دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای خواستار شد؛ بررسی جامع نتایج کنکور سراسری و رفع ابهامات داوطلبین معترض

گروه اجتماعی الف،   3960701205 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت طی مکاتبه ای با معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور ، خواستار بررسی جامع نتایج کنکور سراسری و رفع ابهامات داوطلبین معترض شد.

دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای خواستار شد؛ بررسی جامع نتایج کنکور سراسری و رفع ابهامات داوطلبین معترض

به گزارش الف؛ متن این نامه بدین شرح است:


جناب آقای دکتر خدایی
معاون محترم وزیر علوم و ریاست سازمان سنجش و آموزش کشور


سلام علیکم
حسب اخبار واصله به دیده‌بان شفافیت و عدالت، تعدادی از داوطلبان کنکور سراسری به نتایج این آزمون معترضند. عمده اعتراض این داوطلبان به عدم قبولی در دانشگاه یا قبولی در رشته- محلی پایین تر از حد انتظار مربوط می‌شود (بر اساس تجربیات و آمارهای سال های گذشته). لذا دستور فرمایید تا برای جلوگیری از تضییع احتمالی حقوق داوطلبان؛ بررسی جامعی صورت پذیرد و با شفاف‌سازی این موضوع ابهامات داوطلبان برطرف شود.


از اقدام به جای آن سازمان در پذیرش اعتراضات داوطلبان ورود به مراکز عالی آموزشی سپاسگزاریم.

 

تجمع داوطلبان معترض به نتایج کنکور سراسری سال96

به گزارش الف؛ پس از انتشار اسامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری ٩٦ برخی از داوطلبان در اعتراض به نتایج آن، مقابل ساختمان مرکزی سازمان سنجش تجمع کردند. براساس این گزارش امسال تعداد ۷۵۴ هزار و ۹۶۱ در آزمون سراسری سال 96 مجاز به انتخاب رشته شدند و فهرست اسامی تعداد ۳۷۸ هزار و ۷۰۶ نفر پذیرفته شدگان نهایی آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شامگاه روز جمعه ۲۴ شهریور ماه ۹۶ برروی سایت سازمان سنجش اموزش کشور قرار گرفت، اما تعداد زیادی از داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بودند، پس از مشاهده نتایج آزمون خود نسبت به نتیجه درج شده در سایت معترض شده و این اعتراض باعث شد تا بسیاری از آن ها  مقابل سازمان سنجش تجمع کرده و خواستار رسیدگی به نتیجه آزمون خود شدند؛ البته کارنامه نتیجه نهایی کنکور سراسری 96 هم در روز سه شنبه هفته گذشته ( 28 شهریور) بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت

 بنابراین گزارش یکی از داوطلبان کنکور که در آزمون 96 پذیرش نشده است، گفته بود: متقاضی گروه آزمایشی هنر بودم که در آزمون رتبه 283 را کسب کردم و رتبه زیرگروهم 195 شد و در زمان انتخاب رشته تمام رشته های مربوط را انتخاب کردم، اما هیچ رشته ای قبول نشدم در صورتی که آن هایی که رتبه 500 آوردند نیز قبول شدند ولی من با این رتبه قبول نشدم.

همچنین یکی دیگر از داوطلبان نیز گفت: من در گروه آزمایشی ریاضی شرکت کردم که رتبه زیر هزار را کسب کردم ولی نتوانستم در یک رشته خوب در دانشگاهی که کیفیت خوبی داشته باشد قبول شوم.

یکی دیگر از داوطلبان شرکت کننده در گروه آزمایشی تجربی است که نسبت به نتیجه کارنامه خود معترض بوده؛ گفت: رتبه 8 هزار را در کنکور سراسری کسب کردم اما با این رتبه رشته علوم دامی را در یکی از دانشگاه های بی کیفیت پذیرفته شدم.

دوطلبی دیگر نیز گفته بود: داوطلب گروه آزمایشی ریاضی بودم و رتبه 2700 را در آزمون سراسری سال 96 کسب کرده است که در هیچ رشته ای در گروه ریاضی و فنی در دانشگاه سراسری قبول نشدم در صورتی که رتبه های پایین تر قبول شدند.

در برابر تجمع اعتراض‌آمیز این داوطلبان به نتایج آزمون سراسری 96 رئیس این سازمان با تأکید بر اینکه بسیاری از ابهامات داوطلبان پس از انتشار کارنامه علمی نتایج رفع خواهد شد، می‌گوید: داوطلبان از 28 شهریور تا 20 مهر ماه فرصت دارند درخواست‌ها و اعتراض‌های خود را به نتایج کنکور 96 از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش اعلام کنند.  از نگاه دکتر خدایی اعتراض به آزمون از سوی دانشجویان امری کاملاً عادی است. مسلماً آزمون سراسری که مهم‌ترین آزمون در کشور است، همیشه اعلام نتایج آن همراه با یکسری اعتراضات مواجه می‌شود که بخشی از اعتراضات داوطلبان در ارتباط با قبول نشدن آنها در آزمون و همچنین رضایت نداشتن از رتبه کسب شده بود.

وی گفته بود: یک بخش اعتراضات به گروه علوم تجربی مربوط به پذیرش رشته های پزشکی دندانپزشکی داروسازی بود توضیحات لازم داده شد امسال با توجه به قانون برنامه ششم توسعه ۵ درصد ظرفیت به ایثارگران ۵ درصد اختصاص داده شده بود که این هم بخشی از اعتراضات بود.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۷۶۰۵۱۴:۵۷:۱۴ ۱۳۹۶/۷/۱
درسال های گذشته بویژه سال 93 و 94 و 95 قبولی داشگاه آزاد در رشته پزشکی داشگاه آزاد تهران با تراز نزدیک 9475 ممکن بود امسال با تراز 9988 این امکان بوده است. با تراز 9600 در امسال در هیچیک از داشگاه های آزاد حتی مازاد تهران و اصفهان و شیراز در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی قبولی نداشته ایم در داشگاه های دولتی بر اساس مشادهدات سال های گذشته و مقایسه آن با سال جاری مشخص میشود که رتبه های بین 1400 تا 2000 منطقه یک به سختی در دانشگاه های شهرستان های دور و یا پردیس های شهرستان های دور پذیرفته شده اند. بر اساس اعلام ظرفیت دفترچه سال 96، پذیرش در داشگاه ها در رشته های پزشکی کم نشده است. آیا سهمیه ها موجب شده است که این دگرگونی صورت پذیرد؟ از شما با کمال احترام درخواست بررسی و اعلام دلیل دارم
ناشناس۱۰۷۶۳۷۱۵:۴۹:۱۰ ۱۳۹۶/۷/۱
کنکور سهمیه ای بزرگترین ظلم در حق ما بچه های دهه شصت بود که البته هنوز هم بچه های الان تاوان میدن.دلیلی نداره با سهمیه های مختلف ...ظرفیت باز ایجاد کنیم .دوستی داشتم که دیپلم هم تو شهریور با سه تا تجدید گرفت بامعدل 13ورتبه خیلی پایین تر از من رشته پزشکی قبول شد چون سهمیه داشت همون سال من ودوستانم علیرغم رتبه های خوب پشت درهای غول کنکور ماندیم ورفتیم سربازی.الان دوستم داره تخصص پزشکی شو میگیره و میدونم سواد این کارو نداره.
ناشناس۱۰۷۷۹۶۲۱:۳۳:۴۳ ۱۳۹۶/۷/۱
این تجمعات و اعتراضات هر سال برگزار میشه نرم افزار سنجش هم اشتباه نمیکنه و اشتباه نداره
علی۱۰۷۸۲۰۲۲:۵۹:۴۲ ۱۳۹۶/۷/۱
سلام این اقدام جناب آقای توکلی جای تشکر دارد.باتوجه به زحمات بسیارداوطلبین درایام کنکوروفشارهای زیادی که به آنها وخانواده آنهادراین ایام وارد می شوداگر خدای ناکرده حقی پایمال شود اصلاً قابل گذشت نیست بالاخص اینکه به دلیل مکانیزه بودن اقدام هایی که دراین ارتباط بعمل می آید جای اشتباه شدن هست درعلم برنامه نویسی کامپیوتر چنانچه ناخواسته یک کاراکتر اشتباه وارد شود چه بسا اشتباهات فاحشی دراعلام نتایج بعمل آمده بدنبال داشته باشد.خالی از اشکال نیست اعلام نمایم بنده به دلیل سوابق شغلی که زمان خدمت داشتم به مواردی از این مشکلات برخورد کرده ام که منجر به بازبینی وانجام اصلاحلات گردیده است.
ناشناس۱۰۸۰۷۵۱۱:۳۸:۳۰ ۱۳۹۶/۷/۲
مساله خیلی ساده است اکثر تصمیم گیرندگان وزارت علوم خودشان بنگاه اقتصادی بنام دانشگاه یا موسسات غیرانتفاعی دارند در چیدمان و تصمیم سازی نرم افزاری در کنکور طوری اعمال نظر کرده اند که دانش اموزان به سمت بنگاههای خودشان کشیده شوند در این بین هم باعث برخی تضییع حقوق شده اند!!!
ناشناس۱۰۸۱۱۷۱۲:۱۹:۲۱ ۱۳۹۶/۷/۲
ازآقای توکلی میخواهیم که به موضوع محدودیت شدید ظرفیت رشته پزشکی وبخصوص تخصص نیز ورودکنند پزشکها ازیک طرف به مدد اعمال محدودیت شدیددر تعداد پذیرش پزشک و ظرفیت تخصص خیال خودشون روازبابت داشتن رقیب به قیمت فرورفتن 80 میلیون نفردرمصیبت وسختی راحت کردندوازطرف دیگه در طرح تحول سلامت تعرفه های خودشونو سرخود 187 درصد بطورناگهانی افزایش دادن. پزشک کم داریم چون مسولینی که خودشان پزشک هستند انحصار ایجاد کردن. امسال دوباره ظرفیت پزشکی روزانه رو 400 نفر کمترش کردن. امسال ظرفیت ورودی کنکور تجربی برای رشته پزشکی رو باز هم کم کردن و از 4000 نفر به 3600 نفر رسوندن.یکی باید فکری برای انحصار ایجاد شده در رشته پزشکی بکنه. نسبت پزشک به جمعیتمون از تاجیکستان و ترکمنستان هم کمتره.
علیرضا محمود قافله باشی۱۰۸۷۱۲۰۹:۴۵:۳۸ ۱۳۹۶/۷/۳
با سلام - بنده خودم جزو سهمیه بگیران می توانم باشم اما اجازه ندادم دخترم از سهمیه استفاده کند وخوشبختانه بدون سهمیه رتبه اش 11000شد و در یک کد رشته بدون سهمیه قبول شد و رفتیم ثبت نام کرد ؟با شرایط فعلی نظام سهمیه بندی و مدارس غیر انتفاعی بعنوان 2 عامل اصلی استعداد ها را در کشور نابود و منحرف و فرسوده خواهد کرد بهتر است بجای نظام سهمیه بندی برای سهمیه بگیران مراکزی تاسیس شود تا بنیه علمی و توانمندی انها را افزایش دهند ؟به نظر می رسد با گذشت بیش از 28 سال از پایان جنگ دیگر سهمیه شاهد و ....در مقطع کارشناسی هیچ منفعت نهایی نداشته باشد با عنایت به اینکه در هر ده کوره ای یک موسسه برای تولید مدرک کارشناسی تاسیس شده است .فارغ از اینکه برای این کارشناس ها شغل وجود دارد یا ندارد ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین