توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

سعید ونکی، گروه سیاسی الف،   4030201104 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

اخبار و گمانه‌زنی‌هایی که در چند روز اخیر پیرامون تمایل آمریکا به انعقاد توافق هسته‌ای جدید با ایران مطرح و هدف آن جلوگیری از جنگ عنوان شده است، شاید برای برخی مطلوب و گره‌گشا تلقی شود؛ افرادی که معتقدند توافق با آمریکا بر سر مسئله هسته‌ای – چه بازگشت این کشور به برجام و چه رسیدن به توافق جدید – هم اقتصاد ایران را که به‌واسطه تحریم‌ها فشارهای زیادی را متحمل شده، سر و سامان داده و هم امنیت منطقه‌ای را برقرار خواهد کرد. اگرچه دکترین امنیتی ایران درون‌زا بوده و بر پایه مولفه‌های خارجی استوار نیست و به فاکتورهایی چون تحریم یا توافق بستگی ندارد اما طبیعی است که آسیب‌پذیری اقتصاد ایران میل عمومی برای رسیدن به توافق با غرب را به شکل فراگیری ایجاد کند؛ اشتیاقی که علاوه بر جامعه و افکار عمومی تمامی دولت‌ها حتی دولت فعلی را هم در بر می‌گیرد و مشاهده شد که در تابستان ۱۴۰۱ مذاکرات احیای برجام به‌شکلی جدی پیش رفته و حتی فاصله کوتاهی هم تا توافق وجود داشت که شرایط اجتماعی ایران، التهابات خیابانی شهریور آن‌سال به بعد و همچنین زیاده‌‌خواهی ایالات متحده، این قضیه را ناتمام گذاشت.

حالا و پس از کش‌قوس‌های فراوان، زمزمه‌هایی از احتمال امضای توافق ایران و آمریکا و رسیدن به راهکاری مشترک برای کاهش منازعات به‌گوش می‌رسد؛ مسئله‌ای که علاوه بر گزارش‌های رسانه‌های غربی نشانه‌هایی از آن در صحبت‌های وزیر امور خارجه کشورمان هم دیده می‌شود و از همین رو و پس از طی‌کردن این مسیر و رسیدن به نقطه کنونی باید قصه پرغصه چالش‌های ایران و غرب را بازخوانی کرده و به‌شکل کلان و با نگاه فراخ‌تری به این مسئله نگاه کنیم تا آسیب‌های متحمل‌شده گذشته تکرار نگردد.

به‌فرض قبول پیش‌فرض اثرات محسوس توافق با آمریکا و مزیت‌های نسبی آن برای اقتصاد ایران، پرسش بسیار مهم‌تری که در این بین وجود دارد این است که منافع ملی ما چگونه تعریف می‌شود؟ آیا تن‌دادن به توافق‌هایی که در دولت‌های مختلف امکان نقض‌شدنش وجود دارد و بر اساس منافع حزبی و سیاسی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا تعیین وضعیت می‌شود، گره‌ای از چالش‌های تو در توی اقتصاد ایران باز خواهد کرد؟ اگر برجام در عالی‌ترین شکل خود و به فرض بازگشت به سال ۲۰۱۵ اجرایی شود تحریم‌ها را به‌شکل ساختاری از بین می‌برد یا صرفاً حکم مسکنی را خواهد داشت که به اقتصاد ایران تزریق می‌شود و حتی با وابسته‌کردن اقتصاد، مقدمه‌ای برای امتیازگیری کلان غرب از ایران خواهد شد؟

برخلاف معتقدین به برجام و کسانی که در بیان مزایای آن اغراق می‌کنند، بارزترین مزیت این توافق لمس و تجربه‌ مواجهه مستقیم با غرب و آگاهی از چگونگی کنش‌ورزی آنان بود. برجام نشان داد که اولاً رویارویی با غرب باید از موضع قدرت و با دستان پر صورت پذیرد و ثانیاً نباید با رویکردی تقلیل‌گرایانه به تعامل با آمریکا و اروپا روی آورد. فروکاست خواسته‌های ایران به مباحثی چون رفع تحریم‌های بانکی، نفتی و ... آورده‌ چندانی برای ایران ندارد چون در سال‌های پس از تحریم، اقتصاد ایران به هر روی خود را با شرایط تحریمی تطبیق داده و اگرچه با مصائب زیاد اما نیازهای خود را مرتفع می‌سازد.

لازم است که ضمن برخورداری از مولفه‌های قدرت‌ساز و ویژگی‌هایی که میدان عمل دیپلمات‌های ایران را در مذاکرات باز می‌کند، رویکرد اصلی به‌سمت انعقاد توافق‌نامه‌‌ای باشد که علاوه بر مزیت‌هایی ذاتی، دارای دوام و ماندگاری بوده و با اراده دولت‌های آمریکا از بین نرود. حتی تصویب هر نوع توافق آمریکا با ایران در کنگره و تبدیل‌شدنش به قانون هم تضمین ماندگاری آن نخواهد بود چون با تغییر ترکیب کنگره ممکن است همان قانون مصوب این نهاد هم لغو شود.

بنابراین منطقی‌ترین راهکاری که می‌تواند ضمانت هر توافقی با غرب و آمریکا را تضمین کند، امکان بازگشت به همان نقطه قبل از توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. اگر چالش اصلی ایالات‌متحده با ایران در برهه کنونی را مسئله هسته‌ای در نظر گیریم، این اطمینان باید وجود داشته باشد که در صورت نقض توافق و برهم‌زدن میز بازی توسط غرب و آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران به همان نقطه پیشین بازگشته و حتی فراتر از آن به پیش خواهد رفت و به نظر این یگانه راه بقای هر توافق احتمالی است. 

 

دیدگاه کاربران

حسین۳۴۶۲۶۸۲۰۱:۱۳:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲
در شرایطی که دنیا با سرعت زیاد به سمت جنگ و بی نظمی میره، نظم امریکایی قبلی دیگه به معنای واقعی در حال ترکیدن هست، و در حالیکه جلوی چشمانمان دیدیم که چطور امریکا برده اسراییلیهاست و برای حفظ اسراییل حاضره هر کشتاری کنه، صحبت کردن از برجام یا هر توافقی که یک سرش دادن امتیازات امنیتی مون باشه جز خیانت و زمان نشناسی چیزی نیست. الان مهمتر از نون شب ساختن سلاح هسته ایست که از دیوانگی طرف مقابل جلوگیری کنه.
ناشناس۳۴۶۲۸۱۷۰۸:۴۴:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲
عجب!!!
ناشناس۳۴۶۲۸۵۳۰۹:۳۳:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۲
الان بهترین فرصت است ایران با تجهیز خود بازدارندگی ایجاد کندوگرنه همین عدم تجهیز موجبات تحریم های بعدی در دولت بعدی آمر یکا خواهد شد باید دولت بعدی خود را مقابل ایران تجهیز شده به حداکثر بازدارندگی ببیند و بپذیرد و پس از آن مذاکره نه قبل از آن ..نتیجه همان پاره کردن برجام خواهد بود که آزموده را آزمودن خطاست
ناشناس۳۴۶۲۶۸۷۰۱:۲۰:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲
یعنی الان غرب داره التماس می‌کنه توافق کنید ؟
ناشناس۳۴۶۲۸۸۶۱۰:۰۸:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۲
فکر کردی توافق برجام برای چی بود ولی نگران نباش دوباره دبه می کنند و دوباره....!
ناشناس۳۴۶۲۸۹۷۱۰:۲۳:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲
بله
مجتبی یارمحمدی۳۴۶۲۶۸۸۰۱:۲۲:۰۱ ۱۴۰۳/۲/۲
کاش همه چیز در عالم سیاست همینقدر که نگارنده فرض کرده بود !
ناشناس۳۴۶۲۶۸۹۰۱:۳۵:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۲
بالاخره یک حرف ولو در حد حرف منطقی برای منافع جمعی کشور داره زده میشه. امیدوارم این حرف منطقی از روی عقلانیت باشد وگرنه حداکثر در حد تاکتیک جلو خواهد رفت و پس از مدتی دوباره همان شعارهای تکراری زده خواهد شد.
ناشناس۳۴۶۲۶۹۱۰۲:۰۳:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲
توافق جديد ايران و امريكا چه ويژگي هايي بايد داشته باشد ؟ ----------------------------- مقدمه : ويژگيهاي توافق جديد ايران و امريكا ؟ ... زماني بود كه امريكا دست به دو جنايت بزرگ در ژاپن زد كه در تاريخ تا ابد الدهر باقي خواهد ماند و آن بمباران اتمي دو شهر ژاپن يعني هيروشيما و ناكازاكي بود كه برگ سياهي است در تاريخ كوتاه آمريكا كه با آب كوثر و زمزم هم پاك شدني نيست ! و نيز چنان در تاريخ ثبت شده است جنگ امريكا و ويتنام كه خدا عالمه امريكا چند ميليون تن بمب و مواد منفجره روي ويتنام ريخت و چه تعداد مردم آن سرزمين مقتول و معلول گرديدند كه اين جنگ ويتنام و امريكا هم در تاريخ بشري جايگاه خاص خود دارد ! واز عجايب روزگار آن كه اين دو كشور بمباران شده در زمان ما رابطه نزديك و تجاري با امريكا دارند ! حالا مي رسيم به جواب سؤال بالا ( تيتر ) : « رابطه جديد امريكا و ايران چه ويژگي هايي بايد داشته باشد ؟ ... جواب اين حقير فقير به اين سؤال آن است كه بايد از تجربيات ويتنام و ژاپن در رابطه داشتن با امريكا كسب اطلاع نمود !!
ناشناس۳۴۶۲۹۹۷۱۲:۱۵:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۲
الان ژاپن و ویتنام بهترین روابط را با آمریکا دارند یعنی تمام محصولات ژاپن و ویتنام در آمریکا به فروش می‌روند. آیا ما نیز می‌توانیم چنین روابطی با آمریکا داشته باشیم؟
ناشناس۳۴۶۳۲۸۴۱۶:۵۶:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۲
هر وقت آمریکا تغییر موضع بدهد و دنبال تغییر حکومت و تجزیه نداشت
رضا۳۴۶۲۷۱۵۰۵:۰۰:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۲
بقول ترامپ برجام یک فاجعه تاریخی بود. با امدن ترامپ برجام جدید دومرتبه پاره خواهد شد.ضمنا کاسبان تحریم را در داخل به هراس نیاندازید کسانی که اوایل انقلاب فقیر بودند و حال دارای زندکی و ثروت انچنانی!
ناشناس۳۴۶۲۹۸۰۱۱:۵۴:۴۳ ۱۴۰۳/۲/۲
آدرس غلط نده .کاسبان برجام همان کاسبان تحریم هستند که گرای تحریم ها را به رفقای آمریکایی خود دادند. وگرنه امثال حاج قاسم جان و مال و زندگیشون و برای این نظام گذاشتند بدون هیچ چشم داشتی
رضا۳۴۶۳۲۳۵۱۵:۴۴:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۲
حرف ما دو تا یکی است. اهداف شهید حاج قاسم بالا تر از این حرف ها است.هدف اصلی سر بلندی نظام است.
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۶۲۷۱۶۰۵:۲۷:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲
جناب ونکی با شرمندگی تمام با نتیجه گیری تان به شدت مخالفم! بله من هم همیشه قبول داشته ام که برجام در حکم یک مسکن است اما این مسکن بوده است که در بحرانی ترین زمان های ممکن جان بیمار را نجات بخشیده است. کسی اطرافیان بیمار را از ادامه درمان و معالجات بعدی باز نداشته است بلکه شرایط اورژانسی اقتصاد ایران هیچگاه قابل نادیده گرفتن نبوده و نخواهد بود منتها آنچه طی این سالها بر سر اقتصاد ما در واقع آوار شده است مزید بر همه علت های قبلی بوده است و نمی شود تاثیرات سهمگین تحریم ها و فشارهای خارجی را با دلخوشی های برگرفته از آنچه صرفا می پسندم به این زودی ها کم اثر و یا عادی تصور نماییم! خیر ابدا چنین نیست! گذشت زمان ممکن است جان این بیمار(اقتصاد امروز ایران) را چنان به مخاطره بیندازد که دیگر با هیچ عمل جراحی و معالجه و درمانی هم نتوان نجاتش داد. اگر بیش از سه سال است که بهترین فرصت ها را برای احیای مجدد برجام از دست داده ایم اجازه ندهیم با هر انگیزه و هدف ولو ظاهرا پرطمطراق(با پوزش مانند حفظ منافع ملی و غیره!) این فرصت بار دیگر از دست برود. والسلام
ناشناس۳۴۶۲۸۷۲۰۹:۵۷:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲
چه کسی مجددا آزموده را می‌آزماید دوباره سنار یوی تکراری برجام نافرجام و پاره کردن آن توسط تیم بعدی آنها ...تا زمانیکه اطمینان یابند قدرت کافی برای انهدام کل تجهیزات ما را دارند و آنوقت دیکر برای دستیابی به قدرت بازدارنده دیر است ...همین نسل کشی غزه را ببینید که مدافعان حقوق بشر بر سر یک کشور ضعیف اشغال شده چه آوردند ..قدرت بگیرید بعد مذاکره ..وگرنه بازنده خواهید بود تاریخ بخوانید
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۶۲۹۱۹۱۰:۴۰:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲
لطفا خلط مبحث نفرمایید! قضایای قساوت و جنایت در غزه و تجاوزگری های اسرائیل با مسائل هسته ای ما در هم تنیده نشده است. از زمان تشکیل حکومت صهیونیستی خلق و خوی آنان بر جهانیان آشکار بوده است و اکنون نیز آشکارتر شده است اما اقتصاد را قربانی تجهیز نظامی کردن کشور نه عاقلانه است و نه عادلانه و نه حتی با مبانی شرعی و اخلاقی ما سازگار است. وقتی هشت مان در گرو نه مان شده است! و هر روز از ارزش پول ملی مان دارد کاسته می شود انتظار نداشته باشید تمایل به نظامی‌گری در قیاس با روی آوری به بهبود اقتصاد کشور و تامین نیازهای زندگی مردم طرفدار زیادی داشته باشد. میانه روی و اعتدال بر افراط و تفریط همیشه ارجحیت داشته، دارد و خواهد داشت. والله اعلم
ناشناس۳۴۶۲۹۳۴۱۱:۰۱:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲
از 20 سال قبل چندین باز آزموده شده و تکرار شده!!
ناشناس۳۴۶۲۷۲۴۰۵:۵۴:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۲
بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات ممکن است توافق با ایران را نهایی کند و اگر در انتخابات پیروز شود برای ایران فایده دارد و الا ترامپ دوباره بامبولی درست میکند و آنرا نقض میکند
ناشناس۳۴۶۳۲۲۰۱۵:۳۲:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۲
شانس پیروزی بایدن ناچیز است
ناشناس۳۴۶۲۷۴۱۰۶:۴۸:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲
رو قوی شو گر راحت جهان طلبی ...که در قاموس طبیعت ضعیف پایمال است ...دستیابی ایران به قدرت نامتعارف میخ ثبات ایران خواهد شد زیرا از بین آنکه این تجهیزات در صورت تلاش آنها برای توطئه علیه ایران دست چه کسانی میافتد دست از توطئه برخواهند داشت ..اینها مشکلشان داشتن امکانات هسته ای نیست اینها مشکلشان تکمیل اطلاعات و تجهیزات جهت نابودی آنها ست و زمان میخرند ..ایران باید قدرت نامتعارف شود چرا که با قدرت نامتعارف تهدید شده و میشود ...
ناشناس۳۴۶۲۷۴۴۰۶:۴۹:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲
ایران بایستی به سریعا پیش از به قدرت رسیدن جمهوری خواهان به قدرت نامتعارف بازدارنده مجهز شودو آنها را با واقعیت قدرتمند قراردهد .... آنهم پیش از قدرت گیری جمهوری‌خواهان سپس با جمهوری خواهان بر مبنای برد- برد و نه گرگ و میش وارد مذاکره شود وگرنه در دولت بعدی جمهوری خواهان تحریم‌های تازه ای به ایران تحمیل خواهند کرد ...تمام رقبای منطقه ای و فرامنطقه ای که دنبال منابع هستند برای خود دنبال شرکای استراتژیک هستند پس اگر منافع دوطرفه تامین شود چرا نباید شریک باشیم برخی شعار نه شرقی و نه عربی را در جهت ممانعت طرح میکنند ...اما شعار نه شرقی نه غربی مرتبط با استثمار و استعمار بوده نه ارتباطات مرتبط با منافع ملی... باید با هم شرق و هم غرب ارتباط و مذاکره داشت و توازن رابطه در جهت تامین منافع مشترک داشته باشیم وگرنه از وضعیت فعلی هم همسایه ها و هم متخاصمان و هم نفوذی های رانت خوار کاسب تحریم از این وضعیت منتفع میشوند و مردم و کشور متضرر ...حکمرانی وظیفه اش در درجه اول ، تامین رفاه ملت با استفاده از امانت منابع کشورست که ملت به امانت به آنها سپرده و آنها حقوقشان را از ملت و مالیات ملت میگیرند و باید خدمتگزار ملت باید باشند نه عامل خسارت ... نمونه اش همین کشورهای اطراف که طولانی شدن و فرسایشی شدن جنگ ایران با عراق یا تحریم برایشان شده نعمت. همین سد زدن ها همین ادعاهای باطل برخی کشورها در جزایر همه همه مرتبط با عدم ارتباط و مذاکره با کشورهای متنفذ است
ناشناس۳۴۶۲۷۴۵۰۶:۵۰:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۲
گرچه ایران نه دنبالش بوده و نه دارد گر چه مطابق اصل دفاع متقابل وقتی کشوری مستمرا توسط کشور دیگری تهدید مکرر به تهدید هسته ای میشود ،قطعا آن کشور در جهت دفاع از موجودیت خود انگیزه و نه لزوما تلاش جهت تحقق ،برای دستیابی به توازن قوا با آن کشور را پیدا میکند این از اصول بقا در طبیعت است ،همین رقابت شرق و غرب را بنگرید دقیقا تهدیدات یکی موجب ترغیب دیگری به دستیابی به تجهیزات مشابه شده که اکنون به فضا هم کشیده شده ،چرا وقتی کشوری عضو ان پی تی نیست مستمرا به اشغال اراضی کشور دیگری ادامه میدهد در پاسخ به تلاش کشور اشغال شده برای مبارزه با اشغالگر ناهمتراز و بدون توجه به کنوانسیون های جنگی با حملات کور و نسل کشی پاسخ میدهد و ابایی از قتل و عام زنان و کودکان بمباران بیمارستان و مدرسه هم ندارد و حق مردم کشور اشغال شده را بر حاکمیت سرزمینی و حق حیات برسمیت نمی‌شناسد ،باید سلاح نامتعارف داشته باشد. علاوه بر آن از میلیاردها دلار کمک های بلاعوض برخورد دار باشد هر موقع خواست هر کشوری را بمباران کند بمب‌های سنگر شکنGBU را بر سر بیمارستانها و مردم بیگناه و زنان و کودکان منفجر کند ،این مقبول است آنهم بعلت حفظ منافع فرامنطقه ای یک کشور ابرقدرت ...کجایش با اصول حقوق بشرانه ای که مکرراً آن را در بوق و کرنا میکنند همخوانی دارد قطعا حتی اگر سایر کشورها با تهدیدهای نامتعارف کشورهای قانون گریز و فاقد پایبندی به اصول و کنوانسیون جنگی و متهم به نسل کشی ،به سمت تجهیز خود به انواع سلاح های بازدارنده بروند حق دارند ،دیوانه ای را با تیغ در میدان رها کرده آید و مستمرا از آن برای کشتار بیگناهان پشتیبانی میکنید آنوقت انتظار دارید بقیه هیچ اقدام در جهت تجهیز خود به سلاح های همتراز بازدارنده نکنند این چه استدلالی است با این عملکرد دنیا فهمید که دنیا دنیای زور است و در آن باید به انواع تجهیزات و تکنولوژی‌های بازدارنده متعارف و نامتعارف تجهیز بود و سپس بعد از ان ،نوبت تعامل و مذاکره بر مبنای برد برد است وگرنه مذاکره بدون توان بازدارنده همان تحمیل و قرارداد گرگ و میش است که هر گاه گرگ مقابل عوض شد توافق را پاره میکند و میش می ماند و هزاران تهدید استراتژیک و بازگشت تحریم ناچیز لغو شده ....کشور در دنیای زور باید قدرت داشته باشد قدرت نظامی بازدارنده و مکفی و هم تراز متعارف و نامتعارف ،قدرت اقتصادی با تکیه به افزایش امنیت غذایی بر مبنای دانش و فناوری هیدروپونیک و ایروپونیک طبقاتی کمداب بر اقلیم محور ،نه کشاورزی غرقابی ،قدرت فرهنگی با ایجاد توان اقتصادی و معیشتی برای مردم بر مبنای تعامل با شرق و غرب بر مبنای منافع ملی که لازمه اش در مرحله اول قدرت بازدارنده هم تراز در جهت عدم تحمیل سیاست ها بلکه توافق مبتنی بر انتفاع طرفین مذاکره است فرهنگ در بستر اقتصاد رشد می‌کند کشوری که اقتصاد نداشته باشد فرهنگ در آن پا نمیگیرد ،گرسنگی از هر دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج میشود پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان در صنعت و کشاورزی و حوزه بسیار بسیار مهم خشکسالی و آب ضروری است چرا تواتمندی فناورانه نظامی را در جهت تعامل و تطابق با خشکسالی و تغییرات اقلیمی بکار نمی برید چرا از تجربیات دیگر کشورها در تطابق با خشکسالی استفاده نمی‌کنیم
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۶۲۸۶۴۰۹:۵۰:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۲
یک سئوال: آخر و عاقبت اتحاد جماهیر شوروی با آن همه سلاح و تجهیزات نظامی چه شد؟! کشورهایی در دنیا هستند که نه سلاح هسته ای دارند و نه ادعای قدرت نظامی دارند و نه حتی از منابع نفت و گاز و امثال هم برخوردارند اما دارای رفاه و سطح زندگی بسیار بالایی هستند و نگران تهدیدات نظامی و غیرنظامی دیگران هم نیستند. ساده بگویم متاسفانه یا خوشبختانه انرژی هسته ای آش دهن سوزی برای ما و امثال ما نبوده است که تاکنون بیش از ۲۳ سال فکر و ذهن و وقت و انرژی مسئولان و غیرمسئولان ما را اینقدر به خود مشغول داشته است و بالاتر از آن چنین وضعیت ناپسند اقتصاد و معیشتی را برای ملت مان رقم زده است. هر چه بوده است به خدا قسم دیگر بس است! به پیغمبر دیگر بس است !و به هر می پرستید بگذارید برای لااقل چند صباحی یک آب خوشی لااقل از گلوی بچه های ما پایین برود! از ما که گذشت! جنگ هشت ساله ما که در واقع دفاع مقدس هم بود سرانجام قبل از اینکه هست سالش کامل شود تمام شد چرا که اقتصاد ما دیگر اجازه ادامه جنگ را نمی داد. اگر بنا بر پذیرش اینگونه استدلال ها(و یا توجیهات) می بود هنوز که هنوز است میبایست دو کشور مسلمان و همسایه ایران و عراق در حال جنگ می بودیم! و قس علیهذا «تعز من تشا و تذل من تشا»
ناشناس۳۴۶۳۲۲۴۱۵:۳۵:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲
همین کشورهایی که گفتید در حال دوشیده شدن توسط آمریکا برای دفاع از خودشان با لولو های ساخته شده توسط آمریکا البته منظور همان سهام داران کارخانجات نظامی سیاست گذار آن هستند
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۶۳۲۴۸۱۶:۰۳:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲
فکر نمی کنم این توصیف جنابعالی درباره خیلی از کشورها بخصوص مانند دانمارک، نروژ، فنلاند مصداق داشته باشد مضافاً باید گفت: دوشیده شدن داریم تا دوشیده شدن! من نمی دانم ارزش ارز(دلار) سر به فلک کشیده شده در اینجا اگر به معنای دوشیده شدن اقتصادمان تعبیر نگردد پس چه تعبیر دیگری خواهد داشت؟!(البته من نمی خواستم از این اصطلاح به کار برده شده توسط شما استفاده کنم اما برای اینکه کنه مطلب رسانده شود با پوزش از آن استفاده کردم!)
ناشناس۳۴۶۳۲۶۷۱۶:۳۴:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲
دوشیدن ژاپن با تحمیل فروش اقلام متعدد نظامی با ایجاد هراس از چین و کره شمالی ،دوشیدن تایوان با هراس از چین ،دوشیدن کره جنوبی با ایجاد هراس از کره شمالی ،دوشیدن اروپا با ایجاد هراس از روسیه ،دوشیدن فیلیپین با هراس از چین،پایه گذاری پادگانی بنام اسراییل جهت ایجاد بحران در خاورمیانه جهت فروش سلاح و دوشیدن کشورهای منطقه ....حالا باید دید کشورهای دیگر ثروتمند نظیر سنگاپور چطور دوشیده خواهند شد
ناشناس۳۴۶۲۷۴۶۰۶:۵۰:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲
ایران همانگونه که ثابت کرده خواهان درگیری با هیچ کشوری نیست اما قطعا نظیر بسیاری از کشوری دخالت دیگر کشورها بر روند پیشرفت فناورانه خود را نمی‌پذیرد ،این کشور هنوز سناریوی برجام یک را از یاد نبرده که دموکرات‌ها با استفاده از ساده لوحی یا ...عده ای در درون ،صدمات عمده ای بر پیشرفت فناورانه ایران وارد کردند آنهم در قبال وعده سر خرمن بی پشتوانه که با سناریوی فریب سفر چند سفیر به ایران آنرا به ایران قبولاندند و چند مدت بعد ترامپ آنرا پاره کرد ....
ناشناس۳۴۶۲۷۴۷۰۶:۵۵:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۲
در راستای بازدارندگی و در حالی که کشور ما به استفاده از نامتعارف تهدید می شود ساده لوحی است که تجهیز ایران به تجهیزات متعارف و نامتعارف را کنار گذاشت تجهیز شوید و سپس مذاکره وگرنه مسیر همان برجام بی فرجام سابق است و کلاه گشاد ...اگر امروز صحبت از مذاکره و برحام 2میشود با سلاح های موجود توان نابودی برخی صنایع داخلی حساس را ندارند پس زمان میخرند تا با توسعه تجهیزات آن ها را در زمان بهتری در آینده نابود کنند ...فرصت تجهیز ایران به بازدارندگی را نباید از دست داد ...تجربیات کشورهای قدرتمند را ببینید ....
ناشناس۳۴۶۲۷۴۸۰۶:۵۷:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲
تکرار تاریخ و تکرار ساده لوحی ..کدام فرد عاقلی از تاریخ و آنچه که در برجام 1 به وقوع پیوست درس نمیگیرد ..عجیب است چرا عبرت گرفته نمیشود
حسن حمیدی۳۴۶۲۷۷۶۰۸:۰۰:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۲
دست از توهم بردارید امروز امریکا بسته ۹۰ میلیارد دلاری کمک به اسرائیل و اوکراین رو تصویب کرد تحریم برادری که نفت ایران رو میخرن اعمال کرد اون وقت توافق باشه حتما
ناشناس۳۴۶۲۷۸۷۰۸:۱۲:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۲
اگر کاسبان تحریم بزارند با توافق گشور یک نفس میکشه
ناشناس۳۴۶۲۸۶۰۰۹:۴۳:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲
اگر نفوذی های بیگانه بگذارند ایران قدرت بازدارندگی را ایجاد میکند نه به سمت خلع سلاح و تضعیف قدرت بازدارندگی برود تجربه بی فرجام برجام 1کافی نبود باز عده ای نفوذی به فکر تحمیل برجام 2افتادند در مذاکره حرفی نیست اما قدرت همتراز در سطوح مختلف دفاعی و باز دارندگی حق کشوری است که با همان تجهیزات نامتعارف مکرراً تهدید شده و میشود و پس از آن مذاکره بر مبنای منافع برد برد ....مگر مفهوم نفوذی چیست باید با اعمال و طرز فکر افرادی را که مایل نیستند ایران بازدارندگی داشته باشد شناخت ...آزموده را آزمودن خطاست ...
علی۳۴۶۲۷۸۸۰۸:۱۳:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۲
اینا همش مقدمه ای هست برای دور بعدی انتخابات توسط تیم رییسی ، ظریف که استاد سخنوری و سیاست بود این شد نتیجه اش،اینا که انگلیسی هم بلد نیستن چه شود.
ناشناس۳۴۶۲۸۹۰۱۰:۱۲:۱۳ ۱۴۰۳/۲/۲
استاد سخن وری با استاد سیاست بلد بودن تفاوت خیلی زیادی دارد!!
ناشناس۳۴۶۲۷۸۹۰۸:۱۴:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲
بحران اخیر با اسرائیل که هنوز هم تمام نشده بخوبی ثابت کرد که باید قوی بود وگرنه در یک چشم به هم زدنی ایران را نابود می‌کنند.ما که تاکنون چوبش رو خوردیم و نمی‌گذارند اقتصاد قوی جهت رقابت جهانی داشته باشیم بهتر است حتما از مولفه قدرت نظامی نامتعارف مثل خودشان برخوردار باشیم و سپس جهت توافق‌های برد-برد اقدام کنیم و از روش کره شمالی پرهیز کنیم.
اینجا جایی برای خنده نیست۳۴۶۲۷۹۲۰۸:۱۷:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲
روزگار است این که گه عزت دهد و گه خوار دارد چرخ بازیگر از این بازیچه ها بسیار دارد. قائم مقام فراهانی تا دیروز می‌خواستیم به هم حمله مستقیم بکنیم و سلاح نشان می‌دادیم از امروز میریم برای نشان دادن قدرت قلم و تکلم!!!!!!!
ناشناس۳۴۶۲۸۰۰۰۸:۲۲:۲۳ ۱۴۰۳/۲/۲
اشتباه شما این است که هیچ توافقی در دنیا وجود ندارد که تا ابد بماند. هیچ تضمینی هم برای ماندن در توافق قابلیت اجرا ندارد. دلیلش هم وقوع جنگ هاست که یک طرف توافق را بر هم می زند. برجام هم یک توافق بود. اما با برجام پول نقد وارد کشور شد. سرمایه گذاران غربی وارد کشور شدند و در کنار آن هم هر روز در مجلس شعار دادید و علیه برجام کار کردید. نتیجه اش ورود ترامپ دیوانه به کاخ سفید و بدلیل عدم گفتگو با او که بارها درخواست کرد از برجام خارج شد و در لیست سیاه اف ای.. قرار گرفتیم اگر برجام اجرا می شد شرایط حاضر ما وضعیت اقتصاد ما بهتر از الان بود و بدلیل عدم سرمایه گذاری و تورم بالا نبود ارتباط بانکی با دنیا هم داشتیم.
ناشناس۳۴۶۲۸۶۵۰۹:۵۲:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲
چطور واقعا هنوز متوجه نشدید چطور با محرک نفوذی های داخلی و الفاظی ساده لوحانه از نظیر با یک بمب بر سر ما شما ارتباطات شما را پودر میکنند ما را به سمت سناریوی از پیش تعیین شده برجام 1 سوق دادند و در همان ابتدا سناریو خیمه شب بازی غرب با ارسال صوری گروه های بازرگانی و اقتصادی مسئولان را مجاب به پذیرش توافقی کردند و تمام تاسیسات را بتون ریزی و دانشمندان ما را پراکنده کردند و سانتریفیوژها را اوراق ...توافقی ساده لوحانه با سناریوی از پیش تعیین شده نفوذی ها ... رییس جمهور بعدی امریکا هم آن را پاره کرد و دور انداخت ...کی ما میخواهیم بیدار شویم ...دنیا دنیای زور است قدرت بگیرید متعارف و نامتعارف بمنظور بازدارندگی و جلوگیری از طمع ورزی و زورگویی و بعدش مذاکره مانعی نخواهد داشت اما پیش از آن ساده لوحی است و تکرار آزموده ها ...نکنید اشتباه است یعنی ما اینقدر باید ساده باشیم ...که منافع و مصالح قدرت گیری کشور را فدا کنیم ...
ناشناس۳۴۶۲۸۰۶۰۸:۳۰:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲
این تصور که تهدید کشورم، ملتم فقط آمریکا و اسراییل است و اگر با آنها به توافق برسیم یا نابودشان کنیم مسئله حل میشود تصویر کاملی نیست.
ناشناس۳۴۶۲۸۲۲۰۸:۵۱:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲
اسم توافق چه خواهد بود؟
ناشناس۳۴۶۲۸۶۶۰۹:۵۳:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲
برجام ساده لوحانه 2تکرار برجام 1...
ناشناس۳۴۶۲۸۳۲۰۹:۰۶:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۲
خیلی جالبه همه توافقات با دولتهای آمریکا را مسئولین با فکر سیاست خارجی ایران به اواخر دوره ریست جمهوری آمریکا منتقل می کنند تا توسط رییس جمهور بعدی نقض شود !
ناشناس۳۴۶۲۸۷۳۰۹:۵۸:۰۱ ۱۴۰۳/۲/۲
هر گاه تمامی تحریم ها ملغی شدند، تمام پایگاه های آمریکا در اطراف ایران تعطیل شدند و متهمان ترور حاج قاسم به دادگاه معرفی شده و به سزای اعمالشان رسیدند، ان وقت است که هنگام توافق فرا رسیده است!
ناشناس۳۴۶۲۸۹۱۱۰:۱۲:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۲
واگذاری منافع ملی خیانت هست
علی کریمی۳۴۶۲۹۲۱۱۰:۴۳:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲
جناب آقای سعید ونکی در رویارویی با هر کشور و قدرتی داشتن پشتوانه مردمی قوی تعیین کننده است.
ناشناس۳۴۶۳۰۰۵۱۲:۲۱:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲
هیچ خبری نیست و قرار هم نیست توافقی بشه تازه امسال سال انتخابات امریکا است و ممکنه ترامپ هم انتخاب بشه همون برجام را باید نگه می داشتید که از دستش دادید
ناشناس۳۴۶۳۱۶۵۱۴:۳۲:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۲
یک سئوال: آخر و عاقبت اتحاد جماهیر شوروی با آن همه سلاح و تجهیزات نظامی چه شد؟! کشورهایی در دنیا هستند که نه سلاح هسته ای دارند و نه ادعای قدرت نظامی دارند و نه حتی از منابع نفت و گاز و امثال هم برخوردارند اما دارای رفاه و سطح زندگی بسیار بالایی هستند و نگران تهدیدات نظامی و غیرنظامی دیگران هم نیستند. ساده بگویم متاسفانه یا خوشبختانه انرژی هسته ای آش دهن سوزی برای ما و امثال ما نبوده است که تاکنون بیش از ۲۳ سال فکر و ذهن و وقت و انرژی مسئولان و غیرمسئولان ما را اینقدر به خود مشغول داشته است و بالاتر از آن چنین وضعیت ناپسند اقتصاد و معیشتی را برای ملت مان رقم زده است. هر چه بوده است به خدا قسم دیگر بس است! به پیغمبر دیگر بس است !و به هر می پرستید بگذارید برای لااقل چند صباحی یک آب خوشی لااقل از گلوی بچه های ما پایین برود! از ما که گذشت! جنگ هشت ساله ما که در واقع دفاع مقدس هم بود سرانجام قبل از اینکه هست سالش کامل شود تمام شد چرا که اقتصاد ما دیگر اجازه ادامه جنگ را نمی داد. اگر بنا بر پذیرش اینگونه استدلال ها(و یا توجیهات) می بود هنوز که هنوز است میبایست دو کشور مسلمان و همسایه ایران و عراق در حال جنگ می بودیم! و قس علیهذا «تعز من تشا و تذل من تشا»
ناشناس۳۴۶۳۲۲۹۱۵:۴۰:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۲
قبل آن تهدید های مکرر به حملات هسته ای ایران توسط اسراییل را در اخبار بخوانید و بعد از خلع تکنولوژی هسته ای و عدم بازدارندگی ایران صحبت کنید
ناشناس۳۴۶۳۱۹۹۱۵:۱۳:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲
همه میدانند توافق تک بعدی مثل برجام حتی در صورت انجام به هیچ وجه ماندگار نیست چون منشاء مشکلات ما با آمریکا اصولاً مشکل هسته ای نیست . تا با ایجاد یک موازنه عاقلانه و براساس واقعیات و منافع ملی اراده ای برای توافق در خصوص همه مسائل نداشته باشیم مذاکره امری بی فایده است .
ناشناس۳۴۶۳۲۷۳۱۶:۴۳:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲
اول بدست آوردن قدرت بازدارنده همتراز که مکرراً با آن تهدید علنی شده ایم سپس مذاکره بر مبنای منافع ملی و اقتصادی ...اصول حاکم به خاورمیانه با مناطق دیگر دنیا متفاوت است اول قدرت بازدارنده متنوع متعارف و نامتعارف داشته باشید ، بعد آنها شما را به مذاکره فرا می‌خوانند ...وگرنه مذاکره گرگ و میش هایدی نخواهد داشت تجربه قبلی اثبات این مدعاست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  7. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  14. تضادی عجیب و پر ابهام!

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  19. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  20. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  23. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  24. سقوط در آغوش پهلوی!

  25. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

آخرین عناوین