واکنش ضرغامی به ماجرای شادی پیرمرد گیلانی/ نظر متفاوت علم‌الهدی درباره مهاجرت نخبگان

  4020919039 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

واکنش ضرغامی به ماجرای شادی پیرمرد گیلانی/ نظر متفاوت علم‌الهدی درباره مهاجرت نخبگان

پاسخ کمال خرازی به کیهان

مدتی پیش روزنامه کیهان در خلال مطلبی مدعی شد اصلاح طلبان پس از حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف طرفدار جنگ به طالبان بوده اند.

کمال خرازی که اکنون با حکم رهبری رئیس شورای روابط خارجی است در جوابیه ای به این روزنامه ارسال کرده و نوشته است: «با احترام، در یادداشت روز مورخ 4 آذر 1402 آن روزنامه، مطلبی تحت عنوان جنگ‌هراسی به قلم آقای سید محمدعماد اعرابی چاپ شده بود که متأسفانه خلاف واقع است و لازم است اصلاح شود.

از آنجا که مطلب مزبور مرتبط با دوره مسئولیت اینجانب به عنوان وزیر امور خارجه است، بدینوسیله، عین یادداشت روزانه خود درباره آن واقعه و جلسه آن روز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را در اینجا می‌آورم تا شائبه مزبور برطرف گردد. امیدوارم، آن روزنامه در نقل وقایع تاریخی دقت بیشتری را مرعی دارد. لطفا این تذکر را در همان صفحه روزنامه برای اطلاع عموم منعکس نمایید.

1377/5/26- دیروز و امروز معاونین جلسه داشتند تا طرح سیاسی برخورد با قضیه کشتار دیپلمات‌های ما توسط طالبان را تهیه کنند. به نظر وزارت خارجه نمی‌توان قضیه را با دخالت نظامی حل کرد. امروز جلسه دبیرخانه شورای عالی داشتیم. دو تن از برادران سپاه، دری نجف‌آبادی و پورمحمدی از اطلاعات، من و بروجردی از وزارت خارجه و لاریجانی از صداوسیما در این جلسه حضور داشتند. لاریجانی و برادران سپاه مدافع دخالت نظامی و آزادسازی هرات بودند و اعتقاد داشتند که با چند گردان می‌توان از نیروهای خودی محافظت کرد. من پرسیدم که برای چه در افغانستان دخالت نظامی کنیم. هدف ما باید نگهداری مرزهایمان باشد و از موضع قدرت به کار سیاسی بپردازیم.

در حالی که بحث شدیدی در گرفته بود، صداها بلند و فضای جلسه هیجانی بود، آقای حجازی سر رسید و پیام رهبری را بدین صورت بازگو کرد که: «من به هیچ وجه به این تصمیم نرسیده‌ام که کشور را وارد جنگ کنم. آنچه من مطرح کردم تعلیق به محال است که آیا جبهه متحد می‌تواند تضمین کند که هرات را نگه دارد، این به این معنا نیست که ما بچه‌های خودمان را بفرستیم و جنگ تمام‌عیار در کشور پدید آید. فضای ذهنی من اصلا عملیات ورود به خاک کشور دیگر نیست.»

صحنه جالبی بود. برادرانی که خواستار تصرف هرات بودند، با شنیدن پیام رهبری همگی سکوت اختیار کردند و لذا در پایان جلسه برای رفع کدورت، همدیگر را بوسیدیم و بدین ترتیب، دخالت نظامی منتفی شد.»

***

برخورد عادی مردم با مفاسد بزرگ، زنگ خطری برای سئولین است

فرهیختگان نوشت: « اگر تصور کنیم جامعه نسبت به خبر فساد چای واکنش عادی نشان داده، این خبر بدتری برای سیاستگذاران کلان است. چون معنای آن عبور جامعه و افکار عمومی از «خط قرمز بودن فساد» است. بنابراین هرگونه واکنش سیاستمداران و کنشگران رسانه‌ای اعم از مسئولان و ناظران سیاسی و اقتصادی که معنای «عادی‌سازی» رخداد چای دبش را بدهد، یک خطای تاریخی در حق جامعه ایران است...

کاش سیاسیون در ابتدا متوجه باشند که افکار عمومی با یک خبر فساد بزرگ مواجه شده است و شوک ابتدایی اگر تبدیل به حس انزجار عمومی از اصل فساد و عوامل آن نشود، خطری به‌مراتب بزرگ‌تر از فساد کنونی جامعه را تهدید می‌کند.

برای همین دیدن و شنیدن تحلیل‌های محفلی برخی سیاسیون که «چای دبش» را فرصتی برای ضربه زدن سیاسی می‌دانند، دردناک است. تصور اینکه ضربه‌ای که ما به مخالف سیاسی خودمان می‌زنیم باعث «سفید شدن» خودمان می‌شود، به‌غایت مضحک و طنزآمیز است.

جهت اطلاع سیاسیون «از همه‌جا بی‌خبر»، جامعه یک خبر فساد بزرگ شنید و اگر فکر کند کسی نیست که از آن درمقابل «غول هفت‌سر فساد» دفاع کند، اوضاع خراب می‌شود.

جامعه‌ای که هر چند سال یک بار با اسامی و اعداد بزرگ‌تر مواجه شود، برای مقابله با درد چنین اخباری، هیچ هنجار و ارزشی را به‌رسمیت نمی‌شناسد و به ریش تمام سیاست‌های فرهنگی می‌خندد. کاش وقتی در اتاق‌های فکر می‌نشینید به جای فکر به اینکه چگونه از «خودتان» دفاع کنید به «نجات جامعه» از تصور «فساد غیرقابل مهار» می‌پرداختید.

چون اگر افکار عمومی نشانه‌هایی از حرکت سیاستگذاران به سمت تقابل واقعی، نه نمایشی با فساد را مشاهده کنند، می‌توان نسبت به آینده امید داشت. باور مردم نسبت به اینکه قوای سه‌گانه می‌خواهند با فساد مبارزه کنند با دعواهای کودکانه درباره اینکه «اول تو بودی» شکل نمی‌گیرد. ما به چیزی بیشتر از یک «پرفورمنس» ضدفساد نیاز داریم.»

***

گلایه های نویسندگان و ناشران از ممیزی های سفت و سخت

فرهیختگان نوشت: «اگر با نگاهی کلان بخواهیم باردیگر وضعیت نشر کشور را بررسی کنیم، قطعا موضوع ممیزی جزء اولویت‌های اصلی و اول نشر نخواهد بود.

اگرچه کسانی هستند که می‌خواهند بر آتش زیر خاکستر ممیزی بدمند و باردیگر آن را به مساله اول بازار نشر تبدیل کنند. اتفاقاتی که حول‌وحوش جلد سوم کتاب سیدمهدی شجاعی رخ داد، نمونه آشکاری است برای بررسی مجدد فرآیندهای نظارتی که در نشر کتاب وجود دارد.

با توجه به اینکه جلد سوم کتاب سیدمهدی شجاعی منتشر نشده، بدیهی است که از کم‌وکیف متن این کتاب خبر نداشته باشیم. می‌دانیم که کتاب پشت در ممیزی گیر کرده است و فعلا این حواشی است که به بیرون از ساختمان ارشاد درز می‌کند.

بعید نیست که اگر این روند ادامه یابد، در روزهای آتی صداهای معترض دیگری از جانب ناشران و نویسندگان بلند شود، به‌خصوص که شنیده می‌شود تعداد کتاب‌های بلاتکلیف در حال رشد است.

طبق اطلاع «فرهیختگان» گاهی حتی ناشرانی که کتاب‌های تخصصی مثل حوزه پزشکی منتشر می‌کنند هم با ممیزی‌های سختگیرانه مواجه هستند. گفته می‌شود دایره نظارت آنقدر تنگ شده که کتاب‌های ناشران همسو و نزدیک هم گرفتار سختگیری می‌شود.

یکی از ناشران مطرح کشور هم از گیر افتادن 70 عنوان کتاب این نشر پشت سد نظارت می‌گوید و حتی به لغو مجوز نیز تهدید شده است. یکی از نمونه‌های قابل تامل در نظارت، مواجهه با مجموعه اشعار استاد شفیعی‌کدکنی با عنوان «نامه‌ای به آسمان» است که مدت‌هاست در ممیزی مانده است.»

***

واکنش ضرغامی به ماجرای پیرمرد گیلانی

به گزارش برنا، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش که صبح امروز در موزه ملی برگزار شد، اظهار کرد: نظام مسائل پژوهشی وزارتخانه باید از نو مشخص شود و بعد با همکاران مجدد بررسی شود تا در آن حدی که در توان مان است تشریک مساعی کنیم که مشکلات برطرف شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در تولید شادی مشکل داریم، گفت: هنوز نتوانستیم شادی را به درستی ارائه کنیم، اگر پیرمردی درب مغازه اش شادی کرد یا یک موسیقی فولکور خواند از نظر ما متهم است، ولی اگر همین شادی را در ایام یا مناسبت مذهبی انجام می داد تشویق هم می شد.

ضرغامی ادامه داد: ببینید چقدر ملاک های ما در این حوزه چندگانه و متضاد است، تقاضای ما این است راه های پیموده نشده را طی کنیم.

وی ادامه داد: داریوش می‌گوید «به نام خدا که شادی را آفرید»، درحالی‌که کارکرد دین هم آرامش و شادی است، اما چیزهای که گاهی معرفی می‌کنند دین نیست. یکی از کارهای دین انبساط روحی، شادی و نشاط است. امروز شادی را مبتنی بر ویژگی‌های اسلامی می‌خواهیم تعریف کنیم. 

***

واکنش علی آقامحمدی به رتبه پایین ایران در ادراک فساد

به گزارش ایلنا، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهمین همایش مبارزه با فساد در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: تجربه من از حضور در هیات‌های اندیشه‌ورزی وزارت اقتصاد نشان می‌دهد معیارهای بین‌المللی در تعیین شاخص‌های داخلی اعم از اینکه مربوط به فساد باشد و یا غیر از آن مورد اعتماد نیست، چون احتمال آلودگی خود این نهادهای بین‌المللی به فساد وجود دارد، بنابراین اینکه گفته شده رتبه ایران در ادارک فساد 148 در میان 180 کشور است به یقین خلاف است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: سال‌ها پیش نیز به آقای هاشمی رفسنجانی گفتم رتبه جهانی ایران در مورد توسعه انسانی که آن را در بدترین جایگاه قرار داده درست نیست. در حالی که ما بیش از هر چیز در کشور برای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش هزینه می‌کنیم.  

آقامحمدی تصریح کرد: از اتاق تهران خواهش دارم که بررسی کند رتبه جهانی ایران در ادراک فساد از کجا به دست آمده است؟ با این رتبه‌بندی‌ها ایران را خراب می‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با این حال این شبهه سبب نمی‌شود فساد در ایران را مهم ندانیم زیرا اندازه فساد اهمیت ندارد.

***

توضیحات پلیس درباره تکلیف شماره‌گذاری خودروهای لوکس فوتبالیست‌های تیم ملی

به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور درخصوص شماره‌گذاری خودروی فوتبالیست‌های تیم ملی، اظهار کرد: تا مصوبه صریح دولت را نبینیم اجازه شماره‌گذاری به اینها نمی‌دهیم.

وی افزود: هرچند که ما مانع داریم از این جهت که خودروهای لوکس که عامل تفاخر است وارد کشور نشود و در این حوزه فرمان داریم که باید مدنظر باشد.

او با تاکید بر اینکه خودروهای آمریکایی را پلاک نمی‌کنیم، تصریح کرد: خودروهای خیلی لوکس را پلاک نمی‌کنیم اما،‌ باید عین مصوبه دولت را رویت کرده و سپس کسب تکلیف کنیم که آیا اینها قابل شماره‌گذاری است یا خیر؟

رئیس پلیس راهور تاکید کرد: برخی خودروها هم مشکلات گمرکی دارند که آنها برطرف نشده است ولی به طور کلی هیچ خودرویی در این زمینه پلاک نشده است.

***

نظر متفاوت علم‌الهدی درباره مهاجرت نخبگان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار صمیمانه با دانشجویان، اساتید و تشکل‎های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص ضرورت جلوگیری از مهاجرت نخبگان دانشگاهی تأکید کرد: عزیزان من، علم و دانش خوب است و راه ملت را در مسیر پیشرفت باز می‌کند اما علم و دانشی که همراه با دین و باور نباشد، کارش به جایی می‌رسد که دانشمند سال‌ها بر بستر امکانات یک کشور و یک ملت رشد کند اما وقتی به اوج بلوغ علمی رسید، راهی کشورهای بیگانه شود تا دانش خود را فقط به خاطر پول بیشتر به آن‌ها عرضه کند. این بزرگ‌ترین ضرر برای یک ملت است که فرهیخته داشته باشد اما فرهیختگان نسبت به کشور و ملت خود دلبستگی نداشته باشند؛ خصوصاً در رشته‌های تخصصی شما که قرار است تسکین بر همه آلام و دردهای مردم باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: برادر جوان من، خواهر جوان من، عزیز من، باید انگیزه مهاجرت را پیش از هر چیز در فرد مهاجر جستجو کنید. درست است که فرهیخته ما باید از کیفیت زندگانی مطلوبی برخوردار باشد اما وقتی هدف درآمد کلان باشد، این دیگر انگیزه مقدس و متعالی نیست. معنای این کلام چیست؟ یعنی وضع ما در این کشور به جایی رسیده که حتی دانشمندان ما از کفاف و عفاف خود ناامید هستند؟ یا نه، بحث این است که فرد به دنبال درآمدهای آن‌چنانی است و چون این وضع در کشور تأمین نمی‌شود، راه به کشور اجنبی پیدا می‌کند؟

ایشان گفت: در کشوری که آقا و خانم تحصیل‎کرده ما راهی دورافتاده‌ترین روستاهای کشور می‌شود تا درمان تخصصی و درجه‌یک خود را به یک روستایی محروم از امکانات برساند و حق تحصیل خود را برآورده کند، در مقابل، عناصری هم هستند که سال‌ها از امکانات کشور استفاده کرده و به درجه نخبگانی رسیده اما فقط به این دلیل که در فلان کشور همسایه امکانات بیشتری می‌دهند، چشم بر رنج ملت خود می‌بندد تا خودروی لوکس‌تر سوار شود و در خانه وسیع‌تر زندگی کند. شما این انگیزه برای مهاجرت را تقدیس می‌کنید؟ به نظر شما، یک دولت یا یک حاکمیت برای حفظ این افراد باید چه‌کار کند؟ یعنی بیاید به قیمت تقویت اختلاف طبقاتی و محروم ماندن بسیاری از مردم از حداقل امکانات، تمناهای نفسانی و میل فرد به کسب بی‌حد و حساب مال را تأمین کند تا فقط او از کشور نرود؟

 

دیدگاه کاربران

باهر۳۳۱۹۸۹۶۲۱:۲۴:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۱۹
مهاجرت نخبگان بعلت پول و مال و مقام نیست بعلت این هست که در ایران شایسته سالاری و قانون‌گرایی و شفافیت حاکم نیست و مسأله خودی و اقازاده بودن و ژن برتر و رانت خواری و غارتگری و گرانی شدید و بی انتها است.... این موارد عرصه را بر هر مرد و زن آگاه و فهیم تنگ کرده و فراری میدهد.
مهدی۳۳۲۰۲۰۶۰۹:۲۷:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
برای ورود به مشاغل رانت‌هایی داریم و اخیر هم دارند رانت‌های جدیدی را خلق می‌کنند. حقوق و مزایا و اوضاع بد اقتصادی هم هست اما همه‌ موضوع نیست. یک کلکسیون از وقایع منفی متاسفانه ساخته شده و از بد روزگار هر روز خدا هم پالس های منفی به مردم ارسال می‌شود. نتیجه‌اش چه میشود؟
ناشناس۳۳۲۰۳۸۵۱۲:۲۸:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
فرموده اند : اینکه گفته شده رتبه ایران در ادارک فساد 148 در میان 180 کشور است به یقین خلاف است!! اکثریت ملت امیدوار به آینده و تامین رفاه شده در گذشته، که ارزش اندوخته هایش توسط سیستم حفظ شد، کاملا با عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام منطبق است! به هر حال چه اعضا و چه غیر اعضا می دانند رتبه 149 به مصلحت نیست!
ناشناس۳۳۲۰۲۵۸۱۰:۰۹:۳۰ ۱۴۰۲/۹/۲۰
بیشترش هم به خاطر پول هست آن هم با مقایسه دلاری و نه قدرت خرید و وقتی هم می روند می بینند چه کلاهی سرشان رفته بیشتر آنها
ناشناس۳۳۲۰۴۵۱۱۳:۲۷:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۲۰
هر کسی از دید خودش نگاه میکنه .
ناشناس۳۳۱۹۹۰۱۲۱:۳۱:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اگه مهاجرت نخبگان زیاد شده بخاطر مال دنیا نیست به خاطره اینه که داره حالشون به هم میخوره.
ناشناس۳۳۱۹۹۰۶۲۱:۳۹:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۱۹
نظر کیهان و ... برای مردم ارزش ندارد و مهم نیست و به حساب نمی آید.
ناشناس۳۳۲۰۱۸۲۰۸:۴۷:۲۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
مجلس با عدم تفحص از بانک مرکزی بطور مستقیم شریک جرم فسادهای ارزی در سال های متوالی بوده است.
ناشناس۳۳۲۰۲۱۷۰۹:۳۷:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۲۰
این خودمردم پنداری را چه کسی به شما القا کرده؟؟؟
ناشناس۳۳۱۹۹۲۷۲۲:۱۸:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
جناب علم الهدی، باورهای شما از دلایل مهاجرت نخبه ها و فرهیختگان جامعه ما به خارج از کشور کاملا غلط و اشتباه است. شما میگویید که هر نخبه ای که از کشور مهاجرت میکند، فقط برای پول و خانه و خودرو لوکس است، که ممکن است برای عده بسیار کوچکی از مهاجرین صحیح باشد، ولی در مورد اکثریت قریب به اتفاق آنان صدق نمیکند. دلیل اصلی مهاجرت نخبه های ما تنگ نظری و انحصار طلبی اکثریت مسئولین کشور و قوانین من درآوردی آنان است که عرصه کار و فعالیت را نه تنها برای فرهیختگان، بلکه برای اکثریت تحصیلکردگان بی پارتی و بی رانت چنان تنگ کرده اند که نور امید و زندگی معمولی را از بین برده اند. چرا؟؟ شما ببینید که ابوالمشاغل چه کسانی هستند و چرا هر کدام چند ده شغل پردرآمد دارند و از چند ده محل حقوقهای نجومی میگیرند، در حالی که هیچ سر رشته ای از هیچ کاری ندارند و مانند ....
ناشناس۳۳۱۹۹۳۵۲۲:۲۶:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
چرا به فساد اخیر چای و دیگر فسادها که قبلا صورت گرفته رسیدگی نشده و نمایندگان مجلس با عدم تفحص از بانک مرکزی و بورس به نوعی در این فساد ها شریک جرم هستند و ترک فعل و عمل نکرد به وظایف داشته اند که در پاره ای از موارد هم بیم رانت و امتیاز و لابی برای این عدم تفحص ها میرود
ناشناس۳۳۱۹۹۳۸۲۲:۲۶:۵۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
آقای ضرغامی مردم یادشون نمیره که در دوره ریاست چند ساله شما در صدا و سیما نشون دادن انواع ساز را ممنوع کرده بودید الان ادای مردمداری را در نیارید.
ناشناس۳۳۲۰۲۶۵۱۰:۱۲:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
میزان حال فعلی فرد است ،هر وقت از اشتباهت برگردی خوبه .
ناشناس۳۳۲۰۳۰۲۱۰:۵۷:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲۰
بله برگشت از اشتباه خوبه به شرطی که هدفی مثل کاندید ریاست حمهوری شدن پشتش نباشد .
ناشناس۳۳۱۹۹۴۳۲۲:۳۱:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
به علت عدم شفاف سازی مجلس برای خودرو های رانتی و عدم اجرای تفحص از بانک مرکزی و بورس و غیره نتیجه آن سال نو مجلس نو نمایندگان و اجرای طرح تحقیق و تفحص از مجلس یازدهم و تک تک نمایندگان توسط مجلس نو
ناشناس۳۳۱۹۹۴۹۲۲:۳۵:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
من هنر مندی اون آقای مسن گیلانی را خیلی دوست داشتم صادقانه بود چقدر شاد بودن خوبه
ناشناس۳۳۱۹۹۶۴۲۲:۵۰:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اقای علم الهدی واقعا نمی دانید که رفتن نخبگان بخاطر فقط اقتصاد نیست بلکه بخاطر شرایطی است که بوجود آورده اند؟
ناشناس۳۳۲۰۲۷۰۱۰:۱۷:۳۵ ۱۴۰۲/۹/۲۰
حالا اگه به خاطر اقتصاد باشه چه ایرادی داره؟ وقتی اینجا شغلی نداره و درآمد نداره یعنی آینده نداره. وقتی با یک درآمد عادی حتی اگر تورم نباشه تا آخر عمر نمیتونه صاحب خونه بشه، وقتی نمیتونه ازدواج کنه، چه اشکالی داره به دنبال یک زندگی بهتر مهاجرت کنه؟
ناشناس۳۳۲۰۳۹۳۱۲:۳۵:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۲۰
به خاطر حقوق بشر است! حق داشتن نظر، حق انتخاب یک زندگی عادی، حق برخورداری از عدالت در مقابل صاحبان زر و زور، حق بهداشت، حق تحصیل، حق مسکن، حق شادی، حق ارتباط و ... اینها تمامی بخشی از حقوق بشر است، نخبه ها مهاجرت می کنند در جستجوی سیستمهایی که در اکثریت موارد حق بیشتری برای بشر بودن ایشان قائل هستند!
ناشناس۳۳۱۹۹۷۳۲۳:۱۱:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۱۹
شادی حرام ممنوع هست و در هر بخشی صورت گیرد باید برخورد شود
ناشناس۳۳۲۰۲۲۱۰۹:۴۰:۱۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
شادی حلال چیست ؟ موسیقی و ساز و آواز و رقص نباشد ؟
ناشناس۳۳۲۰۳۱۰۱۱:۰۱:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۲۰
رقص حرام هست مگر زن و شوهر
ناشناس۳۳۲۰۳۹۶۱۲:۳۹:۰۳ ۱۴۰۲/۹/۲۰
والا ما پدر و مادرمان با هم که در خانه بودند به امور خانه و ما و خودشان می رسیدند یا جلو تلویزیون استراحت می کردند!
ناشناس۳۳۲۰۳۹۹۱۲:۴۱:۵۹ ۱۴۰۲/۹/۲۰
شما در بین مردم زندگی نمی کنی ؟ ما در تمام اقوام ایرانی رقص های شاد و دسته جمعی با موسیقی و آوازهای زیبا داریم که قدمت چند صد ساله داره کرد و لر و بلوچ و خوزستانی و خراسانی و ترکی و شمالی و .... اونوقت شما از کجا در امدی می گی رقص فقط برای زن و شوهره ؟
ناشناس۳۳۲۰۵۵۴۱۴:۴۹:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
ما کاری به فرهنگ غلط از حمله رقص و.. نداریم حکم دستور دین گفتیم
ناشناس۳۳۲۰۵۹۱۱۵:۴۶:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۲۰
با نظر تمام فقها اخذ جریمه دیرکرد وام، توسط بانکها حرام است و مصداق نزول و ربا و قطعا شما دوست عزیز که رقص را حرام میدانی از عظمت گناه ربا و نزول خبر داری.بگو ببینم برای مقابل با این پدیده شوم چه کردی و چند بار اعتراض نمودی.
ناشناس۳۳۲۰۲۵۹۱۰:۰۹:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۲۰
سال گذشته مامورین یگان ویژه پس از بازی با ولز در خیابان و بر روی ماشین های یگان ویژه رقصیدند. چرا با اونها برخورد نشد؟
ناشناس۳۳۲۱۳۴۶۱۲:۵۶:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
عجب!! این همه برخورد کردید، نتیجه اش چه شد؟!
ناشناس۳۳۱۹۹۷۵۲۳:۱۲:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۱۹
آقای آقا محمدی باید پاسخگوی سهامداران بورس باشند در زمان دولت قبل ایشان هر شب در تلویزیون حاضر میشدند و مردم را دعوت به بورس برای سرمایه گذاری میکردند و بعد هم آن بلای بورس که بر سر مردم نازل شد ایشان غیب شدند.
ایمان۳۳۱۹۹۷۹۲۳:۱۴:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۱۹
امیدوارم که حرف هایم انتشار یابد. آقای علم الهدی، متاسفانه نیت شما از این حرف ها صرفا توجیه طبقه عامه جامعه هست. من مهندسی هستم که دو سال هست مهاجرت کرده ام. سالها فعالیت و تلاش کردم. در ایران نیتی جز یک زندگی معمولی نداشتم. اما در ایران برایم میسر نشد. هم اکنون هم در خارج از کشور ثروت مند نشدم و به دنبال ثروت نیستم. درد غربت و دوری از کشورم خیلی برایم سخت هست، ولیکن اینجا آرامش دارم (نه پول و ثروت). دغدغه معیشت دیگر ندارم، و دغدغه آینده فرزندم را همچنین.
ناشناس۳۳۱۹۹۹۸۲۳:۳۹:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۱۹
اگر افرادی در ماه درآمد بالایی و بدون زحمت داشته باشند، و شرط هم کنند تا پایان عمر باید این مبلغ پرداخت شود، خب بدیهی است همانجا می مانند .
استاد دانشگاه۳۳۲۰۰۱۶۰۰:۱۳:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۲۰
وقتی مفسدین اقتصادی با ارامش خیال از زندگی لوکس برخوردارند میل نخبگان به مهاجرت افزایش پیدا می کند.
ناشناس۳۳۲۰۰۱۷۰۰:۱۵:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۲۰
از کی تا حالا این رقم شادی در مراسمات شادی مذهبی آمده و تشویق هم شده؟
حسين۳۳۲۰۰۳۹۰۰:۵۷:۲۳ ۱۴۰۲/۹/۲۰
همه به خاطر پول بيشتر مهاجرت نميكنند.
ناشناس۳۳۲۰۰۵۲۰۱:۲۲:۵۵ ۱۴۰۲/۹/۲۰
آقای علم الهدی همه پول را همه چیز نمی دانند، نخبه وقتی خواست نظری بدهد، رای بدهد، خلافی را بازگو کند، با توهین، ایجاد ترس مواجه می شود، زده می شود. مروری بر وضعیت حقوق پرستاران و پزشکان دولتی بفرمایید برای نمونه.
ناشناس۳۳۲۰۳۱۶۱۱:۰۴:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
یک کمی از فضای رسانه ای که از مدینه فاضله برای شما ساختن فاصله بگیر بهتر دنیای بهشت!! بیرون از ایران را درک خواهید کرد
ناشناس۳۳۲۰۰۹۰۰۴:۳۹:۵۰ ۱۴۰۲/۹/۲۰
ببخشيد آنقدر فساد شده كه براي جامعه عادي شده البته مردم منظور جامعه بيش از اين مبلغ فسادهم شود فراموش مي شود
ناشناس۳۳۲۰۰۹۵۰۵:۱۶:۵۶ ۱۴۰۲/۹/۲۰
ما بیش از هر چیز در کشور برای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش هزینه می‌کنیم...... آموزش وپرورش به فتارفته ..... هزینه فقط حقوق معلمهانیست
ناشناس۳۳۲۰۱۰۷۰۶:۵۰:۵۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
برخورد عادی مردم با مفاسد بزرگ و موضاعاتی مانند افزایش زمان بازنشستگی ناشی از اعتماد عمیق آنها به دولت محبوب و مردمی مجلس انقلابی و قوه قضاییه مقتدر است
ناشناس۳۳۲۰۱۰۹۰۶:۵۵:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲۰
جناب علم الهدی موضوع مهاجرت نخبگان را بسیار سطحی ،مادی و یکسویه بررسی کرده اند و اصولا نقش خودشان را کاملا نادیده گرفته اند، وقتی دایره یک زندگی عادی ؛نه لزوما اقتصادی را چنان بر مردم سخت گرفته اید که فقط تفکرات خودتان را شایسته طرح و اجرا در جامعه میدانید ،وقتی در یک کشور از جامعه به هم پیوسته جهانی مردم و جوانان را در تنگنایی قرار میدهید که حتی برای یک شادی معمولی یک پیرمرد که به هموطنانش شادی میدهد را بر نمی تابید درحالی که خودیهایتان با خطاهایی بزرگتر در حاشیه امنیت قرار می گیرند چرا مردم باید این زندگی سخت را تحمل کنند و در ازای آن چه دستاوردی داشته اند به جز مشاهده اختلاسها و تورم و ...‌
ناشناس۳۳۲۰۲۱۴۰۹:۳۶:۲۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
مشکلات زیاد هست که دارد مردم را رنج می دهد اما دستاورد هم زیاد داشته ایم. شما تاریخ واقعی دوران شاه را بخوانید متوجه دستاوردها می شوید مثلا یادداشت های عَلَم نخست وزیر شاه یا کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی نوشته رفیق صمیمی شاه حسین فردوست
ناشناس۳۳۲۰۳۰۵۱۰:۵۸:۲۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
تا تاریخ چه بنگارد از این پس
ناشناس۳۳۲۰۱۱۵۰۷:۱۰:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
دلیل اصلی مهاجرت نخبگان و تحصیلکردگان این مملکت عدم وجود چشم انداز روشن برای داشتن یک زندگی معمولی است که حاکمیت در فراهم کردن آن ناتوان بوده است.
ناشناس۳۳۲۰۱۳۱۰۷:۳۹:۱۷ ۱۴۰۲/۹/۲۰
واقعیت اماری باید مبنای تصمیم گیری مسئولان باشد نه یک سخنرانی با برداشت فردی
ناشناس۳۳۲۰۱۳۳۰۷:۴۰:۱۵ ۱۴۰۲/۹/۲۰
حکایت اینست که چون تنها به محکمه قاضی بروی خوشحال بیرون میایی ...
ناشناس۳۳۲۰۱۴۴۰۷:۵۹:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۲۰
شما زمینه رو آماده کن یه درآمد۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری برای فارغ التحصیل هایی که نخبه هستند داشته باشند مهاجرت نمی کنند.
ناشناس۳۳۲۰۱۵۷۰۸:۲۵:۳۱ ۱۴۰۲/۹/۲۰
بیشترین عامل مهاجرت نخبگان سیاست های غلط مملکت داری ،بیکاری، فساد، بسته بودن فضای اجتماعی و نقد ، نداشتن امنیت شغلی و اجتماعی ،نداشتن انگیزه برای زندگی و آینده و دهها مورد که همگان مطلع هستند.
ناشناس۳۳۲۰۱۷۳۰۸:۴۰:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
نخبگان نسبت به کشور و مردم خودشون دلبستگی و تعصب دارن اما ...
قاسم۳۳۲۰۲۰۱۰۹:۱۹:۴۷ ۱۴۰۲/۹/۲۰
جناب امام جمعه بدان که نخبه بخاطر پول مهاجرت نکرده.
ناشناس۳۳۲۰۲۰۲۰۹:۲۱:۱۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
مهاجرت کنونی نخبگان به خارج از کشور به هر دلیلی که باشد در آینده نه چندان دور خسارات سنگینی برای ملت و کشور خواهد داشت .
امید یاوری دارانی۳۳۲۰۲۴۲۱۰:۰۰:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
اقای علم الهدی سخنی ناصواب گفته اند برای ناکارامدی دولت متبوع خود که ناتوان تر از دولتهای قبلی عمل نموده و از تامین حقوق شهروندی عاجز است . اقای علم الهدی حتما می دانند که با ماستمالیزاسیون کاری حل نمی شود . مردم حقوق اولیه خود را که زندگی شرافتمندانه است طلب می کنند و امکانات لاکچری مطالبه نمی کنند حق ازادی که خدادادی است و کسی نمی تواند انرا از انسان بگیرد طلب می کنند.
مصطفی۳۳۲۰۳۰۷۱۰:۵۹:۰۲ ۱۴۰۲/۹/۲۰
آقای علم الهدی یکی از مهمترین عوامل هجرت نخبگان حاکمیت فکری افرادی است که با یکجانبه نگری جلوی رشد جامعه را گرفته اند بیایید تکثر افکار و عقاید را در عمل بپذیرید و با زندگی خصوصی مردم کاری نداشته باشید .
دوست دار ایران۳۳۲۰۴۲۶۱۳:۰۴:۰۴ ۱۴۰۲/۹/۲۰
سلام و عرض ادب جناب علم الهدی عزیز ، چرا نباید نخبه مملکت در رفاه کامل باشد.دولت باید رفاه ایجاد کند. اگر مسئولین به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد نخبگان جامه عمل می پوشاندند الان به این وضع دچار نمی شدیم.
ناشناس۳۳۲۰۵۱۴۱۴:۰۲:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۲۰
آنجایی که میگوید « عناصری هم هستند...» یعنی حتی حاضر نیست کلمه محترمانتری بکار ببرد و همه چیز را توطئه و وابسته به دشمن می داند. الله اکبر
ناشناس۳۳۲۰۹۶۴۰۰:۲۵:۰۷ ۱۴۰۲/۹/۲۱
در کشورما به افراد کاردان توجه نمیکنند وبنظر میرسد که قصد ناصوابی دارند .
ناشناس۳۳۲۱۰۹۹۰۸:۵۱:۴۴ ۱۴۰۲/۹/۲۱
رقص این بنده خدا جز اینکه مقداری دل مردم غمزده را شاد کند چه ضرری به مردم میزند .
ناشناس۳۳۲۱۳۵۲۱۳:۰۳:۰۵ ۱۴۰۲/۹/۲۱
متاسفانه مسئولان درک درستی نه از جامعه ایرانی و خواسته های برحق شان دارند و نه حاضرند واقعیت‌ها را از زبان افراد آگاهتر از خود بشنوند
ناشناس۳۳۲۱۵۳۹۱۵:۲۸:۰۰ ۱۴۰۲/۹/۲۱
نخبگان مهاجرت می کنند چون تحمل پخمگان را ندارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین