انگشت شکسته پسر دانش‌آموز را کشت

گروه حوادث الف،   3980813048 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پسر دانش‌آموز که هنگام ورزش در حیاط مدرسه انگشت دستش آسیب دیده بود به‌ تشخیص پزشک تحت عمل جراحی قرار گرفت اما دیگر به هوش نیامد.

انگشت شکسته پسر دانش‌آموز را کشت

روزنامه ایران نوشت: روز حادثه «سهراب» طبق معمول روزهایی که ورزش داشت صبح زودتر از خواب بیدار شد و پس از پوشیدن لباس‌هایش با شوق فراوان به مدرسه رفت. زنگ ورزش در حیاط با همکلاسی‌هایش بازی می‌کرد که ناگهان پایش لغزید و زمین خورد. انگشت دست راستش بشدت آسیب دیده بود. مدیر مدرسه وقتی دید نمی‌تواند کاری برای پسرک انجام دهد بلافاصله با خانواده او تماس گرفت. پدر و مادر «سهراب» که همه زندگی‌شان همین یک پسر بود، نگران و هراسان بلافاصله خود را به مدرسه رساندند و پسرشان را به نزدیک‌ترین بیمارستان بردند.

متخصص ارتوپد پس از معاینه دست پسر دانش‌آموز دستور جراحی داد اما از آنجا که به تشخیص او باید پسر 17 ساله بیهوش می‌شد، از پدرش خواست کارهای بستری را انجام دهد. سهراب از شدت درد به خود می‌پیچید و طاقتش تمام شده بود دقایقی بعد وی را به اتاق عمل بردند و پدر و مادرش پشت در منتظر ماندند. دکتر اطمینان داد که جراحی بسیار ساده‌ای است و خیلی زود تمام می‌شود اما وقتی عمل یک ساعت طول کشید والدین او را نگران‌تر کرد. سرانجام در شیشه‌ای اتاق عمل باز شد و پزشک متخصص در حالی که ناراحتی در چهره‌اش مشاهده می‌شد سرش را بالا آورد و به پدر «سهراب» گفت: «متأسفانه پسرتان اواخر جراحی ایست قلبی کرد و تلاش ما برای احیا هم نتیجه نداشت و دچار مرگ مغزی شد.»

زن و مرد میانسال که از شنیدن خبر فوت تنها فرزندشان شوکه شده بودند، در بهت و ناباوری به دکتر نگاه می‌کردند. مگر ممکن بود یک عمل ساده، جگر گوشه‌شان را از آنها گرفته باشد.

 چند روز بعد والدین سهراب که هنوز مرگ پسرشان را باور نداشتند برای پیگیری علت فوت وی و شناسایی مقصران و مجازات آنها علیه کادر درمانی و پزشک متخصص به دادسرای ناحیه 19(جرایم پزشکی دارویی) شکایت کردند.

پدر «سهراب» در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده در حالی که هنوز لباس مشکی بر تن داشت، به بازپرس شعبه چهارم گفت: «پسرم سالم بود و بیماری خاصی نداشت. فقط انگشت شست دست راستش در مدرسه آسیب جزئی دیده بود. اما متخصص ارتوپد اصرار داشت که او را برای جراحی بیهوش کند. نمی‌دانم در اتاق عمل چه گذشته اما من به‌خاطر تجهیز نبودن اتاق عمل برای احیای قلبی پسرم، تشخیص اشتباه پزشک برای بیهوشی کامل، انجام نشدن آزمایش‌های کافی قبل از عمل و قصور پزشک بیهوشی از بیمارستان و کادر درمانی شکایت دارم. رئیس بیمارستان و متخصص ارتوپد باید به خاطر مرگ پسرم پاسخگو باشند و مجازات شوند.»

پس از صحبت‌های پدر«سهراب»، تکنیسین بیهوشی که به‌عنوان یکی از متهمان احضار شده بود، در توضیح این اتفاق گفت: «بیمار تا 10 دقیقه پس از پایان جراحی حال مساعدی داشت اما در یک لحظه ضربان قلبش قطع شد، احیای اولیه را انجام دادند اما بیمار که نیمه هوش بود از درد قفسه سینه می‌نالید. آن‌طور که در شرح پرونده‌اش هم نوشته شده بود پسر نوجوان انگار تپش قلب بالا داشته و گاهی قرص کاهش ضربان قلب مصرف می‌کرده و حتی احتمال می‌دهیم مصرف داروهای غیرمجاز بدنسازی روی مغز او تأثیر داشته و سبب بروز این اتفاق تلخ شده باشد.»

اثبات قصور صددرصدی کادر بیمارستان

با توجه به نتایج کالبدشکافی، کارشناسان علت مرگ پسر دانش‌آموز را ضربان نامنظم قلبی و نرسیدن اکسیژن به مغز پس از جراحی اعلام کردند. به این ترتیب پرونده با دستور بازپرس به کمیسیون پزشکی فرستاده شد و متخصص بیهوشی را به میزان 80 درصد و مسئول فنی بیمارستان را به‌عنوان شخصیت حقوقی به علت نقص تجهیزات و چیدمان نادرست نیروها به میزان 20 درصد در مرگ «سهراب» مقصر دانستند.

پس از صدور این رأی، کیفرخواست پرونده با عنوان اتهام قتل شبه‌عمدی ناشی از عدم رعایت موازین علمی و فنی برای متخصص بیهوشی و مسئول فنی به‌عنوان نماینده بیمارستان صادر شد. طبق این حکم از آنجا که بیمارستان شخصیت حقوقی به‌شمار رفته و در جرایم غیرعمدی شخص حقوقی مسئولیت کیفری ندارد از جنبه عمومی جرم، مجازاتی برای آن صادر نشد.

در حالی که پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه 1043 دادگاه کیفری 2(مجتمع شهید قدوسی) به ریاست دکتر محبوب افراسیاب ارسال شد، اما خانواده «سهراب» که در جریان رسیدگی به پرونده دریافتند براساس قانون، مجازات زندان در انتظار متهمان پرونده نیست، پیش از برگزاری دادگاه از پیگیری پرونده صرف نظر کرده و با دریافت دیه از متهمان برگه رضایتنامه را امضا کردند.

به این ترتیب قاضی پرونده با اعلام رضایت خانواده پسرک، متخصص بیهوشی را از جنبه عمومی جرم محاکمه کرد و وی را به‌دلیل قصور 80 درصدی در مرگ پسر دانش‌آموز به پرداخت 10 میلیون تومان جزای نقدی و 6 ماه خدمات رایگان در مؤسسه محک به‌عنوان جایگزین یک سال حبس محکوم کرد. طبق این حکم در صورت اجرا نشدن این مجازات و تکرار جرم دفعه اول و دوم به ترتیب یک چهارم و یک دوم دیگر نیز به آن اضافه می‌شود. برای بیمارستان نیز به‌عنوان شخصیت حقوقی محکومیت کیفری براساس قانون لحاظ نشد و سایر کادر درمانی نیز از اتهامات تبرئه شدند.‌

دیدگاه کاربران

پدر۱۱۵۴۱۲۹۱۰:۲۹:۱۵ ۱۳۹۸/۸/۱۳
ده میلیون تومن جزای نقدی؟!!!؟؟؟ اینجا گجاست دیگه
ناشناس۱۱۵۴۶۳۱۱۳:۳۷:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۱۳
یک گلریزان برای پزشک راه بیندازید ده میلیون خیلیه
ناشناس۱۱۵۵۱۰۰۱۸:۵۸:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۱۳
ایران جایی که هیچ جا را قبول ندارد !
ناشناس۱۱۵۵۱۹۰۱۹:۵۲:۳۳ ۱۳۹۸/۸/۱۳
جان یک انسان برابر پول یک موبایل . فقط ..
رضا۱۱۵۵۴۹۴۰۰:۰۷:۲۸ ۱۳۹۸/۸/۱۴
قصور 80 درصدی در مرگ پسر دانش‌آموز به پرداخت 10 میلیون تومان جزای نقدی؟!! هشتاد درصد دیه 370 میلیون تومانی میشه ده میلیون؟!!!
علیرضا۱۱۵۴۱۳۲۱۰:۳۰:۰۳ ۱۳۹۸/۸/۱۳
ایران بهشت دکتراست . حتی با قصور 100 درصدی هم زندان نمیفتند .مادر خانم بنده هم با قصور 90 درصدی پزشک جراح فوت شد و فقط نصف دیه بهش تعلق گرفت و پزشک و کادر بیمارستان به ریش ما میخندیدن که چرا شکایت کردین و هیج غلطی نمیتونین بکنین. البته راست میگفتن.پزشکان مصونیت قضایی دارن ولی اگه یه مادر بصورت غیر عمد بچشو بکشه قطعا میفته زندان .
ناشناس۱۱۵۴۱۹۶۱۰:۵۲:۰۶ ۱۳۹۸/۸/۱۳
اگر سوابق بیمار در سامانه ای ثبت شود و همه بیمارستان ها در ان واحد ان را ببینند اینقدر راحت فوت نمی شد چرا والدینش چیزی نگفتند؟
رضا۱۱۵۴۲۲۰۱۱:۰۰:۱۴ ۱۳۹۸/۸/۱۳
اینکه پزشک با چه توجیهی بیمار رو تحت بیهوشی عمومی ( بخاطر آسیب انگشت شصت دست بیمار !!!!) قرار داده مصداق بازی با جان مردم هست و ده میلیون جریمه هم فقط میتونه خنده تلخی رو به لب خانواده داغدار بنشونه
ناشناس۱۱۵۴۲۳۴۱۱:۰۳:۴۱ ۱۳۹۸/۸/۱۳
لعنت بر این نظام فاسد پزشکی و بیسواد من اگه جای پدر پسره بودم تمام این جنایتکارها رو ازدم تیغ می گزروندم
ناشناس۱۱۵۴۵۰۷۱۲:۴۵:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۱۳
چی میگی تو این وسط ..
رضا۱۱۵۴۲۸۱۱۱:۲۳:۱۸ ۱۳۹۸/۸/۱۳
دکترسهمیه ای .کم نداریم که...
ناشناس۱۱۵۴۹۰۴۱۶:۵۰:۴۵ ۱۳۹۸/۸/۱۳
از کجا میدونی دکترش سهمیه ایه؟ از طرفی امثال وزیر بهداشت سابق که از بهترین ها در رشته اش است و با سهمیه حضور در جبهه دکتر شدن کم نیستند . حرف شما تهمته و باید جواب بدی اون دنیا
ناشناس۱۱۵۴۳۲۸۱۱:۴۲:۲۷ ۱۳۹۸/۸/۱۳
چه راحت جان انسانها را میگیرند و سر و مر و گنده راه میروند و با پرداخت پول حتی یک روز در زندان نمی مانند.
ناشناس۱۱۵۴۳۵۰۱۱:۵۱:۰۴ ۱۳۹۸/۸/۱۳
قصور 80 درصدی با ده میلیون؟چه جوری حساب کرده این آقای قاضی؟..
ناشناس۱۱۵۴۸۶۸۱۶:۲۳:۲۲ ۱۳۹۸/۸/۱۳
وقتی که با خرید صندلی و سهمیه و.. بری دانشگاه و دکتر بشی نتیجه ش همینه دیگه
ناشناس۱۱۵۴۸۷۹۱۶:۳۱:۱۱ ۱۳۹۸/۸/۱۳
خرج و برج هم زیاده و دیگه امورات با یه گچ و آتل ساده بارش بار بشو نیست و دیگر این که بچه ها هم مرحوم میشوند خیلی هم عادی و طبیعی!
ناشناس۱۱۵۴۹۶۷۱۷:۳۹:۰۵ ۱۳۹۸/۸/۱۳
مردم شده اند موش آزمایشگاهی زیر دست این پزشکان .. و بیسواد.
ناشناس۱۱۵۵۰۱۳۱۸:۱۱:۳۴ ۱۳۹۸/۸/۱۳
طی سالهای گذشته متاسفانه تعداد زیادی از ورزشکارها به دلیل همین قرص ها از دنیا رفته اند ولی تحقیق درستی انجام نشده است
ناشناس۱۱۵۵۲۶۱۲۰:۴۵:۴۲ ۱۳۹۸/۸/۱۳
برای جراحی انگشت می بایست بی حسی موضعی تزریق میکرد نه بیهوشی مغزی
ناشناس۱۱۵۵۳۰۴۲۱:۱۴:۳۶ ۱۳۹۸/۸/۱۳
احکام صادره غیر عادلانه به نظر میرسد .اسم بیمارستان را اعلام کنید
ناشناس۱۱۵۵۴۰۵۲۲:۳۳:۵۰ ۱۳۹۸/۸/۱۳
وقتی رشته های دانشگاهی خصوصا پزشکی را مانند گوشت قربانی بین سهمیه ها تقسیم میکنند ،اشتباهات پزشکی اینگونه فراگیر میشود.
ناشناس۱۱۵۵۴۹۹۰۰:۱۲:۳۲ ۱۳۹۸/۸/۱۴
اگر مجازات مناسبی برای بیمارستان و پزشک ارتوپد که بی جهت جراحی تحت بیهوشی کامل را تجویز می کند متخصص بیهوشی در نظر می گرفت جان عزیزان مردم اینقدر ساده و مجانی از دست نمی رفت این دکترها برای حداقل یکسال ممنوع الکار بشوند و حق جراحی تا ابد نداشته باشند نه اینکه به پزشکان خاطی تازه حکم کار مجانی در خیریه می دهند بچه های مریض مگه چه گناهی دارند نمونه قبلی هم همینطور بوده حالا که قاضی و وزارت بهداشت درد مردم را نمی فهمند این پدر و مادر داغدار برای شادی روح فرزندشان نام این بیمارستان و دکترها را برای آگاهی مردم بدهند
ناشناس۱۱۵۵۵۱۱۰۰:۲۴:۵۱ ۱۳۹۸/۸/۱۴
بهترين كار اعلام اسامى دكترهاى مقصر و نام بيمارستان هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین