درباره نخست وزیر جدید پاکستان؛ جماهير اسلامی پاكستان و ايران

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3970521025 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
جماهير اسلامی پاكستان و ايران

«عمران احمدخان نيازي» معروف به عمران خان رهبر حزب تحريك انصاف در انتخاباتي تاريخي موفق شد انحصار دراز مدت دو حزب مردم و مسلم ليگ بر حكومت را بشكند و اكنون در انتظار رسميت يافتن نخست وزيري خود در جمهوري اسلامي پاكستان است.

پاكستان اگر چه طي دوران كوتاه حكومت طالبان در افغانستان «امارت اسلامي» را برسميت شناخت و عليه ائتلاف شمال كه مورد حمايت هند و ايران بود جبهه گيري داشت اما پيشتر همراه با ايران پشتيبان مجاهدين عليه اشغالگري شوروي بود. پاكستان انتخاب چنداني ندارد و در گريز از سنگين شدن سايه هند به نفوذ در افغانستان محتاج است و در اين چارچوب سياسي مشاركت ايران جايگزيني ندارد.

پاكستان كشوري است كه بر اساس هويت اسلامي توانست از هند استقلال بيابد و حفاظت از يكپارچگي و انضباط جامعه را زير بيرق اسلاميت مي جويد. علاوه بر اين متاثر از سابقه جانبداري پاكستان از عرب ها در جنگ هاي دهه ٦٠ و ٧٠ ميلادي با اشغالگران و البته همكاري نظامي آشكار اسرائيل با هند ( و باور عموم به تلاش ناكام اسرائيل براي طراحي حمله مشترك هند و اسرائيل به تاسيسات هسته اي پاكستان) سال ها است كه پاكستان علي رغم تماس هايي محدود، سياست حفظ فاصله با اسرائيل را دنبال مي كند و رژيم اشغالگر قدس را برسميت نمي شناسد.

اختلافات بر «خط ديورند» به حيث مرز ميان افغانستان و پاكستان يكي ديگر از عوامل موثر بر جهت گيري سياست خارجي پاكستان محسوب مي شود. خط ديورند مناطق پشتون نشين را ميان افغانستان و پاكستان تقسيم مي كند. اكثريت پشتون افغانستان كه به طور سنتي حاكمان اين كشور مي باشند هرگز به اعتبار اين مرز رضايت نداده اند. حتي زماني كه طالبان حكومت مي كردند علي رغم تكيه ايشان بر حمايت پاكستان از برسميت شناختن مرز ديورند طفره رفتند. پاكستان سال ها است پيگير سياستي شده كه تعريف هويت ملي افغانستان بر اشتراك مسلماني را هدف گرفته است تا با حاشيه اي كردن وابستگي هاي قومي در افغانستان، پشتون ها را از تمناي احياي يكپارچگي منطقه تقسيم شده با خط ديورند منصرف كند.

ميان هند و پاكستان در منطقه «كشمير» نيز اختلافات حل نشده ارضي به وصفي ريشه دار و پر تنش جريان دارد. پاكستان در مواجهه با شرايط پيچيده كشمير هم راه حل را در تكيه بر تقويت هويت اسلامي كشميري ها جستجو مي كند و در اين راستا ارتش قدر قدرت پاكستان نيروهاي اسلامگرا را پشتيباني مي كند كه برخي حتي متهم به افراطگرايي هستند.

كريدور اقتصادي چين و پاكستان جايگاهي راهبردي نزد پاكستان دارد و ضمن اتصال به چين در موازنه منطقه اي، رونق يافتن كريدور اميدواري بزرگي براي دولت هميشه مقروض اسلام آباد است تا بلكه با گسترش تجارت بتواند منابعي براي پاسخگويي به نيازهاي جامعه پر جمعيت پاكستان بيابد. تكيه بر دو بنادر ايالت بلوچستان سبب شده كه موفقيت برنامه ريزي هاي اقتصادي وابسته به امنيت اين ايالت باشد. جغرافياي بلوچ نشين نيز وسعتي گسترده در سه كشور ايران، افغانستان و پاكستان دارند.

هماهنگي نسبي عمران خان با ارتش و اسلامگرايان و همچنين پشتون تبار بودن اين نخست وزير جاه طلب فرصتي تاريخي براي پيشرفت پاكستان در پرونده كشمير و افغانستان هندزده ايجاد كرده است. (حتي سابقه قهرمان كريكت بودن او نيز يك فرصت "مديريت رسمي منازعه طالبان" براي اسلام آباد محسوب مي شود اگر خوشبينانه بتوان اميد بست كه ناشي از شهرت بي مثال قهرمان اين ورزش كه تنها ورزش مجاز امارت طالبان افغانستان بود نقش آفريني نخست وزير پاكستان با استقبال طرفين مواجه شود!)

اما اشاره به اين سر فصل ها جهت برشمردن برخي زمينه هاي توسعه روابط پاكستان با ايران است.

ايران و پاكستان در سياست ضد اسرائيلي همسو هستند. ايران نيز ميل خود به تكيه افغانستان بر هويت اسلامي را پنهان نمي كند و البته كه جمهوري اسلامي افغانستان را برادر جدايي ناپذير جمهوري اسلامي ايران مي بيند. ايران حتي در جغرافياي كشمير نفوذ فرهنگي تاريخي محسوس دارد تا جايي كه برخي كشميري ها آيت الله خميني را همخانواده خود مي دانند*. درباره لزوم تامين امنيت ايالت بلوچستان پاكستان نيز تهران نگراني هاي مشتركي با اسلام آباد دارد.

از سويي اگر چه گذر از سرزمين افغانستان نزديكترين خط وصل ايران به چين است، اما مسير افغانستان صعب العبور است. در ميان راه هاي جايگزين وسعت كريدور اقتصادي چين - پاكستان مي تواند رابطه ميان ايران با بزرگترين شريك تجاري خود را از مسير پاكستان مناسب كند به ويژه اينكه چند روز پس از اولين توييت دونالد ترامپ در آغاز سال ٢٠١٨ (كه پاكستان را مورد حمله لفظي قرار داده بود) اعلام شد كه بانك مركزي پاكستان يوآن چين را بعنوان ارز معتبر براي تجارت به رسميت مي شناسد. بعبارتي فضاي تجارت بدون دلار براي "ايران تحت تحريم دلار" در بازار پاكستان مساعد است.

اما اين همه هست و همچنان موانعي نيز درميانند!
پاكستان اگر چه مدتي است مي كوشد با گسترش روابط با همه قدرت ها و ايجاد تنوع در همكاري ها چهره كشوري مستقل از خود بنماياند اما نفوذ بلوك عربستان سعودي در فرهنگ و اقتصاد اين كشور قابل چشم پوشي نيست. همچنين ارتش پاكستان نيز كه متحد تلويحي عمران خان است به عنوان تنها ارتش اسلامي صاحب سلاح هسته اي (بمب اسلامي) با ادعاي حفاظت از موجوديت مسلمين، چشم به حمايت مالي دول متمول جنوب خليج فارس دارد.

امريكا مدت ها است نسبت به اشاعه هسته اي پاكستان بدبين است و ايران را هم متهم به تلاش براي ساخت سلاح هسته اي كرده است. واشنگتن از ميان دهلي نو و اسلام آباد ترجيح داده همكاري با دهلي نو را انتخاب كند اما دور از نظر نيست كه تقويت محسوس هرگونه روابط اسلام آباد و تهران واكنش هاي عربي را هم برانگيزد و آنگاه فاصله ميان پاكستان و كشورهاي عرب فرصتي به هند خواهد داد تا روابط خود را تحكيم بخشد و در كرانه وقوع آن احتمال، بعيد نيست كه حتي مزاياي كريدور چين - پاكستان تهديد شود! از سويي ديگر در اين مقطع زماني كه ايران آماج هجوم تحريمي ايالات متحده قرار گرفته، اگر رايزني براي معافيت هند از تحريم هاي آمريكا به نتيجه برسد و پاكستان منفعلانه كمافي السابق از شانس نزديكي به ايران استفاده نكند، فرصتي تاريخي را از دست خواهد داد و پس از آن تكامل حلقه هند گرد خود را (در ايران و افغانستان) با حسرت به تماشا خواهد نشست...

ظهور عمران خان بعنوان يك «تغيير» را مي توان به فال نيك گرفت. معادلات پيچيده اي پيشا روي عمران خان گستره شده و هر چند در كلام نزديك شدن به تهران را هدف مي داند اما طريق سياستورزي او اكنون ناشناخته تر از آن است كه بتوان پيش بيني داشت. در هر حال نكته جالب اين جاست كه علي رغم ظهور يك چهره نو در پاكستان و چشم انداز تغييرات، باز همچون هميشه مزاياي فرصت طلايي تغييرات بيش از هر ديگري متوجه ايران شده است. در هر غافلگيري و تلاطمي ايران ستون امن و تكيه گاه قابل پيش بيني به نظر مي رسد لذا دشمنان و رقبا سخت به زحمت مي افتند تا هزينه مانع تراشي ها را بپردازند.

ايران هر چند دخالت مستقيم در جامعه پيچيده پاكستان و تغيير در صف آرايي قواي سياسي آن ندارد اما باز هم در نتيجه هر كنش ديگران جايگاه ايران برجسته مي نمايد و يادآوري مي شود!

ايران ميراث دار گنجينه عظيم فرهنگي است و تلاش هاي مذبوحانه قدرت هاي منطقه اي و فرامنطقه اي هرگز نتوانسته نظم تاريخي اين جغرافيا را دگرگون كند يا حتي جايگاه ايران را تضعيف نمايد. اين استواري و درخشش دوام خواهد داشت تا زماني كه ايرانيان اينچنين جانانه و هوشمند قدر سرمايه هاي هويتي خود را مي داند.

* آیا درست است که اجداد امام خمینی در کشمیر زندگی می کردند و بعد از آنجا مهاجرت کرده اند؟ لطفا پاسخ مستدل ارائه دهید؟

دیدگاه کاربران

محمد قاسمی۴۸۸۶۶۴۰۹:۰۲:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
عمران خان شانس بزرگی برای ایرانه منتهی طبق معمول فعلی سیاست خارجی این فرصت گرانقدر توسط عربستان از ایران دزدیده میشه و بازهم دوستی به اجبار به دشمن ایران تبدیل میشه و از یک ضد وهابی به یک ضد ... امروز از سفیر ایران در پاکستان بپرسید از زمان پیروزی عمران خان چه کردی ؟ یا باقی افراد وزارت خارجه خداوکیلی بگید یکم از ترکیه و عربستان یاد بگیرن تا سکته نکردیم
ناشناس۴۸۹۱۴۶۱۲:۱۲:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
عمران خان احتمالا به سرنوشت بوتو پدر یا دختر دچار میشه خدا رحمتش کنه
ناشناس۴۸۹۴۹۴۱۴:۲۱:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
چه می نویسید؟ آیا پاکستان دیدگاه ضد اسراییلی دارد که می نویسید ایران و پاکستان هر دو مواضع ضد اسراییلی دارند؟
ناشناس۴۸۹۷۳۸۱۶:۲۷:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
منظور مردم پاکستان بود. مردم پاکستان به شدت ضد اسراییل و آمریکا هستند
ناشناس۴۸۸۷۱۵۰۹:۲۶:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
حال اگر قرار باشد بین افغانستان و پاکستان طرف یکی را بگیریم چه کنیم ؟ همیشه راه را اشتباه می رویم ، هند متحد بسیار بهتری برای ماست ، پاکستان این روزها که غرق در طالبان و عربستان است جز دشمنی چیزی برای ما ندارد ،
نجیب۴۸۸۷۳۰۰۹:۳۲:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این رو هم مثل بی نظیر بوتو ترور نکنند خوبه! آمریکا خیلی بی اخلاق هست.
فکور۴۸۸۸۰۲۱۰:۰۲:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
سلام، هر چند افغانستان و پاکستان در لفظ جمهوری اسلامی هستند ولی نظام سیاسی آنها دموکراسی است. بنابراین در وضعیت فعلی، از نظر آزادیهای اجتماعی و سیاسی، آنها ...ظاهرا فراتر از ایران است متاسفانه!
ناشناس۴۸۸۹۳۷۱۱:۰۶:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اونجا مردمشون توی نهی از منکر فعال هستند شما هر کاری کنی و به هر چیزی توهین کنی شاید دولت باهات کاری نداشته باشه والبته نیازی هم نیست اعمال قانون کنه چون قبل از دولت محل کار یا روزنامه و یا خونه شما توسط افراد ناشناس منفجر میشه یا سر از تنتون جدا مشیه نتیجه گیری دموکراسی زنده و فعال در این کشورها وجود داره و هیچ کس جرات استفاده از دموکراسی رو نداره
محمدرضا۴۸۸۸۲۲۱۰:۱۳:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
بریم بگردیم متحد از کشورهای گرفتار و ...مثل خودمان پیدا کنیم؟؟؟
ناشناس۴۸۹۰۱۴۱۱:۳۷:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
بدون توسعه تجارت با همسایه ها توسعه اقتصادی ممکن نیست. ترکیه در دوران تحریم راه تنفس خوبی برای ایران بود. چرا پاکستان را هم اضافه نکنیم. از غربی ها آبی برای ما گرم نمی شود.
حتی۴۸۸۸۵۸۱۰:۳۰:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
خدا کنه خوب مرزهاشونو از شر تکفیری هاحفظ کنند اینقدر جوونای ما لب مرز شهید نشن
علی۴۸۸۸۷۷۱۰:۳۹:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
باز ایران وارد میشه کمک مالی می کنه اوضاع رو براه میشه بعد به راحتی بیرونش میکنن و دست آخر هزینه هنگفتی رو دست مردم بیچاره ما می افته
ناشناس۴۸۸۹۱۱۱۰:۵۶:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
ما بايد سعي كنيم خط لوله گاز راه اندازي و به پاكستان و هند صادر بشه
ناشناس۴۸۹۳۱۰۱۳:۱۰:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
بنده خدا کدوم لوله؟ فگر کردی واقعا از ایران گاز میخرن؟!؟!؟!؟؟!
ناشناس۴۹۱۰۰۷۱۲:۰۱:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
حالا گاز هیچ سرمایه و تکنولوژی از کجا می اری ؟
علی۴۸۹۵۶۸۱۴:۵۰:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
بعد هم پولشو ندهند . سه میلیارد دلار هزینه خط لوله از عسلویه به خط مرزی پاکستان کردیم و قبول کردیم که تقریبا به قیمت تمام شده به هند و پاکستان تقدیم کنیم که امریکا بهشون اجازه نداد و گفتند چشم . البته بنفع مردم ایران شد چون الان در شهر ها خودمون گاز نداشتیم .
ناشناس۴۹۳۰۰۷۱۰:۰۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۳
لوله ای که از پاکستان به هند رود هر روز یک جایش منفجر میشود گاز را باید از طریق بستر دریا به هند رساند
ناشناس۴۸۹۱۱۷۱۲:۰۲:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
عمران خان با دختری از خانواده گلدا سمیت ازدواج کرد که از کلیمی‌های سرشناس انگلیس هستند. البته این ازدواج به جدایی‌ انجامید ولی‌ اگر فکر می‌کنید میتوانید روی او برای مبارزه با اسراییل حساب کنید خیلی‌ بی‌ اطلاع هستید
ناشناس۴۸۹۶۵۰۱۵:۲۳:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
پاکستان از زمان تاسیس مواجه با بحران بوده که بزرگترین ان جدا شدن بنگلادش از ان است این کشور چون هویت فرهنگی ندارد همیشه در گیر خواهد بود و اصلا قابل مقایسه با هند که در چند سال دیگر غول اقتصادی خواهد شد نیست. مشکل بزرگ ان قشری بودن توده بزرگی از جمعیت ان است
ناشناس۴۸۹۸۵۳۱۷:۴۵:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
....به جای توجه به اهداف بلند مدت و استراتژیک و منافع ملی بر موضعگیری مقطعی کشورها تکیه کردن یک اشتباه مرگبار خواهد بود. پاکستان از ابتدای تولد کشوری پرتنش و تنش زا در منطقه بوده و هست و خواهد بود. این کشور نه بازاری برای کالاهای نفتی و غیر نفتی ایران است و نه عمق استراتژیکی دارد که به لحاظ لجستیک و سیاسی توان حمایت از ایران را داشته باشد و نه روابط گرمی با همسایگان خود دارد که بتوان به عنوان راه ترانزیت از آن استفاده نمود. حتی به لحاظ مذهبی هم توسعه دهنده وهابیت که دشمن تشیع است می باشد. لذا به هیچ عنوان نمی بایست با نزدیک شدن به این کشور روابط ایران با هند را که از قضا تمام ویژگیهای مثبت استراتژیک را دارد به خطر انداخت.
ناشناس۴۹۰۱۰۸۲۲:۳۴:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
یکی از وحشتناک ترین کشور های اسلامی همین پاکستان است که بعد از جدایی از هند توسط محمد علی جناح خود را بیچاره کرد . ضیا الحق نظامی مسلمان آن کشور که رهبر آنان شد بشدت مذهبی بود و اولین کشور اسلامی بود که در قرن بیستم مثل دوران توحش مردم را در خیابان شلاق میزد . ..
ناشناس۴۹۳۰۹۸۱۰:۳۲:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۳
پاكستان برخلاف نامش بد ترين دولت تروريست پرور منطقه است. كشوري كه بنيادش بر حسادت ...است سرنوشتي بهتر از اين ندارد. افغانستان هزار بار بهتر از پاكستان است.
ناشناس۵۰۸۷۴۷۰۸:۱۰:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱
واقعا در تعجبم نویسنده از نفوذ عربستان در این کشور بی اطلاع است یا از حمایت های پاکستان از طالبان که قطعا دشمن ایران هستند.یا نفوذ آمریکایی ها در این کشور.نزدیکی بیش از حد با کشورهایی مانند پاکستان که کاسه گداییشان همواره دراز است سودی برای ایران ندارد نه نفوذی در دنیا دارند نه تکنولوژی فوق العاده ای .تنها باید برای آنها خرج کرد و بس
ناشناس۵۱۰۹۶۵۰۰:۰۶:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۳
طبعا پیشنهاد اتحاد جماهیر اسلامی خیالی است و واقعیت های سیاسی واجتماعی پاکستان و ایران به گونه ای نیست که این ایده تحقق پذیر باشد . جهان اسلام وکشورهای اسلامی الان دردرون خود مجموعه ای از اضداد هستند وای به حال این که ضدی هم به آنها اضافه نماییم چه میشود ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین