امیرعبداللهیان: قدرت منطقه‌ای ایران ابرقدرت‌ها را پای میز مذاکرات هسته‌ای کشاند

گروه سیاسی الف،   3971207208

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: در مذاکرات هسته‌ای، قدرت منطقه‌ای، دفاعی و علمی ایران شش کشور مدعی ابرقدرتی جهان را پای میز مذاکره کشاند.

امیرعبداللهیان: قدرت منطقه‌ای ایران ابرقدرت‌ها را پای میز مذاکرات هسته‌ای کشاند

به گزارش مهر، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در برنامه «متن و حاشیه» شبکه سوم سیما با اشاره به مسائل پیش آمده در سوریه اظهار داشت: مردم سوریه با دیگر ملت های عرب بسیار متفاوت هستند، فشاری که بر روی دولت و ملت سوریه بود اگر در هر یک از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اتفاق می‌افتاد به سرعت در آن کشور فروپاشی شکل می‌گرفت اما عنصر مقاومت یک سرمایه غنی برای ملت سوریه بود.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ افزود: در مذاکرات هسته‌ای که منجر به امضای توافقنامه برجام شد، قدرت منطقه ای و قدرت دفاعی و علمی ایران دو عامل اصلی بود که شش کشور مدعی ابرقدرتی جهان را پای میز مذاکره کشاند.

وی افزود: قدرت علمی و منطقه‌ای ایران برای ما تولید قدرت کرد و در میز مذاکرات هسته ای توانستیم از آن استفاده کنیم. مقاومت در سوریه هم برای آنها تولید قدرت کرد که توانستند بیش از ۷ سال در مقابل توطئه های مختلف بایستند و مقاومت کنند و آنچنان سرافراز بیرون بیایند که همان کسانی که به بشاراسد، «جنایتکار» می‌گفتند امروز یادداشت رسمی می‌دهند که می‌خواهیم سفارتخانه خود را در دمشق افتتاح و با بشار ملاقات کنیم.

وی درباره تلاش آمریکایی‌ها برای تحمیل برجام منطقه‌ای پس از برجام هسته‌ای اظهار داشت: اینکه آیا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بعد از برجام دنبال برجام منطقه ای بوده‌اند یا خیر، من با توجه به اینکه دیپلمات هستم و اطلاعاتی که دارم باید بگویم بله، آنها بدنبال یک برجام منطقه‌ای بودند و تلاش گسترده ای را برای تحقق این مسئله انجام داده اند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: این تلاش‌ها در حدی بود که گاهی اوقات وقتی تیم مذاکره کننده ما بر سر جزئیات توقف می‌کرد، آمریکایی‌ها برای عبور از این مسئله عجله داشتند و تاکید می کردند مسئله مهمتر ما موضوعات منطقه ای است و معتقد بودند که به سرعت باید از مسئله هسته ای عبور و به مسائل مهمتری همچون بحث های منطقه ای برسیم.

وی گفت: من به عنوان معاون وقت وزارت امورخارجه در معرض درخواست مکرر دیپلمات های غربی، آمریکایی و منطقه ای در خصوص مسائل منطقه‌ای بودم و منطقه هم نگران این بود که آیا مذاکرات منطقه ای میان ایران و آمریکا شکل می‌گیرد. برای آمریکایی ها شکل گیری مذاکرات اهمیت داشت تا از این طریق رابطه منطقه ای ایران را تخریب و اهداف خود را محقق کنند. آنها می خواستند با مذاکرات منطقه ای نقش آفرینی سازنده ایران را در منطقه متوقف کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل ادامه داد: اگر نقش ایران در منطقه سازنده نبود، آمریکایی‌ها بر روی آن حساس نمی‌شدند. اگر نقش منطقه‌ای ایران برای جمهوری اسلامی نفوذ و تولید قدرت نمی کرد برای آمریکایی‌ها هم اهمیت نداشت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آمریکایی‌ها در مقابله با نقش منطقه‌ای ایران ناامید شده بودند و در مذاکرات هسته‌ای هیچگاه نتوانستند مذاکرات منطقه‌ای را شکل دهند، زیرا مجوزی در این خصوص نیز برای تیم مذاکره کننده هسته ای وجود نداشت. من فراموش نمی کنم که بارها این موضوع را آقای جان کری وزیر وقت امورخارجه آمریکا از دکتر ظریف خواسته بود و آقای ظریف به او اعلام کرده بود که ما هیچگونه دستورالعملی برای مذاکره منطقه ای نداریم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین