«جنس اول»؛ هلن فیشر؛ ترجمه نغمه صفاریان پور؛ نشرنو سهم زنان از آینده کمتر از مردان نیست!

نیره رحمانی،   3970729119 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نویسنده این کتاب با بیان روایی و ساده خود و استفاده از داستانهای جالب در بیان دیدگاه‌هایش، می‌‌تواند درک و دریافت زنان را نسبت به جایگاه خودشان و توانایی‌ها و قابلیت‌هایشان در خانواده، جامعه و دنیای مدرن امروز تغییر دهد

سهم زنان از آینده کمتر از مردان نیست!

«جنس اول»

(توانایی های زنان برای دگرگونی جهان)

نویسنده: هلن فیشر

ترجمه: نغمه صفاریان پور

ناشر: نشرنو، چاپ سوم1397                                     

428 صفحه، 43000  تومان

 

****

 

شاید امروزه سخن گفتن از آزادی زنان و تلاش برای کسب حقوق برابر برای آنها در عرصه های فردی و اجتماعی، کاری دشوار و خرق عادت نباشد، اما هنگامی که مری ولستون کرافت سخن از کسب حقوق و مطالبات برابر زنان به میان آورد و نظریات روشنگرانه خود را در بیانیه‌ای تحت عنوان استیفای حقوق زنان بیان کرد، به میدانی پر مخاطره پانهاد. سال 1792 بود، جامعه مستبد و به شدت مرد سالار آن دوران، عمل جسورانه او را بر نمی تابید، با اینحال حرکت او سنگ بنایی شد برای مبارزات فمینستی مدرن. او معتقد بود که «زنانگی یک محصول ساخته شده است .به این دلیل که زنان مساوی به دنیا می‌آیند، اما به گونه‌ای بار می‌ایند که فرو دست، ضعیف و سبک مغز باشند.» خواسته ها و مطالبات مری برای پایان دادن به استبداد خانگی مردانه و فریادهای او برای حقوق زنان در کار مستقل، زندگی مدنی و سیاسی همچنان پایه و اساس تفکرات فمنیستی را تشکیل می‌دهد.

 برخلاف نظر بسیاری از مردم، واژه فمینسم به معنای مرد ستیزی و جدال میان جنسیت‌ها نیست؛ بلکه تلاشی‌پایان ناپذیر است برای کسب برابری میان دو جنس که نقطه آغازین آن به انقلاب فرانسه باز می‌‌گردد و از 1789 فرانسه کلید خورده است و جنبشی را به راه انداخت که زنان همواره در تلاش بودند تا از قالب «جنس دوم» بودن بیرون بیایند. البته  از تاثیرات کتاب جنس دوم نوشته سیمون دوبوار فیلسوف، نویسنده، فمینست و اگزیستانسیالیست فرانسوی که در اثرش به صورت گسترده محدودیت ها و محرومیت های زنان را مورد بررسی قرار داده و در جهت ارتقای جایگاه زنان در جامعه نقش بزرگی داشته، نیز نمی توان غافل بود. دوبوار اعتقاد داشت: « به واقع زن، زن متولد نمی‌شود بلکه به زن تبدیل می‌‌شود» اما با وجود قرن ها تلاش و مبارزات گسترده زنان در سرتاسر جهان، زن بودن و کسب جایگاهی شایسته، همچنان مستلزم رویارویی و غلبه بر چالش های فراوانی است.

 بدیهی است که بیان خواسته های آزادی خواهانه زنان و تکرار شعارهای تکراری و کلیشه‌ای فمینیستی در این روزگار به جذابیت و پرشوری آن دهه‌ها نیست، این شور حال بیشتر جای خود را به نوعی عقلانیت داده است. بی شک از‌این روست که هلن فیشردر جدیدترین اثر خود «جنس اول» که توسط نشر نو به بازار آمده است به بحث های احساسی و داغ در دفاع از زنان نمی‌پردازد بلکه با ارائه مدارک و حقایق علمی در رابطه با توانایی های زنان و مردان قصد دارد، خود باوری و اعتماد به نفس را به جامعه زنان هدیه کند.

در همین زمینه مترجم کتاب می‌نویسد: «نویسنده این کتاب برخلاف خیلی از مدافعان حقوق زنان تلاش ندارد تا برابری زنان و مردان را به اثبات برساند. بلکه می‌ خواهد بر اساس آمارها و مطالعات علمی نقاط قوت زنان را به آنها بشناساند و به آنها خود باوری دهد نکته جالب آنکه برای رسیدن به این هدف مردان را به عنوان گروهی متخاصم در نظر نگرفته و نکوشیده توانایی‌ها و قابلیت‌های آنها را نادیده بینگارد.» درواقع نویسنده در کتاب جنس اول قصد دارد تا از این تقسیم‌بندی ها در خصوص جنس اول یا دوم بودن فراتر رفته و با اشاره به تغییرات سبک زندگی انسان در گذر زمان و تغییرات نیازهای او، جهانی را در آینده ترسیم کند که تمرکز بر روی توانایی های ذاتی هر دو جنس است، فارغ از زن یا مرد بودنشان. برپایه این دیدگاه هردو جنس اگر همسو و همراه با یکدیگر عمل کنند هر کدام می‌توانند در جایگاه خود بسیار کارآمد باشند.

 هلن فیشر دانشمند، انسان شناس و نویسنده آمریکایی است که با تالیف آثاری همچون آناتومی عشق، جنس قوی و چرا عاشق می‌شویم؛ شناخته شده است، او در جدیدترین اثر خود «جنس اول» نشان می‌دهد که زنان چگونه می‌توانند با بروز استعدادهای ذاتی زنانه خود سرآمد دنیای مدرن امروز باشند و با توجه به تغییر ساختارهای اجتماعی جهان در آینده نیز زنان به کدام روش خواهند توانست در عرصه های مختلف اجتماعی کارکرد داشته و حتی به عنوان رهبران کارآمد و تاثیر گذار جلوه کنند. فیشر با اتکا به سالها پژوهش و مطالعه در رابطه با انسان شناسی در این اثر نیز تمام مطالب ارائه شده در کتاب را با جنبه های علمی غنا بخشیده است. او می‌ کوشد تا در« جنس اول» اثبات کند که مغز انسان از هنگام تولد دارای جریانهای الکتریکی مخصوص و منحصر به فرد نوع خودش است که در نهایت این جریانها رفتارهای انسانی‌اش را هدایت می‌ کنند.

 فیشر برخلاف نظریات فمینستی معتقد است که زن از همان ابتدا زن متولد می‌شود با تمام ویژگی ها و استعدادهای ذاتی زنانه اش . از اینروست که قصد دارد با دلایل علمی ثابت کند که زنان قدرت تغییر ساختارهای نظام های اجتماعی و رهبری جهان را دارا خواهند بود. فیشردر مقدمه کتاب می‌ گوید: «زنان دارای استعدادهای فوق العاده‌ای هستند که طی قرون متمادی در وجود آنها تکوین یافته است: استعداد به کارگیری ماهرانه لغات؛ توانایی درک حرکات اعضا مختلف بدن و حالات جهره و سایر اشارات کلامی؛ درک احساسات عاطفی؛ همدردی؛ ادراک بسیار قوی لامسه، چشایی، بویایی و شنوایی؛ شکیبایی؛ توانایی انجام چندین کار در آن واحد؛ توانای توجه به هر موضوع با در نظر گرفتن شرایط محیطی مرتبط با موضوع ،بهره مندی از انگیزه های ذاتی برای تربیت و سرپرستی؛ تمایل به تشریک مساعی؛ رسیدن به توافق همگانی؛ و مدیریتی که مبتنی بر مساوات اعضای گروه باشد.»

فیشر با استناد بر پایه یافته‌های دانشمندان مبنی بر اینکه اگر هورمون های مردانه در دوران جنینی بر روی جنین عمل نکنند، جنین دختر می‌شود؛ معتقد است که: «زن جنس اصلی و اولیه است – به بیانی دیگر جنس اول است. باید مواد شیمیایی خاصی به ترکیب هورمونی او اضافه گردد تا تبدیل به یک مرد شود. از همین رواست که جنس اول از لحاظ ژنتیکی، یعنی زن در بسیاری از جنبه های اقتصادی و اجتماعی نیز در جایگاه اول، ایفای نقش خواهد کرد.»

این کتاب از یازده فصل تشکیل شده که عناوین آنها بدین قرارند: شیوه تفکر شبکه ای، دیدگاه زنان و مردان نسبت به قدرت، مهارتهای کلامی زنان، توانایی خواندن فکر، جانشینان بقراط، شیوه زنان در رهبری، فردا متعلق به زنان است، مدنیت جنسی، دلباختگی، ازدواج‌های هم تراز، جامعه‌ای استوار بر تشریک مساعی زنان و مردان.

فیشر با بررسی ذهن زنانه و مردانه و مقایسه کارکردهای هرکدام به صورت جداگانه بیان می‌‌کند که زنان قادر هستند تا در زمان اندیشیدن به تمام عوامل مرتبط با یک موضوع در ساختاری متصل و به گونه‌ای شبکه وار و نه صرفا در یک خط مستقیم بیندیشند و این شیوه تفکر بیان زنانه را «شیوه تفکر شبکه‌ای» می‌ نامد در حالیکه شیوه تفکر مردان با تمرکز کامل حواس و تفکیک‌سازی موضاعات مختلف همراه است که «شیوه گام به گام تفکر» نام گرفته است.

سرانجام اینکه نویسنده این کتاب با بیان روایی و ساده خود و استفاده از داستانهای جالب در بیان دیدگاه‌هایش، می‌‌تواند درک و دریافت زنان را نسبت به جایگاه خودشان و توانایی‌ها و قابلیت‌هایشان در خانواده، جامعه و دنیای مدرن امروز تغییر دهد.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۰۲۳۵۰۱۵:۰۰:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۲۹
فمینیسم کاملا ضد بشریت و ضد مرد است و بدتر از همه ضد زن است. کتبی ضد زن تر از فمینیسم نداریم. فرقه ضاله ای که سقط جنین (این قتل فراگیر و داعشی جهان مدرن امروز) را برای زن مجاز و جزو حقوق زن می شمارد. فرقه ای که یا زن را برتر میگیرد یا برابر با مرد در حالی که خلاف مکاتب دینی و عقلی است. و تازه به این هم بسنده نمی کند بلکه به ستیز با مردان می پردازد. جامعه و دین را مردسالار معرفی میکند و دنبال تغییر ساختارهای جامعه است تغییری که کمترین اثر آن را در زنازادگی و تخریب خانواده ها و آمار سرسام آور طلاق می بینیم. فرقه ای که می گوید برابری هر جا زنها ضعیف تر از مردها ظاهر شوند و می گوید شایسته سالاری در جایی که تعداد زنها از مردها فزونی یابد که معمولا نقاط دستکاری شده و برنامه ریزی شده است. فرقه ای که قانون منع خشونت علیه زنان را می خواهد تصویب کند اما از خشونت های زنان علیه مردان غافل است و خودش را به بیراهه زده است. اگر راست میگید این نظر رو منتشر کنید. نویسنده طرفدار کامل فمینیسم است و فمینیسم را تایید کرده است. اما دقیقا اشتباه می کند بنا به دلایلی که نوشتم. الف لطفا برای عدالت نمایش بده. توقع نداشتیم که در سایت شما مطالب فمینیستی انگاشته شود.
پیمان۶۰۲۶۵۵۱۷:۲۶:۴۴ ۱۳۹۷/۷/۲۹
هرچی بدبختی و فساد تو دنیا هست از همین دفاع از حقوق بانوان شروع شد.
ناشناس۶۰۲۷۱۳۱۸:۰۸:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۲۹
میکرب اچ آی وی گشنده است، نه معاشرت ولی گسترش میکرب اچ آی وی از طریق معاشرت است، در یک مقایسه امثال سرکار مانند میکرب فساد و بدبختی هستید و بله درست می فرمایید از طریق معاشرت شما میکرب ها فساد و بدبختی را پخش می کنید!
ناشناس۶۰۲۷۷۷۱۹:۰۸:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲۹
تا فساد در نظر شما چ معنی ای داشته باشه
ناشناس۶۰۲۹۰۷۲۱:۰۳:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۲۹
اگر ذره ای به اسلام اعتقاد دارند باید استخدام دولتی بانوان (مگر در موارد خیلی خاص) ممنوع اعلام شود.
یک زن، یکی از جانشینان خداوند در زمین۶۰۳۱۴۹۰۶:۴۸:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۳۰
فساد و طمع دنیا از همین تفکیکهای جنسیتی نشات می گیرد. وقتی مردان زن را تنها زن ببینند و ... وقتی نگاهها و بصیرت و تعقل و شرف و انسانیت ها دور شود، آن زمان مردان به زنان بینش دیگری دارند و ... ولی وقتی مردان در کنار زنان به سازندگی اخلاقی و کمال بزرگترین شگفتی خلقت یعنی خودشان بنگرند دیگر تفکیک جنسیتی معنا ندارد و دوشادوش هم مسیر خوشبختی خود و جوامع رو طی خواهند کرد....مهم اینست که انسانها از هر دو جنسیت به ارزشهای ذاتی خود آگاه باشند و با هر بادی نلرزند. بهتر است چه زن و چه مرد اینقدر از تفکیک ها حرف نزنیم و نگاهها رو از زمین به بالا ببریم. خیلی فرق خواهد کرد اگر این چنین شود...‌ کاش که بشود...
ناشناس۶۰۴۲۰۸۱۷:۵۲:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۳۰
نگاهی به وضعیت غرب عکس حرفهای شما رو نشون میده با اون خیانت و طلاق و عدم ازدواج و تجاوز و همجنسبازی و انواع خشونت علیه زنها
ناشناس۶۰۲۷۸۷۱۹:۱۸:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۲۹
چه نویسنده کودنی داره این کتاب خودش داره میگه جنس زن چیزی بهش اضافه میشه و تکامل پیدا میکنه تا بشه مرد. اگر حرف اینکه زن جنس اوله درست باشه پس نی اندرتال ها باید برتر میبودن. اصلا با آموزه های دینی و قرآن و واقعیت های عقلی تطابق نداره. نمیدونم چه اصراریه زنها بعضی هاشون مثل نویسنده محترم این پست دارن. بسی جای تعجبه که چنین کتاب افتضاحی ترجمه بشه و تازه مجوز چاپ هم بگیره واقعا جای تاسفه
ناشناس۶۰۲۸۲۵۱۹:۵۸:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۲۹
اینکه فمینیسم چیز بدیه اظهر من الشمسه. و همه اینو میدونن. الف جان مراقب باش بهش آلوده نشی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین