چرا غرب از افزایش قدرت "محور مقاومت" نگران است؟

گروه جهان الف،   4020913131 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

«عملکرد هماهنگ اعضای محور مقاومت در بحبوحه جنگ غزه در هدف قرار دادن منافع رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی دولت آمریکا، تا حد زیادی این پالس را به جهان غرب رسانده که گروه های مقاومت در منطقه، اتاق فرماندهی مشترک و هماهنگی را ایجاد کرده اند و به واسطه این هماهنگی خود می توانند ضربات سنگینی و کاری را بر اشغالگران صهیونیست و قدرت های مداخله گری نظیر دولت آمریکا و دیگر دولت های اروپایی وارد کنند.»

چرا غرب از افزایش قدرت "محور مقاومت" نگران است؟

به گزارش الف؛ شاید بتوان یکی از اصلی ترین پیامدهای جنگ غزه و ایستادگی قابل توجه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در برابر حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و همچنین تقابلات قابل تامل حزب الله لبنان، انصار الله یمن، و گروه های مقاومت عراقی و سوری علیه رژیم صهیونیستی و نظامیان آمریکایی حاضر در منطقه غرب آسیا را تشدید نگرانی قدرت های غربی از اوج گیری قابل توجه قدرتِ محور مقاومت دانست. 

محوری که در بحبوحه جنگ غزه، همچون یک پیکر واحد عمل می کند و هدف نهایی اعضای آن در قالب جنگ مذکور، حمایت از ملت و مقاومت فلسطین در برابر تجاوزات وحشیانه صهیونیست ها و بالابردنِ هزینه اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس و حامیان غربی آن بوده است. با این حال، نگاهی عمیق‌تر به آنچه در حدودا دو ماه اخیر در قالب معادله جنگ غزه، مخصوصا در چهارچوب تقابلات محور مقاومت و رژیم صهیونیستی شاهد بوده‌ایم، نشانه های معناداری را در مورد دلایل تشدید نگرانی های غرب از قدرت گیری بیش از پیشِ محور مقاومت مخابره می کند.

اوج گیری قدرت محور مقاومت در آبراه های مهم بین المللی

در بحبوحه جنگ غزه شاهد آن بودیم که انصار الله یمن در اقدامی معنادار، فعالیت های دریانوردی و کشتیرانی رژیم صهیونیستی و آمریکا را در آب های تنگه باب المندب و دریای سرخ، ناامن کرد. به عنوان مثال، در این زمینه مشاهده کرده‌ایم که اخیرا نیروهای انصار الله یمن در قالب یک عملیات هلی برن نیرو، کشتی صهیونیستی "گلکسی لیدر" را توقیف کردند و در عین حال، مطالب مختلفی نیز در مورد انجام حملاتی علیه کشتی های تجاری اسرائیلی و ناوگان دریایی آمریکا در منطقه نیز منتشر شده است. 

از این رو، اینکه در بحبوحه جنگ غزه، انصار الله یمن به عنوان یک عضو موثر محور مقاومت توانسته کشتیرانی در دریای سرخ و تنگه باب المندب، به عنوان دو منطقه راهبردی برای اقتصادِ صهیونیست ها و همچنین دولت‌های اروپایی و آمریکا را پرهزینه و همراه با چالش ها و تهدیدات جدی کند، دستاوردی قابل توجه بوده است. 

معادله ای که هم بر فعالیت های دریایی این دسته از کنشگران اثرگذاری به شدت منفی را دارد و هم بر معادلات مرتبط با بازار جهانی انرژی، با توجه به نقش راهبردی دریای سرخ و تنگه باب المندب در ترانزیت انرژی برای جهان غرب، اثرگذاری منفی دارد و می تواند هم بهای انرژی را بالا ببرد و هم اقتصادی های غربی را با امواج جدید تورمی مواجه سازد. موضوعاتی که هیچکدام سناریوهای مطلوب غربی ها نیستند و صورت حساب های سنگینی را پبش روی آن ها می گذارند. گزاره هایی که به خوبی نشان می دهند چرا تبعات و پیامدهای جنگ غزه به ورای تقابلات رژیم اشغالگر قدس و مقاومت اسلامی فلسطین گسترس می یابد. 

تحکیم اشراف و کنترل محور مقاومت بر منطقه غرب آسیا

عملکرد هماهنگ اعضای محور مقاومت در بحبوحه جنگ غزه در هدف قرار دادن منافع رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی دولت آمریکا، تا حد زیادی این پالس را به جهان غرب رسانده که جریان مقاومت در منطقه، اتاق فرماندهی مشترک و هماهنگی را ایجاد کرده و به واسطه این هماهنگی خود می تواند ضربات سنگین و کاری را بر اشغالگران صهیونیست و قدرت های مداخله گری نظیر دولت آمریکا و دیگر دولت های اروپایی وارد کند. در مدت اخیر به خوب مشاهده کردیم که هرکدام از اعضای محور مقاومت نظیر حزب الله لبنان، انصار الله یمن و گروه های مقاومت سوری و عراقی، ضربات سنگینی را به منافع رژیم اشغالگر قدس و دولت آمریکا وارد کردند و تعیین کننده بودنِ خود را به نمایش گذاشنتند. 

در این میان، شرکای سنتی غربی ها در منطقه نیز عملا به محاصره محور مقاومت در می آیند و با توجه به بی‌اعتبار شدن غربی ها در معادله حراست از این دسته از کنشگران در بزنگاه های مهم و تاریخی، بایستی اذعان کرد که در نهایت، تا حد زیادی دست جهان غرب از معادلات راهبردی و محوری منطقه غرب آسیا بریده خواهد شد. معادله ای که در نقطه مقابل خود، قدرت روز افزون محور مقاومت را به همراه دارد و می تواند این محور و اعضای آن را به بازیگرانی تاثیرگذار در معادلات جهانی تبدیل کند.  

افزایش قدرت محور مقاومت در مناطق مجاور با دریای مدیترانه

قدرت های غربی نگرانی های جدی را در مورد افزایش قدرت و نفوذ محور مقاومت در منطقه غرب آسیا و به طور خاص در مناطق مجاور با دریای مدیترانه دارند. موضوعی که سبب می شود تا نقش و قدرت انحصاری این دسته از دولت ها در قالب معادلات منطقه مذکور، تا حد زیادی به خطر بیفتد و حوزه های جدیدی از منفعت برای محور مقاومت و ملت های مجاور با دریای مدیترانه(به غیر از غربی ها) ایجاد شود. 

این موضوع به قدری مهم است که بسیاری بر این باورند با تکیه بر همین مساله، جنگ غزه حتی از جنگ اوکراین هم برای غربی ها مهمتر است و دلیل اصلی ارائه کمک ها و حمایت های گسترده مالی و تسلیحاتی قدرت های غربی به/از صهیونیست ها در بحبوحه جنگ غزه، علی رغم فشارهای گسترده افکار عمومیشان علیه این سیاست نیز ریشه در همین موضوع دارد.  

از این رو، افزایش قدرت محور مقاومت در مناطق مجاور با آب های دریای مدیترانه، می تواند در نوع خود نوید‌دهنده سناریوهای کابوس واری برای قدرت های غربی و به ویژه اروپایی‌ها باشد و معادلات مطلوبِ محور مقاومت را به آن ها در منطقه مذکور در حوزه های مختلف، تحمیل کند.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۳۱۴۶۸۱۰۷:۱۱:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۵
افزایش قدرت نظامی یک اقتصاد ضعیف یعنی فشار بیشتر بر مردم
ناشناس۳۳۱۴۸۱۹۱۰:۰۰:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۵
همیشه چند نفر هستند که نق بزنن - نترس بابا با شماها کاری نداریم
ناشناس۳۳۱۴۸۵۰۱۰:۲۰:۴۶ ۱۴۰۲/۹/۱۵
هرچقدر دنباله رو های هضم غرب در کشورداری کمتر شود مانند بخش نظامی آن رو به بالا می روند
ناشناس۳۳۱۴۹۶۵۱۲:۱۱:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۵
با این حساب امریکا فقیرترین کشور دنیاست زیرا بیشترین بودجه نظامی را دارد.
ناشناس۳۳۱۵۲۱۹۱۴:۲۱:۳۴ ۱۴۰۲/۹/۱۵
قدرتمند بود در امور نظامي هيچ اشكالي نداره بشرطي اينكه مردم آن كشور در رفاهي نسبي باشند در رفاه نسبي هستيم ؟
ناشناس۳۳۱۵۲۷۵۱۵:۰۱:۳۲ ۱۴۰۲/۹/۱۵
روش محاسباتی ات غلط است، باید ببینی بودجه نظامی اش چند درصد از تولید ناخالص اش است، نه اینکه چند برابر بودجه شماست. اگر درست حساب کنی، آنوقت متوجه می شوی اساسا دیکتاتوری ها بیشترین بودجه نظامی را داشته اند ولی چون سواد و میهن پرستی و آینده نگری لازم را نداشته اند، اساسا تولید ناخالصشان ناچیز است لذا اگر صد در صد آن را به بودجه نظامی و خرج خود و خانواده و طرفدارنشان تخصیص دهند بازهم بسیار کمتر از بودجه نظامی آمریکا و خرج و مخارج مستاجران کاخ سفید است.
ناشناس۳۳۱۴۶۹۸۰۷:۴۷:۰۹ ۱۴۰۲/۹/۱۵
غرب از هیچی نگران نیست . تا حالا که از هر رویدادی بنفع خودش استفاده کرده
ناشناس۳۳۱۴۸۴۸۱۰:۱۸:۰۸ ۱۴۰۲/۹/۱۵
غرب تمام شد و تغییر فاز فکری ندهی....
ناشناس۳۳۱۴۹۵۲۱۲:۰۲:۳۸ ۱۴۰۲/۹/۱۵
پس چرا هر چی که در زندگی استفاده می کنید اختراع و اکتشاف غرب است؟
ناشناس۳۳۱۵۱۸۴۱۴:۰۹:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱۵
خب غرب هم با اینهمه قدرت چرا از نفت خاورمیانه استفاده می‌کنه!؟
ناشناس۳۳۱۵۱۷۲۱۴:۰۰:۵۳ ۱۴۰۲/۹/۱۵
خدا رحم کرده نگران نیست که اینهمه جنگ و کشتار راه انداخته، اگه نگران بود چی می‌شد!
ناشناس۳۳۱۴۷۰۳۰۷:۴۹:۳۶ ۱۴۰۲/۹/۱۵
از این به بعد که آمریکا اخطار جدی داده باید دید محور مقاومت چه کار خواهد کرد
ناشناس۳۳۱۵۱۸۵۱۴:۱۰:۴۲ ۱۴۰۲/۹/۱۵
یعنی تا حالا اخطار نداده بود؟؟
ناشناس۳۳۱۴۷۰۴۰۷:۵۰:۱۰ ۱۴۰۲/۹/۱۵
محور مقاومت محتاج نون شب خودشه برادر؛ يمن سوء تغذيه بيداد ميكنه، عراق آشفته بازار حكمراني است، غرب نگران كجاي اين جغرافيا هست؟
ناشناس۳۳۱۴۸۲۰۱۰:۰۱:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۵
25 درصد مردم آمریکا گرسنه هستن - اینو به شما ها نگفتن ؟
ناشناس۳۳۱۵۱۸۸۱۴:۱۲:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۵
شما فقط حق داری از خوبی‌های غرب و ضعف‌های خودمون حرف بزنی وگرنه متهم می‌شی که نمی‌خوای واقعیات دنیا رو درک کنی!؟
ناشناس۳۳۱۴۸۴۹۱۰:۱۹:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱۵
نه اینکه مدینه فاضله مشکلی ندارند!!
ناشناس۳۳۱۴۷۰۷۰۷:۵۲:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۵
امروز از ضربات کاری و مهلک نیروهای حوثی می گویید و فردا از آمار کشته زخمی های بمباران شهر های یمن مطلب میزارید.
ناشناس۳۳۱۵۲۲۶۱۴:۲۳:۳۷ ۱۴۰۲/۹/۱۵
طبق همه قوانین بین‌المللی جنگ باید بین نیروهای نظامی باشه!
ناشناس۳۳۱۴۷۳۵۰۸:۱۵:۲۸ ۱۴۰۲/۹/۱۵
چرا پرچم کشور ما در بین پرچمهای محور مقاومت نیست؟
ناشناس۳۳۱۴۸۰۸۰۹:۵۲:۲۵ ۱۴۰۲/۹/۱۵
به نکته ظریفی اشاره کردی. به همون دلیلی که میگن کار ما نیست
ناشناس۳۳۱۴۷۵۹۰۸:۴۷:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱۵
شما هم مدام بگویید چرا غرب از این ناراحته و از آن ناراحته.‌غرب خودش می داند چیکار کند.‌
ناشناس۳۳۱۴۷۶۳۰۸:۴۹:۴۵ ۱۴۰۲/۹/۱۵
محور مقاومت در جنگ غزه تا کنون چند سرباز صهیونیست یا آمریکایی را کشته است؟
ناشناس۳۳۱۵۲۱۷۱۴:۲۰:۴۹ ۱۴۰۲/۹/۱۵
خود صهیونیستها که می‌گن آمار کشته‌هاشون بالاس، فقط اسرائیل که جنگ رو برای محو حماس شروع کرده تا حالا چندتا نیروی حماس رو کشته!؟
محسن۳۳۱۴۸۲۴۱۰:۰۳:۵۸ ۱۴۰۲/۹/۱۵
هروقت یک پستی از اقتدار ایران و نیروهای مقاومت گذاشته میشه - نمیدونم چرا یکهو چند نفر یادشون میفته که پست بزارن که گرسنه هستن - برنامه ریزی شده ؟
ناشناس۳۳۱۴۹۵۸۱۲:۰۴:۴۰ ۱۴۰۲/۹/۱۵
اون کسی اقتدار داره که میزنه و بعدش هم میگه من زدم.
ناشناس۳۳۱۵۱۹۵۱۴:۱۶:۱۶ ۱۴۰۲/۹/۱۵
ببخشید شما اطلاع دارین دانشمندان هسته‌ای رو کی زد یا ویروس استاکس‌نت کار کی بود!؟ ولی عین‌الاسد رو ما زدیم!
ناشناس۳۳۱۵۰۲۳۱۲:۴۷:۳۹ ۱۴۰۲/۹/۱۵
شما خودت پست بزار که سرانه درآمد مردم هریک از این کشورهای محور مقاومت چند است؟ پست بزار صف مدت پس انداز برای داشتن 60 متر سقف چند سال است؟ پست بگذار ترکیب غذایی سالانه (هر فرد در یکسال چقدر برنج و گوشت و لبنیات و سبزیجات و میوه مصرف میکند) مردم این سرزمین ها چیست؟ پست بگذار سرانه هزینه بهداشت و درمانشان چقدر است؟ پست بگذار امید به زندگیشان چقدر است؟ پست مربوط به مردم دشمن رو هم بگذار. همینطور کیلویی اون محو شد این پیروز، اون ترسید ما زور داریم، دنیا عوض شد و ملت ها مارو می خوان ، ما پیشرفت کردیم اونا پس رفت، ما خوبیم اونا بد، ما سربلندیم اونا سرافکنده و ...!
ناشناس۳۳۱۵۲۱۱۱۴:۱۹:۲۰ ۱۴۰۲/۹/۱۵
اصلا همه دعواها سر همینه که یه عده دارن حق یه عده دیگه رو می‌خورن چون هواپیما و ناو هواپیمابر دارن! اگه طرف مقابل کاری کنه که تجهیزات زورگویی اونا کم اثر بشه یعنی دنیا داره عوض می‌شه!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین