پایگاه خبری میدل ایست آی گزارش می دهد؛ عادی‌سازی روابط اسرائیل-عربستان؛ معامله ای پا در هوا !

  4020714084 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی می نویسد: «عربستان و اسرائیل به خوبی می دانند که اگر بخواهند به نحوی باثبات به عادی سازی روابط خود اقدام کنند، بایستی ترتیبی دهند تا مساله فلسطین و ظلمی که اسرائیل به فلسطینی ها روا می دارد و رویه های آپارتایدی این رژیم علیه ملت فلسطین، برای همیشه خاتمه یابد. البته که دولت آمریکا نیز باید این مساله را درک کند.»

عادی‌سازی روابط اسرائیل-عربستان؛ معامله ای پا در هوا !

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی با اشاره به انتشار گزارش های مختلف در مورد قریب‌الوقوع بودنِ گزاره عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با میانجی گری دولت بایدن، به طور خاص این معادله را معامله ای روی هوا توصیف کرده که در عین اینکه قریب الوقوع و قطعی به نظر می رسد، به قدری با چالش های جدی و اساسی رو به رو است که حتی تحقق آن را نمی توان پایدار و باثبات در نظر گرفت. 

پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارش خود می نویسد: «همزمان با سفر اخیر یکی از وزرای کابینه رژیم اسرائیل به عربستان سعودی، بار دیگر، حدس و گمانه زنی ها در مورد قریب الوقوع بودن امضای توافق عادی سازی روابط سیاسی و دیپلماتیک میان اسرائیل و عربستان سعودی، افزایش یافته است. بسیاری بر این باورند که این توافق حاصل خواهد شد با این حال، مساله اصلی این است که چه کشوری قرار است در نقش معمارِ این رویداد ظاهر شود؟ البته که در این رابطه به طور خاص به آمریکا اشاره می شود. 

یک مکتب فکری به این نکته اشاره دارد که جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا می خواهد دلال اصلی برقراری ارتباط میان اسرائیل و عربستان باشد و اساسا این مساله را در صورت وقوع، دستاوردی بزرگ برای خود در بحبوحه نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا می داند. واقعیت این است که بایدن چیز زیادی برای عرضه به رای دهندگان آمریکایی ندارد. بایدن همچنین مایل نیست که عربستان سعودی بیش از این ها به چین نیز نزدیک شود. 

البته که برخی نیز به این نکته اشاره می کنند که بایدن شدیدا نگران گرایشات تازه در دولت عربستان نظیر تمایل سعودی ها به حرکت به سمت دستیابی به توانمندی های اتمی و به طور خاص غنی سازی اورانیوم توسط ریاض است. در جبهه مقابل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی رژیم اسرائیل نیز فقط و فقط می خواهد اعتبار عادی‌سازی روابط اسرائیل با یکی از کشورهای ثروتمند عربی را برای خود و دولتش کسب کند. 

در عین حال، این معادله در صورت تحقق می تواند تا حد زیادی دستورکارِ کلان‌تر عادی سازی روابط اسرائیل با دیگر کشورهای عربی-اسلامی را نیز هموار کند. البته که اگر روابط اسرائیل با عربستان در دوره نتانیاهو عادی‌سازی شود، نخست وزیر کنونی اسرائیل این شانس را خواهد داشت تا حواس افکار عمومی داخلی اسرائیل را از توجه به پرونده های متعدد حقوقی علیه خود و البته اعتراضات گسترده در اراضی اشغالی منحرف سازد. 

البته که باید توجه داشت که میانجی گری دولت بایدن در چهارچوب گزاره عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان، می تواند تا حد زیادی روابط سرد نتانیاهو با بایدن را نیز که چیزی قریب به 9 ماه طول کشید تا این دو با هم ملاقات رو در رو داشته باشند، بهبود خواهد بخشید. 

در جبهه دیگر، عربستان سعودی و به طور خاص ولیعهد این کشور، محمد بن سلمان نیز اهداف مختلفی را در قالب عادی سازی روابط با اسرائیل، هدفگذاری کرده اند. به عنوان مثال، عربستان به دنبال خرید تسلیحات پیشرفته آمریکایی و یک توافق جدید امنیتی با آمریکا است و تاکید کرده که واشینگتن باید زمینه را برای دستیابی ریاض به انرژی هسته ای نیز فراهم سازد. بن سلمان در دستیابی به آنچه مطلوبش است، صبر پیشه کرده است. ویژگی که حداقل او از زمان حضورش در قدرت، چندان نمودی را از آن در خود و رفتارهایش نشان نمی داد. 

بن سلمان با چشم اندازهایی نظیر برگزاری انتخابات در کشورش، قرار گرفتن تحتِ فشارهای ائتلاف های رقیب سیاسی، و همچنین چشم انداز محکوم شدن به زندان رو به رو نیست. او هیچ عجله ای ندارد که مثلا به توافقی کور با اسرائیلی ها برسد. انتقادی که بسیاری آن را علیه امارات و بحرین مطرح می کنند و معتقدند آن ها خیلی مُفت، خود را تسلیم اسرائیل کردند. 

درخواست های قالب توجه

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به طور خاص نگاهی ویژه به این مساله دارد که احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید در پی برگزاری انتخابات 2024 آمریکا وجود دارد. در این نقطه، او که روابط سردی را با بایدن و دولت او دارد، از خود می پرسد که چرا باید به وی قبل از برگزاری انتخابات مذکور، یک پاس گل بزرگ بدهد؟ 

همین مساله سبب شده تا او درخواست های قالب توجهی را از دولت بایدن به عنوان پیش‌شرط عادی سازی روابط کشورش با اسرائیل مطرح کند و به نوعی بایدن را امتحان کند که برای کسب آنچه که مطلوب وی است، حاضر است تا چه اندازه پیش رود؟ 

در این چهارچوب، اگر دولت بایدن با امضای یک توافق امنیتی جدید با عربستان موافقت کند و زمینه را برای دستیابی عربستان به فناوری صلح آمیز اتمی فراهم سازد و تسلیحات پیشرفته را نیز در اختیار ریاض قرار دهد، آنگاه عربستانِ بن سلمان نیز حاضر است تا روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کند و با دولت بایدن همکاری کند. اگر هم که دولت بایدن با درخواست های سعودی ها مخالفت کند، عربستان با صبر سعی خواهد کرد تا در سال های آینده به انچه می خواهد برسد و البته که در شرایط کنونی نیز با گزینه های در دسترس خود، پالس‌های معناداری را به واشینگتن ارسال خواهد کرد. 

با این همه، مولفه فلسطین نیز در بحبوحه طرح مسائل مختلف در مورد پیشرفت توافق ابراهیم و وارد شدن عربستان به این توافق نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. توافق ابراهیم به این دلیل که به حقوق ملت فلسطین بی اعتنا بود و در این زمینه، دولت های عربی نیز هیچگونه تعاملی با فلسطینی ها نداشته اند، نوعی شوک را برای این ملت تداعی کرده است. 

بحرین و امارات در زمان امضای توافق ابراهیم، به این نکته اشاره داشتند که اسرائیل باید روند شهرک سازیهای خود در کرانه باختری را متوقف سازد. نتانیاهو اگرچه در زمان امضای توافق ابراهیم با این درخواست موافقت کرد، با این حال، در ادامه، کابینه تندرو وی به کل قید تعهدات خود را زد و حتی روند تصرف اراضی فلسطینی در کرانه باختری و شهرک سازی در آن ها را تسریع و تشدید نیز کرده است. 

تحولات معنادار

عربستانی ها تاکنون بارها مدعی شده اند که انتظار دارند در روند عادی سازی روابط با اسرائیل، تغییر و تحولات معناداری در زندگی ملت فلسطین نیز ایجاد شود و آن ها از امیتازات خوبی بهره‌مند شوند. با این حال، عربستان هنوز مشخص نکرده که منظور آن از این موضع گیری چیست و انتظار دارد چه تغییراتی در این رابطه به وقوع بپیوندند. 

مساله فلسطین و به طور خاص مسجد الاقصی برای عربستان که خود میزبان اماکن مقدس جهان اسلام همچون مکه و مدینه است بسیار مهم است و حکام عربستانی نمی توانند در این رابطه بی تفاوت باشند. درست به همین دلیل عربستان سعودی مجبور است که در صورت هرگونه توافق احتمالی با اسرائیل جهت عادی سازی روابط خود، امتیازات معنادار و ملموسی را برای ملت فلسطین نیز کسب کند. فلسطینی ها نیز امیدوارند که عربستان سعودی به شعارهای خود در مورد تعهدش نسبت به حقوق ملت فلسطین وفادار باشد و امتیازات عینی را برای آن ها کسب کند. 

در این میان، باید توجه داشت که اکنون افراطی ترین دولت در تاریخ رژیم اسرائیل در قدرت است و چهره های محوری این دولت نظیر وزیر دارایی آن(بزالل اسموتریچ) و وزیر امنیت داخلی این رژیم(ایتامار بن گویر)، فقط و فقط  به نابودی ملت فلسطین راضی هستند و حاضر نیستند کمترین امتیازی را به آن ها بدهند. این افراد حتی برای تحقق این هدف حاضرند تا ائتلافی که دولت نتانیاهو بر آن استوار است را فروبپاشند اما امتیازی به فلسطینی‌ها ندهند. 

عربستان و اسرائیل به خوبی می دانند که اگر بخواهند به نحوی باثبات به عادی سازی روابط خود اقدام کنند، بایستی ترتیبی دهند تا مساله فلسطین و ظلمی که اسرائیل به فلسطینی ها روا می دارد و رویه های آپارتایدی این رژیم علیه ملت فلسطین، برای همیشه خاتمه یابد. البته که دولت آمریکا نیز باید این مساله را درک کند. در غیراینصورت، هرگونه توافقی، ماهیتی مقطعی خواهد داشت و چندان هم برای هیچکدام از طرفین توافق، قابل اتکا نیست.»

لینک:

https://www.middleeasteye.net/opinion/saudi-israel-normalisation-deal-architect-will-who

 

دیدگاه کاربران

اصغر آقا !۳۲۵۲۹۲۹۰۰:۴۴:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۷
--- برادر ببخشيد قبلاً گفتي كه چند تا كشور اسلامي داريم ؟ ...مي دانستم ، اما فعلاً حضور ذهن دقيق ندارم ! --- بله ! ... طبق آمار 54 كشور اسلامي داريم ... بحمد الله و المنه ! --- بسيار خوب ، بسيار عالي ... خدا را شكر ... ميگم حال كه موقعيت اسراييل بدين جا رسيده ، چه خوب است بقيه ممالك اسلامي هم وارد جنگ شوند و دخل اسراييل را بياورند و حسابي ، حسابش برسند ! ... به هر حال فرصتي مناسب پيش آمده كه همه ممالك اسلامي در قبال مردم فلسطين امتحان خودشان را پس بدهند و بي تفاوت نمانند !! ... به نظر شما اين پنجاه و چند كشور اسلامي وارد ميدان مي شوند ؟ و يا اين ممالك براي ملت فلسطين اشك تمساح مي ريزند و به روي مبارك خودشان نمي آورند ! --- نميدونم برادر ! ... چه عرض كنم ... سياست هزار رنگه ... حال كه اين موقعيت بين اسراييل و فلسطينيان پيش آمده ، معلوم خواهد شد كه چه كساني از دولت هاي اسلامي واقعاً خواهان نابودي اسراييل هستند و چه كشورهايي طوري ديگر مي انديشند !!حالا خدا كريمه ... تا ببينيم !
ناشناس۳۲۵۳۰۸۶۰۸:۰۲:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۱۷
این روزا برادر واقعی هم حاضر نیست پشتت داشته باشه چه برسد افراد غریبه ای که شما از سر احساسات بهش میگید برادر! همه جا حرف اول منافع میزند و داشتن مقداری عقل..
ناشناس۳۲۵۳۲۹۰۱۰:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۱۷
یعنی کسی هست که تا حالا ندونه کی واقعا به فکر فلسطینه کی فقط حرف می‌زنه!؟
ناشناس۳۲۵۲۹۳۵۰۱:۰۰:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۱۷
فکر کردن قبله اول الکی هست که هر کاری بخواهند انجام دهند و هیچ اتفاقی نیفتد
ناشناس۳۲۵۲۹۸۷۰۲:۵۳:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۱۷
این یعنی تنها کشوری که میتونه از اسرائیل برای فلسطینها امتیاز بگیره عربستان هست .
ناشناس۳۲۵۳۱۸۰۰۹:۲۱:۱۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
مراقب باش به همراه آن محو شدنی که خواهد شد سقوط نکنی!
ناشناس۳۲۵۳۲۸۱۱۰:۲۳:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۱۷
یانکیها در قعر جدول هستن اگه به ایران خودتون توجه داشتید این ادعا رو نمیکردید قرار نیست کسی برای فلسطینی‌ها امتیاز بگیره یعنی اونا خودشون امتیازات ممتاز دارن تنها ایرانه که میتونه با حذف صهیونیستها آرامش رو در منطقه و جهان به ارمغان بیاره
ناشناس۳۲۵۳۳۰۳۱۰:۳۴:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۱۷
عربستان از یمنی‌های پابرهنه و محاصره بعد از ۸ سال جنگ مستقیم نتونست برای خودش امتیاز بگیره، حالا می‌خواد با مذاکره از اسرائیلی که آمریکا ازش حمایت می‌کنه برای یکی دیگه امتیاز بگیره!؟
ناشناس۳۲۵۳۴۸۷۱۲:۲۱:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۱۷
عربستان اگه میتونست از حوثی ها امتیاز میگرفت
ناشناس۳۲۵۳۰۲۷۰۶:۱۵:۴۸ ۱۴۰۲/۷/۱۷
فقط یه خون اشام میتونه به صهیونیستها اعتماد کنه
ناشناس۳۲۵۳۰۳۸۰۶:۵۲:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۱۷
آل سعود بهتره روی اسب بازنده قمار نکه اصلاً بهتره قمار نکنه ____ حال روز عبرت آموزِ صهیونیست‌ها هشداریست به متجاوزها و آدمکش‌ها
اینجا جایی برای خنده نیست۳۲۵۳۰۷۹۰۷:۵۶:۲۹ ۱۴۰۲/۷/۱۷
هرچقدر عربستان به اسرائیل نزدیک شود موقعیتش ضعیفتر شده و در بلند مدت جمهوری اسلامی است که به مرجعیت جهان اسلام تبدیل شده و وعده رهبری مبنی بر رسیدن به قله با سرعت بیشتری انجام خواهد شد
ناشناس۳۲۵۳۴۶۸۱۲:۰۹:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۱۷
اولا که نیم قرن مدت زمان کوتاهی نیست، ببین امثال ژاپن و کره جنوبی و سنگاپور و کویت و قطر و عمان و امارات طی نیم قرن کشورهایشان را از کجا به کجا رساندند! بعد حالا فرض کنیم این تصویر بلند مدتی که شما می فرمایید نیم قرن برایش عددی نیست و چند قرن لازم دارد، میشه بفرمایید با توجه به وضعیت ارتباط داخلی سیستم و ملت در نیم قرن اول (به زعم شما تصویر کوتاه مدت)، برداشت شما از شرایط نیم قرن دوم چیست .
ناشناس۳۲۵۳۶۵۷۱۴:۱۵:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۱۷
ژاپنی که شما ازش حرف می‌زنی توی جنگ جهانی دوم یعنی حدود ۸۰ سال پیش هواپیما می‌ساخت، اما کشوری که ما ۴۵ سال پیش تحویل گرفتیم به قول خودشون لول هنگ یا همون آفتابه هم نمی‌تونست بسازه، موقع جنگ سیم‌خاردار هم تحریم بود! کجا رو با کجا مقایسه می‌کنی!؟!؟
ناشناس۳۲۵۳۰۸۷۰۸:۰۲:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۱۷
در پی مظلوم نمایی که اسراییل بعد از این عملیات‌ها انجام میده شرایط فلسطینیان بدتر و عادی سازی روابط سریع‌تر انجام خواهد شد
ناشناس۳۲۵۳۶۶۰۱۴:۱۸:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۱۷
عادی‌سازی بخاطر قدرت و شکست ناپذیری اسرائیله، نه بخاطر صاحب حق بودن، هر چی مظلوم نمایی کنه یعنی داره می‌گه من ضعیفترم و کسی علاقه عادی‌سازی با ضعیفتر از خودش رو نداره!
ناشناس۳۲۵۳۷۰۰۱۴:۴۳:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۱۷
اسراییل با کمک امریکا و سکوت و همراهی اروپا و حتی روسیه و چین و بی تفاوتی اعراب جنایت و کودک کشی می کند.
ناشناس۳۲۵۳۸۳۳۱۶:۲۳:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۱۷
حملات اخیر فلسطینی ها زمانی اتفاق افتاده که دولت اسرائیل در بدترین شرایط خود بود و اعتراضات مردمی و تندروی های هیات حاکمه باعث شده بود هم در داخل وهم در خارج بخصوص امریکایی ها با آنها مشکل داشته باشند و حالا شرایط به گونه ای شده که احزاب مخالف با دولت نتالیاهو متحد شده اند و غربی ها هم تمام عیار در کنارشان ایستاده اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

آخرین عناوین