بیژن مقدم در گفت‌وگو با «صبح نو» مطرح کرد؛ اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  4030202130 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «صبح نو» در خصوص لزوم مقابله درست و منطقی با بی‌حجابی و پرهیز از رفتارهای فراقانونی گفت: «باید یک قاعده کلی را بپذیریم که افراط و تفریط در هر موضوعی، مسیر حرکت را  به بیراهه می‌کشاند. فرقی نمی‌کند که آن  موضوع چه باشد، حجاب  یا هر امر دیگری که باشد، اگر در هر موردی زیاده‌روی صورت بگیرد و برخوردی که عقلانی تلقی نمی‌شود، آن رفتار ممکن است مورد نقد  یا  نفی قرار بگیرد.»
وی افزود: «به‌طور طبیعی در جامعه‌ افرادی را داریم که به این دو طرف ماجرا یعنی هم تفریط و هم افراط علاقه‌مندند و مسیرها را به این جاهایی که خودشان می‌خواهند، هدایت می‌کنند؛ اما مسأله این است که موضوع حجاب پیچیدگی‌های خودش را دارد.»
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مسأله حجاب یک موضوع تدریجی نیست، ادامه داد: «حجاب موضوعی هم نیست که فقط یک وجه یا جهت داشته باشد. همچنین مسأله‌ای نیست که فقط یک راه‌حل داشته باشد و اگر آن را به‌عنوان یک مشکل و چالش تلقی کنیم، حتما یک موضوع تک راه‌حلی نیست که مثلا  بگوییم با آوردن  پلیس به میدان می‌شود این مسأله را تمام کرد.»

پلیس، راه‌حل نهایی مسأله حجاب نیست
مقدم اضافه کرد: «هر کسی چنین تحلیلی داشته باشد، اشتباه است؛ اما ممکن است بگویند پلیس بخشی از این راه‌حل است. یعنی 10 راه‌حل داشته باشیم و یک بخش آن می‌تواند پلیس باشد.  اینکه پلیس چطور عمل کند، بحث دیگری است؛ اما حتما راه‌حل نهایی قطعی ما نیست.»
وی افزود: «برای این بحث مهمی که دارای ابعاد بسیار متنوعی است و دستگاه‌های مختلفی در آن سهم دارند، هر کسی باید به وظایف خودش عمل کند و از همه مهم‌تر اینکه چون این مقوله یک مقوله فرهنگی است، طبعا کار یک دفعه‌ای در آن، نتیجه مطلوب را به ما نمی‌دهد.»
مقدم مطرح کرد: «راه‌حل این مسأله کاری است که باید در درازمدت انجام شود و باید آسیب‌شناسی درستی هم نسبت به آن به عمل بیاید تا ببینیم چه رفتاری در راستای حل این مسأله تأثیرگذار است.»

آسیب شناسی افراط و تفریط در موضوعات اجتماعی 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ما با افرادی در جامعه مواجهیم که دو سر این طیف افراط و تفریط قرار دارند و هر حرفی هم که زده شود، با یک اتهام مواجه می‌کنند، خاطرنشان کرد:  «دقیقا مثل رفتاری که با توئیت آقای فضائلی شد و ایشان خبری را بازتاب دادند. با توجه به سوابق توئیت‌های ایشان و حضورشان در دفتر نشر چنین کاری را انجام دادند و خبرهای شبیه این را منتشر کردند تا بتوانند تعادلی را در فهم و برداشت بهتر از منویات مقام معظم رهبری فراهم کنند.»
وی ادامه داد: «ما به اصالت این چیزی که ایشان نوشته تردیدی نداریم؛ اما اینکه عده‌ای حمله کردند و برای اینکه آنها همه چیز را برای خودشان تعریف می‌کنند، رفتار اشتباهی است. ممکن است بخواهند بگویند که «نظر رهبر هم باید با نظر ما یکی باشد و اگر کسی خلاف این را گفت، ما او را قبول نداریم.» البته که ممکن است عین این عبارات را به کار نبرند، ولی برآیند رفتارشان این است  که گفتار رهبری را هم بر اساس تصورات و ذهنیت‌های خودشان تفسیر می‌کنند.»
مقدم با بیان اینکه رهبری حرف‌های متنوعی دارند، یادآور شد:  «مجموعه این حرف‌ها را باید در نظر گرفت و از مجموعه این حرف‌ها اگر توانستیم فهمی را به دست بیاوریم، به فهم درستی رسیده‌ایم. رهبری فرمودند: «حجاب یک اصل اسلامی است. حجاب یک امر قانونی است و باید در جامعه رعایت شود.» علاوه بر این حرف‌های متعدد دیگری هم زدند که همه این‌ها را علنی بیان کردند و مربوط به اکنون هم نیست. ممکن است ایشان با برخی روش‌هایی که اعمال می‌شوند و از دهه ۶۰ هم اعمال می‌شد، مخالف باشند.» 

اهمیت روش اعمال در لایه‌های جامعه
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: «باید از افراط و تفریط  فاصله بگیریم و به نظر من این فهم درست، اولین گام در مسیر حرکت در جهت آن چیزی است که رهبری بیان کردند. آنهایی که ادعا می‌کنند دنبال حرف مقام معظم رهبری هستند،  باید اول درست بفهمند تا بعد بتوانند حرکت کنند که به اعتقاد من بعضی از این افراد منویات رهبری را  به‌درستی متوجه نشده‌اند.»
وی با اشاره به اینکه برخی از افراد بالاخره باید شرایط را درک کنند، تأکید کرد: «ما مسائل قانونی و شرعی داریم و در کنار آنها، روش اعمال هم مهم است. الزاما اینکه شما حرف درستی بزنید، ولی اعمال غلطی انجام دهید، به معنای کار صحیح نیست.»
مقدم گفت: «اینکه پلیس مأموریت‌هایی دارد و باید آنها را انجام دهد، امری بدیهی است. هنجارشکن‌هایی هستند که آنها هم دچار افراط و تفریط شده‌اند، اینکه چگونه با آنها رفتار کنیم، محل بحث است.

دیدگاه کاربران

محمدی۳۴۶۳۶۰۹۲۳:۳۴:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۲
حجاب اصلا مسئله نیست . به تجربه دیگر کشور های اسلامی نگاه کنین
ناشناس۳۴۶۳۷۹۴۰۷:۰۵:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۳
به تجربه کشور های غربی نگاه کنید
ناشناس۳۴۶۳۸۷۸۰۹:۱۲:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۳
با کشور های دیگه کار نداشته باشید. توی کشور ما حجاب مسئله سیاسی شده.
ناشناس۳۴۶۳۹۲۲۰۹:۳۳:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۳
ما کشور ایرانی اسلامی با تاریخ غنی فرهنگی ایرانی و اسلامی هستیم هیچ گاه مثل غرب نمی شویم. غرب از زمان روم باستان آزادی روابط داشته در قرون وسطی سختگیری شد و بعد دوباره به اصلش برگشت.
ناشناس۳۴۶۳۶۵۸۰۰:۵۹:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۳
با توجه‌ به اینکه با شبیخون فرهنگی روبرو هستیم و اگر پند و اندرز و نصحیت و موعظه برای مروجین مزدور بی حجابی که قصد زدن ریشه انقلاب را از این طریق دارند جوابگو بود باید در این دوسال جواب میداد لذا برای مقابله با این شبیخون میطلبد که سریعا قانون جدید که وقت کسب تعمدی زیادی هم برای تصویب آن صورت گزفته تصویب شود تا قانون که لازم الاجراست فصل الخطاب باشد
عابد۳۴۶۳۶۵۹۰۱:۰۲:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۳
در این چند سال نه تنها کار فرهنگی نکردید بلکه در وزارت میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد و وزارت ورزش و استادیوم‌ها حتی ضد فرهنگ اسلامی کار کردید پس لااقل چوب لای چرخ فراجا و سپاه عزیز نذارید
ناشناس۳۴۶۳۹۸۴۱۰:۱۳:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۳
ایا با کتک زدن فرزندتان حرف شما را گوش میدهد؟
ناشناس۳۴۶۳۶۶۱۰۱:۰۷:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۳
برای مقابله با شبیخون بی حجابی که هدفش حذف کل نظام اسلامی می باسد هیچ راهی نیست جز اینکه سازمان مردمی بسیج تمام قد پا به عرصه مبارزه با این شبیخون بگذارد
ناشناس۳۴۶۳۶۶۲۰۱:۰۸:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۳
کوتاهی و ترک فعل برخی مسولان و متولیان امر عفاف و حجاب از چند سال گذشته تا حال لطمات جبران ناپذیری را به کشور و انقلاب وارد کرده است
ناشناس۳۴۶۳۶۶۸۰۱:۲۲:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۳
از جناب دکتر توکلی ریاست محترم سمن دیده بان عدالت و شفافیت که هیچ صنمی با هیچ یاسمنی ندارند درخواست میشود مواضع خود را در رابطه با نحوه عفاف و حجاب در سطح جامعه بطور صریح بیان بفرمایند
ناشناس۳۴۶۳۷۶۶۰۶:۱۷:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۳
ایران و افغانستان طالبانی تنها کشورهای جهان هستند که خود را درگیر مسئله ای به نام حجاب کرده اند
ناشناس۳۴۶۳۸۸۱۰۹:۱۶:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۳
تا مانند دیگر کشورها خیانت و... کمتر باشد!!
ناشناس۳۴۶۴۰۳۳۱۰:۵۱:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۳
حجاب استدلال عقلی وشرعی دارد ولی فکر کن چرا استعمار که دلش برای کشتار زنان و کودکان نمیسوزه با ادعای آزادی از بی حجابی حمایت میکنه این چه آزادیه که بازور پهلوی میخواستند به فرهنگ ایران تحمیل کنند؟؟
ناشناس۳۴۶۳۸۲۸۰۸:۰۷:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۳
چرا بررسی نمی کنید هزاران میلیارد تومانی که بابت مسایل فرهنگی به دستگاهها و نهادها و موسسات پرداخت شده چه اثربخشی ای داشته است. چرا این نهادها موفق نبوده اند.؟ چرا همش مساله را در برون مرزها جستجو می کنیم؟ چرا نمی گویم آموزش و پرورش نقش تربیتی و تعلم خود را فراموش کرده؟ چرا برخی معلمانی بکارگیری شدند که هیچ اعتقادی به برخی از ارزشهای اسلامی نداشتند؟چنانچه از همین الان آموزش و پرورش را دریابید ۲۰ سال دیگر نتیجه می گیرید.
ناشناس۳۴۶۳۸۳۱۰۸:۱۲:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۳
باید ریشه های بروز مسایل فرهنگی بررسی و نسبت به حل آن اقدام نمود. آیا زمینه های ازدواج جوانان فراهم است؟ آیا نهادهایی که در خصوص مسایل فرهنگی بودجه می گیرند به وظیفه خود بدرستی عمل کرده اند؟ آیا نهادهایی که وظیفه تربیت بچه هایی این مرز و بوم را بعهده دارند خود تربیت یافته اند؟
ناشناس۳۴۶۳۸۵۵۰۸:۴۲:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۳
حجاب امری اخلاقی وفرهنگی است.
ناشناس۳۴۶۳۹۹۴۱۰:۲۲:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۳
گرانی و ناامنی اقتصادی کمر مردم را شکسته، مسئولان به بهانه حجاب از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند
ناشناس۳۴۶۴۰۶۹۱۱:۲۴:۲۲ ۱۴۰۳/۲/۳
قانونی که از طرف عموم مردم پذیرفته نشود از اساس باطل است نمونه دینی آن ولایت حضرت علی بود که توسط رسول اکرم ابلاغ شد-بالاتر از این قانون سراغ دارید ؟!- ولی چون در آنزمان مردم همراه نبودند حضرت تا زمان قبول مردم اصراری بر گرفت حق خوشان نکردند.
ناشناس۳۴۶۴۰۷۷۱۱:۲۹:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۳
چرا فکر می کنید حجاب و عفاف مترادف اند؟!!
ناشناس۳۴۶۴۰۸۵۱۱:۳۱:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۳
شما برای سایر قوانین هم همین فاز بده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  9. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  10. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  14. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  15. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  13. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  14. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  15. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  16. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  17. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  18. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  19. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  20. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  21. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  22. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  23. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  24. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  25. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

آخرین عناوین