رای اتحاد ملت به آخوندی؛ از منتهی‌الیه جناح چپ به منتهی‌الیه جناح راست/ چه کسی باعث پیروزی احمدی‌نژاد شد؟/ عملکرد قالیباف به روایت مشاور روحانی

گروه سیاسی الف،   3970822164 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

رای اتحاد ملت به آخوندی؛ از منتهی‌الیه جناح چپ به منتهی‌الیه جناح راست/ چه کسی باعث پیروزی احمدی‌نژاد شد؟/ عملکرد قالیباف به روایت مشاور روحانی

رای اتحاد ملت به آخوندی؛ چگونه از منتهی‌الیه جناح چپ می‌توان به منتهی‌الیه جناح راست رسید؟

امروز شورای شهر تهران پیروز حناچی را به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کرد. انتخاب شورا تاحدودی برای ناظران سیاسی غافلگیرکننده بود. اینگونه تصور می‌شد که آخوندی بتواند رای شورای شهر را به‌دست بیاورد اما شورا با اختلاف یک رای به حناچی رای داد.

پیروز حناچی شهردار تهران شد؛ صندلی بهشت به آخوندی نرسید + جزئیات

کدام اعضای شورای شهر به حناچی رای دادند؟

واکنش آخوندی به انتخاب شهردار تهران

نگاهی به ترکیب رای‌دهندگان به حناچی نشان می‌دهد اعضای حزب اتحاد ملت به آخوندی رای داده‌اند. اعضای حزب اتحاد ملت در حقیقت اعضای جناح چپ در دهه شصت و دهه هفتاد هستند. از طرف دیگر عباس آخوندی از اعضای راستین جناح راست در همان زمان است.

چگونه جناج چپ به گزینه‌ای از جناح راست رای می‌دهد؟ اختلافشان در آن زمان بر سر چه مسائلی بود و آیا آن مسائل حل شده است؟ چه اتفاقی افتاده است؟

به نظر می‌رسد چیزی که باعث چنین اتفاقاتی می‌شود فقر ایده حکمرانی در گروه‌های سیاسی کشور است. گروه‌ها و احزاب سیاسی کشور عمدتا براساس رفاقت‌ها و دورهمی‌ها یا برمحور افراد سرشناس شکل گرفته است. درحالی‌که اساسا احزاب باید برمبنای ایده‌ها شکل بگیرند و ایده‌ها عده‌ای از افراد را دور هم جمع کند.

به‌همین جهت است که در هر دو جناح سیاسی کشور انواع و اقسام ایده‌ها را در زمینه‌های مختلف شاهد هستیم. مثلا در اصلاح‌طلبان هم مریدان لیبرالیسم اقتصادی وجود دارند و هم طرفداران اقتصاد نهادگرا. در اصولگرایان هم همین وضعیت برقرار است.

راه برون‌رفت از این مشکل هم شکل‌گیری احزاب واقعی مبتنی بر مرامنامه جدی است. در مرامنامه احزاب باید ایده‌های آن‌ها برای حکمرانی در حوزه‌های مختلف مشخص و واضح باشد و سیاستمداران با تعهد به آن ایده‌ها رفتار کنند.

تحزب تنها راه برون‌رفت از این بی‌سر وشکلی سیاست کشور است.

***

چه کسی باعث پیروزی احمدی‌نژاد شد؟ کروبی یا خاتمی؟

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی به روزنامه اعتماد گفته است: «چه ایرادی دارد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 مورد بررسی و آسیب‌شناسی واقع شود. بررسی شود که آیا عملکرد آقایان خاتمی و کروبی در انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال صحیح بوده است یا خیر. خدایی نکرده ما قصد مچ‌گیری یا محاکمه این دو بزرگوار را نداریم که بگوییم آقای کروبی شما اشتباه کردید یا آقای خاتمی که به واسطه برگزاری انتخابات آن سال و حمایت از آقای هاشمی و سپس حمایت و دعوت از آقای معین و همچنین دعوت از آقای مهرعلیزاده برای شرکت در کاندیداتوری، آن اشتباه کردید؛ اما باید مشخص شود که عملکرد آقای کروبی منجر به روی کار آمدن احمدی‌نژاد شد یا عملکرد آقای خاتمی؟

چه ایرادی دارد که مشخص شود کدام یک از این دو بزرگوار باعث رییس‌جمهور شدن احمدی‌نژاد شدند که اکنون تمامی گروه‌های سیاسی اتفاق‌نظر دارند که دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد ضربه بزرگی به کشور زد. تفاوت اصلاح‌طلبان با اصولگرایان در مورد احمدی‌نژاد در آن است که ما معتقدیم احمدی‌نژاد در تمام مدت 8سال به کشور ضربه زد اما اصولگرایان معتقدند که احمدی‌نژاد در چهار سال دوم عوض شد. حال که همگان معتقدند احمدی‌نژاد به کشور ضربه بزرگی زده است، نباید بررسی شود که کدام عملکرد موجب روی کار آمدن احمدی‌نژاد شد؟»

***

انتقاد یک اصلاح‌طلب از عملکرد شورای شهر

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به روزنامه آرمان گفته است: «موافق این هستم که استراتژی اعضای شورا در انتخاب شهردار مشخص نیست. متاسفانه بخش عمده‌ای از این نقد به خود جریان اصلاحات باز می‌گردد که استراتژی مشخصی در عرصه سیاسی ندارد. برخی از دوستان خیلی خوب ما کارهای عجیبی می‌کنند. از سویی به حسن روحانی تن می‌دهند که خطوط قرمز مشخصی دارد، از جناح دیگر آمده و به‌خاطر شرایط از او حمایت می‌کنیم و از سوی دیگر شورا می‌خواهد با انتخاب افرادی به عنوان شهردار پایتخت، نارضایتی خود را ابراز کند! چنین واکنشی در عالم سیاست معقول نیست. به عبارت دیگر همه مشکل ما شرایط نیست، بلکه تصمیم‌گیری‌های غلط هم بخشی از مشکل است...

بنده در داستان آقای نجفی هشدار داده بودم، منتها برخی دوستان تا وقتی که با مساله‌ای سخت رو‌به‌رو نشده‌اند می‌گویند پای حرف خود تا آخر می‌ایستیم. برای یکی از اصلاح‌طلبان شناخته شده توئیت می‌کند که وقتی اصولگرایان با آقای آخوندی مخالفند یعنی تصمیم درستی گرفته‌ایم! این نوع سخنان که پایه و اساس منطقی درستی ندارد در گذشته‌ هم بیان می‌شد و مشکل قدیمی ماست. برخی دوستان ما همچنان در دعواهای گذشته مانده‌اند و در عین حال می‌خواهند در قدرت حضور داشته باشند، اما نکته مهم این است که چندان به روش حضور در قدرت تسلط ندارند.»

***

عملکرد قالیباف به روایت ترکان و محمدخان

مرتضی محمدخان وزیر اقتصاد در دولت هاشمی رفسنجانی و عضو سابق شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در ارزیابی عملکرد قالیباف در شهرداری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «بنده در همسایگی آقای قالیباف بودم و می‌دیدم که آقای قالیباف صبح ساعت ۵ سرکار می‌رفتند و شب‌ها هم ساعت ۲ شب به خانه برمی‌گشتند.

شاید اشکالاتی هم داشتند، اما وقت می‌گذاشتند و کار می‌کردند، شهردار آینده باید توان کار و توان اجرایی داشته باشد، شهردار جدید باید طرح جامعی را برای آینده شهرباید داشته باشد نه اینکه در شهرداری بنشیند و برنامه نداشته باشد.»

اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور هم در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «در دوره شهرداری آقای قالیباف 50 درصد از خانه‌های فرسوده تهران بازسازی شد اما بافت آن محلات اصلاح نشد.

در آن دوره سندهای کم متراژ با هم تجمیع شدند و شهرداری به آنها تراکم داد بنابراین متراژ این واحدها به 200 متر رسید و شهرداری مجوز ساخت 4 طبقه را به آنها داد. شهرداری در آن دوره با ابزار واگذاری تراکم توانست واحدهای ریز دانه فرسوده را اصلاح کند که این اقدام خوبی بود که در دوره آقای قالیباف انجام شد.

باید قبول کنیم که آقای قالیباف در بازسازی خانه‌های فرسوده موفق عمل کرد و توانست خانه‌های محلات فرسوده را بازسازی کند. در آن دوره 50 درصد خانه‌ها بازسازی شدند حالا امروز باید محلات این بافت‌ها بازسازی و اصلاح شوند.»

***

نباید بگذاریم روحیه عمومی مردم تضعیف شود

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا به ایرنا گفت:« همه گروه‎ها و جریان‎های سیاسی باید تلاش کنند به یک همدلی برسند و به دولت کمک کنند تا بتواند شرایط فعلی را به‌خوبی از سر بگذراند.

مسائل دیگری نیز حائز اهمیت هستند؛ مانند مساله مدیریت اجرایی کشور، چراکه باید مدیرانی باانگیزه و اهل تلاش سرکار باشند. این افراد هستند که می‎توانند کشور را از این وضعیت فعلی خلاص کنند. علاوه بر این، مدیران ما باید با انگیزه باشند تا بتوانند پرتلاش و شبانه‎روزی کار کنند.

وفاق ملی لازم است، اما اگر وفاق ملی هم به‌وجود بیاید، ولی مدیران میانه و عالی‌رتبه انگیزه و کارایی لازم را نداشته باشند، بازهم با بحران روبه‎رو هستیم.

[در واکنش به اظهارات برخی مبنی‌ بر برکناری دولت] ما این مشکلات و اظهارات را همیشه و در همه دولت‎ها داشته‎ایم. نباید این مسائل و اظهارنظرهای برخی افراد را در رسانه‎ها بزرگ کرد تا دولت را دچار نوعی افسردگی کنند.

تاکید می‎کنم همیشه این اظهارات، از سوی برخی از افراد یا طیف‎های سیاسی وجود داشته است. اما نمی‎توان دهان کسی را که منتقد دولت است و شرایط فعلی را درک نمی‎کند، بست. بالاخره طیفی هستند که بدون توجه به شرایط کشور، حرف‎هایی می‎زنند، اما نباید آنها را مخالف دولت تلقی کرد.»

دیدگاه کاربران

بنده خدا اصل۶۳۴۴۱۴۲۰:۵۷:۴۷ ۱۳۹۷/۸/۲۲
انتخاب احمدی نژاد یک تراژدی و فاجعه برای ایران بود . که نویسنده آن از جنس آلفرد هیچکاک مییاشد
ناشناس۶۳۴۴۱۵۲۰:۵۸:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۲۲
حنا چی در حد و اندازه کلان شهر تهران نیست
ناشناس۶۳۴۴۵۶۲۱:۳۰:۱۷ ۱۳۹۷/۸/۲۲
کجایی احمدی نژاد که روحانی با شیب ملایمش شیب تند شما را در نوردیده و ترمز برانده داره پیش میره و هیچ کس هم جلودارشون نیست
ناشناس۶۳۴۵۷۴۲۲:۵۸:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۲۲
چقدر از احمدی نژاد بدگویی الکی میکنید خوب نیست
ناشناس۶۳۴۵۹۷۲۳:۱۴:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۲۲
احمدی نژاد برای شماها اشتباه بوده چون از طیف خودتون نیست وگرنه برای مردم خیلی هم از شماها بهتر بود
ناشناس۶۳۴۶۳۶۰۰:۰۴:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲۳
قالیباف بسیار مدیر توانمندی است. و درست میگفت که اینها دولت چهاردرصدی هستند.
ناشناس۶۳۴۷۹۰۰۷:۴۷:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۲۳
احمدی نژاد به کشور هشت سال خدمت صادقانه کرد.گذشت زمان دروغها ،تخریبها وانواع ناجوانمردیها علیه وی را باوجودتداوم دروغ پردازیها علیه وی توسط تمامی رسانه را نشان داد.
سیدناصر۶۳۴۸۱۲۰۸:۰۱:۲۰ ۱۳۹۷/۸/۲۳
در انتخاب ریاست جمهوری هم شرایط زمانی ایجاب کرد که اصلاح طلبان به دکتر روحانی (عضو شاخص جامعه روحانیت ) رای بدهند.
ناشناس۶۳۴۸۲۵۰۸:۱۳:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۲۳
احمدی نژاد وقتی از رهبری زاویه گرفت و در دوستانش ذوب شد همه چیز به هم ریخت. متاسفانه هنوز هم توهم دوستانش را دارد.
مختاری۶۳۴۸۵۸۰۸:۳۴:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۲۳
آخوندی می خواست , نقش احمدی نژاد و قالیباف را در میان اصلاح طلبان پیاده کند ,
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین