروز انقلاب تربیت‌یافتگان آن مدارس هستند. " پس بگو چرا وضع مملکت اینقدر خرابه.
ناشناس۱۱۶۱۶۴۷۱۴:۴۶:۰۸ ۱۳۹۸/۸/۱۹
مگر در قانون اساسی تحصیل برای همه رایگان نیست؟ چرا ایشان به رشد مدارس دولتی که خالی از طبقه متمول جامعه شده نپرداختند؟
ناشناس۱۱۶۱۶۴۸۱۴:۴۶:۲۶ ۱۳۹۸/۸/۱۹
این بنیاد سعدی که در ردیف بودجه ها خیلی خبرساز شده بود، خروجی اش چه بوده تا به حال؟
ناشناس۱۱۶۱۶۷۶۱۵:۰۱:۴۷ ۱۳۹۸/۸/۱۹
جرم حداد عادل اینست که عبداله گنجی مقاله شخصی در دفاع از وی و در نشریه بیت المال مینویسه.
ناشناس۱۱۶۱۷۲۳۱۵:۲۲:۴۹ ۱۳۹۸/۸/۱۹
این موج که راه افتاده هرکسی که را به نوبت تخریب می کند. ربطی به این هم که چقدر دقیق استدلال کنیم، ندارد! فقط نفر بعدی چه کسی است؟ می خواهید سیاهه ای از خادمان ایران زمین را بنویسم که به نوبت، مورد مهرورزی امثال مسیح علی نژاد و ... قرار خواهند گرفت؟
ناشناس۱۱۶۱۸۳۸۱۶:۳۹:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۱۹
جرم‌بزرگ ایشان اینه که در حالی که بزرگانی چون شفیعی کدکنی و‌موسوی گرمارودی وجود دارند، ایشان ریاست بنیادهای ادبی و فرهنگستان فارسی را‌بعهده گرفته اند..فقط با این توجیه که خودی اند
ناشناس۱۱۶۲۰۰۶۱۸:۲۳:۲۰ ۱۳۹۸/۸/۱۹
اگر در آنروز در جنوب خراسان یک بچه خوب علاقه های مشابه خانواده محترم حداد عادل را داشت ، آیا مخصوص او مدرسه تاسیس میکردند ؟؟ جناب گنجی ، دم خروس بیرون زده است ، شما داری قسم حضرت عباس میخوری ؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین